Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINĖS NAŠTOS MAŽINIMO ĮSTATYmo PROJEKTO NR. XIP-4175
2012 m. liepos 4 d. Nr. 821
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5‑97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. gegužės 25 d. sprendimo Nr. SV-S-1607 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinės naštos mažinimo įstatymo projektui Nr. XIP-4175 (toliau – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:
1.1. Atsižvelgiant į tai, kad Europos Sąjungos lygiu nustatytam administracinės naštos mažinimo siekiui įgyvendinti iki 2012 metų pabaigos liko pusė metų, Įstatymo projekto preambulėje atsisakytina nuorodos į šį siekį.
1.2. Iš Įstatymo projekto 1 straipsnio nuostatų neaišku, kokiems subjektams uždedamos administracinės naštos mažinimą siūloma reglamentuoti šiuo įstatymu, todėl tikslintinas Įstatymo projekto 1 straipsnis – nurodytina, kad Įstatymas reglamentuoja administracinės naštos mažinimą asmenims, kurių sąvoka apibrėžta Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje. Be to, atsižvelgiant į Įstatymo projekto tikslą ir Įstatymo projekte išdėstytas nuostatas, Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje nurodytina, kad šiuo įstatymu siekiama užtikrinti administracinės naštos stebėseną ir nepagrįstos naštos mažinimą.
1.3. Kadangi siūlomas teisinis reglamentavimas įsigalioja tik patvirtinus teisės aktų projektus, tikslintina Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalis – nurodytina, kad administracinė našta – tai išlaidos, kurias patiria ar gali patirti asmenys, vykdydami teisės aktuose nustatytus ar teisės aktų projektuose siūlomus nustatyti informacinius įpareigojimus. Siekiant aiškumo, Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje nurodytina, kad informacinis įpareigojimas – teisės akte nustatytas ar teisės akto projekte siūlomas nustatyti įpareigojimas pateikti valstybės ar savivaldybių institucijoms ir įstaigoms arba jų įgaliotiems asmenims informaciją apie savo veiklą ar gaminius arba kitą teisės akte nustatytą ar teisės akto projekte siūlomą nustatyti informaciją; tokią informaciją kaupti, saugoti ir pateikti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų arba jų įgalioto asmens atskiru pareikalavimu; pateikti informaciją trečiosioms šalims. Be to, Įstatymo projekte suvienodintinos „informacinių įpareigojimų“, „įpareigojimų“, „informacinių reikalavimų“ sąvokos (pavyzdžiui, Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje, 3 straipsnio 1 dalies 2 ir 5 punktuose, 4 straipsnio 2 ir 4 punktuose).
1.4. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje pateiktas „asmens“ sąvokos apibrėžimas neapima kitų asmenų negu Europos Sąjungos valstybės narės užsienio valstybių piliečiai ir šiose valstybėse įsteigti juridiniai asmenys ar kitos organizacijos bei jų padaliniai, tačiau toks siūlymas objektyviai nepagrįstas Įstatymo projekto aiškinamajame rašte, todėl Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodytina, kad asmuo – Lietuvos Respublikos pilietis, kitas fizinis asmuo (užsienietis), įmonė, įstaiga ar organizacija arba kitas juridinis asmuo, jų junginys (asociacija, susivienijimas, konsorciumas ir panašiai).
1.5. Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 ir 6 dalyse pateiktos sąvokos „informacinio įpareigojimo vykdymo veiksmas“, „tiriama sritis“, tačiau kituose Įstatymo projekto straipsniuose šios sąvokos nevartojamos, todėl jų atsisakytina.
1.6. Atsižvelgiant į tai, kad, norint nustatyti didžiausią naštą uždedančius informacinius įpareigojimus, būtina atlikti administracinės naštos vertinimą pinigine išraiška, o per apklausas tikslinės grupės tokios informacijos pateikti negali, Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalies 9 punktas dėstytinas taip: „Tikslinių grupių apklausų organizavimas siekiant nustatyti labiausiai erzinančius informacinius įpareigojimus, kurių uždedama našta nėra didelė, tačiau jų vykdymas sudaro nepagrįstų nepatogumų.“
1.7. Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad administracinė našta vertinama ir jos mažinimo priemonės taikomos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą metodiką. Šio straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti pareigą ir savivaldybių taryboms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta pavyzdine administracinės naštos vertinimo ir mažinimo metodika, patvirtinti tokią pačią metodiką. Šiuo metu galioja Administracinės naštos piliečiams ir kitiems asmenims nustatymo ir įvertinimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 213 (Žin., 2011, Nr. 24-1163), ir Administracinės naštos ūkio subjektams nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 11 d. nutarimu Nr. 4 (Žin., 2012, Nr. 8-264) (toliau – metodikos). Metodikas galima taikyti nustatant ir įvertinant tiek atskiruose teisės aktuose nustatytų, tiek teisės aktų projektuose siūlomų nustatyti informacinių įpareigojimų uždedamą administracinę naštą ir fiziniams, ir juridiniams asmenims. Be to, jos buvo parengtos pagal tarptautinį Naštos vertinimo modelį (angl. Standard cost model), remiantis kitų valstybių patirtimi. Pažymėtina, kad nei Europos Komisija, nei kitos Europos Sąjungos valstybės narės teisės aktuose nereglamentuoja administracinės naštos mažinimo priemonių taikymo – ji mažinama nustatant mažinimo rodiklius ir sudarant priemonių, apimančių informacinių įpareigojimų naikinimą ar supaprastinimą, planus, todėl manytina, kad ir Lietuvos Respublikoje administracinės naštos mažinimo priemonių taikymą netikslinga reglamentuoti teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, kad esamas administracinės naštos nustatymo ir vertinimo teisinis reglamentavimas pakankamas, siūloma tikslinti Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad administracinė našta valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose nustatoma ir vertinama pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas metodikas, o Įstatymo projekto 3 straipsnio 3 dalies atsisakyti.
1.8. Įstatymo projekte neturėtų būti nurodyta pareiga visais atvejais nustatyti informacinių įpareigojimų vykdymo išimtis smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams, neatsižvelgiant į kitas aplinkybes. Pažymėtina, kad ne visada galima taikyti išimtis atskiroms subjektų grupėms. Pavyzdžiui, Europos Sąjungos teisės aktuose, reglamentuojančiuose Europos Sąjungos struktūrinės paramos teikimą, dažniausiai nustatytos vienodos sąlygos dėl informacinių įpareigojimų visiems paramos gavėjams, neišskiriant jų statuso. Atsižvelgdami į tai, siūlome patikslinti Įstatymo projekto 4 straipsnio 4 punktą ir išdėstyti jį taip:
1.9. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto tikslas yra ne rengti atitinkamus biudžetus, o užtikrinti darnų administracinės naštos mažinimo procesą, iš Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsnių pavadinimų išbrauktini žodžiai „Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto pateikimas Seimui“ ir „Savivaldybių biudžetų rengimas“.
1.10. Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė kartu su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu Seimui pateikia Administracinės naštos mažinimo atitinkamiems metams priemonių planą (su konkrečiais veiksmų įvykdymo terminais). Įstatymo projekte nenurodyta, koks subjektas šį planą tvirtintų. Atsižvelgiant į administracinės naštos mažinimo sritį, kuri susijusi su vykdomosios valdžios funkcijomis, siūlytina nustatyti, kad Administracinės naštos mažinimo atitinkamais metais priemonių planą (su konkrečiais veiksmų įvykdymo terminais) tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Be to, kaip netikslingos išbrauktinos Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalies nuostatos dėl Administracinės naštos mažinimo atitinkamiems metams priemonių plano pateikimo Seimui kartu su atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu ir atitinkamai tikslintina Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalis.
1.11. Įstatymo projekto 5 straipsnio 3 dalyje ir 6 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad informacija apie administracinės naštos mažinimo plano vykdymą atnaujinama ir skelbiama kas mėnesį. Atsižvelgiant į tokios informacijos rengimo sąnaudas, nustatytina, kad ši informacija atnaujinama ir skelbiama kartą per ketvirtį. Taip pat tikslintina Įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalies nuostata, kad savivaldybių centralizuotų vidaus audito tarnybų ataskaitos dėl Administracinės naštos mažinimo priemonių plano vykdymo skelbiamos ir ne rečiau kaip kartą per mėnesį atnaujinamos savivaldybių interneto tinklalapiuose, nes neaišku, ar tokia nuostata reiškia įpareigojimą savivaldybių centralizuotoms vidaus audito tarnyboms atlikti auditą kas mėnesį.
1.12. Atsižvelgiant į tai, kad Europos Komisija nuolatos skatina įvairių socialinių ir ekonominių partnerių dalyvavimą administracinės naštos mažinimo procese, Įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje nurodytina, kad Geresnio reguliavimo priežiūros komisija (toliau – Komisija) sudaroma iš valstybės institucijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, mokslo institucijų, kitų socialinių ir ekonominių partnerių ir visuomenės atstovų.
1.13. Tikslintinos Įstatymo projekto 8 straipsnio nuostatos dėl Komisijos paskirties ir funkcijų. Įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje ir 8 straipsnio 3 dalies 5 punkte išbrauktinos nuostatos dėl Komisijos pasiūlymų teikimo valstybės ir savivaldybių institucijoms – Komisija įvardyta kaip patariamoji Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisija, todėl ji turėtų savo pasiūlymus teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Įstatymo projekto 8 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta, kad Komisija vertins Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikiamus teisės aktų projektus, vadovaudamasi Įstatyme nustatytais administracinės naštos mažinimo principais. Pagal šią formuluotę Komisija turės vertinti visus Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikiamus teisės aktų projektus, nesvarbu, ar jie susiję su administracinės naštos didinimu, be to, galima daryti išvadą, kad Komisija vertins tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės Lietuvos Respublikos Seimui teikiamus teisės aktų projektus. Atsižvelgiant į tai ir siekiant išvengti galimų užsitęsusių teisės aktų projektų derinimo procedūrų, tikslinga nustatyti, kad Komisija vertintų tik tuos Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikiamus Lietuvos Respublikos Seimui ar jos tvirtinamus teisės aktų projektus, kuriuose numatyti nauji ar keičiami galiojantys informaciniai įpareigojimai asmenims.
1.14. Įstatymo projekte sukonkretintinos nuostatos dėl administracinės naštos vertinimo ir jos mažinimo – nurodytina, kas atsakingas už administracinės naštos vertinimo ir mažinimo priežiūrą, kontrolę. Pažymėtina, kad Įstatymo projekte valstybės institucijoms numačius naujus įpareigojimus reikia įvertinti būtinybę skirti žmogiškuosius ir finansinius išteklius naujoms funkcijoms atlikti. Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 12 punkte nustatyta, kad Įstatymo projekto aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, kiek valstybės biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami artimiausių metų ir tolesnės ateities įvertinimai), todėl tikslintinas Įstatymo projekto aiškinamasis raštas – nurodytinas lėšų poreikis Įstatymui įgyvendinti. Be to, atsižvelgiant į tai, kad Įstatymui įgyvendinti turės būti tinkamai pasirengta (sudaryta Komisija, parengti ir priimti atitinkami teisės aktai), Įstatymo projekto 9 straipsnyje turi būti nustatyta vėlesnė Įstatymo įsigaliojimo data.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. kovo 16 d. išvados Nr. XIP-4175 1–4 punktuose pateiktoms pastaboms.
MINISTRAS PIRMININKAS ANDRIUS KUBILIUS
KRAŠTO APSAUGOS MINISTRĖ,
PAVADUOJANTI VIDAUS REIKALŲ MINISTRĄ RASA JUKNEVIČIENĖ