LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL JAUNIMO MOKYKLOS BENDRŲJŲ NUOSTATŲ TVIRTINIMO
2000 m. liepos 25 d. Nr. 1016
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 1998, Nr. 67-1940) 35 straipsniu,
2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos 1995 m. rugsėjo 28 d. įsakymą Nr. 951 „Dėl jaunimo mokyklos nuostatų“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2000 07 25 įsakymu Nr. 1016
JAUNIMO MOKYKLOS BENDRIEJI NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Jaunimo mokyklos bendrieji nuostatai (toliau – Nuostatai) taikomi jaunimo mokykloms neatsižvelgiant į jų pavaldumą, nuosavybės ir veiklos formas.
2. Jaunimo mokykla (toliau – Mokykla) – integrali nuoseklios Lietuvos Respublikos švietimo sistemos dalis. Ji skirta bendrojo lavinimo mokykloje nepritapusiems, mokymosi motyvų stokojantiems moksleiviams.
3. Mokykla, būdama alternatyvi švietimo įstaiga pagrindinei bendrojo lavinimo mokyklai, per įvairią praktinę veiklą teikia bendrąjį pagrindinį išsilavinimą, pradinius darbo ir ikiprofesinius gebėjimus.
4. Mokykla savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos švietimo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktais ir šių Nuostatų pagrindu parengtais mokyklos nuostatais.
II. STRUKTŪRA IR VEIKLOS FORMOS
8. Mokykla teikia bendrąjį pagrindinį išsilavinimą, organizuoja parengiamuosius kursus, steigia išlyginamąsias klases, skirtas mokymosi spragoms ištaisyti ir sėkmingai įsilieti į nuosekliojo ugdymo sistemą. Mokykloje gali būti organizuojamas ikiprofesinis rengimas, gali veikti papildomojo ugdymo skyrius, pedagoginės, psichologinės, socialinės tarnybos, įvairūs centrai, klubai ir kt.
9. Mokykloje gali būti steigiamos vakarinės, pamaininės jaunimo klasės 16-18 metų jaunuoliams dėl socialinių ekonominių sąlygų negalintiems toliau tęsti mokslo dieninėse bendrojo lavinimo mokyklose ir norintiems įsigyti pagrindinį išsilavinimą.
III. STEIGIMO TVARKA IR KOMPLEKTAVIMAS
11. Mokykla steigiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais Švietimo įstaigų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo nuostatais.
12. Maksimalus moksleivių skaičius mokykloje – 100. Mokyklos skyriuose (papildomojo ugdymo ir kt.) moksleivių skaičius neribojamas.
IV. MOKSLEIVIŲ PRIĖMIMAS Į MOKYKLĄ
14. Priimami bendrojo lavinimo mokykloje nepritapę, mokymosi motyvų stokojantys, socialiai ir pedagogiškai apleisti 12-16 metų paaugliai ir jaunuoliai.
15. Į vakarines, pamainines jaunimo klases priimami 16-18 metų jaunuoliai, dėl socialinių-ekonominių sąlygų negalintys toliau tęsti mokslo dieninėse bendrojo lavinimo mokyklose ir siekiantys įsigyti pagrindinį išsilavinimą.
16. Moksleiviai į Mokyklą priimami moksleivių ir jų tėvų (ar vaiko globėjų) prašymu vadovaujantis mokyklos nuostatais.
V. MOKYKLOS PASKIRTIS
VI. MOKYKLOS UŽDAVINIAI
19. Padėti paaugliams ir jaunuoliams:
19.2. ugdyti pasitikėjimą savimi, poreikį savikūrai, optimaliai savęs realizacijai, atsparumą neigiamai socialinei įtakai, teisių, pareigų, atsakomybės visuomenei suvokimą;
VII. MOKYKLOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
21. Mokykla, vadovaudamasi Jaunimo mokyklos koncepcija, Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiomis programomis, valstybės nustatytu išsilavinimo standartu ir atsižvelgdama į moksleivių individualią psichofizinę brandą, turimą išsilavinimą, poreikius ir interesus:
21.2. formuoja moksleivių bendrojo lavinimo, ikiprofesinio rengimo bei papildomojo ugdymo turinį, numato jo realizaciją;
21.3. rengia mokyklos lygmens, o esant būtinybei individualias (adaptuotas, modifikuotas ir pan.) moksleivių ugdymo programas;
21.4. organizuoja pedagoginį procesą, vadovaudamasi Švietimo ir mokslo ministerijos parengtais ir pačių mokyklų adaptuotais ugdymo planais;
21.5. orientuojasi į individualizuotą ugdymo sistemą, skatinančią mokymosi motyvaciją, asmens vertės pajautimą;
21.7. organizuoja įvairių krypčių papildomąjį ugdymą, ikiprofesinį rengimą, laiduojantį kiekvieno ugdytinio saviraišką;
21.9. rengia moksleivius tolesniam mokymuisi, kultūriniam bei socialiniam gyvenimui, turtina asmeninę kiekvieno besimokančiojo patirtį;
VIII. MOKSLEIVIŲ, PEDAGOGŲ, TĖVŲ (AR VAIKO GLOBĖJŲ)
TEISĖS IR PAREIGOS
24. Moksleivių teisės:
24.2. mokytis pagal savo gebėjimus ir poreikius, siekti įgyti valstybinius standartus atitinkantį bendrąjį pagrindinį išsilavinimą;
24.3. grįžti, pereiti ar stoti į bendrojo lavinimo, profesinės, žemės ūkio mokyklos atitinkamą pakopą;
24.8. burtis į vaikų ir jaunimo organizacijas, kurių veikla sąlygoja dorovinę, pilietinę, kultūrinę, fizinę bei socialinę brandą, lavintis saviugdos ir saviraiškos būreliuose, dalyvauti visuomenės gyvenime, taikiuose susirinkimuose, kurių veikla neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams;
24.9. į minties, sąžinės, religijos, žodžio laisvę; sukakus 15 metų apsispręsti dėl tikybos mokymosi;
25. Moksleivių pareigos:
25.1. mokytis iki 16 metų bendrojo lavinimo ar kitoje formaliojo švietimo įstaigoje; įgyti pakankamai žinių ir patirties tam, kad teisingai pasirinktų tolesnį mokymosi ar profesinės veiklos kelią, ruoštis savarankiškam gyvenimui;
25.2. reguliariai lankyti mokyklą, laikytis moksleivių elgesio ir mokyklos vidaus tvarkos taisyklių;
26. Tėvų (ar vaiko globėjų) teisės:
26.1. reikalauti, kad jų vaikui būtų teikiamas valstybinius standartus atitinkantis bendrasis lavinimas;
27. Tėvų (ar vaiko globėjų) pareigos:
27.1. pasitikėjimo, atvirumo ir reiklumo dvasia ugdyti darbštų, iniciatyvų vaiką, gebantį savarankiškai veikti ir prisiimti atsakomybę;
27.2. sudaryti vaikui sveikas ir saugias gyvenimo bei mokymosi sąlygas, užtikrinti punktualų ir reguliarų mokyklos lankymą;
27.4. užtikrinti, kad vaikas mokytųsi iki 16 metų jaunimo ar kitokioje formaliojo švietimo sistemos mokykloje;
28. Pedagogų teisės:
28.1. laisvai pasirinkti pedagoginės veiklos organizavimo būdus ir formas, laiduojančias reikiamus ugdymo rezultatus;
28.2. tobulinti savo kvalifikaciją, persikvalifikuoti, atestuotis ir gauti kvalifikacinę kategoriją atitinkantį atlyginimą;
28.3. burtis į visuomenines ir profesines organizacijas, savišvietos, kultūrines grupes, dalykines ir metodines sekcijas, būrelius ar susivienijimus;
28.4. nustatyta tvarka gauti mokamas atostogas mokymo priemonėms rengti ir kvalifikacijai tobulinti;
28.9. koreguoti tėvų (ar vaiko globėjų) ir sociokultūrinės aplinkos poveikį moksleivių ugdymui(-si);
29. Pedagogų pareigos:
29.2. pagal moksleivių siekius ir galimybes individualizuoti ugdymo turinį, laiduojant pozityvius ugdymo rezultatus;
29.3. skatinti moksleivius mokytis, padėti turintiesiems mokymosi sunkumų, objektyviai vertinti moksleivių pasiekimus;
29.4. taikyti veiksmingus mokymosi motyvacijos susigrąžinimo būdus bei naujas mokymo(-si) technologijas;
29.5. siekti, kad kiekvienas moksleivis gebėtų bendrauti ir bendradarbiauti, imtųsi atsakomybės už savo veiksmus, savarankiškai veiktų vadovaudamasis pilietinėmis nuostatatomis;
29.6. bendradarbiaujant su pedagogine psichologine tarnyba integruotiems specialiųjų poreikių moksleiviams pritaikyti ugdymo turinį, metodus ir mokymo priemones;
29.8. padėti moksleiviams tenkinti jų saviraiškos ir saviugdos poreikius, plėtoti kultūrinius interesus, daryti poveikį sociokultūrinei Mokyklos aplinkai;
29.12. analizuoti savo pedagoginę veiklą, vertinti ugdymo rezultatus ir su jais supažindinti moksleivius, jų tėvus (ar vaiko globėjus), kolegas ir mokyklos vadovus;
29.14. stebėti, analizuoti ir koreguoti tėvų (ar vaiko globėjų) ir sociokultūrinės aplinkos poveikį jaunimo ugdymui;
30. Klasės auklėtojo pareigos:
30.2. burti klasėje dirbančius mokytojus ir kitus specialistus (bibliotekininkas, psichologas, specialusis pedagogas, logopedas, socialinis pedagogas, asmens sveikatos priežiūros darbuotojas, papildomojo ugdymo organizatorius ir kt.) klasės moksleivių ugdymui planuoti ir derinti;
30.3. pažinti moksleivių polinkius, poreikius, interesus; siekti, kad moksleiviai dalyvautų svarstant ugdymo turinį, formas ir metodus;
30.4. domėtis ir rūpintis moksleivių sveikata, jų sauga, padėti jiems nustatyti darbo ir poilsio režimą, puoselėti sveiką gyvenseną;
30.5. padėti moksleiviams ugdytis vertybines nuostatas, gebėjimą vadovautis demokratiniais bendravimo principais;
30.6. bendrauti su kiekvienu moksleiviu ir jo šeima, informuoti tėvus (ar vaiko globėjus) apie jo mokymąsi ir elgesį; neatidėliojant išsiaiškinti mokyklos nelankymo priežastis;
IX. ATSAKOMYBĖ
32. Pedagogai ir tėvai (ar vaiko globėjai), kurie neatlieka savo pareigų, fiziškai, psichiškai ir moraliai žaloja vaikus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.
33. Pedagogai atsako už moksleivių sveikatą ir gyvybę pamokų, ikiprofesinio rengimo, papildomojo ugdymo bei mokyklos organizuotų renginių metu.
34. Mokyklos vadovybė atsako už Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, švietimo ir mokslo ministro įsakymų, kitų teisės aktų vykdymą, užtikrina, kad nebūtų vykdomi moksliniai bandymai ar kitokie eksperimentai su vaiku, galintys pakenkti jo gyvybei, sveikatai, normaliai asmenybės brandai.
X. SAVIVALDA
37. Mokykla savivaldą organizuoja remdamasi bendraisiais ugdymo tikslais, jaunimo mokyklos filosofija ir ugdymo tikslais, mokykloje susiklosčiusiomis tradicijomis.
38. Mokyklos taryba – aukščiausia mokyklos savivaldos institucija, telkianti moksleivių, jų tėvų (ar vaiko globėjų) ir pedagogų atstovus svarbiausiems Mokyklos veiklos tikslams numatyti ir uždaviniams spręsti.
39. Mokykla savo nuostatuose nustato rinkimų į mokyklos tarybą procedūrą remdamasi demokratiniais rinkimų principais: slaptumu, visuotinumu, konkurencija, periodiškumu, aiškiu procedūros apibrėžtumu. Mokyklos taryboje moksleiviai, tėvai ir pedagogai atstovauja lygiomis dalimis. Mokyklos tarybos veikloje gali dalyvauti vietos savivaldos atstovai, rėmėjai. Mokyklos direktorius ar jo pavaduotojas(-ai) negali būti mokyklos tarybos pirmininku.
40. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja 2/3 visų jos narių. Nutarimai priimami dalyvaujančiųjų balsų dauguma. Mokyklos tarybos nutarimus, kurie prieštarauja mokyklos veiklą reglamentuojantiems dokumentams, Mokyklos direktorius prašo svarstyti iš naujo.
41. Mokyklos taryba už savo veiklą atsiskaito ją rinkusiems mokyklos bendruomenės bei vietos bendruomenės nariams.
42. Švietimo įstaigos steigėjas, švietimo priežiūrą vykdančios institucijos, nustatę, kad tarybos priimti sprendimai prieštarauja įstatymams ir kitiems Mokyklos veiklą reglamentuojantiems teisės aktams, siūlo mokyklos tarybai juos svarstyti iš naujo. Mokyklos tarybai atsisakius, ginčas sprendžiamas įstatymų nustatyta tvarka.
43. Mokyklos taryba:
43.1. nustato Mokyklos veiklos perspektyvas, pagrindines darbo kryptis, aprobuoja mokyklos veiklos programą, nuostatus, vidaus tvarkos taisykles, ugdymo planą, nustato ugdymo organizavimo tvarką;
43.2. aptaria siūlymus dėl vadovėlių užsakymo, moksleivių žinių ir gebėjimų vertinimo sistemos parinkimo, papildomos veiklos ir renginių organizavimo;
43.3. teikia siūlymų Mokyklos direktoriui priimant darbuotojus ir vertinant jų darbo rezultatus; vertina Mokyklos vadovų veiklą, pareiškia nuomonę jiems atestuojantis;
44. Pedagogų taryba – nuolat veikianti mokyklos savivaldos institucija pedagogų profesiniams bei bendriems ugdymo klausimams spręsti. Ją sudaro mokyklos vadovybė, visi mokykloje dirbantys mokytojai ir kiti tiesiogiai ugdymo procese dalyvaujantys darbuotojai. Į posėdžius gali būti kviečiami kitų savivaldos institucijų atstovai.
45. Pedagogų tarybos posėdžiai šaukiami prasidedant ir baigiantis mokslo metams, taip pat ne rečiau kaip vieną kartą per trimestrą (semestrą). Prireikus gali būti sušauktas neeilinis pedagogų tarybos posėdis.
46. Pedagogų tarybai vadovauja mokyklos direktorius, o jam nesant – direktoriaus pavaduotojas ugdymui.
47. Posėdžiai yra teisėti, jei juose dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 tarybos narių. Nutarimai priimami dalyvaujančiųjų balsų dauguma.
XI. VALDYMAS
49. Mokyklai vadovauja direktorius. Valstybinės ir savivaldybių mokyklų steigėjai juos skiria vadovaudamiesi Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytais kvalifikaciniais reikalavimais pretendentams ir viešo konkurso organizavimo tvarka.
50. Direktorius:
50.1. inicijuoja Mokyklos veiklos programų rengimą, aiškina Mokyklos bendruomenės nariams valstybinę bei regioninę švietimo politiką;
50.2. telkia Mokyklos bendruomenę valstybinei švietimo politikai įgyvendinti, Mokyklos veiklos programai vykdyti;
50.4. rūpinasi palankaus mikroklimato ugdymui ir darbui kūrimu, puoselėja demokratinius Mokyklos bendruomenės santykius;
50.5. skiria vadybines funkcijas pavaduotojams, sudaro galimybes jiems savarankiškai dirbti, organizuoja reguliarų atsiskaitymą už nuveiktą darbą;
50.7. inicijuoja mokyklos vidaus tvarkos taisyklių rengimą, organizuoja jų projekto svarstymą ir teikia mokyklos tarybai aprobuoti;
50.9. kontroliuoja, kad mokyklos aplinkoje nebūtų vartojami alkoholiniai gėrimai, narkotinės ir psichotropinės medžiagos;
50.15. organizuoja pagrindinės mokyklos baigimo egzaminus, nustatyta tvarka teikia informaciją Nacionaliniam egzaminų centrui;
50.16. rūpinasi mokyklos intelektiniais, materialiniais ir finansiniais ištekliais, darbų ir civiline sauga;
50.17. sudaro metinę Mokyklos pajamų ir išlaidų sąmatą, organizuoja Mokyklos veiklos sąvado (metinės ataskaitos) rengimą ir teikia mokyklos tarybai aprobuoti;
51. Direktoriaus pavaduotojas(-ai) ugdymui:
51.1. organizuoja ugdymo plano, bendrųjų programų vykdymą, pamokų ir papildomo ugdymo tvarkaraščių sudarymą;
51.3. teikia pagalbą pedagogams, prižiūri, kaip vykdomi mokyklos veiklą reglamentuojantys dokumentai;
51.7. vykdo moksleivių teisės pažeidimų prevenciją, informuoja suinteresuotas institucijas apie vengiančius mokytis vaikus ir įstatymų nustatyta tvarka taiko poveikio priemones;
52. Direktoriaus pavaduotojas administracijos ir ūkio reikalams:
52.1. rūpinasi mokyklos materialiniais ir informaciniais ištekliais, patalpų paruošimu darbui, sanitarija ir higiena;
XII. DARBUOTOJŲ PRIĖMIMAS Į DARBĄ IR DARBO APMOKĖJIMO TVARKA
53. Direktoriaus pavaduotojus, pedagoginį ir kitą personalą priima į darbą ir atleidžia iš jo Mokyklos direktorius įstatymų nustatyta tvarka.
XIII. VADOVŲ IR PEDAGOGŲ ATESTACIJA
XIV. RAŠTVEDYBOS ORGANIZAVIMAS IR DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS
XV. BAIGIAMŲJŲ EGZAMINŲ ORGANIZAVIMAS.
IŠSILAVINIMO PAŽYMĖJIMŲ IŠDAVIMAS
XVI. MOKYKLOS RYŠIAI
59. Mokykla bendradarbiauja su jos veikla susijusiais juridiniais ir fiziniais asmenimis (švietimo, sveikatos, kultūros, sporto, teisėsaugos, vaikų teisių apsaugos, mokslo, studijų institucijomis ir kt.).
60. Palaiko glaudžius ryšius su kitomis švietimo institucijomis (vidurinėmis, profesinėmis, žemės ūkio mokyklomis), įdarbinimo įstaigomis ir t. t. siekiant padėti baigiantiems jaunimo mokyklą moksleiviams susirasti tolesnę ugdymosi instituciją ar darbo vietą.
XVII. MOKYKLOS VEIKLOS PRIEŽIŪRA
62. Mokyklos vadovai reguliariai ir visapusiškai vertina mokyklos veiklą pagal parengtą vidinio audito metodiką ir rengia veiklos tobulinimo programą.
63. Mokyklų veiklą prižiūri steigėjai Bendrųjų švietimo įstaigų priežiūros nuostatų nustatyta tvarka. Bendrosios švietimo politikos vykdymą prižiūri Švietimo ir mokslo ministerija bei apskričių viršininkai pagal Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintus nuostatus. Mokyklos veiklą prižiūrinčios institucijos Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka informuoja visuomenę, savivaldos ir valstybines valdžios institucijas apie mokyklos atliekamo ugdymo kokybę.
XVIII. TURTAS, LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMAS
65. Valstybės ar savivaldybės mokykla patikėjimo teise valdo, naudojasi ir įstatymų nustatyta tvarka disponuoja priskirta žeme, valstybės ar savivaldybės pastatais, finansiniais ištekliais, inventoriumi bei mokymo priemonėmis.
66. Valstybės ar savivaldybės mokykla visiškai arba iš dalies yra išlaikoma iš valstybės ar savivaldybės biudžeto pagal asignavimų valdytojo patvirtintą sąmatą.
67. Mokykla gali turėti nebiudžetinių lėšų. Jas sudaro: patalpų nuoma, fizinių ir juridinių asmenų parama ir labdara, pajamos, gautos už papildomąjį ugdymą, kursus, renginius, gaminamą produkciją ir kitos teisėtu būdu gautos lėšos.
68. Valstybės mokyklos nebiudžetinės lėšos naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės, savivaldybės mokyklos – savivaldybių vykdomųjų institucijų nustatyta tvarka.
XIX. NUOSTATŲ TVIRTINIMAS, KEITIMAS IR PAPILDYMAS
Xx. REORGANIZAVIMAS IR LIKVIDAVIMAS
Jaunimo mokyklos
bendrųjų nuostatų priedas
REIKALAVIMAI JAUNIMO MOKYKLOS NUOSTATAMS
Jaunimo mokyklos nuostatai rengiami vadovaujantis šiais Nuostatais, išryškinančiais mokyklos specifiką, ir laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų mokyklos veiklą reglamentuojančių teisės aktų.
Jaunimo mokyklos nuostatų bendrojoje dalyje turi būti:
1. visas mokyklos pavadinimas lietuvių kalba, sutrumpintas mokyklos pavadinimas lietuvių kalba, pavadinimas anglų kalba;
6. steigėjai:
8. pagrindinė veiklos rūšis ir kodas pagal Statistikos departamento prie LRV generalinio direktoriaus 1999 10 05 įsakymu Nr. 74 (Žin., 1999, Nr. 87-2582) patvirtintą „Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių“;
9. kitos veiklos rūšys ir kodai pagal Statistikos departamento prie LRV generalinio direktoriaus 1999 10 05 įsakymu Nr. 74 (Žin., 1999, Nr. 87-2582) patvirtintą „Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių“;
10. mokyklos veiklą koordinuojančios Vyriausybės įstaigos ar savivaldos institucijos pavadinimas ir identifikavimo kodas (ministerijos, departamento, apskrities viršininko administracijos, kitos Vyriausybės įstaigos, savivaldybės);