LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO
DEKRETAS
DĖL PAKLAUSIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCINIAM TEISMUI
2008 m. lapkričio 6 d. Nr. 1K-1565
Vilnius
1 straipsnis.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 105 straipsnio 3 dalies 1 punkte ir 106 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtinta Respublikos Prezidento teisė kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su paklausimu dėl išvados, ar nebuvo pažeistas rinkimų įstatymas per Seimo narių rinkimus. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 86 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad partijos, iškėlusios kandidatus į Seimo narius, kandidatai į Seimo narius Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimus arba jos atsisakymą nagrinėti skundus dėl Seimo rinkimų įstatymo pažeidimų ne vėliau kaip per 24 valandas po to, kai paskelbiami oficialūs rinkimų rezultatai, gali apskųsti Seimui ar Respublikos Prezidentui. Tokiais atvejais Seimas ar Respublikos Prezidentas ne vėliau kaip per 48 valandas kreipiasi į Konstitucinį Teismą su paklausimu dėl Seimo rinkimų įstatymo pažeidimo.
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos pirmininkas Andrius Kubilius Respublikos Prezidentui 2008 m. lapkričio 6 d. įteikė skundą dėl Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo pažeidimų. Vyriausiosios rinkimų komisijos 2008 m. spalio 31 d. sprendimu Nr. 196 „Dėl Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų atstovės R. Baškienės skundo dėl galimų šiurkščių Seimo rinkimų pažeidimų ir dokumentų klastojimo bei prašymo pripažinti rinkimų rezultatus Lazdijų–Druskininkų vienmandatėje rinkimų apygardoje Nr. 71 negaliojančiais“ buvo atmestas Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų atstovės rinkimams Vyriausiojoje rinkimų komisijoje R. Baškienės skundas dėl galimų šiurkščių Seimo rinkimų pažeidimų ir dokumentų klastojimo bei prašymas pripažinti rinkimų rezultatus Lazdijų–Druskininkų vienmandatėje rinkimų apygardoje Nr. 71 negaliojančiais. Skunde nurodytos aplinkybės gali būti vertinamos kaip Seimo rinkimų įstatymo 3 straipsnio ir 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto pažeidimai.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalis nustato, kad Seimo nariai renkami visuotine, lygia, tiesiogine rinkimų teise ir slaptu balsavimu. Konstitucinis lygių rinkimų principas yra įtvirtintas Seimo rinkimų įstatymo 3 straipsnyje, nustatančiame, kad kiekvienas turintis teisę rinkti Lietuvos Respublikos pilietis rinkimuose turi po veną balsą vienmandatėje ir daugiamandatėje rinkimų apygardose, o šie balsai yra lygiaverčiai kiekvieno kito, turinčio teisę rinkti, piliečio balsams. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje pabrėžė, kad konstitucinėje demokratijoje politinių atstovaujamųjų institucijų formavimui yra keliami ypatingi reikalavimai. Šios institucijos negali būti formuojamos tokiu būdu, kad kiltų abejonių dėl jų legitimumo, teisėtumo, inter alia dėl to, ar renkant asmenis į politines atstovaujamąsias institucijas nebuvo pažeisti demokratinės teisinės valstybės principai. Priešingu atveju būtų pakirstas žmonių pasitikėjimas atstovaujamąja demokratija, valstybės institucijomis, pačia valstybe. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nurodė, kad demokratiški rinkimai yra svarbi piliečių dalyvavimo valdant valstybę forma, kartu ir būtinas valstybės politinių atstovaujamųjų institucijų formavimo elementas. Rinkimai negali būti laikomi demokratiškais, o jų rezultatai – legitimiais ir teisėtais, jeigu rinkimai vyksta paminant Konstitucijoje įtvirtintus demokratinių rinkimų principus, pažeidžiant demokratines rinkimų procedūras.
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 105 straipsnio 3 dalies 1 punktu ir 106 straipsnio 5 dalimi bei Seimo rinkimų įstatymo 86 straipsnio 5 dalimi, 95 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 73 straipsnio 1 punktu ir 74 straipsnio 2 dalimi,
kreipiuosi į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su paklausimu dėl išvados, ar per 2008 metų Lietuvos Respublikos Seimo narių rinkimus nebuvo pažeistas Seimo rinkimų įstatymo 3 straipsnio ir 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatos, įtvirtinančios lygių rinkimų principą ir demokratines rinkimų procedūras, kurių laikymasis yra būtinas rinkimų rezultatų pripažinimui legitimiais ir teisėtais.
2 straipsnis.