LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PRAŠYMŲ PAIMTI ŽEMĘ VISUOMENĖS POREIKIAMS PATEIKIMO IR NAGRINĖJIMO TAISYKLIŲ IR ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS PROJEKTŲ RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2005 m. rugpjūčio 25 d. Nr. 924

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) 37 straipsnio 9 dalimi, 45, 46, 47 ir 48 straipsniais, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisykles;

1.2. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles.

2. Pavesti Nacionalinei žemės tarnybai prie Žemės ūkio ministerijos per mėnesį nuo šio nutarimo įsigaliojimo parengti ir patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto sprendinių brėžinio ir lauko darbų brėžinio sutartinius ženklus.

3. Pripažinti netekusiais galios:

3.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 20 d. nutarimą Nr. 65 „Dėl Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo bei nagrinėjimo ir su žemės paėmimu susijusių nuostolių atlyginimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 7-188);

3.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugsėjo 22 d. nutarimą Nr. 1133 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 20 d. nutarimo Nr. 65 „Dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 81-2456);

3.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 16 d. nutarimą Nr. 1002 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 20 d. nutarimo Nr. 65 „Dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 72-2546).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

APLINKOS MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĄ                                     ARŪNAS KUNDROTAS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2005 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 924

 

PRAŠYMŲ PAIMTI ŽEMĘ VISUOMENĖS POREIKIAMS PATEIKIMO IR

NAGRINĖJIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) reglamentuoja valstybės institucijų ar savivaldybės tarybų arba jų įgaliotų institucijų ar įstaigų (toliau vadinama – suinteresuota institucija) prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimą ir nagrinėjimą.

2. Suinteresuota institucija, pateikdama apskrities viršininkui prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams, kartu turi pateikti:

2.1. teritorijos, kurioje prašoma paimti žemę visuomenės poreikiams, turimą detalųjį arba specialųjį planą (toliau vadinama – detalusis ar specialusis planas);

2.2. žemės sklypų, kurių visą plotą arba jų dalis numatoma paimti visuomenės poreikiams, taip pat valstybinės žemės sklypų, kuriems numatomos nutraukti valstybinės žemės nuomos ar panaudos sutartys, sąrašą su nurodytais šių plotų savininkais ir kitais žemės naudotojais, jų gyvenamosios vietos adresais ir šių žemės sklypų unikaliais numeriais;

2.3. aiškinamąjį raštą su nurodytais konkrečiais visuomenės poreikiais, kuriems numatoma panaudoti paimamus žemės sklypus ar jų dalis.

3. Suinteresuota institucija, pateikdama apskrities viršininkui prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams, kartu raštu (registruotu laišku su įteikimu) praneša paimamos žemės savininkui ar kitam žemės naudotojui apie tokio prašymo pateikimą, nurodo konkrečius tikslus, kuriems numatoma panaudoti paimamą visuomenės poreikiams žemę, ir turimo detaliojo ar specialiojo plano ištrauką, kurioje pažymėti šių žemės savininkų ir kitų žemės naudotojų žemės sklypai ar jų dalys.

4. Suinteresuotai institucijai informaciją apie numatomus paimti visuomenės poreikiams žemės sklypus pateikia Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas pagal Nekilnojamojo turto registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 1129 (Žin., 2002, Nr. 72-3077). Duomenis apie žemės sklypus, kurie suprojektuoti žemės reformos žemėtvarkos projekte, bet neįregistruoti Nekilnojamojo turto registre, pateikia apskrities viršininko administracijos žemės tvarkymo departamento teritoriniai žemėtvarkos skyriai (toliau vadinama – Žemėtvarkos skyrius).

 

II. PRAŠYMŲ PRIĖMIMAS IR NAGRINĖJIMAS

 

5. Apskrities viršininkas per 15 darbo dienų nuo suinteresuotos institucijos pateikto prašymo paimti žemę visuomenės poreikiams gavimo išnagrinėja prašymą ir pateiktus dokumentus ir nustato, ar prašymas pagrįstas ir atitinka Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) 45 straipsnyje nurodytus atvejus. Jeigu prašymas nepagrįstas, apskrities viršininkas priima sprendimą nepradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros ir apie priimtą sprendimą per 5 darbo dienas informuoja suinteresuotą instituciją, žemės savininkus ar kitus žemės naudotojus.

6. Apskrities viršininkas, nustatęs, kad prašymas paimti žemę visuomenės poreikiams pagrįstas, per 15 darbo dienų išnagrinėja galimybes tą daryti ir sprendžia, ar tikslinga mainyti valstybinę žemę į privačios žemės sklypą (ar jo dalį), reikalingą visuomenės poreikiams.

7. Laikoma, kad mainyti valstybinę žemę į privačios žemės sklypą (ar jo dalį) yra tikslinga, jeigu už privačios žemės sklypą galima pasiūlyti lygiavertį, o nesant galimybės mainyti į lygiavertį – iki 5 procentų vertės besiskiriantį valstybinės žemės sklypą.

8. Jeigu nėra galimybės valstybinės žemės sklypą mainyti į visą paimamą visuomenės poreikiams privačios žemės sklypą, gali būti mainoma jo dalis, suprojektuota ir suformuota atskiru žemės sklypu pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turo kadastro įstatymo (Žin., 2000, Nr. 58-1704; 2003, Nr. 57-2530) reikalavimus, o dėl likusios dalies apskrities viršininkas priima sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą.

9. Apskrities viršininkas, nustatęs, kad mainyti valstybinės žemės sklypą į privatų žemės sklypą tikslinga, raštu pasiūlo žemės savininkui sudaryti mainų sutartį, nurodo siūlomo mainyti žemės sklypo plotą, vietą, vertę. Žemės savininkas apie sutikimą sudaryti mainų sutartį apskrities viršininką informuoja raštu ne vėliau kaip per mėnesį nuo rašytinio pasiūlymo dėl mainų sutarties sudarymo jam pateikimo.

10. Apskrities viršininkas, gavęs žemės savininko sutikimą sudaryti žemės mainų sutartį, per 5 darbo dienas apie tai informuoja suinteresuotą instituciją. Mainų sutartis sudaroma pagal Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 11 straipsnį.

11. Apskrities viršininkas, nustatęs, kad mainų sutartį sudaryti netikslinga, arba šių Taisyklių 9 punkte nustatyta tvarka negavęs iš žemės savininko sutikimo sudaryti mainų sutartį, nurodo Žemėtvarkos skyriui per 10 darbo dienų parengti žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto (toliau vadinama – projektas) teritorijos ribų planą.

12. Projekto teritoriją sudaro:

12.1. žemės sklypai, paimami visuomenės poreikiams;

12.2. žemės sklypai, kurių dalį reikia paimti visuomenės poreikiams ir kuriuos reikės pertvarkyti, juos arba jų dalį paimant visuomenės poreikiams;

12.3. laisvos valstybinės žemės sklypai, kuriais numatoma atlyginti už paimamą visuomenės poreikiams žemę.

13. Projekto teritorija gali būti sudaryta iš atskirų žemės sklypų tais atvejais, kai šių Taisyklių 12.3 punkte nurodyti laisvos valstybinės žemės sklypai, kuriais numatoma atlyginti už paimamą visuomenės poreikiams žemę, nesiriboja su žemės sklypais, nurodytais šių Taisyklių 12.1 ir 12.2 punktuose.

14. Apskrities viršininkas, gavęs parengtą ir suderintą su suinteresuota institucija projekto teritorijos ribų planą, per 3 darbo dienas priima motyvuotą sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, nurodydamas jame kiekvieno žemės sklypo, kuris visas arba kurio dalis paimama visuomenės poreikiams, unikalų numerį. Projekto teritorijos ribų planas pridedamas prie apskrities viršininko sprendimo pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą.

15. Jeigu projekto teritorija patenka į žemės reformos žemėtvarkos projekto teritoriją, apskrities viršininkas, sprendimu tvirtindamas projekto teritoriją, kartu patikslina žemės reformos žemėtvarkos projekto teritorijos ribas ir išbraukia iš jos projekto teritoriją.

16. Apskrities viršininkas apie priimtą sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo informuoja raštu (registruotu laišku su įteikimu) projekto teritorijos žemės savininkus ar kitus žemės naudotojus, suinteresuotą instituciją (raštu), kartu pateikdamas jai ir projekto teritorijos ribų plano kopiją, taip pat šį sprendimą raštu pateikia Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui. Šis Nekilnojamojo turto registre apskrities viršininko sprendime nurodytiems žemės sklypams padaro žymą, kad pradėta žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams procedūra ir žemės savininkas neturi teisės jo perleisti, įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į šį žemės sklypą.

17. Žemėtvarkos skyrius apie priimtą sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo taip pat informuoja šios teritorijos žemės reformos žemėtvarkos projekto rengėją ir pateikia jam projekto teritorijos ribų plano kopiją.

18. Apskrities viršininkui priėmus sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, pagal Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles rengiamas projektas.

19. Už paimamą visuomenės poreikiams žemę apskrities viršininkas gali suteikti lygiaverčius žemės sklypus tos pačios apskrities, kurioje paimama žemė visuomenės poreikiams, teritorijoje tik iš laisvos valstybinės žemės fondo:

19.1. už kaimo gyvenamosios vietovės teritorijoje paimamą visuomenės poreikiams žemę galima suteikti lygiavertį žemės sklypą kaimo gyvenamosios vietovės teritorijoje;

19.2. už miesto gyvenamosios vietovės teritorijoje paimamą visuomenės poreikiams žemę galima suteikti lygiaverčius žemės sklypus to paties miesto, kuriame yra visuomenės poreikiams paimama žemė, ir kaimo gyvenamosios vietovės teritorijoje.

20. Kaimo gyvenamojoje vietovėje lygiaverčiai žemės sklypai formuojami projekte, miesto gyvenamojoje vietovėje – detaliajame teritorijų planavimo dokumente.

21. Apskrities viršininkas sprendimą dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams priima pagal Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 46 straipsnio 5 dalyje nurodytus dokumentus. Apskrities viršininko sprendime paimti žemę visuomenės poreikiams nurodoma:

21.1. kiekvieno paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo arba valstybinės žemės sklypo, paimamo naudoti visuomenės poreikiams, vertė, nuostolių, susijusių su žemės paėmimu visuomenės poreikiams, dydis, kadastro duomenys, taip pat žemės savininko ir kito žemės naudotojo, iš kurių žemės sklypas paimamas visuomenės poreikiams arba su kuriais prieš terminą bus nutraukiama valstybinės žemės panaudos ar nuomos sutartis, vardas, pavardė, asmens kodas arba juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinė. Kai visuomenės poreikiams paimama dalis žemės sklypo, sprendime nurodoma viso žemės sklypo ir paimamos dalies kadastro duomenys ir paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo dalies vertė;

21.2. žemės sklypų, suformuotų pertvarkius žemės sklypų dalis, likusias nuo visuomenės poreikiams paimamų žemės sklypų dalių, kadastro duomenys;

21.3. suteikiamo lygiaverčio žemės sklypo kadastro duomenys, jeigu atlyginimo būdas – lygiaverčio žemės sklypo suteikimas.

22. Jeigu žemės savininkas ar kitas naudotojas nesusitaria ir nepasirašo su suinteresuota institucija sutarties dėl atlyginimo būdo ir dydžio (toliau vadinama – sutartis), nurodoma, kad atlyginimo būdas – kompensacija pinigais, o atlyginimo dydis – pagal projektą.

23. Jeigu žemės savininkas ar kitas žemės naudotojas susitaria ir pasirašo su suinteresuota institucija sutartį, atlyginimo būdas, atlyginimo dydis ir su žemės paėmimu susijusių nuostolių dydis nurodomi pagal pasirašytą sutartį. Šiuo atveju sutarties kopija yra neatskiriama apskrities viršininko sprendimo paimti žemę visuomenės poreikiams dalis.

24. Apskrities viršininkas apie sprendimą paimti žemę visuomenės poreikiams per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo informuoja raštu suinteresuotą instituciją ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytoją, taip pat žemės savininką ar kitą žemės naudotoją (registruotu laišku su įteikimu). Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas Nekilnojamojo turto registre padaro žymą, kad priimtas sprendimas paimti žemę visuomenės poreikiams.

25. Kai su visuomenės poreikiams paimamos žemės savininku ar kitu žemės naudotoju atsiskaitoma pagal sutartį, suinteresuota institucija pinigų sumą perveda į sutartyje su žemės savininku ar kitu naudotoju nurodytą sąskaitą.

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2005 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 924

 

ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS PROJEKTŲ RENGIMO IR

ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) reglamentuoja žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų (toliau vadinama – projektai) turinį, jų rengimą, derinimą, tvirtinimą ir įgyvendinimą.

2. Projektai yra specialiojo teritorijų planavimo dokumentai, kurie rengiami Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parengtų ir patvirtintų detaliųjų ar specialiųjų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių, nurodytų Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 2.1 punkte, pagrindu (toliau vadinama – detalieji ar specialieji planai).

3. Nurodyti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 48 straipsnio 3 dalyje darbai, neatlikti rengiant detalųjį ar specialųjį planą, atliekami projekte.

4. Apskrities viršininkas, priėmęs sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, valstybės ar savivaldybės institucijai (toliau vadinama – projekto organizatorius) per 20 darbo dienų nuo šio sprendimo priėmimo išduoda žemės paėmimo visuomenės poreikiams planavimo sąlygas projektui rengti (toliau vadinama – planavimo sąlygos). Planavimo sąlygos išduodamos pagal Teritorijų planavimo dokumentams rengti sąlygų parengimo ir išdavimo taisykles, patvirtintas aplinkos ministro 2004 m. gegužės 7 d. įsakymu Nr. D1-262 (Žin., 2004, Nr. 83-3028). Apskrities viršininkas planavimo sąlygas išduoda Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 48 straipsnio 1 dalies nustatytu atveju. Šiuo atveju apskrities viršininkas per 15 dienų nuo planavimo sąlygų išdavimo pateikia teritorijų planavimo dokumentus registruojančiai savivaldybės registro tvarkymo įstaigai Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 721 (Žin., 1996, Nr. 60-1417; 2004, Nr. 165-6035), 29 punkte nurodytą formą apie pradėtą rengti projektą.

5. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams planavimo procesą sudaro:

5.1. projekto parengiamasis etapas;

5.2. projekto rengimo etapas;

5.3. projekto sprendinių pasekmių vertinimo etapas;

5.4. projekto baigiamasis etapas (projekto svarstymas, derinimas, tvirtinimas).

 

II. PROJEKTO PARENGIAMASIS ETAPAS

 

6. Projekto organizatorius:

6.1. nustato projekto tikslus ir uždavinius;

6.2. parengia ir patvirtina projekto darbų programą;

6.3. viešai informuoja visuomenę, paskelbdamas vietos spaudoje, apskrities, savivaldybės ir projekto organizatoriaus interneto tinklalapiuose apie projekto rengimo pradžią ir jo tikslus;

6.4. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) nustatyta tvarka parenka projekto rengėją, sudaro su juo projekto rengimo darbų sutartį ir jam pateikia:

6.4.1. apskrities viršininko įsakymu įformintą sprendimo pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą kopiją;

6.4.2. dokumentus, nurodytus Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 2 punkte;

6.4.3. paskiausius ortofotografinius žemėlapius ir georeferencinę duomenų bazę skaitmenine ir analogine formomis pagal planavimo užduotyje nurodytus duomenų pateikimo formatus, kurių reikia projekto brėžiniams rengti;

6.4.4. planavimo sąlygas Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 48 straipsnio 3 dalyje numatytu atveju;

6.4.5. projekto teritorijos žemės kadastro žemėlapį su privačių ir valstybinių žemės sklypų ribomis.

7. Jeigu projekto organizatorius neturi visų duomenų, kurių reikia projektui planuoti, juos parengti (gauti) numatoma projekto rengimo darbų sutartyje.

8. Projekto organizatorius ar jo įgaliotas projekto rengėjas, jeigu tai numato Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 82-1965; 2005, Nr. 84-3105), atlieka atranką ir nustato, ar privaloma vertinti konkretaus projekto planuojamos ūkinės veiklos poveikį aplinkai. Šis vertinimas atliekamas Planuojamos ūkinės veiklos atrankos metodiniuose nurodymuose, patvirtintuose aplinkos ministro 2000 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 263 (Žin., 2000, Nr. 57-1698), nustatyta tvarka.

 

III. PROJEKTO RENGIMO ETAPAS

 

9. Projektą sudaro aiškinamasis raštas, lauko darbų brėžinys, projekto sprendinių brėžinys ir kiti procedūrų dokumentai, nurodyti šių Taisyklių 36 punkte.

10. Projekto sprendinių brėžinys rengiamas skaitmenine ir analogine forma planavimo užduotyje nurodytais duomenų pateikimo formatais paskiausiame ortofotografiniame žemėlapyje ir georeferencinio pagrindo duomenų bazėje.

11. Projekto sprendinių brėžinio sutartinius ženklus nustato Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos.

12. Projekto rengėjas, gavęs iš projekto organizatoriaus šių Taisyklių 6.4 punkte nurodytus dokumentus, parengia projekto teritorijos lauko darbų brėžinį (toliau vadinama – lauko darbų brėžinys).

13. Lauko darbų brėžinyje, kuris rengiamas paskiausiame ortofotografiniame žemėlapyje ir georeferencinio pagrindo duomenų bazėje analogine forma, pažymima projekto teritorija, patvirtinta pagal Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisykles, ir nubraižoma:

13.1. žemės sklypų, kuriuos numatoma paimti (visą žemės sklypą ar jo dalį) visuomenės poreikiams, ribos;

13.2. žemės sklypo (sklypų), kuris bus naudojamas visuomenės poreikiams, ribos.

14. Projekto rengėjas lauko tyrinėjimo darbų metu:

14.1. patikslina lauko darbų brėžinyje pakitusias žemės naudmenas ir jų kontūrų ribas;

14.2. pažymi lauko darbų brėžinyje nekilnojamojo turto objektus, už kuriuos reikės atlyginti šių objektų savininkams ar naudotojams, taip pat nurodo nebaigtos gamybos darbus ir parengia jų aprašymus;

14.3. parengia visuomenės poreikiams paimamame žemės sklype esančių statinių ir įrenginių sąrašą, nurodo jų savininkus ar kitus naudotojus, patikslinęs duomenis pagal Nekilnojamojo turto registro tvarkytojo pateiktą informaciją;

14.4. atlieka žemės sklypų, kurie visi ar kurių dalis bus paimama visuomenės poreikiams, kadastrinius matavimus, nustatydamas jų ribų posūkio taškų ir riboženklių koordinates valstybinėje geodezinių koordinačių sistemoje ar su šia sistema susietose vietinėse koordinačių sistemose, apskaičiuoja jų plotus, atstato išnykusius riboženklius; atlikęs kadastrinius matavimus, žemės sklypų plotus sutikrina su įregistruotaisiais Nekilnojamojo turto registre ir prireikus patikslina pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 (Žin., 2002, Nr. 41-1539; 2005, Nr. 80-2899);

14.5. tuo atveju, kai visuomenės poreikiams paimama dalis žemės sklypo, lauko darbų brėžinyje pažymi paimamos visuomenės poreikiams žemės sklypo dalies ribas, kad nustatytų paimamos visuomenės poreikiams žemės plotą;

14.6. kartu su projekto organizatoriumi ir žemės savininku ar kitu naudotoju aptaria atlyginimo už paimamą žemės sklypą būdą ir dydį, kitus nuostolius, atsiradusius dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams, taip pat žemės sklypų dalių, likusių nuo paimtųjų visuomenės poreikiams, pertvarkymo galimybes;

14.7. parengia pagal Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo (Žin., 1999, Nr. 52-1672) reikalavimus turto ir kitų nuostolių vertinimo ataskaitą, kurios kopiją pateikia projekto organizatoriui ir žemės savininkui ar kitam naudotojui. Turtas ir kiti nuostoliai turi būti įvertinti prieš parengiant projekto sprendinius. Visuomenės poreikiams paimamo žemės sklypo, jame statomų ar pastatytų statinių, sodinių vertė, taip pat kiti nuostoliai, atsirandantys dėl šio žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams, apskaičiuojami pagal Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 47 straipsnį.

15. Kiekvienas žemės savininkas turi teisę pateikti raštu projekto rengėjui ar projekto organizatoriui savo pageidavimus dėl atlyginimo būdo ir dydžio, o žemės naudotojas – dėl atlyginimo dydžio. Jeigu pasirenkamas atlyginimo būdas – lygiaverčio žemės sklypo suteikimas, aptariama šio žemės sklypo projektavimo vieta. Pageidavimą suteikti lygiavertį žemės sklypą žemės savininkas gali pateikti iki sutarties dėl atlyginimo už žemę būdo ir dydžio (toliau vadinama – sutartis) pasirašymo dienos.

16. Informaciją apie apskrities teritorijoje esančius laisvus valstybinės žemės plotus, kurie gali būti perduoti lygiaverčiais žemės sklypais žemės savininkams už paimamus iš jų visuomenės poreikiams žemės sklypus, projekto rengėjo prašymu pateikia apskrities viršininko administracijos žemės tvarkymo departamentas.

17. Kai žemės savininkas pageidauja gauti lygiavertį žemės sklypą Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 19 punkte nurodytose teritorijose, kurios neįtrauktos į projekto teritoriją, apskrities viršininkas projekto organizatoriaus prašymu per 10 darbo dienų nuo prašymo pateikimo išnagrinėja galimybes patikslinti projekto teritoriją ir priima atitinkamą sprendimą.

18. Projekto rengėjas, rengdamas projektą:

18.1. projekto sprendinių brėžinyje:

18.1.1. nubraižo žemės sklypų, esančių projekto teritorijoje, ribas pagal atliktus kadastrinius matavimus ir įrašo šių žemės sklypų identifikavimo numerius;

18.1.2. nubraižo paimamų visuomenės poreikiams žemės sklypų ar jų dalių, jeigu visuomenės poreikiams paimamos tik žemės sklypo dalys, ribas;

18.1.3. tais atvejais, kai visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas nesuformuotas detaliajame arba specialiajame plane, nubraižo šiame plane suformuoto žemės sklypo, kuris bus naudojamas visuomenės poreikiams, ribas;

18.1.4. pertvarko (sujungia, padalija, amalgamuoja), kaip aptarta su žemės savininkais ar kitais žemės naudotojais, tas žemės sklypo dalis, kurių nenumatoma paimti visuomenės poreikiams, taip pat projektuoja kelius ir servitutus;

18.1.5. projektuoja lygiavertį žemės sklypą, jeigu sutartyje numatyta atlyginti lygiaverčiu žemės sklypu;

18.2. parengia ir pateikia žemės savininkui ar kitam naudotojui ir projekto organizatoriui pasirašyti sutartį, kai jie susitaria dėl visuomenės poreikiams paimamo žemės sklypo, jame statomų ar pastatytų pastatų arba statinių, sodinių vertės, taip pat kitų nuostolių, atsirasiančių dėl šio žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams, atlyginimo būdo ir dydžio.

19. Jeigu žemės savininkas ar kitas žemės naudotojas nepasirašo sutarties iki projekto viešojo svarstymo pradžios, projekto rengėjas kartu su apskrities viršininko administracijos žemės tvarkymo departamento teritorinio žemėtvarkos skyriaus (toliau vadinama – Žemėtvarkos skyrius) darbuotoju surašo aktą, kad žemės savininkai ar kiti žemės naudotojai atsisako projekto rengėjo pasiūlyto atlyginimo už visuomenės poreikiams paimamą žemę būdo ir dydžio. Šį aktą pasirašo projekto rengėjas ir Žemėtvarkos skyriaus vedėjas.

20. Kai projekto teritorija ribojasi su rengiamo žemės reformos žemėtvarkos projekto teritorija, projekto sprendiniai turi būti derinami su žemės reformos žemėtvarkos projekto sprendiniais.

21. Aiškinamajame rašte pateikiama informacija (duomenys) apie projekto teritorijos būklę, projekto sprendinius, probleminių situacijų analizė ir kita informacija, susijusi su projekto rengimu.

 

IV. PROJEKTO SPRENDINIŲ PASEKMIŲ VERTINIMO ETAPAS

 

22. Projekto sprendinių poveikis vertinamas pagal Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 920 (Žin., 2004, Nr. 113-4228) (toliau vadinama – Aprašas).

23. Kai projekte numatyta paimti visuomenės poreikiams visą žemės savininko ar kito naudotojo žemės sklypą, projekto sprendinių poveikis nevertinamas.

 

V. PROJEKTO BAIGIAMASIS ETAPAS

 

24. Projektas svarstomas ir visuomenės dalyvavimas šiame procese užtikrinamas pagal Visuomenės dalyvavimo teritorijų planavimo procese nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 1079 (Žin., 1996, Nr. 90-2099; 2004, Nr. 112-4189).

25. Projekto svarstymą su visuomene organizuoja projekto organizatorius.

26. Parengtas ir visuomenės apsvarstytas projektas derinamas su:

26.1. projekto organizatoriumi;

26.2. projekto teritorijos valstybinės žemės patikėtiniais;

26.3. Aplinkos ministerijos regioniniu aplinkos apsaugos departamentu, kai projekto teritorija ar jos dalis patenka į saugomos teritorijos ribas;

26.4. Kultūros paveldo departamentu prie Kultūros ministerijos, kai projekto teritorija ar jos dalis yra istorijos ir kultūros paminklų teritorijoje arba jos apsaugos zonoje;

26.5. miškų urėdija, kai visuomenės poreikiams paimamas miškų ūkio paskirties žemės sklypas;

26.6. Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos, kai projekto teritorijoje yra ištyrinėtų naudingųjų iškasenų telkinių;

26.7. Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos, kai žemė paimama visuomenės poreikiams pasienio ruože;

26.8. apskrities viršininko administracija, kai projekto teritorijos valstybinės žemės patikėtinis nėra apskrities viršininkas;

26.9. žemės reformos žemėtvarkos projekto rengėju, kai projekto teritorijoje rengtas žemės reformos žemėtvarkos projektas.

27. Projekto rengėjas pateikia projektą derinti šių Taisyklių 26 punkte nurodytoms institucijoms, kurios ne vėliau kaip per 5 darbo dienas jį suderina arba motyvuotai raštu atsisako jį derinti. Derindamos projektą, institucijos pagal teisės aktų joms nustatytą kompetenciją pateikia motyvuotas išvadas dėl projekto sprendinių nederinimo, kurios išdėstomos atskiru raštu. Jeigu projektas nederinamas, nurodoma, kurie planavimo sąlygų reikalavimai neįvykdyti, taip pat konkretūs įstatymų ir kitų teisės aktų straipsniai ir nuostatos, kurie pažeisti ar draudžia nurodytąją veiklą. Kai institucija derina projektą be pastabų, jos specialistas pasirašo projekto sprendinių brėžinį, nurodydamas vardą, pavardę, pareigas, institucijos pavadinimą ir derinimo datą. Minėtosios žymos tvirtinamos antspaudu.

28. Institucijai nepareiškus pastabų dėl projekto per 5 darbo dienas, laikoma, kad ji pastabų neturėjo ir projektą suderino.

29. Projekto organizatorius, laikydamasis Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. 370 (Žin., 1997, Nr. 34-851; 2004, Nr. 109-4075), raštu pateikia Nacionalinei žemės tarnybai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau vadinama – Tarnyba) šių Taisyklių 36.1–36.11, 36.13 ir 36.14 punktuose nurodytus dokumentus (projekto bylą) ir jų kopijas (projekto sprendinių brėžinio kopija turi atitikti projekto sprendinių originalo brėžinio spalvinius žymėjimus), kurių reikia projekto patikrinimo aktui su išvada dėl projekto tvirtinimo tikslingumo parengti. Projekto bylos kopija paliekama Tarnyboje (projekto sprendinių brėžinys – skaitmenine ir analogine forma).

30. Tarnyba projekto sprendinius ir procedūrų dokumentus patikrina pagal Teritorijų planavimo dokumentų tikrinimo tvarkos aprašą, patvirtintą aplinkos ministro 2004 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. D1-200 (Žin., 2004, Nr. 78-2756).

31. Projekto organizatorius, gavęs projekto patikrinimo aktą, kuriame išvada dėl šio projekto tvirtinimo tikslingumo teigiama, projektą teikia tvirtinti apskrities viršininkui.

32. Apskrities viršininkas per 15 darbo dienų nuo projekto gavimo priima įsakymą patvirtinti projektą ir per 5 darbo dienas nuo įsakymo priėmimo apie tai raštu informuoja projekto organizatorių.

33. Projekto organizatorius, gavęs apskrities viršininko informaciją apie patvirtintą projektą, per 10 darbo dienų paskelbia ją vietos spaudoje.

34. Projekto organizatorius patvirtintą projektą ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jo patvirtinimo pateikia registruoti savivaldybės teritorijų planavimo dokumentų registro tvarkymo įstaigai pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatus. Savivaldybės teritorijų planavimo dokumentų registro tvarkymo įstaiga apie įregistruotą projektą per 15 dienų praneša nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojui, kuris nekilnojamojo turto kadastre padaro žymą apie patvirtintą projektą.

35. Patvirtintas projektas galioja neterminuotai.

36. Projekto bylą sudaro šie dokumentai:

36.1. projekto organizatoriaus apskrities viršininkui pateiktas prašymas paimti žemę visuomenės poreikiams;

36.2. projekto aiškinamasis raštas;

36.3. apskrities viršininko sprendimas pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą;

36.4. patvirtinta projekto darbų rengimo programa;

36.5. dokumentai apie projekto rengimo pradžią ir jo tikslų paskelbimą vietos spaudoje, apskrities, savivaldybės ir projekto organizatoriaus institucijos tinklalapiuose;

36.6. projekto teritorijos žemės kadastro žemėlapis su privačių ir valstybinių žemės sklypų ribomis;

36.7. dokumentai, nurodyti Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 2 punkte;

36.8. žemės sklypų savininkų ar kitų naudotojų ir projekto organizatoriaus pasirašytos sutartys;

36.9. projekto viešo svarstymo ir derinimo dokumentai;

36.10. projekto sprendinių pasekmių vertinimo dokumentai;

36.11. turto ir kitų nuostolių vertinimo ataskaitų bylos;

36.12. Tarnybos išvada dėl projekto tvirtinimo tikslingumo;

36.13. projekto sprendinių brėžinys (brėžiniai);

36.14. projekto teritorijos ribų planas, nurodytas Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 11 punkte;

36.15. lauko darbų brėžinys.

 

VI. PROJEKTO ĮGYVENDINIMAS

 

37. Apskrities viršininkui patvirtinus projektą, projekto rengėjas:

37.1. paženklina vietovėje pagal patvirtintą projektą suformuotus žemės sklypus, atlikdamas šių sklypų kadastrinius matavimus, nustato jų ribų posūkio taškų ir riboženklių koordinates valstybinėje geodezinių koordinačių sistemoje ar su šia sistema susietose vietinėse koordinačių sistemose, parengia ir suderina pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatus kiekvieno žemės sklypo kadastro duomenų bylą;

37.2. pateikia projekto organizatoriui žemės sklypų kadastro duomenų bylas.

38. Kadastro duomenų byla formuojama laikantis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų.

39. Apskrities viršininkas, vadovaudamasis projekte patvirtintais sprendiniais, ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo žemės sklypų kadastro duomenų bylų gavimo iš projekto organizatoriaus Prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 21 punkte nustatyta tvarka priima sprendimą dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams.

40. Apskrities viršininko priimto sprendimo dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams kopija ir sprendimo dėl projekto patvirtinimo kopija įdedamos į projekto bylą, kuri saugoma Žemėtvarkos skyriaus archyve. Projekto sprendinių brėžinys turi būti saugomas skaitmenine ir analogine forma. Projekto rengėjas taip pat parengia projekto bylos kopiją ir projekto sprendinių brėžinio kopiją (analogine ir skaitmenine forma) ir jas perduoda projekto organizatoriui.

41. Turto ir kitų nuostolių vertinimo ataskaitų byla kartu su projekto dokumentais perduodama saugoti Žemėtvarkos skyriui, o turto ir kitų nuostolių vertinimo ataskaitos viena kopija saugoma įmonėje, kuri atliko turto ir kitų nuostolių vertinimą, kita perduodama projekto organizatoriui.

______________