STATISTIKOS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS GENERALINIS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL TECHNOLOGIJŲ PLĖTROS IR MOKSLINIŲ TYRIMŲ ĮMONĖJE ATASKAITOS FORMOS PATVIRTINIMO

 

2006 m. lapkričio 21 d. Nr. DĮ-223

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299) 12 straipsnio 2 dalies nuostatas ir atsižvelgdamas į 2004 m. balandžio 22 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 753/2004, įgyvendinantį Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr. 1608/2003/EB dėl mokslo ir technologijų statistikos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 34 tomas, p. 123):

1. Tvirtinu metinio periodiškumo Technologijų plėtros ir mokslinių tyrimų įmonėje ataskaitos formą MT-02 (pridedama).

2. Laikau netekusiu galios Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 10 d. įsakymą Nr. DĮ-5 „Dėl technologijų plėtros ir mokslinių tyrimų statistinio tyrimo ataskaitos patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 8-319).

 

 

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                   ALGIRDAS ŠEMETA

______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________

 


Technologijų plėtros ir mokslinių tyrimų

įmonėje metinės ataskaitos MT-02

1 priedas

 

INFORMACIJA DĖL TECHNOLOGIJŲ PLĖTROS IR MOKSLINIŲ TYRIMŲ STATISTINIO TYRIMO

(ataskaita MT-02 metinė)

 

STATISTINIO TYRIMO TEISINIS PAGRINDAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymas (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299);

2004 m. balandžio 22 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 753/2004, įgyvendinantis Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr. 1608/2003/EB dėl mokslo ir technologijų statistikos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 34 tomas, p. 123).

STATISTINIO TYRIMO RŪŠIS, APIMTIS IR TIKSLAS

Atrankinis tyrimas.

Ataskaitą pildo visų ekonominės veiklos rūšių įmonės, vykdančios technologijų plėtrą ir atliekančios mokslinius tyrimus.

Tiriamasis laikotarpis – kalendoriniai metai.

Tyrimo tikslas – nustatyti įmonių, atliekančių mokslinius tyrimus ir technologijų plėtrą (taikomąją mokslinę veiklą), skaičių, išlaidas šiems darbams, jų struktūrą, finansavimo šaltinius.

STATISTINĖS INFORMACIJOS PASKELBIMO LAIKAS IR VIETA

10 mėn. ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus,

statistikos leidinys „Mokslo darbuotojai ir jų veikla“,

www. stat. gov. lt

STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO PAREIGA

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 14 straipsnio 2 dalis:

„Juridiniai asmenys privalo neatlygintinai teikti statistinius duomenis Oficialiosios statistikos darbų programai įgyvendinti.“

STATISTINIŲ DUOMENŲ KONFIDENCIALUMAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 15 straipsnio 2 dalis:

„Oficialiosios statistikos duomenys, jeigu pagal juos tiesiogiai ar netiesiogiai galima identifikuoti respondentą apie kurį ar kurio veiklos rezultatus buvo surinkti pirminiai statistiniai duomenys, yra konfidencialūs ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka.“

STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO TVARKOS PAŽEIDIMAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 17 straipsnis: „Fiziniai asmenys, įmonių, įstaigų ar organizacijų vadovai ir kiti atsakingi už oficialiosios statistikos duomenų rengimą ir teikimą asmenys, pažeidę šio įstatymo ir kitų su statistika susijusių teisės aktų reikalavimus, atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.“

Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1732 straipsnis (Žin., 1992, Nr. 21-610; 2000, Nr. 54-1557): „Statistinių duomenų nepateikimas nustatyta tvarka oficialiąją statistiką tvarkančioms institucijoms ir įstaigoms arba melagingų statistinių duomenų joms pateikimas užtraukia baudą nuo 500 iki 1000 Lt.

Tokia pat veika, padaryta asmens, bausto administracine nuobauda už šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytus pažeidimus, užtraukia baudą nuo 3000 iki 6000 Lt.

Dokumentų, patvirtinančių pateiktus statistinius duomenis, nepateikimas oficialiąją statistiką tvarkančių institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojams arba šių dokumentų nuslėpimas, taip pat minėtų valstybės tarnautojų teisėtų reikalavimų nevykdymas užtraukia baudą pareigūnams nuo 500 iki 1000 Lt.“

______________

 


Technologijų plėtros ir mokslinių tyrimų

įmonėje metinės ataskaitos MT-02

2 priedas

 

PAAIŠKINIMAI TECHNOLOGIJŲ PLĖTROS IR MOKSLINIŲ TYRIMŲ ĮMONĖJE ATASKAITAI MT-02 METINEI PILDYTI

 

1. Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad atskirti technologijų plėtrą ir mokslinių tyrimų (MTTP) veiklą nuo kitos veiklos yra sunku, nes nėra nustatytos konkrečios ribos. Pagrindinis kriterijus, pagal kurį MTTP atskiriama nuo kitų veiklos sričių, yra apčiuopiamas mokslinės ar technologinės problemos sprendimo naujumas. Jei tikslas yra kurti ir tobulinti techninius produktus ir procesus, veikla priskiriama MTTP.

2. Technologijų plėtra ir moksliniai tyrimai (MTTP) – veikla, apimanti fundamentinių tyrimų, taikomųjų tyrimų ir/ar technologijų plėtros stadijas.

3. Taikomieji tyrimai – tai suplanuoti moksliniai tyrimai arba išsamūs tyrinėjimai, kuriais siekiama įgyti naujų žinių tam, kad šias žinias galima būtų panaudoti naujiems produktams, technologijoms kurti, taip pat esamiems produktams, technologijoms ženkliai pagerinti:

3.1. Taikomųjų tyrimų metu gali būti atliekami medžiagų, metodų, būdų, technologinių procesų ir pan. tyrimai. Šiais tyrimais turi būti siekiama gauti naujų žinių, kurios būtų naudojamos naujiems produktams, technologijoms kurti. Taikomųjų mokslinių tyrimų rezultatas – žinios, kurios pateikiamos rašytine forma, pvz., planuojamo kurti produkto aprašymas: sandara, receptūra, elementai bei jų sąsaja, veikimo principai, gamybos technologinis procesas ir pan. Taikomųjų mokslinių tyrimų rezultato (žinių) naudotojai – konstruktoriai, inžinieriai, specialistai, kurie remdamiesi aprašytomis žiniomis kurs/konstruos naują produktą, technologiją.

3.2. Taikomųjų tyrimų informacinių technologijų (toliau – IT) sektoriuje gali būti atliekami operacinių sistemų savybių/funkcionalų; programinių paketų savybių/funkcionalų ir suderinamumo tyrimai; programavimo kalbų; programinių modulių suderinamumo; informacinių technologijų; skaitmeninės technikos savybių/elementų tyrimai ir pan. Šiais tyrimais turi būti siekiama gauti naujų žinių, kurios būtų panaudojamos naujos programinės įrangos ir/ar informacinei technologijai kurti – programuoti. Taikomųjų mokslinių tyrimų rezultatas – žinios, kurios pateikiamos rašytine forma, pvz., techninė užduotis ir/ar žodynėlis programuotojui. Taikomųjų mokslinių tyrimų rezultato (žinių) naudotojai – programuotojai, kurie, remdamiesi aprašytomis žiniomis, kurs naują programą ar informacinę technologiją.

4. Technologijų plėtra (kitaip – taikomoji mokslinė veikla) – mokslinių tyrimų ir praktinės patirties sukauptu pažinimu pagrįsti sistemingi darbai, kurių tikslas – kurti naujas medžiagas, technologijas, produktus ir įrenginius, diegti naujus procesus, sistemas ir paslaugas arba iš esmės tobulinti jau sukurtus ar įdiegtus.

4.1. Technologijų plėtros metu gali būti:

4.1.1. kuriamas/gaminamas naujo produkto/technologijos prototipas ar bandomasis/eksperimentinis pavyzdys, kuris gali būti naudojamas testavimui, siekiant patikrinti realias savybes/charakteristikas palyginti su tikėtinomis.

4.1.2. sukurto/pagaminto naujo produkto/technologijos prototipo modifikavimas/tobulinimas, siekiant pagerinti realias savybes/charakteristikas bei pašalinti neatitikimus.

4.1.3. planų, schemų, brėžinių arba kitos projektinės dokumentacijos, kurie apibrėžtų planuojamų gaminti naujų produktų/technologijų masinės/serijinės gamybos principus, technologinius elementus ir pan., kūrimas.

4.2. Technologijų plėtros IT sektoriuje metu gali būti:

4.2.1. kuriama/programuojama programa ir/ar informacinė technologija (tarp jų atskiri programiniai moduliai) („beta“ versija), kuri gali būti naudojama testavimui, siekiant patikrinti realias savybes/charakteristikas palyginti su tikėtinomis.

4.2.2. sukurtos programos ir/ar informacinės technologijos („beta“ versijos) modifikavimas/tobulinimas, siekiant pagerinti realias savybes/charakteristikas/funkcionalumą bei pašalinti neatitikimus.

4.2.3. planų, schemų brėžinių arba kitos projektinės dokumentacijos, kurie apibrėžtų planuojamų gaminti/tiražuoti naujų programų ir/ar informacinių technologijų masinės/serijinės gamybos principus, technologinius elementus ir pan., kūrimas.

4.3. MTTP pavyzdžiai bankininkystės, draudimo ir kitų paslaugų veikloje: matematiniai tyrimai, susiję su finansinės rizikos analize, kredito rizikos valdymo modelių kūrimas, eksperimentinis naujos programinės įrangos, skirtos bankininkystei, kūrimas, metodų, skirtų vartotojo elgsenai tirti ir naujiems sąskaitų ir banko paslaugų tipams sukurti, tobulinimas, MTTP, susijusi su elektronine bankininkyste ir draudimu, internetinėmis paslaugomis ir elektronine prekyba, naujomis ar gerokai patobulintomis finansinėmis paslaugomis (naujomis sąskaitų, paskolų, draudimo ir taupymo koncepcijomis).

5. Jei Jūsų įmonėje MTTP išlaidų apskaita nėra tvarkoma, o MTTP veikla vykdoma, prašome įvertinti (apytiksliai paskaičiuoti) šias išlaidas.

6. Technologijų plėtros ir mokslinių tyrimų įmonėje metinės ataskaitos MT-02 (toliau – ataskaita) II ir III skyriuje nurodomos visos lėšos, kurias atsiskaitančioji įmonė gavo ar skyrė moksliniams tyrimams, technologijų plėtrai savo įmonėje vykdyti:

6.1. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) į išlaidas neįtraukiamas.

6.2. Įmonės išlaidos MTTP – tai MTTP išlaidos, padarytos įmonėje, neatsižvelgiant į finansavimo šaltinį.

6.3. Darbo užmokestis – tai per ataskaitinį laikotarpį įmonės darbuotojams, dalyvaujantiems moksliniuose tyrimuose ir technologijų plėtroje, apskaičiuotas visų rūšių darbo užmokestis pinigais arba natūra įskaitant įvairias priemokas: pašalpas, premijas, kompensacijas.

6.4. Kitos išlaidos – tai per ataskaitinį laikotarpį patirtos išlaidos medžiagoms, žaliavoms ir paslaugoms, reikalingoms MTTP veiklai vykdyti (pvz.: vanduo ir kuras (tarp jų dujos ir elektra), knygos, žurnalai, metodinė medžiaga, medžiagos laboratorijoms (chemikalai), administracinės bei kitos išlaidos (patalpų, pašto, telekomunikacijų)), pagal autorines sutartis išmokėtos sumos.

7. Ataskaitos IV skyriuje nurodomi finansavimo šaltiniai (t. y. iš kurio sektoriaus Jūsų įmonė gavo lėšas) skirti technologijų plėtrai ir moksliniams tyrimams.

8. Aukštojo mokslo sektorius – tai visos aukštosios mokyklos, nepriklausomai nuo jų finansavimo ar priklausomybės, ir mokslinių tyrimų institutai, eksperimentinės stotys, klinikos ir viešosios įstaigos, tiesiogiai valdomos ar administruojamos aukštojo mokslo įstaigų ar su pastarosiomis asocijuotos. Šiam sektoriui priskiriami universitetų mokslo institutai ir valstybės mokslo įstaigos, kurių steigėjų funkcijas vykdo aukštosios mokyklos.

9. Valdžios sektorius – tai su MTTP veikla susiję valstybės mokslo ar tyrimų institutai, valstybės mokslo įstaigos, meteorologinės ir ornitologinės stotys, statistikos tarnybos, standartizacijos ir metrologijos tarnybos, geologinės tarnybos, muziejai, ligoninės, viešosios ir ne pelno įstaigos, finansuojamos ar kontroliuojamos Vyriausybės, ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir savivaldybių. Šiam sektoriui taip pat priklauso kiti juridiniai asmenys, kurie vykdo valstybės ir savivaldybių politiką, bet neparduoda visuomenei viešų paslaugų (ministerijos, jų departamentai ir kt.).

10. Verslo įmonių sektorius – visų nuosavybės formų ūkio subjektai, kurių pagrindinė veikla yra masinė prekių ir paslaugų (skirtingų nuo aukštojo mokslo), skirtų pateikti visuomenei ekonomiškai pagrįstomis kainomis, gamyba, taip pat juos aptarnaujančios privačios pelno nesiekiančios institucijos bei viešosios įstaigos.

11. Privatus ne pelno sektorius – tai privačios pelno nesiekiančios institucijos, aptarnaujančios namų ūkius, bei fiziniai asmenys.

12. Užsienio sektorius – tai visos institucijos ir asmenys, kurie yra už politinių šalies ribų, išskyrus transporto priemones, laivus, lėktuvus ir kosminius palydovus, kuriuos valdo šalies vidaus subjektai, ir jų tyrimo vietas; visos tarptautinės organizacijos, įskaitant ir veikiančias šalies viduje.

13. Mokėjimai MTTP už įmonės ribų – tai įmonės išlaidos, skirtos kitoms įmonėms (organizacijoms) sumokėti už per tam tikrą laikotarpį atliekamus MTTP darbus ir dotacijos, suteiktos kitoms įmonėms (organizacijoms) MTTP darbams atlikti.

14. Tyrėjai – tai mokslininkai ir inžinieriai, dirbantys mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros srityje.

15. Technikai ir jiems prilyginami darbuotojai – tai asmenys, kurių einamos pareigos reikalauja techninių žinių ir patirties vienoje ar keliose mokslo ir/ar technologijų srityse. Jie dalyvauja mokslo tiriamojoje veikloje, atlikdami mokslines ir/ar technines užduotis, vadovaujami tyrėjų.

16. Kiti aptarnaujantys darbuotojai – tai kvalifikuoti ir nekvalifikuoti darbininkai, vadybininkai, administratoriai ir tarnautojai, dalyvaujantys MTTP darbų projektuose ar tiesiogiai su jais susiję. Į šią grupę turi būti įtraukti finansų, personalo ir bendru administravimu užimti darbuotojai, jei jų darbas tiesiogiai susijęs su fundamentinių tyrimų taikomųjų tyrimų ir / ar technologijų plėtros darbų aptarnavimu. Atkreipiame dėmesį, kad į šią grupę neįtraukiami apsaugos, maitinimo paslaugų darbuotojai, bet jų darbo užmokestis turi būti įskaitomas į kitas išlaidas (ta dalimi, kuria jų veikla skirta mokslinių tyrimų ir technologijų plėtros darbuotojams aptarnauti).

17. Ataskaitos VI skyriuje nurodomi asmenys, pagal ankstesnę mokslo sistemą studijavę ir turintys aukštojo mokslo diplomą, priskiriami asmenims su aukštuoju universitetiniu išsilavinimu.

18. Vidutinis sąlyginis darbuotojų skaičius (anksčiau buvo – visos darbo dienos ekvivalentas) gaunamas perskaičiuojant asmenis, atliekančius MTTP darbus ne visą darbo dieną į asmenis, atliekančius tai visą darbo dieną. Pavyzdžiui, iš 4 inžinierių vienas per metus mokslinį darbą dirbo visą darbo laiką, o kiti trys – tik 1/3 savo darbo laiko. Vidutinis sąlyginis darbuotojų skaičius (visos darbo dienos ekvivalentas) = 1+1/3+1/3 + 1/3 = 2. Asmuo, visiškai užimtas MTTP, savo darbą dirbo 6 mėnesius, vadinasi, sudarys 0,5 (žmogaus metų).

18.1. Visa darbo diena – kai MTTP darbams skiriama daugiau kaip 90 procentų viso savo darbo laiko. Ne visa darbo diena – kai MTTP veiklai skiriama mažiau kaip 90, bet ne mažiau kaip 10 procentų savo darbo laiko. Vienas asmuo negali viršyti daugiau nei 1 žmogaus metų ekvivalento.

______________