LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VAISTŲ FARMAKOEKONOMINĖS ANALIZĖS REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2003 m. sausio 20 d. Nr. V-26
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. 159 (Žin., 2002, Nr. 39-1450) patvirtintos Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti, Kompensuojamųjų vaistų ir Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašų keitimo tvarkos 6.6 punktu,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
sveikatos apsaugos ministro
2003 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. V-26
VAISTŲ FARMAKOEKONOMINĖS ANALIZĖS REKOMENDACIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Farmakoekonominė vaistų analizė – tai analitinių metodų taikymas, siekiant susieti gydymo vaistais ar kitokiomis intervencijomis kaštus su gydymo rezultatais bei spręsti sveikatos priežiūrai skirtų išteklių racionalaus paskirstymo klausimus.
2. Gydymo kaštai ir racionalus išteklių panaudojimas tampa neatsiejama sveikatos sistemos sprendimų dalimi. Europos šalys taiko įvairias metodikas šiam vertinimui atlikti. Metodikos skirtingos, kaip ir sveikatos sistemos bei jų finansavimo principai. Baltijos šalys (Lietuva, Latvija ir Estija), atsižvelgdamos į panašias šalių ekonomines ir socialines sąlygas, nusprendė taikyti tokias pačias vaistų farmakoekonominės analizės rekomendacijas (toliau – rekomendacijas).
3. Šiomis rekomendacijomis siūloma vadovautis vertinant vaistą, prašomą įtraukti į kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų vaistų sąrašus bei į ligos diagnostikos ir ambulatorinio gydymo metodikas.
4. Šios rekomendacijos bus prielaida, vertinant pateiktas vaistų farmakoekonomines analizes, bendradarbiauti trijų Baltijos valstybių institucijoms. Vienodos rekomendacijos taip pat palengvins ir supaprastins paraiškos kompensuoti vaistą ir kitoje Baltijos šalyje rengimą.
II. PARAIŠKOS RENGIMAS
6. Pagal šias rekomendacijas, farmakoekonominė vaistų analizė (toliau – analizė) – paraiškos kompensuoti vaistą dalis.
7. Analizei turi būti naudojami klinikinių tyrimų, publikuotų tarptautiniuose referuojamuose žurnaluose, ar kitų patikimų šaltinių duomenys bei kita reikalinga informacija apie vaisto efektyvumą, saugumą bei gydymo juo kaštus. Ši analizė skiriasi nuo farmakoekonominio tyrimo, kurio metu atliekama speciali ekonominė studija vaisto kompensavimui pagrįsti.
8. Paraiškoje įtraukti vaistą į kompensuojamųjų sąrašą turi būti nurodyta analizę atlikusio asmens (tyrėjo) ar konsultanto vardas, pavardė, darbovietė ir pareigos. Taip pat tyrėjo ir jį pasamdžiusio vaisto gamintojo ryšiai.
9. Gali būti pateikti ir užsienyje atliktos farmakoekonominės analizės rezultatai, tačiau tokiu atveju jie turi būti pritaikyti šaliai, kurioje prašoma kompensuoti vaistą.
III. ANALIZĖ
11. Analizė turi būti atliekama sveikatos apsaugos aspektu, t. y. turi būti imami tik tiesiogiai su sveikatos sistema susiję kaštai ir vertinama nauda (rezultatai) sveikatos apsaugai.
Gali būti atliekama ir papildoma analizė – visuomenės aspektu, atsižvelgiant į su sveikatos priežiūra nesusijusios kaštus ir naudą (socialinę ar kt.), atsirandančią už sveikatos sistemos ribų.
IV. INDIKACIJOS
14. Analizė turi būti atliekama vadovaujantis rezultatais, gautais tiriant visus klinikiniame tyrime dalyvavusius asmenis. Analizuojant reikia atkreipti dėmesį ir į kitų tyrimų šiuo klausimu duomenis.
15. Pateikiant tyrimų rezultatus, turi būti įvardytos tirtos pirminė ir antrinė hipotezės bei pateikti klinikiniai rezultatai. Ligonių pogrupio tyrimo rezultatai gali būti pateikiami tuo atveju, kai galimi svarbūs klinikinio efektyvumo, saugumo ar kaštų skirtumai. Tokiu atveju turi būti pagrindžiamas sprendimas atlikti analizę. Pateikiami ir rezultatai, gauti tiriant visus klinikiniame tyrime dalyvavusius asmenis.
V. ALTERNATYVOS PARINKIMAS
16. Atliekant analizę, standartinio (šiuo metu taikomo) gydymo kaštai ir rezultatai turi būti palyginti su tiriamojo vaisto kaštais ir jį vartojant pasiekiamais rezultatais.
17. Lyginamoji analizė atliekama lyginant tiriamąjį vaistą su dažniausiai vartojamu tos pačios farmakoterapinės grupės vaistu. Jei vaistas priklauso kitai farmakoterapinei grupei, lyginamoji analizė gali būti atliekama lyginant tiriamąjį vaistą su dažniausiai tai indikacijai gydyti vartojamu vaistu.
Tais atvejais, kai dažniau taikomas nevaistinis gydymas, tiriamasis vaistas gali būti lyginamas su nevaistiniu gydymu.
18. Vertinami gydymo vaistais kursai ir gydymo metu skiriamų vaistų dozės turi atitikti rekomenduojamus indikacijai, nurodytus patvirtintose vaisto charakteristikų santraukoje ir ligos gydymo metodikoje. Jei lyginamos klinikiniams tyrimams taikytos dozės, skirtumai tarp registruotų dozių ir tyrimuose naudotų dozių turi būti pagrįsti.
VI. FARMAKOEKONOMINĖS VAISTŲ ANALIZĖS RŪŠYS
20. Pateikiant rezultatus, turi būti nurodyta, kokia farmakoekonominės vaistų analizės rūšis taikyta.
21. Gali būti taikomi tokios farmakoekonominės vaistų analizės rūšys:
22. Kaštų mažinimo analizė atliekama tuo atveju, kai terapinė tiriamojo vaisto vertė sutampa su lyginamojo vaisto terapine verte ir abiem atvejais gydymo rezultatai yra vienodi. Tokiu atveju lyginami tik gydymo abiem vaistais kaštai.
23. Kaštų efektyvumo analizė – tai dviejų ar daugiau tuo pačiu tikslu taikomų alternatyvių gydymo būdų kaštų ir rezultatų, kurie matuojami fiziniais matavimo vienetais, palyginimas. Kaštų efektyvumo analizės tikslas – taikant inkrementinį kaštų efektyvumo koeficientą apskaičiuoti kaštus, tenkančius pasiekto rezultato vienetui. Šis koeficientas nustato ryšį tarp papildomos (didesnės) naudos ir papildomų kaštų.
24. Kaštų naudingumo analizė – tai speciali kaštų efektyvumo vertinimo forma. Kaštų naudingumas vertinamas visuomenės aspektu. Rezultatai vertinami ir išreiškiami pilnaverčio gyvenimo metais. Gautas metų skaičius naudojamas skaičiuojant kaštus, tenkančius rezultato vienetui (papildomi kaštai reikalingi papildomiems pilnaverčio gyvenimo metams), vertinant sergančio asmens poreikius.
25. Turi būti nurodyta naudingumo kilmė bei pagrįsta gyvenimo kokybei vertinti taikyta priemonė (standartinė arba parengta konkrečiam negalavimui vertinti). Rekomenduojama taikyti ir sveikatos naudingumo rodiklio metodus.
VII. REZULTATŲ VERTINIMAS
27. Vertinimo rodikliai:
28. Vertinama pagal atsitiktine tvarka suskirstytų pacientų „dvigubai aklų“, kontroliuojamų klinikinių tyrimų rezultatus. Gali būti naudojami ir atvirų tyrimų rezultatai, tačiau toks pasirinkimas turi būti pagrįstas.
29. Tais atvejais, kai klinikiniai tyrimai atliekami kitose šalyse, jų rezultatai turi būti pritaikyti Lietuvai. Derėtų atsižvelgti ir į šias aplinkybes:
30. Pagrindiniai klinikinių tyrimų kriterijai:
32. Metaanalizė padeda aptikti tiriamojo vaisto ir lyginamojo vaistų skirtumą. Jeigu taikoma metaanalizė, turi būti išsamiai aprašytos tyrimų pasirinkimo priežastys bei nurodyti taikyti statistiniai metodai.
34. Tiriamosios ir lyginamosios grupės duomenys suvedami atskirai. Turi būti nurodyta:
VIII. KAŠTŲ NUSTATYMAS
36. Tais atvejais, kai analizė atliekama sveikatos sistemos aspektu, turi būti įvertinti visi sveikatos tiesioginiai sistemos kaštai:
37. Kai atliekama papildoma analizė visuomenės aspektu, gali būti įskaičiuoti kiti nemedicininiai kaštai (tiesioginiai ir ne, atsirandantys už sveikatos sistemos ribų):
38. Su sveikatos sistema nesusiję tiesioginiai ar netiesioginiai kaštai turi būti nurodomi ir skaičiuojami atskirai (t. y. atliekamos trys atskiros analizės: pirmoji – įskaičiuojant tiesioginius su sveikatos sistema susijusius kaštus, antroji – įskaičiuojant tiesioginius su sveikatos sistema nesusijusius kaštus, trečioji – įskaičiuojant kitus su sveikatos sistema nesusijusius kaštus).
39. Apskaičiuojant gydymo metu atsirandančius kaštus, būtina juos pritaikyti šaliai bei nurodyti šaltinius, naudotus kaštams nustatyti.
40. Pritaikant kaštus šaliai, reikia atitinkamai pakeisti:
40.1. gydymui naudotus resursus (ne visi resursai, naudoti klinikiniams tyrimams, gali būti pritaikyti skaičiuojant kaštus. Gali būti taikomi tik tie, kurie susiję su konkrečia praktika);
40.2. kiekvieno panaudoto resurso kiekį natūriniais vienetais, (pvz., konsultacijų skaičius, ligoninėje praleistų dienų skaičius ir pan.);
IX. SUVESTINIS DUOMENŲ PATEIKIMAS
42. Lyginant alternatyvas, turi būti pateikta inkrementinė analizė. Suvestinėje turi būti nurodytas lyginamosioms grupėms priskirtų pacientų gydymo kaštų ir pasiektų rezultatų santykis, t. y., turi būti pateikti tiriamojo vaisto bei alternatyvaus gydymo metu pasiekto rezultato vieneto kaštai (pvz., vieno mirties atvejo išvengimo kaštai).
43. Atliekant kaštų efektyvumo analizę ir apskaičiuojant papildomus kaštus papildomam rezultato vienetui, apskaičiuojamas inkrementinis kaštų efektyvumo koeficientas. Šis koeficientas parodo visų lyginamosiose grupėse patiriamų tiesioginių kaštų ir gaunamų rezultatų skirtumą.
X. KAŠTŲ IR REZULTATŲ DISKONTAVIMAS
XI. JAUTRUMO ANALIZĖ
XII. MODELIAVIMAS
47. Tuo atveju, kai taikomas modeliavimo metodas (pvz., kad analizės duomenis būtų galima pritaikyti konkrečiai situacijai arba tyrimų duomenys sumodeliuoti pakankamam laikotarpiui, arba kai naudojamasi užsienio šalyje atlikto tyrimo duomenimis), turi būti pateikti visi duomenys ir modelio detalės, kurie leistų pakartoti atliktą analizę (pateikta elektroninė lentelė ar modeliui sukurti taikyta programa). Analizei taikytų efektyvumo dydžių ir resursų kiekio pasirinkimas turi būti pagrįstas. Modelis turi būti paremtas analizės metu taikoma moksline teorija.
______________