Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL NACIONALINĖS ĮMONIŲ SOCIALINĖS ATSAKOMYBĖS PLĖTROS

2009–2013 METŲ PROGRAMOS IR JOS ĮGYVENDINIMO 2009–2011 METŲ PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2010 m. sausio 12 d. Nr. 53

Vilnius

 

Įgyvendindama Nacionalinės Lisabonos strategijos įgyvendinimo 2008–2010 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. spalio 1 d. nutarimu Nr. 1047 (Žin., 2008, Nr. 124-4718), 6 uždavinio 62 priemonę ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 3 lentelės 1044 priemonę, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Nacionalinę įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programą;

1.2. Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programos įgyvendinimo 2009–2011 metų priemonių planą.

2. Rekomenduoti savivaldybėms, asocijuotoms verslo struktūroms, socialiniams partneriams, nevyriausybinėms ir tarptautinėms organizacijoms pagal finansines galimybes vykdyti šiuo nutarimu patvirtintą Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009– 2013 metų programos įgyvendinimo 2009–2011 metų priemonių planą.

3. Pavesti Ūkio ministerijai ir Aplinkos ministerijai, bendradarbiaujant su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, naudotis įstaigų prie šių ministerijų tinklais informacijai, skatinančiai įmonių socialinės atsakomybės plėtrą, ir patirčiai skleisti.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS             DONATAS JANKAUSKAS

 

_________________

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2010 m. sausio 12 d. nutarimu Nr. 53

 

NACIONALINĖ ĮMONIŲ SOCIALINĖS ATSAKOMYBĖS PLĖTROS 2009– 2013 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programos (toliau – ši programa) paskirtis – sudaryti būtinas sąlygas plėtoti įmonių socialinę atsakomybę ir skatinti įmones savo veikloje taikyti jos principus. Patvirtindama šią programą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė pripažįsta, kad socialiai atsakingas verslas atitinka visuomenės gerovės lūkesčius ir yra visuomenės socialinės ir ekonominės plėtros pagrindas.

2. Ši programa parengta vadovaujantis Europos Sąjungos (toliau – ES) nuostatomis dėl įmonių socialinės atsakomybės skatinimo ir plėtros, atsižvelgiant į Valstybės ilgalaikės raidos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), Nacionalinę Lisabonos strategijos įgyvendinimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. spalio 1 d. nutarimu Nr. 1047 (Žin., 2008, Nr. 124-4718), Nacionalinę darnaus vystymosi strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 11 d. nutarimu Nr. 1160 (Žin., 2003, Nr. 89-4029; 2009, Nr. 121-5215), Nacionalinę darnaus vystymosi švietimo 2007–2015 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 2 d. nutarimu Nr. 1062 (Žin., 2007, Nr. 106-4348), ir socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. gruodžio 22 d. įsakymo Nr. A1-337 „Dėl Įmonių socialinę atsakomybę 2006–2008 metais skatinančių priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 2-28) įgyvendinimo rezultatus.

3. Šioje programoje vartojamos sąvokos:

Atsakingas investavimas – toks investavimas, kai investuotojas atsižvelgia ne tik į finansinius investicijų aspektus, bet ir į aplinkosauginį ir socialinį jų poveikį.

Atsakinga gamyba – tokia gamyba, kai siekiama ne tik ekonominio efektyvumo, bet ir kuo mažesnio neigiamo gamybos proceso ir naudojamų žaliavų poveikio aplinkai.

Atsakingas vartojimas – toks vartojimas, kai vartotojas renkasi prekę ar paslaugą, atsižvelgdamas ne tik į kainą, bet ir į prekės ar paslaugos poveikį aplinkai, socialines jos pagaminimo sąlygas, siekia išteklius taupančio vartojimo.

Įmonių socialinė atsakomybė – įmonių politika ir praktika, kai jos, laikydamosi įstatymų, tarptautinių susitarimų ir sutartų elgsenos normų, į savo veiklos vidinius procesus ir išorinius santykius savanoriškai integruoja socialinius, aplinkosaugos ir skaidraus verslo principus. Įmonės kartu su visuomeniniais ir valstybinio sektoriaus partneriais ieško novatoriškų sisteminių socialinių, aplinkosaugos ir platesnių ekonominės gerovės problemų sprendimų.

4. Šioje programoje išdėstytos pagrindinės valstybės politikos nuostatos, susijusios su nuosekliu, kryptingu ir kompleksišku valstybės požiūriu į įmonių socialinę atsakomybę.

5. Šios programos įgyvendinimas padės įmonėms savo veikloje taikyti socialinės atsakomybės principus, prisidėti prie darnaus vystymosi ir užtikrins Lisabonos strategijoje nurodyto tikslo – kurti konkurencingą ir dinamišką žiniomis pagrįstą ekonomiką, grindžiamą darniu ekonominiu vystimusi ir darniais santykiais tarp verslo, valdžios ir pilietinės visuomenės – įgyvendinimą.

6. Šioje programoje išnagrinėti vidaus ir išorės veiksniai ir procesai, lemiantys įmonių socialinės atsakomybės būklę Lietuvoje (II dalis), pateikti įmonių socialinės atsakomybės plėtros tikslai ir uždaviniai (III dalis), siekiami rezultatai, jų vertinimo kriterijai (IV dalis), šios programos įgyvendinimas, vertinimas ir stebėsena (V dalis) ir šios programos finansavimas (VI dalis).

 

II. APLINKOS IR VIDAUS VEIKSNIŲ ANALIZĖ

 

7. Įmonių socialinė atsakomybė – svarbi pasaulinių ir ES diskusijų apie globalizaciją, konkurencingumą ir darnų vystymąsi dalis. ES įmonių socialinė atsakomybė siejama su Lisabonos strategijos ekonominiais, socialiniais ir aplinkosauginiais tikslais, nes manoma, kad įmonės, taikančios įmonių socialinę atsakomybę, prisidės prie darbo vietų kūrimo ir darbo sąlygų gerinimo, darbuotojų teisių užtikrinimo, mokslo ir technologinių inovacijų plėtros. ES Taryba „Gairėse dėl augimo ir darbo vietų“ (2005–2008 metai) rekomendavo valstybėms narėms „skatinti įmones vystyti savo socialinę atsakomybę“. 2006 m. kovo 23 d. Europos Komisijos (EK) komunikatas „Augimo ir užimtumo partnerystės įgyvendinimas siekiant paversti Europą įmonių socialinės atsakomybės pavyzdžiu“ nurodo, kad Europos Komisija skirs daug dėmesio įmonių socialinės atsakomybės skatinimui, ypač tose valstybėse narėse, kuriose įmonių socialinės atsakomybės koncepcija mažiau žinoma. Europos Parlamentas yra įsitikinęs, kad verslo socialinės ir aplinkosaugos atsakomybės didinimas – esminė Europos socialinio modelio, Europos darnaus vystymosi strategijos ir atsako į ekonomikos globalizacijos socialinius iššūkius dalis (Europos Parlamento ataskaita ir 2007 m. kovo 13 d. rezoliucija „Įmonių socialinė atsakomybė: nauja partnerystė“ (2006/2133(INI). 2009 m. liepos 28 d. Europos Komisijos komunikate „Darnaus vystymosi aspekto integravimas į ES politiką“ pripažįstama, kad „Europos įmonės, prisiimdamos didesnius įmonių socialinės atsakomybės įsipareigojimus, padidins Europos darnaus vystymosi gebėjimus“.

8. Keturioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), Lietuvos Respublikos Vyriausybė įsipareigojo didinti verslo socialinę atsakomybę ir nurodė, kad vienas iš pirmaeilių darbų – „vykdyti veiksmingas ekonomikos reformas skatinant gamybą ir plečiant paslaugas, toliau įgyvendinti socialiai orientuotos rinkos ekonomikos modelį“. Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), numatyta skatinti įmonių socialinės atsakomybės iniciatyvas.

9. Nacionalinėje darnaus vystymosi strategijoje įmonių socialinės atsakomybės didinimas priskirtas prie bendrųjų ekonomikos darnaus vystymosi uždavinių. Taikant Nacionalinės darnaus vystymosi strategijos įmonių ir socialinių partnerių dalyvavimo principą, stiprinamas socialinis dialogas, įmonių socialinė atsakomybė, privataus ir viešojo sektorių partnerystė, kad būtų užtikrintas darnus vartojimas ir gamyba.

10. Lietuvoje 2005 metais įkurtas Nacionalinis atsakingo verslo įmonių tinklas, kuris veikia kaip Jungtinių Tautų pasaulinio susitarimo (toliau – Susitarimas) tinklo dalis ir jungia daugiau negu 50 Lietuvoje veikiančių įmonių ir organizacijų. Tinklas teikia mokymosi galimybes, skatina bendradarbiavimą ir partnerystę tarp įvairių sektorių Lietuvoje ir užsienyje, siekdamas darnaus vystymosi tikslų.

11. Siekiant skatinti ir didinti verslo socialinę atsakomybę, 2006–2008 metais parengtos ir įgyvendintos įmonių socialinę atsakomybę skatinančios priemonės, kurios patvirtintos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. A1-337 (Žin., 2006, Nr. 2-28) ir priskirtos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmaeilių darbų įgyvendinimo priemonių (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimas Nr. 1020 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 112-4273).

12. Valstybės institucijos, dalyvaujančios skatinant įmonių socialinės atsakomybės procesą, yra šios: Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija ir Švietimo ir mokslo ministerija. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos iniciatyva 2006 metais sudaryta Nuolatinė įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo komisija, kuri iki 2008 m. gruodžio 31 d. koordinavo priemones, skatinančias įmonių socialinės atsakomybės plėtrą Lietuvoje. Valstybės institucijų atstovai aktyviai dalyvauja formuojant ES įmonių socialinės atsakomybės politiką.

13. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Jungtinių Tautų vystymo programos iniciatyva atlikta keletas įmonių socialinės atsakomybės tyrimų, kurių pagrindiniai rezultatai įtraukti į šią programą. Parengta įmonių socialinės atsakomybės administracinės sistemos, užtikrinsiančios įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimą valstybės lygmeniu, analizė leido sukurti įmonių socialinės atsakomybės valdymo administracinės struktūros modelį, kuris geriausiai užtikrintų šios programos valdymą, tarpžinybinį koordinavimą (bendradarbiavimą) ir įmonių socialinės atsakomybės plėtrą Lietuvoje. Atlikto įmonių socialinės atsakomybės rodiklių, leidžiančių vertinti šios srities pažangą ir rezultatus šalies mastu, tyrimo pagrindu nustatyti šios programos veiksmingumo vertinimo kriterijai ir rodikliai. Remiantis Lietuvos Respublikos teisinės bazės analize, rodančia, kokie veiksniai skatina įmonių socialinę atsakomybę ir jai trukdo, numatytos priemonės šiai teisinei bazei tobulinti.

14. Atlikta esamos įmonių socialinės atsakomybės būklės ir taikymo lygmens Lietuvos įmonėse analizė rodo, kad šią atsakomybę skatinančios priemonės neretai kuriamos ir įgyvendinamos atskirai viena nuo kitos, jos fragmentiškos, trūksta institucijų tarpusavio bendradarbiavimo ir veiksmų koordinavimo, nepakankami institucijų gebėjimai, nėra atsakingų už įmonių socialinę atsakomybę administracijos padalinių, ją diegiančių ir koordinuojančių. Skirtingai nei rekomenduoja Europos Parlamentas, įmonių socialinė atsakomybė neskatinama kaip savarankiška priemonė.

15. Įmonių socialinei atsakomybei plėtoti skiriamos lėšos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir ES 2007–2013 metų struktūrinės paramos (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 23 d. nutarimas Nr. 789 „Dėl Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos priedo patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 95-3722) ir 2006 m. kovo 14 d. nutarimas Nr. 252 „Dėl atsakomybės už Europos Sąjungos 2007–2013 metų struktūrinės paramos, gaunamos pagal Europos Sąjungos sanglaudos politikos konvergencijos tikslą, administravimą paskirstymo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės Europos Sąjungos struktūrinės paramos komiteto 2004–2006 metų ir 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos klausimams spręsti sudarymo“ (Žin., 2006, Nr. 31-1085).

16. Klimato kaita, senkantys natūralūs ištekliai, pasaulinė finansų ir ekonomikos krizė, energetikos išteklių brangimas, įmonių reputacijos krizės, visuomenės poreikių kaita ir stiprėjantis pilietinės visuomenės spaudimas – tai veiksniai, skatinantys įmones laikytis šiuolaikiškesnės ir atsakingesnės socialinės ir aplinkosauginės politikos.

17. Įmonių socialinės atsakomybės plėtrą stabdo tokios sisteminės ir sunkiai įveikiamos kliūtys, kaip gyventojų pilietinio aktyvumo stoka, nepakankamai stiprios profesinės sąjungos ir kitos nevyriausybinės organizacijos. Įmonių socialinė atsakomybė suvokiama fragmentiškai, nėra ganėtinai integruota į įmonių strategijas. Verslo aplinkoje, ypač smulkiojo ir vidutinio, vyrauja nuomonė, kad įmonių socialinė atsakomybė – brangus procesas, neduodantis realios naudos. Lietuvoje įmonės dažniausiai konkuruoja dėl kainų, kartais kokybės, bet mažai – dėl reputacijos ar socialinės atsakomybės.

 

III. TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

18. Šios programos strateginis tikslas – sudaryti būtinas sąlygas plėtoti įmonių socialinę atsakomybę ir skatinti įmones savo veikloje taikyti jos principus. Šiam strateginiam tikslui pasiekti nustatyti šie tikslai ir uždaviniai:

18.1. Pirmas tikslas – kurti teisinę ir institucinę aplinką, palankią įmonių socialinei atsakomybei plėtoti. Uždaviniai:

18.1.1. parengti teisės aktų pakeitimus, kurie skatintų įmonių socialinės atsakomybės plėtrą ir panaikintų šios plėtros kliūtis;

18.1.2. sukurti vieną įmonių socialinės atsakomybės valdymo struktūrą, kuri užtikrintų įmonių socialinės atsakomybės plėtrą ir efektyvų institucijų bendradarbiavimą skatinant šią plėtrą.

18.2. Antras tikslas – skatinti geresnį įmonių socialinės atsakomybės suvokimą, socialinį ir aplinkosauginį sąmoningumą. Uždaviniai:

18.2.1. užtikrinti, kad valstybė pripažintų įmones, veikiančias socialiai atsakingai, aktyviai remiančiomis ir savo pavyzdžiu propaguojančiomis įmonių socialinę atsakomybę;

18.2.2. padidinti įmonių socialinės atsakomybės skaidrumą ir patikimumą;

18.2.3. įtraukti nevyriausybines organizacijas ir asocijuotas verslo struktūras į socialinės atsakomybės diegimą įmonėse;

18.2.4. ugdyti tausojantį ir atsakingą vartojimą.

18.3. Trečias tikslas – didinti įmonių ir suinteresuotųjų šalių kompetenciją įmonių socialinės atsakomybės klausimais. Uždaviniai:

18.3.1. parengti įmonių socialinės atsakomybės principų taikymo metodines priemones, užtikrinti jų sklaidą ir keitimąsi gerąja patirtimi;

18.3.2. sukurti formaliojo ir neformaliojo švietimo, tyrimų ir savišvietos įmonių socialinės atsakomybės klausimais sąlygas.

 

IV. NUMATOMI REZULTATAI IR vertinimo kriterijai

 

19. Numatomi tokie šios programos įgyvendinimo rezultatai:

19.1. sukurtos būtinos teisinės sąlygos plėtoti įmonių socialinę atsakomybę;

19.2. sukurta įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo ir efektyvaus institucijų bendradarbiavimo valdymo struktūra – sudarytas Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetas ir Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisija;

19.3. kasmet rengiamas nacionalinis socialiai atsakingų įmonių apdovanojimas;

19.4. pagal sukurtą įmonių socialinės atsakomybės rodiklių sistemą atliktas esamos būklės įvertinimas, leidžiantis nustatyti, ar pagerėjo įmonių socialinis aplinkosauginis įvaizdis visuomenėje, ar padidėjo verslo, viešojo administravimo subjektų ir visuomenės grupių gebėjimas įgyvendinti darnaus vystymosi nuostatas, ar padidėjo darbuotojų pasitenkinimas savo darbu, aplinka, ar padidėjo socialinis saugumas, lojalumas įmonei;

19.5. padaugėję įmonių, įgyvendinančių įmonių socialinės atsakomybės principus ir viešai deklaruojančių jos nuostatas;

19.6. pagausėję nevyriausybinių organizacijų, įsitraukusių į įmonių socialinės atsakomybės plėtrą;

19.7. padaugėję mokslininkų, studentų, kurie domisi įmonių socialine atsakomybe, jų rengtų darbų, tyrimų, publikacijų.

20. Ši programa vertinama kas dveji jos įgyvendinimo metai ir galutinai – ją baigus įgyvendinti. Vertinant kokybiniu ir kiekybiniu požiūriais, analizuojama:

20.1. šios programos uždavinių įvykdymo laipsnis;

20.2. šios programos tikslų svarba tolesniam jos įgyvendinimo etape, naujų priemonių jiems pasiekti įtraukimo į šią programą poreikis;

20.3. šios programos sąsajos su kitomis programomis;

20.4. šią programą įgyvendinančių institucijų bendradarbiavimo veiksmingumas;

20.5. lėšų, skirtų šios programos įgyvendinimo priemonėms vykdyti, naudojimo efektyvumas.

21. Šios programos uždavinių įgyvendinimo vertinimo kokybiniai ir kiekybiniai kriterijai:

21.1. kiek per metus padaryta teisės aktų pakeitimų, skatinančių įmonių socialinės atsakomybės plėtrą;

21.2. kiek išplėtota valstybės institucijų valdymo struktūra, užtikrinanti įmonių socialinės atsakomybės plėtrą ir tarpinstitucinį bendradarbiavimą;

21.3. kiek įmonių teikė paraiškas dėl nacionalinio atsakingo verslo apdovanojimo;

21.4. kiek įmonių taiko socialinės atskaitomybės ir (ar) aplinkos vadybos sistemas ir standartus (ISO 14000, EMAS, EFQM, SA8000);

21.5. kiek įmonių pradėjo taikyti įmonių socialinės atsakomybės principus (pagarba žmogaus ir darbuotojų teisėms, aplinkos apsauga ir kova su visomis korupcijos apraiškomis) ir skelbti viešas įmonių socialinės atsakomybės veiklos ataskaitas lietuvių kalba;

21.6. kiek išsiplėtė Susitarimo ir nacionalinio atsakingo verslo įmonių tinklas;

21.7. kiek yra nevyriausybinių organizacijų, kurių veiklos tikslas pagal Juridinių asmenų registro pateiktą informaciją susijęs su įmonių socialine atsakomybe;

21.8. kiek organizuota renginių atsakingo vartojimo klausimais;

21.9. kiek parengta metodinių priemonių, skirtų įmonių socialinės atsakomybės principams taikyti;

21.10. kiek parengta mokslinių publikacijų, tyrimų, darbų įmonių socialinės atsakomybės klausimais.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

22. Šios programos tikslams ir uždaviniams įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo 2009– 2011 metų priemonių planą, kuriame pateikiamos konkrečios priemonės įmonių socialinės atsakomybės plėtrai užtikrinti ir nurodyti jų vykdytojai. Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo 2012– 2013 metų priemonių planas rengiamas atsižvelgiant į 2009– 2011 metų priemonių plano įgyvendinimo rezultatus ir įmonių socialinės atsakomybės plėtros tendencijas.

23. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija koordinuoja šios programos įgyvendinimą. Ministro Pirmininko potvarkiu sudaromas Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetas, į kurį įeina už šios programos įgyvendinimo priemonių vykdymą atsakingų ministerijų, kitų institucijų įgalioti atstovai, tiesiogiai prižiūri šios programos priemonių vykdymą.

24. Kaip patariamoji Lietuvos Respublikos Vyriausybės institucija visuomeniniais pagrindais iš ekonominių ir socialinių partnerių, tarptautinių ir nevyriausybinių organizacijų atstovų ir įmonių socialinės atsakomybės srities mokslininkų sudaroma Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisija.

25. Priemonių plane nurodyti atsakingi vykdytojai kas dveji metai iki vasario 15 d. teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai informaciją, kaip praeitais metais buvo vykdomas priemonių planas. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija iki kovo 10 d. informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę, Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetą ir Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisiją apie šios programos įgyvendinimo praeitais metais eigą ir rezultatus.

 

VI. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

26. Šios programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš ES struktūrinės paramos, Lietuvos Respublikos valstybės biudžete institucijoms, atsakingoms už šios programos priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, tarptautinių organizacijų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.

 

_________________

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2010 m. sausio 12 d. nutarimu Nr. 53

 

Nacionalinės ĮMONIŲ SOCIALINĖS ATSAKOMYBĖS PLĖTROS 2009– 2013 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO 2009– 2011 METŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

Programos tikslai ir uždaviniai

Įgyvendinimo priemonė

Įgyvendinimo terminas

Preliminarus lėšų poreikis, tūkst. litų

Atsakingi vykdytojai

 

2009 metais

2010 metais

2011 metais

 

1 tikslas – kurti teisinę ir institucinę aplinką, palankią įmonių socialinei atsakomybei plėtoti

 

1.1. Parengti teisės aktų pakeitimus, kurie skatintų įmonių socialinės atsakomybės plėtrą ir panaikintų šios plėtros kliūtis

1.1.1. Parengti ūkio ministro įsakymo dėl teisinių reikalavimų, įpareigojančių įmones, kurių valdyme dalyvauja valstybė, skelbti socialinę ir aplinkosauginę ataskaitą, remiantis pavyzdiniu įmonių socialinės atsakomybės strategijos ir įmonių socialinės atsakomybės principų taikymo planu (3.1.8 punktas), patvirtinimo projektą

2010 metų III–IV ketvirčiai

 

Ūkio ministerija

 

1.1.2. Parengti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009– 2013 metų programos įgyvendinimo 2012– 2013 metų priemonių plano patvirtinimo projektą

2011 metų IV ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

 

1.2. Sukurti vieną įmonių socialinės atsakomybės valdymo struktūrą, kuri užtikrintų įmonių socialinės atsakomybės plėtrą ir efektyvų institucijų bendradarbiavimą skatinant šią plėtrą

1.2.1. Parengti reikiamus teisės aktus, reglamentuojančius Nacionalinėje įmonių socialinės atsakomybės plėtros programoje numatytų šios programos įgyvendinimo priežiūros komiteto ir Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisijos sudarymą ir veiklą, į šią programą įgyvendinančių institucijų tinklą įeinančių institucijų tarpusavio bendradarbiavimo ir darbo formas, įgaliojimų paskirstymą įmonių socialinės atsakomybės skatinimo sritims

2010–2011 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

 

 

1.2.2. Administruoti Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komiteto ir Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisijos darbą

2009–2011 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

 

1.2.3. Sukurti ir įdiegti tarpžinybinį apsikeitimo informacija apie įmonių socialinę atsakomybę ir šios srities patirtimi tinklą

2011 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

2 tikslas – skatinti geresnį įmonių socialinės atsakomybės suvokimą, socialinį ir aplinkosauginį sąmoningumą

 

2.1. Užtikrinti, kad valstybė pripažintų įmones, veikiančias socialiai atsakingai, aktyviai remiančiomis ir savo pavyzdžiu propaguojančiomis įmonių socialinę atsakomybę

2.1.1. Parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti nutarimo dėl Nacionalinio atsakingo verslo apdovanojimo nuostatų projektą

 

2010 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

2.1.2. Kasmet rengti nacionalinio atsakingo verslo apdovanojimus

2009–2011 metai

50

50

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

2.1.3. Skelbti ir nuolat atnaujinti valstybės institucijų interneto puslapiuose nacionalinio atsakingo verslo tinklo įmonių sąrašus

2009–2011 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija

2.2. Padidinti įmonių socialinės atsakomybės skaidrumą ir patikimumą

2.2.1. Remiantis pavyzdiniu įmonių socialinės atsakomybės diegimo valstybės institucijose veiksmų planu, parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl valstybės institucijų atsakingos veiklos ataskaitos gairių patvirtinimo projektą

2010–2011 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

2.2.2. Parengti socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymo dėl metodinių gairių, apibūdinančių įgyvendintų įmonių socialinės atsakomybės

skatinimo priemonių poveikio stebėsenos sistemos taikymą, patvirtinimo projektą

2010 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

2.2.3. Atlikti esamos būklės analizę ir vykdyti įmonių socialinės atsakomybės diegimo pažangos stebėseną pagal 2008 metais parengtus įmonių socialinės atsakomybės pažangos vertinimo šalies mastu rodiklius ir metodiką

2010 metai

40

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

2.2.4. Suderinus su Vertybinių popierių birža, parengti ir pristatyti metodinę priemonę biržoje listinguojamoms įmonėms dėl informacijos aplinkos ir personalo klausimais pateikimo metiniame pranešime

2010 metai

20

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

2.3. Įtraukti nevyriausybines organizacijas ir asocijuotas verslo struktūras į socialinės atsakomybės diegimą įmonėse

2.3.1. Inicijuoti ir vykdyti verslo bei nevyriausybinių organizacijų bendras įmonių socialinės atsakomybės iniciatyvas: mokymą, konsultacijas, personalo mainus, bendras akcijas ir renginius įmonių socialinės atsakomybės gerajai patirčiai populiarinti

2010–2011 metai

500

500

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“, Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centras

2.4. Ugdyti tausojantį ir atsakingą vartojimą

2.4.1. Kas pusmetį rengti mokymą vartotojų interesams atstovaujančių ir kitų suinteresuotų organizacijų ir įmonių atstovams vartotojų poveikio įmonių socialinės atsakomybės plėtrai ir atsakingo vartojimo skatinimo klausimais

2010–2011 metai

10

10

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

2.4.2. Rengti atsakingą vartojimą skatinančias kampanijas, akcijas (radijo, televizijos laidos, kitos interaktyvios akcijos, pvz., prekybos centruose), įtraukti į šią veiklą suinteresuotąsias šalis

2010–2011 metai

50

50

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

3 tikslas – didinti įmonių ir suinteresuotųjų šalių kompetenciją įmonių socialinės atsakomybės klausimais

3.1. Parengti įmonių socialinės atsakomybės principų taikymo metodines priemones, užtikrinti jų sklaidą ir keitimąsi gerąja patirtimi

3.1.1. Kasmet rengti leidinius apie Lietuvoje veikiančių įmonių gerąją patirtį plėtojant jose socialinę atsakomybę ir organizuoti jų leidybą

2010–2011 metai

30

30

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

3.1.2. Skatinti nacionalinio atsakingo verslo tinklo plėtrą Lietuvoje

2009–2011 metai

Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

3.1.3. Organizuoti įmonėms ir suinteresuotoms grupėms mokymo renginius, pristatančius atsakingo investavimo koncepciją ir užsienio valstybių patirtį šioje srityje

2010 metai

50

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

3.1.4. Parengti ir pateikti verslui įmonių socialinės atsakomybės diegimo pavieniuose sektoriuose ir skirtingo dydžio įmonėse (taip pat smulkiose ir vidutinėse) praktines gaires ir metodinę medžiagą, kuri padėtų įmonėms diegti atsakingos gamybos, atsakingo investavimo principus, užtikrintų lyčių lygių galimybių veiksmingą įgyvendinimą privačiame sektoriuje

2010–2011 metai

100

100

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

 

3.1.5. Rengti su tam tikrų ekonominių ir socialinių partnerių atstovais praktinius seminarus, kuriuose būtų aptariamos įmonių socialinės atsakomybės plėtros galimybės, šios atsakomybės principų diegimas versle didžiuosiuose miestuose ir regionuose

2010–2011 metai

70

70

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

 

3.1.6. Organizuoti tarptautinę metinę konferenciją įmonių socialinės atsakomybės plėtros patirčiai skleisti

2009–2011 metai

20

20

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

3.1.7. Rengti konsultantų ir patarėjų mokymą praktiniais įmonių socialinės atsakomybės klausimais, kaupti, teikti įmonių socialinės atsakomybės tinklalapyje, tobulinti mokymo medžiagą

2010–2011 metai

100

100

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

 

3.1.8. Siekiant pasirengti įgyvendinti 1.1.1 punkte nurodytą priemonę, parengti pavyzdinį įmonių, kurių valdyme dalyvauja valstybė, socialinės atsakomybės strategijos ir įmonių socialinės atsakomybės principų taikymo planą ir jo įgyvendinimo gaires

2010 metai

50

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

 

3.1.9. Organizuoti įmonėse mokymo, įsivertinimo ir praktinius seminarus įmonių socialinės atsakomybės orientacinio standarto, socialinės atskaitomybės, aplinkosaugos ir socialinės vadybos sistemų diegimo klausimais

2010–2011 metai

1200

900

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

3.2. Sukurti formaliojo ir neformaliojo švietimo, tyrimų ir savišvietos įmonių socialinės atsakomybės klausimais sąlygas

3.2.1 Parengti pavyzdinį įmonių socialinės atsakomybės mokymo modulį, kuris būtų nesunkiai įtraukiamas į nuosekliųjų ir nenuosekliųjų studijų, pirminio ir tęstinio mokymo programas

2010–2011 metai

30

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Švietimo ir mokslo ministerija, Studijų kokybės vertinimo centras, aukštosios mokyklos

 

3.2.2. Patvirtinti pavyzdinį įmonių socialinės atsakomybės mokymo modulį ir parengti rekomendacijas, kaip jį įtraukti į mokymo ir studijų programas

2010–2011 metai

Švietimo ir mokslo ministerija, Studijų kokybės vertinimo centras, aukštosios mokyklos

 

3.2.3. Remti mokslo ir studijų institucijų dėstytojų, mokslo darbuotojų ir kitų tyrėjų, dirbančių įmonių socialinės atsakomybės klausimais, dalyvavimą Europos ir tarptautinių akademinių tinklų veikloje, jų išvykas į stažuotes ir mokslines konferencijas, tiesiogiai susijusias su įmonių socialine atsakomybe, užtikrinti, kad žinios, įgytos šiose stažuotėse ar seminaruose, būtų naudojamos Lietuvos įmonių socialinei atsakomybei plėtoti

2010–2011 metai

20

30

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, aukštosios mokyklos, Švietimo mainų paramos fondas

 

3.2.4. Atlikti įmonių socialinės atsakomybės diegimo įmonėse ekonominės naudos ir ilgalaikio poveikio tyrimus, naudoti šių tyrimų rezultatus mokymo, metodinėms priemonėms rengti, formaliajame ir neformaliajame švietime

2010–2011 metai

200

200

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“

 

3.2.5. Siekiant pasirengti įgyvendinti 2.2.1 punkte nurodytą priemonę, parengti galimybių įdiegti įmonių socialinę atsakomybę valstybės institucijose studiją, pavyzdinį jos diegimo valstybės institucijose veiksmų planą ir diegimo ataskaitą, atsižvelgiant į užsienio valstybių patirtį ir galimybę ją taikyti Lietuvoje

2010–2011 metai

70

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje

Iš viso (100 procentų finansavimas iš Europos socialinio fondo) 4670 tūkst. litų

2610

2060

 

 

_________________