LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL integralios pagalbos plėtros programos patvirtinimo

 

2012 m. liepos 20 d. Nr. A1-353

Vilnius

 

 

Siekdamas gerinti integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims namuose kokybę ir paskatinti šių paslaugų plėtrą bei vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ (Žin., 2010, Nr. 38-1784; 2011, Nr. 158-7475) 1.6.3 punktu ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 (Žin., 1998, Nr. 66-1916; 2010, Nr. 123-6300), 8.3.11 punktu:

1. T v i r t i n u Integralios pagalbos plėtros programą (pridedama).

2. Šio įsakymo vykdymo kontrolę p a v e d u viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministro

2012 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. A1-353

 

INTEGRALIOS PAGALBOS PLĖTROS PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Integralios pagalbos plėtros programa (toliau – Programa) nustato integralios pagalbos – socialinės globos ir slaugos asmens namuose tikslus, uždavinius, pagrindinius reikalavimus projektams, Programos įgyvendinimo veiklos kryptis ir remiamas veiklas, laukiamus rezultatus ir Programos įgyvendinimo vertinimo kriterijus.

2. Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2012–2015 metai.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

3. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2012 m. pradžioje atliktos savivaldybių administracijų apklausos analizės duomenimis, šiuo metu 38 savivaldybėse yra teikiama dienos (trumpalaikė) socialinė globa namuose. Dienos (trumpalaikę) socialinę globą namuose 4 savivaldybėse teikia socialinių paslaugų įstaigos, turinčios reikiamas licencijas, higienos pasus bendruomeninei slaugai teikti bei slaugos specialistus; 23 savivaldybėse paslaugas teikia socialinių paslaugų įstaigos ir sveikatos priežiūros įstaigos pagal bendradarbiavimo sutartis; 2 savivaldybėse – socialinių paslaugų įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pagal bendradarbiavimo sutartis; 10 savivaldybių paslaugas organizuoja kitais būdais. 22 savivaldybėse dienos (trumpalaikė) socialinė globa asmens namuose neteikiama.

Nors slaugos namuose teikimas ir finansavimas yra įteisintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. V-1026 patvirtintuose Slaugos paslaugų ambulatorinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir namuose teikimo reikalavimuose (Žin., 2007, Nr. 137-5626), socialinių paslaugų ir slaugos teikimas – Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. liepos 4 d. bendru įsakymu Nr. V-558/A1-183 patvirtintame Slaugos ir socialinių paslaugų bendro teikimo tvarkos apraše (Žin., 2007, Nr. 76-3029), tačiau slaugos paslaugos į namus šalies gyventojams nėra pakankamai užtikrinamos. Savivaldybių nuomone, organizuojant bendrą socialinių paslaugų ir slaugos į namus teikimą stinga aktyvaus sveikatos priežiūros įstaigos (specialistų) įsitraukimo, dažnai apsisakoma bendradarbiauti ir teikti slaugos paslaugas į namus. Dienos socialinę globą teikiant socialinių paslaugų įstaigai, o slaugos paslaugas – pirminės sveikatos priežiūros įstaigai, stinga paslaugos integruotumo ir kompleksiškumo. Organizuojant dienos socialinę globą ir slaugą namuose stokojama komandinio darbo principo svarbos suvokimo, dėl ko nukenčia paslaugų kokybė ir prieinamumas. Savivaldybių nuomone, veiksmingiausias būdas teikti dienos (trumpalaikę) socialinę globą namuose būtų tai, kad vienoje įstaigoje dirbtų visi reikalingi specialistai – slaugos specialistai ir socialinį darbą dirbantieji, socialinių paslaugų įstaiga turėtų įgijusi reikiamas licencijas, higienos pasus slaugai į namus teikti.

Teikiant integralią pagalbą (dienos socialinę globą ir slaugą į namus) būtina užtikrinti operatyvų darbuotojų nuvykimą pas klientą, užtikrinti tai, kad darbuotojas nuvyktų pas klientą per kuo trumpesnį laiką, o daugiau laiko skirtų tiesioginiam darbui su klientu. Taip pat svarbu užtikrinti darbo priemones, technines pagalbos ir slaugos priemones, padedančias specialistams teikti kokybišką pagalbą.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4. Programa siekiama kokybiškos integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) namuose asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims bei konsultacinės pagalbos šeimos nariams, prižiūrintiems asmenis su negalia, senyvo amžiaus asmenis, kūrimosi ir plėtros proveržio.

5. Programos uždaviniai:

5.1. didinti socialinės globos asmens namuose teikimo kokybę, į šias paslaugas integruojant slaugos į namus paslaugas;

5.2. skatinti integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) asmens namuose paslaugų plėtrą, telkiant tam mobilias specialistų komandas (toliau – mobili komanda) ir į socialinės pagalbos procesą įtraukiant sveikatos priežiūros specialistus;

5.3. didinti integralios pagalbos namuose prieinamumą;

5.4. skatinti konsultavimo dėl neįgaliųjų, senyvo amžiaus asmenų priežiūros pagalbos šeimai sistemos kūrimąsi;

5.5. skatinti ir palaikyti neformalią pagalbą, specialistų bei savanorių, bendruomenės narių bendradarbiavimą organizuojant ir teikiant integralią pagalbą.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VEIKLOS KRYPTYS IR REMIAMOS VEIKLOS

 

6. Įgyvendinant Programą bus finansuojami:

6.1. bandomieji projektai, kuriais numatoma plėtoti kokybišką integralią pagalbą (dienos socialinę globą ir slaugą) neįgaliems asmenims, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms. Bandomaisiais projektais bus siekiama padėti suaugusiems šeimos nariams, prižiūrintiems savo artimuosius, derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus teikiant jų artimiesiems – nesavarankiškiems ar iš dalies savarankiškiems neįgaliems, senyvo amžiaus asmenims integralią pagalbą namuose bei suteikti reikiamą integralią pagalbą vienišiems nesavarankiškiems ar iš dalies savarankiškiems neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, kuriems nėra būtina institucinė socialinė globa;

6.2. tyrimas / studija, įvertinti teikiamos integralios pagalbos veiksmingumą ir pritaikomumą atliekant rezultatų ir proceso analizę.

7. Bandomaisiais projektais numatomas:

7.1. mobilių komandų kūrimasis, į socialinį darbą dirbančiųjų komandą įtraukiant slaugos specialistus;

7.2. mobilių komandų darbuotojų mokymai, kvalifikacijos tobulinimas;

7.3. metodinė (techninė) pagalba įstaigai įgyjant reikiamas licencijas, higienos pasus bendruomeninei slaugai į namus teikti (jei įstaiga to neturi), esant poreikiui – reabilitacijos į namus paslaugoms teikti;

7.4. mobilių komandų aprūpinimas transporto priemonėmis;

7.5. integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) teikimas bei konsultavimo paslaugų (pagalbos prižiūrint patiems) teikimas šeimos nariams, prižiūrintiems neįgalius ar senyvo amžiaus asmenis;

7.6. neformalios pagalbos skatinimas ir palaikymas į integralios pagalbos organizavimą ir teikimą įtraukiant savanorius, bendruomenės narius, kaimynus.

8. Integralią pagalbą teikia mobiliosios komandos. Teikiant integralią pagalbą laikomasi komandinio darbo, savitarpio pasitikėjimo, kliento (jo šeimos narių, artimųjų) įtraukimo į procesą principų.

9. Mobiliose komandose kartu dirba universalūs socialinių darbuotojų padėjėjai / slaugytojų padėjėjai, kurie gali teikti ir socialinę globą, ir slaugą pagal kompetenciją, socialiniai darbuotojai, slaugytojai, esant poreikiui, kineziterapeutai ir kt.

10. Bandomuosiuose projektuose turi būti numatyta, kad tos pačios mobiliosios komandos nariai bus įdarbinti toje pačioje įstaigoje (išskyrus reabilitacijos į namus paslaugas, kurios, esant poreikiui, gali būti perkamos iš kitų įstaigų).

11. Asmens poreikį konkrečiai integraliai pagalbai savarankiškai nustato kartu dirbantys socialinis darbuotojas, slaugytojas, socialinio darbuotojo padėjėjas/slaugytojo padėjėjas, esant poreikiui, kineziterapeutas ir kt. pagal kompetenciją, dalyvaujant pačiam asmeniui, jo šeimos nariams (artimiesiems). Vidutinė integralios pagalbos neįgaliajam, senyvo amžiaus asmeniui teikimo trukmė – apie 4,5 val. per dieną (derinant pagalbos periodiškumą su asmens dienos režimu) iki 7 dienų per savaitę. Integralios pagalbos teikimą derinant su neformalia pagalba, bendros pagalbos teikimo trukmė asmeniui – 8 ir daugiau valandų per parą, iki 7 dienų per savaitę.

12. Slaugos paslaugos neapima paliatyvios slaugos, kuri yra teikiama vadovaujantis Paliatyvios pagalbos paslaugų suaugusiems ir vaikams teikimo reikalavimų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-14 (Žin., 2007, Nr. 7-290), taip pat slaugos, kurią teikia pirminės sveikatos priežiūros įstaigų slaugytojai, dirbantys kartu su šeimos gydytoju.

13. Bandomieji projektai bus įgyvendinami nevyriausybinių organizacijų, privačių ar kitų teikėjų įsteigtose įstaigose, su kuriomis savivaldybė bus sudariusi partnerystės sutartį arba (ir) savivaldybės įsteigtose įstaigose.

14. Po vieną bandomąjį projektą bus įgyvendinama Anykščių rajono, Biržų rajono, Kauno rajono, Kretingos rajono, Pasvalio rajono, Radviliškio rajono, Raseinių rajono, Šakių rajono, Šilalės rajono, Šilutės rajono, Tauragės rajono, Telšių rajono, Trakų rajono, Ukmergės rajono, Vilkaviškio rajono, Alytaus miesto, Elektrėnų, Klaipėdos miesto, Šiaulių miesto, Visagino miesto ir Vilniaus miesto savivaldybėse.

15. Įgyvendinant bandomuosius projektus, tinkamomis bus laikomos išlaidos, skirtos:

15.1. slaugos specialistų, darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms finansuoti, reabilitacijos specialistų (pvz., kineziterapeutų) darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms finansuoti ar, esant poreikiui, reabilitacijos į namus paslaugoms pirkti;

15.2. mobilių komandų darbuotojams mokyti, kvalifikacijai tobulinti;

15.3. savanorių mokymams, kitoms savanoriškos veiklos išlaidoms, kompensuojamoms pagal Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. A1-330 patvirtintas Savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygų ir tvarkos aprašą (Žin., 2011, Nr. 94-4451);

15.4. įstaigos pasirengimui teikti bendruomeninę slaugą, esant poreikiui ir reabilitacijos į namus paslaugas (jei įstaiga neturi licencijų, higienos pasų, kitų dokumentų, reikalingų šioms paslaugoms teikti);

15.5. techninės pagalbos ar slaugos priemonėms, skirtoms integraliai pagalbai teikti, ar kitai techninei įrangai, skirtai integralios pagalbos organizavimui ar teikimui modernizuoti, įsigyti;

15.6. transportui (lengviesiems automobiliams, elektromobiliams, velomobiliams, dviračiams ar pan.), skirtiems mobiliosioms komandoms vykti pas klientą, įsigyti ir išlaikyti;

15.7. mobilių komandų darbuotojų transporto išlaidoms (kai naudojamasi nuosava transporto priemone, viešuoju transportu) kompensuoti;

15.8. projektui administruoti ir vykdyti (projektą administruojančių asmenų darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms finansuoti ar projekto administravimo paslaugoms pirkti);

15.9. kitos išlaidos.

16. Programos lėšomis nefinansuojami projektai:

16.1. kurie numato veiklas, nesusijusias su integralios pagalbos plėtra ir planuoja teikti paslaugas tik šiuo metu gaunantiems socialinę globą ar slaugą asmenims;

16.2. kurie numato teikti socialinę globą namuose be slaugos ar atvirkščiai;

16.3. kurie nenumato papildomai įdarbinti darbuotojų;

16.4. kurie numato specialiųjų transporto priemonių, skirtų neįgaliesiems vežti, ar automobilių, turinčių 7 ir daugiau sėdimų vietų, įsigijimą.

17. Įgyvendinant projektus finansuojamos tik Programoje numatytam tikslui ir uždaviniams pasiekti būtinos išlaidos.

18. Išlaidos, kurios nėra tinkamos finansuoti pagal Programą, bet yra būtinos integraliai pagalbai teikti (pvz., socialinių darbuotojų, socialinių darbuotojų padėjėjų darbo užmokestis ir socialinio draudimo įmokos), yra finansuojamos iš savivaldybių biudžetams skiriamų valstybės specialiųjų tikslinių dotacijų asmenų su sunkia negalia socialinei globai teikti ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų, asmenų mokėjimo už socialinę globą lėšų.

 

V. LAUKIAMI REZULTATAI

 

19. Įgyvendinus Programą, bus:

19.1. paskatinta integralios pagalbos (socialinės globos ir slaugos) asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims namuose plėtra, dėl ko padidės šių paslaugų prieinamumas ir kokybė;

19.2. inicijuotas mobiliųjų komandų, teikiančių integralią pagalbą (socialinės globos ir slaugos) namuose asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims, kūrimasis;

19.3. sudarytos techninės sąlygos specialistams teikti integralią pagalbą, o neįgaliems asmenims ir senyvo amžiaus asmenims ją gauti;

19.4. paskatintas šeimos narių, prižiūrinčių neįgalius ar senyvo amžiaus asmenis, konsultavimo (pagalbos prižiūrint patiems) sistemos sukūrimas, konsultavimo paslaugų šiems asmenims teikimas;

19.5. paskatintas neformalios pagalbos teikimas, į integralios pagalbos teikimą įtraukiant savanorius, bendruomenės narius, kaimynus.

20. Vykdant Programą bus atliekamas tyrimas / studija, pagal bandomuosius projektus teikiamos integralios pagalbos veiksmingumui ir pritaikomumui įvertinti atliekant rezultatų ir proceso analizę.

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

 

21. Programa bus vertinama pagal šiuos kriterijus:

21.1. neįgalių, senyvo amžiaus asmenų, kuriems suteikta integrali pagalba skaičius (vidutiniškai per metus);

21.2. sukurtų mobiliųjų komandų skaičius;

21.3. asmenų, kuriems suteiktos konsultavimo paslaugos, skaičius;

21.4. įsigyta transporto priemonių, skirtų mobiliųjų komandų darbui;

21.5. atliktas tyrimas / studija įvertinti teikiamos integralios pagalbos veiksmingumą ir pritaikomumą atliekant rezultatų ir proceso analizę.

 

VII. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

22. Programa finansuojama Europos socialinio fondo lėšomis pagal 2007–2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programą. Programai įgyvendinti skirtos lėšos sudaro 20,625 mln. litų.

23. Projektams įgyvendinti skiriamas finansavimas iš ES fondų ir valstybės biudžeto sudaro iki 100 procentų visų tinkamų finansuoti projektų išlaidų.

24. Bandomųjų projektų planavimas, vertinimas, atranka ir įgyvendinimas vykdomi vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 (Žin., 2008, Nr. 4-132), nustatyta tvarka.

25. Galutinį sprendimą dėl finansavimo skyrimo projektams įgyvendinti priima socialinės apsaugos ir darbo ministras, vadovaudamasis Viešosios įstaigos Europos socialinio fondo agentūros atliktu paraiškų vertinimu ir tinkamumo finansuoti vertinimo ataskaita.

26. Už bandomųjų projektų rengimą ir įgyvendinimą atsakingi Programos priede nurodyti vykdytojai. Už Programos 6.2 punkte nurodytos veiklos įgyvendinimą atsakinga Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

 

_________________


Integralios pagalbos plėtros programos

priedas

 

INTEGRALIOS PAGALBOS PLĖTROS PROGRAMOS VYKDYTOJAI

 

Eil. nr.

Savivaldybės pavadinimas

Atsakingas vykdytojas

1

Anykščių rajono savivaldybė

Anykščių rajono socialinių paslaugų centras

2

Biržų rajono savivaldybė

Viešoji įstaiga Biržų rajono socialinių paslaugų centras

3

Kauno rajono savivaldybė

Savivaldybės biudžetinė įstaiga Kauno rajono socialinių paslaugų centras

4

Kretingos rajono savivaldybė

Kretingos socialinių paslaugų centras

5

Pasvalio rajono savivaldybė

Pasvalio rajono paslaugų ir užimtumo centras pagyvenusiems ir neįgaliesiems

6

Radviliškio rajono savivaldybė

Radviliškio parapijos bendruomenės socialinių paslaugų centras

7

Raseinių rajono savivaldybė

VšĮ Raseinių socialinė pagalba

8

Šakių rajono savivaldybė

Šakių rajono savivaldybės administracija

9

Šilalės rajono savivaldybė

Šilalės rajono socialinių paslaugų namai

10

Šilutės rajono savivaldybė

Šilutės rajono savivaldybės administracija

11

Tauragės rajono savivaldybė

Tauragės rajono savivaldybės administracija

12

Telšių rajono savivaldybė

Telšių socialinių paslaugų centras

13

Trakų rajono savivaldybė

Trakų globos ir socialinių paslaugų centras

14

Ukmergės rajono savivaldybė

Ukmergės nestacionarių socialinių paslaugų centras

15

Vilkaviškio rajono savivaldybė

Vilkaviškio socialinės pagalbos centras

16

Elektrėnų savivaldybė

Elektrėnų socialinių paslaugų centras

17

Alytaus miesto savivaldybė

Viešoji įstaiga Alytaus poliklinika

18

Klaipėdos miesto savivaldybė

Klaipėdos miesto savivaldybės administracija

19

Šiaulių miesto savivaldybė

Šiaulių miesto savivaldybės administracija

20

Visagino miesto savivaldybė

Visagino socialinių paslaugų centras

21

Vilniaus miesto savivaldybė

Biudžetinė įstaiga Vilniaus miesto socialinės paramos centras

 

_________________