LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2006 m. rugsėjo 21 d. Nr. 926

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), 5.6 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos 2006–2011 metų programą (pridedama).

2. Pavesti Kultūros ministerijai kontroliuoti ir koordinuoti šios programos įgyvendinimą.

3. Rekomenduoti savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant šią programą ir skirti iš savo biudžetų lėšų jai įgyvendinti.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                                Gediminas Kirkilas

 

Kultūros ministras                                                                                                                 Jonas Jučas

______________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 926

 

VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos 2006–2011 metų programa (toliau vadinama – ši Programa) skirta skatinti valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigas, nevyriausybines organizacijas, pavienius kultūros ir meno kūrėjus rengti švietėjiškas programas, švietimo įstaigoms bendradarbiaujant su kultūros įstaigomis, plėtoti vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją, skatinti novatoriškus mokymo ir mokymosi metodus kultūrinėje erdvėje, formuoti aktyvaus dalyvavimo Lietuvos kultūriniame gyvenime įgūdžius, vaikų ir jaunimo iniciatyvumą, kūrybiškumą, naudoti šią veiklą vaikų ir jaunimo nusikalstamumo prevencijai, padėti pasirengti visą gyvenimą trunkančiam mokymuisi.

2. Ši Programa papildo formaliojo švietimo pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo, neformaliojo švietimo ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ir kitas neformaliojo vaikų švietimo programas, kurios vykdomos bendrojo lavinimo, neformaliojo švietimo mokyklose, profesinėse mokyklose, vykdančiose vidurinio ugdymo programas.

3. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:

Vaikų ir jaunimo kultūrinė edukacija – kultūros objektų, renginių, meno kūrinių, kultūrinės aplinkos naudojimas vaikų ir jaunimo kultūriniam švietimui, meniniam ugdymui plėtoti.

Kultūros įstaigos – teatrai, koncertinės įstaigos, kultūros centrai, muziejai, bibliotekos, galerijos, kurios vykdo vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus.

Kitos šioje Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

4. Šios Programos vykdytojai – Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, dalyvaujant savivaldybėms.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

5. Šalies formaliojo ir neformaliojo vaikų švietimo mokyklų tinklas atlieka pradinio kultūros pažinimo funkciją. Ugdymo programos siekia ne tik atskleisti kultūros pagrindus, tradicijas ir vertybes, bet ir sudaryti mokinių saviraiškos sąlygas. Beveik 50 procentų bendrojo lavinimo mokyklų mokinių dalyvauja meninio ugdymo būreliuose. Bendrojo ugdymo planuose 10 dienų per mokslo metus gali būti skiriamos pažintinei, kultūrinei, mokslinei ir kitai veiklai. Apie 20 procentų mokinių dalyvauja trumpalaikėse kryptingo meninio užimtumo programose ir renginiuose.

6. Platesnes vaikų gabumų atskleidimo, saviraiškos ir kultūros pažinimo galimybes teikia Nacionalinė M. K. Čiurlionio menų mokykla, menų gimnazijos, konservatorijos, vaikų muzikos, meno, dailės mokyklos, kryptingo muzikos, dailės mokymosi mokyklos, vaikų ir jaunimo meninio ugdymo ir laisvalaikio organizavimo centrai. Tačiau šiose mokyklose vyrauja muzikinis ugdymas. Esamos menų dalykų programos perdėm akademiškos, skirtos profesinei linkmei ugdyti.

7. Neformalųjį meninį ugdymą mokyklose papildo kultūros įstaigų edukacinė veikla. Lietuvos muziejai per metus surengia per 7580 edukacinių renginių, kuriuose dalyvauja apie 164000 mokinių.

Kultūrinio švietimo veiklą plėtoja Lietuvos nacionalinė filharmonija, įtraukdama į ją šeimas, mokyklas, patrauklias edukacines programas rengia teatrai.

8. Specialistų nuomone, kultūrinės edukacijos projektai neapima visų meno ir kultūros sričių, per mažai į šią veiklą įtraukiami įvairių sričių kultūros ir meno kūrėjai. Ypač šis procesas silpnas Lietuvos regionuose, kaimo vietovėse, per menkai koordinuojami valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų veiksmai.

9. Mokyklose trūksta informacijos apie kultūros įstaigų edukacinę veiklą, pageidaujančius koncertuoti menininkus ir meno kolektyvus, švietėjiškų programų, projektų rezultatai neanalizuojami.

10. Esami tyrimų duomenys rodo, kad 16–24 metų jaunuoliai – kultūriškai aktyviausia gyventojų dalis, tačiau daugumos jų kultūriniai poreikiai apsiriboja masiniais renginiais, pramogomis (diskotekomis ir panašiai), būtina periodiškai atlikti vaikų ir mokinių kultūrinių poreikių tyrimus.

11. Kultūros įstaigų, pavienių kultūros ir meno kūrėjų rengiami kultūrinės edukacijos projektai, informaciniai leidiniai per mažai finansuojami, neskatinami kultūrinės edukacijos projektų rengėjai.

12. Nemažai kultūros įstaigų neturi tinkamų patalpų ir reikiamos įrangos kolektyvinio meno projektams įgyvendinti, kultūrinės edukacijos veiklai plėtoti.

13. Nepakankamai finansuojami vaikų ir jaunimo meno mokyklų, įvairūs meno kolektyvai, ypač regionuose, kultūrinės edukacijos, meninio ugdymo užsiėmimai vis dar menkai naudojami vaikų ir jaunimo nusikalstamumo prevencijai.

14. Tobulintina kultūrinės edukacijos projektus rengiančių ir vykdančių kultūros ir meno kūrėjų, kultūros ir švietimo įstaigų darbuotojų pedagoginė kvalifikacija.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

15. Šios Programos tikslas – plėtoti sistemingą Lietuvos vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją, padedančią ugdyti meninius, estetinius ir kultūrinius įgūdžius ir kultūrinę kompetenciją, kurių reikia kultūrinei patirčiai perimti, aktyviai dalyvauti kultūros gyvenime, įtraukti į šį procesą valstybės ir savivaldybių kultūros, švietimo įstaigas, nevyriausybines organizacijas, pavienius kultūros ir meno kūrėjus.

16. Numatomi šie uždaviniai:

16.1. sudaryti palankias sąlygas valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms, kultūros ir meno kūrėjams aktyviai dalyvauti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos procese;

16.2. skatinti kultūros įstaigas, kultūros ir meno kūrėjus vykdyti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus;

16.3. skatinti valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą;

16.4. remti inovacijas, skirtas vaikų ir jaunimo kultūrinei edukacijai plėtoti.

17. Šios Programos įgyvendinimo priemonės pateiktos priede.

 

IV. NUMATOMI REZULTATAI

 

18. Įgyvendinus šią Programą, numatoma:

18.1. sukurti valstybės ir savivaldybių kultūros, švietimo įstaigų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklos sistemą, apimančią Lietuvos regionus, kaimo vietoves;

18.2. sudaryti sąlygas kultūros ir meno kūrėjams rengti ir vykdyti ilgalaikius vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus;

18.3. išplėsti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklą, ypač regionuose, kaimo vietovėse;

18.4. pagerinti informacijos apie vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją sklaidą;

18.5. daugiau vaikų ir jaunimo įtraukti į kultūrinę veiklą.

 

V. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

19. Ši Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atsakingiems vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.

20. Preliminarus lėšų poreikis šiai Programai įgyvendinti nurodytas priede.

 

VI. PROGRAMOS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

 

21. Šios Programos priemonių įgyvendinimas vertinamas pagal tokius kriterijus:

21.1. kiek kasmet parengta vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektų;

21.2. kiek kultūros įstaigų, kultūros ir meno kūrėjų dalyvauja vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veikloje;

21.3. kiek kasmet įtraukiama į kultūrinės edukacijos veiklą vaikų ir jaunimo;

21.4. kiek yra valstybės ir savivaldybių kultūros ir švietimo įstaigų, kurių patalpos pritaikytos vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklai;

21.5. kiek per metus parengiama ir išleidžiama informacinių leidinių apie vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją.

______________


Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos

2006–2011 metų programos

priedas

 

VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Uždaviniai

Priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Vykdymo terminas

Preliminarus lėšų poreikis metams (tūkst. litų)

1. Sudaryti palankias sąlygas valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms, kultūros ir meno kūrėjams aktyviai dalyvauti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos procese

1.1. Konkurso būdu finansuoti kultūros ir švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus

Kultūros ministerija, Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Švietimo ir mokslo ministerija

2006–2011 metai

300

 

1.2. Įrengti valstybės ir savivaldybių kultūros ir švietimo įstaigose patalpas, pritaikytas vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklai

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės

2006–2011 metai

1000

 

1.3. Organizuoti kultūros įstaigų darbuotojams, kultūros ir meno kūrėjams, vykdantiems vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus, kvalifikacijos tobulinimą

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

2007–2011 metai

10

2. Skatinti kultūros įstaigas, kultūros ir meno kūrėjus vykdyti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus

2.1. Konkurso būdu finansuoti kultūros ir meno kūrėjų parengtus vaikų ir jaunimo meninio ugdymo projektus, vykdomus Lietuvos regionuose

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

2006–2011 metai

200

 

2.2. Įsteigti keturias kasmetines Kultūros ministerijos premijas kultūros įstaigai ir kultūros kūrėjams už geriausiai parengtus ir vykdytus vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus ir patvirtinti šių premijų nuostatus

Kultūros ministerija

2007 metų I pusmetis

25

 

2.3. Parengti mokykloms rekomendacijas, kaip atrinkti pageidaujančius koncertuoti kultūros ir meno kūrėjus bei meno kolektyvus

Švietimo ir mokslo ministerija

2006 metai

 

 

2.4. Atlikti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos poreikių tyrimus

Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija

2007, 2011 metai

70

3. Skatinti valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą

3.1. Konkurso būdu finansuoti bendrus švietimo, kultūros įstaigų, nevyriausybinių organizacijų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės

2006–2011 metai

100

 

3.2. Parengti informacinius leidinius apie kultūros įstaigų vykdomus vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus

Kultūros ministerija, savivaldybės

2008, 2010 metai

10

4. Remti inovacijas, skirtas vaikų ir jaunimo kultūrinei edukacijai plėtoti

4.1. Keistis informacija apie kultūros ir švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų veiklą organizuojant vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės

2006–2011 metai

 

 

4.2. Finansuoti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos leidinių ir kitų priemonių leidybą

Kultūros ministerija, savivaldybės

2006–2011 metai

100

 

4.3. Surengti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos idėjų mugę

Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

2008, 2011 metai

80

______________