LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL ENERGETIKOS VALSTYBINĖS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ

 

1996 m. liepos 1 d. Nr. 171

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 20 straipsniu ir Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsniu,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Energetikos valstybinės inspekcijos prie Energetikos ministerijos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios Lietuvos Respublikos energetikos valstybinės inspekcijos nuostatus, patvirtintus 1994 12 29 energetikos ministro įsakymu Nr. 215.

 

 

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                                              SAULIUS KUTAS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

energetikos ministro

1996 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 171

 

ENERGETIKOS VALSTYBINĖS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS

MINISTERIJOS

NUOSTATAI

 

Bendrosios nuostatos

 

1. Energetikos valstybinė inspekcija (toliau vadinama Inspekcija) yra valstybinės priežiūros ir kontrolės įstaiga, veikianti prie Energetikos ministerijos. Inspekcijos buveinė: Savanorių pr. 65 A, 2600 Vilnius.

2. Inspekcija yra juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos Respublikos herbu bei savo pavadinimu.

3. Sutinkamai su Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo Nr. I-828 20 straipsniu fizinių ir juridinių asmenų energetikos įrenginių (pagal Energetikos ministerijos 1995 04 14 įsakymu Nr. 80 patvirtintą sąrašą) valstybinė priežiūra ir kontrolė vykdoma visoje šalies teritorijoje nepriklausomai nuo jų žinybinio pavaldumo, nuosavybės formų ir energetikos įrenginių galios. Ši Inspekcija nevykdo branduolinės energetikos įrenginių valstybinės priežiūros.

 

Inspekcijos tikslai ir funkcijos

 

4. Pagrindinis Inspekcijos tikslas – vykdyti Lietuvos fizinių ir juridinių asmenų energetikos įrenginių valstybinę priežiūrą ir kontrolę, siekiant užtikrinti patikimą, efektyvų ir saugų energijos išteklių ir energijos tiekimą ir vartojimą.

5. Inspekcija, siekdama įvykdyti savo tikslus, atlieka šias funkcijas:

5.1. derina statybos normų ir taisyklių, statybos projektų energetinę dalį;

5.2. ruošia teikimus Energetikos ministerijai dėl licencijų išdavimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka įmonėms, atliekančioms energetikos įrenginių bandymo, matavimų, paleidimo ir derinimo, remonto, technologinio valdymo ir kitus aptarnavimo darbus ir tikrina, kaip jie laikosi jose nurodytų sąlygų. Teikia išvadas kitoms įgaliotoms priežiūros ir kontrolės institucijoms dėl licencijų išdavimo potencialiai pavojingų energetikos įrenginių, kurių sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos energetikos ministerija, projektavimo ir montavimo darbams;

5.3. vykdo Energetikos ministerijos išduotų licencijų energetinei veiklai sąlygų laikymosi priežiūrą, tikrina, ar licencijų savininkai vykdo licencijuojamos veiklos įsipareigojimus užsakovams arba vartotojams, ar jie nepažeidžia teisės aktų ir privalomųjų normatyvinių dokumentų reikalavimų;

5.4. nustatyta tvarka ruošia ir derina su suinteresuotomis ministerijomis, kitomis institucijomis ir teikia tvirtinti bei derina kitų institucijų paruoštus teisės ir norminius aktus, susijusius su energetikos įrenginių projektavimu, gamyba, įrengimu, aptarnavimu ir naudojimu;

5.5. su kitomis suinteresuotomis valstybinės priežiūros institucijomis nagrinėja pateiktus suderinimui techninių sąlygų ir Lietuvos standartų energetikos įrenginių gamybai projektus ir teikia pasiūlymus dėl naujų Lietuvos standartų ruošimo šiems įrenginiams bei pasenusių standartų koregavimo;

5.6. tikrina, ar fiziniai ir juridiniai asmenys techniškai tinkamai ir saugiai eksploatuoja energetikos įrenginius;

5.7. tikrina, ar fiziniai ir juridiniai asmenys efektyviai gamina, paskirsto, tiekia ir vartoja elektros, šilumos energiją bei kurui skirtas dujas, analizuoja energetikos valstybinių įmonių veiklos techninius-ekonominius rodiklius ir ruošia privalomus vykdymui nurodymus darbo pagerinimui šiais klausimais;

5.8. tikrina, kaip fiziniai ir juridiniai asmenys laikosi teisės ir norminiuose aktuose nustatytų reikalavimų energijos parametrams;

5.9. nustatyta tvarka dalyvauja komisijų, priimančių eksploatuoti naujus arba po rekonstrukcijos energetikos įrenginius darbe;

5.10. konsultuoja ir teikia informaciją fiziniams ir juridiniams asmenims dėl klausimų, esančių Inspekcijos kompetencijoje;

5.11. dalyvauja energetikos įmonių bei jų filialų vadovų, degiųjų dujų tiekimo sistemų ir dujinių įrenginių aptarnavimo vadovų, įmonių dujų ūkio aptarnavimo vadovų, taip pat atsakingų už elektros, šilumos ūkį asmenų žinių tikrinimo komisijų darbe ir juos atestuoja bei pasirinktinai kontroliuoja, kaip tikrinamos žinios ir atestuojamas kitas personalas, atliekantis darbus energetikos (elektros, šilumos, dujų) įrenginiuose;

5.12. dalyvauja atliekant energetikos įrenginių pavyzdžių bandymus, teikia išvadas Valstybinei darbo inspekcijai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos išduodant leidimus jų gamybai, nemokamai naudojasi Valstybinėje darbo inspekcijoje esančiu gaminamų darbo priemonių registru;

5.13. tikrina, kaip laikomasi saugos darbe taisyklių Energetikos ministerijos reguliavimo sferai priskirtose įmonėse;

5.14. atlieka kitas energetikos ministro pavestas funkcijas, nenumatytas šiuose nuostatuose.

 

Inspekcijos teisės

 

6. Inspekcijos pareigūnams, vykdantiems energetikos valstybinę priežiūrą, suteikiama teisė:

6.1. pateikus tarnybinį pažymėjimą, bet kuriuo paros metu netrukdomai tikrinti, ar įmonių energetikos įrenginiai atitinka norminių aktų reikalavimus. Šiuose patikrinimuose gali dalyvauti įrenginio savininkas arba jo įgaliotas asmuo;

6.2. visiems fiziniams ir juridiniams asmenims duoti privalomus nurodymus dėl energetikos įrenginių įrengimo taisyklių, techninio ir saugaus eksploatavimo taisyklių bei energijos tiekimo-vartojimo taisyklių pažeidimų pašalinimo;

6.3. reikalauti, kad fiziniai ir juridiniai asmenys nedelsiant išjungtų energetikos įrenginius, jeigu rasti pažeidimai, dėl kurių gali įvykti avarija, kilti gaisras arba grėsmė žmonių sveikatai arba gyvybei. Neįvykdžius šių reikalavimų, inspekcijos pareigūnas gali raštu pareikalauti, kad objekto energetikos įrenginiai būtų išjungti iš energijos tiekėjo pusės;

6.4. duoti darbdaviams arba jų įgaliotiems asmenims privalomus nurodymus sustabdyti darbus, kai personalas, susijęs su energetikos įrenginių eksploatacija, neturi reikiamos kvalifikacijos arba pažeidžia norminius aktus ir galiojančius privalomuosius normatyvinius dokumentus;

6.5. reikalauti iš gamintojų, kad būtų nutraukta energetikos įrenginių, neatitinkančių sertifikatų, saugios eksploatacijos reikalavimų arba neefektyviai vartojančių energijos išteklius arba energiją gamyba, arba būtų pakeistos jų gamybos techninės sąlygos;

6.6. siūlyti, kad įmonėms, pakartotinai nevykdančioms licencijuojamos veiklos įsipareigojimų užsakovui arba vartotojui, pažeidžiančioms teisės aktų ir privalomųjų normatyvinių dokumentų reikalavimus, Energetikos ministerija panaikintų licencijos energetinei veiklai galiojimą;

6.7. nustatyta tvarka tikrinti, ar montuojamų bei rekonstruojamų energetikos įrenginių projektai atitinka galiojančias jų įrengimo taisykles ir duoti nurodymus apie pastebėtų nukrypimų pašalinimą;

6.8. nustatyta tvarka dalyvauti komisijų darbe tiriant avarijų ir sutrikimų bei mirtinų ir sunkių nelaimingų atsitikimų, susijusių su energetikos įrenginių eksploatacija, aplinkybes ir priežastis, reikalauti energetikos įrenginių sutrikimų ir avarijų prevencinių priemonių planų ir jų vykdymo;

6.9 teikti patikrinimo medžiagą prokuratūrai, tardymo organams, vykdomosios valdžios institucijoms, jeigu nustatyti esminiai norminių aktų pažeidimai, dėl įmonių personalo aplaidumo įvykus mirtinam ar sunkiam nelaimingam atsitikimui arba avarijai, susijusiai su nepatenkinama energetikos įrenginių eksploatacija;

6.10. gauti iš energijos tiekėjų ir vartotojų žinias ir dokumentus, reikalingus Inspekcijos darbui pagal šiuos nuostatus;

6.11. esant reikalui, darbdavio lėšų sąskaita pasitelkti mokslo, tyrimo, projektavimo ir kitų organizacijų specialistus atlikti ekspertizes ir duoti išvadas dėl klausimų, esančių Inspekcijos kompetencijoje;

6.12. surašyti pažeidimų protokolus pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso atitinkamus straipsnius ir priimti sprendimus dėl administracinės baudos skyrimo;

6.13. tikrinti, ar importuojami potencialiai pavojingi energetikos įrenginiai, kurių priežiūrą vykdo Inspekcija, turi norminių aktų atitikties sertifikatus;

6.14. teikti su savo funkcijų vykdymu susijusias apmokamas paslaugas fiziniams ir juridiniams asmenims pagal Energetikos ministerijos patvirtintus įkainius.

 

Inspekcijos darbo organizavimas

 

7. Valstybinę energetikos priežiūrą atlieka Energetikos valstybinė inspekcija ir jos teritoriniai skyriai. Teritorinių skyrių išdėstymą nustato Inspekcijos viršininkas. Teritoriniam skyriui vadovauja Inspekcijos teritorinio skyriaus viršininkas.

8. Inspekcijai vadovauja Inspekcijos viršininkas, kurį skiria pareigoms arba atleidžia iš pareigų energetikos ministras. Kitus Inspekcijos darbuotojus skiria ir atleidžia Inspekcijos viršininkas.

9. Inspekcijos viršininku, jo pavaduotojais, teritorinių skyrių viršininkais bei jų pavaduotojais, vyriausiaisiais, vyresniaisiais inspektoriais ir inspektoriais skiriami Lietuvos Respublikos piliečiai, turintys aukštąjį techninį išsilavinimą, mokantys valstybinę kalbą. Šie pareigūnai yra valdininkai.

10. Valdininkų priėmimą į darbą reglamentuoja „B lygio valdininkų priėmimo į Energetikos valstybinę inspekciją prie Energetikos ministerijos konkursų ir egzaminų tvarka“, kurią tvirtina Inspekcijos viršininkas. Kiti darbuotojai į darbą priimami darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka.

11. Inspekcijos viršininkas:

11.1. organizuoja Inspekcijos darbą ir atsako už jos veiklą;

11.2. veikia Inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, santykiuose su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis arba įgalioja tai daryti pavaldžius darbuotojus;

11.3. tvirtina pareigines instrukcijas, skiria ir atleidžia iš pareigų Inspekcijos darbuotojus.

12. Visi Inspekcijos pareigūnai, atliekantys energetikos valstybinę priežiūrą, turi nustatytos formos tarnybinius pažymėjimus, nemokamai aprūpinami darbo drabužiais ir avalyne.

13. Inspekcijos pareigūnai įstatymo numatyta tvarka atsako už pareiginėse instrukcijose numatytų pareigų nevykdymą ir neteisingą jiems suteiktų teisių panaudojimą bei įgaliojimų viršijimą. Inspekcijos darbuotojai saugo valstybės ir komercines paslaptis, kurias jie sužinojo vykdydami energetikos valstybinę priežiūrą.

14. Inspekcijos pareigūnas, atlikęs patikrinimą pagal šiuos nuostatus, surašo nustatytos formos dokumentus ir su jais supažindina darbdavį, jo įgaliotą asmenį arba fizinį asmenį.

15. Inspekcijos pareigūnų veiksmai per 10 dienų nuo supažindinimo su patikrinimo dokumentais gali būti apskundžiami aukštesniam pagal pavaldumą pareigūnui, skundo padavimas nepristabdo apskųsto nurodymo vykdymo.

16. Energetikos valstybinės inspekcijos pareigūnų pagal šiuos nuostatus atliekama priežiūra ir kontrolė neatleidžia fizinių arba juridinių asmenų nuo teisinės atsakomybės už jiems priklausančių energetikos įrenginių eksploatacijos pažeidimus.

17. Inspekcija nedubliuoja Valstybinės darbo inspekcijos ir Technikos priežiūros tarnybos, veikiančių prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, funkcijų.

Lėšų šaltiniai ir jų naudojimo tvarka

 

18. Inspekcija išlaikoma iš Lietuvos Respublikos biudžeto ir nebiudžetinių lėšų, gautų iš fizinių ir juridinių asmenų už teikiamas paslaugas pagal šių nuostatų 6.14 p.

19. Inspekcijos išlaikymui skirtos biudžeto lėšos naudojamos pagal Inspekcijos viršininko (asignavimų valdytojo) patvirtintas išlaidų sąmatas, neviršijant patvirtintų Lietuvos Respublikos Seimo skirtų bendrųjų asignavimų.

Nebiudžetinės lėšos naudojamos pagal Inspekcijos viršininko patvirtintas sąmatas.

 

Finansinės veiklos kontrolė

 

20. Inspekcijos finansinė veikla kontroliuojama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

Darbo apmokėjimo tvarka

 

21. Už darbą apmokama Energetikos valstybinės inspekcijos darbo apmokėjimo nuostatų numatyta tvarka, kuriuos tvirtina Inspekcijos viršininkas.

______________