LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL HIGIENINĖS (VISUOMENĖS SVEIKATOS SAUGOS) EKSPERTIZĖS ATLIKIMO TVARKOS
1999 m. kovo 8 d. Nr. 108
Vilnius
Vykdydamas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymą (Žin., 1998, Nr. 109-2995) ir Konkurencijos tarybos prie Valstybinės konkurencijos ir vartotojų teisių gynimo tarnybos 1996 12 19 nutarimą Nr. 42 „Dėl norminių aktų higieninės ekspertizės ir darbo vietų higieninio įvertinimo klausimais atitikimo Konkurencijos įstatymo 6 straipsnio nuostatoms“,
1. Tvirtinu Higieninės (visuomenės sveikatos saugos) ekspertizės atlikimo ir įteisinimo tvarką (pridedama).
2. Laikau netekusiais galios:
2.1. Sveikatos apsaugos ministerijos 1994 04 18 įsakymą Nr. 161 „Dėl higieninės ekspertizės išvadų įteisinimo“.
2.2. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 09 13 įsakymo Nr. 473 „Dėl pelno siekiančių įmonių teikiamų visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų“ 3 priedo 6 punktą.
2.3. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 11 27 įsakymo Nr. 618 „Dėl valstybinės higieninės kontrolės nuostatų patvirtinimo“ priedo 7 punkto 2) ir 10) papunkčius, 12 punkto 3), 6), 12) ir 13) papunkčius, 13 punkto 8) papunktį.
PATVIRTINTA
sveikatos apsaugos ministro
1999 03 08 įsakymu Nr. 108
HIGIENINĖS (VISUOMENĖS SVEIKATOS SAUGOS) EKSPERTIZĖS ATLIKIMO IR ĮTEISINIMO TVARKA
TAIKYMO SRITIS
1. Ši Tvarka reglamentuoja higieninės (visuomenės sveikatos saugos) ekspertizės (toliau – ekspertizės) objektus, ekspertizės organizavimo ir atlikimo tvarkos pagrindus, nustato ekspertizių organizatorius, užsakovus ir vykdytojus bei jų kompetenciją, teises ir atsakomybę.
2. Šios Tvarkos pagrindu gali būti parengti tam tikrų objektų ar specialiosios ekspertizės atlikimo reglamentai.
BENDROSIOS NUOSTATOS
4. Atliekant ekspertizę, privalo būti vadovaujamasi šiais principais:
4.1. teisiniu pagrįstumu – ekspertizė atliekama vadovaujantis įstatymais, visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiais aktais;
4.2. objektyvumu – ekspertizė atliekama be išankstinio nusistatymo ginti kurios nors šalies interesus;
4.3. ekspertų kompetencija ir nepriklausomumu – ekspertizę gali atlikti tiktai atitinkamai pasirengę ir įgaliojimus šiai veiklai gavę visuomenės sveikatos priežiūros specialistai;
TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI
5. Šioje Tvarkoje vartojami terminai, sąvokos ir apibrėžimai:
5.1. Ekspertizė (visuomenės sveikatos saugos ekspertizė) – objektų tyrimas bei išvadų pateikimas pagal suteiktus įgaliojimus ir nustatytą metodiką bei nustatymas, ar minėtieji objektai atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminių aktų reikalavimus.
5.2. Privalomoji ekspertizė – ekspertizė, kaip pavojaus ir žalos sveikatai ribojimo priemonių sistemos dalis atliekama pagal valstybinio reguliavimo (Sveikatos sistemos įstatymo, Vartotojų teisių gynimo įstatymo) nustatytą prievolę.
5.3. Valstybinė ekspertizė – valstybinių institucijų užsakymu atliekama objekto ekspertizė, ar jis atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminių aktų reikalavimus.
5.4. Savanoriška ekspertizė – suinteresuoto fizinio ar juridinio asmens pasirinkto eksperto (ekspertų) atliekamas objekto tyrimas.
5.5. Ekspertizės organizatorius – valstybinė ar savivaldos institucija, paskyrusi atlikti ekspertizę.
5.6. Ekspertizės užsakovas (toliau – užsakovas) – suinteresuotas juridinis ar fizinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs paraišką ar davęs pavedimą ekspertizei atlikti.
5.7. Ekspertizės vykdytojas (toliau – vykdytojas) – juridinis asmuo, atliekantis ekspertizę pagal užsakymą ir suteiktus įgaliojimus bei kompetenciją.
5.8. Ekspertas – asmuo, kurio profesinis pasirengimas bei kvalifikacija suteikia teisę atlikti leidime (licencijoje) nurodytos srities ekspertizę.
5.9. Higienos pažymėjimas – išduodamas užsakovams patvirtintos statistinės formos dokumentas, liudijantis, kad reikiamu būdu identifikuotas objektas atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminius aktus ir kitus nekenksmingumo sveikatai reikalavimus.
5.10. Ekspertizės metodika – visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiuose aktuose apibrėžta objekto ekspertizės darbų seka ir būdai.
EKSPERTIZĖS RŪŠYS
EKSPERTIZĖS TIKSLAI
7. Atliekant ekspertizę, siekiama šių tikslų:
7.1. nustatyti ekspertizės objekto galimą ar faktišką poveikį arba kenksmingumą (nekenksmingumą) asmens sveikatai ir(arba) visuomenės sveikatai bei pateikti atitinkamą ekspertizės išvadą;
7.2. įvertinti, ar visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiai aktai atitinka valstybės politiką visuomenės sveikatos priežiūros srityje ir atitinkamus galiojančius dokumentus;
7.3. įvertinti nuostolius, susidariusius pažeidus visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminius aktus, arba įvertinti sąnaudas, reikalingas pažeidimų pasekmėms pašalinti;
EKSPERTIZĖS OBJEKTAI
8. Ekspertizės objektas – sveikata, sveikatos netekimo nuostoliai, sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo sąnaudos, dokumentas, statinys, ekonominė veikla, aplinka (aplinkos dalis), veiksmas arba procesas, produktas ar išvardytų objektų derinys, kurį ištyrus pagal ekspertizės metodikas pateikiamos ekspertizės išvados. Be to, ekspertizės objektu gali būti:
8.1. teisės norminiai aktai, valstybės, regiono, savivaldybės programos bei kitų dokumentų projektai;
8.9. radioaktyviosios medžiagos, jonizuojančiosios ir nejonizuojančiosios spinduliuotės, triukšmo ir vibracijos šaltiniai;
8.12. užkrečiamųjų ligų atvejai, epidemijos, užkrečiamųjų ligų prevencijos priemonės, vakcinų, diagnostikumų ir kitų imunobiologinių preparatų gabenimo, saugojimo ir naudojimo sąlygos;
8.14. gyventojų demografiniai rodikliai, fizinio išsivystymo, sveikatos būklės, sergamumo ir invalidumo rodikliai;
EKSPERTIZĖS ORGANIZAVIMAS
9. Bet kuris ekonominės veiklos subjektas, organizuodamas, vykdydamas statybas, gamindamas, importuodamas, realizuodamas prekes, teikdamas paslaugas ar kitaip dalyvaudamas jas pateikiant visuomenei, privalo įsitikinti pats ir užtikrinti vartotoją, kad prekė ar paslauga atitinka privalomus nekenksmingumo sveikatai reikalavimus.
10. Juridiniai ir fiziniai asmenys gali gaminti ar įvežti iš kitų šalių produkciją, statyti, rekonstruoti, plėsti, pradėti naudoti ekonominės veiklos objektus, tik turėdami teigiamą privalomosios ekspertizės išvadą.
11. Juridiniai ir fiziniai asmenys, norintys užsiimti ekonomine veikla, turi parengti ir pateikti ekspertizei dokumentus apie galimą planuojamos veiklos poveikį visuomenės sveikatai. Ekonominės komercinės veiklos rūšis, kurias galima planuoti be ekspertizės, tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
12. Dėl savanoriškos ar privalomosios ekspertizės užsakovas gali kreiptis į pelno siekiančias įmones ar Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigas pagal jų kompetenciją, kurią tvirtinta Sveikatos apsaugos ministerija.
13. Valstybinę ekspertizę pagal kompetenciją gali atlikti Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigos.
14. Valstybinės ekspertizės užsakovai:
15. Kompleksinė ir specialioji ekspertizė atliekama pagal atitinkamos ekspertizės metodiką, kurią tvirtina Valstybinis visuomenės sveikatos centras.
16. Valstybinę kompleksinę ekspertizę pagal kompetenciją organizuoja, ekspertų darbo grupę ir jos vadovą skiria Valstybinis visuomenės sveikatos centras arba teritorijų visuomenės sveikatos centrai.
17. Valstybinę specialiąją ekspertizę organizuoja, ekspertą ar ekspertų grupę skiria Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigos.
18. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 09 13 įsakymu Nr. 473 įvardytas ekspertizės rūšis, kurių neleidžiama atlikti pelno siekiančioms įmonėms, teikiančioms visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, turi teisę atlikti:
18.1. Valstybinis visuomenės sveikatos centras – ekonominės veiklos, susijusios su I ir II kenksmingumo cheminių medžiagų, produktų, augalų apsaugos, biologinių preparatų, taip pat kosmetikos, dezinfekcijos, dezinsekcijos, deratizacijos priemonių gamyba, naudojimu ir importu, šalies, apskričių, karstinio regiono, kurortų planavimo projektų, šalies ir regionų plėtros schemų, valstybinių programų projektų, valstybinės reikšmės objektų, statybos (rekonstrukcijos) projektų ekspertizę.
18.2. Respublikinis mitybos centras – specialios paskirties maisto produktų ir maisto priedų gamybos ir importo sąlygų ekspertizę.
18.3. Radiacinės saugos centras – radioaktyviųjų, jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių gamybos, naudojimo, prekybos, importo, radioaktyviųjų atliekų gabenimo ir saugojimo, atominės energetikos objektų statybos ir eksploatavimo sąlygų ekspertizę.
EKSPERTIZĖS ATLIKIMAS
19. Šios tvarkos 14 punkte nurodytų institucijų pavedimas arba ekspertizės atlikimo sutartis, pagal užsakovo paraišką sudaroma tarp užsakovo ir vykdytojo, yra pagrindas bet kurios rūšies ekspertizei atlikti.
20. Ekspertizės organizatorius arba užsakovas gali parengti paraišką arba techninę užduotį ekspertizei atlikti.
21. Ekspertizei atlikti paskirtas ekspertas arba ekspertų grupė turi parengti ekspertizės atlikimo programą, jei tai nurodyta paraiškoje ar techninėje ekspertizės užduotyje.
22. Ekspertizės atlikimo programoje būtina nurodyti ekspertizės tikslą, darbų kryptis, apimtį, etapus, reikalingus laboratorinius ir kitus papildomus tyrimus, išvadų pateikimo terminus, darbų kaštus.
23. Ekspertizės darbų kaina nustatoma pagal sutartį su užsakovu, atsižvelgus į numatomų atlikti darbų sąmatą.
24. Ekspertizės vykdytojas ekspertizės darbų sąmatą turi pridėti prie ekspertizės atlikimo sutarties.
25. Atlikdamas ekspertizę, ekspertas arba ekspertų grupės vadovas gali iš užsakovo pareikalauti papildomos informacijos, reikalingos ekspertizės išvadoms parengti.
26. Laboratorinius ir kitus tyrimus gali atlikti atitinkamai veiklai akredituotos (atestuotos, licencijuotos) laboratorijos.
27. Ekspertizės atlikimo terminai paprastai nustatomi ekspertizės atlikimo sutartyje. Ekspertizės metu prireikus atlikti programoje nenumatytus tyrimus ar paaiškėjus, kad būtina atlikti kitus papildomus darbus, ekspertizės atlikimo terminai šalių susitarimu gali būti koreguojami. Ekspertizės terminai nustatomi ir koreguojami, suderinus su ekspertizę skyrusiomis institucijomis.
EKSPERTŲ KOMPETENCIJA, TEISĖS IR ATSAKOMYBĖ
30. Ekspertu gali būti specialistas, nustatyta tvarka įgijęs higienos (visuomenės sveikatos saugos) eksperto licenciją.
31. Eksperto liudijimus (licencijas) išduoda Visuomenės sveikatos saugos ekspertų atestacijos komisija prie Valstybinio visuomenės sveikatos centro (toliau – atestacijos komisija).
32. Ekspertų atestacijos komisijos nuostatus, sudėtį, eksperto (ekspertų grupės) nuostatus, ekspertų atestavimo tvarką reglamentuojantį dokumentą tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija.
33. Ekspertai nustatyta tvarka privalo Valstybiniam visuomenės sveikatos centrui kasmet pagal oficialią statistinės ataskaitos formą pateikti ataskaitą apie savo veiklą.
34. Valstybinis visuomenės sveikatos centras kaupia duomenis apie ekspertus, analizuoja jų atliktą darbą, organizuoja ekspertų kvalifikacijos kėlimą.
35. Ekspertas arba ekspertų darbo grupė, atlikdami ekspertizę, privalo:
35.1. išnagrinėti visus ekspertizei pateiktus dokumentus, įvertinti objekto bandinių tyrimų rezultatus;
35.2. prireikus nustatyta tvarka iš užsakovo pareikalauti papildomų duomenų apie ekspertizės objektą;
35.4. neatskleisti užsakovo komercinių bei technologinių paslapčių, laikytis tarnybinės etikos reikalavimų;
36. Ekspertas turi teisę:
36.2. gauti iš užsakovų, pateikusių objektą ekspertizei, papildomus duomenis, kurie yra būtini ekspertizės išvadoms;
36.5. ekspertizės metodikoje nustatyta tvarka prireikus imti tirti bandinius ir dalyvauti juos tiriant, jei tuos darbus atlieka akredituotos (atestuotos, licencijuotos) laboratorijos;
36.6. įstatymų nustatyta tvarka apskųsti su ekspertize susijusių pareigūnų veiksmus, jeigu jie pažeidžia eksperto teises ir teisėtus interesus;
37. Eksperto atsakomybė:
38. Eksperto (ekspertų) išvadų statusas:
38.1. vykdyti valstybinės ekspertizės išvadą privaloma, jeigu šios Tvarkos 14 punkte išvardytos institucijos pagal joms suteiktą kompetenciją priima tokį sprendimą;
38.2. privalomosios ekspertizės išvados yra įteisinamos higienos pažymėjimu ir išvados tampa privalomos, kai higienos pažymėjimus išduoda visuomenės sveikatos centrai, kiti juridiniai asmenys, turintys Sveikatos apsaugos ministerijos licenciją ir(ar) leidimą visuomenės sveikatos priežiūrai, o užsakovas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, raštiškai įsipareigoja privaloma tvarka laikytis higienos pažymėjimo išvadų;
EKSPERTIZĖS IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMAS
40. Ekspertizės išlaidos kompensuojamos iš užsakovų ar valstybės biudžeto, valstybinio ar savivaldybių sveikatos fondo ar kitų organizacijų, užsakiusių ekspertizę, lėšų.
41. Savivaldybės vykdomai pirminei visuomenės sveikatos priežiūrai reikalingas ekspertizes ir vykdytojus nustato visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktai, o užsakovo funkcijas vykdo savivaldybė.
42. Iš valstybės ar savivaldybių biudžeto kompensuojami tokie ekspertizės darbai:
42.2. valstybinės ekspertizės darbai, dalyvaujant tarpžinybinėse komisijose, darbo grupėse valstybinės valdymo ar savivaldos vykdomųjų institucijų pavedimu;
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
43. Ginčus dėl eksperto (ekspertų) parinkimo ar dėl ekspertizės išvadų pripažinimo sprendžia: