LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL EUROPOS SĄJUNGOS FINANSINĖS PARAMOS NAUDOJIMO PAŽEIDIMŲ NUSTATYMO BEI ŠALINIMO IR APRIBOJIMŲ GAUTI EUROPOS SĄJUNGOS FINANSINĘ PARAMĄ NUSTATYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. spalio 17 d. Nr. 1K-307
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 590 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 69-2469) 4.2 punktu,
1. Tvirtinu Europos Sąjungos finansinės paramos naudojimo pažeidimų nustatymo bei šalinimo ir apribojimų gauti Europos Sąjungos finansinę paramą nustatymo taisykles (pridedama).
2. Nustatau, kad per 1 mėnesį nuo šio įsakymo įsigaliojimo Europos Sąjungos finansinės paramos naudojimo pažeidimų nustatymo bei šalinimo ir apribojimų gauti Europos Sąjungos finansinę paramą nustatymo taisyklėse (toliau – taisyklės) nurodytos paramą administruojančios institucijos turi paskirti pažeidimų kontrolierius ir apie tai informuoti Finansų ministeriją.
3. Siūlau per 2 mėnesius nuo šio įsakymo įsigaliojimo nustatyti pranešimų, nurodytų taisyklių 11 ir 16 punktuose, teikimo kitoms institucijoms tvarką:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų
ministro 2005 m. spalio 17 d.
įsakymu Nr. 1K-307
Europos sąjungos FINANSINĖS PARAMOS NAUDOJIMO PAŽEIDIMŲ NUSTATYMO BEI šalinimo IR APRIBOJIMŲ GAUTI EUROPOS SĄJUNGOS FINANSINĘ PARAMĄ NUSTATYMO TAISYKLĖS
1. Europos Sąjungos finansinės paramos naudojimo pažeidimų nustatymo bei šalinimo ir apribojimų gauti Europos Sąjungos finansinę paramą nustatymo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato tvarką, kuria vadovaudamosi Europos Sąjungos finansinę paramą administruojančios institucijos nustato ir šalina pažeidimus, susijusius su Europos Sąjungos finansinės paramos naudojimu, taip pat nustato apribojimus gauti Europos Sąjungos finansinę paramą.
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Europos Sąjungos finansinė parama (toliau – parama) – Lietuvos Respublikai skiriama Europos Sąjungos struktūrinių fondų, Europos Bendrijų iniciatyvų, Sanglaudos fondo, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus, SAPARD, PHARE, Pereinamojo laikotarpio institucijų plėtros priemonės lėšos, taip pat lėšos, išmokėtos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų, minėtoms programoms bendrai finansuoti.
Paramą administruojanti institucija – vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinės ir įgyvendinančiosios institucijos, nurodytos Institucijų, atsakingų už Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, skirtų Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumentui įgyvendinti, administravimą, atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 649 (Žin., 2001, Nr. 48-1676; 2005, Nr. 51-1700), tuo atveju, kai parama yra skiriama iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų 1-ojo tikslo programos, įgyvendinamos pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrąjį programavimo dokumentą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 2 d. nutarimu Nr. 935 (Žin., 2004, Nr. 123-4486); vadovaujančioji ir mokėjimo institucijos, nurodytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 25 d. nutarime Nr. 356 „Dėl Europos Bendrijų iniciatyvų programos INTERREG III administravimo Lietuvoje“ (Žin., 2003, Nr. 30-1247, Nr. 121-5477), tuo atveju, kai parama yra skiriama iš Europos Bendrijų iniciatyvų programos INTERREG III; vadovaujančioji, mokėjimo ir įgyvendinančioji institucijos, nurodytos 2004–2006 m. Europos Bendrijų iniciatyvos EQUAL bendrajame programavimo dokumente, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1458 (Žin., 2004, Nr. 169-6223), tuo atveju, kai parama yra skiriama iš Europos Bendrijų iniciatyvos EQUAL; vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinės ir įgyvendinančiosios institucijos, nurodytos Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 24 d. nutarimu Nr. 1026 (Žin., 2001, Nr. 74-2596; 2004, Nr. 103-3777), tuo atveju, kai parama yra skiriama iš Sanglaudos fondo; Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos ir atsakingoji institucija, nurodyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarime Nr. 135 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2004, Nr. 22-667), tuo atveju, kai parama yra skiriama iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus; Žemės ūkio ministerija ir Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos tuo atveju, kai parama yra skiriama iš SAPARD programos; Finansų ministerija ir viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra tuo atveju, kai parama yra skiriama iš PHARE programos ir Pereinamojo laikotarpio institucijų plėtros priemonės.
Paramos valdymo ir kontrolės sistemos sisteminis trūkumas (toliau – sisteminis trūkumas) – paramą administruojančios institucijos ir/arba projekto vykdytojų sisteminis nesilaikymas paramos administravimui ir naudojimui nustatytų reikalavimų, ypač projektų atrankos skaidrumo, veiklos ir išlaidų tinkamumo, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996,
Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) nuostatų laikymosi, valstybės pagalbos teikimo sąlygų laikymosi, tinkamo dokumentų saugojimo ir galimybių juos tikrinti bei audituoti sudarymo srityse.
Pažeidimas – Lietuvos Respublikos ir/arba Europos Sąjungos teisės aktų nuostatų pažeidimas veikimu arba neveikimu, dėl kurio atsirado arba galėjo atsirasti valstybės ir/arba Europos Bendrijų biudžeto nuostolių.
Pažeidimų kontrolierius – paramą administruojančios institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens paskirtas valstybės tarnautojas arba darbuotojas, atsakingas už paramą administruojančios institucijos veiksmų, susijusių su pažeidimų nustatymu, tyrimu, šalinimu ir prevencija, koordinavimą bei bendradarbiavimą su kitomis paramą administruojančiomis institucijomis ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT).
Pažeidimo tyrimas – paramą administruojančios institucijos atliekamas projekto vykdytojo pateiktos ir papildomai pareikalautos informacijos, duomenų bei dokumentų patikrinimas, patikra vietoje, paaiškinimų apie pažeidimo aplinkybes prašymas ir/arba kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti nustatytą arba įtariamą pažeidimą.
Kitos taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 590 (Žin., 2005, Nr. 69-2469), sąvokas.
3. Kiekvienos paramą administruojančios institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo paskiria pažeidimų kontrolierių. Pažeidimų kontrolieriumi negali būti skiriamas paramą administruojančios institucijos vidaus audito padalinio valstybės tarnautojas arba darbuotojas. Jeigu paramą administruojanti institucija koordinuoja kelias paramos programas, gali būti skiriami keli pažeidimų kontrolieriai.
4. Pažeidimų kontrolierius:
4.1. gauna iš paramą administruojančios institucijos valstybės tarnautojų arba darbuotojų pranešimus apie nustatytus arba įtariamus pažeidimus;
4.5. rengia taisyklių 9, 11 ir 16 punktuose nurodytus pranešimus arba organizuoja šių pranešimų rengimą;
4.6. užtikrina, kad visos paramą administruojančios institucijos turimos pažeidimų tyrimo ataskaitos ir taisyklių 9, 11 ir 16 punktuose nurodyti pranešimai būtų tinkamai saugomi;
4.7. vykdo pažeidimų prevenciją – sistemina informaciją, susijusią su aptiktais pažeidimais, analizuoja ją, inicijuoja atitinkamos paramos programos valdymo ir kontrolės sistemos bei jos reglamentavimo tobulinimą atsižvelgdamas į pažeidimų analizės rezultatus, organizuoja mokymus su pažeidimais susijusiais klausimais, atlieka kitus pažeidimų prevencijos veiksmus;
5. Pažeidimą gali nustatyti ar įtarti kiekvienas paramą administruojančios institucijos valstybės tarnautojas arba darbuotojas, atlikdamas paramos valdymo, kontrolės arba audito funkcijas:
5.2. nustatęs, kad projekto vykdytojas teikia neišsamią informaciją apie projekto įgyvendinimo eigą ir/arba atsisako bendradarbiauti;
6. Pažeidimas gali būti nustatomas tuomet, kai projekto vykdytojas:
6.1. nepateikia mokėjimo prašymų, projekto įgyvendinimo ataskaitų ir/arba kitų dokumentų paramos skyrimo ir naudojimo sąlygose nustatyta tvarka;
6.2. teikdamas projekto paraišką, prašydamas išmokėti paramos lėšas, teikdamas projekto įgyvendinimo ataskaitą ar kitus dokumentus, pateikia neteisingą informaciją arba nuslepia informaciją, turinčią reikšmės sprendimo suteikti paramą priėmimui arba tinkamai projekto vykdymo kontrolei;
6.3. vykdydamas projektą, pažeidė Lietuvos Respublikos ir/arba Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus, kiek jie yra susiję su projekto įgyvendinimu;
6.4. nustojo vykdyti projektą, pažeisdamas paramos skyrimo ir naudojimo sąlygas nukrypo nuo patvirtinto projekto biudžeto, negali pasiekti nustatytų projekto uždavinių, tikslų ir apie tai neinformavo paramą administruojančios institucijos;
6.5. pažeisdamas paramos skyrimo ir naudojimo sąlygas, pakeičia remiamos veiklos pobūdį, parduoda ar kitaip perleidžia turtą, įsigytą iš paramos lėšų;
6.6. nesuderinęs su paramą administruojančia institucija, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises, susijusias su parama;
6.7. nesudaro sąlygų ar neleidžia asmenims, turintiems teisę audituoti ir kontroliuoti, kaip yra vykdomas projektas, apžiūrėti vietoje ir/arba patikrinti, kaip įgyvendinamas projektas ir/arba kaip vykdoma veikla po paramos suteikimo;
6.8. nevykdo paramos skyrimo ir naudojimo sąlygų, nustatančių projekto vykdytojui pareigą tvarkyti projekto apskaitą taip, kad apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi ir palyginama, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams;
6.9. pažeidžia norminiuose teisės aktuose ir paramos skyrimo ir naudojimo sąlygose nustatytą dokumentų saugojimo tvarką;
6.10. nepradeda vykdyti projekto per paramos skyrimo ir naudojimo sąlygose nustatytą terminą arba nesilaiko nustatyto projekto įgyvendinimo grafiko;
7. Pažeidimas taip pat gali būti nustatomas tuomet, kai paramą administruojanti institucija neatlieka arba netinkamai atlieka jai pavestas paramos administravimo funkcijas.
8. Pažeidimų kontrolierius registruoja informaciją apie nustatytus ir įtariamus pažeidimus nustatytų ir įtariamų pažeidimų registracijos žurnale, sudarytame remiantis pavyzdine nustatytų ir įtariamų pažeidimų registracijos žurnalo forma (taisyklių priedas).
9. Paramą administruojanti institucija, nustačiusi arba įtarusi, kad esama pažeidimų, per 10 darbo dienų atlieka pažeidimo tyrimą. Tuo atveju, jei pažeidimo tyrimo metu yra įtariama nusikalstama veika, paramą administruojanti institucija nedelsdama informuoja FNTT, kartu pateikdama jai visą su pažeidimu susijusią informaciją.
10. Paramą administruojanti institucija, atlikusi pažeidimų tyrimą ir nustačiusi pažeidimų, sustabdo mokėjimus atitinkamam projekto vykdytojui (arba inicijuoja mokėjimų sustabdymą) ir:
10.1. nustato projekto vykdytojui terminą, per kurį aptikti pažeidimai turi būti ištaisyti (arba inicijuoja šiuos veiksmus), arba;
11. Jei projekto vykdytojas per nustatytą terminą nepašalina aptiktų pažeidimų, paramą administruojanti institucija nutraukia paramos teikimą ir/arba siūlo keisti paramos teikimo sąlygas (arba inicijuoja šiuos veiksmus). Apie ištirtus ir nepašalintus pažeidimus paramą administruojanti institucija praneša FNTT bei kitoms institucijoms teisės aktų nustatyta tvarka.
12. Tuo atveju, jei nustatytas pažeidimas yra susijęs su projekto vykdytojui išmokėtomis paramos lėšomis ir administruojanti institucija priima sprendimą jas susigrąžinti, šios lėšos yra susigrąžinamos Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių nustatyta tvarka.
13. Pažeidimų kontrolierius analizuoja aptiktus pažeidimus ir jų šalinimo eigą ir kas ketvirtį rengia išvadas bei rekomendacijas, kurių tikslas – nustatyti sisteminius trūkumus, užkirsti kelią panašiems pažeidimams ir efektyviau juos šalinti, arba organizuoja šių išvadų ir rekomendacijų rengimą. Išvadas ir rekomendacijas pažeidimų kontrolierius teikia tiesioginiam vadovui.
14. Sisteminį trūkumą gali nustatyti bet kuri paramą administruojanti institucija pagal savo kompetenciją. Nustačiusi sisteminį trūkumą, paramą administruojanti institucija apie jį praneša kitoms susijusioms paramą administruojančioms institucijoms.
15. Tuo atveju, jei yra nustatomas sisteminis trūkumas, paramą administruojanti institucija turi imtis šių sisteminių trūkumų šalinimo priemonių:
15.1. tobulinti atitinkamos paramos valdymo ir kontrolės sistemą bei jos reglamentavimą (arba inicijuoti šiuos veiksmus);
15.2. laikinai sustabdyti paramos skyrimą didesnės rizikos projektams, iki sisteminis trūkumas bus pašalintas (arba inicijuoti šiuos veiksmus);
15.3. skirti daugiau dėmesio didesnės rizikos projektų vykdytojų pateiktų dokumentų kontrolei atlikti;
16. Paramą administruojanti institucija teisės aktų nustatyta tvarka rengia ir kitoms institucijoms teikia pranešimus apie pažeidimų šalinimo eigą.
Europos Sąjungos finansinės paramos
naudojimo pažeidimų nustatymo
bei šalinimo ir apribojimų gauti
Europos Sąjungos finansinę paramą nustatymo
taisyklių priedas
(Nustatytų ir įtariamų pažeidimų registracijos žurnalo pavyzdinė forma)
________________________________________________________________________________
(dokumento sudarytojo (paramą administruojančios institucijos) pavadinimas)
(ĮRAŠYTI FONDO, PROGRAMOS AR PRIEMONĖS PAVADINIMĄ) NUSTATYTŲ IR ĮTARIAMŲ PAŽEIDIMŲ REGISTRACIJOS ŽURNALAS
Eil. Nr. |
Projekto Nr. |
Projekto pavadinimas |
Projekto vykdytojas |
Pažeidimo nustatymo arba įtarimo data |
Nustatyto arba įtariamo pažeidimo tyrimo arba šalinimo būklė |
Skirta paramos suma |
Su pažeidimu susijusi paramos suma |
Išmokėta paramos suma |
Nustatyto arba įtariamo pažeidimo aprašymas |
Veiksmai, atlikti tiriant ir/arba šalinant nustatytą arba įtariamą pažeidimą |
Kitų institucijų informavimas apie nustatytą arba įtariamą pažeidimą |
||||||||
bendra suma |
ES lėšos |
bendrojo finansavimo lėšos |
bendra suma |
ES lėšos |
bendrojo finansavimo lėšos |
bendra suma |
ES lėšos |
bendro-jo finansavimo lėšos |
|||||||||||
aktyvus |
už-baigtas |
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8=9+10 |
9 |
10 |
11=12+13 |
12 |
13 |
14=15+16 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________