Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 14 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1320

 

2010 m. sausio 28 d. Nr. 90

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. lapkričio 18 d. sprendimo Nr. SV-S-475 1 punkto 5 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-1320 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekto tikslas – palengvinti teisinį reguliavimą, susijusį su valstybės turto nuoma valstybės institucijoms, įstaigoms ir organizacijoms. Šis tikslas Įstatymo projekto aiškinamajame rašte (pirmoji pastraipa) siejamas su valstybės įmonių kreditinių išteklių padengimu naudojant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, skiriamas valstybės institucijoms nekilnojamajam turtui išsinuomoti. Tačiau esamas teisinis valstybės turto nuomos reglamentavimas ir numato galimybes valstybės turto valdytojams (tarp jų ir valstybės įmonėms) gauti pajamų iš jų patikėjimo teise valdomo ir funkcijoms atlikti nereikalingo valstybės turto nuomos, skelbiant viešąjį nuomos konkursą. Taigi pasiūlymo numatyti valstybės įmonėms galimybę be konkurso išnuomoti  nekilnojamąjį turtą tik iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto išlaikomoms įstaigoms pagrindimas abejotinas, nes sudarytų sąlygas spręsti valstybės įmonių skolinių įsipareigojimų įvykdymo problemas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, o tai rizikinga neturint informacijos apie valstybės įmonių valdomą turtą ir šių įmonių prisiimamus kreditinius įsipareigojimus. Jeigu valstybės įmonės turi nereikalingo jų funkcijoms atlikti turto, šis turtas gali būti perduodamas kitiems turto valdytojams jų funkcijoms atlikti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412) ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24) nustatyta tvarka.

2. Įstatymo projekte neįvertinta, ar tikslinga visoms be išimties valstybės  įmonėms sudaryti sąlygas naudotis Įstatymo projekte numatyta nekilnojamojo turto nuomos galimybe, nes valstybė yra 108 veikiančių valstybės įmonių savininkė, tarp kurių yra įmonių, turinčių strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui, įmonių prie pataisos įstaigų, kurios patikėjimo teise valdo specifinį valstybės turtą.

3. Valstybės kontrolė atliko metinėje valstybinio audito programoje numatytą veiklos auditą „Valstybės įmonių valdymas“, kurio tikslas – įvertinti valstybės įmonių valdymą ir valstybės turto naudojimo efektyvumą. Viena iš valstybinio audito „Valstybės įmonių valdymas“ 2009 m. gruodžio 23 d. ataskaitoje Nr. VA-P2-20-13-24 pateiktų rekomendacijų – įpareigoti savininko teises ir pareigas įgyvendinančias institucijas užtikrinti valstybės įmonių valdomo turto naudojimą efektyvumo, racionalumo, visuomeninės naudos ir viešosios teisės principais, peržiūrėti valstybės įmonių valdomą turtą ir atsisakyti nenaudojamo turto. Atsižvelgdama į tai, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, išanalizavusi Valstybės kontrolės audito ataskaitoje pateiktas išvadas ir rekomendacijas dėl valstybės įmonių veiklos, turto valdymo problemų ir priimtų sprendimų dėl sisteminių valstybės įmonės veiklos ir turto valdymo teisinių reguliavimo pokyčių, parengė Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymo pakeitimus, kurie artimiausiu laiku bus pateikti Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1597 (Žin., 2009, Nr. 146-6492) patvirtinta Centralizuoto valstybės turto valdymo 2009–2016 metų strategija, kurios vienas iš uždavinių – įdiegti centralizuoto valstybės nekilnojamojo turto valdymo modelį, kuris sudarytų sąlygas vienoje institucijoje kaupti informaciją apie visą valstybei nustatytąja tvarka priklausantį nekilnojamąjį turtą ir numatytų sprendimų dėl valstybės turto perdavimo ar perskirstyto derinimo centralizavimą. Tuo tikslu 2010 metais bus parengti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų pakeitimai.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

_________________