VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL VATESI INSPEKCIJŲ BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO
2007 m. birželio 19 d. Nr. 22.3-38
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 1014 patvirtintais Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nuostatais (Žin., 2002, Nr. 69-2814):
2. Pripažįstu netekusiu galios VATESI viršininko 2000 m. balandžio 4 d. įsakymą Nr. 10 „Dėl VATESI inspekcijų bendrosios tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 30-855).
PATVIRTINTA
VATESI viršininko
2007 m. birželio 19 d. įsakymu Nr. 22.3-38
VATESI INSPEKCIJŲ BENDRIEJI REIKALAVIMAI
(P-2007-01)
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. VATESI inspekcijų bendrieji reikalavimai (toliau – reikalavimai) nustato VATESI inspekcijų organizavimo ir vykdymo tvarką.
2. Reikalavimai parengti vadovaujantis galiojančiais Lietuvos Respublikos teisės aktais, Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) rekomendacijomis bei remiantis Lietuvos Respublikos ir kitų valstybių sukaupta patirtimi inspekcinės veiklos srityje.
3. VATESI atliekamos inspekcijos yra viena iš valstybinio branduolinės saugos reguliavimo ir priežiūros formų. VATESI inspektuoja branduolinės energetikos objektus eksploatuojančias organizacijas, kitus licenciatus ir pareiškėjus, siekiančius gauti licenciją. VATESI gali inspektuoti ir jiems paslaugas teikiančias organizacijas.
4. VATESI inspekcijos atliekamos visose branduolinės energetikos objekto gyvavimo etapuose: vykdant aikštelės parinkimą, projektavimą, statybą, rekonstrukciją, eksploataciją ir eksploatacijos nutraukimą.
5. VATESI tikrina inspektuojamos organizacijos veiklą, susijusią su branduoline ir fizine sauga, radiacine apsauga, branduolinių medžiagų apskaita ir kontrole. Inspekcijos tikslas yra patikrinti inspektuojamos organizacijos vykdomos ar planuojamos vykdyti veiklos atitikimą galiojantiems saugos reikalavimams, nustatyti, ar branduolinės energetikos objektas yra eksploatuojamas saugiai, įvertinti inspektuojamos organizacijos pajėgumą užtikrinti ir sistemingai gerinti branduolinės energetikos objekto saugą, patikrinti, ar medžiagos, elementai, sistemos, konstrukcijos, eksploataciniai procesai, organizacijos eksploatacinė veikla, procedūros, kokybės vadybos sistema, personalo kompetencija bei kita organizacijos veikla, daranti įtaką ar užtikrinanti branduolinę saugą, atitinka nustatytus reikalavimus ir išaiškinti esamus trūkumus bei kylančias problemas.
II. SĄVOKOS
6. Inspektuojama organizacija – eksploatuojanti organizacija, pareiškėjas, siekiantis gauti licenciją, licenciatas, organizacija, teikianti paslaugas eksploatuojančiai organizacijai, pareiškėjui ar licenciatui.
7. Inspekcija – inspektuojamos organizacijos vykdomos veiklos atitikimo galiojantiems saugos reikalavimams patikrinimas.
8. Saugos reikalavimai – Lietuvos Respublikoje galiojančiuose teisės aktuose ar normatyviniuose dokumentuose pateikti branduolinės saugos, fizinės saugos, radiacinės apsaugos ar branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės reikalavimai.
9. Poveikio priemonės – VATESI veiksmai, kuriais siekiama užkirsti kelią branduolinę saugą reglamentuojančių teisės aktų, normatyvinių dokumentų ir (ar) licencijos galiojimo sąlygų pažeidimams, pašalinti juos bei taikyti nuobaudas.
Kitos šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme vartojamas sąvokas.
III. INSPEKCIJŲ KLASIFIKAVIMAS
10. VATESI inspekcijos gali būti specialiosios, reguliariosios ir techniniai bei reglamentiniai patikrinimai.
11. Specialiosios inspekcijos atliekamos, kai stebėjimai ar analizė parodo, jog būtinas gilesnis tam tikros srities nagrinėjimas. Šios inspekcijos gali būti atsakas į netikėtas, neplanuotas ar neįprastas situacijas bei įvykius. Specialiąsias inspekcijas atlieka komisija, sudaryta iš VATESI specialistų. Komisijos nariais gali būti pakviesti specialistai iš techninės paramos organizacijų, užsienio šalių ir tarptautinių organizacijų.
12. Reguliariosios inspekcijos – tai periodiškai pasikartojanti veikla siekiant kontroliuoti valstybės valdymo ir priežiūros institucijų bei pačios inspektuojamos organizacijos nustatytų saugos reikalavimų vykdymą. Reguliariąsias inspekcijas vadovaujantis nustatyta tvarka atlieka VATESI Priežiūros skyriaus Ignalinos atominėje elektrinėje specialistai. Šiose inspekcijose gali dalyvauti ir kitų VATESI padalinių specialistai.
13. Techniniai patikrinimai – VATESI darbuotojų atliekami branduolinės energetikos objektų atskirų sistemų, įrenginių ir įrengimų techninės būklės patikrinimai, nustatyti specialiose (eksploatavimo, bandymo, remonto ir pan.) taisyklėse. Reglamentiniai patikrinimai – branduolinės energetikos objektų technologiniame reglamente nurodytų personalo tam tikrų veiksmų (veiklos) patikrinimai. Techninius ir reglamentinius patikrinimus nustatyta tvarka atlieka VATESI Priežiūros skyriaus Ignalinos atominėje elektrinėje specialistai. Šiuose patikrinimuose gali dalyvauti ir kitų VATESI padalinių specialistai.
14. VATESI inspekcijos gali būti paskelbtos ir nepaskelbtos. Apie paskelbtą inspekciją inspektuojamoji organizacija informuojama raštu ne vėliau nei likus dviem savaitėms iki inspekcijos pradžios. Inspektuojamai organizacijai apie nepaskelbtą inspekciją iš anksto nepranešama.
15. VATESI planinės inspekcijos atliekamos pagal kiekvienais metais patvirtintą inspekcijų planą. Neplaninės inspekcijos atliekamos kaip atsakas į netikėtas, neplanuotas ar neįprastas situacijas bei įvykius, taip pat kitais atvejais VATESI vadovybės nurodymu.
16. VATESI atliekamos inspekcijos nesumažina eksploatuojančios organizacijos atsakomybės už saugią branduolinės energetikos objekto eksploataciją, personalo, gyventojų ir aplinkos apsaugą nuo potencialaus pavojaus.
IV. INSPEKCIJOS KOMISIJA
18. Specialiąją inspekciją atlieka komisija. Komisijos narius ir vadovą įsakymu skiria VATESI viršininkas.
20. Inspekciją gali atlikti ir vienas VATESI valstybės tarnautojas. Tokiu atveju VATESI viršininko paskirtas VATESI valstybės tarnautojas turi inspekciją atliekančios komisijos vadovo teises bei pareigas.
21. Komisija gali būti sudaryta iš atskirų grupių. Šių grupių darbui vadovauja inspekcijos komisijos vadovo paskirti grupių vadovai.
V. PASIRENGIMAS SPECIALIAJAI INSPEKCIJAI
24. Apie planuojamą atlikti paskelbtą specialiąją inspekciją inspektuojamai organizacijai pranešama ne vėliau nei likus dviem savaitėms iki inspekcijos pradžios. Nurodomas inspekcijos tikslas ir jos trukmė, planuojami nagrinėti inspektuojamos organizacijos veiklos klausimai, dokumentai, kuriuos inspektuojama organizacija privalo pateikti VATESI, inspekcijos komisijos vadovas, nariai bei stebėtojai.
25. Inspektuojamoji organizacija, gavusi VATESI inspekcijos plano projektą, raštu per penkias darbo dienas informuoja VATESI apie:
26. Inspekcijos komisija, išanalizavusi iš inspektuojamos organizacijos gautą medžiagą dėl planuojamos inspekcijos, parengia galutinį inspekcijos planą.
VI. INSPEKCIJOS KOMISIJOS VIZITAS
28. Vizitas pradedamas nuo įžanginio susitikimo, kuriame inspekciją atliekanti komisija supažindina inspektuojamos organizacijos vadovybę ir (ar) atsakingus specialistus su inspekcijos tikslais bei inspekcijos planu.
29. Inspekcijos metu komisija vadovaujasi inspekcijos planu. Tačiau, gavus papildomos svarbios informacijos, planas gali būti keičiamas. Sprendimą dėl jo pakeitimo priima komisijos vadovas.
30. Reikiama informacija inspekcijos metu gali būti gaunama:
31. Inspektuojamoji organizacija privalo:
31.2. prireikus operatyviai organizuoti atsakingų už inspektuojamas sritis specialistų dalyvavimą komisijos darbe;
31.3. užtikrinti, kad komisijos nariai ir stebėtojai nekliudomai patektų į inspektuojamos organizacijos patalpas;
31.4. informuoti komisijos narius ir stebėtojus apie padidinto pavojaus sveikatai riziką prieš patenkant į patalpas;
31.5. prireikus komisijos narius ir stebėtojus aprūpinti specialia apranga ir kitomis apsisaugojimo nuo padidinto pavojaus sveikatai priemonėmis;
31.6. komisijos narius aprūpinti reikiamomis techninėmis priemonėmis, būtinomis įvertinti inspektuojamus elementus;
32. Vizitas baigiamas komisijos bei inspektuojamos organizacijos vadovų ir (ar) atsakingų specialistų susitikimu. Šio susitikimo tikslas yra apibendrinti inspekcijos metu gautą informaciją ir žodžiu pateikti preliminarias inspekcijos komisijos išvadas. Užbaigus specialiąją inspekciją parengiamas aktas.
VII. INSPEKCIJOS AKTO (ATASKAITOS) RENGIMAS IR SPRENDIMO PRIĖMIMAS
33. Vizito metu gautą informaciją komisija išanalizuoja. Šios analizės metu komisija gali pareikalauti iš inspektuotos organizacijos papildomos informacijos raštu arba žodžiu.
34. VATESI inspekcijos metu nustatyti neatitikimai skirstomi į dvi kategorijas:
34.1. pažeidimas – pastebėtas neatitikimas galiojantiems reikalavimams, kurio pašalinimui inspektuota organizacija privalo imtis koreguojančių priemonių;
36. Komisijos vadovo sprendimu inspektuota organizacija gali būti supažindinama su inspekcijos akto projektu. Tokiu atveju inspektuota organizacija raštiškai pateikia komisijai turimas argumentuotas pastabas ne vėliau kaip per penkias darbo dienas. Išanalizavusi šias pastabas, komisija parengia inspekcijos aktą.
38. Komisijos vadovas pasirašytą ir užregistruotą inspekcijos aktą pateikia VATESI viršininkui. Aktas turi būti pateikiamas ne vėliau kaip per 30 dienų po komisijos vizito inspektuojamoje organizacijoje.
39. Esant būtinybei, inspekcijos aktas gali būti su slaptumo žyma. Esant konkrečiai slaptumo žymai, susirašinėjimas (akto išsiuntimas, pažeidimų ir neatitikimų šalinimas) su inspektuota organizacija turi atitikti valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme numatytus reikalavimus.
40. VATESI inspekcijos aktas inspektuotai organizacijai išsiunčiamas kartu su VATESI raštu, kuriame nurodomas VATESI sprendimas.
VIII. POVEIKIO PRIEMONĖS
42. VATESI turi teisę taikyti šias administracinio poveikio priemones:
42.2. įpareigoti branduolinės energetikos objektą eksploatuojančią organizaciją sustabdyti reaktorių, kitus įrenginius ar sustabdyti darbus;
43. Inspekcijos metu nustačius grubius pažeidimus, kurie kelia pavojų personalui, gyventojams, aplinkai ar normaliai įrenginių eksploatacijai, nedelsiant turi būti informuojami eksploatuojančios organizacijos vadovybė bei VATESI viršininkas. Prireikus priimamas neatidėliotinas VATESI sprendimas, reikalaujantis pašalinti nustatytus pažeidimus arba sustabdyti inspektuojamos organizacijos veiklą.
IX. INSPEKCIJŲ METU NUSTATYTŲ PAŽEIDIMŲ IR NEATITIKIMŲ ŠALINIMO KONTROLĖ
44. Inspektuota organizacija, išanalizavusi VATESI sprendimą ir inspekcijos aktą, ne vėliau kaip per tris savaites nuo inspekcijos akto gavimo dienos parengia ir pateikia VATESI:
45. VATESI, išanalizavusi inspektuotos organizacijos pateiktą pažeidimų ir neatitikimų šalinimo planą bei atitinkamą pagrindimą, gali šiems dokumentams pateikti pastabas dėl jų priimtinumo, prireikus – pareikalauti besąlygiško VATESI sprendimo vykdymo.
46. Inspektuota organizacija, pašalinusi inspekcijos akte nurodytą pažeidimą, apie tai informuoja VATESI, pateikdama tai patvirtinančius dokumentus.
47. Pasikeitus pažeidimų ir neatitikimų šalinimo plane nurodytam pašalinimo terminui arba jų laiku nepašalinus, inspektuota organizacija turi apie tai pranešti VATESI, pateikdama tokio sprendimo pagrindimą.
48. Inspektuota organizacija, pašalinusi visus inspekcijos akte ar VATESI sprendime nurodytus pažeidimus, turi pateikti VATESI ataskaitą. Ataskaitoje taip pat turi būti informacija apie neatitikimų pašalinimo vykdymą.
49. VATESI, išnagrinėjusi inspektuotos organizacijos ataskaitą apie inspekcijos akte nurodytų pažeidimų ir neatitikimų pašalinimą, savo išvadas raštu pateikia inspektuotai organizacijai.
50. Esant būtinybei, VATESI organizuoja pasitarimus, kurių tikslas yra kartu su inspektuota organizacija aptarti iškilusias pažeidimų ir neatitikimų šalinimo problemas, taip pat gali vykdyti inspekcijas, kurių metu patikrina, kaip šalinami inspekcijų metu nustatyti neatitikimai. Tokį pasitarimą gali inicijuoti ir inspektuota organizacija.
1 priedas. VATESI specialiosios inspekcijos
akto forma
VATESI SPECIALIOSIOS INSPEKCIJOS AKTAS Nr.
Inspektuota organizacija |
|
|||||||||||
Inspekcijos pavadinimas |
|
|||||||||||
Inspekcijos tikslas |
|
|||||||||||
Inspekcijos atlikimo data |
|
|||||||||||
Inspekcijos atlikimo pagrindas |
|
|||||||||||
Inspekcijos klasifikavimas |
Paskelbta |
|
Planinė |
|
||||||||
Nepaskelbta |
|
Neplaninė |
|
|||||||||
Inspekcijos komisija (vardas ir pavardė, organizacija, pareigos) |
Vadovas:
Nariai: (Inspekcijos komisijos I, II... grupės nariai: – jei komisijoje sudaromos grupės) |
|||||||||||
Inspekcijos grupių skaičius |
|
|||||||||||
Inspekcijos kriterijus nustatantys normatyviniai dokumentai |
|
|||||||||||
Inspekcijos eigos aprašymas |
|
|||||||||||
INSPEKCIJOS REZULTATAI |
||||||||||||
Eil. Nr. |
Pažeidimas |
Normatyvinis dokumentas |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Eil. Nr. |
Neatitikimas |
Normatyvinis dokumentas |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Inspekcijos rezultatų suvestinė |
Pažeidimų skaičius |
|
||||||||||
Neatitikimų skaičius |
|
|||||||||||
Iš viso: |
|
|||||||||||
Inspekcijos išvados |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
Inspekcijos komisijos vadovo vardas ir pavardė |
Pareigos |
Data |
Parašas |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
______________