LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ, FINANSŲ PATARĖJO ĮMONIŲ, VALDYMO ĮMONIŲ ir investicinių bendrovių, kurių TURTO valdymas neperduotas valdymo įmonei, Darbuotojų ATLYGINIMŲ POLITIKOS REIKALAVIMŲ

 

2009 m. gruodžio 23 d. Nr. 1K-27

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

1. Patvirtinti Finansų maklerio įmonių, finansų patarėjo įmonių, valdymo įmonių ir investicinių bendrovių, kurių turto valdymas neperduotas valdymo įmonei, darbuotojų atlyginimų politikos reikalavimus (toliau – Reikalavimai) (pridedami).

2. Nustatyti, kad Reikalavimai įsigalioja 2010 m. sausio 1 d.

3. Nustatyti, kad finansų maklerio įmonės, finansų patarėjo įmonės, valdymo įmonės ir investicinės bendrovės, kurių turto valdymas neperduotas valdymo įmonei, per 6 mėnesius nuo Reikalavimų įsigaliojimo turi parengti ir patvirtinti atlyginimų politiką bei pateikti ją Vertybinių popierių komisijai.

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas                                          Vaidas Cibas

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vertybinių

popierių komisijos

2009 m. gruodžio 23 d.

nutarimu Nr. 1K-27

 

FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ, FINANSŲ PATARĖJO ĮMONIŲ, VALDYMO ĮMONIŲ ir INVESTICINIŲ BENDROVIŲ, kurių turto valdymas neperduotas valdymo įmonei, Darbuotojų ATLYGINIMŲ POLITIKOS REIKALAVIMAI

 

I. Taikymo sritis ir vartojamos sąvokos

 

1. Finansų maklerio įmonių, finansų patarėjo įmonių, valdymo įmonių ir investicinių bendrovių, kurių turto valdymas neperduotas valdymo įmonei, darbuotojų atlyginimų politikos reikalavimai (toliau – Reikalavimai) nustato principus, kurių turi laikytis Lietuvos Respublikoje įsteigtos ir Vertybinių popierių komisijos išduotą veiklos licenciją turinčios finansų maklerio įmonės, finansų patarėjo įmonės, valdymo įmonės ir investicinės bendrovės, kurių turto valdymas neperduotas valdymo įmonei (toliau – Įmonės). Įmonėms, kurių išleisti vertybiniai popieriai įtraukti į prekybą Lietuvos Respublikoje ar kitoje valstybėje narėje veikiančioje reguliuojamoje rinkoje, šių Reikalavimų principai taikomi atsižvelgiant į Europos Komisijos rekomendacijose Nr. 2004/913/EB ir 2009/385/EB nustatytus principus.

2. Šių Reikalavimų tikslas – suderinti Įmonės darbuotojų asmeninius tikslus su Įmonės ilgalaikiais tikslais. Reikalavimai parengti įgyvendinant 2009 m. balandžio 30 d. Europos Komisijos rekomendaciją Nr. 2009/384/EB dėl finansinių paslaugų sektoriaus atlyginimų nustatymo politikos (OL 2009 L 120, p. 22).

3. Šių Reikalavimų principai taikomi Įmonių, nurodytų Reikalavimų 1 punkte, vadovams ir kitiems darbuotojams, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką Įmonės prisiimamos rizikos pobūdžiui ir dydžiui.

4. Šių Reikalavimų principus Įmonės turėtų taikyti atsižvelgdamos į Įmonės dydį, veiklos pobūdį ir jos ypatumus.

5. Šių Reikalavimų reglamentuoti tinkamos atlyginimų politikos principai Įmonėms taikomi tiek individualiai (kiekvienai Įmonei atskirai), tiek konsoliduotai, t. y. visos įmonių grupės, kuriai priklauso Įmonė, mastu – Įmonę patronuojančiai įmonei ir Įmonės dukterinėms įmonėms, įskaitant ir lengvatinių mokesčių zonose įsteigtas įmones.

6. Šie Reikalavimai netaikomi mokesčiams ir komisiniam atlygiui, išmokamiems tarpininkams ir paslaugų teikėjams, kurie vykdo Įmonės jiems pavestą veiklą (outsourced activities).

7. Šiuose Reikalavimuose vartojamos sąvokos:

7.1. Vadovas – Įmonės administracijos, valdymo ar priežiūros organų narys.

7.2. Kontrolės funkcijos – rizikos valdymo, vidaus kontrolės, vidaus audito ir panašios Įmonėje vykdomos funkcijos.

7.3. Fiksuotoji atlyginimo dalis – atlyginimo dalis, nepriklausanti nuo veiklos rezultatų.

7.4. Kintamoji atlyginimo dalis – atlyginimo dalis, skiriama atsižvelgiant į veiklos rezultatus, įskaitant premijas, teises į Įmonės akcijas, su akcijomis susijusias finansines priemones ir nepinigines priemones.

7.5. Įmonių grupė – kaip apibrėžta Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme.

7.6. Patronuojanti įmonė – kaip apibrėžta Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme.

7.7. Dukterinė įmonė – kaip apibrėžta Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme.

 

II. ATLYGINIMŲ POLITIKA

 

Bendrieji principai

 

8. Įmonė, atsižvelgdama į savo dydį, vykdomos veiklos pobūdį, mastą bei sudėtingumą ir Įmonės prisiimamą riziką, turi parengti, patvirtinti ir įgyvendinti atlyginimų politiką.

9. Atlyginimų politika turi:

9.1. būti aiški, įforminta dokumentais ir skaidri Įmonės vidaus požiūriu;

9.2. atitikti ir skatinti patikimą ir veiksmingą Įmonės rizikos valdymą;

9.3. siekti užtikrinti, kad nebūtų skatinama prisiimti pernelyg didelės rizikos;

9.4. atitikti Įmonės verslo strategiją, tikslus, vertybes ir ilgalaikius interesus (tokius kaip nuoseklaus augimo perspektyvos ir kt.), taip pat užtikrinti investuotojų ir klientų apsaugos principus Įmonei teikiant paslaugas;

9.5. siekti suderinti Įmonės darbuotojų asmeninius veiklos tikslus su ilgalaikiais Įmonės interesais.

9.6. būti prieinama Įmonės darbuotojams, kuriems yra taikoma;

9.7. būti reguliariai peržiūrima ir atnaujinama siekiant užtikrinti, kad ji atitiktų besikeičiančią Įmonės padėtį.

 

Atlyginimų politikos struktūra

 

10. Tais atvejais, kai viena iš atlyginimą sudarančių dalių yra kintamoji dalis arba premija, atlyginimai turi būti nustatomi taip, kad būtų užtikrinamos tinkamos fiksuotosios ir kintamosios atlyginimo dalių proporcijos. Šių atlyginimo dalių proporcijos skirtingų darbuotojų atžvilgiu gali skirtis priklausomai nuo rinkos sąlygų ir specifinių aplinkybių, kuriomis veikia Įmonė. Atlyginimų politika turi reglamentuoti maksimalią kintamosios atlyginimo dalies ribą.

11. Fiksuotoji atlyginimo dalis turi sudaryti pakankamai didelę viso atlyginimo dalį, kad Įmonė galėtų vykdyti lanksčią skatinimo (premijų) politiką. Visų pirma, Įmonė turi turėti teisę nemokėti visos ar dalies premijos, kai atitinkamas asmuo, Įmonės padalinys arba pati Įmonė nepasiekia užsibrėžtų veiklos rezultatų. Įmonė taip pat turi turėti galimybę nemokėti premijų, jei smarkiai pablogėja Įmonės padėtis, visų pirma tais atvejais, kai susiklosčiusi situacija neduoda pagrindo tikėtis, kad Įmonė gali arba toliau galės sklandžiai tęsti savo veiklą.

12. Skiriant reikšmingo dydžio premiją, didžioji jos dalis turi būti atidėta minimaliam atidėjimo laikotarpiui. Nustatant, kokia premijos dalis bus atidedama, turi būti atsižvelgiama į visos premijos ir viso atlyginimo santykį.

13. Atidedant dalies premijos išmokėjimą, turi būti įvertinama galima veiklos rezultatų, su kuriais premija susijusi, paklaidos rizika. Premiją aptariamu atveju gali sudaryti nuosavybės vertybiniai popieriai, pasirinkimo sandoriai (opcionai), piniginės lėšos arba kitas turtas, kurio išmokėjimas atidedamas numatytam atidėjimo laikotarpiui. Būsimų veiklos rezultatų, su kuriais susieta atidėtoji premijos dalis, vertinimo kriterijai turėtų būti parinkti atsižvelgiant į riziką, kaip nurodyta šių Reikalavimų 16–19 punktuose.

14. Sutartinių santykių pagrindu numatytos ir dėl priešlaikinio darbo santykių nutraukimo asmenims skiriamos išmokos turi būti siejamos su tų asmenų veiklos rezultatais, pasiektais per jų veiklos laikotarpį. Šiomis išmokomis neturi būti atlyginama už prastus rezultatus.

15. Įmonės stebėtojų taryba, o jei ji nesudaroma, – valdyba, turi turėti galimybę reikalauti, kad darbuotojas grąžintų visą arba dalį jam išmokėtų premijų, jei vėliau paaiškėja, kad premijos jam buvo išmokėtos dėl to, kad darbuotojas veikė nesąžiningai arba buvo padaryta sąskaitybos klaidų.

 

Veiklos rezultatų vertinimas

 

16. Jei atlyginimas yra siejamas su veiklos rezultatais, visas išmokėtino atlyginimo dydis turi būti nustatomas tarpusavyje derinant asmens individualių veiklos rezultatų, atitinkamo Įmonės padalinio veiklos rezultatų ir visos Įmonės veiklos rezultatų įvertinimą.

17. Siekiant užtikrinti, kad vertinimo procesas būtų orientuotas į ilgesnio laikotarpio veiklos rezultatus ir kad faktinis premijų mokėjimas būtų paskirstytas per visą Įmonės verslo ciklo laikotarpį, turi būti vertinami kelerių metų veiklos rezultatai.

18. Vertinant veiklos rezultatus, kai šis vertinimas yra pagrindas premijoms arba premijų fondams formuoti, reikia atsižvelgti ir įvertinti su vertinamais veiklos rezultatais susijusią esamą ir būsimą riziką, kartu atsižvelgiant į naudojamo kapitalo ir likvidumo palaikymo sąnaudas.

19. Vertinant individualius veiklos rezultatus, taip pat turi būti atsižvelgiama į nefinansinius kriterijus, tokius kaip Įmonės vidaus taisyklių ir procedūrų laikymasis, santykių su klientais ir investuotojais taisyklių laikymasis.

 

Valdymas

 

20. Atlyginimų politika turi numatyti priemones, padedančias išvengti interesų konfliktų.

21. Vadovų atlyginimus turi nustatyti stebėtojų taryba, o jei ji nesudaroma, – valdyba. Be to, stebėtojų taryba, o jei ji nesudaroma, – valdyba, turi patvirtinti bendruosius Įmonės atlyginimų politikos principus ir būti atsakinga už jų įgyvendinimą.

22. Atlyginimų politikos formavimo procese turi dalyvauti Įmonės kontrolės ir, jei reikia, už personalo valdymą atsakingi padaliniai, taip pat išorės ekspertai.

23. Už atlyginimų politiką atsakingi stebėtojų tarybos, o jei ji nesudaroma, – valdybos nariai, taip pat atlyginimų komitetų nariai ir Įmonės darbuotojai, dalyvaujantys kuriant ir įgyvendinant atlyginimų politiką, turi turėti tinkamą kompetenciją ir pagal jų vykdomas funkcijas būti nepriklausomi nuo kitų Įmonės padalinių, kuriuos jie kontroliuoja. Šiuo būdu Įmonė turi užtikrinti minėtiems asmenims galimybę objektyviai įvertinti, ar atlyginimų politika parengta tinkamai, ar atsižvelgiama į atlyginimų politikos pasekmes rizikai ir rizikos valdymui.

24. Kontrolės funkcijas vykdantys padaliniai bent kartą per metus turi atlikti centralizuotą ir nepriklausomą vidaus patikrinimą, kuriuo būtų siekiama identifikuoti, ar atlyginimų politikos įgyvendinimas atitinka stebėtojų tarybos, o jei ji nesudaroma, – valdybos patvirtintą Įmonės vidaus tvarką ir procedūras. Apie šio patikrinimo rezultatus kontrolės funkcijas vykdantys padaliniai turi informuoti stebėtojų tarybą, o jei ji nesudaroma, – valdybą.

25. Kontrolę vykdantys Įmonės darbuotojai turi būti nepriklausomi nuo kitų jų prižiūrimų Įmonės padalinių ir turėti pakankamus įgaliojimus. Kontrolę vykdantiems darbuotojams turi būti atlyginama atsižvelgiant į pasiektus rezultatus, susijusius su šių asmenų vykdomomis funkcijomis, tačiau nepriklausomai nuo veiklos rezultatų, kuriuos pasiekė jų kontroliuojami Įmonės padaliniai.

26. Bendrieji atlyginimų politikos principai turi būti žinomi ir prieinami Įmonės darbuotojams, kuriems jie taikomi. Šie darbuotojai turi būti iš anksto informuojami apie kriterijus, kuriais vadovaujantis bus nustatomas jų atlyginimas, ir supažindinami su kiekvieno iš jų vertinimo procesu. Vertinimo procesas ir atlyginimų politika turi būti tinkamai įforminami dokumentais ir skaidrūs kiekvieno Įmonės darbuotojo, kuriam yra taikomi, atžvilgiu.

 

III. INFORMACIJOS ATSKLEIDIMAS

 

27. Nepažeisdama konfidencialumo nuostatų ir duomenų apsaugai taikomų reikalavimų, Įmonė turi aiškiai ir suprantamai atskleisti visuomenei šių Reikalavimų II dalyje pateiktus svarbius atlyginimų politikos principus ir su jų pakeitimais susijusią informaciją. Toks informacijos atskleidimas gali būti atliekamas šiomis formomis: pateikiant atskirą pranešimą apie atlyginimų politiką, pateikiant informaciją metiniame pranešime arba kita pasirinkta forma.

28. Vadovaujantis šių Reikalavimų 28 punktu, turi būti atskleista:

28.1. informacija apie atlyginimų politikos rengimo ir sprendimų priėmimo procesą, įskaitant, jei buvo sudarytas, informaciją apie Atlyginimų komiteto sudarymą, jo sudėtį ir įgaliojimus, taip pat išorės konsultanto, kurio paslaugomis buvo naudojamasi rengiant atlyginimų politiką, pavadinimą, jei Įmonę konsultavo juridinis asmuo, arba konsultavusio fizinio asmens vardą ir pavardę, taip pat suinteresuotų asmenų indėlį rengiant atlyginimų politiką;

28.2. informacija apie atlyginimų ir veiklos rezultatų tarpusavio ryšį;

28.3. informacija apie kriterijus, naudojamus veiklos rezultatams ir rizikai įvertinti;

28.4. informacija apie veiklos rezultatų vertinimo kriterijus, kuriais grindžiama asmens teisė į akcijas, pasirinkimo sandorius (opcionus) ar kintamąsias atlyginimo dalis;

28.5. pagrindiniai kriterijai ir jų taikymo priežastys nustatant metinių premijų sistemą ir visus kitus nepiniginio skatinimo būdus.

29. Įmonė šių Reikalavimų 27 ir 28 punktuose nurodytą informaciją turi parengti ir pateikti atsižvelgdama į Įmonės dydį, vykdomos veiklos pobūdį ir jos ypatumus.

 

IV. reIkALAVIMŲ laikymosi priežiūra

 

30. Šių Reikalavimų laikymosi priežiūrą vykdo Vertybinių popierių komisija.

31. Įmonė Vertybinių popierių komisijai privalo pateikti atlyginimų politiką ir (ar) jos pakeitimus nedelsdama po to, kai Įmonė patvirtina šią politiką ar jos pakeitimus.

32. Vertybinių popierių komisijai pareikalavus, Įmonė privalo pateikti jai visus dokumentus ir informaciją, kurių reikia įvertinti, ar Įmonė laikosi šių Reikalavimų.

 

_________________