LIETUVOS RESPUBLIKOS

GELEŽINKELIO TRANSPORTO KODEKSO 3, 14, 19, 20, 22, 32, 33, 34, 35, 38, 51, 57, 58, 62, 63, 64, 65, 68, 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO

Į S T A T Y M A S

 

2002 m. liepos 5 d. Nr. IX-1054

Vilnius

 

(Žin., 1996, Nr. 59-1402; 1998, Nr. 105-2896)

 

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas ir papildymas

Pakeisti bei papildyti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Kodekse vartojamos sąvokos

1. Geležinkelio transportas – geležinkelio infrastruktūros ir riedmenų kompleksas, skirtas keleiviams, bagažui ir kroviniams vežti.

2. Geležinkelio infrastruktūra – visi geležinkelio keliai, statiniai, pastatai, pagrindinė įranga ir įrenginiai, būtini eismo organizavimui ir saugumui užtikrinti.

3. Viešojo (bendrojo) naudojimo geležinkeliai (toliau – viešojo naudojimo geležinkeliai) – Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausanti geležinkelio infrastruktūra, skirta tenkinti visuomenės poreikius vežti keleivius, bagažą ir krovinius.

4. Privažiuojamieji geležinkelio keliai – krovinių siuntėjui (gavėjui) aptarnauti skirti geležinkelio keliai, sujungti su viešojo naudojimo geležinkeliais.

5. Geležinkelio valdytojas – Lietuvos Respublikos įmonė, teisėtu pagrindu prižiūrinti viešojo naudojimo geležinkelius ir teikianti su tuo susijusias paslaugas geležinkelio įmonėms.

6. Geležinkelio įmonė – įmonė, kurios pagrindinė veikla yra keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimas viešojo naudojimo geležinkeliais su sąlyga, kad trauka užtikrinama nuosavomis ar nuomojamomis traukos priemonėmis.

7. Geležinkelio transporto paslaugos – veikla, susijusi su keleivių, bagažo ir krovinių vežimu viešojo naudojimo geležinkeliais.

8. Traukinys – suformuotas ir sukabintas vagonų sąstatas su vienu ar keliais veikiančiais lokomotyvais, taip pat važiuojantys lokomotyvai ar kiti savaeigiai riedmenys, turintys reikiamus signalus.

9. Geležinkelio linija – geležinkelio kelias ir su juo susijusių įrenginių, statinių bei eismo valdymo sistemų visuma, užtikrinanti traukinių eismą nustatyta kryptimi.

10. Saugos sertifikatas – Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka geležinkelio įmonei ar geležinkelio valdytojui išduotas liudijimas, patvirtinantis, kad šių įmonių darbuotojai yra reikiamos kvalifikacijos, o riedmenys ir vidaus organizacija atitinka techninius, eksploatavimo ir saugos reikalavimus.

11. Vežimo priemonės – riedmenys (traukos priemonės, vagonai), tara, konteineriai, specialioji įranga kroviniams tvirtinti ir kita.“

 

2 straipsnis. 14 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Apsaugos zonų ribas, geležinkelio valdytojo veiklos sąlygas šiose zonose, taip pat apribojimus apsaugos zonų žemės savininkams ir naudotojams nustato Vyriausybė.“

 

3 straipsnis. 19 straipsnio 4 dalies pripažinimas netekusia galios

19 straipsnio 4 dalį pripažinti netekusia galios.

 

4 straipsnis. 20 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Geležinkelio valdytojas, geležinkelio įmonės privalo turėti saugos sertifikatą, savo veikloje laikytis Techninio geležinkelių naudojimo nuostatų bei kitų saugų traukinių eismą reglamentuojančių techninių dokumentų reikalavimų. Reikalavimus, taikomus geležinkelio valdytojui ir geležinkelio įmonėms išduodant saugos sertifikatą, taip pat saugos sertifikatų išdavimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“

 

5 straipsnis. 22 straipsnio 1 dalies pakeitimas ir straipsnio papildymas 3 dalimi

1. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Geležinkelio įmonė, teisės aktų nustatyta tvarka įgijusi licenciją ir saugos sertifikatą bei su geležinkelio valdytoju sudariusi vežimo viešojo naudojimo geležinkeliais sutartį, turi teisę naudotis viešojo naudojimo geležinkeliais.“

2. Papildyti 22 straipsnį 3 dalimi:

3. Geležinkelio valdytojo ir geležinkelio įmonių santykių reguliavimą vykdo Vyriausybės įgaliota institucija – rinkos reguliuotojas.“

 

6 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

32 straipsnis. Keleivių ir bagažo vežimas

1. Keleiviai ir bagažas vežami vietinio ir tarptautinio susisiekimo traukiniais.

2. Vežti keleivius ir bagažą geležinkelio transportu vietinio ir tarptautinio susisiekimo maršrutais turi teisę geležinkelio įmonė, turinti Vyriausybės nustatyta tvarka išduotą licenciją ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka išduotą saugos sertifikatą.“

 

7 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 33 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

33 straipsnis. Keleivių ir bagažo vežimo sutartis

1. Keleivių ir bagažo vežimo sutartis yra viešoji sutartis.

2. Keleivio vežimo sutarties sudarymas patvirtinamas bilietu, o bagažo priėmimas ir perdavimas – bagažo kvitu ar kitokiu dokumentu, nustatytu Keleivių ir bagažo vežimo taisyklėse. Šias taisykles tvirtina Susisiekimo ministerija.

3. Pagal keleivio vežimo sutartį geležinkelio įmonė įsipareigoja nuvežti keleivį į paskirties stotį nustatytu maršrutu ir nustatytu laiku, o jeigu keleivis perdavė bagažą, – nuvežti bagažą į paskirties stotį ir atiduoti turinčiam teisę jį gauti asmeniui. Keleivis įsipareigoja sumokėti už vežimą nustatytą užmokestį, o jeigu perduotas bagažas, – ir užmokestį už bagažo vežimą.“

 

8 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 34 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

34 straipsnis. Keleivių ir bagažo vežimo užmokestis

1. Keleivių vežimo vietinio susisiekimo maršrutais tarifus, maksimalius jų dydžius nustato geležinkelio įmonė, suderinusi su Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija. Bagažo vežimo vietinio susisiekimo maršrutais tarifus nustato geležinkelio įmonė.

2. Keleivių ir bagažo vežimo tarptautinio susisiekimo maršrutais užmokestį nustato geležinkelio įmonė keleivius ir bagažą vežančių asmenų susitarimu Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių dėl tarptautinio susisiekimo nustatyta tvarka.

3. Keleivių vežimo vietinio susisiekimo maršrutais lengvatas ir dėl šių lengvatų taikymo geležinkelio įmonių išlaidų kompensavimo (negautų pajamų atlyginimo) tvarką nustato Lietuvos Respublikos įstatymai.

4. Geležinkelio įmonė taip pat turi teisę nustatyti važiavimo lengvatas ar nuolaidas.“

 

9 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 35 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

35 straipsnis. Keleivių ir bagažo vežimo sąlygos ir atsakomybė

1. Keleivių ir bagažo vežimo sutarčių standartines sąlygas tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

2. Keleivių ir bagažo vežimo sąlygas ir tvarką, taip pat geležinkelio įmonės, keleivio, bagažo siuntėjo ir gavėjo teises ir atsakomybę nustato šis kodeksas, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys, Civilinis kodeksas, Administracinių teisės pažeidimų kodeksas ir kiti įstatymai.“

 

10 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 38 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

38 straipsnis. Krovinių vežimo ir vežimo organizavimo sutartys

1. Vežti krovinius geležinkelio transportu tarptautinio susisiekimo maršrutais turi teisę geležinkelio įmonė, turinti Vyriausybės nustatyta tvarka išduotą licenciją ir saugos sertifikatą.

2. Kroviniams vežti sudaromos krovinių vežimo ir vežimo organizavimo sutartys.

3. Pagal krovinio vežimo sutartį geležinkelio įmonė įsipareigoja siuntėjo jam perduotą krovinį nugabenti į paskirties punktą ir išduoti turinčiam teisę gauti krovinį asmeniui (gavėjui), o siuntėjas (gavėjas) įsipareigoja už krovinio vežimą sumokėti nustatytą užmokestį. Krovinio vežimo sutarties sudarymas patvirtinamas važtaraščiu.

4. Jeigu kroviniai gabenami nuolat ir reikia nustatyti vežimo priemonių ir krovinių pateikimo terminus bei tvarką, geležinkelio įmonė ir krovinių siuntėjas sudaro ilgalaikę vežimo organizavimo sutartį. Pagal vežimo organizavimo sutartį geležinkelio įmonė įsipareigoja sutartyje nustatytu laiku priimti, o siuntėjas pateikti vežimo sutartyje nustatyto dydžio krovinį. Vežimo organizavimo sutartyse nustatomas vežimo priemonių ir krovinių kiekis, jų pateikimo terminai, atsiskaitymo tvarka ir kitos sąlygos.“

 

11 straipsnis. 51 straipsnio pavadinimo ir 1 dalies pakeitimas

1. Pakeisti 51 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

51 straipsnis. Užmokestis už krovinių vežimą ir kitas paslaugas“.

2. 51 straipsnio 1 dalyje po žodžių „krovinių vežimo“ įrašyti žodžius „arba vežimo organizavimo“, vietoj žodžio „atlyginimas“ įrašyti žodį „užmokestis“, išbraukti žodžius „jeigu Vyriausybė nenustato kitaip“ ir šią dalį išdėstyti taip:

1. Už krovinių vežimą ir geležinkelio įmonės suteiktas kitas paslaugas imamas krovinių vežimo arba vežimo organizavimo sutartyje numatytas užmokestis. Krovinių vežimo tarifus nustato geležinkelio įmonė.“

 

12 straipsnis. 57 straipsnio 1, 2 ir 3 dalių pakeitimas

1. Pakeisti 57 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Galinėje stotyje (paskirties punkte) geležinkelio įmonė privalo gavėjui išduoti važtaraštį ir krovinį. Siuntėjas (gavėjas) sumoka nustatytą krovinio vežimo užmokestį bei užmokestį už geležinkelio įmonės suteiktas kitas paslaugas krovinio vežimo sutartyje nustatyta tvarka bei sąlygomis.“

2. Pakeisti 57 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Galinėje stotyje (paskirties punkte) geležinkelio įmonei draudžiama išduoti krovinius, kol įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka jų nepatikrino tam įgaliotos valstybės institucijos.“

3. Pakeisti 57 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Galinėje stotyje (paskirties punkte), prieš išduodama krovinį, geležinkelio įmonė privalo patikrinti krovinio svorį, kiekį (vienetų skaičių) ir būklę, jeigu:

1) krovinys atvežtas netvarkingu vagonu, taip pat vagonu su pažeistomis ar ne pradinės stoties plombomis;

2) krovinys atvežtas neplombuotais vagonais su trūkumo, gedimo ar sužalojimo požymiais, kuriuos galima nustatyti vizualiai;

3) nesilaikyta greitai gendančių krovinių pristatymo terminų ar temperatūros režimo vagonuose refrižeratoriuose;

4) krovinį iškrovė geležinkelio įmonė.“

 

13 straipsnis. 58 straipsnio 4 dalies pakeitimas

58 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžio „atlyginimą“ įrašyti žodį „užmokestį“ ir šią dalį išdėstyti taip:

4. Jeigu per krovinio saugojimo laiką krovinys neatsiimamas, geležinkelio įmonė turi teisę jį realizuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Gautos lėšos, atskaičius geležinkelio įmonei priklausantį užmokestį, pervedamos į depozitinę geležinkelio įmonės sąskaitą ir krovinio siuntėjas (gavėjas) per vienerius metus gali jas atsiimti. Šito nepadarius, lėšos pereina į valstybės biudžetą.“

 

14 straipsnis. 62 straipsnio 4 dalies pakeitimas

62 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžio „atlyginimą“ įrašyti žodį „užmokestį“ ir šią dalį išdėstyti taip:

4. Geležinkelio įmonė, atlygindama siuntėjui ar gavėjui padarytą žalą, kartu grąžina jam ir to krovinio ar bagažo vežimo užmokestį, taip pat atlygina kitas su vežimu susijusias išlaidas.“

 

15 straipsnis. 63 straipsnio 2 dalies pakeitimas

63 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „dėl to atsiradusius“ įrašyti žodį „padarytus“, žodžius „bet ne daugiau kaip triguba vežimo atlyginimo dydžio suma“ išbraukti ir šią dalį išdėstyti taip:

2. Geležinkelio įmonė, pavėluotai pristačiusi krovinį ar bagažą, atlygina padarytus nuostolius.“

 

16 straipsnis. 64 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 64 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Geležinkelio įmonė, praradusi krovinio siuntėjo (gavėjo) riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą, šio siuntėjo (gavėjo) reikalavimu privalo perduoti jo nuosavybėn savo riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą. Jeigu geležinkelio įmonė tokių riedmenų, konteinerių ar nuimamosios įrangos neturi, ji krovinio siuntėjui (gavėjui) atlygina prarastųjų riedmenų, konteinerių ar nuimamosios įrangos vertės dydžio nuostolius, jeigu šalys nesusitaria kitaip.“

 

17 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

65 straipsnis. Geležinkelio įmonės atsakomybė už vežimo priemonių nepateikimą

Geležinkelio įmonė, dėl savo kaltės krovinio vežimo arba vežimo organizavimo sutartyje numatytu laiku krovinio siuntėjui nepateikusi vežimo priemonių, atsako krovinio vežimo arba vežimo organizavimo sutartyje nustatyta tvarka. Tai neatleidžia geležinkelio įmonės nuo pareigos pateikti vežimo priemones, jeigu šalys nesusitaria kitaip.“

 

18 straipsnis. 68 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 68 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

68 straipsnis.     Krovinių siuntėjų atsakomybė už pateiktų vežimo priemonių nepanaudojimą

Krovinių siuntėjai, nepanaudoję pagal krovinio vežimo arba vežimo organizavimo sutartis pateiktų vežimo priemonių, atsako krovinio vežimo arba vežimo organizavimo sutartyje nustatyta tvarka.“

 

19 straipsnis. 69 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 69 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Krovinių siuntėjai (gavėjai), praradę geležinkelio įmonės riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą, atlygina geležinkelio įmonei prarastų riedmenų, konteinerių ar nuimamosios įrangos vertės dydžio nuostolius, jeigu šalys nesusitaria kitaip.“

 

20 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei

Vyriausybė iki 2002 m. spalio 1 d. parengia ir pateikia Seimui su šio Įstatymo įgyvendinimu susijusių įstatymų pakeitimo ir papildymo įstatymų projektus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                  VALDAS ADAMKUS

______________