INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO
PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS 2008 m. GRUODŽIO 1 d. ĮSAKYMO Nr. T-228 „DĖL VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO INSTITUCIJŲ INFORMACINIŲ SISTEMŲ INTEROPERABILUMO SISTEMOS FUNKCIONAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. rugsėjo 29 d. Nr. T-172
Vilnius
Pakeičiu Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisykles, patvirtintas Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. T-228 „Dėl Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 145-5850), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie
Lietuvos Respublikos
Vyriausybės direktoriaus
2008 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. T-228
(Informacinės visuomenės plėtros komiteto
prie Susisiekimo ministerijos
2011 m. rugsėjo 29 d. įsakymo
Nr. T-172 redakcija)
VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO INSTITUCIJŲ INFORMACINIŲ SISTEMŲ INTEROPERABILUMO SISTEMOS FUNKCIONAVIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos (toliau – VAIISIS) paslaugų teikimo tvarką, VAIISIS valdytojo, VAIISIS paslaugų gavėjų, duomenų per VAIISIS gavėjų (toliau – duomenų gavėjai), atsiskaitymų tarpininko teises ir pareigas.
2. Taisyklės privalomos VAIISIS valdytojui, VAIISIS paslaugų gavėjams, duomenų gavėjams, valstybės ar savivaldybių institucijoms ar įstaigoms (toliau – įstaigos), ketinančioms tapti VAIISIS paslaugų gavėjais ar duomenų gavėjais, atsiskaitymų tarpininkui.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatyme (Žin., 2000, Nr. 61-1827), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006 Nr. 77-2975), Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos nuostatuose, patvirtintuose Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. T-139 (Žin., 2008, Nr. 93-3698) (toliau – VAIISIS nuostatai) apibrėžtas sąvokas.
II. VAIISIS PASLAUGOS
4. VAIISIS paslaugos yra:
5. VAIISIS paslaugos (išskyrus Taisyklių 4.6 punkte nurodytą VAIISIS paslaugą) gali būti pradedamos teikti tik po to, kai:
5.1. tarp VAIISIS valdytojo ir įstaigos, ketinančios naudotis VAIISIS paslaugomis, sudaroma sutartis dėl Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos paslaugų teikimo (toliau – VAIISIS paslaugų sutartis);
I. Duomenų perdavimo PASLAUGA
6. Duomenų perdavimo paslaugos tikslas – sudaryti šios VAIISIS paslaugos gavėjams sąlygas naudojantis VAIISIS priemonėmis vykdyti:
6.1. duomenų teikimą duomenų gavėjams, duomenis perduodant į duomenų gavėjų valdomas informacines sistemas (toliau – IS);
6.2. duomenų teikimą duomenų gavėjams, duomenis atvaizduojant Portale duomenų gavėjų VAIISIS naudotojams;
6.3. duomenų teikimą elektroninių paslaugų gavėjams, kai duomenų teikimas vykdomas teikiant elektronines paslaugas, duomenis atvaizduojant prie Portalo prisijungusiems elektroninių paslaugų gavėjams;
7. Duomenų teikėjų ir duomenų gavėjų, taip pat duomenų teikėjų ir elektroninių paslaugų gavėjų, kuriems duomenų teikimas vykdomas teikiant elektronines paslaugas, taip pat taip pat VAIISIS paslaugų gavėjų ir elektroninių paslaugų gavėjų, kurių duomenys renkami teikiant elektronines paslaugas tarpusavio santykius reguliuoja Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas, Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymas, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymas (Žin., 2004, Nr. 63-2243), šios Taisyklės ir kiti atitinkamų duomenų tvarkymą reglamentuojantys Lietuvos Respublikoje galiojantys teisės aktai.
8. Duomenų teikėjas ar įstaiga, ketinanti teikti duomenis per VAIISIS, sudaro su duomenų gavėju ar įstaiga, pageidaujančia gauti duomenis per VAIISIS, sutartį dėl duomenų teikimo, kurioje nurodomi per VAIISIS teikiami duomenys ir teikiamų duomenų apimtis. Jei duomenų teikėjas ar įstaiga, ketinanti teikti duomenis per VAIISIS, su duomenų gavėju ar įstaiga, pageidaujančia gauti duomenis per VAIISIS, jau yra sudariusi sutartį dėl duomenų teikimo, tokiu atveju pakanka atlikti šios sutarties pakeitimą, įtraukiant nuostatas dėl tam tikrų ar visų pasirašytoje sutartyje nurodytų duomenų teikimo per VAIISIS.
9. Duomenų perdavimas per VAIISIS atliekamas:
10. Duomenys per VAIISIS perduodami naudojantis saityno paslaugų pagrindu sukurtais VAIISIS paslaugų gavėjų išoriniais komponentais, kurių sąrašas skelbiamas Portale (Rekomendacijos išorinių komponentų kūrimui pateikiamos Taisyklių 1 priede).
11. Nesant duomenų perdavimui per VAIISIS reikalingo(-ų) išorinio(-ių) komponento(-ų):
11.1. VAIISIS paslaugų gavėjas raštu (faksu, elektroniniu paštu) pateikia VAIISIS valdytojui VAIISIS sutarties projektui parengti reikalingą informaciją apie naujo(-ų) išorinio(-ų) komponento(-ų) technines specifikacijas ir kitus duomenų perdavimo techninius parametrus, taip pat informaciją apie duomenis, kuriuos ketinama teikti ar rinkti per VAIISIS;
11.2. sudarius naują ar atlikus galiojančios VAIISIS paslaugų sutarties keitimą, VAIISIS paslaugų gavėjas per laikotarpį, kuris kiekvienu atveju atskirai raštu (faksu, elektroniniu paštu) suderinamas su VAIISIS valdytoju, saityno paslaugų pagrindu pagal VAIISIS paslaugų sutartyje numatytas technines specifikacijas sukuria ir visiškai paruošia veiklai duomenų perdavimui per VAIISIS reikalingą(-us) išorinį(-ius) komponentą(-us) ir apie tai raštu (faksu, elektroniniu paštu) informuoja VAIISIS valdytoją, kartu pateikdamas informaciją apie:
11.2.1. subjektus, kuriems per VAIISIS bus teikiami duomenys ar subjektus, iš kurių duomenys per VAIISIS bus surenkami;
11.3. tuo atveju, jeigu duomenų teikimą per VAIISIS numatoma vykdyti duomenis perduodant į duomenų gavėjo IS, VAIISIS valdytojas per 5 darbo dienas nuo Taisyklių 11.2 punkte nurodyto pranešimo gavimo dienos raštu (faksu, elektroniniu paštu) duomenų gavėjui nurodo techninius parametrus, pagal kuriuos duomenų gavėjas turi parengti priemones, kurios bus naudojamos per VAIISIS perduodamiems duomenims priimti duomenų gavėjo IS. Iš duomenų gavėjo raštu (faksu, elektroniniu paštu) gavęs patvirtinimą, jog duomenų perdavimui į duomenų gavėjo IS pasiruošta, VAIISIS valdytojas per 5 darbo dienas nuo duomenų gavėjo pranešimo gavimo dienos pradeda vykdyti duomenų perdavimą per VAIISIS.
12. Jeigu prie VAIISIS prijungtų VAIISIS paslaugų gavėjo išorinių komponentų pakanka, kad būtų galima vykdyti duomenų perdavimą per VAIISIS:
12.1. jei būtina, VAIISIS valdytojo ir VAIISIS paslaugų gavėjo VAIISIS paslaugų sutartis pakeičiama sutarties nuostatas papildant informacija apie duomenis, kuriuos ketinama teikti ar rinkti per VAIISIS;
12.2. VAIISIS paslaugų gavėjas raštu (faksu, elektroniniu paštu) pateikia VAIISIS valdytojui Taisyklių 11.2.1 ir 11.2.2 nurodytą informaciją;
12.3. tuo atveju, jeigu duomenų teikimą per VAIISIS numatoma vykdyti duomenis perduodant į duomenų gavėjo IS, VAIISIS valdytojas per 5 darbo dienas nuo Taisyklių 12.2 pranešimo gavimo dienos atlieka Taisyklių 11.3 punkte nurodytus veiksmus;
13. Naudodamasis duomenų perdavimo per VAIISIS paslauga VAIISIS paslaugų gavėjas:
13.1. užtikrina sklandų VAIISIS paslaugų gavėjo IS techninės ir programinės įrangos, skirtos komunikavimui su VAIISIS, veikimą. Sklandus VAIISIS paslaugų gavėjo IS veikimas šiame punkte reiškia, jog esant VAIISIS paslaugų gavėjo IS veiklos sutrikimams, dėl kurių VAIISIS ir VAIISIS paslaugų gavėjo IS komunikavimas tampa negalimu, tokie sutrikimai turi būti pašalinti per ne ilgesnį nei Valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų elektroninės informacijos techninių saugos reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. 1V-384 (Žin. 2008, Nr. 127-4866) 3.8 punkte atitinkamai IS kategorijai numatytą terminą;
13.2. pasikeitus įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymą ir saugą, nuostatoms, dėl kurių VAIISIS paslaugų gavėjas netenka teisės naudotis duomenų perdavimo paslauga, nedelsdamas raštu praneša apie tokias aplinkybes VAIISIS valdytojui;
13.3. įgyvendina tinkamas organizacines ir technines priemones, užtikrinančias duomenų patikimumą, tikslumą ir tapatumą bei skirtas apsaugoti duomenis nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo, iki duomenų pateikimo į VAIISIS momento;
13.4. apie planinius darbus, kurie gali turėti įtakos duomenų teikimui, ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki tokių darbų pradžios, o apie bet kokias kitas aplinkybes (techninius gedimus ir pan.), kurios gali turėti įtakos išorinio komponento tinkamam veikimui, nedelsdamas (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) informuoja VAIISIS valdytoją raštu (faksu, elektroniniu paštu);
13.5. apie bet kokias aplinkybes, susijusias su duomenų saugumo pažeidimu, taip pat apie bet kokias duomenų per VAIISIS teikėjui žinomas aplinkybes, dėl kurių duomenų perdavimas duomenų gavėjams ar elektroninių paslaugų gavėjams turėtų būti skubiai sustabdytas ar nutrauktas, nedelsdamas (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) informuoja VAIISIS valdytoją raštu (faksu, elektroniniu paštu);
14. Teikdamas duomenų perdavimo paslaugą VAIISIS valdytojas:
14.1. duomenų perdavimui skirtus VAIISIS paslaugų gavėjų išorinius komponentus įtraukia į Portale skelbiamą išorinių komponentų sąrašą;
14.2. užtikrina sklandų VAIISIS techninės ir programinės įrangos, skirtos komunikavimui su VAIISIS paslaugų gavėjo IS ir duomenų gavėjų IS, veikimą, taip pat sklandų VAIISIS sukurtų ir patalpintų VAIISIS paslaugų gavėjo priemonių, skirtų teikti duomenis ar teikti elektronines paslaugas, veikimą. Sklandus VAIISIS veikimas šiame punkte reiškia, jog esant veiklos sutrikimams, dėl kurių VAIISIS ir VAIISIS paslaugų gavėjo IS ar duomenų gavėjo priemonių, skirtų per VAIISIS perduodamiems duomenims priimti, komunikavimas tampa negalimu, tokie sutrikimai turi būti pašalinti per ne ilgesnį nei Valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų elektroninės informacijos techninių saugos reikalavimų 3.8 punkte atitinkamai IS kategorijai numatytą terminą;
14.3. pateikia duomenų gavėjams reikiamą techninę informaciją ir sudaro jiems sąlygas gauti per VAIISIS reikalingus duomenis;
14.5. duomenų perdavimą vykdo laikydamasis šių sąlygų:
14.5.1. turi būti užtikrintas elektroninių paslaugų gavėjų ir VAIISIS naudotojų identifikavimo, taip pat identifikuotų VAIISIS naudotojų susiejimo su atstovaujamais VAIISIS paslaugų gavėjais priemonių veikimas;
14.5.2. formuoti užklausas turi būti leidžiama ir duomenys pagal pateiktas užklausas turi būti perduodami tik tiems VAIISIS naudotojams, kuriems tokia teisė numatyta;
14.6. pasikeitus įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymą ir saugą, nuostatoms, dėl kurių VAIISIS valdytojas netenka teisės teikti duomenų perdavimo per VAIISIS paslaugą, nedelsdamas raštu praneša apie tokias aplinkybes VAIISIS paslaugų gavėjui(-ams) bei duomenų gavėjui(-ams);
14.7. įgyvendina tinkamas organizacines ir technines priemones, užtikrinančias duomenų patikimumą, tikslumą ir tapatumą bei skirtas apsaugoti duomenis nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo, nuo duomenų pateikimo į VAIISIS momento iki duomenų perdavimo duomenų gavėjui ar VAIISIS paslaugų gavėjui momento, o esant VAIISIS nuostatų 20.8.2 punkte ar 20.9.2 punkte nurodytai sąlygai – iki duomenų saugojimo termino pabaigos;
14.8. apie planinius darbus, kurie gali turėti įtakos VAIISIS tinkamam veikimui, ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki tokių darbų pradžios, o apie bet kokias kitas aplinkybes (techninius gedimus ir pan.), kurios gali turėti įtakos VAIISIS tinkamam veikimui, nedelsdamas (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) informuoja duomenų teikėjus, duomenų gavėjus ir elektroninių paslaugų gavėjus;
15. Duomenų gavėjas, gaudamas duomenis per VAIISIS:
15.1. įgyvendina tinkamas organizacines ir technines priemones, užtikrinančias duomenų patikimumą, tikslumą ir tapatumą bei skirtas apsaugoti duomenis nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo, nuo duomenų perdavimo duomenų gavėjui momento;
II. TAPATYBĖS NUSTATYMO PASLAUGA
16. Tapatybės nustatymo paslaugos tikslas – sudaryti VAIISIS paslaugų gavėjams galimybę nustatyti į jų IS besikreipiančių elektroninių paslaugų gavėjų tapatybes naudojantis VAIISIS priemonėmis.
17. Į VAIISIS paslaugų gavėjo IS besikreipiančių elektroninių paslaugų gavėjų tapatybės nustatomos per VAIISIS vadovaujantis VAIISIS paslaugų sutartyje nurodytomis techninėmis specifikacijomis.
18. Asmens tapatybė gali būti nustatoma naudojant šias priemones:
18.1. kvalifikuotą sertifikatą, skirtą asmens tapatybės nustatymui (toliau – tapatybės nustatymo sertifikatas);
19. Elektroninių paslaugų gavėjui VAIISIS paslaugų gavėjo IS pasirinkus elektroninę paslaugą, kuriai reikalingas tapatybės nustatymas, pateikiamas elektroninės bankininkystės sistemų, sertifikavimo paslaugų teikėjų, sudarančių tapatybės nustatymo sertifikatus, sąrašas.
20. Nustačius elektroninės paslaugos gavėjo tapatybę pasirinktoje elektroninės bankininkystės sistemoje ar naudojantis tapatybės nustatymo sertifikatu, elektroninės paslaugos gavėjas automatiškai grąžinamas į VAIISIS paslaugų gavėjo IS, o VAIISIS paslaugų gavėjui perduodamas elektroninės paslaugos gavėjo tapatybės nustatymo duomenų paketas.
22. Sudarius naują ar atlikus galiojančios VAIISIS paslaugų sutarties keitimą VAIISIS paslaugų gavėjas per laikotarpį, kuris kiekvienu atveju atskirai raštu (faksu, elektroniniu paštu) suderinamas su VAIISIS valdytoju, pagal VAIISIS paslaugų sutartyje nustatytas technines specifikacijas parengia priemones, skirtas užtikrinti VAIISIS paslaugų gavėjo IS ir VAIISIS komunikavimą VAIISIS paslaugų gavėjui naudojantis tapatybės nustatymo paslauga ir apie tai informuoja VAIISIS valdytoją raštu (faksu, elektroniniu paštu).
23. VAIISIS valdytojas per 5 darbo dienas nuo Taisyklių 22 punkte nurodyto pranešimo gavimo dienos pradeda teikti VAIISIS paslaugų gavėjui tapatybės nustatymo paslaugą.
24. VAIISIS paslaugų gavėjas tapatybės nustatymo paslauga naudojasi tik elektroninių paslaugų gavėjų, kuriems elektroninės paslaugos teikiamos VAIISIS paslaugų gavėjo IS, tapatybių nustatymo tikslu.
25. Naudojantis tapatybės nustatymo paslauga gautus tapatybės nustatymo duomenis VAIISIS paslaugų gavėjas tvarko tik elektroninių paslaugų gavėjų tapatybių nustatymo tikslu.
26. VAIISIS paslaugų gavėjui, kuriam teikiama tapatybės nustatymo paslauga, taip pat mutatis mutandis taikomos šių Taisyklių 13 punkto nuostatos.
III. atsiskaitymo už ELEKTRONINES paslaugas aptarnavimo paslauga
28. Atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslaugos tikslas – sudaryti VAIISIS paslaugų gavėjams galimybę vykdyti su atsiskaitymais už teikiamas elektronines paslaugas susijusius procesus naudojantis VAIISIS priemonėmis.
29. Atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslauga gali būti teikiama:
29.1. dalyvaujant atsiskaitymų už elektronines paslaugas tarpininkui (toliau – atsiskaitymų tarpininkas), neatsižvelgiant į tai, ar elektroninės paslaugos gavėjo sąskaita ir mokėjimo už elektroninę paslaugą gavėjo (toliau – mokėjimo gavėjas) sąskaita yra tame pačiame ar skirtinguose bankuose;
30. Jei vykdant mokėjimų už elektronines paslaugas pervedimo veiksmus atsiskaitymų tarpininkas nedalyvauja, elektroninių paslaugų gavėjui pasirinkus atsiskaitymą už elektronines paslaugas vykdomi šie žingsniai:
30.1. elektroninių paslaugų gavėjui pateikiamas sąrašas tų bankų, per kuriuos gali būti inicijuotas mokėjimas, bei informacinis pranešimas, kuriuo jis informuojamas, kad duomenys, reikalingi mokėjimui atlikti, bus perduoti pasirinkto banko elektroninės bankininkystės sistemai;
30.2. elektroninių paslaugų gavėjui pasirinkus norimą banką, mokėjimui įvykdyti reikalingi duomenys perduodami į to banko elektroninės bankininkystės sistemą;
30.3. elektroninių paslaugų gavėjas identifikuojasi pasirinkto banko elektroninės bankininkystės sistemoje, kurioje pateikiamas jau suformuotas mokėjimo ruošinys. Mokėjimo ruošinyje nurodoma mokėjimą identifikuojanti informacija bei informacija apie tai, kad mokėjimas bus vykdomas į mokėjimo gavėjo sąskaitą tame pačiame banke;
30.4. elektroninių paslaugų gavėjui patvirtinus mokėjimą jis yra grąžinamas į elektroninės paslaugos inicijavimo puslapį;
30.5. elektroninės bankininkystės sistema vykdo suformuotą mokėjimą. Jei mokėjimo įvykdyti negalima per banko nustatytą laiką, iš banko į VAIISIS pateikiamas pranešimas, kad mokėjimas nepavyko;
31. Jei vykdant mokėjimų už elektronines paslaugas pervedimo veiksmus dalyvauja atsiskaitymų tarpininkas, elektroninių paslaugų gavėjui pasirinkus atsiskaitymą už elektronines paslaugas vykdomi šie žingsniai:
31.1. elektroninių paslaugų gavėjui pateikiamas sąrašas bankų, per kuriuos gali būti inicijuotas mokėjimas, bei informacinis pranešimas, kuriuo jis informuojamas, kad duomenys, reikalingi mokėjimui atlikti, bus perduoti pasirinkto banko elektroninės bankininkystės sistemai, taip pat informuojamas, kad mokėjimas atliekamas per atsiskaitymų tarpininką, kuriam bus pateikti duomenys apie atliktą mokėjimą ir elektroninių paslaugų gavėjo identifikavimo duomenys;
31.2. elektroninių paslaugų gavėjui pasirinkus norimą banką, mokėjimui įvykdyti reikalingi duomenys perduodami į to banko elektroninės bankininkystės sistemą;
31.3. elektroninių paslaugų gavėjas identifikuojasi pasirinkto banko elektroninės bankininkystės sistemoje, kurioje pateikiamas jau suformuotas mokėjimo ruošinys. Mokėjimo ruošinyje nurodoma mokėjimą identifikuojanti informacija bei informacija apie tai, kad mokėjimas bus vykdomas į atsiskaitymų tarpininko sąskaitą tame pačiame banke;
31.4. elektroninių paslaugų gavėjui patvirtinus mokėjimą jis yra grąžinamas į elektroninės paslaugos inicijavimo puslapį;
31.5. elektroninės bankininkystės sistema vykdo suformuotą mokėjimą. Jei mokėjimo įvykdyti negalima per banko nustatytą laiką, iš banko į VAIISIS pateikiamas pranešimas, kad mokėjimas nepavyko;
31.6. VAIISIS, iš elektroninės bankininkystės sistemos gavus informaciją apie mokėjimą, įvykdytą į atsiskaitymų tarpininko sąskaitą:
31.6.1. informuoja VAIISIS paslaugos gavėją apie mokėjimo įvykdymą ir duodamas signalas toliau tęsti elektroninės paslaugos teikimo procesą;
32. Atsiskaitymų tarpininkas:
32.1. pagal gautą informaciją apie mokėjimus už elektronines paslaugas į jo sąskaitą atlieka mokėjimus į VAIISIS paslaugų gavėjo raštu (faksu, elektroniniu paštu) atsiskaitymų tarpininkui nurodytą mokėjimo gavėjo sąskaitą per terminą, ne ilgesnį nei 45 dienos nuo mokėjimo įskaitymo į atsiskaitymų tarpininko sąskaitą momento. Tuo atveju, kai mokėjimai už elektronines paslaugas yra valstybės rinkliavos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatyme (Žin., 2000, Nr. 52-1484), gautus mokėjimus už elektronines paslaugas į Valstybinės mokesčių inspekcijos biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą atsiskaitymų tarpininkas perveda per terminą, ne ilgesnį nei 1 darbo diena nuo mokėjimo įskaitymo į atsiskaitymų tarpininko sąskaitą momento;
32.2. periodiškai, ne vėliau nei per 7 dienas nuo mėnesio pradžios, VAIISIS paslaugų gavėjui teikia ataskaitas, kuriose nurodoma:
32.2.1. pagal iš VAIISIS gautus duomenis – elektroninės paslaugos, už kurias praėjusį mėnesį buvo įvykdyti mokėjimai;
32.2.2. pagal atitinkamų Bankų duomenis – elektroninės paslaugos, už kurias atsiskaitymų tarpininkas praėjusį mėnesį gavo mokėjimus, bei tokių mokėjimų sumos;
32.3. tuo atveju, jei Taisyklių 32.2 punkte nurodytų ataskaitų sudarymo metu yra elektroninių paslaugų, už kurias elektroninių paslaugų gavėjai yra atsiskaitę, tačiau šie mokėjimai dar nėra pervesti Taisyklių 32.1 punkte nustatyta tvarka, atnaujintą informacija apie tokias elektronines paslaugas VAIISIS paslaugų gavėjui pakartotinai pateikia ateinančio mėnesio ataskaitoje;
32.4. tuo atveju, jei elektroninė paslauga nesuteikiama, nedelsdamas grąžina elektroninių paslaugų gavėjui už elektroninę paslaugą atsiskaitymų tarpininkui pervestas pinigų sumas (įskaitant ir pinigus, kuriuos atsiskaitymų tarpininkas gauna kaip atlyginimą už atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugą), kurių atsiskaitymų tarpininkas dar nėra pervedęs VAIISIS Taisyklių 32.1 punkte nustatyta tvarka. Jei atsiskaitymų tarpininkas sumas už elektroninę paslaugą jau yra pervedęs Taisyklių 32.1 punkte nustatyta tvarka, elektroninės paslaugos gavėjui atsiskaitymų tarpininkas perveda sumas, kurias gavo už nesuteiktos elektroninės paslaugos atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugos teikimą.
33. Atsiskaitymų tarpininkui už teikiamą atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugą mokamas atlyginimas, kurio dydis nustatomas vykdant viešąjį pirkimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102) nustatyta tvarka.
34. VAIISIS paslaugų gavėjas gali sudaryti su atsiskaitymų tarpininku sutartį dėl atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugos gavimo, kurioje gali būti nustatytos kitokios, nei Taisyklių 32 ar 33 punkte nurodytos sąlygos, tačiau jokiu atveju VAIISIS paslaugų gavėjo ir atsiskaitymų tarpininku sutartyje dėl atsiskaitymų tarpininkavimo paslaugos gavimo nustatytos sąlygos negali prieštarauti Taisyklių 32 ar 33 punktuose nustatytoms sąlygoms.
35. Sudarius naują ar atlikus galiojančios VAIISIS paslaugų sutarties keitimą VAIISIS paslaugų gavėjas per laikotarpį, kuris kiekvienu atveju atskirai raštu (faksu, elektroniniu paštu) suderinamas su VAIISIS valdytoju, pagal VAIISIS paslaugų sutartyje nustatytas technines specifikacijas parengia priemones, skirtas užtikrinti VAIISIS paslaugų gavėjo IS ir VAIISIS valdytojo IS komunikavimą VAIISIS paslaugų gavėjui naudojantis atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslauga ir apie tai informuoja VAIISIS paslaugų gavėją raštu (faksu, elektroniniu paštu).
36. VAIISIS valdytojas per 5 darbo dienas nuo Taisyklių 35 punkte nurodyto pranešimo gavimo dienos pradeda teikti VAIISIS paslaugų gavėjui atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslaugą.
37. VAIISIS paslaugų gavėjas atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslauga naudojasi tik vykdydamas su atsiskaitymais už jo IS teikiamas elektronines paslaugas susijusius procesus.
38. Naudojantis atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslauga gautus asmens duomenis tvarko tik atsiskaitymo už elektronines paslaugas fakto patikrinimo tikslu.
39. VAIISIS paslaugų gavėjui, kuriam teikiama atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslauga, taip pat mutatis mutandis taikomos šių Taisyklių 13 punkto nuostatos.
IV. konstravimo VAIISIS paslauga
41. Konstravimo VAIISIS paslaugos tikslas – sudaryti VAIISIS paslaugų gavėjams sąlygas kurti ir talpinti VAIISIS priemones, skirtas teikti duomenis ar teikti elektronines paslaugas.
42. Konstravimo VAIISIS paslauga teikiama vadovaujantis VAIISIS paslaugų sutartyje nurodytomis techninėmis specifikacijomis.
43. Sudarius naują ar atlikus galiojančios VAIISIS paslaugų sutarties keitimą VAIISIS valdytojas:
43.1. per laikotarpį, kuris kiekvienu atveju atskirai raštu (faksu, elektroniniu paštu) suderinamas su VAIISIS paslaugų gavėju, pagal VAIISIS paslaugų sutartyje nustatytas technines specifikacijas tam skirtoje VAIISIS srityje sukonstruoja VAIISIS paslaugų gavėjui priemones, skirtas teikti duomenis ar teikti elektronines paslaugas, ir apie tai informuoja VAIISIS paslaugų gavėją raštu (faksu, elektroniniu paštu);
43.2. iš VAIISIS paslaugų gavėjo raštu (faksu, elektroniniu paštu) gavęs patvirtinimą, jog priemonės, skirtos teikti duomenis ar teikti elektronines paslaugas, parengtos tinkamai, per 5 darbo dienas nuo šio pranešimo gavimo dienos sudaro sąlygas VAIISIS paslaugų gavėjui naudojantis Konstravimo VAIISIS paslauga vykdyti numatytas duomenų teikimo ar elektroninių paslaugų teikimo veiklas.
44. VAIISIS paslaugų gavėjui, kuriam teikiama elektroninių paslaugų konstravimo VAIISIS paslauga, mutatis mutandis taikomos šių Taisyklių 13 punkto nuostatos.
V. TEIKIAMŲ ELEKTRONINIŲ PASLAUGŲ STEBĖSENOS PASLAUGA
46. Teikiamų elektroninių paslaugų stebėsenos paslaugos tikslas – sudaryti galimybę per VAIISIS elektroninės paslaugos gavėjui perduoti VAIISIS paslaugos gavėjo turimą informaciją apie VAIISIS paslaugų gavėjo IS priemonėmis elektroninės paslaugos gavėjui suteiktas ar teikiamas elektronines paslaugas.
48. Sudarius naują ar atlikus galiojančios VAIISIS paslaugų sutarties keitimą VAIISIS valdytojas per 2 darbo dienas nuo VAIISIS paslaugų sutarties įsigaliojimo dienos ar tokios sutarties pakeitimo įsigaliojimo dienos pradeda teikti VAIISIS paslaugų gavėjui atsiskaitymo už elektronines paslaugas aptarnavimo paslaugą.
49. VAIISIS paslaugų gavėjui, kuriam teikiama teikiamų elektroninių paslaugų stebėsenos paslauga, mutatis mutandis taikomos šių Taisyklių 13 punkto nuostatos.
VI. VIEŠŲJŲ IR ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ APRAŠŲ TALPINIMO VAIISIS PASLAUGA
51. Viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimo VAIISIS paslaugos tikslas – sudaryti įstaigoms galimybę skelbti Portale informaciją apie jų teikiamas viešąsias ir administracines paslaugas.
52. Viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimo VAIISIS paslaugos užsakymas ir suteikimas:
52.1. Įstaiga raštu (faksu, elektroniniu paštu) kreipiasi į VAIISIS valdytoją dėl viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimo VAIISIS paslaugos teikimo kartu pateikdama Teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų aprašą (Teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų aprašo forma pateikiama Taisyklių 3 priede).
53. Pasikeitus VAIISIS paslaugų gavėjo teikiamoms viešosioms ar administracinėms paslaugoms, VAIISIS paslaugų gavėjas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo viešųjų ar administracinių paslaugų pasikeitimo dienos privalo VAIISIS valdytojui pateikti atnaujintą teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų aprašą.
III. VAIISIS PASLAUGŲ SUTARTIS
IV. PAPILDOMOS NUOSTATOS DĖL ELEKTRONINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO
56. Teikiant Taisyklių 4.1–4.4 punktuose nurodytas VAIISIS paslaugas, šių paslaugų inicijavimo, tapatybės nustatymo, mokėjimo už aptarnavimą, duomenų iš išorinio komponento gavimo ar duomenų į išorinio komponento rinkimo faktai kaupiami VAIISIS įrašų apskaitos žurnale ir pateikiami VAIISIS paslaugų gavėjui vykdyti jam teikiamos VAIISIS paslaugos stebėseną. Šiame punkte nurodyta stebėsenos informacija elektroninės paslaugos gavėjui pateikiama jam prisijungus prie VAIISIS.
57. Elektroninės paslaugos gavimas gali būti inicijuojamas ir VAIISIS, ir VAIISIS paslaugų gavėjo IS.
58. Elektroninių paslaugų rezultatai pateikiami VAIISIS paslaugų gavėjo IS (išskyrus Taisyklių 4.4 punkte numatytą atvejį), jeigu tai nėra nustatytos formos dokumentas, kurio negalima pateikti elektroninėmis priemonėmis Taisyklių, kitų elektroninių paslaugų teikimo administravimą reglamentuojančių teisės aktų ar VAIISIS paslaugų sutartyse nustatyta tvarka.
59. Elektroninės paslaugos gavėjui prisijungus prie VAIISIS jis patenka į savo elektroninės paslaugos gavėjo profilį (toliau vadinama – naudotojo profilis). Naudotojo profilyje yra saugoma informacija, susijusi su elektroninių paslaugų teikimu (elektroninių paslaugų teikimo istorija, naudotojo profilio nustatymai, elektroninės paslaugos gavėjui skirtos ataskaitos ir kita informacija).
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Viešojo administravimo institucijų
informacinių sistemų interoperabilumo
sistemos funkcionavimo taisyklių
1 priedas
REKOMENDACIJOS IŠORINIŲ KOMPONENTŲ KŪRIMUI
3. Turi būti naudojamas vieningas duomenų apsikeitimo protokolas (SOAP 1.1) bei išimčių valdymo taisyklės. Išorinio komponento funkcijų gražinamų pranešimų formate turi atsirasti vieningi laukai, skirti klaidų informacijai gražinti (laukų pavadinimai: error_code, error_id, error_message).
4. Visa išorinio komponento dokumentacija turi būti pateikiama tiek WSDL schemoje, tiek ir atskiru (gali būti ir generuojamas automatiniu būdu) puslapiu.
5. Išorinio komponento veikimo platforma turėtų palaikyti WS-S standartu nustatytą saugumo technologiją.
Viešojo administravimo institucijų
informacinių sistemų interoperabilumo
sistemos funkcionavimo taisyklių
2 priedas
(Sutarties dėl Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos paslaugų teikimo pavyzdinė forma)
Sutartis dėl Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos paslaugų teikimo
20....... m. ........................... ........ d. Nr. ............
Vilnius
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos (toliau – VAIISIS valdytojas), atstovaujamas ..............................., veikiančio pagal Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2010 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3-401 (Žin., 2010, Nr. 76-3901; 2011, Nr. 29-1376),
ir
................................. (toliau – VAIISIS paslaugų gavėjas), atstovaujamas ..............................., veikiančio pagal ...........................................,
toliau atskirai vadinamos „Šalimi“, o kartu – „Šalimis“, sudarome šią sutartį dėl Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos paslaugų gavimo (toliau – Sutartis):
1. Bendrosios nuostatos
1.1. Šalys veikia vadovaudamosi Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimu Nr. 1659 „Dėl viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų sąveikumo sistemos naudojimo teikiant viešąsias ir administracines paslaugas elektroninėje erdvėje“ (Žin., 2009, Nr. 150-6718), Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos nuostatais, patvirtintais Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. T-139 (Žin., 2008, Nr. 93-3698) (toliau – VAIISIS nuostatai), Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisyklėmis, patvirtintomis Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. T-228 (Žin., 2008, Nr. 145-5850) (toliau – VAIISIS funkcionavimo taisyklės), kitais tinkamą ir saugų duomenų tvarkymą reglamentuojančiais Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, šia Sutartimi ir jos priedu(-ais).
2. Sutarties objektas
2.1. Šia Sutartimi Šalys susitaria dėl neatlygintino šių Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos (toliau – VAIISIS) paslaugų teikimo VAIISIS paslaugų gavėjui:
3. Šalių teisės ir pareigos
4. Šalių atsakomybė
4.1. Už įsipareigojimų, nurodytų Sutartyje, nevykdymą arba netinkamą vykdymą Šalys atsako įstatymų nustatyta tvarka.
5. Sutarties galiojimo, pakeitimo, sustabdymo ir nutraukimo tvarka
5.1. Sutartis įsigalioja nuo Sutarties pasirašymo momento. Tuo atveju, jei teisės aktuose numatyta tvarka VAIISIS paslaugų gavėjas turi įgalioti VAIISIS valdytoją tvarkyti per VAIISIS perduodamus duomenis, Sutarties nuostatos dėl duomenų perdavimo per VAIISIS paslaugos teikimo įsigalioja nuo VAIISIS valdytojo ir VAIISIS paslaugų gavėjo sutarties dėl įgaliojimų tvarkyti duomenis suteikimo įsigaliojimo dienos, jei pastaroji sutartis įsigalioja vėliau nei ši Sutartis.
5.3. Sutartis gali būti keičiama Šalių rašytiniu susitarimu, išskyrus Sutarties 7.4 punkte numatytą atvejį.
5.4. Sutarties ar jos dalies vykdymas vienos iš Šalių iniciatyva gali būti sustabdomas kuriai nors Šaliai nesilaikant Sutartyje nustatytų sąlygų nuo pranešimo apie tokį nesilaikymą pateikimo Sutartyje nustatytų sąlygų nesilaikančiajai Šaliai momento, iki kol Sutarties nuostatų pažeidimas bus pašalintas.
5.5. Sutartis gali būti nutraukiama:
5.5.2. vienos iš Šalių iniciatyva:
5.5.2.1. praėjus 15 darbo dienų nuo Sutarties 5.4 punkte nurodyto pranešimo pateikimo dienos, jei Sutarties sąlygų nesilaikanti Šalis nepašalina pažeidimo. Šalys tarpusavio susitarimu gali numatyti ilgesnį nei nurodytas 15 (penkiolikos) darbo dienų terminas Sutarties nuostatų pažeidimams pašalinti;
5.6. Sutarties ar jos dalies vykdymas automatiškai sustabdomas bet kuriai iš Šalių pateikus kitai Šaliai pranešimą apie įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymą ir saugą, nuostatų pasikeitimą, dėl kurių pranešimą pateikusi Šalis netenka teisės tvarkyti Sutartyje numatytus duomenis.
6. Nenugalimos jėgos aplinkybės
6.1. Nė viena Sutarties Šalis nėra laikoma pažeidusia sutartį arba nevykdančia savo įsipareigojimų pagal ją, jei įsipareigojimus vykdyti jai trukdo nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, atsiradusios po sutarties įsigaliojimo dienos.
6.2. Nenugalimos jėgos aplinkybių sąvoka apibrėžiama ir Šalių teisės, pareigos ir atsakomybė esant šioms aplinkybėms reglamentuojamos Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.212 straipsnyje ir Atleidimo nuo atsakomybės esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. liepos 15 d. nutarimu Nr. 840 (Žin., 1996, Nr. 68-1652).
6.3. Jei kuri nors Sutarties Šalis mano, kad atsirado nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, dėl kurių ji negali vykdyti savo įsipareigojimų, ji nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo tokių aplinkybių atsiradimo dienos informuoja apie tai kitą Šalį, pranešdama apie aplinkybių pobūdį, galimą trukmę ir tikėtiną poveikį. Jei nesusitariama kitaip, Šalys toliau vykdo savo įsipareigojimus pagal Sutartį tiek, kiek įmanoma, ir ieško alternatyvių būdų savo įsipareigojimams, kurių vykdyti nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės netrukdo, vykdyti.
7. Baigiamosios nuostatos
7.1. Visi Sutarties pakeitimai, papildymai, priedai yra neatskiriamos Sutarties dalys ir galioja, jeigu jie yra sudaryti raštu, Šalių įgaliotų atstovų pasirašyti ir patvirtinti Šalių antspaudais.
7.2. Nė viena Sutarties Šalis neturi teisės pavesti Sutartį vykdyti asmenims, nesantiems Sutarties Šalimis, išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus.
7.3. Sutartis sudaryta 2 egzemplioriais, turinčiais vienodą juridinę galią, po vieną egzempliorių kiekvienai Šaliai.
7.4. Kiekviena Šalis turi pranešti raštu kitai Šaliai apie bet kokius pakeitimus, susijusius su Sutarties Šalių teisinio statuso, pavadinimo, adreso ar kitų rekvizitų, nurodytų Sutarties 8 punkte, pasikeitimais ar patikslinimais, per 5 darbo dienas nuo pakeitimų atsiradimo dienos.
8. Šalių rekvizitai
8.1. Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos, Juridinio asmens kodas 188772433, Juridinių asmenų registras, Gedimino pr. 7, LT-01103 Vilnius, tel. (8 5) 266 5161, faks. (8 5) 266 5180, el. p. info@ivpk.lt
8.2. ......................................................................................................................................
VAIISIS valdytojas: |
VAIISIS paslaugų gavėjas: |
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos |
...................................................................... |
..................................... |
..................................... |
..................................... |
..................................... |
A.V. |
A.V. |
Viešojo administravimo institucijų
informacinių sistemų interoperabilumo
sistemos funkcionavimo taisyklių
3 priedas
(Teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų aprašo forma)
____________________________________
(juridinio asmens pavadinimas)
TEIKIAMŲ VIEŠŲJŲ IR ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ APRAŠAS
1 lentelė. ____________________________________________________ paslaugos aprašas.
(paslaugos pavadinimas)
Eil. Nr. |
Atributo pavadinimas |
Atributo aprašymas |
I. Informacija apie paslaugą |
||
1. |
Paslaugos pavadinimas |
|
2. |
Paslaugos esmės trumpas aprašymas |
|
3. |
Paslaugos grupė pagal Europos Sąjungos programinius dokumentus |
|
4. |
Paslaugos kategorija |
|
5. |
Paslaugos brandos lygis |
|
6. |
Paslaugos teikimo rezultatas |
|
7. |
Paslaugos gavėjas |
|
8. |
Paslaugos gavėjo juridinis statusas |
|
9. |
Teisės aktai, reglamentuojantys paslaugos teikimą |
|
10. |
Paslaugos teikimo procese dalyvaujančios kitos institucijos |
|
11. |
Paslaugos suteikimo trukmė d. d. ir periodiškumas (pagal teisės aktus) |
|
II. Informacija apie įstaigą |
||
12. |
Įstaigos pavadinimas |
|
13. |
Adresas |
|
14. |
Informacinis telefonas |
|
15. |
Adresas internete |
|
16. |
E. paštas |
|
17. |
Darbo laikas |
|
18. |
Įstaigos juridinio asmens kodas |
|
III. Paslaugos teikimas |
||
19. |
Paslaugos teikėjas |
|
20. |
Kontaktinis asmuo |
|
21. |
Aptarnaujamas teritorinio vieneto tipas |
|
22. |
Aptarnaujamo teritorinio vieneto pavadinimas |
|
23. |
Apskundimo instancija |
|
IV. Paslaugos inicijavimo parametrai |
||
24. |
Paslaugos inicijavimo būdas |
|
25. |
Paslaugos teikėjas |
|
26. |
Paslaugos gavimui reikalingas tapatybės nustatymo lygis |
|
27. |
Paslaugos gavimui reikalingi dokumentai |
|
28. |
Paslaugos užklausimui reikalingi blankai |
|
29. |
Paslaugos užklausimui ir gavimui reikalingų veiksmų sąrašas |
|
V. Mokėjimai už paslaugas |
||
30. |
Gavėjas |
|
31. |
Paslaugos kaina |
|
32. |
Įmokos kodas |
|
33. |
Gavėjo bankas |
|
34. |
Sąskaitos numeris |
|
VI. Kiti atributai |
||
|
|
|
|
|
|