LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSYBĖS
Į S T A T Y M A S
I. BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybė – aukščiausiasis Lietuvos valstybės valdymo organas
Vykdomąją valdžią Lietuvos Respublikoje įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Ji yra aukščiausiasis Lietuvos valstybės valdymo organas.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę spręsti visus valstybės valdymo klausimus, jeigu jie pagal Lietuvos Konstituciją (pagrindinį Įstatymą) nepriskirti Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos, jos Prezidiumo ir Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko kompetencijai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi Lietuvos Respublikos įstatymais ,kitais Lietuvos Respublikos Aukščiausios Tarybos sprendimais juos vykdydama, priima nutarimus bei leidžia potvarkius, organizuoja ir tikrina jų vykdymą.
2 straipsnis. Pagrindinės Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos kryptys
Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal savo įgaliojimus:
1) rūpinasi Respublikos nuosavybės išsaugojimu ir jos gausinimu, garantuoja visiems nuosavybės subjektams ūkinės veiklos laisvę, nuosavybės formų įvairovę ir jų lygiateisiškumą;
3) sprendžia Respublikos ekonominius klausimus, vadovaudamasi ekonominiais ūkininkavimo principais bei rinkos ekonomikos dėsniais ir atsižvelgdama į visuomenės interesus;
4) vykdo nacionalinę mokslinę-techninę politiką, sprendžia mokslo ir techninės pažangos valstybinio reguliavimo klausimus;
6) siekia realizuoti socialinį teisingumą bei gyventojų pajamų priklausomybę nuo jų darbo rezultatų visuomenei naudingumo;
7) sudaro sąlygas Respublikos gyventojų gyvenimo lygiui kelti, kultūriniams ir dvasiniams poreikiams tenkinti;
9) plėtoja prekinius piniginius santykius ir ekonominius ryšius su kitomis valstybėmis sutarčių pagrindu;
10) užtikrina, kad būtų racionaliai naudojami ir saugomi gamtos ištekliai, vykdoma gyventojų ir aplinkos apsauga;
3 straipsnis. Svarbiausieji Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos principai
Lietuvos Respublikos Vyriausybė savo veikloje:
vadovaujasi Lietuvos Konstitucija (Pagrindiniu įstatymu) ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais;
remiasi demokratijos, teisėtumo ir visuomeninio naudingumo principais;
užtikrina savo veiklos viešumą;
kolegialiai svarsto klausimus, priima sprendimus ir užtikrina asmeninę Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių atsakomybę.
4 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudėtis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarymo tvarka
Lietuvos Respublikos Vyriausybė sudaroma šios sudėties: Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas), jo pavaduotojai ir Lietuvos Respublikos ministrai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariu gali būti tik Lietuvos pilietis, skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms paeiliui.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininką (Ministrą Pirmininką) Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko teikimu skiria ir atleidžia Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininko (Ministro Pirmininko) teikimu, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Aukščiausios Tarybos nuolatinių komisijų išvadas, Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba tvirtina ir atleidžia Lietuvos Respublikos ministrus.
Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai atsisakius skirti pateiktą ministro kandidatūrą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (Ministras Pirmininkas) pateikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai svarstyti naują kandidatūrą.
5 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programa
6 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimų grąžinimas
Lietuvos Respublikos Vyriausybė grąžina savo įgaliojimus naujai Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai jos pirmojoje sesijoje.
7 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsakomybė ir atskaitomybė
Lietuvos Respublikos Vyriausybė atsakinga Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai ir jai atskaitinga. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai yra atsakingi pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaito apie savo darbą Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai.
Lietuvos Respublikos ministras Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos sprendimu atsiskaito jai apie savo darbą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Lietuvos Respublikos ministras, kuriam Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos sesijoje pateiktas Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputato paklausimas dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jai pavaldžių organų veiklos, privalo žodžiu ar raštu duoti atsakymą Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos nustatyta tvarka.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai Aukščiausiosios Tarybos sesijos metu kartą per savaitę vieną valandą atsakinėja į Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputatų einamuosius klausimus.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė apsvarsto Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos komisijų rekomendacijas, taip pat Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputatų pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jai pavaldžių organų veiklos ir per nustatytą laiką praneša jiems svarstymo rezultatus arba tai, kas daroma šiai veiklai gerinti.
8 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisė atsistatydinti
Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę pareikšti Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai apie savo atsistatydinimą, jeigu ji mano negalinti vykdyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programos.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkui (Ministrui Pirmininkui) atsistatydinus, visa Lietuvos Respublikos Vyriausybė grąžina įgaliojimus.
9 straipsnis. Nepasitikėjimas Lietuvos Respublikos Vyriausybe
Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba gali pareikšti nepasitikėjimą Lietuvos Respublikos Vyriausybe arba Lietuvos Respublikos ministru.
Sprendimas dėl nepasitikėjimo Lietuvos Respublikos Vyriausybe arba Lietuvos Respublikos ministru priimamas , jeigu už tokį sprendimą slaptu balsavimu balsavo du trečdaliai bendro deputatų skaičiaus.
Pareiškus nepasitikėjimą Lietuvos Respublikos Vyriausybe arba Lietuvos Respublikos Ministru, visa Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba tas Lietuvos Respublikos Ministras privalo atsistatydinti. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Lietuvos Respublikos ministras vykdo savo pareigas, kol bus sudaryta nauja Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba paskirtas naujas Lietuvos Respublikos ministras.
10 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės dalyvavimas Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos darbe
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai turi teisę dalyvauti Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos sesijose, Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos komisijų posėdžiuose ir pareikšti savo nuomonę svarstomais klausimais.
11 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nario socialinės garantijos
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai naudojasi bendromis socialinėmis garantijomis ir negali turėti socialinių privilegijų.
II. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS
KOMPETENCIJA
13 straipsnis. Bendrieji Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencijos klausimai
Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal savo įgaliojimus:
3) įgyvendina Respublikos ekonominės ir socialinės raidos programas, sudaro sąlygas savivaldybėms funkcionuoti;
5) nustato Lietuvos Respublikos ministerijų, kitų jai pavaldžių organų funkcijas, jų veiklos kryptis ir bendrą jų išlaikymo išlaidų sumą, neviršydama Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos nustatytų bendrų asignavimų valdymo organams išlaikyti, kontroliuoja bei koordinuoja jų veiklą;
14 straipsnis. Pagrindiniai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimai socialinio aprūpinimo, švietimo mokslo, kultūros ir sveikatos apsaugos srityse
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) įgyvendina priemones, garantuojančias Respublikos gyventojams minimalų gyvenimo lygį ir minimalų darbo užmokestį, atitinkančius ekonominį išsivystymą;
2) įgyvendina valstybės politiką gyventojų migracijos reguliavimo, šeimos, motinystės ir vaikystės apsaugos srityse;
3) siekia, kad visi galintys dirbti Respublikos gyventojai turėtų darbo, užtikrina, kad jiems būtų sudarytos saugios ir nekenksmingos darbo ir deramos poilsio sąlygos;
4) vykdo bendrą gyventojų socialinio aprūpinimo politiką, imasi priemonių sveikatos apsaugai gerinti, kūno kultūrai ir sportui plėtoti;
5) užtikrina ekonomines sąlygas ir galimybes visiems Respublikos gyventojams įsigyti pageidaujamą išsimokslinimą, profesiją ir kvalifikaciją, atsižvelgiant į Respublikos poreikius;
6) skatina mokslo plėtojimą Respublikoje, rūpinasi, kad būtų išsaugotas kultūros paveldas, tenkinami Lietuvos tautinių bendrijų bei kitose valstybėse gyvenančių lietuvių nacionalinės kultūros ir švietimo poreikiai;
15 straipsnis. Pagrindiniai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimai ekonomikos srityje
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos pavedimu vykdo valstybės turto savininko funkcijas, sudaro tinkamas sąlygas privatinei ir kolektyvinei nuosavybei plėtoti;
2) ekonominėmis ir teisinėmis priemonėmis reguliuoja visų Lietuvos Respublikos teritorijoje esančių ūkio šakų ir nuosavybės subjektų veiklą;
3) nustato racionalias nacionalinių pajamų naudojimo ir ūkio plėtojimo proporcijas; rengia, koordinuoja ir įgyvendina Respublikos ekonominės ir socialinės raidos programas;
4) sudaro Lietuvos valstybės biudžeto projektą, nustato kainodaros tvarką; vykdo bendrą darbo apmokėjimo politiką;
5) pagal savo kompetenciją priima sprendimus valstybės politikai pinigų cirkuliacijos ir kredito srityse įgyvendinti;
16 straipsnis. Pagrindiniai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimai teisėtumo užtikrinimo srityje
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) įgyvendina priemones piliečių teisėms ir laisvėms užtikrinti, valstybės interesams ginti, viešajai tvarkai apsaugoti;
2) kontroliuoja, kad Lietuvos Respublikos ministerijos, kiti jai pavaldūs organai laikytųsi įstatymų, nustato teisinio darbo Lietuvos ūkyje pagrindines kryptis;
17 straipsnis. Pagrindiniai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimai krašto apsaugos užtikrinimo srityje
18 straipsnis. Pagrindiniai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimai užsienio politikos srityje
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) rengia sutartis su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis ir imasi priemonių jų vykdymui užtikrinti;
2) plėtoja Lietuvos Respublikos santykius su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis;
3) teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos atstovybių įsteigimo užsienio valstybėse ir kitų valstybių atstovybių įsteigimo Respublikoje;
III. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SANTYKIAI
SU KITAIS VALSTYBINIAIS ORGANAIS
19 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės santykiai su vietos savivaldybių valdymo organais
Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal savo įgaliojimus:
1) kontroliuoja, kaip vietos savivaldybės vykdo Lietuvos Respublikos įstatymus ir Vyriausybės sprendimus;
2) gali sustabdyti ir užprotestuoti aukštesniosios pakopos savivaldybės valdymo organų sprendimus šios savivaldybės Taryboje, jeigu jie prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai (Pagrindiniam įstatymui), ar kitiems Respublikos įstatymams, kilus ginčui, klausimus galutinai sprendžia Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba;
3) kartu su vietos savivaldybės valdymo organais organizuoja valstybinės reikšmės objektų (gamybinės infrastruktūros) valdymą;
20 straipsnis. Vadovavimas Lietuvos Respublikos ministerijoms ir kitiems Lietuvos Respublikos Vyriausybei pavaldiems organams
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) vadovauja Lietuvos Respublikos ministerijų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijų darbui, orientuoja ir kontroliuoja Lietuvos Respublikos valstybinių tarnybų ir inspekcijų veiklą;
2) teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos ministerijų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo;
3) prireikus steigia Lietuvos Respublikos valstybines tarnybas, inspekcijas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijas, taip pat reorganizuoja ir likviduoja šiuos organus;
21 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijos
Lietuvos Respublikos ministerijos yra centriniai vykdomosios valdžios organai. Lietuvos Respublikos ministerijoms vadovauja Lietuvos Respublikos ministrai, kurie yra asmeniškai atsakingi, kad atitinkamos ministerijos vykdytų joms pavestus uždavinius.
Lietuvos Respublikos ministerijos pagal savo įgaliojimus vykdo vyriausybės politiką, remdamosi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais vadovauja joms pavestoms valdymo sritims, tikrina jų vykdymą.
Lietuvos Respublikos ministerijos prognozuoja savo veiklos srities raidą, tiria jos pasaulinį lygį ir konjunktūrą, rengia mokslinės-techninės ir ekonominės-socialinės pažangos programas, rūpinasi socialine savo darbuotojų apsauga ir kadrų rengimu.
22 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybinės tarnybos ir inspekcijos
Valstybinio valdymo, įvairių ekonomikos sričių organizavimo kitiems ministerijų funkcijoms nepriskirtiems klausimams spręsti Lietuvos Respublikos Vyriausybė sudaro Lietuvos Respublikos valstybines tarnybas ir inspekcijas.
23 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijos
Lietuvos Respublikos Vyriausybė prireikus gali sudaryti nuolatines ir laikinas komisijas iš Lietuvos Respublikos ministrų, mokslininkų ir specialistų.
24 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės vykdoma jai pavaldžių organų kontrolė
Lietuvos Respublikos Vyriausybė kontroliuoja Lietuvos Respublikos ministerijų, kitų jai pavaldžių organų veiklą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę panaikinti Lietuvos Respublikos ministerijų ir kitų jai pavaldžių organų aktus, jeigu jie prieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimams, potvarkiams.
IV. LIETUVOS RESPUBLIKOS MINISTERIJŲ SĄRAŠAS
25 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijos
Respublikoje yra šios ministerijos:
Ekonomikos ministerija; Energetikos ministerija; Finansų ministerija; Krašto apsaugos ministerija; Kultūros ir švietimo ministerija; Materialinių išteklių ministerija; Miškų ūkio ministerija; Pramonės ministerija; Prekybos ministerija; Ryšių ministerija; Statybos ir urbanistikos ministerija; Susisiekimo ministerija; Socialinės apsaugos ministerija; Sveikatos apsaugos ministerija; Teisingumo ministerija; Užsienio reikalų ministerija; Vidaus reikalų ministerija; Žemės ūkio ministerija.
V. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS
DARBO ORGANIZAVIMAS
26 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiai ir sprendimų priėmimo juose tvarka
Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė Vyriausybės narių.
27 straipsnis. Klausimai, sprendžiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose
Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose sprendžiami valstybės politikos įgyvendinimo klausimai, svarstomos Respublikos ekonominės ir socialinės raidos programos, Lietuvos valstybės biudžeto projektas ir jų, taip pat Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų vykdymas.
28 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas)
Lietuvos Respublikos Vyriausybei vadovauja ir jos veiklą koordinuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas).
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas) atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas):
1) formuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės personalinę sudėtį ir teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai jos nustatytu terminu atitinkamus pasiūlymus;
2) teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės reorganizavimo;
4) skiria ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos ministrų pavaduotojus, Lietuvos Respublikos valstybinių tarnybų ir inspekcijų vadovus bei jų pavaduotojus;
5) neatidėliotinais atvejais priima sprendimus valstybės valdymo klausimais pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetenciją ir informuoja apie tai Vyriausybę jos eiliniame posėdyje;
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas), nesutikdamas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariais principiniais Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos klausimais, turi teisę pateikti Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai klausimą dėl atskirų Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių pakeitimo arba visos Vyriausybės atsistatydinimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės naujos sudėties formavimo.
29 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir potvarkiai
Lietuvos Respublikos Vyriausybės norminiai arba svarbūs Respublikos ūkiui sprendimai leidžiami nutarimų forma. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai skelbiami „Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žiniose“, o prireikus masinės informacijos priemonėmis.
Sprendimai neatidėliotinais ir einamaisiais klausimais leidžiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės potvarkių forma.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus pasirašo Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas) ir Vyriausybės reikalų tvarkytojas.
30 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės aparatas
Reikalų valdybos struktūrą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas).
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkui (Ministrui Pirmininkui), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariams svarbiais valstybės valdymo ir ekonomikos klausimais konsultuoti Reikalų valdyboje įvedamos Vyriausybės patarėjų ir ekspertų pareigybės.
Vyriausybės patarėjus skiria ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės Pirmininkas (Ministras Pirmininkas).