LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MOKYKLŲ VADOVŲ, JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI BEI SKYRIŲ VEDĖJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS „MOKYKLOS VADYBOS PAGRINDAI“ PATVIRTINIMO

 

2005 m. spalio 29 d. Nr. ISAK-2165

Vilnius

 

Įgyvendindamas Valstybinių (išskyrus aukštųjų ir aukštesniųjų) ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų atestacijos nuostatų, patvirtintų švietimo ir mokslo ministro 2005 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. ISAK-1521 (Žin., 2005, Nr. 108-3974), 10 punktą:

1. Tvirtinu Mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui bei skyrių vedėjų kvalifikacijos tobulinimo programą „Mokyklos vadybos pagrindai“ (pridedama).

2. Rekomenduoju aukštųjų mokyklų tęstinių studijų institutams/centrams bei kitoms švietimo pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigoms organizuoti kursus pagal šio įsakymo 1 punktu patvirtintą programą.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro

2005 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. ISAK-2165

 

KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

„MOKYKLOS VADYBOS PAGRINDAI“

 

Programos anotacija

Šiandienos visuomenėje mokyklos vadovui ir kitiems švietimo vadybininkams būtina išsiugdyti nuostatą ir gebėjimą mokytis visą gyvenimą. Siekiant švietimo kokybės, būtina formuoti vadybinio profesionalumo ir vadybinės kultūros sampratą. Mokyklos vadovui keliami dideli reikalavimai. Jis turi būti profesionalas pagrindinėse vadybinės veiklos srityse – švietimo politikos ir strateginio planavimo, ugdymo proceso, žmogiškųjų, materialinių ir finansinių išteklių valdymo – įgijęs vadybos kompetenciją. Šalia vadybinės kompetencijos vadovas turi turėti ir šiuolaikinei profesionalo veiklai būdingų perkeliamųjų kompetencijų.

Pagrindiniai Lietuvos švietimo plėtotės uždaviniai išryškina esminį mokyklos vadovo veiklos tikslą: profesionaliai valdyti mokyklą, užtikrinant sėkmingą jos veiklą bei veiksmingą tobulinimą, nukreiptą į mokinio ugdymąsi ir gyvenimo sėkmę.

Ši tęstinė programa skirta naujai paskirtiems ar 1–3 metus dirbantiems mokyklų vadovams, jų pavaduotojams ugdymui, ugdymą organizuojantiems skyrių vedėjams ir kitiems švietimo vadybininkams. Pagal šią programą išklausyti kursai padės vadovui (švietimo vadybininkui) tapti profesionalu, įgyti vadovavimo pagrindinėms šiuolaikinės vadybinės veiklos sritims kompetenciją.

 

2. Programos tikslas

Ugdyti mokyklų vadovų ir kitų švietimo vadybininkų vadybinę kompetenciją siekiant švietimo kokybės.

 

3. Programos uždaviniai

Suteikti žinių apie esminius šiuolaikinės vadybos principus ir jų taikymą praktikoje, apie vadovui būtinas kompetencijas, jų reikšmę užtikrinant integralią mokykloje dirbančių profesionalų kompetenciją.

Pagilinti žinojimą apie švietimo kaitos tendencijas, Lietuvos švietimo politiką, reformos tikslus ir uždavinius, prioritetus, švietimą reglamentuojančius norminius dokumentus.

Suformuoti sampratą apie vadovo teises ir pareigas, įgaliojimus ir atsakomybę.

Sudaryti galimybes gilinti žinias ir tobulinti gebėjimus, reikalingus: formuoti mokyklos politiką ir jos įgyvendinimo strategijas, valdyti ugdymo procesą, mokyklos personalą, lėšas ir materialinius išteklius.

 


4. Programos turinys

I sesija. Švietimo vadybos kultūros kaitos priežastys ir uždaviniai. 4 dienos, 32 val.

Nauji iššūkiai Lietuvos švietimui. ES švietimo tikslų iki 2010 m. ir Lietuvos švietimo plėtotės tikslų ir uždavinių sąsajos. Švietimo organizacijos samprata. Vidinė švietimo organizacijos aplinka ir jos daroma įtaka organizacijos veiklai. Administravimo ir vadovavimo mokyklai teorinis pagrindas. Andragogikos principai. Darbo su suaugusiaisiais metodikos. Mokyklos vadovo darbo esmė, tikslai, funkcijos, vaidmenys ir atsakomybės ribos. Mokyklos veiklą reglamentuojantys teisės aktai. Mokyklos dokumentacijos planas ir dokumentų valdymo organizavimas. Teorinio pasirengimo antrajai sesijai, tarpsesijinių darbų tematikos ir jų pristatymo tvarkos aptarimas.

II sesija. Švietimo politika ir mokyklos strategijos kūrimas, strateginio plano rengimas ir įgyvendinimas. 4 dienos, 32 val.

Tarpsesijinių darbų pristatymas, aptarimas ir įvertinimas. Vadybinė veikla kuriant mokyklos strategiją, rengiant ir įgyvendinant strategijos planą. Metinės veiklos programos parengimo ir įgyvendinimo vadybiniai uždaviniai. Vidaus audito įgyvendinimas ir vidaus audito duomenų panaudojimas. Vidaus ir išorės audito sąveikavimas. Tyrimų organizavimo vadyba. Mokyklos kultūros kūrimo ir/ar keitimo vadyba. Bendradarbiavimas su socialiniais partneriais. Savivaldos plėtojimo mokykloje vadybiniai uždaviniai. Darbas su tėvais (globėjais, rūpintojais). Projektų vadyba. Viešųjų ryšių valdymas. Mokyklos dokumentacijos planas ir dokumentų valdymo organizavimas. Teorinio pasirengimo trečiajai sesijai, tarpsesijinių darbų tematikos ir jų pristatymo tvarkos aptarimas.

III sesija. Ugdymo proceso valdymas. 4 dienos, 32 val.

Tarpsesijinių darbų pristatymas, aptarimas ir įvertinimas. Šiuolaikinių mokymo ir mokymosi strategijų įgyvendinimo vadyba. Vadovavimas Bendrųjų programų ir Išsilavinimo standartų įgyvendinimui. Mokyklos, ugdymo srities, dalyko ir mokytojo ugdymo filosofijų dermė. Ugdymo turinio, ugdymo tikslų ir ugdymo organizavimo vadybiniai uždaviniai. Mokytis padedantis vertinimas. Mokymo planai, ugdymo planavimas, tvarkaraščių optimalumas. Apsirūpinimo informaciniais ir metodikos ištekliais vadyba. Edukacinių aplinkų kūrimo ir mokinių poreikių tenkinimo ir saugumo vadyba. Pamokos vadyba. Kompleksinės paramos mokiniams ir mokytojams teikimo vadyba. Švietimo programų rengimo ir įgyvendinimo vadyba. Teorinio pasirengimo ketvirtajai sesijai ir baigiamųjų darbų tematikos, darbų pristatymo tvarkos aptarimas.

IV sesija. Žmogiškųjų išteklių, turto ir lėšų valdymas. 5 dienos, 40 val.

Personalo valdymas. Darbuotojų veiklos vertinimas, kvalifikacijos tobulinimo organizavimas, darbų reglamentavimas ir darbuotojų saugumo užtikrinimas, personalo valdymą reglamentuojantys teisės aktai. Mokyklos apsirūpinimas finansiniais ir materialiniais ištekliais ir šių išteklių valdymas. Baigiamųjų darbų pristatymas.

__________________________________________________________________________

Programos vykdymo trukmė

4 sesijos, 17 dienų, 200 val. Iš jų: 48 val. teorija, 88 val. praktiniai darbai, darbas grupėse, 64 val. savarankiškas darbas (pasirengimas seminarui, namų užduočių atlikimas)

 

5. Tikėtinos kompetencijos, kurias teikia programa

Kompetencijų sritis

Kompetencijos

Žinių ir supratimo įgijimas

(teorinė dalis)

 

 

Tikėtina, kad išklausiusieji visą kursą žinos ir supras:

*valstybinės švietimo politikos principus, strategiją ir jos įgyvendinimo kryptis

* bendrajai, humanitarinei ir socialinei vadovo kompetencijai keliamus reikalavimus

*pedagoginei, andragoginei ir psichologinei vadovo kompetencijai keliamus reikalavimus

*vadybinei/vadovavimo kompetencijai keliamus reikalavimus

* vadovo darbo tikslus, funkcijas ir atsakomybę

* vadovo darbo organizavimo ypatumus

* pagrindines mokyklos tobulinimo/vystymo strategijas, jų rengimo ir įgyvendinimo principus

* mokyklos veiklą reglamentuojančius teisės aktus

* švietimo/mokyklų administravimo teoriją ir praktiką

* informacijos analizę ir informacijos svarbą vadybinei praktikai

* ugdymo turinio vadybą ir personalo valdymo klausimus

* veiksmingos mokyklos komandos sudarymo principus

* informacinių komunikacinių technologijų svarbą organizacinių ir ugdymo procesų valdymui

* viešųjų ryšių valdymo principus ir būdus

Gebėjimų įgijimas

(praktinė dalis)

Tikėtina, kad išklausiusieji visą kursą ir atlikusieji savarankiškus darbus mokės ir gebės:

* atpažinti vertingas ir perspektyvias idėjas, jas pritaikyti savos mokyklos veiklos plėtrai

* išskirti esminius, aktualius švietimo klausimus ir juos profesionaliai interpretuoti

* kurti ir pristatyti norimos mokyklos ateities viziją

* suformuoti mokyklos bendruomenei priimtiną veiksmingą vertybių sistemą

* kurti mokyklos politiką, numatyti strategijos kryptis ir jos įgyvendinimo būdus, ieškoti alternatyvų

* matyti mokyklą kaip sistemą ir kiekvieną posistemę atskirai

* įžvelgti mokyklai aktualias problemas ir jas spręsti

Perkeliamieji/bendrieji gebėjimai

Tikėtina, kad išklausiusieji visą kursą ir atlikusieji savarankiškus darbus mokės ir gebės:

* vadovauti strategijos, strateginio plano parengimui ir jo įgyvendinimui

* remiantis mokyklos strateginiu planu ir vertybėmis inicijuoti metinės veiklos programos parengimą ir vadovauti jos įgyvendinimui

* įvertinti vietos bendruomenės ir steigėjų bei interesų grupių poreikius

* atlikti nuolatinę mokyklos veiklos ir valdymo išteklių būklės analizę, skelbti ataskaitas

* valdyti projektus organizacijoje

* sudaryti sąlygas veikti savivaldos organizacijoms

* bendradarbiaujant su mokyklos taryba bei mokytojų taryba, planuoti ir įgyvendinti ugdymo turinį

* kurti edukacinę aplinką, sudarančią sąlygas ugdytinių poreikiams tenkinti

* vadovauti veiksmingam tėvų (globėjų, rūpintojų) informavimui ir švietimui

* vadovautis personalo darbą reglamentuojančiais dokumentais

* organizuoti personalo kvalifikacijos tobulinimą, jų veiklos vertinimą

* valdyti mokyklos biudžetą, racionaliai naudoti lėšas ir materialinius išteklius

* valdyme taikyti informacines komunikacines technologijas

 

6. Dalyviai (klausytojai)

Tikslinės grupės

Mokyklų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui, skyrių vedėjai

Aukštesniojo lygmens švietimo vadovai, vadybininkai

 

7. Programos vykdymui naudojama medžiaga

* dalomoji medžiaga

* savarankiško/tarpsesijinio darbo užduotys

* tarpsesijinių darbų pristatymo metodiniai nurodymai

* rekomenduojamų šaltinių savarankiškoms studijoms sąrašas

* galimų išorinių procesų konsultantų sąrašas, duomenys

 

8. Programos klausytojų pažymėjimo išdavimo sąlygos (kokios užduotys turi būti atliktos, kokie įgytos kompetencijos įrodymai pateikiami)

* trys tarpsesijiniai darbai, atliepiantys I, II, III sesijų tematiką

* tarpsesijinių darbų įforminimas, atitinkantis darbų pristatymo reikalavimus

* savarankiškų tarpsesijinių darbų profesionalus pristatymas žodžiu

* baigiamasis darbas – vadovo kompetencijos aplanko pristatymas

Pastaba. Mokyklų vadovai ar kiti švietimo vadybininkai, kurie anksčiau yra išklausę visą ar panašios apimties ir tematikos vadybos pagrindų kursą, norintys gauti pažymėjimą, gali eksternu laikyti įskaitą institucijoje, organizuojančioje tokius kursus, pagal šiame programos skyriuje nurodytas sąlygas ir pateikę išklausytų kursų pažymėjimus.

______________