LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBINĖS PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PROGRAMOS IR JOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ

 

1999 m. birželio 9 d. Nr. 761

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Valstybinei pavojingų atliekų tvarkymo programai (pridedama).

2. Pritarti Valstybinės pavojingų atliekų tvarkymo programos 1999–2003 metų įgyvendinimo priemonėms (pridedama).

3. Įpareigoti Ūkio ministeriją:

3.1. koordinuoti 2 punkte nurodytų priemonių vykdymą;

3.2. rengiant Valstybės investicijų programą, įtraukti į ją naujus projektus, numatytus 2 punkte nurodytose priemonėse.

4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. vasario 22 d. nutarimą Nr. 98 „Dėl Pavojingų atliekų tvarkymo Lietuvos Respublikoje programos“.

 

 

L. E. SOCIALINĖS APSAUGOS

IR DARBO MINISTRĖS PAREIGAS,

L. E. MINISTRĖS PIRMININKĖS PAREIGAS                                            IRENA DEGUTIENĖ

 

L. E. ŪKIO MINISTRO PAREIGAS                                                                VINCAS BABILIUS

______________

 


PRITARTA

Lietuvos Respublikos

Vyriausybės

1999 m. birželio 9 d.

nutarimu Nr. 761

 

VALSTYBINĖ PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kai kurių pavojingų atliekų, ypač užterštų sunkiaisiais metalais ir labai pavojingų gyvajai gamtai, tvarkymu Lietuvoje susirūpinta dar prieš dvidešimt metų. 1982 metais sukurta ir įdiegta unikali regioninė pramoninių nuotekų valymo ir pavojingų atliekų nukenksminimo sistema: surinktas Lietuvos pramonės įmonių nuotekų valymo dumblas, užterštas sunkiaisiais metalais, ir kitokios pavojingos atliekos, kurios nukenksmintos akcinės bendrovės „Palemono keramika“ keramikos produktų gamybos technologinėse linijose. 1991 metais nukenksminta apie 35000 tonų pavojingų atliekų.

2. 1992 metais Danijos firma „Chemcontrol“ kartu su uždarąja akcine bendrove „Rūta“ išnagrinėjo pavojingų atliekų tvarkymo Lietuvoje galimybes ir parengė pasiūlymus dėl centralizuotos pavojingų atliekų tvarkymo sistemos (Danijos pavyzdžiu) įdiegimo. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. vasario 22 d. nutarimu Nr. 98 „Dėl Pavojingų atliekų tvarkymo Lietuvos Respublikoje programos“ pritarta centralizuotos pavojingų atliekų tvarkymo sistemos, į kurią reikėjo investuoti 450 mln. litų, įdiegimui. Minėtoji programa buvo vykdoma 1993–1998 metais. 1993–1998 metais į nurodytąją programą investuota apie 3 mln. litų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Šios lėšos panaudotos 5 (Alytaus, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio ir Vilniaus) regioninių pavojingų atliekų tvarkymo aikštelėms projektuoti bei 3 regioninių aikštelių (Klaipėdos, Šiaulių ir Alytaus) statybos darbams atlikti.

3. Šią programą, atsižvelgiant į turimą įdirbį ir galimybes, numatoma įgyvendinti iki 2003 metų. Ši programa yra sudėtinė Valstybinės atliekų tvarkymo strategijos ir veiksmų programos dalis, ji glaudžiai susijusi su rengiamomis Komunalinių atliekų tvarkymo ir antrinių žaliavų surinkimo programa bei Švaresnės gamybos ir ekologinės pramonės plėtojimo Lietuvoje programa.

4. Pavojingų atliekų tvarkymo sistemos tobulinimas yra svarbi integracijos į Europos Sąjungą dalis. Rengiant šią programą atsižvelgta į Europos Sąjungos pavojingų atliekų tvarkymą reglamentuojančius teisės dokumentus (Pavojingų atliekų direktyvą (91/689/EEC), Bendrąją atliekų direktyvą (75/442/EEC), Direktyvą dėl naudotų alyvų šalinimo (75/439/EEC), Pavojingų atliekų deginimo direktyvą (94/67/EEC), Baterijų ir akumuliatorių direktyvą (91/157/EEC), kitas direktyvas).

II. PROGRAMOS TIKSLAI

 

5. Programos tikslai yra šie:

5.1. sukurti ir įdiegti valstybinę pavojingų atliekų tvarkymo sistemą, užtikrinančią reikiamą visų atliekų turėtojų pavojingų atliekų sutvarkymą, kad nekiltų pavojus aplinkai ir visuomenei;

5.2. užtikrinti, kad pavojingoms atliekoms tvarkyti naudojamos techninės aplinkosauginės priemonės atitiktų Europos Sąjungos reikalavimus;

5.3. maksimaliai panaudoti esamų Lietuvos įmonių galimybes kvalifikuotai tvarkyti pavojingas atliekas;

5.4. sukurti įstatyminę ir ekonominę situaciją, skatinančią vidaus ir tarptautinę kooperaciją, kuri padėtų išvengti pavojingų atliekų bei tinkamai jas naudoti;

5.5. skatinti valstybės, tarptautinių ir privačių Lietuvos investicijų kooperavimą pavojingų atliekų tvarkymo problemoms spręsti;

5.6. sukurti naujas darbo vietas Lietuvos ūkyje, kelti aplinkosauginę darbuotojų kvalifikaciją.

6. Kad ši programa būtų įgyvendinta, reikia:

6.1. parengti teisės aktus, reglamentuojančius pavojingų atliekų apskaitą, rinkimą, rūšiavimą, gabenimą, saugojimą, naudojimą ir šalinimą;

6.2. sukurti iki 2003 metų Valstybinę pavojingų atliekų tvarkymo sistemą – įsteigti regionines pavojingų atliekų tvarkymo aikšteles ir surinkimo punktus savivaldybių teritorijose;

6.3. plėtoti pavojingų atliekų šalinimo sistemą, galinčią pašalinti visas pavojingas atliekas ar jų tvarkymo liekanas. Ši sistema turi maksimaliai panaudoti esamus Lietuvos pramonės pajėgumus;

6.4. sukurti specifinių pavojingų atliekų (medicininių atliekų, odos pramonės pavojingo dumblo, naftos produktų atliekų, gyvsidabrio ir kitų atliekų) tvarkymo sistemą;

6.5. sukurti teisinę bazę Valstybinio atliekų tvarkymo fondo veiklai, organizuoti specialistų tobulinimąsi, užtikrinti pavojingų atliekų tvarkymo sistemos informacinį aprūpinimą.

 

III. PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO SISTEMOS KONCEPCIJA

 

7. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos pavojingų atliekų tvarkymą reglamentuojančių teises dokumentų reikalavimus, nustatoma tokia pavojingų atliekų tvarkymo sistemos koncepcija:

7.1. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka nustatoma, kiek pavojingų atliekų susidaro įmonėse;

7.2. Aplinkos ministerija patvirtina pavojingų atliekų naudojimo ir šalinimo būdų sąrašą, nurodydama šių metodų taikymo aplinkosauginius reikalavimus;

7.3. pavojingų atliekų tvarkymo įmonės registruojamos Aplinkos ministerijos sudaromame atliekas tvarkančių įmonių sąraše. Pastaruoju metu rengiama Valstybinės reikšmės atliekų tvarkymo objektų steigimo tvarka;

7.4. pavojingų atliekų turėtojai privalo atliekas perduoti tvarkyti tik toms įmonėms, kurios turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka išduotas licencijas tvarkyti pavojingas atliekas;

7.5. kol pavojingų atliekų tvarkymo sistema dar galutinai neįdiegta, tos atliekos, kurių tvarkymo technologija dar nėra įregistruota, laikinai saugomos pavojingų atliekų turėtojo teritorijoje arba regioninėje pavojingų atliekų tvarkymo aikštelėje.

8. Šioje programoje numatyta įrengti 6 regionines pavojingų atliekų tvarkymo aikšteles (įmones). Šios įmonės koordinuoja pavojingų atliekų tvarkymą joms priskirtuose regionuose, teikia pavojingų atliekų gabenimo, laikino sandėliavimo ir kai kurias kitas jų tvarkymo paslaugas. Surinktos pavojingos atliekos pagal galimybes padaromos nekenksmingos ir saugiai pašalinamos; jeigu jų pašalinti neįmanoma, saugomos, iki bus galima tai padaryti.

9. Lietuvoje įgyvendinami 3 bendrosios pavojingų atliekų naudojimo technologijos variantai: terminė stabilizacija keramikoje, terminė stabilizacija cemente, deginimas esant aukštai temperatūrai.

10. Numatoma:

10.1. panaudoti akcinės bendrovės „Palemono keramika“ technologinius įrengimus, kurių reikia pavojingų atliekų terminei stabilizacijai, sutvarkyti (ir papildyti) pavojingų atliekų priėmimo ir paruošimo įrengimus, parengiant technologinę bazę Kauno regiono pavojingų atliekų tvarkymo aikštelei. Čia galėtų būti šalinamos naftingos ir kitokios atliekos;

10.2. atlikti akcinėje bendrovėje „Akmenės cementas“ senų padangų deginimo technologinius bandymus ir parengti pavojingų atliekų terminio stabilizavimo reglamentus, taip pat pagal galimybes tvarkyti ir kitokias pavojingas atliekas;

10.3. įrengti ilgalaikį saugų pavojingų atliekų sąvartyną ir specializuotą pavojingų atliekų deginimo krosnį (pajėgumas – 1 t/ h), kurioje būtų deginami netinkami naudoti pesticidai ir specifinės degintinos atliekos, netinkamos terminei stabilizacijai.

11. Pavojingos atliekos, kurių tvarkymui netikslinga arba negalima taikyti bendrųjų technologijų, yra išskiriamos į specifinius pavojingų atliekų srautus.

______________

 

PRITARTA

Lietuvos

Respublikos Vyriausybės

1999 m. birželio 9

d. nutarimu Nr. 761

 

VALSTYBINĖS PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PROGRAMOS

1999–2003 METŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Priemonių pavadinimas

Atsakingas vykdytojas

Įvykdymo terminas

Projekto sąmatinė vertė (mln. litų)

Panaudota lėšų iki 1999 sausio 1 d.

(mln. litų)

Likutinė projekto vertė (mln. litų)

Investicijų poreikis

(mln. litų)

 

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

tarptautinių finansinių institucijų lėšos

ūkio subjektų lėšos

1. Tobulinti teisinę bazę:

1.1. parengti atliekų klasifikatorių ir pavojingų atliekų sąrašą;

 

 

Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija

 

1999 metai

 

 

 

 

 

 

1.2. parengti pavojingų atliekų tvarkymo taisykles;

Aplinkos ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija

1.3. parengti pavojingų atliekų techninius ir aplinkosauginius reikalavimus, įskaitant šalinimo vietos parinkimą;

Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija

1.4. parengti valstybinės reikšmės atliekų tvarkymo objektų steigimo tvarką;

Ūkio ministerija

1.5. parengti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo papildymą (susijusį su gaminių, kurie susidėvėję tampa pavojingų atliekų šaltiniais, apmokestinimu).

Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija

1999 metai

2. Įrengti pavojingų atliekų surinkimo ir tvarkymo regionines aikšteles, plėtoti pavojingų atliekų tvarkymo sistemą:

Ūkio ministerija, savivaldybės

 

 

 

 

 

 

 

Alytuje

 

1999 –

2000 metai

5,1

1

4,1

2,05

2,05

Šiauliuose

 

12

0,9

11,1

1,1

10

Klaipėdoje

 

10

1

9

0,2

8,8

Panevėžyje*

 

2000 –2001 metai

11,4

0,3

2

0,5

1,5

Vilniuje*

 

8,15

0,2

5

2,5

2,5

Kaune.

 

2000 –

2002 metai

5

 

5

1

3

1

3. Suprojektuoti ir įrengti ilgalaikį saugų pavojingų atliekų sąvartyną.

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija, savivaldybės

2001 –

2003 metai

4

 

4

1

3

4. Suprojektuoti ir įrengti pavojingų atliekų deginimo įmonę.

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2003 metai

12

 

12

3

9

5. Pritaikyti veikiančias Lietuvoje įmones pavojingoms atliekoms termiškai stabilizuoti.

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2000 –

2002 metai

2

 

2

1

1

6. Sukurti ir plėtoti pavojingų atliekų išskyrimo iš komunalinių atliekų sistemą.

savivaldybės

2003 metai

3

 

3

1,5

1,5

7. Tvarkyti pavojingas atliekas, sudarančias specifinius atliekų srautus:

 

2003 metai

 

 

 

 

 

 

7.1. medicinines pavojingas atliekas;

Ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija

2000 metai

4

 

4

0,5

3,5

7.2. odos pramonės pavojingą dumblą;

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2002 metai

9

 

9

1

6

2

7.3. naftos produktus, nafta užterštą gruntą, akumuliatorių pavojingas atliekas, ozono sluoksnį ardančias medžiagas;

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2003 metai

1

 

1

0,25

0,75

7.4. gyvsidabrio atliekas;

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2000 metai

0,5

 

0,5

0,5

7.5. cheminių medžiagų atliekas.

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

nuolat

0,6

 

0,6

0,6

8. Kelti pavojingų atliekų tvarkymo specialistų kvalifikaciją.

Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija

0,45

 

0,45

0,2

0,15

0,1

9. Užtikrinti pavojingų atliekų tvarkymo sistemos informacinį aprūpinimą.

Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

0,4

 

0,4

0,25

0,15

 

 

Iš viso

88,6

3,4

73,15

17,15

44,95

11,05

 

* Pavojingų atliekų tvarkymo aikštelės projekto sąmatinė vertė numatoma tikslinti.

______________