LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖ KULTŪROS PAVELDO KOMISIJA

 

S P R E N D I M A S

DĖL KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS VILNIAUS APSKRITYJE

 

2005 m. birželio 17 d. Nr. S-5-(113)

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos valstybinė kultūros paveldo komisija, siekdama įsitikinti, kaip vykdoma Lietuvos kultūros paveldo politika, kaip laikomasi kultūros paveldą reglamentuojančių teisės aktų, 2005-06-17 surengė posėdį dėl kultūros paveldo apsaugos Vilniaus apskrities savivaldybėse (be Vilniaus miesto).

2005 m. gegužės 24-birželio 6 d. Lietuvos Respublikos valstybinės kultūros paveldo komisijos nariai kartu su Komisijos darbuotojais, dalyvaujant savivaldybių atsakingiems už paveldotvarką atstovams, aplankė svarbesnius paveldo objektus Vilniaus, Švenčionių, Ukmergės, Širvintų, Šalčininkų rajonuose. Komisija turėjo Trakų rajono bei Elektrėnų savivaldybių informaciją apie kultūros paveldo apsaugą ir ją nagrinėjo ankstesniame posėdyje. Išvados aptartos Vilniaus apskrities viršininko administracijoje, dalyvaujant savivaldybių merams ar jų atstovams.

Komisijai gerą įspūdį paliko Širvintų rajono kultūros vertybių būklė, šio rajono savivaldybės dėmesys paveldui bei nuolatinės pastangos šį darbą gerinti. Širvintų bei Ukmergės rajonų savivaldybėse dirba paminklotvarkos komisijos. Nepriekaištingai tvarkomasi ir Šalčininkų rajono Dieveniškių istoriniame regioniniame parke, kurio direkcija efektyviai panaudoja turimas galimybes, vykdydama kultūros paveldo apsaugos funkcijas, stengiasi vadovautis integruotos paveldosaugos principais.

Komisija konstatuoja, kad atskiruose Vilniaus apskrities rajonuose yra skirtingai suvokiama ir realizuojama kultūros paveldo apsauga, nevienodai skiriama lėšų paveldo tvarkymui ir priežiūrai, šiame darbo bare nėra sistemos. Savivaldybės dar nesivadovauja 2005-04-20 įsigaliojusio Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 6 str. nuostata, kad kultūros paveldo apsaugos funkcijas savivaldybėse atlieka paveldosaugos padaliniai.

Sparčiai nyksta neprižiūrimas dvarų paveldas: saugotinos sodybos yra privatizuotos ar kitaip suskaidytos atskiromis dalimis; nesilaikoma individualiųjų apsaugos ir naudojimo reglamentų; beveik neatliekami restauravimo ir konservavimo darbai. Nevykdoma valstybinė Dvarų paveldo išsaugojimo programa ir jos įgyvendinimo priemonės. Valstybė neskiria tam reikalingų lėšų.

Visuose Vilniaus apskrities rajonuose yra daug istorinių kaimų gyvenviečių, kurios kasmet vis blogesnės būklės. Tokiems kaimams išsaugoti padėtų kompensavimas už tvarkybos darbus, mokestinės lengvatos.

Komisija pažymi, kad Kultūros ministerijos Kultūros paveldo departamentas, jo teritorinis padalinys skiria per mažai dėmesio šių savivaldybių teritorijose esančio kultūros paveldo apsaugai. Vilniaus apskrityje yra daug vertingų ir reikšmingų objektų, neįrašytų į Registrą; stokojama netinkamai prižiūrimo kultūros paveldo efektyvesnės kontrolės; „Lietuvos paminklai“ prastai vykdo kultūros paveldo tvarkymo darbų priežiūrą.

Aptarusi kultūros paveldo būklę Vilniaus apskrityje, susipažinusi su savivaldybių veikla, matydama galimybes esamai būklei pagerinti bei problemoms spręsti, Lietuvos Respublikos valstybinė kultūros paveldo komisija nusprendžia:

1. Prašyti LR Vyriausybę kitų metų biudžete numatyti lėšų vykdyti valstybinę Dvarų paveldo išsaugojimo programą; savivaldybės turi atlikti joms paskirtus šios programos priemonių numatytus darbus.

2. Rekomenduoti Kultūros ministerijai kartu su Aplinkos ministerija steigti dvarų kultūros paveldo kompleksų saugomas teritorijas.

3. Siūlyti Vilniaus apskrities viršininko administracijai, rajonų savivaldybėms ir Kultūros ministerijai (pagal kompetenciją) saugomam kultūros ir gamtos paveldui rengti teritorijų planavimo dokumentus – specialiuosius planus šio paveldo apsaugai.

4. Prašyti Kultūros paveldo departamentą:

4.1. inicijuoti reikšmingų kultūros paveldo objektų (istorinių kaimų gyvenviečių, dvarų sodybų) skelbimą valstybės saugomais, užtikrinti apsaugos įteisinimą Nekilnojamojo turto registre ir jų žymėjimą;

4.2. paspartinti kultūros paveldo tvarkymui leistinų naudoti medžiagų nomenklatūros rengimą; skirti reikiamą dėmesį kultūros paveldo objektuose atliktų darbų, finansuojamų iš kooperuojamų lėšų, kokybei;

4.3. pareikalauti iš Vilniaus teritorinio padalinio, kad pareigūnai aktyviau kontroliuotų, kaip kultūros paveldo savininkai prižiūri objektus.

5. Rekomenduoti savivaldybėms:

5.1. paveldosaugos padaliniams parengti savivaldybių saugotinų kultūros paveldo objektų sąrašą ir teikti jį tvirtinti savivaldybių taryboms;

5.2. sudaryti komisijas kultūros paveldo tvarkymo reikalams svarstyti;

5.3. inicijuoti informacinių stendų, rodyklių ir kelio ženklų į kultūros paveldo objektus bei vietoves įrengimą;

5.4. organizuoti regionams tradicinių statybinių medžiagų, ypač senųjų pastatų stogų dangos ruošinių gamybą, remti amatininkystę;

5.5. skatinti bendradarbiavimą su saugomų teritorijų administracijomis bei regioniniu aplinkos apsaugos departamentu.

 

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                                                JONAS GLEMŽA

______________