LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL EUROPOS PABĖGĖLIŲ FONDO 2008–2013 M. PROGRAMOS LIETUVOJE VALDYMO IR KONTROLĖS SISTEMOS PATVIRTINIMO
2007 m. rugsėjo 21 d. Nr. A1-253
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 14 d. nutarimo Nr. 847 „Dėl atsakingos institucijos, administruosiančios Europos pabėgėlių fondo programą 2008–2013 metų laikotarpiu, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 92-3692) 2.1 punktu ir 2007 m. gegužės 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 573/2007/EB dėl Europos pabėgėlių fondo 2008–2013 m. laikotarpiui pagal Solidarumo ir migracijos srautų valdymo bendrąją programą įsteigimo (OL 2007 L 144, p. 1) 32 straipsnio 1 dalimi:
1. Tvirtinu Europos pabėgėlių fondo 2008–2013 m. programos Lietuvoje valdymo ir kontrolės sistemą (pridedama).
2. Pavedu:
2.1. Europos Sąjungos struktūrinės paramos departamento Struktūrinės paramos valdymo skyriui pagal šio įsakymo 1 punktu patvirtintą Europos pabėgėlių fondo 2008–2013 m. programos Lietuvoje valdymo ir kontrolės sistemą parengti ir iki 2007 m. gruodžio 1 d. pateikti Europos Komisijai Europos pabėgėlių fondo programos Lietuvoje valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2007 m. rugsėjo 21 d. įsakymu Nr. A1-253
EUROPOS PABĖGĖLIŲ FONDO 2008–2013 M. PROGRAMOS LIETUVOJE VALDYMO IR KONTROLĖS SISTEMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Europos pabėgėlių fondo 2008–2013 m. programos Lietuvoje valdymo ir kontrolės sistema (toliau vadinama – valdymo ir kontrolės sistema) nustato pagrindines vartojamas sąvokas ir funkcijas dokumente.
2. Valdymo ir kontrolės sistemoje vartojamos sąvokos:
Atsakinga institucija – institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 573/2007/EB 25 straipsnio 1 dalies a punktą paskirta vykdyti atsakingos institucijos funkcijas. Atsakinga institucija yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Europos Sąjungos struktūrinės paramos departamento Struktūrinės paramos valdymo skyrius.
Audito institucija – institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 573/2007/EB 25 straipsnio 1 dalies c punktą paskirta vykdyti audito institucijos funkcijas. Audito institucija yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vidaus audito skyrius.
Bendrojo finansavimo lėšos – projektui finansuoti skirtos lėšos, papildančios Europos pabėgėlių fondo (toliau vadinama – EPF) finansavimą pagal Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 573/2007/EB nustatytą tvarką. Šios bendrojo finansavimo lėšos gali susidaryti iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skiriamų kaip parama projektui, ir (arba) privačių lėšų bei kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, išskyrus kitus Europos Sąjungos finansinės paramos šaltinius.
Deleguota institucija – institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo Nr. 573/2007/EB 25 straipsnio 1 dalies d punktą paskirta vykdyti atsakingos institucijos jai pavestas funkcijas. Deleguota institucija yra Paramos fondas Europos socialinio fondo agentūra.
Išlaidų deklaracija – pagal Europos Komisijos nustatytą formą atsakingos institucijos parengtas ir tvirtinančios institucijos patvirtintas dokumentas, patvirtinantis, kad visos ataskaitiniu laikotarpiu deklaruotos išlaidos yra tinkamos finansuoti; išlaidų deklaracijoje yra nurodomi duomenys, kurių reikia rengiant Europos Komisijai teikiamą prašymą dėl mokėjimo.
Įtariama nusikalstama veika – įtariamas pažeidimas, kuriuo siekiama neteisėtai gauti ar panaudoti Europos Sąjungos ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas ir dėl kurio galima pradėti administracinį ar teismo procesą.
Mokėjimo prašymas – pagal atsakingos institucijos nustatytą formą projekto vykdytojo užpildytas dokumentas, kuris teikiamas deleguotai institucijai kartu su dokumentų, įrodančių projekto, dėl kurio buvo sudaryta paramos teikimo sutartis, įgyvendinimo išlaidas, kopijomis.
Paraiška atsakingai institucijai dėl lėšų pervedimo projektų vykdytojams – pagal atsakingos institucijos nustatytą formą deleguotos institucijos parengtas ir patvirtintas dokumentas, kuriuo remiantis yra rengiama mokėjimo paraiška Lietuvos Respublikos valstybės iždui.
Paraiška dėl projekto finansavimo (toliau vadinama – paraiška) – atsakingos institucijos nustatytos formos dokumentas, kurį pildo ir deleguotai institucijai teikia pareiškėjas, siekiantis gauti paramą projektui.
Parama – pagal paramos teikimo sutartį projektui finansuoti skiriamos EPF ir bendrojo finansavimo lėšos.
Paramos teikimo sutartis – nustatytos formos teisinis susitarimas, kurio pagrindu projekto vykdytojui skiriama parama. Paramos sutartis nustato skiriamų paramos lėšų panaudojimo, projekto įgyvendinimo ir kitas sąlygas. Paramos sutartį pasirašo atsakinga institucija, deleguota institucija ir projekto vykdytojas.
Pareiškėjas – juridinis asmuo, teikiantis paraišką pagal deleguotos institucijos paskelbtą kvietimą teikti paraiškas.
Pažeidimas – Lietuvos Respublikos ir (ar) Bendrijos teisės aktų nuostatų pažeidimas, padarytas veikimu ar neveikimu, dėl kurio atsirado ar galėjo atsirasti valstybės ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto nuostolių.
Projektas – projekto vykdytojo vykdomų specifinių, praktinių priemonių visuma, skirta EPF remiamiems veiksmams įgyvendinti.
Projekto vykdytojas – juridinis asmuo, atsakingas už projekto įgyvendinimą.
Priežiūros komitetas – iš įvairių kompetentingų institucijų atstovų atsakingos institucijos sudarytas komitetas, atliekantis projektų atrankos ir EPF remiamų projektų įgyvendinimo priežiūros funkcijas.
Tvirtinanti institucija – institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos sprendimo 573/2007/EB 25 straipsnio 1 dalies b punktą paskirta vykdyti tvirtinančios institucijos funkcijas. Tvirtinanti institucija yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Apskaitos ir atskaitomybės departamentas.
II. ATSAKINGOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS
3. Atsakinga institucija vykdo šias funkcijas:
3.2. teikia daugiamečių ir metinių EPF programų pasiūlymus Europos Komisijai, prieš tai suderinusi jų projektus su Priežiūros komiteto nariais;
3.4. rengia, derina su institucijomis, įtrauktomis į administravimo sistemą, ir tvirtina nacionalines taisykles dėl projektų atrankos, vertinimo, priežiūros, mokėjimų, viešinimo priemonių, techninės pagalbos lėšų naudojimo ir kt. nacionalinius teisės aktus;
3.5. užtikrina bendrojo finansavimo iš EPF ir kitų atitinkamų nacionalinių bei Bendrijos finansinių priemonių nuoseklumą ir papildomumą;
3.6. stebi bendrai finansuojamų produktų ir paslaugų teikimą bei įsitikina, kad už veiksmus deklaruotos išlaidos yra patirtos bei atitinka Bendrijos ir nacionalines taisykles;
3.7. užtikrina, kad galutiniai naudos gavėjai ir kitos įstaigos, įgyvendinančios EPF bendrai finansuojamus veiksmus, turėtų atskirą apskaitos sistemą arba atitinkamą apskaitos kodeksą visiems su veiksmu susijusiems sandoriams, nepažeidžiant nacionalinių apskaitos taisyklių;
3.8. užtikrina, kad EPF vertinimai būtų atliekami laikantis nustatytų terminų ir atitiktų kokybės standartus, kuriuos kartu nustato Europos Komisija ir valstybė narė;
3.9. nustato procedūras, užtikrinančias, kad visi su išlaidomis ir auditu susiję dokumentai, reikalingi tinkamai audito sekai garantuoti, būtų saugomi laikantis nurodytų reikalavimų;
3.10. užtikrina, kad numatytam auditui atlikti audito institucija gautų visą reikiamą informaciją apie naudojamas valdymo procedūras ir iš EPF bendrai finansuojamus projektus;
3.11. užtikrina, kad tvirtinanti institucija gautų visą būtiną informaciją apie tvirtinimo tikslu atliktas su išlaidomis susijusias procedūras ir patikrinimus;
3.12. rengia ir teikia Europos Komisijai pažangos ir galutines ataskaitas dėl EPF programų įgyvendinimo, tvirtinančiosios institucijos patvirtintas išlaidų deklaracijas ir prašymus dėl mokėjimo arba atitinkamais atvejais grąžinamų išlaidų deklaracijas;
3.16. jei būtina, sudaro komisijas ir darbo grupes, skirtas padėti atsakingai institucijai užtikrinti EPF programos įgyvendinimą;
III. DELEGUOTOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS
4. Deleguota institucija, laikydamasi atsakingos institucijos nustatytų reikalavimų, vykdo šias funkcijas:
4.3. teikia teisės aktuose nurodytą informaciją fiziniams ir juridiniams asmenims, kurios reikia projektų paraiškoms parengti ir pateikti;
4.6. gavusi atsakingos institucijos sprendimą dėl paramos projektams skyrimo, apie gautą sprendimą informuoja projektų vykdytojus;
4.12. teikia pasiūlymus atsakingai institucijai dėl EPF daugiametės ar EPF metinių programų patikslinimo, kad tinkamai būtų panaudotos EPF programos lėšos;
4.13. rengia pažangos ir galutinių ataskaitų projektus, atsižvelgiant į atsakingos institucijos keliamus reikalavimus ir teikia jas atsakingai institucijai;
IV. TVIRTINANČIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS
5. Tvirtinanti institucija vykdo šias funkcijas:
5.1. patikrina ir patvirtina, kad išlaidų deklaracija yra tiksli, gauta naudojant patikimas apskaitos sistemas ir pagrįsta tinkamais dokumentais, taip pat patvirtina, kad deklaruotos išlaidos atitinka taikytinas Bendrijos ir nacionalines taisykles bei buvo patirtos per nustatytą projekto įgyvendinimo laikotarpį;
5.5. tikrina Bendrijos lėšas, kai dėl pastebėtų pažeidimų buvo nustatyta, jog šios buvo išmokėtos neteisėtai, bei atitinkamais atvejais ir delspinigių išieškojimą;
5.6. tvarko išieškotinų ir išieškotų sumų apskaitą pagal Europos Sąjungos bendrajam biudžetui taikomas taisykles, kai įmanoma, išskaitydama jas iš kitos išlaidų deklaracijos;
5.7. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant nacionalines taisykles, skirtas administruoti EPF programą Lietuvoje, ir kitus teisės aktus;
V. AUDITO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS
6. Audito institucija vykdo šias funkcijas:
6.1. vadovaudamasi tarptautiniais standartais, atlieka EPF programos ir projektų auditą bei kontrolę;
6.2. patikrina mažiausiai 10 procentų kiekvienos metinės programos bendrų tinkamų išlaidų, atsižvelgdama į reikalavimus:
6.2.2. atsižvelgti į visus atliekant patikrinimą nustatytus rizikos veiksnius, įvertinti ir anksčiau atliktus patikrinimus (jeigu tokie patikrinimai jau buvo atlikti);
6.2.3. užtikrinti, kad patikrinimams atlikti būtų atrinkti reprezentatyvūs kiekvienos metinės programos grupės projektai;
6.3. rengia ir teikia Europos Komisijai ataskaitą, kurioje pateikiama:
6.3.1. metinė audito ataskaita, kurioje išdėstomos atlikto metinės programos audito išvados ir nurodomi programos valdymo ir kontrolės sistemose nustatyti trūkumai;
6.3.2. nuomonė apie tai, ar veikianti valdymo ir kontrolės sistema užtikrina, kad išlaidų deklaracijos būtų teisingos ir kad pagrindiniai sandoriai būtų teisėti;
6.4. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant nacionalines taisykles, skirtas administruoti EPF Lietuvoje, ir kitus teisės aktus;
VI. PRIEŽIŪROS KOMITETO FUNKCIJOS
7. Priežiūros komitetas vykdo šias funkcijas:
7.4. svarsto ir tvirtina atsakingos institucijos parengtas metinių programų pažangos ir galutines ataskaitas, prieš siunčiant jas Europos Komisijai;
7.5. svarsto EPF nepriklausomo vertinimo ataskaitas ir teikia rekomendacijas dėl jų atsakingai institucijai;