LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1999 M. GEGUŽĖS 20 D. NUTARIMO NR. 617 „DĖL KEITIMOSI INFORMACIJA APIE STANDARTUS, TECHNINIUS REGLAMENTUS IR ATITIKTIES ĮVERTINIMO PROCEDŪRAS“ DALINIO PAKEITIMO
2000 m. gruodžio 22 d. Nr. 1482
Vilnius
Įgyvendindama Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/48/EB, iš dalies pakeičiančios Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 98/34/EB, nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš dalies pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimą Nr. 617 „Dėl keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras“ (Žin., 1999, Nr. 45-1446) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL KEITIMOSI INFORMACIJA APIE STANDARTUS, TECHNINIUS REGLAMENTUS, INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGŲ TEIKIMO IR NAUDOJIMO, ATITIKTIES ĮVERTINIMO PROCEDŪRŲ TEISĖS AKTUS IR ŠIŲ DOKUMENTŲ PROJEKTUS
Įgyvendindama Europos sutartyje, steigiančioje asociaciją tarp Europos Bendrijų bei jų šalių narių, iš vienos pusės, ir Lietuvos Respublikos, iš kitos pusės, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvose 98/34/EB ir 98/48/EB, Pasaulinės prekybos organizacijos sutartyje dėl techninių prekybos kliūčių, taip pat Lietuvos Respublikos laisvosios prekybos ir tarptautinėse sutartyse išdėstytus privalomojo informacijos apie standartus, techninius reglamentus, informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus ir šių dokumentų projektus teikimo reikalavimus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus, informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus ir šių dokumentų projektus taisykles (pridedama).
2. Pavesti Lietuvos standartizacijos departamentui (toliau vadinama – Standartizacijos departamentas):
2.1. pagal reglamentuojančių tarptautinių teisės aktų reikalavimus koordinuoti keitimąsi informacija apie standartus, techninius reglamentus, informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus ir šių dokumentų projektus su Tarptautinės standartizacijos organizacijos ir Tarptautinės elektrotechnikos komisijos Informacijos centru, Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriatu ir valstybėmis narėmis, Europos Komisija, Europos standartizacijos institucijomis, Europos Sąjungos valstybių standartizacijos institucijomis, laisvosios prekybos ir tarptautinėse sutartyse, kurias yra pasirašiusi Lietuvos Respublika, numatytomis institucijomis;
3. Nustatyti, kad:
3.1. informacija, susijusia su Pasaulinės prekybos organizacijos reikalavimu dėl standartų, techninių reglamentų, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų rengimo, priėmimo ir taikymo, Standartizacijos departamentas keisis Lietuvos Respublikai tapus šios organizacijos nare;
3.2. informacija, susijusia su Europos Sąjungos reikalavimu dėl standartų, techninių reglamentų ir informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo teisės aktų projektų rengimo ir priėmimo, Standartizacijos departamentas keisis Lietuvos Respublikai tapus Europos Sąjungos nare arba pasirašius atskirą sutartį šiuo klausimu.
4. Pavesti Vyriausybės įstaigoms, ministerijoms ir prie jų įsteigtiems departamentams, kontrolės arba apskaitos funkcijas vykdančioms tarnyboms, inspekcijoms iki 2001 m. sausio 31 dienos:
4.1. pateikti Standartizacijos departamentui visų galiojančių techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų kopijas;
5. Užsienio reikalų ministerija turi paskirti asmenis, kurie atstovautų Lietuvos Respublikai:
5.1. Pasaulinės prekybos organizacijos Techninių prekybos kliūčių komitete, Lietuvos Respublikai tapus šios organizacijos nare;
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2000 m. gruodžio 22 d. nutarimo Nr. 1482
redakcija)
KEITIMOSI INFORMACIJA APIE STANDARTUS, TECHNINIUS REGLAMENTUS, INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGŲ TEIKIMO IR NAUDOJIMO, ATITIKTIES ĮVERTINIMO PROCEDŪRŲ TEISĖS AKTUS IR ŠIŲ DOKUMENTŲ PROJEKTUS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės reglamentuoja keitimąsi informacija apie standartus, techninius reglamentus, informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus ir šių dokumentų projektus su Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriatu, Tarptautinės standartizacijos organizacijos ir Tarptautinės elektrotechnikos komisijos Informacijos centru (toliau vadinama – Informacijos centras), valstybėmis Pasaulinės prekybos organizacijos narėmis, Europos Komisija, Europos standartizacijos institucijomis ir Europos Sąjungos valstybių standartizacijos institucijomis. Šios taisyklės nustato Lietuvos standartizacijos departamento (toliau vadinama – Standartizacijos departamentas), taip pat Vyriausybės įstaigų, ministerijų ir prie jų įsteigtų departamentų, kontrolės arba apskaitos funkcijas vykdančių tarnybų, inspekcijų (toliau vadinama – valstybės institucijos) funkcijas, susijusias su nurodytųjų dokumentų rengimu, priėmimu ir taikymu pagal Pasaulinės prekybos organizacijos sutartį dėl techninių prekybos kliūčių, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 98/34/EB ir 98/48/EB, laisvosios prekybos ir kitas tarptautines sutartis, kurias yra pasirašiusi Lietuvos Respublika ir kuriose numatoma keistis informacija apie standartus, techninius reglamentus, informacinės visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus ir šių dokumentų projektus.
2. Taisyklėse vartojamos šios sąvokos:
gaminys – bet kuris pramonės gaminys, taip pat žemės ūkio ir žuvininkystės produktas;
techninė specifikacija – dokumentas, kuriame pateiktus techninius reikalavimus turi atitikti produktas, procesas ar paslauga;
standartas – sutarimu parengtas ir pripažintos standartizacijos institucijos priimtas dokumentas, kuris nustato bendram ir daugkartiniam naudojimui tinkančias taisykles, bendruosius principus ar charakteristikas ir yra skirtas įvesti optimaliai tvarkai tam tikroje srityje:
tarptautinis standartas – tarptautinės standartizacijos organizacijos priimtas ir visuomenei skirtas standartas;
regioninis standartas – regioninės (Europos) standartizacijos organizacijos priimtas ir visuomenei skirtas standartas;
nacionalinis standartas – nacionalinės standartizacijos institucijos priimtas ir visuomenei skirtas standartas;
standartų programa – standartizacijos institucijos darbo planas, kuriame išvardyti jos atliekami standartų rengimo darbai;
standarto projektas – parengiamasis dokumentas, kuriame pateiktas su tam tikru objektu susijusios techninės specifikacijos tekstas, kurį ketinama priimti pagal nacionalinę standartų priėmimo tvarką ir kuris pateikiamas visuomenei svarstyti;
Europos standartizacijos institucija – Europos standartizacijos komitetas, Europos elektrotechnikos standartizacijos komitetas, Europos telekomunikacijų standartų institutas;
nacionalinė standartizacijos institucija – vienintelė nacionaliniu lygmeniu pripažinta standartizacijos institucija, turinti teisę būti atitinkamos tarptautinės ar regioninės (Europos) standartizacijos organizacijos nare;
techninis reglamentas – teisės aktas, kuriame techniniai reikalavimai pateikiami tiesiogiai ar nuorodomis į standartą, techninę specifikaciją ar praktikos nuostatas arba pateikiamas minėtųjų dokumentų tekstas;
techninio reglamento projektas – teisės aktas, kuriame pateikiamas techninės specifikacijos ar kito reikalavimo tekstas, esantis tokioje parengimo stadijoje, kai dar galima daryti esminius jo keitimus;
atitikties įvertinimo procedūra – kiekviena tiesiogiai ar netiesiogiai naudojama procedūra, kuria nustatoma, ar įvykdyti atitinkami techninių reglamentų ir standartų reikalavimai. Atitikties įvertinimo procedūros yra: bandinių ėmimo, bandymo ir kontrolės procedūros; įvertinimas, patikrinimas ir atitikties užtikrinimas, registravimas, akreditavimas ir patvirtinimas, taip pat jų deriniai;
informacinės visuomenės paslauga – per atstumą elektroninėmis priemonėmis ir asmenišku paslaugų gavėjo prašymu už atlyginimą teikiama paslauga, išskyrus šių taisyklių priede nurodytas paslaugas. Teikimas per atstumą reiškia, kad paslauga teikiama šalims nesant kartu vienoje vietoje, elektroninėmis priemonėmis – kad iš pradžių paslauga elektronine įranga pasiunčiama ir priimama duomenims apdoroti (įskaitant skaitmeninį tankinimą) ir saugoti, o galutinai perduodama ir priimama laidais, radijo, optinėmis, kitomis elektromagnetinėmis priemonėmis, asmenišku paslaugų gavėjo prašymu – kad paslauga teikiama perduodant duomenis asmenišku prašymu, už atlyginimą – kad paslaugos gavėjas sumoka už paslaugą.
Jeigu bent vienos iš šių sudedamųjų dalių nėra, paslauga nelaikoma informacinės visuomenės paslauga ir šių taisyklių reikalavimai jai netaikomi;
paslaugų taisyklės – teisės aktas arba jo nuostata, reglamentuojantys informacinės visuomenės paslaugų verslo įsteigimą, paslaugų teikimą ir gavimą, išskyrus paslaugas, nurodytas šių taisyklių priedo 3 ir 4 punktuose.
3. Keičiantis informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus, standarto ir techninio reglamento sąvokos gali būti vartojamos, kaip nurodyta tarptautinėse sutartyse, kurias yra pasirašiusi Lietuvos Respublika.
4. Pagal Pasaulinės prekybos organizacijos sutartį dėl techninių prekybos kliūčių, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 98/34/EB ir 98/48/EB standartas, techninis reglamentas ir atitikties įvertinimo procedūros teisės aktas – tai susijęs su visais bet kurios kilmės gaminiais standartas, techninis reglamentas ir atitikties įvertinimo procedūros teisės aktas. Techniniais reglamentais taip pat laikomi:
4.1. teisės aktai, kuriuose tiesiogiai pateikiamos techninės specifikacijos ir kiti reikalavimai (turintys įtakos patekusio į rinką gaminio būvio ciklui – naudojimo, perdirbimo ar utilizavimo sąlygos, jeigu jos gali žymiai paveikti gaminio sudėtį, esmines savybes ar pardavimą), arba paslaugų taisyklės, kurių būtina laikytis gaminant, parduodant, įvežant ar naudojant gaminį, teikiant paslaugą, steigiant paslaugų verslą, taip pat įstatymai ar kiti teisės aktai, draudžiantys gaminti, importuoti, parduoti ar naudoti gaminį arba teikti, naudoti paslaugą ar steigti paslaugų teikėjo verslą;
4.2. teisės aktai, kuriuose pateikiama nuoroda į technines specifikacijas, kitus reikalavimus arba profesines praktikos taisykles, kuriose yra nuorodų į techninius, kitus reikalavimus ar paslaugų taisykles ir kurių įvykdymas liudija, kad įvykdyti šių teisės aktų reikalavimai;
4.3. sutartys, pagal kurias valstybės institucija yra viena iš susitariančiųjų šalių ir kuriose numatyta laikytis techninių specifikacijų ar kitų reikalavimų arba paslaugų taisyklių, išskyrus viešojo pirkimo konkursų specifikacijas;
4.4. teisės aktai, kuriuose pateikiamos techninės specifikacijos, kiti reikalavimai ar paslaugų taisyklės, susiję su gaminiui ar paslaugai taikomais mokesčiais, subsidijomis ar kitomis finansinėmis priemonėmis, kurios įgyvendintos turi įtakos gaminių ar paslaugų naudojimui.
Technine specifikacija taip pat laikomi dokumente pateikti reikalavimai gaminiui (kokybė, darbiniai parametrai, sauga ar matmenys), taip pat parduodamo gaminio pavadinimui, terminijai, bandymams ir bandymų metodams, įpakavimui, ženklinimui ar įvertinimo procedūroms.
Sąvoka „techninė specifikacija“ taip pat apima reikalavimus, keliamus žemdirbystės, gyvulininkystės, žuvininkystės produktams ir tiesiogiai su jais susijusiems pirmojo jų apdorojimo etapo produktams, žmonėms ir gyvūnams vartoti skirtiems maisto ir medicinos produktams ar preparatams, kitų produktų gamybos būdams ir procesams, jeigu jie turi įtakos produktų charakteristikoms.
II. STANDARTIZACIJOS DEPARTAMENTO IR VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ FUNKCIJOS, SUSIJUSIOS SU PASAULINĖS PREKYBOS ORGANIZACIJOS IR TARPTAUTINIŲ SUTARČIŲ, KURIAS YRA PASIRAŠIUSI LIETUVOS RESPUBLIKA, REIKALAVIMAIS DĖL STANDARTŲ, TECHNINIŲ REGLAMENTŲ, ATITIKTIES ĮVERTINIMO PROCEDŪRŲ TEISĖS AKTŲ RENGIMO, PRIĖMIMO, TAIKYMO IR KEITIMOSI INFORMACIJA APIE JUOS
5. Standartizacijos departamentas ir valstybės institucijos privalo užtikrinti, kad:
5.1. rengiant Lietuvos standartus, techninius reglamentus ar atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus būtų vadovaujamasi atitinkamais galiojančiais arba baigiamais rengti tarptautiniais standartais ar jų dalimis, išskyrus tuos atvejus, kai taikant šiuos tarptautinius standartus dėl esminių klimato ir kitokių geografinių veiksnių arba technologinių problemų negalima pasiekti teisėtų valstybės tikslų (užtikrinti nacionalinio saugumo, užkirsti kelio apgaulingai veiklai, garantuoti saugos, sveikatos ir aplinkos apsaugos);
5.2. rengiami, priimami ar taikomi Lietuvos standartai, techniniai reglamentai, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktai nesudarytų nereikalingų tarptautinės prekybos kliūčių;
5.3. būtų keičiamasi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus su valstybėmis Pasaulinės prekybos organizacijos narėmis (toliau vadinama – Pasaulinės prekybos organizacijos narės) ir kitomis valstybėmis, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, siekiant:
5.3.1. šalinti tarptautinės prekybos kliūtis, kurios gali atsirasti dėl galiojančių standartų, techninių reglamentų ar atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų;
5.3.2. užtikrinti rengiamų standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų viešumą;
5.3.3. suteikti galimybę visoms Pasaulinės prekybos organizacijos narėms ir kitoms valstybėms, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, pateikti pastabas dėl Lietuvos standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų;
5.3.4. suteikti galimybę Lietuvos Respublikos valstybės institucijoms, kitiems suinteresuotiems juridiniams asmenims ir įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių, pateikti pastabas dėl Pasaulinės prekybos organizacijos narių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų;
6. Standartizacijos departamentas, įgyvendindamas 5 punkto nuostatas, turi:
6.1. kas 6 mėnesiai parengti Lietuvos standartų programas (apimančias šiuo laikotarpiu rengiamus ir per praėjusius 6 mėnesius priimtus Lietuvos standartus);
6.2. skelbti Standartizacijos departamento biuletenyje informaciją apie rengiamus Lietuvos standartų projektus, priimtus Lietuvos standartus ir Lietuvos standartų programas, taip pat Lietuvos Respublikoje parengtus techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektus, apie kuriuos pranešta Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriatui;
6.3. skelbti pranešimus apie Pasaulinės prekybos organizacijos narių ir kitų valstybių, su kurioms Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektus;
6.4. teikti pranešimus apie Lietuvos standartų programas:
6.5. teikti Pasaulinės prekybos organizacijos narėms ir kitoms valstybėms, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, jų prašymu Lietuvos standartų programų arba atskirų standartų projektų kopijas;
6.6. suteikti galimybę Pasaulinės prekybos organizacijos narėms per 60 dienų nuo pranešimo apie rengiamą standartą paskelbimo pateikti pastabas dėl jo projekto, atsižvelgti į gautas pastabas rengiant galutinės redakcijos standartą;
6.7. teikti pranešimus apie Lietuvos techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektus:
6.8. teikti Pasaulinės prekybos organizacijos narėms ir kitoms valstybėms, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, jų prašymu techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų kopijas;
6.9. teikti gautus iš Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriato pranešimus apie šios organizacijos narių siūlomus techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektus, taip pat kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, pranešimus valstybės institucijoms, suinteresuotiems Lietuvos Respublikos juridiniams asmenims ir įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių;
6.10. gauti valstybės institucijų, suinteresuotų Lietuvos Respublikos juridinių asmenų, taip pat įmonių, neturinčių juridinio asmens teisių, prašymu nesutrumpintus techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų tekstus iš Pasaulinės prekybos organizacijos narių;
6.11. tvarkyti informaciją, susijusią su gautomis pastabomis dėl Lietuvos standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų, taip pat Lietuvos Respublikos valstybės institucijų pastabas dėl Pasaulinės prekybos organizacijos narių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų;
6.12. pranešti Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriatui apie Lietuvos Respublikos dvišales ar daugiašales sutartis, susijusias su standartais, techniniais reglamentais ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktais (nurodoma, kuriems gaminiams jos taikomos, ir pateikiamas trumpas sutarties aprašymas);
6.13. aprūpinti Lietuvos Respublikos juridinius ir fizinius asmenis ir įmones, neturinčias juridinio asmens teisių, jų prašymu informacija apie Pasaulinės prekybos organizacijos narių priimtus nacionalinius standartus, techninius reglamentus, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus pagal Standartizacijos departamento nustatytus įkainius;
6.14. teikti informaciją Pasaulinės prekybos organizacijos narėms ir jų juridiniams ir fiziniams asmenims, įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių, taip pat kitoms valstybėms, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, apie Lietuvos Respublikoje priimtus ir rengiamus standartus, techninius reglamentus, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus pagal jų užklausas ir jų prašymu parūpinti nurodytųjų dokumentų kopijas lietuvių kalba. Už šiame punkte nurodytų dokumentų kopijas ar jų pristatymą sumokama pagal Standartizacijos departamento nustatytus įkainius, ne didesnius už įkainius, taikomus Lietuvos Respublikos juridiniams ir fiziniams asmenims, taip pat įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių.
7. Valstybės institucijos privalo:
7.1. informuoti Standartizacijos departamentą apie techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektus, parengtus nesilaikant tarptautinių standartų reikalavimų ir galinčius daryti žymią įtaką prekybai, pateikdamos užpildytą Standartizacijos departamento nustatytos formos pranešimą ir techninio reglamento arba atitikties įvertinimo procedūros teisės akto projektą lietuvių kalba kompiuterinėje laikmenoje prieš 90 dienų iki numatomo šio dokumento priėmimo, kad Pasaulinės prekybos organizacijos narės galėtų pateikti pastabas;
7.2. informuoti apie 7.1 punkte nurodytų dokumentų projektus Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją, pateikdamos visą spausdintą techninio reglamento projekto tekstą;
7.3. teikti konsultacijas dėl Pasaulinės prekybos organizacijos narių pastabų šios organizacijos sekretoriatui ar narei jų prašymu;
7.4. atsižvelgti į Pasaulinės prekybos organizacijos narių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, pastabas, rengdamos galutinės redakcijos techninį reglamentą ar atitikties įvertinimo procedūros teisės aktą;
7.5. nuolat žiūrėti, ar techninių reglamentų dar reikia teisėtiems tikslams pasiekti, o nebereikalingus pakeisti dokumentais, mažiau ribojančiais prekybą, arba siūlyti parengti tokių dokumentų projektus;
7.6. priimti techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus, apie kurių projektus pranešta valstybėms, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, pagal šių sutarčių nuostatas;
7.7. perduoti priimtą ir paskelbtą techninio reglamento ar atitikties įvertinimo procedūros teisės akto tekstą Standartizacijos departamentui;
7.8. nurodyti techniniuose reglamentuose ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktuose (arba jų projektuose), kad jie įsigalioja ne anksčiau kaip po mėnesio nuo jų paskelbimo, kad eksportuojančios valstybės gamintojai galėtų prisitaikyti prie reikalavimų; ši nuostata netaikoma skubaus priėmimo atveju (9 punktas);
7.9. priimti esant galimybei ir laikyti lygiaverčiais kitų Pasaulinės prekybos organizacijos narių techninius reglamentus, kurie atitinka Lietuvos Respublikoje parengtų techninių reglamentų tikslus;
7.10. pranešti Standartizacijos departamentui apie sudaromas su kitomis valstybėmis dvišales arba daugiašales sutartis, susijusias su techniniais reglamentais, standartais ar atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktais, nurodydamos, kuriems gaminiams taikoma sutartis, ir pateikdamos trumpą jos aprašymą.
8. Visos valstybės institucijos privalo vadovautis Pasaulinės prekybos organizacijos sutarties dėl techninių prekybos kliūčių nuostatomis, susijusiomis su techninių reglamentų rengimu.
9. Valstybės institucijos techninį reglamentą ar atitikties įvertinimo procedūros teisės aktą gali priimti nesilaikydamos 7.1 punkte nurodyto dokumento priėmimo atidėjimo ir 7.8 punkte nurodyto įsigaliojimo laikotarpio, kai šį dokumentą būtina skubiai išleisti saugos, sveikatos apsaugos ar aplinkos apsaugos sumetimais ar siekiama užkirsti kelią apgaulingai veiklai, vykdant nacionalinio saugumo reikalavimus, jeigu apie jį nedelsiant pranešama Pasaulinės prekybos organizacijos sekretoriatui (paaiškinama, kuriuo tikslu ir kodėl skubiai dokumentas priimamas, nurodoma, kad Pasaulinės prekybos organizacijos narės prašymu jai bus pateikta dokumento kopija ir leista raštu pateikti ir apsvarstyti pastabas, taip pat bus atsižvelgta į šias pastabas ir aptarimų rezultatus). Apie tokį priimtą dokumentą valstybės institucija privalo nedelsdama pranešti Standartizacijos departamentui.
10. Valstybės institucijos, suinteresuoti juridiniai asmenys ir įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, turi teisę pateikti Standartizacijos departamentui pastabas dėl Pasaulinės prekybos organizacijos narių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, rengiamų standartų, techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų projektų.
11. Standartizacijos departamentas kartu su valstybės institucija, atsakinga už atitinkamos srities techninių reglamentų ir atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktų priėmimą Lietuvos Respublikoje, likus 15 dienų iki galutinio pastabų pateikimo Pasaulinei prekybos organizacijai termino apibendrina pastabas, gautas iš 10 punkte nurodytų asmenų, ir pateikia nuomonę Lietuvos Respublikos vardu Pasaulinės prekybos organizacijos narei ar kitai valstybei, su kuria Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautinę sutartį.
12. Valstybės institucijos, juridiniai ir fiziniai asmenys, įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, turi teisę gauti informaciją apie nacionalinius standartus, techninius reglamentus, atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus, priimtus ar rengiamus Pasaulinės prekybos organizacijos narių ar kitų valstybių, su kurioms Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis. Šią informaciją nustatytąja tvarka galima gauti Standartizacijos departamente arba tiesiogiai iš atitinkamų Pasaulinės prekybos organizacijos narių ar kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautines sutartis, informacijos tarnybų, kurių adresai skelbiami Standartizacijos departamento biuletenyje.
III. STANDARTIZACIJOS DEPARTAMENTO IR VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ FUNKCIJOS, SUSIJUSIOS SU EUROPOS SĄJUNGOS REIKALAVIMAIS DĖL STANDARTŲ, TECHNINIŲ REGLAMENTŲ IR INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGŲ TEIKIMO IR NAUDOJIMO TEISĖS AKTŲ RENGIMO, PRIĖMIMO IR KEITIMOSI INFORMACIJA APIE JUOS
13. Standartizacijos departamentas privalo:
13.1. pranešti Europos Komisijai, Europos standartizacijos institucijoms ir Europos Sąjungos valstybių nacionalinėms standartizacijos institucijoms apie naujus standartizacijos objektus, kuriuos jis įtraukė į Lietuvos standartų programas, nurodydamas pranešime, kad:
13.1.1. rengiamu Lietuvos standartu yra priimamas tarptautinis standartas, bet Lietuvos standartas nėra tapatus tarptautiniam;
13.3. Europos Komisijos, Europos standartizacijos institucijų, Europos Sąjungos valstybių nacionalinių standartizacijos institucijų prašymu siųsti joms visus standartų projektus;
13.4. skelbti Standartizacijos departamento biuletenyje informaciją apie Lietuvos standartų projektus;
13.5. nuolat informuoti Europos Komisiją, Europos standartizacijos institucijas ir Europos Sąjungos valstybių standartizacijos institucijas, kaip atsižvelgta į Europos Sąjungos valstybių pastabas dėl Lietuvos standartų projektų;
13.6. neįtraukti į standartų programą tų standartizacijos objektų, kurie svarstomi Europos lygiu pagal Europos standartizacijos taisykles, ir nesiimti jokios veiklos, kuri šiuo atžvilgiu trukdytų Europos standartizacijos institucijoms priimti sprendimą dėl Europos standarto priėmimo;
13.7. užtikrinti, kad priimant Lietuvos standartus būtų laikomasi 13.1–13.5 punktų nuostatų, taip pat iki 2004 m. sausio 1 d. išnagrinėti galiojančius Lietuvos standartus ir atitinkamai juos pakeisti pagal 13.1–13.5 punktų reikalavimus;
13.8. leisti Europos Sąjungos valstybių nacionalinėms standartizacijos institucijoms pasyviai (pateikiant pastabų) ar aktyviai (atsiunčiant stebėtojus) prisidėti prie planuojamos standartizacijos veiklos;
13.9. užtikrinti, kad Europos Sąjungoje rengiant Europos standarto projektą nebūtų imtasi jokių veiksmų, prieštaraujančių jo numatomam derinimui, o jį priėmus nebūtų priimamas naujas arba pakeistas Lietuvos standartas, neatitinkantis šios srities galiojančio Europos standarto. Ši nuostata netaikoma, jeigu valstybės institucija ketina parengti kokio nors gaminio techninį reglamentą ir pateikia standartizacijos institucijai prašymą parengti atitinkamą standartą. Standartizacijos departamentas praneša Europos Komisijai apie jį kaip apie techninio reglamento projektą pagal 13.10.1 punkto reikalavimus, jeigu valstybės institucija pagrindžia būtinumą jį priimti;
13.10. pateikti Europos Komisijai:
13.10.1. visus paslaugų taisyklių ir techninių reglamentų projektus, išskyrus tuos atvejus, kai techniniu reglamentu priimamas visas tarptautinio ar Europos standarto tekstas. Tada Standartizacijos departamentas pateikia tik informaciją apie atitinkamą standartą, kurio pagrindu rengiamas techninis reglamentas;
13.10.2. trumpai išdėstytas priežastis, dėl kurių būtina priimti techninį reglamentą ar paslaugų taisykles, jeigu jos neaiškios iš projekto;
13.10.3. teisės aktų, susijusių su rengiamu reglamentu ar paslaugų taisyklėmis, pagrindines nuostatas, kai būtina nustatyti šio reglamento ar paslaugų taisyklių poveikį laisvam prekių ar paslaugų judėjimui;
13.10.5. informaciją apie tai, kaip atsižvelgta į Europos Komisijos ir Europos Sąjungos valstybių pastabas dėl techninio reglamento ar paslaugų taisyklių projekto, ir galutinės redakcijos techninį reglamentą ar paslaugų taisykles;
14. Valstybės institucijos privalo:
14.1. nuo 2004 m. sausio 1 d. taikyti tik tuos Lietuvos standartus, apie kuriuos pranešta Europos Komisijai, Europos standartizacijos organizacijoms ir Europos Sąjungos valstybių nacionalinėms standartizacijos institucijoms pagal 13.1–13.5 punktų reikalavimus;
14.2. pateikti Standartizacijos departamentui visą kiekvieno techninio reglamento ar paslaugų taisyklių projektą kartu su aiškinamuoju raštu ir susijusių su rengiamu dokumentu galiojančių teisės aktų pagrindinėmis nuostatomis, jeigu jos būtinos šio techninio reglamento ar paslaugų taisyklių projekto poveikiui nustatyti, ir užpildytą Standartizacijos departamento nustatytos formos pranešimą; jeigu rengiamas techninis reglamentas atitinka visą Europos ar tarptautinio standarto tekstą, pateikiama informacija apie Europos ar tarptautinį standartą ir nurodoma, kodėl būtina priimti šį techninį reglamentą;
14.3. pateikti pranešime trumpą cheminės medžiagos, preparato ar gaminio apžvalgą, informaciją apie visus atitinkamus šios medžiagos duomenis, rizikos įvertinimą pagal teisės aktus, priimtus remiantis Europos Sąjungos teise, nurodydamos tikėtiną projekto poveikį žmonių sveikatai, vartotojo ir aplinkos apsaugai, kai techninio reglamento projektas rengiamas siekiant apsaugoti vartotojo sveikatą ar aplinką ir apriboti kurios nors cheminės medžiagos, preparato arba gaminio pardavimą ar naudojimą;
14.4. atidėti techninio reglamento ir paslaugų taisyklių projekto priėmimą nuo tos datos, kurią Europos Komisija gauna pranešimą apie jį kartu su projekto tekstu:
14.4.2. 4 mėnesiams – kai projektas susijęs su sutartimi, pagal kurią valstybės institucija yra viena iš susitariančiųjų šalių ir kurioje numatyta laikytis techninių specifikacijų ar kitų reikalavimų arba paslaugų taisyklių;
14.4.3. 6 mėnesiams – bet kurio kito techninio reglamento (išskyrus paslaugų taisykles) projekto, jeigu Europos Komisija ar kuri nors Europos Sąjungos valstybė per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo Europos Komisijai pateikia išsamią nuomonę apie tai, kad numatoma priemonė gali kliudyti prekėms laisvai judėti Europos Sąjungos vidaus rinkoje. Standartizacijos departamentas privalo pateikti Europos Komisijai techninio reglamento projektą rengusios institucijos paaiškinimą, kaip numatoma atsižvelgti į šią nuomonę;
14.4.4. 4 mėnesiams – bet kurio paslaugų taisyklių projekto, jeigu Europos Komisija ar kuri nors Europos Sąjungos valstybė per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo Europos Komisijai pateikia išsamią nuomonę apie tai, kad numatoma priemonė gali kliudyti laisvai teikti ar priimti paslaugas arba trukdyti steigti paslaugų verslą vidaus rinkoje. Standartizacijos departamentas privalo pateikti Europos Komisijai paslaugų taisyklių projektą rengusios institucijos paaiškinimą, kaip numatoma atsižvelgti į šią nuomonę;
14.4.5. 12 mėnesių – techninio reglamento projekto, jeigu Europos Komisija per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo paskelbia:
14.5. kuo labiau atsižvelgti į Europos Komisijos ar Europos Sąjungos valstybių pastabas; gavusi Europos Komisijos ar kurios nors Europos Sąjungos valstybės išsamią nuomonę apie techninio reglamento ar paslaugų taisyklių projektą, pranešti Standartizacijos departamentui, kokias jos, atsižvelgdamos į tą nuomonę, siūlo priemones, arba kodėl negalima į tą nuomonę atsižvelgti (paslaugų taisyklių projekto atveju);
14.6. pateikti Standartizacijos departamentui galutinį techninio reglamento ar paslaugų taisyklių tekstą;
14.7. įrašyti techninio reglamento projekto preambulėje teiginį: „Šis dokumentas parengtas pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/34/EB reikalavimus“, o paslaugų taisyklių projekto preambulėje – „Šis dokumentas parengtas pagal Europos Tarybos ir Parlamento direktyvos 98/48/EB reikalavimus“.
15. Pateikti 14.4.5–14.4.6 punktuose reikalavimai netaikomi paslaugų taisyklių, taip pat sutarčių, numatančių laikytis techninių specifikacijų, kitų reikalavimų, ar paslaugų taisyklių, kuriuose valstybės institucija yra viena iš susitariančiųjų šalių, projektams.
16. Valstybės institucijos, nesilaikydamos 14.4 punkto reikalavimų, gali pagal kompetenciją priimti:
16.1. techninį reglamentą arba paslaugų taisykles, jeigu dėl svarbių ir nenumatytų priežasčių, susijusių su sauga, sveikatos apsauga, gyvūnų apsauga ar augalų išsaugojimu, arba vykdant valstybės politiką (ypač siekiant apsaugoti nepilnamečius) būtina labai greitai priimti tokį dokumentą be konsultacijų;
16.2. finansinių paslaugų taisykles, jeigu dėl svarbių priežasčių, susijusių su finansinės sistemos apsauga (ypač indėlininkų, investuotojų ir apdraustų asmenų apsauga) valstybė priversta jas nedelsdama priimti ir įgyvendinti;
16.3. taisykles, susijusias su operatyviosiomis elektroninio ryšio paslaugomis reguliuojamose rinkose (vertybinių popierių biržose) arba parengtas įstaigų, atliekančių mokėjimo ir atsiskaitymo funkcijas šioms rinkoms;
17. Parengusi 16.1–16.5 punktuose nurodytą techninį reglamentą ar paslaugų taisykles, valstybės institucija nedelsdama privalo pranešti apie juos Standartizacijos departamentui, paaiškinusi, kodėl būtina taip skubiai dokumentą priimti.
18. Valstybės institucijos, nesilaikydamos 14.4 punkto reikalavimų, gali nepranešusios priimti teisės aktus ar sutartis, jeigu:
18.1. jie atitinka privalomuosius Europos Sąjungos teisės aktus, dėl kurių priimamos techninės specifikacijos ar paslaugų taisyklės;
18.2. vykdomi tarptautinių sutarčių įsipareigojimai, dėl kurių Europos Sąjungoje priimamos bendros techninės specifikacijos ar paslaugų taisyklės;
18.3. vadovaujamasi privalomųjų Europos Sąjungos teisės aktų saugą reglamentuojančiais straipsniais;
18.4. imamasi skubių priemonių, užkertančių kelią pavojų keliančio gaminio pardavimui arba naudojimui Lietuvos teritorijoje, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktais;
19. Valstybės institucijos, suinteresuoti juridiniai asmenys ir įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, turi teisę pateikti Standartizacijos departamentui pastabas ar išsamią nuomonę apie Europos Sąjungos valstybių techninių reglamentų ar paslaugų taisyklių projektus.
20. Jeigu Lietuvos techninio reglamento projektas yra dalis dokumentų, apie kurių projektus privalu pranešti pagal kitą Europos Sąjungos teisės aktą, valstybės institucija gali pranešti pagal šį teisės aktą, tačiau būtina nurodyti, kad tai – irgi pranešimas pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/34/EB reikalavimus, o pranešimo kopiją privalu perduoti Standartizacijos departamentui.
21. Valstybės institucija, nustačiusi, kad darnusis standartas (Lietuvos standartu perimtas Europos Komisijos pavedimu Europos standartizacijos organizacijos parengtas ir paskelbtas Europos standartas) neatitinka jos reguliavimo srityje įgyvendinamos Naujojo požiūrio direktyvos nuostatų, parengia prieštaravimą ir informuoja apie tai Lietuvos Respublikos atstovą Europos Komisijos įsteigtame Nuolatiniame komitete, kuriame sprendžiami klausimai, susiję su Europos Parlamento ir Tarybos direktyvų 98/34/EB ir 98/48/EB vykdymu. Lietuvos Respublikos atstovas gautą prieštaravimą kartu su pagrindimu nustatytąja tvarka perduoda Europos Komisijai.
Keitimosi informacija apie standartus,
techninius reglamentus, informacinės
visuomenės paslaugų teikimo ir naudojimo,
atitikties įvertinimo procedūrų teisės aktus
ir šių dokumentų projektus taisyklių
priedas
PASLAUGOS, KURIOS NELAIKOMOS INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGOMIS IR KURIOMS NETAIKOMOS KEITIMOSI INFORMACIJA APIE STANDARTUS, TECHNINIUS REGLAMENTUS, INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGŲ TEIKIMO IR NAUDOJIMO, ATITIKTIES ĮVERTINIMO PROCEDŪRŲ TEISĖS AKTUS IR ŠIŲ DOKUMENTŲ PROJEKTUS TAISYKLĖS
1. Paslaugos, teikiamos ne per atstumą, naudojant elektroninius prietaisus, kai fiziškai dalyvauja teikėjas ir gavėjas:
1.3. išankstinis lėktuvo bilietų užsakymas kelionių agentūroje kompiuteriniu tinklu fiziškai dalyvaujančiam klientui;
2. Paslaugos, teikiamos ne elektroninėmis priemonėmis:
2.1. paslaugos, turinčios materialųjį turinį, nors ir teikiamos elektroninėmis priemonėmis:
2.2. autonomiškos paslaugos: pastoviosios atminties kompaktinių diskų arba programinės įrangos diskelių platinimas;
2.3. paslaugos, teikiamos nenaudojant duomenų apdorojimo ir saugojimo sistemų:
3. Paslaugos, teikiamos ne individualiu paslaugų gavėjo prašymu – telekomunikacijų paslaugos – duomenų perdavimas be atskiro pageidavimo, siekiant, kad juos vienu metu priimtų neribotas gavėjų skaičius:
3.1. visuomenei skirtos televizijos transliacijos (įskaitant užsakomų vaizdo programų televizijos paslaugas);
4. Finansinės paslaugos, kurias reglamentuoja Europos Sąjungos teisę atitinkantys Lietuvos Respublikos teisės aktai finansinių paslaugų klausimais: