LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
N U T A R I M A S
DĖL ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS STRATEGIJOS PATVIRTINIMO
2000 m. birželio 13 d. Nr. VIII-1728
Vilnius
1 straipsnis.
2 straipsnis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2000 m. birželio 13 d.
nutarimu Nr. VIII-1728
ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS STRATEGIJA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
2. Strategijoje nustatyti žemės ūkio ir kaimo plėtros tikslai, uždaviniai, principai ir prioritetai.
II. StrategiJOS tikslai
1. Ūkininkų šeimos ūkių pagrindu veikiantis į rinką orientuotas, konkurencingas žemės ūkis, užtikrinantis stabilų vartotojų aprūpinimą geros kokybės maisto produktais.
2. Žemės ūkio ir maisto produktų eksporto plėtra, leidžianti geriau išnaudoti turimas galimybes ir užtikrinti užimtumą kaime.
3. Valstybės parama žemės ūkiui, kurios pagrindas – vidaus rinkos apsauga ir žemės ūkio produkcijos gamintojų pajamų palaikymas.
5. Galimybės įvairinti ekonominę veiklą kaime, o žemės ūkio produkcijos gamintojams – verstis papildoma ūkine veikla.
III. DABARTINĖ KAIMO SITUACIJA
1. Kaimo reikšmė šalies gyvenime
1.2. Kaime gyvena 32 proc. visų šalies gyventojų. Žemės ūkyje dirba apie 21 proc. visų šalies užimtų gyventojų.
2. Svarbiausi Lietuvos kaimo privalumai
2.1. Pakankami gamtiniai ištekliai (žemės ūkio naudmenos, kurių didžioji dalis melioruotos, miškai, vandenys ir kt.), leidžiantys žemės ūkio produktų gamintojams prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų.
2.2. Palankios gamtinės sąlygos plėtoti veislinę gyvulininkystę, pieninę ir mėsinę galvijininkystę, kiaulininkystę, sodininkystę, daržininkystę, bulvininkystę, auginti linus, rapsus, cukrinius runkelius, taip pat kitus šioms platumoms būdingus augalus ir gyvulius, plėtoti ekologinį žemės ūkį.
2.7. Sukurtos finansinės sistemos ir institucijos paramai teikti (kaimo rėmimo sistema, Žemės ūkio paskolų garantijų fondas, VĮ Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra).
3. Svarbiausios Lietuvos kaimo problemos
3.1. Nepakankamas žemės ūkio ir maisto pramonės produktų konkurencingumas vidaus ir užsienio rinkose.
3.3. Dominuoja ūkiai, kurių mažas investicinis pajėgumas, menka technologinė pažanga, silpna ūkių gamybinių struktūrų kaita, didelės išlaidos ir mažas produkcijos konkurencingumas.
3.4. Nepakankamai apsaugota šalies vidaus žemės ūkio ir maisto produktų rinka nuo blogos kokybės, kontrabandinių ir dempingo kainomis parduodamų prekių.
3.5. Nesusiformavę žemės ūkio produkcijos gamintojų, perdirbėjų ir prekybininkų santykiai, per ilga atsiskaitymų ciklo trukmė, mažai žemdirbių apdrausti nuo jų produkciją superkančių subjektų bankroto.
3.7. Nepakankamai efektyvi regioninė politika ir nemažėjantys ekonominiai bei socialiniai regionų skirtumai.
4. Integracijos į Europos Sąjungą teigiamas poveikis
4.1. Didėja kapitalo, technologijų, darbo jėgos ir žemės ūkio bei maisto prekių apyvartos tarp Europos Sąjungos ir Lietuvos galimybės.
4.2. Didėja šalies finansinis pajėgumas strategiškai vykdyti žemės ūkio ir kaimo struktūrinius pertvarkymus, didinti jų konkurencinį pajėgumą ir spręsti kaimo socialines problemas, kadangi Europos Sąjunga teikia specialią paramą pagal PHARE programą, o nuo 2000 m. – ir pagal Pasirengimo stoti į Europos Sąjungą specialiąją žemės ūkio ir kaimo plėtros (toliau – SAPARD) bei Struktūrinės politikos įgyvendinimo (toliau – ISPA) programas.
4.4. Didesnė gyventojų migracija sudaro sąlygas įvairiapusei kaimo plėtrai (rekreaciniams, kaimo turizmo, paslaugų ir kitiems verslams kurti).
4.5. Suderinti su Europos Sąjungos direktyvomis Lietuvos Respublikos teisės aktai geriau gina kaimo žmonių teises bei interesus.
4.7. Techninė ir konsultacinė pagalba pertvarkant kaimo žmonių savivaldos institucijas ir didinant jų gebėjimą kvalifikuotai atlikti patikėtas funkcijas.
5. Galimas neigiamas integracijos į Europos Sąjungą poveikis
5.1. Gali padidėti nacionalinių žemės ūkio subjektų ir jų rinkos partnerių konkurencija su daugiau subsidijuojamais ir objektyviai didesnio konkurencinio pajėgumo kitų valstybių subjektais.
5.2. Jeigu nebus sukurtos sąlygos alternatyviam verslui, galimas laikinas nedarbo žemės ūkyje ir perdirbimo pramonėje padidėjimas.
IV. ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS POLITIKOS ĮGYVENDINIMO KRYPTYS
1. Investicijos į ūkius, jų modernizavimas ir veiklos įvairinimas
1.2. Specializuotų racionalaus dydžio prekinių ūkių plėtojimo investicijų dalinis finansavimas, lengvatinis kreditavimas, kitos specialios priemonės ūkių kapitalui formuoti.
1.5. Melioracijos įrenginių remonto ir daugiamečių ganyklų atnaujinimo ir įrengimo dalinis finansavimas.
1.6. Netradicinių žemės ūkio verslų (vaistinių augalų auginimo ir atitinkamų technologijų diegimo ir kt.) rėmimas.
2. Geros kokybės produktų gamybos plėtra ir rinkodara
2.4. Pranašumą turinčios produkcijos eksporto subsidijavimas, ypač kai produkcija realizuojama naujose rinkose.
3. Užimtumo didinimas skatinant alternatyvią veiklą ir socialinės būklės gerinimas
3.1. Alternatyvios veiklos (kaimo turizmo, miškų sodinimo, amatų, kitų ne žemės ūkio verslų) rėmimas.
3.4. Gyventojų pasitraukimo iš žemės ūkio veiklos, ypač mažiau palankiose ūkininkauti teritorijose, skatinimas ir naujos ekonominės veiklos rėmimas.
4. Kaimo atnaujinimas ir infrastruktūros plėtra
4.2. Melioracijos sistemų (griovių, drenažo, siurblinių, pylimų, tiltų, pralaidų ir kt.) rekonstrukcijos ir modernizavimo finansavimas.
4.3. Bendro naudojimo infrastruktūros objektų (vandentiekio, kanalizacijos, nuotėkų valymo įrenginių, kelių ir kt.) statybos ir rekonstrukcijos finansavimas.
4.6. Savivaldos ir savitarpio pagalbos struktūrų bei kaimo bendruomenių lyderių mokymo finansavimas.
5. Aplinkosauga ir gamtos išteklių naudojimo gerinimas
5.3. Pažangaus ūkininkavimo taisyklių ir patarimų dėl nitratų taršos ekologiškai jautriose žemės ūkio veiklai teritorijose įgyvendinimo dalinis finansavimas.
5.4. Aplinkosaugos priemonių įgyvendinimas, siekiant išsaugoti ir gausinti biologinę įvairovę, žemės natūralizavimas.
5.5. Nuostolių, atsiradusių dėl žemės naudojimo ūkinei veiklai apribojimų ir aplinkosaugos priemonių taikymo, kompensavimas.
V. ŽEMĖS IR MAISTO ŪKIO PERTVARKYMO BEI MODERNIZAVIMO PRIEMONĖS
1. Žemės naudojimas
1.1. Teritorijose, kuriose susidarys laisvos žemės ūkio paskirties žemės rezervas, formuoti ūkininko šeimos ūkiui tinkamus racionalaus dydžio sklypus ir juos lengvatinėmis sąlygomis parduoti jauniesiems ūkininkams.
1.2. Sukurti žemės ir kito nekilnojamojo turto administravimo sistemą, kad būtų sudarytos sąlygos žemės ir nekilnojamojo turto rinkai susiformuoti ir funkcionuoti, racionaliam ūkių didėjimui bei žemės sklypų konsolidacijai.
2. Žemės ir maisto ūkio šakų plėtra
2.1. Prioritetas teikiamas šioms žemės ūkio ir maisto ūkio šakoms:
pieninės galvijininkystės,
mėsinės galvijininkystės,
sodininkystės ir daržininkystės,
linininkystės,
aliejinių augalų auginimo,
prieskoninių, vaistinių ir kitų specialios paskirties augalų auginimo,
javų auginimo,
cukrinių runkelių auginimo.
2.3. Įgyvendinti žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo ir eksporto skatinimo programos priemones ir užtikrinti tinkamą jų finansavimą.
2.4. Parengti žemės ir maisto ūkio šakų bei kitos ekonominės veiklos plėtros regionuose rekomendacijas.
2.5. Skatinti, kad būtų naudojami geriausi veisliniai gyvuliai ir sėklos, diegiama moderni technika ir technologijos.
2.7. Pereiti prie augalų ir gyvulių sveikatingumo nustatymo, prevencijos bei ligų židinių likvidavimo naujų standartų ir metodų.
2.11. Pereiti nuo žemės ūkio produktų pardavimo subsidijavimo prie prioritetinių investicinių projektų rėmimo ir tiesioginių išmokų.
3. Žemės ūkio subjektų restruktūrizavimas
3.1. Prioritetą teikti prekiniam ūkininko šeimos ūkiui, kurio žemės plotas priklausys nuo specializacijos.
3.2. Teisinėmis ir ekonominėmis priemonėmis skatinti ūkių, kuriuose ūkininkauja jauni asmenys, kūrimąsi, ūkių pertvarkymą iki racionalaus dydžio, jų modernizavimą bei veiklos įvairinimą.
3.4. Teikti paramą ūkininkaujantiems retai apgyvendintose mažiau palankiose ūkininkauti teritorijose ir skatinti alternatyvią veiklą.
4. Ekologinis žemės ūkis
5. Miškininkystė
5.1. Parengti ir įgyvendinti žemdirbystei netinkamų ir eroduojamų žemės ūkio naudmenų užsodinimo mišku programą.
6. Žuvininkystė
VI. ALTERNATYVIŲ KAIMO VERSLŲ PLĖTRA
1. Sudaryti palankias ekonomines ir teisines sąlygas netradicinei žemės ūkio veiklai ir alternatyviems verslams plėtoti.
3. Teikti mokymo, perkvalifikavimo, konsultavimo paslaugas, didinti kaimo gyventojų aktyvumą ir skatinti juos alternatyviai veiklai kaime.
VII. KAIMO VERSLŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTRA
1. Kooperacijos plėtra
1.1. Teikti finansinę, organizacinę ir intelektinę paramą kooperacijai, organizuoti lyderių ir vadovų mokymą.
1.2. Žemdirbių savivaldos institucijoms ir jų atstovams rajonuose geriau koordinuoti kooperatyvų steigimą, šiam darbui daugiau pasitelkti savivaldybes bei seniūnijas.
2. Prekybos plėtra
2.1. Parengti ir įgyvendinti priemones neigiamam žemės ūkio produkcijos ir maisto prekių eksporto – importo balansui sumažinti.
2.2. Sudaryti teisines, organizacines ir finansines prielaidas sparčiau kurtis gamintojų ir prekybininkų sąjungoms, prekių biržoms ir kitoms rinkodaros institucijoms.
2.5. Gerinti eksportą koordinuojančių institucijų veiklą, daugiau teisių šioje srityje suteikti Žemės ūkio ministerijai. Skatinti žemės ūkio produkciją ir maisto prekes eksportuojančių verslo institucijų steigimąsi.
3. Vidaus rinkos apsauga
3.1. Parengti ir įgyvendinti teisines, ekonomines bei veterinariniais ir fitosanitariniais reikalavimais pagrįstas vidaus rinkos apsaugos priemones.
4. Finansų infrastruktūra
4.3. Remti Nacionalinės mokėjimo agentūros plėtrą siekiant tinkamai administruoti nacionalines bei stojimo į Europos Sąjungą specialiosios paramos fondų lėšas.
4.5. Visų kategorijų perspektyviems ūkiams, kaimo verslininkams suteikti paskolų garantijas ir susieti su nacionaliniais ir Europos Sąjungos specialiaisiais fondais.
5. Technikos paslaugų infrastruktūra
5.1. Sudaryti palankesnes sąlygas techninių ir kitų paslaugų įmonių, pirmiausia kooperatinių, taip pat technikos bendro naudojimo grupelių plėtrai, jų techninei bazei stiprinti ir modernizuoti.
6. Vandentvarka, melioracija ir dirvų kalkinimas
6.1. Išsaugoti žemės ūkiui tinkamas nusausintas žemes, tam tikslui kooperuoti valstybės, ūkininkų, kitų žemės naudotojų bei juridinių ir fizinių asmenų, turinčių naudos iš melioracijos, lėšas.
6.2. Patikslinti melioracijos sistemų statybos, remonto, rekonstrukcijos ir modernizavimo ekonominį tikslingumą, melioracijos statinių nuosavybės santykius, visų melioracijos darbų mastą ir finansavimą.
7. Žemės ūkio mokslas, studijos ir mokymas
7.1. Integruoti žemės ūkio mokslo institucijas į vieną universitetinę mokslo ir studijų sistemą, paliekant teisę koordinuoti šių institucijų finansavimą.
7.2. Plėsti ir koordinuoti žemės ūkio mokslo, studijų, tęstinio mokymo, perkvalifikavimo ir konsultavimo veiklą (programas).
7.4. Modernizuoti universitetinių ir aukštųjų studijų institucijų tyrimų ir mokymo bazę, pritaikyti ją tęstiniam mokymui ir praktiniams darbams.
8. Informacijos ir konsultavimo sistema
8.1. Įkurti bendrą valstybinę žemės ūkio informacijos sistemą, parengti ją reglamentuojančius aktus.
8.2. Sukurti bendrą konsultavimo sistemą (universitetai su mokslinių tyrimų institutais, bandymų stotimis, Žemės ūkio rūmai, kolegijos, žemės ūkio mokyklos, privačios ir viešos konsultavimo įmonės), teikti įvairiapusę paramą mokslo rezultatams skleisti.
VIII. KAIMO SOCIALINĖS PLĖTROS UŽDAVINIAI
1. Užimtumo didinimas ir darbo santykių tobulinimas
1.1. Atsižvelgiant į kaimo gyventojų struktūrą ir siekiant palaikyti kaimo gyventojų pajamas, skatinti kurti darbo vietas kaime, sudaryti sąlygas alternatyviai veiklai.
1.2. Parengti teisės aktų projektus, reglamentuojančius trumpalaikių darbo santykių įforminimą pagal specifines kaimo sąlygas.
2. Socialinė ir sveikatos apsauga
2.1. Tobulinti socialinių pašalpų skyrimo mažai pajamų gaunančioms šeimoms tvarką, remti būsto įsigijimą kaime.
2.2. Siekti racionalesnio sveikatos priežiūros ir socialinių paslaugų įstaigų teritorinio išdėstymo, gerinti teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę.
3. Švietimas ir kultūra
3.1. Didinti finansinę pagalbą kaimo mokyklų materialinei bazei stiprinti bei mokytojų kvalifikacijai kelti, jiems perkvalifikuoti.
3.2. Parengti rekomendacijas savivaldybių bei apskričių etnokultūros plėtros ilgalaikėms programoms rengti ir paramos kultūros plėtrai fondams steigti.
4. Kaimo socialinė infrastruktūra
5. Kaimo atnaujinimas
5.1. Atsižvelgiant į regioninius ypatumus, parengti kaimo gyvenviečių pertvarkymo, vienkiemių kūrimo, infrastruktūros formavimo, gamtos ir kultūros paminklų sutvarkymo bei apsaugos programas.
5.2. Inventorizuoti, sutvarkyti ir pritaikyti rekreacinei ar kitai veiklai kultūros ir ūkio paveldo objektus (dvarus, parkus, malūnus ir kt.).
6. Kaimo bendruomenių ugdymas ir kaimo žmonių savivaldos veiklos aktyvinimas
6.1. Remti Žemės ūkio rūmų ir kitų institucijų, padedančių įgyvendinti kaimo žmonių savivaldą, įvairiapusę veiklą.
6.2. Remti žemdirbių organizacijas, tiesiogiai padedančias žemės ūkio kooperatyvams ir jų sąjungoms spręsti su ūkinės veiklos organizavimu susijusias problemas.
IX. GAMTOS IŠTEKLIŲ IR BIOLOGINĖS ĮVAIROVĖS APSAUGA
2. Sumažinti antropogeninę apkrovą žemės ūkio teritorijose, parengti ją reguliuojančius normatyvinius dokumentus.
3. Saugoti paviršinius ir gruntinius vandenis nuo taršos, sumažinti augalų apsaugos priemonių neigiamą poveikį aplinkai.
4. Parengti ir įgyvendinti aplinkos kokybės gerinimo programas žemės ūkio veiklos pažeistose teritorijose.
6. Gerinti miškų būklės ir naudojimo kontrolę. Remti sodybų ir kaimo gyvenviečių nuotėkų valymo ir kitų aplinkosaugos įrenginių statybą.
X. ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO ORGANIZAVIMAS
1. Strategiją įgyvendinančios institucijos
1.1. Už strategijos įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako Lietuvos Respublikos Vyriausybė, apskričių viršininkai bei savivaldybės.
1.2. Iš strategiją įgyvendinančių institucijų sudaroma Kaimo plėtros taryba, susidedanti iš pirmininko – žemės ūkio ministro ir iki 15 narių – ministrų, kitų valstybės valdymo institucijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovų. Kaimo plėtros tarybos sudėtį tvirtina Vyriausybė. Kaimo plėtros taryba dirba pagal Vyriausybės patvirtintus nuostatus.
1.3. Pagal atsakingų už strategijos vykdymą ministerijų pateiktas ataskaitas Kaimo plėtros taryba įvertina strategijos įgyvendinimo eigą bei rezultatus ir teikia Vyriausybei siūlymus dėl konkrečių projektų įgyvendinimo gerinimo.
1.5. Įgyvendinant strategiją dalyvauja Lietuvos žemės ūkio rūmai, Lietuvos savivaldybių asociacija, žemės ūkio produkcijos gamintojų, perdirbamosios pramonės ir paslaugas teikiančių organizacijų asociacijos, Lietuvos žemės ūkio universitetas, Lietuvos veterinarijos akademija, institutai, Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba, Kaimo verslo plėtros ir informacijos centras, Žemės ūkio kooperacijos ir verslo mokymo centras, verslo konsultavimo centrai, kitos kaimo ir verslo institucijos bei savivaldos institucijos.
2. Strategijai įgyvendinti reikalingi teisės aktai, programos ir kitos priemonės
2.1. Žemės ūkio ir kaimo plėtros strategijai įgyvendinti tikslinga priimti šiuos teisės aktus ir patvirtinti programas:
3) Fondo fizinių asmenų reikalavimams apmokėti už bankrutuojančių ir bankrutavusių įmonių supirktą perdirbti žemės ūkio produkciją įstatymą;
4) Vyriausybės vertybinių popierių emisijos bankams restruktūrizuoti įstatymo 1, 2, 3 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą;
5) Seimo nutarimą dėl žemėvaldų konsolidavimo teisinių, ekonominių, ūkinių ir techninių principų patvirtinimo;
3. Strategijos įgyvendinimo finansavimas
3.1. Strategijoje numatytos priemonės finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų tikslinių asignavimų, bankų ir kitų kredito institucijų paskolų, ūkininkų, žemės ūkio įmonių ir kitų kaimo verslininkų nuosavo kapitalo, SAPARD, ISPA, PHARE programų bei dvišalių programų ir projektų lėšų bei kitų šaltinių.
3.2. Minimalus lėšų poreikis iš nacionalinio biudžeto ir stojimo į Europos Sąjungą paramos fondų vidutiniškai vieneriems metams yra 1–1,2 mlrd. litų.