Lietuvos respublikos aplinkos ministrO,
Lietuvos respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro
ir Lietuvos respublikos susisiekimo ministrO
į s a k y m a s
dėl aplinkos ministro, socialinės apsaugos ir darbo ministro, susisiekimo ministro 2000 m. gruodžio 11 d. įsakymo Nr. 520/104/360 „dėl aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento land 35-2000 „lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai naujiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams“ patvirtinimo“ pakeitimo ir kai kurių susijusių įsakymų pripažinimo netekusiais galios
2011 m. lapkričio 3 d. Nr. D1-836/A1-463/3-682
Vilnius
Įgyvendindami 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/126/EB dėl II pakopos benzino garų grąžinimo degalinėse variklinių transporto priemonių bakus pildant degalų (OL 2009 L 285, p. 36) reikalavimus ir Geresnio reglamentavimo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 185 „Dėl Geresnio reglamentavimo programos patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 29-1024), uždavinius:
1. P a k e i č i a m e Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. gruodžio 11 d. įsakymą Nr. 520/104/360 „Dėl aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento LAND 35-2000 „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai naujiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams“ patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3470; 2001, Nr. 111-4051; 2008, Nr. 133-5147):
1.1. Išdėstome įsakymą (be priedo) nauja redakcija:
„Lietuvos respublikos aplinkos ministras
Lietuvos respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras
Lietuvos respublikos susisiekimo ministras
įsakymas
DĖL Aplinkos apsaugos normatyvinIO dokumentO „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai benzino laikymo, perpylimo, transportavimo įrenginiams ir jų priežiūrai“ PATVIRTINIMO
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 98-2813), Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymu (Žin., 1996, Nr. 46-1116; 2000, Nr. 89-2742), Lietuvos Respublikos pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transporto įstatymu (Žin., 2001, Nr. 111-4022) ir įgyvendindami 1994 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 94/63/EB dėl lakiųjų organinių junginių išsiskyrimo į aplinką laikant benziną ir tiekiant jį iš terminalų į degalines kontrolės (OL 2004 m. specialusis leidimas, 12 skyrius, 1 tomas, p. 167) ir 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/126/EB dėl II pakopos benzino garų grąžinimo degalinėse variklinių transporto priemonių bakus pildant degalų (OL 2009 L 285, p. 36):
1. T v i r t i n a m e aplinkos apsaugos normatyvinį dokumentą „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai benzino laikymo, perpylimo, transportavimo įrenginiams ir jų priežiūrai“ (toliau – Normatyvinis dokumentas) (pridedama).
2. N u s t a t o m e, kad:
2.1. Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai vertina atitiktį Normatyviniame dokumente ir šiame įsakyme nustatytiems reikalavimams:
2.1.1. planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka nagrinėdami planuojamų statyti benzino terminalų ir degalinių poveikio aplinkai vertinimo dokumentus, kurių pagrindu priimama atrankos išvada ar sprendimas dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių;
2.1.2. valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka veikiančiuose benzino terminaluose ir degalinėse atlikdami reikalingų dokumentų patikrinimą;
2.2. įrenginių savininkai:
2.2.1. Normatyvinio dokumento 10.1–10.5 punktuose nurodytų reikalavimų vykdymą užtikrina sudarę sutartis su įgaliotomis potencialiai pavojingų įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigomis, kaip nustatyta Potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatyme (Žin., 1996, Nr. 46-1116; 2000, Nr. 89-2742);
2.3. Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos ir Lietuvos saugios laivybos administracija pagal kompetenciją kontroliuoja į Normatyvinio dokumento taikymo sritį patenkančių mobiliųjų talpyklų atitiktį Normatyvinio dokumento ir kitų teisės aktų reikalavimams;
2.4. Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pagal kompetenciją kontroliuoja, ar laikomasi į Normatyvinio dokumento taikymo sritį patenkančių potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros reikalavimų, kaip nustatyta Potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatyme (Žin., 1996, Nr. 46-1116; 2000, Nr. 89-2742) ir šiame įsakyme.
3. P a v e d a m e Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentams ir Valstybinei darbo inspekcijai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, pagal kompetenciją nustačius Normatyvinio dokumento reikalavimų, atitinkančių licencijuojamos veiklos sąlygas, nustatytas Prekybos nefasuotais naftos produktais licencijavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1629 (Žin., 2010, Nr. 137-7022), arba licencijuojamos veiklos sąlygas, nustatytas Nuolatinės potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros licencijavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. balandžio 24 d. nutarimu Nr. 391 (Žin., 2008, Nr. 51-1891; 2010, Nr. 47-2249), pažeidimą, nedelsiant apie pažeidimą ir skirtą nuobaudą, jei teisės aktų nustatyta tvarka nuobauda gali būti skirta, raštu informuoti licenciją ūkio subjektui išdavusią instituciją.
1.2. Nurodytu įsakymu patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos normatyviniame dokumente LAND 35-2000 „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai naujiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams“:
1.2.1. išdėstome pavadinimą taip: „Aplinkos apsaugos normatyvinis dokumentas „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai benzino laikymo, perpylimo, transportavimo įrenginiams ir jų priežiūrai“;
1.2.2. įrašome 1 punkte vietoj žodžio „Šiais“ žodžius „aplinkos apsaugos normatyviniame dokumente „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai benzino laikymo, perpylimo, transportavimo įrenginiams ir jų priežiūrai“ (toliau – Normatyvinis dokumentas) nustatytais“, išbraukiame žodžius „analogiškus nustatytus įrenginių“, papildome punktą žodžiais „užtikrinti pakankamą įrenginių saugą“;
1.2.3. išdėstome 2 punktą taip:
1.2.5. įrašome 4.17 punkte po žodžio „perpilti“ žodį „terminale“, po žodžio „talpyklas“ žodžius „o degalinėse iš mobiliųjų talpyklų į rezervuarus“, išbraukiame žodį „naujai“, įrašome po žodžio „perpiltas“ žodį „terminale“, po žodžio „talpyklas“ žodžius „o degalinėse iš mobiliųjų talpyklų į rezervuarus“;
1.2.6. išdėstome 4.19 ir 4.20 punktus taip:
„4.19. naujos degalinės (anglų k. – new service stations) – degalinės, kuriose veikla pradėta vykdyti arba kurių statybą leidžiantis dokumentas pagal Statybos įstatymą [3.3] išduotas 2012 metais ir vėliau;
1.2.7. papildome šiais 4.21, 4.22, 4.23 ir 4.24 punktais:
„4.21. pirmosios pakopos garų grąžinimo sistema (anglų k. – state I petrol vapour recovery system) – įranga terminale, skirta benzino perpylimo metu išsiskiriantiems garams surinkti ir perduoti į garų rekuperavimo įrenginį, buferinę rezervuarų sistemą, tarpinio garų laikymo rezervuarą arba grąžinti į benziną išpilančią mobiliąją talpyklą; įranga degalinėje, skirta benzino perpylimo į rezervuarą metu išsiskiriantiems garams surinkti ir grąžinti į benziną išpilančią mobiliąją talpyklą [3.15];
4.22. antrosios pakopos garų grąžinimo sistema (anglų k. – state II petrol vapour recovery system) – įranga degalinėje, skirta iš benzinu užpildomo transporto priemonės degalų bako išsiskiriantiems garams surinkti ir technologinės recirkuliacijos būdu grąžinti į degalinės rezervuarą arba degalų kolonėlę;
4.23. garų sugaudymo veiksmingumas (anglų k. – petrol vapour capture efficiency) – antrosios pakopos garų grąžinimo sistemoje sugaudytų garų kiekis, palyginti su garų, kurie jei nebūtų šios sistemos būtų išmesti į atmosferą, kiekiu, išreikštas procentais;
1.2.10. išdėstome 10 punktą taip:
„10. Saugiam benzino laikymui, perpylimui ir transportavimui, Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatyme [3.4] ir Normatyviniame dokumente nustatyta tvarka, kai ji yra nustatyta, privalo būti užtikrintas:
10.2. autocisternų paženklinimas identifikacinėmis lentelėmis su Normatyvinio dokumento IV priede nurodyta informacija;
10.3. visų mobiliųjų talpyklų slėgio/vakuumo pasikeitimo (alsavimo) vožtuvų periodinis veikimo tikrinimas;
1.2.11. išdėstome 15.1 ir 15.2 punktus taip:
1.2.12. papildome 19 punktą šiuo antruoju sakiniu:
1.2.13. papildome šiais 23 ir 24 punktais:
„23. Normatyvinio dokumento 19–22 punktų reikalavimai netaikomi terminaluose, kuriuose veikla pradėta vykdyti iki 2001 m. sausio 1 d. ir kurių metinė apyvarta:
24. Terminaluose, kurių įrenginiams taikoma Normatyvinio dokumento 23 punkte nurodyta išimtis, draudžiama pildyti benzinu mobiliąsias talpyklas pro jų viršutinio pripildymo angas laisvai krintančia srove (taškant). Pildant mobiliąsias talpyklas pro jų viršutinio pripildymo angas, pildymo žarnos antgalis turi būti įleistas arti talpyklos dugno.“;
1.2.15. įrašome 25 punkto pradžioje žodžius: „Lietuvoje įsigytos ir įregistruotos iki 2001 metų autocisternos, kurios yra pritaikytos pildyti iš apačios pagal Normatyvinio dokumento IV priedo reikalavimus, ir Lietuvoje įsigytos ir įregistruotos 2001 metais ir vėliau“;
1.2.18. išdėstome VIII skyrių taip:
„VIII. BENZINO PYLIMAS Į REZERVUARUS ir į transporto priemonių degalų bakus DEGALINĖSE
26. Degalinių, nurodytų Normatyvinio dokumento 29–31 punktuose, rezervuarų ir transporto priemonių degalų bakų pripildymo ir garų grąžinimo įrenginiai turi būti suprojektuoti ir eksploatuojami taip, kad atitiktų III priedo reikalavimus.
27. Šiais reikalavimais metinius LOJ išgaravimo rodiklius (benzino nuostolius) siekiama sumažinti tiek, kad šie, užpildant degalinėje rezervuarus, neviršytų bazinio lygio – 0,01 % (pagal masę) visos degalinės metinės apyvartos.
28. Benzino pylimo į rezervuarus proceso metu išsiskiriančių garų kiekiui (benzino nuostoliams) mažinti galima taikyti ir kitas technines priemones, jeigu užtikrinama, kad jų veikimas bus ne mažiau efektyvesnis nei III priede nurodytų priemonių.
29. Normatyvinio dokumento III priedo 1 ir 2 punktų reikalavimai taikomi degalinėms:
30. Normatyvinio dokumento III priedo 3, 4 ir 5 punktų reikalavimai taikomi naujoms degalinėms:
30.1. kurių metinė apyvarta didesnė kaip 100 m3 per metus ir jos yra po patalpomis, kuriose nuolat gyvenama arba dirbama;
31. Normatyvinio dokumento III priedo 3, 4 ir 5 punktų reikalavimai taikomi esamoms degalinėms:
31.2. kurių metinė apyvarta didesnė kaip 100 m3 per metus ir jos yra po patalpomis, kuriose nuolat gyvenama arba dirbama – po degalinių kapitalinio remonto darbų;
32. Normatyvinio dokumento III priedo 3, 4 ir 5 punktų reikalavimai netaikomi degalinėms, susijusioms vien tik su naujų transporto priemonių gamyba ir pristatymu, t. y. degalinėms, kuriose pildomi benzinu tik tų transporto priemonių degalų bakai, į kuriuos benzino dar nebuvo įpilta ir juose nėra garų.“;
1.2.19. išdėstome I priedo 1 punkto pirmosios pastraipos antrąjį sakinį taip: „Paviršių nudažymo spalvos ir dangos kokybės tikrinimai turi būti atliekami ne rečiau kaip kas treji metai“;
1.2.20. įrašome I priedo 3.2 punkte po žodžio „rezervuarais“ šiuos žodžius: „iš kurių išsiskiriantys garai, jiems nepralaidžiomis pirmosios pakopos garų grąžinimo sistemos sujungimo linijomis privalo būti grąžinami į mobiliąją talpyklą, išpilančią benziną į saugyklą“;
1.2.21. įrašome II priedo 1 punkte po žodžių „garams nepralaidžia“ žodžius „pirmosios pakopos garų grąžinimo sistemos“;
3. P r i p a ž į s t a m e netekusiais galios nuo 2012 m. sausio 1 d.:
3.1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. gruodžio 18 d. įsakymą Nr. 600/172/454 „Dėl aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento LAND 35-2000 „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai naujiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams“ patvirtinimo“ dalinio pakeitimo bei lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimų esamiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams nustatymo“ (Žin., 2001, Nr. 111-4051);
3.2. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. lapkričio 10 d. įsakymą Nr. D1-595/A1-363/3-441 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. gruodžio 18 d. įsakymo Nr. 600/172/454 „Dėl aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento LAND 35-2000 „Lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimai naujiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams“ patvirtinimo“ dalinio pakeitimo bei lakiųjų organinių junginių sklidimo į aplinkos orą ribojimo reikalavimų esamiems benzino laikymo, perpylimo bei transportavimo įrenginiams nustatymo“ pakeitimo“ (Žin., 2008, Nr. 133-5146).
Aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento
„Lakiųjų organinių junginių sklidimo į
aplinkos orą ribojimo reikalavimai benzino
laikymo, perpylimo, transportavimo
įrenginiams ir jų priežiūrai“
III priedas
Degalinių rezervuarų ir transporto priemonių degalų bakų pildymo ir garų grąžinimo reikalavimai
1. Garai, išsiskiriantys degalinėse iš benzinu užpildomo rezervuaro, garams nepralaidžiomis pirmosios pakopos garų grąžinimo sistemos sujungimo linijomis privalo būti grąžinami į benziną išpilančią mobiliąją talpyklą.
2. Rezervuarų pildymo operacijų negalima pradėti vykdyti neprijungtus pirmosios pakopos garų grąžinimo sistemos sujungimo linijų ir neįsitikinus, kad sistema veikia tinkamai.
3. Degalinėse turi būti įrengta antrosios pakopos garų grąžinimo sistema, atitinkanti šio priedo 4 punkto reikalavimus; apie tai, kad degalinėje įrengta antrosios pakopos garų grąžinimo sistema, vartotojai turi būti informuojami ant benzino kolonėlės arba šalia jos pateiktu ženklu, lipduku arba kitokia priemone.
4. Antrosios pakopos garų grąžinimo sistemos garų sugaudymo veiksmingumas turi būti 85% arba didesnis. Kai surinkti garai nukreipiami į degalinės rezervuarą, garų ir benzino santykis turi būti 0,95 arba didesnis, bet ne didesnis negu 1,05. Garų sugaudymo veiksmingumą turi patvirtinti gamintojas, laikantis atitinkamų Europos techninių standartų arba tipo patvirtinimo procedūrų, jeigu jos yra nustatytos, arba gamintojo šalies atitinkamų nacionalinių standartų, jeigu Europos techninių standartų ir tipo patvirtinimo procedūrų nenustatyta.
5. Garų sugaudymo veiksmingumas turi būti tikrinamas bent kartą per metus, t. y. turi būti tikrinama, ar garų ir benzino santykis, imituojant benzino tiekimą, atitinka šio priedo 4 punkte nustatytas sąlygas, arba taikomas bet koks kitas tinkamas metodas. Garų sugaudymo veiksmingumo kontrolei gali būti įdiegta automatinė stebėsenos sistema, skirta automatiškai aptikti nukrypimus nuo teisingo antrosios pakopos garų grąžinimo sistemos ir pačios automatinės stebėsenos sistemos veikimo, apie juos pranešti degalinės darbuotojui (operatoriui) ir automatiškai sustabdyti benzino pylimą iš netinkamai veikiančios benzino kolonėlės, jei defektas nepašalinamas per septynias dienas. Garų sugaudymo veiksmingumas degalinėse, kuriose įrengta automatinė stebėsenos sistema, turi būti tikrinamas bent kartą per trejus metus.
7. Konteinerinių degalinių rezervuarai (konteineriai) turi būti nudažyti balta spalva ir visada švarūs.