LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1998 m. rugsėjo 8 d. Nr. 1088
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 29 straipsnio 8 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugsėjo 19 d. nutarimą Nr. 864 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 74-1394).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatai
Bendrosios nuostatos
1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau vadinama – Finansų ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Finansų ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestos finansų srities valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šioje srityje valstybės politiką.
2. Finansų ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Finansų ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.
Finansų ministerijos uždaviniai ir funkcijos
5. Svarbiausieji Finansų ministerijos uždaviniai yra:
5.3. valdyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitus Lietuvos Respublikos Vyriausybės disponuojamus pinigų išteklius ir valstybės skolą;
5.4. kaupti valstybės iždo sąskaitose pinigų išteklius, kurių reikia valstybės funkcijoms vykdyti, tvarkyti šių išteklių naudojimą ir kontroliuoti jų naudojimo procesus valstybės iždo procedūrų metu;
5.6. rengti ir teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tarpusavio santykių pagal galiojančius įstatymus;
5.9. rengti ir teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl bankų, draudimo įmonių, kitų finansinių institucijų bei ūkio subjektų, organizuojančių lošimus, veiklos, taip pat valstybės dokumentų technologinės apsaugos bei tauriųjų metalų ir brangakmenių valstybinės priežiūros;
6. Finansų ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:
6.3. rengia projektus įstatymų, kitų teisės aktų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų, apskaitos, mokesčių, rinkliavų ir kitų įmokų į Lietuvos nacionalinį biudžetą, tarptautinių finansinių santykių, valstybės turto privatizavimo fondų bei kitais finansiniais klausimais, atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų projektų finansinę ekspertizę ir nustato valstybės iždo veiklos tvarką;
6.4. vadovaudamasi Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymu, rengia Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto projektus, organizuoja Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto vykdymą, tvarko Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitų Lietuvos Respublikos Vyriausybės disponuojamų pinigų išteklių apskaitą ir kontroliuoja, kad šie ištekliai būtų tinkamai kaupiami ir išduodami valstybės iždo procedūrų metu, rengia savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektus;
6.5. formuoja kartu su Ūkio ministerija valstybės investicijų politiką, rengia kartu su Ūkio ministerija valstybės investicijų metines bei trimetes programas;
6.7. rengia pasiūlymus dėl pajamų priskyrimo Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir savivaldybių biudžetams;
6.8. nagrinėja klausimus, susijusius su prašomų per metus papildomų asignavimų skyrimu, ir teikia išvadas Lietuvos Respublikos Vyriausybei;
6.10. pagal savo kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių projektus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse arba tarptautinėse organizacijose, atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybei valdant valstybės skolą;
6.11. organizuoja pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikos tarptautinių finansinių įsipareigojimų vykdymą, rūpinasi, kad būtų vykdomi tarptautiniai finansiniai įsipareigojimai Lietuvos Respublikai ir įgyvendinamos jos teisės šioje srityje, stebi, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos įstatymų, susijusių su jos tarptautiniais finansiniais santykiais, ir informuoja apie tai Lietuvos Respublikos Vyriausybę;
6.12. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu:
6.12.1. skolinasi finansinius išteklius iš tarptautinių finansinių organizacijų, bankų, taip pat skolinasi vidaus ir užsienio rinkose imdama paskolas, išleisdama Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinius popierius bei kitus skolos įsipareigojamuosius dokumentus;
6.12.2. nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių parametrus ir išleidimo į apyvartą sąlygas;
6.12.3. atlieka operacijas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybiniais popieriais vidaus ir užsienio rinkose;
6.13. tvarko valstybės skolos apskaitą:
6.15. analizuoja užsienio valstybių įstatymus ir tarptautinės teisės normas finansiniais klausimais ir rengia pasiūlymus, kad Lietuvos Respublikoje galiojantys įstatymai atitiktų tarptautinės teisės normas;
6.16. sprendžia Lietuvos Respublikos Vyriausybės disponuojamų pinigų išteklių ir visų į Lietuvos Respublikos biudžetinę sistemą įeinančių biudžetų sudarymo, vykdymo, apskaitos ir atskaitomybės metodikos klausimus, kartu su Lietuvos banku rengia ir tvirtina Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų kasos operacijų atlikimo taisykles;
6.17. perveda lėšas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nurodymu iš centralizuotų privatizavimo fondų valstybės reikmėms, apskaito šiuos fondus, kaupia ir apdoroja informaciją apie privatizavimo fondų įplaukas bei jų naudojimą, rengia pasiūlymus dėl privatizavimo tobulinimo;
6.18. kaupia ir sistemina finansinę, ekonominę, komercinę bei kitokią informaciją, kurios reikia valstybės finansinei politikai įgyvendinti;
6.20. rengia pasiūlymus dėl kvalifikacinių reikalavimų, reguliuojančių vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimą, nustatymo;
6.22. rengia pasiūlymus dėl įmonių, atliekančių tauriųjų metalų ir brangakmenių valstybinę priežiūrą, veiklos;
6.23. rengia metodinius nurodymus klausimais, susijusiais su tauriaisiais metalais ir brangakmeniais;
6.25. išduoda leidimus (licencijas) rengti pinigines ir pinigines-daiktines loterijas, reguliuoja nustatytąja tvarka loterijų veiklos organizavimą Lietuvos Respublikoje ir vykdo šios veiklos priežiūrą ir kontrolę;
6.27. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka atstovauja valstybei bankuose, draudimo įmonėse ir kitose įmonėse, įstaigose bei organizacijose;
6.28. teikia Ūkio ministerijai pasiūlymus dėl valstybės politikos muitų ir netarifinio reguliavimo srityse;
6.30. derina su Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojais jų parengtus darbų, paslaugų, etatų normatyvus, materialinių vertybių atsargų, inventoriaus, mitybos, medikamentų finansinius normatyvus pavaldžioms įstaigoms;
6.31. atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu valstybės įmonių bei įstaigų steigėjo funkcijas;
6.32. organizuoja įmonių, įstaigų bei organizacijų, taip pat gyventojų pareiškimų, skundų ir pasiūlymų nagrinėjimą ir pagal savo kompetenciją imasi reikiamų priemonių, kad būtų išspręsti juose keliami klausimai;
Finansų ministerijos teisės
7. Finansų ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. tvirtinti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikaciją;
7.2. gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, įmonių, įstaigų bei organizacijų medžiagą, kurios reikia:
7.2.4. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto vykdymo apyskaitai (taip pat finansinei atskaitomybei) rengti;
7.4. ministro ar jo įgalioto asmens sprendimu laikinai sustabdyti įmonių, įstaigų bei organizacijų finansavimą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir užsienio paskolų lėšomis, jeigu paaiškėja, kad jos netinkamai arba ne pagal paskirtį naudoja lėšas, taip pat tuo atveju, kai jos laiku nepateikia anksčiau skirtų lėšų naudojimo apyskaitų, reikiamai netvarko buhalterinės apskaitos;
7.5. gauti iš bankų įstaigų reikiamus duomenis, pažymas, taip pat dokumentų, susijusių su tikrinamų įmonių, įstaigų bei organizacijų finansinėmis operacijomis, nuorašus ir kitokią informaciją;
Finansų ministerijos darbo organizavimas
9. Finansų ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
Finansų ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.7, 11.9, 11.11, 11.12 ir 11.13 punktuose.
10. Finansų ministras, vadovaudamas jam pavestai finansų valdymo sričiai, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
11. Finansų ministras:
11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą ministerijai priklausančiais klausimais;
11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa bei jos įgyvendinimo priemonės, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl viceministrų skaičiaus nustatymo, viceministrų skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, drausminių nuobaudų jiems skyrimo ar jų skatinimo;
11.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei departamentų, tarnybų ar inspekcijų prie ministerijos nuostatų projektus;
11.9. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;
11.10. tvirtina ministerijos administracijos padalinių, taip pat departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų, valstybės įmonių nuostatus (įstatus);
11.11. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus (išskyrus viceministrus), ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros pareigūną, įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus (ministerijos sekretoriaus teikimu), savo iniciatyva atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus pareigūnus, pareiškęs nepasitikėjimą jais;
11.12. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;
11.13. įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytais atvejais teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl departamentų ir kitų įstaigų prie ministerijos vadovų skyrimo;
12. Finansų ministras vadovauja ministerijos administraciniams padaliniams tiesiogiai ar per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei organizacijoms – per šių institucijų vadovus.
13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.
Viceministrai rūpinasi jiems ministro skirtais ministerijos darbo barais, per ministerijos sekretorių ir atitinkamus ministerijos įstaigų vadovus koordinuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą, teikia ministrui įstatymų ir kitų teisės aktų projektus.
Viceministrai gali vadovauti departamentui prie ministerijos.
14. Finansų ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti ne daugiau kaip du pavaduotojus (sekretorius).
Finansų ministerijos administracija susideda iš departamentų, skyrių ir kitų padalinių.
Prie ministerijos gali būti įsteigti departamentai, kontrolės ir apskaitos funkcijas vykdančios tarnybos, inspekcijos bei kitos įstaigos.
15. Finansų ministerijos sekretorius:
15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimo organizavimą ir kokybę, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis šiai programai įgyvendinti;
15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;
15.5. ministro pritarimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų savo pavaduotojus, ministerijos administracijos padalinių ir ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovus, išskyrus skiriamus ministro, taip pat karjeros tarnautojus bei aptarnaujantįjį personalą;
15.6. teikia ministrui skirti pareigoms ir atleisti iš pareigų įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus;
16. Finansų ministerijoje yra sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, o jos nariai – viceministrai, ministerijos sekretorius. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukti ministerijos sekretoriaus pavaduotojai (sekretoriai) ir kiti ministerijos, kitų institucijų ir organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai ir mokslininkai šių sutikimu.
Kolegijos narių skaičių nustato ir kolegijos personalinę sudėtį bei darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.