LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2006 m. rugsėjo 21 d. Nr. 926
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), 5.6 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
3. Rekomenduoti savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant šią programą ir skirti iš savo biudžetų lėšų jai įgyvendinti.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 926
VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos 2006–2011 metų programa (toliau vadinama – ši Programa) skirta skatinti valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigas, nevyriausybines organizacijas, pavienius kultūros ir meno kūrėjus rengti švietėjiškas programas, švietimo įstaigoms bendradarbiaujant su kultūros įstaigomis, plėtoti vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją, skatinti novatoriškus mokymo ir mokymosi metodus kultūrinėje erdvėje, formuoti aktyvaus dalyvavimo Lietuvos kultūriniame gyvenime įgūdžius, vaikų ir jaunimo iniciatyvumą, kūrybiškumą, naudoti šią veiklą vaikų ir jaunimo nusikalstamumo prevencijai, padėti pasirengti visą gyvenimą trunkančiam mokymuisi.
2. Ši Programa papildo formaliojo švietimo pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo, neformaliojo švietimo ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ir kitas neformaliojo vaikų švietimo programas, kurios vykdomos bendrojo lavinimo, neformaliojo švietimo mokyklose, profesinėse mokyklose, vykdančiose vidurinio ugdymo programas.
3. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:
Vaikų ir jaunimo kultūrinė edukacija – kultūros objektų, renginių, meno kūrinių, kultūrinės aplinkos naudojimas vaikų ir jaunimo kultūriniam švietimui, meniniam ugdymui plėtoti.
Kultūros įstaigos – teatrai, koncertinės įstaigos, kultūros centrai, muziejai, bibliotekos, galerijos, kurios vykdo vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus.
Kitos šioje Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
II. SITUACIJOS ANALIZĖ
5. Šalies formaliojo ir neformaliojo vaikų švietimo mokyklų tinklas atlieka pradinio kultūros pažinimo funkciją. Ugdymo programos siekia ne tik atskleisti kultūros pagrindus, tradicijas ir vertybes, bet ir sudaryti mokinių saviraiškos sąlygas. Beveik 50 procentų bendrojo lavinimo mokyklų mokinių dalyvauja meninio ugdymo būreliuose. Bendrojo ugdymo planuose 10 dienų per mokslo metus gali būti skiriamos pažintinei, kultūrinei, mokslinei ir kitai veiklai. Apie 20 procentų mokinių dalyvauja trumpalaikėse kryptingo meninio užimtumo programose ir renginiuose.
6. Platesnes vaikų gabumų atskleidimo, saviraiškos ir kultūros pažinimo galimybes teikia Nacionalinė M. K. Čiurlionio menų mokykla, menų gimnazijos, konservatorijos, vaikų muzikos, meno, dailės mokyklos, kryptingo muzikos, dailės mokymosi mokyklos, vaikų ir jaunimo meninio ugdymo ir laisvalaikio organizavimo centrai. Tačiau šiose mokyklose vyrauja muzikinis ugdymas. Esamos menų dalykų programos perdėm akademiškos, skirtos profesinei linkmei ugdyti.
7. Neformalųjį meninį ugdymą mokyklose papildo kultūros įstaigų edukacinė veikla. Lietuvos muziejai per metus surengia per 7580 edukacinių renginių, kuriuose dalyvauja apie 164000 mokinių.
Kultūrinio švietimo veiklą plėtoja Lietuvos nacionalinė filharmonija, įtraukdama į ją šeimas, mokyklas, patrauklias edukacines programas rengia teatrai.
8. Specialistų nuomone, kultūrinės edukacijos projektai neapima visų meno ir kultūros sričių, per mažai į šią veiklą įtraukiami įvairių sričių kultūros ir meno kūrėjai. Ypač šis procesas silpnas Lietuvos regionuose, kaimo vietovėse, per menkai koordinuojami valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų veiksmai.
9. Mokyklose trūksta informacijos apie kultūros įstaigų edukacinę veiklą, pageidaujančius koncertuoti menininkus ir meno kolektyvus, švietėjiškų programų, projektų rezultatai neanalizuojami.
10. Esami tyrimų duomenys rodo, kad 16–24 metų jaunuoliai – kultūriškai aktyviausia gyventojų dalis, tačiau daugumos jų kultūriniai poreikiai apsiriboja masiniais renginiais, pramogomis (diskotekomis ir panašiai), būtina periodiškai atlikti vaikų ir mokinių kultūrinių poreikių tyrimus.
11. Kultūros įstaigų, pavienių kultūros ir meno kūrėjų rengiami kultūrinės edukacijos projektai, informaciniai leidiniai per mažai finansuojami, neskatinami kultūrinės edukacijos projektų rengėjai.
12. Nemažai kultūros įstaigų neturi tinkamų patalpų ir reikiamos įrangos kolektyvinio meno projektams įgyvendinti, kultūrinės edukacijos veiklai plėtoti.
13. Nepakankamai finansuojami vaikų ir jaunimo meno mokyklų, įvairūs meno kolektyvai, ypač regionuose, kultūrinės edukacijos, meninio ugdymo užsiėmimai vis dar menkai naudojami vaikų ir jaunimo nusikalstamumo prevencijai.
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
15. Šios Programos tikslas – plėtoti sistemingą Lietuvos vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją, padedančią ugdyti meninius, estetinius ir kultūrinius įgūdžius ir kultūrinę kompetenciją, kurių reikia kultūrinei patirčiai perimti, aktyviai dalyvauti kultūros gyvenime, įtraukti į šį procesą valstybės ir savivaldybių kultūros, švietimo įstaigas, nevyriausybines organizacijas, pavienius kultūros ir meno kūrėjus.
16. Numatomi šie uždaviniai:
16.1. sudaryti palankias sąlygas valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms, kultūros ir meno kūrėjams aktyviai dalyvauti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos procese;
16.2. skatinti kultūros įstaigas, kultūros ir meno kūrėjus vykdyti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus;
16.3. skatinti valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą;
IV. NUMATOMI REZULTATAI
18. Įgyvendinus šią Programą, numatoma:
18.1. sukurti valstybės ir savivaldybių kultūros, švietimo įstaigų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklos sistemą, apimančią Lietuvos regionus, kaimo vietoves;
18.2. sudaryti sąlygas kultūros ir meno kūrėjams rengti ir vykdyti ilgalaikius vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus;
V. PROGRAMOS FINANSAVIMAS
19. Ši Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atsakingiems vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.
VI. PROGRAMOS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
21. Šios Programos priemonių įgyvendinimas vertinamas pagal tokius kriterijus:
21.2. kiek kultūros įstaigų, kultūros ir meno kūrėjų dalyvauja vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veikloje;
21.4. kiek yra valstybės ir savivaldybių kultūros ir švietimo įstaigų, kurių patalpos pritaikytos vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklai;
Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos
2006–2011 metų programos
priedas
VAIKŲ IR JAUNIMO KULTŪRINĖS EDUKACIJOS 2006–2011 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Uždaviniai |
Priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Vykdymo terminas |
Preliminarus lėšų poreikis metams (tūkst. litų) |
1. Sudaryti palankias sąlygas valstybės, savivaldybių kultūros, švietimo įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms, kultūros ir meno kūrėjams aktyviai dalyvauti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos procese |
1.1. Konkurso būdu finansuoti kultūros ir švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus |
Kultūros ministerija, Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Švietimo ir mokslo ministerija |
2006–2011 metai |
300 |
|
1.2. Įrengti valstybės ir savivaldybių kultūros ir švietimo įstaigose patalpas, pritaikytas vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos veiklai |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2006–2011 metai |
1000 |
|
1.3. Organizuoti kultūros įstaigų darbuotojams, kultūros ir meno kūrėjams, vykdantiems vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus, kvalifikacijos tobulinimą |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
2007–2011 metai |
10 |
2. Skatinti kultūros įstaigas, kultūros ir meno kūrėjus vykdyti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus |
2.1. Konkurso būdu finansuoti kultūros ir meno kūrėjų parengtus vaikų ir jaunimo meninio ugdymo projektus, vykdomus Lietuvos regionuose |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
2006–2011 metai |
200 |
|
2.2. Įsteigti keturias kasmetines Kultūros ministerijos premijas kultūros įstaigai ir kultūros kūrėjams už geriausiai parengtus ir vykdytus vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus ir patvirtinti šių premijų nuostatus |
Kultūros ministerija |
2007 metų I pusmetis |
25 |
|
2.3. Parengti mokykloms rekomendacijas, kaip atrinkti pageidaujančius koncertuoti kultūros ir meno kūrėjus bei meno kolektyvus |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2006 metai |
|
|
2.4. Atlikti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos poreikių tyrimus |
Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija |
2007, 2011 metai |
70 |
3. Skatinti valstybės ir savivaldybių kultūros bei švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą |
3.1. Konkurso būdu finansuoti bendrus švietimo, kultūros įstaigų, nevyriausybinių organizacijų vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2006–2011 metai |
100 |
|
3.2. Parengti informacinius leidinius apie kultūros įstaigų vykdomus vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos projektus |
Kultūros ministerija, savivaldybės |
2008, 2010 metai |
10 |
4. Remti inovacijas, skirtas vaikų ir jaunimo kultūrinei edukacijai plėtoti |
4.1. Keistis informacija apie kultūros ir švietimo įstaigų, nevyriausybinių organizacijų veiklą organizuojant vaikų ir jaunimo kultūrinę edukaciją |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2006–2011 metai |
|
|
4.2. Finansuoti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos leidinių ir kitų priemonių leidybą |
Kultūros ministerija, savivaldybės |
2006–2011 metai |
100 |
|
4.3. Surengti vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos idėjų mugę |
Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
2008, 2011 metai |
80 |
______________