VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N u t a r i m a s

 

DĖL ENERGETIKOS ĮMONIŲ REGULIUOJAMOS VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. birželio 18 d. Nr. O3-155

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 8 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975; 2010, Nr. 81-4228) 361–367 straipsniais, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626; 2011, Nr. 87-4186) 28 straipsnio 6 dalimi, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964; 2012, Nr. 17-752) 26 straipsnio 1 dalimi, Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, skystinimo, tiekimo ir rinkos operatoriaus licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 27 d. nutarimu Nr. 1246 (Žin., 2011, Nr. 131-6227), 7.5 punktu, Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1474 (Žin., 2001, Nr. 104-3713; 2010, Nr. 51-2498), 18.5 punktu, Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. liepos 25 d. nutarimu Nr. 982 (Žin., 2003, Nr. 75-3481; 2010, Nr. 33-1556), 10.3 punktu, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) nutaria:

1. Patvirtinti Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Licencijuojamos veiklos priežiūros tvarkos aprašą, patvirtintą Komisijos 2010 m. gruodžio 17 d. nutarimu Nr. O3-327 (Žin., 2010, Nr. 152-7774).

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas,

pavaduojantis Komisijos pirmininką                              Danas Janulionis


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir

energetikos kontrolės komisijos

2012 m. birželio 18 d. nutarimu Nr. O3-155

 

ENERGETIKOS ĮMONIŲ REGULIUOJAMOS VEIKLOS PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja energetikos įmonių veiklos, kuriai reikalingos licencijos, leidimai, atestatai ir (ar) kuriai taikomos valstybės reguliuojamos kainos, priežiūrą (toliau – energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūra).

2. Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūra apima:

2.1. energetikos įmonių konsultavimą pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) kompetenciją;

2.2. energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimus;

2.3. teisės aktų nustatyta tvarka gautos informacijos apie energetikos įmonių reguliuojamą veiklą vertinimą;

2.4. poveikio priemonių energetikos įmonėms taikymą įstatymų ir jų pagrindu priimtų kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūra atliekama, vadovaujantis 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (OJ 2011 L 326), Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2012, Nr. 17-752), Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymu (Žin., 2011, Nr. 62-2936), Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626; 2011, Nr. 87-4186), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, skystinimo, tiekimo ir rinkos operatoriaus licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 27 d. nutarimu Nr. 1246 (Žin., 2011, Nr. 131-6227), Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1474 (Žin., 2001, Nr. 104-3713; 2010, Nr. 51-2498), Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. liepos 25 d. nutarimu Nr. 982 (Žin., 2003, Nr. 75-3481; 2010, Nr. 33-1556), bei šiuo Aprašu.

4. Šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Energetikos įstatyme, Viešojo administravimo įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. ENERGETIKOS ĮMONIŲ KONSULTAVIMAS

 

5. Energetikos įmonių konsultavimas yra neatsiejama energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūros dalis.

6. Jeigu energetikos įmonė vadovaujasi Komisijos ar jos įgalioto asmens patvirtinta rašytine arba viešai paskelbta konsultacija (paskelbta Komisijos interneto svetainėje), kuri vėlesne konsultacija, kitu individualiu administraciniu aktu arba teismo sprendimu pripažįstama kaip neatitinkanti (klaidinga) teisės aktų reikalavimų, energetikos įmonei poveikio priemonės už netinkamą teisės aktų vykdymą, kurį lėmė klaidinga konsultacija, netaikomos.

7. Aprašo 6 punkte nustatyta išlyga dėl klaidingos konsultacijos pasekmių netaikoma, jeigu yra bent viena iš Viešojo administravimo įstatymo 363 straipsnio 3 dalyje numatytų sąlygų.

 

III. ENERGETIKOS ĮMONIŲ reguliuojamos VEIKLOS PATIKRINIMAI

 

8. Komisijos veikla, susijusi su energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimais, planuojama ir atliekama, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 362 straipsnio 1 dalyje nustatytais principais.

9. Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai.

10. Planinis patikrinimas atliekamas pagal Komisijos pirmininko įsakymu patvirtintą metinį planuojamų atlikti energetikos įmonių (toliau – ūkio subjektas) reguliuojamos veiklos patikrinimų planą (toliau – patikrinimų planas).

11. Patikrinimų planas tvirtinamas kiekvieniems kalendoriniams metams. Patvirtintas patikrinimų planas, įskaitant ir Aprašo 12 punkte nustatyto planinio patikrinimo atlikimo termino pratęsimą, gali būti keičiamas tik Komisijos pirmininko motyvuotu sprendimu, esant Komisijos įgalioto darbuotojo teikimui. Patvirtintas patikrinimų planas ir jo pakeitimai skelbiami Komisijos interneto svetainėje.

12. Patikrinimo plane nustatytas planinio patikrinimo atlikimo terminas negali būti ilgesnis negu 6 mėnesiai. Šis terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 2 mėnesiams.

13. Planinio patikrinimo pirminis tikslas – surinkti ir įvertinti informaciją apie ūkio subjekto veiklą, taip pat suteikti jam metodinę pagalbą. Metodinė pagalba energetikos įmonės reguliuojamos veiklos patikrinimų metu neteikiama, jeigu jos teikimas trukdo siekti energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūros tikslų, susijusių su teisės aktų reikalavimų laikymosi priežiūra, laikytis specialiuosiuose priežiūrą reglamentuojančiuose įstatymuose ir jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ar Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse įtvirtintų atitinkamai priežiūrai keliamų reikalavimų.

14. Patikrinimų plane nurodoma konkreti energetikos įmonė, kurios reguliuojamą veiklą planuojama tikrinti, planuojamos atlikti įmonės veiklos patikrinimo pradžios ir pabaigos datos.

15. Patikrinimų planas sudaromas, atsižvelgiant į:

15.1. Komisijos strateginiame veiklos plane numatytų atlikti patikrinimų skaičių;

15.2. anksčiau nustatytus teisės aktų pažeidimus reguliuojamos veiklos srityje;

15.3. vartotojų skundų dėl reguliuojamos veiklos skaičių;

15.4. kitas aplinkybes, dėl kurių atsiradimo galimas teisės aktų pažeidimų rizikos padidėjimas reguliuojamos veiklos srityje.

16. Atsižvelgus į Aprašo 15 punkte nurodytas aplinkybes, energetikos įmonės planiniam tikrinimui atrenkamos pagal šiuos kriterijus:

16.1. Komisija anksčiau nėra tikrinusi energetikos įmonės reguliuojamos veiklos arba ją tikrinusi daugiau nei prieš 2 kalendorinius metus;

16.2. pagal ankstesnių patikrinimų rezultatus ar esminius įvykius, turinčius ar turėjusius įtakos energetikos įmonių vykdomai reguliuojamai veiklai;

16.3. energetikos įmonės technologinis, finansinis ir vadybinis pajėgumas praėjusiais metais buvo įvertintas nepatenkinamai, taip pat jei energetikos įmonė turėjo ar turi finansinių sunkumų vykdyti savo įsipareigojimus;

16.4. yra gauta informacija iš valstybės ar savivaldybės institucijų ir įstaigų, žiniasklaidos, įtarus, kad Komisijai buvo teikiama klaidinga informacija ar Komisijos reikalaujama informacija buvo pateikta neišsami.

17. Į patikrinimų planą taip pat gali būti įtraukiami energetikos įmonių, kurioms nustatytų bazinių kainų ar kainų viršutinių ribų galiojimo laikotarpis baigiasi tais kalendoriniais metais, patikrinimai.

18. Vienu metu gali būti atliekami ne daugiau kaip du energetikos įmonės veiklos planiniai patikrinimai. Komisija ir kiti priežiūrą atliekantys subjektai, kurių priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję, gali atlikti bendrą dviejų ar daugiau priežiūrą atliekančių subjektų planinį patikrinimą, jeigu taip sumažėja priežiūros našta energetikos įmonei.

19. Neplaninis patikrinimas atliekamas Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo motyvuotu sprendimu, esant Komisijos įgalioto darbuotojo teikimui.

20. Aprašo 19 punkte nustatytame motyvuotame sprendime nurodomas konkretus ūkio subjektas, kurio veiklą planuojama tikrinti, neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindas, pradžios ir pabaigos datos, dalykas ir apskundimo tvarka.

21. Neplaninis patikrinimas atliekamas mutatis mutandis, taikant Aprašo 12 punkto nuostatas. Aprašo 12 punkte nustatytas terminas gali būti pratęstas tik Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo motyvuotu sprendimu, esant Komisijos įgalioto darbuotojo teikimui.

22. Neplaninio patikrinimo tikslas – įvertinti faktus ar aplinkybes, dėl kurių buvo inicijuotas neplaninis patikrinimas.

23. Neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas:

23.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą atlikti energetikos įmonės reguliuojamos veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;

23.2. turint informacijos ar kilus pagrįstiems įtarimams dėl energetikos įmonės reguliuojamos veikos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų;

23.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti energetikos įmonės reguliuojamos veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai.

24. Gautas asmens anoniminis skundas dėl konkretaus ūkio subjekto veikos, tai yra veikimo ar neveikimo, gali būti laikomas pagrindu atlikti neplaninį patikrinimą tik tuo atveju, jeigu Komisijos pirmininkas priima sprendimą dėl asmens anoniminio skundo nagrinėjimo.

25. Neplaninis patikrinimas atliekamas ir tais atvejais, kai jo pagrindą nustato įstatymas ar kitas įstatymo įgyvendinamasis teisės aktas.

26. Ūkio subjektas įstatymų nustatyta tvarka gali skųsti Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo.

 

IV. PASIRENGIMAS PATIKRINIMUI

 

27. Komisijos įgaliotas darbuotojas, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki planinio patikrinimo pradžios, raštu informuoja ūkio subjektą, pateikdamas jam pranešimą apie priimtą sprendimą atlikti planinį patikrinimą (toliau – pranešimas), kuriame nurodo planinio patikrinimo atlikimo pagrindą, pradžios ir pabaigos datas, dalyką ir preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas privalės pateikti Komisijos įgaliotiems darbuotojams, sąrašą.

28. Planinis patikrinimas pradedamas pranešime nurodyta data ir baigiamas ne vėliau, nei jame nurodyta data. Pratęsus atitinkamo planinio patikrinimo atlikimo terminą pagal Aprašo 12 punktą, Komisijos įgaliotas darbuotojas (darbuotojai), atliekantis (atliekantys) atitinkamą planinį patikrinimą, pateikia ūkio subjektui teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą Komisijos pirmininko motyvuoto sprendimo pratęsti patikrinimo plane nustatytą planinio patikrinimo atlikimo terminą kopiją.

29. Komisijos įgalioti darbuotojai, pradėdami ūkio subjekto neplaninį patikrinimą, pateikia tikrinamam ūkio subjektui teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo motyvuoto sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją. Jeigu vykdant neplaninį patikrinimą yra būtina prieš tai informuoti tikrinamą energetikos įmonę apie numatomą neplaninį patikrinimą, siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui, informacinis pranešimas gali būti nesiunčiamas.

30. Pratęsus atitinkamo neplaninio patikrinimo atlikimo terminą pagal Aprašo 21 punktą, Komisijos įgaliotas darbuotojas (darbuotojai), atliekantis (atliekantys) atitinkamą neplaninį patikrinimą, pateikia ūkio subjektui teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo motyvuoto sprendimo pratęsti neplaninio patikrinimo atlikimo terminą kopiją.

31. Patikrinimai atliekami, vadovaujantis patikrinimų planu ir Komisijos pirmininko ar Komisijos pirmininko pavaduotojo sprendimu atlikti neplaninį patikrinimą.

32. Atlikti patikrinimus turi teisę Komisijos pirmininko įsakymu paskirti Komisijos darbuotojai (toliau – Tikrinimo komisija).

33. Įsakyme nurodomas tikrinamos energetikos įmonės pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė; juridinio asmens – įmonės pavadinimas), kodas (fizinio asmens – asmens kodas, jei toks yra; juridinio asmens – įmonės kodas), fizinio asmens arba juridinio asmens adresas, jei yra išduota Komisijos licencija, leidimas ar atestatas, taip pat nurodoma licencijos, leidimo ar atestato išdavimo data, rūšis ir numeris, tikrinimo tikslas, tikrinamas laikotarpis, Tikrinimo komisijos vadovo ir narių pareigos, vardas ir pavardė, patikrinimo pradžios ir pabaigos laikas, preliminarus dokumentų sąrašas, kuriuos energetikos įmonė turi pateikti Tikrinimo komisijai.

34. Komisija patikrinimui atlikti turi teisę pasitelkti ekspertus ar specialistus iš kitų valstybės institucijų bei organizacijų, jeigu reikalingos jų specialios žinios ar patirtis.

 

V. TIKRINIMO KOMISIJOS NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

35. Tikrinimo komisijos vadovas ir nariai, atlikdami patikrinimus, vadovaujasi šio Aprašo nuostatomis. Tikrinimo komisijos vadovas ir nariai, atlikdami patikrinimus, turi teisę:

35.1. gauti paaiškinimus žodžiu ar raštu iš tikrinamų energetikos įmonių vadovų ar jų įgaliotų asmenų;

35.2. pateikę tarnybinį pažymėjimą ir Komisijos pirmininko įsakymą – laisvai įeiti į tikrinamų energetikos įmonių patalpas darbo metu, tikrinti dokumentus bei kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius, susijusius su tikrinamos energetikos įmonės reguliuojama veikla;

35.3. gauti su energetikos įmonės reguliuojama veikla susijusius dokumentus ir pasidaryti jų kopijas;

35.4. esant tarnybiniam būtinumui, pasitelkti kitus Komisijos specialistus, ekspertus ar specialistus iš kitų valstybės institucijų bei organizacijų.

36. Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimą, privalo:

36.1. vadovautis tikrinamų energetikos įmonių reguliuojamą veiklą reglamentuojančiais Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir šio Aprašo nuostatomis;

36.2. surinkti patikrinimui būtiną informaciją apie tikrinamą energetikos įmonę;

36.3. išanalizuoti ir apibendrinti turimą informaciją;

36.4. susipažinti ir įvertinti ankstesnių tikrinimų (jei tokių buvo) išvadas;

36.5. patikrinimo metu nustačius teisės aktų, reglamentuojančių reguliuojamą veiklą, pažeidimų, surašyti patikrinimo aktą ir inicijuoti įstatymuose numatytų poveikio priemonių taikymą;

36.6. vykdyti Tikrinimo komisijos vadovo nurodymus, susijusius su patikrinimu. Tikrinimo komisijos vadovo pavedimu atlikti papildomas, tikrinimo darbo plane nenumatytas, tačiau su patikrinimu susijusias užduotis;

36.7. būti objektyvūs ir sąžiningi, iš anksto viešai nevertinti atlikto patikrinimo rezultatų;

36.8. užtikrinti, kad patikrinimų medžiaga būtų saugiai laikoma;

36.9. saugoti tikrinamų energetikos įmonių komercines paslaptis, apie kurias sužinojo patikrinimo metu. Asmenys, atskleidę šią informaciją, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

37. Tikrinimo komisijos vadovas:

37.1. vadovauja Tikrinimo komisijos darbui ir užtikrina, kad laiku ir kokybiškai būtų atliktos užduotys;

37.2. prireikus Tikrinimo komisijos nariams nustato konkrečias užduotis ir jų atlikimo terminus;

37.3. atstovauja Tikrinimo komisijai derinant iškilusius klausimus bei problemas su tikrinamų energetikos įmonių vadovais ar jų įgaliotais atstovais;

37.4. užtikrina patikrinimui reikalingos informacijos surinkimą;

37.5. užtikrina, kad visos patikrinimo išvados būtų motyvuotos ir pagrįstos;

37.6. nedelsdamas informuoja atitinkamą reguliuojamos energetikos veiklos sritį kuruojantį Komisijos narį ir Komisijos pirmininką, jei patikrinimo metu nustatomi galimi teisės aktų pažeidimai ar kiti reguliuojamos veiklos trūkumai, dėl kurių gali būti pažeidžiamos vartotojų teisės ar teisėti interesai arba kilti grėsmė tikrinamos energetikos įmonės reguliuojamai veiklai.

38. Tikrinimo komisijos vadovu ar nariu, atliekančiu patikrinimą, negali būti skiriamas asmuo, kuris:

38.1. yra susijęs artimos giminystės arba svainystės ryšiais su tikrinamos energetikos įmonės vadovu, vyriausiuoju finansininku, valdybos nariais;

38.2. yra buvęs tikrinamos energetikos įmonės darbuotoju ir nuo darbo santykių pasibaigimo yra praėję mažiau nei vieni metai;

38.3. yra tikrinamos energetikos įmonės akcininkas;

38.4. yra veikiamas kitų sąlygų, galinčių turėti įtakos patikrinimo objektyvumui.

39. Jei paskyrus Tikrinimo komisijos vadovą ar narį atlikti patikrinimą paaiškėja šio Aprašo 38 punkte nurodytos aplinkybės, Tikrinimo komisijos vadovas ar narys privalo nusišalinti ir apie tai nedelsdamas raštu informuoti Komisijos pirmininką. Sprendimą dėl Komisijos darbuotojo nušalinimo nuo dalyvavimo energetikos įmonės reguliuojamos veiklos patikrinime priima Komisijos pirmininkas.

 

VI. TIKRINAMŲ ENERGETIKOS ĮMONIŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

40. Tikrinama energetikos įmonė privalo:

40.1. paskirti įgaliotus atsakingus asmenis, kurie dalyvautų atliekant patikrinimą ir bendradarbiautų su Tikrinimo komisijos nariais;

40.2. vykdyti Tikrinimo komisijos narių teisėtus nurodymus ir netrukdyti jiems įgyvendinti įstatymais, šiuo Aprašu bei kitais teisės aktais suteiktų teisių;

40.3. pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, elektroniniu būdu tvarkomus duomenis bei kitą informaciją, susijusią su tikrinamos energetikos įmonės vykdoma reguliuojama veikla;

40.4. sudaryti reikiamas sąlygas patikrinimui atlikti, kai patikrinimas atliekamas nuvykus į tikrinamos energetikos įmonės būstinę.

41. Tikrinama energetikos įmonė turi teisę:

41.1. raštu ir (ar) žodžiu teikti, pastabas bei paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos;

41.2. reikalauti, kad Tikrinimo komisijos nariai, atlikdami patikrinimą, laikytųsi teisės aktuose numatytų procedūrų ir neviršytų suteiktų įgaliojimų;

41.3. informuoti Komisiją apie neteisėtus Tikrinimo komisijos vadovo ar narių veiksmus;

41.4. dalyvauti Komisijos posėdyje svarstant patikrinimo aktą.

42. Energetikos įmonė teikia Tikrinimo komisijai dokumentus, kuriuos privaloma rengti, vadovaujantis teisės aktų reikalavimais, taip pat kitą informaciją energetikos įmonės turima forma. Tikrinimo komisija negali reikalauti energetikos įmonės pateikti konkrečios prašomos formos duomenų ar dokumentų, jeigu jų rengimas nenumatytas teisės aktuose, tam reikėtų sukurti dokumentus ar informacijos rinkmenas ir tai būtų susiję su neproporcingai didelėmis darbo ir laiko sąnaudomis.

43. Komisija ir kiti priežiūrą atliekantys subjektai, vadovaudamiesi Verslą prižiūrinčių subjektų keitimosi verslo subjektų pateiktais dokumentais tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 340 (Žin., 2009, Nr. 49-1987), tarpusavyje keičiasi jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinais dokumentais ir kita informacija, kurią jiems yra pateikusios energetikos įmonės. Energetikos įmonė turi teisę neteikti Komisijai dokumentų, jeigu tuos pačius dokumentus ji yra pateikusi nors vienam priežiūrą atliekančiam subjektui. Atsisakydama pateikti dokumentus energetikos įmonė turi raštu nurodyti, kokiam priežiūrą atliekančiam subjektui šie dokumentai yra pateikti.

 

VII. PATIKRINIMO ATLIKIMAS IR REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

44. Tikrinimo komisijos vadovas sudaro tikrinimo darbo planą ir jį suderina su atitinkamą reguliuojamą veiklą kuruojančiu Komisijos nariu. Atsižvelgiant į patikrinimo tikslą bei turimą informaciją apie tikrinamą energetikos įmonę, tikrinimo darbo planas gali būti tikslinamas ar papildomas. Su tikrinimo darbo planu turi būti pasirašytinai supažindinti visi patikrinime dalyvaujantys Tikrinimo komisijos nariai.

45. Patikrinimas pradedamas nuo Tikrinimo komisijos narių susipažinimo su Komisijos turima medžiaga ir informacija apie tikrinamą energetikos įmonę, su ankstesnių patikrinimų (jei tokių buvo) išvadomis, iš kitų valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų ar įstaigų gautais dokumentais, kita informacija, susijusia su tikrinamos energetikos įmonės vykdoma reguliuojama veikla.

46. Jeigu būtina nuvykti į patikrinimo vietą, Tikrinimo komisijos vadovas ir nariai susitinka su tikrinamos energetikos įmonės vadovu arba jo įgaliotu atstovu (toliau – atstovas).

47. Tikrinimo komisija turi surinkti patikrinimui būtiną informaciją, susijusią su tikrinama sritimi.

48. Informacija apie atliekamą patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai Komisija gali teikti informaciją apie atliekamo patikrinimo faktą, kai tai daroma ne Komisijos iniciatyva.

49. Patikrinimas įforminamas patikrinimo aktu (šio Aprašo 1 priedas), kurio projektą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo patikrinimo pabaigos dienos surašo Tikrinimo komisija.

50. Patikrinimo aktas kiekvienai tikrintai energetikos įmonei surašomas atskirai. Patikrinimo akte pateikiama informacija apie patikrinimo rezultatus pagal kiekvieną reguliuojamą sritį, kuri buvo tikrinta.

51. Patikrinimo akte nurodomi nustatyti galimi teisės aktų, reglamentuojančių energetikos įmonių reguliuojamą veiklą, pažeidimai, tikrinamos energetikos įmonės reguliuojamos veiklos trūkumai, reguliuojamos veiklos vertinimas bei kitos pastabos. Metodinės pagalbos teikimo atveju, pagal Komisijos kompetenciją, pateikiamos konsultacinio pobūdžio išvados ar kitos prevencinio pobūdžio priemonės, padedančios energetikos įmonėms laikytis teisės aktų reikalavimų, poveikio priemones taikant kaip ultima ratio priemonę.

52. Patikrinimo aktas turi būti surašomas tiksliai, aiškiai, suprantamai, visi teiginiai turi būti argumentuoti, pagrįsti dokumentų duomenimis, teisės aktų nuostatomis ir kita informacija. Jei reikia, prie jo gali būti pridedami priedai (Tikrinimo komisijos vadovo ar narių paaiškinimai, dokumentų kopijos ir kt.).

53. Patikrinimo akto projektas pateikiamas tikrinamai energetikos įmonei pastaboms ne vėliau kaip kitą darbo dieną po patikrinimo akto projekto surašymo.

54. Tikrinama energetikos įmonė, susipažinusi su patikrinimo akto projektu, per 5 darbo dienas nuo patikrinimo akto projekto gavimo gali raštu pateikti paaiškinimus dėl patikrinimo rezultatų.

55. Tikrinimo komisija, atsižvelgdama į tikrinamos energetikos įmonės pastabas (jei tokių buvo), ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tikrinamos energetikos įmonės pastabų gavimo jas įvertina ir surašo patikrinimo aktą.

56. Patikrinimo aktą pasirašo visi patikrinimą atlikę Tikrinimo komisijos nariai.

 

VIII. PATIKRINIMO AKTO SVARSTYMAS KOMISIJOS POSĖDYJE

 

57. Tikrinimo komisijos vadovo ir narių pasirašytas patikrinimo aktas teikiamas svarstyti Komisijos posėdyje Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka.

58. Komisija, posėdyje spręsdama pateiktą klausimą, priima dėl jo sprendimą.

59. Apie Komisijos priimtą sprendimą energetikos įmonė, prireikus – kitos valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, taip pat kiti suinteresuoti asmenys informuojami Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka.

 

IX. TEISĖS AKTŲ NUSTATYTA TVARKA GAUTOS INFORMACIJOS APIE ENERGETIKOS ĮMONĘ VEIKLĄ VERTINIMAS IR POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMAS

 

60. Komisija, vykdydama energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūrą, įvertina turimą ar teisės aktų nustatyta tvarka gautą informaciją, taip pat gautus asmens pranešimus, prašymus ar skundus ir priima nutarimą, kuriuo nustato pažeidimus pagal Energetikos įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3 ar 4 punktus bei nurodo protingą laikotarpį, per kurį energetikos įmonė turi juos pašalinti.

61. Energetikos įmonė per Komisijos nustatytą laikotarpį privalo pašalinti reguliuojamos veiklos pažeidimus ir apie tai nedelsiant informuoti Komisiją.

62. Energetikos įmonei nepašalinus nustatyto reguliuojamos veiklos pažeidimo per nurodytą laikotarpį, Komisija skiria baudas, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 36 straipsnio, Gamtinių dujų įstatymo 28 straipsnio 7 dalies, Elektros energetikos įstatymo 55 straipsnio 1 dalies nuostatomis dėl baudų ir jų skyrimo tvarkos bei Piniginių baudų skyrimo ir jų dydžio nustatymo taisyklėmis.

63. Pirmaisiais metais po energetikos įmonės reguliuojamos veiklos, dėl kurios atliekama priežiūra, pradžios šiam subjektui už atliekamo pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su energetikos įmonės reguliuojamos veiklos ribojimu (sustabdomos ar naikinamos veiklos licencijos). Nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, energetikos įmonei nustatomas protingas, ne trumpesnis kaip vieno mėnesio terminas, pažeidimams ištaisyti, išskyrus atvejus, kai dėl objektyvių priežasčių pažeidimui pašalinti reikia ilgesnio laikotarpio.

64. Aprašo 63 punkte nustatyta išlyga netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą pažeidimams ištaisyti netaikoma, esant Viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 8 dalies pagrindams.

 

X. GAMTINIŲ DUJŲ PERDAVIMO SISTEMOS OPERATORIAUS IR ELEKTROS ENERGIJOS PERDAVIMO SISTEMOS OPERATORIAUS VEIKLOS PRIEŽIŪRA

 

65. Komisija prižiūri, kad gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius, pasiekęs atitiktį Gamtinių dujų įstatymo aštuntojo skirsnio „Veiklų ir apskaitos atskyrimas“ reikalavimams, nuo licencijos jam išdavimo ir paskyrimo perdavimo sistemos operatoriumi momento visada atitiktų Gamtinių dujų įstatymo ketvirtojo ir aštuntojo skirsnių reikalavimus.

66. Komisija prižiūri ir kontroliuoja, kaip paskirtasis elektros energijos perdavimo sistemos operatorius, vykdydamas savo veiklą, užtikrina Elektros energetikos įstatyme nustatytus nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimus.

67. Šio Aprašo 65 ir 66 punktuose nurodyta perdavimo sistemos operatorių priežiūra atliekama perdavimo sistemos operatoriams ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas nuo įvykusių pasikeitimų dienos, Komisijai teikiant informaciją dėl:

67.1. elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus dalyvių, turinčių daugiau nei 1/3 akcijų ir balsų šio juridinio asmens dalyvių susirinkime, sąrašo pasikeitimo ar gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus dalyvių, turinčių daugiau nei 1/10 balsų šio juridinio asmens dalyvių susirinkime sąrašo pasikeitimo;

67.2. informacijos apie elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus dalyvių iš trečiųjų valstybių, turinčių 5 procentus ar daugiau akcijų ir (ar) balsų šio juridinio asmens dalyvių susirinkime, pasikeitimo (nurodoma ir jų turima akcijų, ir balsų dalis šio juridinio asmens dalyvių susirinkime) ar informacijos apie gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus dalyvių iš trečiųjų valstybių pasikeitimo (nurodoma ir jų turima balsų dalis šio juridinio asmens dalyvių susirinkime) pasikeitimo;

67.3. dalyvių be balsavimo teisių sąrašo pasikeitimo;

67.4. sąrašo įmonių, kurias juridinis asmuo, besiverčiantis gamtinių dujų ar elektros energetikos sektoriuje licencijuojama perdavimo veikla, tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai kontroliuoja, nurodęs balsavimo teisių procentą ir įrodymus, kokia veikla verčiasi šios įmonės (licencijų, atestatų, leidimų ar kitų dokumentų, įrodančių įmonės vykdomą veiklą, kopijas) pasikeitimo;

67.5. dalyvių balsavimo sutarties pasikeitimo;

67.6. kolegialių organų darbo reglamentų pasikeitimo;

67.7. sąrašo grupių, su kuriomis juridinis asmuo, besiverčiantis gamtinių dujų ar elektros energetikos sektoriuje licencijuojama perdavimo veikla, konsoliduotas pagal tarptautinius apskaitos standartus, pasikeitimo;

67.8. dalyvių susirinkimo arba šio juridinio asmens kolegialaus organo sprendimo (su balsavimo duomenimis), kuriuo skiriami šio juridinio asmens kolegialaus valdymo organo nariai, pasikeitimui;

67.9. dalyvių susirinkimo arba šio juridinio asmens kolegialaus organo sprendimo, kuriuo skiriamas šio juridinio asmens vadovas, pasikeitimo;

67.10. taisyklių ir procedūrų, pagal kurias veikia valdymo organai, pasikeitimo;

67.11. kolegialių organų narių sąrašo, informacijos apie vadovą ir kitus asmenis, teisėtai atstovaujančius šiam juridiniam asmeniui, pasikeitimo;

67.12. procedūrų, apsaugančių nuo komerciniu požiūriu neskelbtinos informacijos perleidimo įmonėms, kurios verčiasi gamtinių dujų ar elektros energijos gavybos, tiekimo ir (ar) elektros energijos gamybos, tiekimo veiklomis, pasikeitimo;

67.13. informacijos apie atėjusį personalą (nurodoma, kokiose gamtinių dujų gavybos, tiekimo, elektros energijos gamybos, tiekimo įmonėse šie asmenys dirbo), apimančią 6 mėnesius iki veiklų, kuriomis šis juridinis asmuo verčiasi, atskyrimo ir po atskyrimo, pasikeitimo.

68. Komisija šio Aprašo III skyriuje nustatyta tvarka pradeda elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus veiklos patikrinimą bent vienu iš šių atvejų:

68.1. gavusi elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus pranešimą apie numatomus sandorius, kuriuos reikia iš naujo įvertinti, ar jie atitinka perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimus. Apie numatomus sandorius elektros energijos perdavimo sistemos operatorius Komisijai praneša ne vėliau kaip likus vienam mėnesiui iki numatomo sandorio sudarymo;

68.2. savo iniciatyva, jeigu yra gauta pagrįstos informacijos, kad dėl tam tikrų elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus veiklos aplinkybių pasikeitimo yra ar gali būti pažeisti elektros energijos perdavimo sistemos operatoriaus nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimai;

68.3. gavusi pagrįstą Europos Komisijos prašymą.

69. Komisija, Komisijos darbo reglamente nustatyta tvarka, iš naujo įvertina gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus atitiktį Gamtinių dujų įstatymo ketvirtojo skirsnio reikalavimams, kai:

69.1. gaunamas gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus pranešimas dėl planuojamo sandorio, kurį Komisijai gali reikėti įvertinti, siekiant nustatyti, ar gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius atitinka licencijuojamos veiklos reikalavimus. Apie planuojamus sandorius gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius Komisijai praneša ne vėliau kaip likus vienam mėnesiui iki planuojamo sandorio sudarymo;

69.2. sužino, kad dėl numatomo arba įvykusio teisių pasikeitimo ar poveikio gamtinių dujų perdavimo sistemos savininkams arba operatoriams gali ar galėjo būti pažeisti licencijuojamos veiklos reikalavimai;

69.3. Europos Komisija kreipiasi į Komisiją prašydama įvertinti gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus atitiktį Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimams.

70. Poveikio priemonių taikymas už perdavimo sistemos operatoriaus pateiktos informacijos priežiūros pažeidimus atliekamas pagal šio Aprašo IX skyrių.

 

XI. ENERGETIKOS ĮMONIŲ reguliuojamos VEIKLOS PRIEŽIŪROS INFORMACINĖ SISTEMA

 

71. Komisija savo interneto svetainėje skelbia:

71.1. nacionalinių, Europos Sąjungos ir kitų tarptautinių teisės aktų, nustatančių atitinkamą energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūrą bei poveikio priemonių taikymą, įtvirtinančių Komisijos įgaliojimus, sąrašą;

71.2. informaciją apie pagrindinius atitinkamos srities energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūros reikalavimus;

71.3. Komisijos priimtų sprendimų apskundimo tvarką;

71.4. Komisijos konsultacijas, informaciją apie konsultavimą ir kitos metodinės pagalbos teikimą;

71.5. šį Aprašą, patvirtintą metinį patikrinimų planą, metinę vykdytos reguliuojamos veiklos priežiūros ataskaitą.

72. Kalendoriniams metams pasibaigus, Komisija per keturis mėnesius parengia reguliuojamos veiklos metinę ataskaitą, kurioje pateikiama informaciją apie:

72.1. konsultavimo veiklą;

72.2. vykdytus patikrinimus;

72.3. energetikos įmonėms įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytų reikalavimų nesilaikymo ar netinkamo vykdymo mastą, priežastis, taikytas prevencines ir poveikio priemones, dažniausiai pažeidžiamas teisės aktų nuostatas;

72.4. siūlomus keisti ar priimti naujus teisės aktus, išskiriant priemones, kuriomis šalinamos teisinio reglamentavimo spragos, efektyviau organizuojama energetikos įmonių reguliuojamos veiklos priežiūra, mažinama priežiūros našta energetikos įmonėms.

73. Komisijos pareigūnų ir darbuotojų veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijais negali būti paskirtų nuobaudų skaičius, baudų dydis ar kiti su sankcijų energetikos įmonėms taikymu susiję rodikliai.

 

XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

74. Energetikos įmonės turi teisę kreiptis dėl Komisijos korupcinio pobūdžio ar kitų teisės aktų reikalavimų neatitinkančių veikų į atitinkamus viešojo administravimo subjektus, Specialiųjų tyrimų tarnybą, kitas institucijas įstatymų nustatyta tvarka.

75. Tikrinimo komisijos vadovas ir nariai bei kiti asmenys, pažeidę šio Aprašo nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

76. Juridiniai ir fiziniai asmenys, pažeidę šį Aprašą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.


77. Komisijos veikimas ar neveikimas, įgyvendinant Aprašo nuostatas, gali būti skundžiami teisės aktuose numatyta tvarka..

__________________


Energetikos įmonių reguliuojamos

veiklos priežiūros tvarkos aprašo

1 priedas

 

(Patikrinimo akto formos pavyzdys)

 

herbas_baltam mazas

(Herbas)

VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

PATIKRINIMO AKTAS

 

20 __ m.______________ d. Nr. _____

 

__________________________

(sudarymo vieta)

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 8 straipsniu, ___________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

(atitinkamo energetikos sektoriaus priežiūrą, reglamentuojančių taisyklių pavadinimas, punktas)

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininko 20__ m. __________ d. įsakymu Nr. _______, sudaryta Tikrinimo komisija ____________________________________________________

___________________________________________________________________________

(tikrinimo komisijos vadovo ir narių pareigos, vardas ir pavardė)

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

(tikrinamos energetikos įmonės pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė; juridinio asmens – įmonės pavadinimas), kodas (fizinio asmens – asmens kodas, jei toks yra; juridinio asmens – įmonės kodas), fizinio asmens adresas arba juridinio asmens buveinės adresas, licencijos, leidimo ar atestato išdavimo data)

___________________________________________________________________________ ,

(licencijos, leidimo ar atestato rūšis ir numeris)

_____________________________________ atliko _______________________ patikrinimą.

 

Patikrinimas pradėtas ________________ baigtas ____________.

(data) (data)

Energetikos įmonės reguliuojamos veiklos tikrinamasis laikotarpis __________________

(data)

Patikrinimo tikslas________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 


Patikrinimo metu nustatyta:________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Patikrinimo metu nustatyti šie reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimai:

______________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Patikrinimo išvados: ______________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

PRIDEDAMA: __________ lapai (-ų).

 

(Tikrinimo komisijos vadovo pareigos)

 

(parašas)

 

(vardas ir pavardė)

 

(Tikrinimo komisijos nario pareigos)

 

(parašas)

 

(vardas ir pavardė)

 

(Tikrinimo komisijos nario pareigos)

 

(parašas)

 

(vardas ir pavardė)

 

_________________