Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2005 M. BIRŽELIO 29 D. NUTARIMO NR. 718 „DĖL VIEŠOJO SEKTORIAUS BUHALTERINĖS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS SISTEMOS reformos koncepcijos IR KOORDINAVIMO IR PRIEŽIŪROS KOMISIJOS SUDARYMO“ PAKEITIMO

 

2011 m. kovo 23 d. Nr. 335

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 29 d. nutarimą Nr. 718 „Dėl Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos koncepcijos ir koordinavimo ir priežiūros komisijos sudarymo“ (Žin., 2005, Nr. 81-2966; 2008, Nr. 86-3414):

1. Išdėstyti 2 punkto:

1.1. Antrąją pastraipą taip:

„finansų viceministras pagal finansų ministro nustatytą veiklos sritį (komisijos pirmininkas);“.

1.2. Aštuntąją pastraipą taip:

„Lietuvos statistikos departamento Nacionalinių sąskaitų skyriaus vedėjo pavaduotojas;“.

2. Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos koncepcijoje, kuriai pritarta nurodytu nutarimu:

2.1. Išdėstyti 2 punktą taip:

„2. Šioje koncepcijoje viešasis sektorius apima valstybę, savivaldybes, biudžetines įstaigas ir jų kontroliuojamas viešąsias įstaigas, priskiriamas prie viešojo sektoriaus subjektų pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (Žin., 2007, Nr. 77-3046) (toliau vadinama – viešosios įstaigos), taip pat išteklių ir mokesčių fondus;“.

2.2. Išdėstyti 3.1 punktą taip:

„3.1. žemiausiasis lygis – biudžetinės įstaigos, viešosios įstaigos, mokesčių ir išteklių fondai;“.

2.3. Išdėstyti 5 punktą taip:

„5. Aukščiausiojo ir aukštesniojo lygių viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos informacijos ir finansinių ataskaitų vartotojai – Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, savivaldybės, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Lietuvos statistikos departamentas, tarptautinės institucijos, visuomenė; vidurinio ir žemiausiojo lygių – asignavimų valdytojai, savivaldybių administracijos, Finansų ministerija ir kitos įstaigos, turėsiančios rengti savo įstaigos finansinių ataskaitų rinkinį ir (arba) viešojo sektoriaus subjektų grupių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį, taip pat biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų vadovai ir visuomenė.“

2.4. Išdėstyti 17 punktą taip:

„17. Reformos įgyvendinimo priemonės turėtų būti vykdomos etapais. Pirmajame etape turėtų būti parengtos pagrindinės reformos įgyvendinimo priemonės, antrajame etape – priimti sprendimai dėl reformos įgyvendinimo organizacinių priemonių, atsakomybės už priemonių įgyvendinimą, apskaitos procesų automatizavimo naudojant informacines technologijas, apskaitos duomenų vientisumo ir patikimumo užtikrinimo siekiant buhalterinę apskaitą tvarkyti pagal viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų (toliau vadinama – Standartai), patvirtintų finansų ministro įsakymais, reikalavimus, rengiamos ir konsoliduojamos finansinės ir biudžeto vykdymo ataskaitos. Už reformos įgyvendinimo priemonių vykdymą atsako subjektai, nurodyti Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos įgyvendinimo priemonių plane, pateiktame šios koncepcijos priede.“

2.5. Išdėstyti X skyriaus pavadinimą taip:

X. PIRMOJO REFORMOS ETAPO ORGANIZAVIMAS“.

2.6. Išdėstyti 31 punktą taip:

„31. Pirmojo reformos etapo įgyvendinimo priemonėms koordinuoti iki šio etapo pabaigos sudaroma Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos koordinavimo ir priežiūros komisija, atsakinga už strateginį vadovavimą pirmajam reformos etapui ir bendrą pirmojo reformos etapo eigos priežiūrą.“

2.7. Išdėstyti 32 punktą taip:

„32. Tam tikrų pirmojo reformos etapo įgyvendinimo priemonių įgyvendinimui organizuoti ir rezultatų priežiūrai atlikti numatoma sudaryti atitinkamas darbo grupes iš kompetentingų valstybės institucijų, profesinių organizacijų atstovų ir mokslo ir studijų institucijų personalo atstovų.“

2.8. Išdėstyti 33 punkto pirmąją pastraipą taip:

„33. Kai kurioms pirmojo reformos etapo įgyvendinimo priemonėms vykdyti numatoma pirkti paslaugas. Pasitelkus išorės paslaugų teikėjus, priemonės būtų įgyvendinamos sparčiau ir efektyviau, be to, specializuotas paslaugas teikiančių ūkio subjektų darbuotojų turimos tarptautinių standartų ir užsienio valstybių praktikos žinios, stipri techninė bazė užtikrintų geresnę paslaugų kokybę. Išorės paslaugų teikėjams numatoma pavesti šiuos darbus (bet tuo neapsiriboti):“.

2.9. Išdėstyti 33.3 punktą taip:

„33.3. atsižvelgiant į Standartų reikalavimus ir finansinių ataskaitų struktūrą, parengti pavyzdinių buhalterinės apskaitos vadovų (toliau vadinama – apskaitos vadovai) projektus šiems viešojo sektoriaus subjektams: biudžetinėms įstaigoms, savivaldybėms, išteklių fondams ir valstybės iždui, taip pat viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimo metodiką (toliau vadinama – konsolidavimo metodika), viešojo sektoriaus bendrojo sąskaitų plano naudojimo rekomendacijas ir finansinių ataskaitų formų pildymo rekomendacijas;“.

2.10. Pripažinti netekusiu galios 33.7 punktą.

2.11. Išdėstyti 34 punktą taip:

„34. Standartų ir jų pakeitimo projektus rengia Finansų ministerijos specialistai. Standartų taryba svarsto Standartų projektus ir teikia pastabas ir pasiūlymus Finansų ministerijai, kuri atsakinga už Standartų projektų tvirtinimą. Standartų tarybą sudaro valstybės institucijų atstovai, profesionalai (t. y. buhalteriai), ekspertai, mokslo ir studijų institucijų personalo atstovai.“

2.12. Išdėstyti 35 punktą taip:

„35. Pagal Standartus turės būti rengiami biudžetinių įstaigų, išteklių fondų, mokesčių fondų, viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų rinkiniai ir viešojo sektoriaus subjektų grupių, valstybės, savivaldybių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniai.“

2.13. Papildyti XI skyriumi:

XI. ANTROJO REFORMOS ETAPO ORGANIZAVIMAS

 

36. Antrojo reformos etapo įgyvendinimo priemonių vykdymą koordinuoja ir prižiūri Finansų ministerija.

Finansų ministerija renka informaciją apie reformos vykdymo eigą ir atsižvelgdama į ją, kintančią valstybės ekonomikos ir finansų būklę teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl reformos įgyvendinimo priemonių tikslinimo ar papildymo naujomis priemonėmis.

37. Finansų ministerija teikia viešojo sektoriaus subjektų specialistams konsultacijas su Standartų taikymu, finansų valdymo ir apskaitos informacinių sistemų (toliau vadinama – FVAIS) diegimu ir taikymu susijusiais klausimais.

Siekiant tobulinti viešojo sektoriaus subjektų darbuotojų gebėjimus ir kompetenciją su reformos įgyvendinimu susijusiose srityse ir efektyviau teikti operatyvias konsultacijas viešojo sektoriaus subjektų ir jų grupių ataskaitų rinkinius rengiantiems viešojo sektoriaus subjektų specialistams, Finansų ministerijoje 2010– 2013 metais veiks iš Finansų ministerijos specialistų ir pasitelktų išorės paslaugų teikėjų sudarytas konsultacinis centras (toliau vadinama – konsultacinis centras), kuris konsultuos viešojo sektoriaus subjektų specialistus su Standartų taikymu, FVAIS diegimu ir taikymu susijusiais klausimais. Konsultacinis centras nebus atskiras Finansų ministerijos struktūrinis vienetas. Konsultacinis centras kuriamas kaip projektinė veikla, apimanti konsultacijų teikimą telefonu ir raštu, seminarų ir tikslinių konsultacijų organizavimą ir vedimą, konsultacinės medžiagos duomenų bazės sukūrimą ir skelbimą viešai. Įgyvendinus projektą, numatoma užtikrinti konsultacinės veiklos tęstinumą, pasinaudoti Finansų ministerijos specialistų sukaupta patirtimi ir projektą įgyvendinant įsigyta programine įranga.

38. Kad atnaujinant Standartus būtų atsižvelgiama į įvairių viešojo sektoriaus subjektų specifiką, finansinių ataskaitų vartotojų interesus, perimama kitų apskaitos standartų (tarptautiniai viešojo sektoriaus apskaitos standartai, tarptautiniai finansinės atskaitomybės standartai, verslo apskaitos standartai) rengimo patirtis, Standartų atnaujinimo procese turi būti atstovaujama įvairių viešojo sektoriaus subjektų interesams. Šiuo tikslu finansų ministras sudaro kolegialų patariamąjį organą ? Standartų komitetą, atsakingą už Finansų ministerijos specialistų parengtų Standartų projektų svarstymą, pasiūlymų dėl Standartų tobulinimo teikimą Finansų ministerijai, sudėtingų klausimų, į kuriuos Standartuose ir apskaitos vadovuose nėra aiškaus atsakymo, nagrinėjimą ir pasiūlymų teikimą. Standartų komiteto sudėtį, funkcijas ir sprendimų priėmimo tvarką nustato finansų ministras.

39. Pradedant taikyti pirmojo reformos etapo įgyvendinimo priemonių rezultatus, valstybės išteklių naudojimo veiksmingumas užtikrinamas laikantis šių veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principų:

39.1. Centralizavimo principo, kai:

39.1.1. centralizuojamos arba iš dalies centralizuojamos viešojo sektoriaus subjektų grupės apskaitos tvarkymo ir ataskaitų rengimo funkcijos;

39.1.2. diegiamos centralizuotos arba iš dalies centralizuotos FVAIS ir centralizuojama viešojo sektoriaus subjektų grupės FVAIS administravimo ir palaikymo funkcija. Centralizuota laikoma tokia informacinė sistema, kurią įdiegia ir palaiko vienas iš viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektų, o naudoja visi šią grupę sudarantys subjektai. Informacinė sistema, kurią naudoja tik dalis viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektų, laikoma iš dalies centralizuota.

39.2. Finansų valdymo ir apskaitos procesų suvienodinimo principo, kai viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektai suvienodina su apskaitos ir finansų valdymo veikla susijusius procesus. Tam viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektams rekomenduojama parengti standartizuotą apskaitos ir procedūrų vadovą, kurį taikytų kiekvienas grupės subjektas ir patvirtintų visi šios grupės subjektų vadovai.

39.3. FVAIS standartizavimo principo, kai viešojo sektoriaus subjektų grupių subjektai, naudojantys Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą (toliau vadinama – VBAMS) ir neturintys specifinių poreikių, t. y. kurie dėl FVAIS funkcijų, jos našumo ir saugumo reikalavimų, taip pat veiklos specifikos gali naudoti suvienodintus finansų valdymo ir apskaitos procesus ir FVAIS standartizuotą versiją, tvarkydami savo apskaitą ir sudarydami ataskaitas, naudojasi Finansų ministerijos parengta FVAIS standartizuota versija (išskyrus darbo užmokesčio skaičiavimo funkcinę sritį) ir vadovaujasi sau pritaikytu Finansų ministerijos parengtu standartizuotu apskaitos ir procedūrų vadovu, arba kai kiti viešojo sektoriaus subjektų grupių subjektai savo sprendimu naudojasi kitų subjektų parengta FVAIS standartizuota versija.

39.4. Kompetencijos centrų kūrimo ir naudojimo principo, kai viešojo sektoriaus subjektai, turintys techninių pajėgumų ir kvalifikuotą personalą, atlieka šias funkcijas:

39.4.1. inicijuoja ir vykdo kitiems savo veiklos specifika panašiems, t. y. atliekantiems panašaus pobūdžio ūkines operacijas, viešojo sektoriaus subjektams naudoti tinkamos FVAIS, kuri gali būti centralizuota arba iš dalies centralizuota, kūrimo ir diegimo projektą;

39.4.2. užtikrina įdiegtos centralizuotos informacinės sistemos administravimą ir (arba) palaikymą kitiems viešojo sektoriaus subjektams arbą jų grupėms;

39.4.3. teikia pagalbą Standartų taikymo, apskaitos organizavimo ir procesų suvienodinimo klausimais grupę sudarantiems viešojo sektoriaus subjektams.

39.5. Apskaitos ir finansų valdymo paslaugų ir FVAIS naudojimo paslaugos pirkimo iš išorės paslaugų teikėjo (kuris gali būti viešojo arba privačiojo sektoriaus subjektas), kai šių paslaugų pirkimas neprieštarauja teisės aktams, principo.

40. Viešojo sektoriaus subjektais ir jų grupėmis, turinčiais specifinių poreikių, šioje koncepcijoje laikomi tokie viešojo sektoriaus subjektai ir jų grupės, kurie dėl FVAIS funkcijų, jos našumo ir saugumo reikalavimų, taip pat veiklos specifikos negali naudoti suvienodintų finansų valdymo ir apskaitos procesų ir FVAIS standartizuotos versijos, taip pat viešojo sektoriaus subjektai, kurie jau yra įdiegę FVAIS, tinkamą apskaitai tvarkyti kaupimo principu.

41. Savivaldybėms, atsižvelgiant į jų dydį, gebėjimus naudoti informacines technologijas, kurti ir palaikyti veikiančias informacines sistemas, rekomenduojami šios koncepcijos 39.1, 39.2, 39.4 ir 39.5 punktuose nurodyti principai.

42. Veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principais pagrįstiems sprendimams teikiama pirmenybė planuojant finansavimą jų įgyvendinimo priemonėms, jeigu tenkinamos šios sąlygos:

42.1. užtikrinama geresnė funkcijų atlikimo kokybė ir didesnis jų efektyvumas nurodant konkrečius siekiamus gerinimo rodiklius;

42.2. daromas teigiamas poveikis valstybės ir savivaldybių finansams – mažinamos finansų valdymo ir apskaitos funkcijų atlikimo, FVAIS kūrimo, diegimo, administravimo ir palaikymo išlaidos.

43. Sprendimus dėl veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principų diegimo viešojo sektoriaus subjektų grupei priima ir už šių principų diegimą atsako už III lygio konsoliduotųjų finansinių ataskaitų parengimą atsakingas viešojo sektoriaus subjektas, įtrauktas į Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus subjektų grupių konsoliduotosioms ataskaitoms rengti sudėtį (toliau vadinama – konsoliduojantysis subjektas), kurią vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 730 „Dėl Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus subjektų grupių finansinėms ataskaitoms konsoliduoti sudėties ir viešojo sektoriaus subjektų, atsakingų už konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių rengimą, nustatymo“ (Žin., 2008, Nr. 85-3381; 2011, Nr. 15-668) tvirtina finansų ministras. Šis viešojo sektoriaus subjektas gali būti paskirtas atsakingas už veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principų diegimą kitiems viešojo sektoriaus subjektams, nefinansuojamiems iš šio viešojo sektoriaus subjekto asignavimų.

44. Veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principus viešojo sektoriaus subjektai ir jų grupės įgyvendina taip:

44.1. viešojo sektoriaus subjektams ir jų grupėms, turintiems specifinių poreikių, rekomenduojama taikyti šios koncepcijos 39.1 ir 39.2 punktuose nurodytus principus;

44.2. veiklos specifika panašiems viešojo sektoriaus subjektams, naudojantiems VBAMS ir neturintiems specifinių poreikių, rekomenduojama taikyti šios koncepcijos 39.1, 39.2 ir (arba) 39.3 punktuose nurodytus principus;

44.3. veiklos specifika skirtingiems viešojo sektoriaus subjektams, naudojantiems VBAMS ir neturintiems specifinių poreikių, rekomenduojama taikyti šios koncepcijos 39.3 punkte nurodytą principą.

45. Veiklos išlaidų mažinimo ir veiklos efektyvumo didinimo principai netaikomi centralizuotai Viešojo sektoriaus apskaitos konsolidavimo informacinei sistemai (toliau – VSAKIS), kuri diegiama Finansų ministerijoje ir kuria naudosis visi viešojo sektoriaus subjektai, teiksiantys finansinių ataskaitų duomenis konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniams parengti ir (arba) rengsiantys konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinius, taip pat rengiantys konsoliduotąsias finansines ataskaitas.

46. Viešojo sektoriaus subjektai pradeda tvarkyti buhalterinę apskaitą ir rengti finansines ataskaitas pagal Standartus teisės aktų nustatytais terminais, net jeigu FVAIS, skirtos buhalterinei apskaitai tvarkyti ir finansinėms ataskaitoms rengti pagal Standartus, dar neįdiegtos.

47. Viešojo sektoriaus subjektai, iki Standartų taikymo pradžios neįdiegę (nepritaikę) FVAIS apskaitai tvarkyti pagal Standartų reikalavimus, apskaitą tvarko ir ataskaitas rengia naudodami turimas informacines sistemas ir turimus pajėgumus.

48. Viešojo sektoriaus subjektų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniai rengiami naudojantis centralizuota VSAKIS ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 730.“

2.14. Priede „Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos įgyvendinimo priemonių planas“:

2.14.1. Išdėstyti 18 punktą taip:

18. Vadovaujantis priimtais sprendimais, įdiegti viešojo sektoriaus subjekto pasirinktą finansų valdymo ir apskaitos informacinę sistemą (toliau vadinama – FVAIS) arba pritaikyti viešojo sektoriaus subjekto turimą apskaitos informacinę sistemą sau ir (arba) kitiems viešojo sektoriaus subjektų grupę sudarantiems viešojo sektoriaus subjektams

viešojo sektoriaus subjektas, kurio vadovas yra valstybės biudžeto asignavimų valdytojas, kiti viešojo sektoriaus subjektai

2008–2012 metai

 

“.

2.14.2. Išdėstyti 20 punktą taip:

20. Konsultuoti viešojo sektoriaus subjektų specialistus su Standartų taikymu ir FVAIS diegimu ir taikymu susijusiais klausimais

Finansų ministerija

2008–2013 metai

teikti su Standartų taikymu, FVAIS diegimu susijusias konsultacijas.

Finansų ministerijoje veikia konsultacinis centras

“.

2.14.3. Papildyti 21 punktu:

21. Sudaryti Standartų komitetą

Finansų ministerija

2011 metų II ketvirtis

atsižvelgiant į kitų rengiant apskaitos standartus dalyvaujančių kolegialių organų sudėtį, kolegialų patariamąjį organą ? Standartų komitetą ? turėtų sudaryti viešojo sektoriaus subjektų atstovai, atstovaujantys tam tikroms viešojo sektoriaus subjektų grupėms, Finansų ministerijos specialistai, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės atstovai, Finansų ministerijoje veikiančio konsultacinio centro veikloje dalyvaujančio išorės paslaugų teikėjo atstovai, profesinių organizacijų atstovai

“.

2.14.4. Papildyti 22 punktu:

22. Teikti Finansų ministerijai duomenis apie savo ir kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų atliktus reformos įgyvendinimo darbus

konsoliduojantysis subjektas

2011– 2012 metai

Finansų ministerijos prašymu teikti duomenis apie savo ir kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų atliktus reformos įgyvendinimo darbus

“.

2.14.5. Papildyti 23 punktu:

23. Įvertinti išteklius, reikalingus apskaitos, finansų valdymo ir FVAIS palaikymo ir administravimo funkcijoms atlikti, ir priimti sprendimus dėl jų optimizavimo

konsoliduojantieji subjektai

2010– 2011 metai

konsoliduojantieji subjektai sprendimus dėl apskaitos, finansų valdymo ir FVAIS palaikymo ir administravimo funkcijų atlikimo ir optimizavimo priima patys

“.

2.14.6. Papildyti 24 punktu:

24. Įdiegti FVAIS standartizuotą versiją

Finansų ministerija

2010– 2011 metai

FVAIS standartizuotą versiją naudos kai kurie viešojo sektoriaus subjektai, naudojantys Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą ir neturintys specifinių poreikių, savo apskaitai tvarkyti ir ataskaitoms rengti

“.

2.14.7. Papildyti 25 punktu:

25. Parengti ir finansų ministro įsakymu patvirtinti Viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimo metodiką ir Viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimo tvarkos aprašą, nustatyti viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių informacijos pateikimo ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių parengimo terminus

Finansų ministerija

2011 metų I ketvirtis

Viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimo metodika bus skirta viešojo sektoriaus subjektų konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms parengti. Viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimo tvarkos apraše bus nustatyta konsoliduotųjų finansinių ataskaitų parengimo tvarka. Finansų ministro bus nustatyti tikslūs viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinių informacijos pateikimo ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių parengimo terminai

“.

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

_________________