Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO PAPILDYMO 491, 701, 702 STRAIPSNIAIS IR 70 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XP-2871

 

2008 m. liepos 9 d. Nr. 675

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2008 m. kovo 21 d. sprendimo Nr. 2139 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo papildymo 491, 701, 702 straipsniais ir 70 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2871 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė rengia Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo projektą, kuriame numatoma reglamentuoti ir pedagoginių darbuotojų darbo apmokėjimą. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 189 straipsnį, kuriame nurodyta, kad iš valstybės, savivaldybių ir valstybinio socialinio draudimo biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamų įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sąlygos nustatomos įstatymų nustatyta tvarka, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo projekte numatoma nustatyti bendrą darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis valstybės ir savivaldybių įstaigose, darbo apmokėjimo sistemą. Pagal Įstatymo projektą pedagoginiams darbuotojams būtų taikomos išskirtinės darbo apmokėjimo sąlygos, nebūtų sukurta bendra biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sistema.

2. Pagal Ilgalaikės pedagoginių darbuotojų darbo užmokesčio didinimo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. 193 (Žin., 2008, Nr. 29-1032), 16.5 punktą etatinis mokytojų darbo apmokėjimas įvedamas nuo 2009 m. rugsėjo 1 d. (mokytojams pridedamos netiesioginiam darbui su mokiniais skirtos papildomos valandos, kurių reikia etatui suformuoti). Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. balandžio 8 d. nutarimo Nr. X-1483 „Dėl pedagoginių darbuotojų darbo užmokesčio ilgalaikio didinimo“ (Žin., 2008, Nr. 42-1540) 2 straipsnio 2 dalies 1 punkte Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlyta imtis priemonių, kad nuo 2009 m. rugsėjo 1 d. būtų pradėtas taikyti etatinis mokytojų darbo apmokėjimas. Tam iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto papildomai reikės skirti apie 119 mln. litų. Pagal Įstatymo projektą etatinis mokytojų darbo apmokėjimas turėtų būti pradėtas taikyti iš karto įsigaliojus šiam įstatymui, tačiau etatui suformuoti būtinos lėšos Lietuvos Respublikos 2008 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme (Žin., 2007, Nr. 132-5356) nenumatytos.

3. Pagal Įstatymo projektą iki 2008 m. birželio 1 d. siūloma iš esmės keisti pedagoginių darbuotojų darbo apmokėjimo sistemą, tačiau neaišku, kiek tam reikės papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Įstatymo projekte numatyti priedai už darbo stažą, kurie sudaro 3 procentus pareiginės algos už kiekvienus trejus darbo valstybinėje ar savivaldybės mokykloje metus ir negali viršyti 30 procentų pareiginės algos. Šiuo metu atitinkamų pareigybių mokytojų, neturinčių darbo stažo, ir mokytojų, turinčių maksimalų darbo stažą, atlyginimai skiriasi tik 2–6 procentais, todėl priedams už darbo stažą mokėti prireiktų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. Papildomų lėšų prireiktų ir priedams už kvalifikacinę kategoriją mokėti, nes šiuo metu atitinkamą pedagoginio darbo stažą turinčių mokytojų, kuriems nesuteiktos kvalifikacinės kategorijos, ir mokytojų, turinčių mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją, atlyginimai skiriasi vidutiniškai 41 procentu (Įstatymo projekte siūloma už mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją mokėti 50 procentų pareiginės algos priedą). Papildomų lėšų gali prireikti ir Įstatymo projekte nustatytoms priemokoms mokėti.

4. Įstatymo projekto 1 straipsnio nuostata, pagal kurią valstybinių (išskyrus aukštąsias) ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų, kitų ugdymo procese dalyvaujančių darbuotojų kvalifikacinių kategorijų suteikimo tvarką, ypatumus, taip pat jų veiklos vertinimo kriterijus ir vertinimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė, prieštarauja Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) 56 straipsnio 19 punkto nuostatai, pagal kurią Švietimo ir mokslo ministerija įgaliota tvirtinti valstybinių (išskyrus aukštąsias ir aukštesniąsias) ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų kvalifikacijos tobulinimo ir atestacijos nuostatus, taip pat mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo ir atestacijos nuostatus, pedagogų rengimo reglamentą, valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikavimo komisijos nuostatus.

5. Kai kuriomis Įstatymo projekto nuostatomis (pavyzdžiui, 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 70 straipsnio 2 dalies nuostata, pagal kurią nustatomas konkretus pareiginės algos bazinis dydis, taip pat 4 straipsnio nuostata, pagal kurią nustatomas konkretus priemokų procentinis dydis) siūlomi reguliuoti santykiai nepatenka į įstatymų reguliavimo sritį, nes jais reguliuojami tik svarbiausi, pastoviausi visuomenės ir valstybės gyvenimo klausimai.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Švietimo ir mokslo ministras                                                                       Algirdas Monkevičius

 

_________________