LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į ŽEMĘ ATKŪRIMO BAIGIAMOJO ETAPO IR KITŲ ŽEMĖS REFORMOS DARBŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2003 m. gegužės 6 d. Nr. 565
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), IX skyriuje „Žemės ūkis ir kaimo plėtra“ išdėstyta nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir parengti palankią teisinę bazę plėtoti žemės rinką, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamą Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų programą (toliau vadinama – Programa).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. gegužės 6 d. nutarimu Nr. 565
PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į ŽEMĘ ATKŪRIMO BAIGIAMOJO ETAPO IR
KITŲ ŽEMĖS REFORMOS DARBŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų programa (toliau vadinama – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), IX skyriuje „Žemės ūkis ir kaimo plėtra“ išdėstyta nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir parengti palankią teisinę bazę plėtoti žemės rinką. Ši Programa apima darbus, susijusius su piliečių nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimu, valstybinės žemės pardavimu ir nuoma.
2. Piliečių nuosavybės teisės į žemę, mišką ir vandens telkinius atkuriamos ir kiti žemės reformos darbai vykdomi pagal Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą (Žin., 1997, Nr. 65-1558) ir Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymą (Žin., 1991, Nr. 24-635; 1997, Nr. 69-1735).
3. Rengiant šią Programą, naudotasi apskričių viršininkų pateiktais duomenimis apie piliečių nuosavybės teisių atkūrimo būklę ir žemės reformos darbų eigą. Vadovaujantis pateiktų duomenų analize ir siekiant įgyvendinti joje suformuluotus tikslus, prioritetą numatyta skirti piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimui.
II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Žemės reformos procesas apima žemės naudojimo dabartinės būklės analizę, parengiamuosius žemėtvarkos darbus, žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimą, jų derinimą, teisinį, ekonominį ir ekologinį pagrindimą ir tvirtinimą, tikslinės žemės naudojimo paskirties, žemės, miško ir vandens telkinių naudojimo specialiųjų sąlygų, servitutų, kitų įstatymuose numatytų ūkinės veiklos apribojimų nustatymą. Vykdant žemės reformą, valstybinė žemė įsigyjama nuosavybėn atkuriant nuosavybės teises į žemę – grąžinant ją natūra arba perduodant ar suteikiant žemės sklypą nuosavybėn neatlygintinai, suteikiant nuosavybėn neatlygintinai valstybinės žemės sklypus, parduodant valstybinės žemės sklypus.
6. Žemės reformą įgyvendina ir sprendimus grąžinti, perduoti, suteikti nuosavybėn neatlygintinai ir parduoti valstybinę žemę priima apskričių viršininkai. Viena iš priemonių, galinčių paspartinti piliečių nuosavybės teisių atkūrimą, yra tinkamas žemės reformą vykdančių apskričių viršininkų administracijų žemės tvarkymo departamentų teritorinių žemėtvarkos skyrių (toliau vadinama – teritoriniai žemėtvarkos skyriai) finansavimas. Kai kuriose seniūnijose (iš viso yra 31 seniūnija) dėl nepakankamo finansavimo teritorinių žemėtvarkos skyrių specialistai dirba ne visą darbo dieną.
7. Žemės reformos žemėtvarkos projektus rengia konkursą laimėję juridiniai asmenys, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gavę leidimus dirbti žemėtvarkos darbus. Parengti šiuos projektus užsako apskričių viršininkai. Valstybinės žemės grąžinimas, perdavimas, suteikimas neatlygintinai, pardavimas ir nuoma vykdomi pagal parengtus žemės reformos žemėtvarkos projektus, kuriuos 1290 kadastro vietovių rengia ir įgyvendina per 900 projektuotojų.
8. Žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimui ir žemės privatizavimo darbams kaimo vietovėse ir miestuose metodiškai vadovauja ir juos kontroliuoja Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos.
9. Žemės reformos objektas yra Lietuvos Respublikos žemės fondas. Lietuvos teritorija užima 6530 tūkst. hektarų plotą. Žemės ūkio paskirties žemė – 3947 tūkst. hektarų, iš jos privati žemė – 60 procentų visos žemės ūkio paskirties žemės, arba 2369 tūkst. hektarų.
10. Nuo žemės reformos pradžios iki 2003 m. sausio 1 d. iš viso pateikta 726 tūkst. piliečių prašymų atkurti nuosavybės teises į 4,2 mln. hektarų žemės kaimo vietovėje. Iki šios datos priimta 592,9 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises į 3,4 mln. hektarų, iš jų 480,9 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises grąžinant natūra arba perduodant nuosavybėn neatlygintinai žemės sklypus – į 2,73 mln. hektarų, 111 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises atlyginant už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius – į 0,7 mln. hektarų. Liko neišspręstų prašymų dėl 0,77 mln. hektarų žemės. Pretendentai į 120,5 tūkst. hektarų nėra pateikę nuosavybės teisę įrodančių ar giminystės ryšį su buvusiu savininku patvirtinančių dokumentų. Šis plotas sudaro 15,7 procento ploto, į kurį dar neatkurtos nuosavybės teisės.
11. Iki 2003 m. sausio 1 d. nuosavybės teisės atkurtos iš viso į 84,05 procento žemės, nurodytos piliečių, kurie yra pateikę visus nuosavybės teisę įrodančius ar giminystės ryšį su buvusiu savininku patvirtinančius dokumentus, prašymuose.
12. Pagal apskričių viršininkų administracijų pateiktus duomenis iki 2003 m. sausio 1 d. 118 tūkst. piliečių atkurtos nuosavybės teisės į žemę atlyginant pinigais. Nuo žemės reformos pradžios piliečiams išmokėta 172,2 mln. litų kompensacijų už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius. Lietuvos Respublikos 2000 ir 2001 metų valstybės biudžete lėšų kompensacijoms už žemę nebuvo skirta.
13. Lietuvos Respublikos 2002 metų valstybės biudžete piliečiams už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius atlyginti buvo skirta 7 mln. litų, kurie pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Kompensacijų mokėjimo tvarką išmokėti I grupės invalidams, 1918-1920 metų nepriklausomybės kovų kariams savanoriams, pasipriešinimo (rezistencijos) dalyviams, politiniams kaliniams, tremtiniams ir Vyčio Kryžiaus ordinu iki 1940 m. birželio 15 d. apdovanotiems asmenims, jų sutuoktiniams, tėvams (įtėviams), vaikams (įvaikiams).
14. Atkurti nuosavybės teises į 63,9 tūkst. hektarų miestų teritorijoje esančios žemės pateikta 58,2 tūkst. piliečių prašymų. Nuosavybės teisės į žemę miestuose atkurtos 33,69 tūkst. piliečių (tai yra 58 procentams piliečių, pateikusių prašymus). Negalima atkurti nuosavybės teisių į žemę 8,9 tūkst. (15,2 procento) piliečių, nes jie nėra pateikę nuosavybės teisę įrodančių ir giminystės ryšį patvirtinančių dokumentų.
15. Piliečiai, pageidaujantys pirkti namų valdų žemės sklypus miestuose, yra pateikę 147,4 tūkst. prašymų. Namų valdų žemės sklypai parduoti 115,2 tūkst. piliečių (tai yra 78,2 procento pateikusiųjų prašymus).
III. PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR JŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
17. Pagrindinis šios Programos tikslas – nustatyti konkrečias priemones, kad būtų įgyvendinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir sudaryti sąlygas plėtoti žemės rinką.
18. Svarbiausieji šios Programos uždaviniai:
18.1. patenkinti žemės savininkų, valdytojų ir naudotojų poreikius, susijusius su žemės naudojimu, ir pagerinti žemės naudojimo sąlygas;
18.2. sudaryti sąlygas fiziniams ir juridiniams asmenims įsigyti žemės privačion nuosavybėn arba ją nuomoti;
19. Šios Programos uždaviniams įgyvendinti būtina:
19.1. užtikrinti, kad būtų skirta lėšų piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitiems žemės reformos darbams pagal šioje Programoje pateiktus duomenis;
19.3. užtikrinti, kad juridinių asmenų, laimėjusių žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo ir įgyvendinimo konkursus, specialistai atitiktų kvalifikacinius reikalavimus, keliamus žemės reformos žemėtvarkos projektų autoriams;
IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
20. Šią Programą įgyvendins apskričių viršininkai. Į jos įgyvendinimą įsitrauks fiziniai ir juridiniai asmenys, laimėję apskričių viršininkų skelbtus žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo konkursus ir sudarę su apskričių viršininkais žemės reformos žemėtvarkos darbų atlikimo sutartis.
21. Ši Programa bus įgyvendinama taip:
21.1. bus atkuriamos nuosavybės teisės į žemę grąžinant ją natūra arba perduodant ar suteikiant žemės sklypą nuosavybėn neatlygintinai pagal Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą;
22. Šioje Programoje numatytų priemonių įgyvendinimą koordinuos ir kontroliuos Žemės ūkio ministerija.
23. Šios Programos 1 priede pateikiami duomenys apie tai, kokie numatomi darbai 2003-2004 metais piliečių nuosavybės teisių atkūrimui užbaigti, ir lėšų poreikis pagal apskritis, o 2 priede – kiti žemės reformos darbai 2003–2004 metais ir lėšų poreikis pagal apskritis.
24. Vykdant Lietuvos Respublikos kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo (Žin., 1998, Nr. 61-1728) nuostatas, kompensacijoms už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius išmokėti iki 2009 m. sausio 1 d., atsižvelgiant į prognozuojamus metinės infliacijos pasikeitimus, reikės 1176 mln. litų.
Atlyginimo piliečiams už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius šaltiniai yra Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, iš jų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų administruojamų pajamų, gaunamų pardavus valstybinę žemę, įmokos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, valstybei priklausantis turtas, valstybei priklausantys vertybiniai popieriai, valstybės pasiskolintos lėšos ir kiti įstatymuose nurodyti šaltiniai.
25. Kad 2004 metais būtų užbaigta atkurti piliečių nuosavybės teises į žemę, būtina užtikrinti tinkamą žemės reformą vykdančių teritorinių žemėtvarkos skyrių finansavimą.
26. Darbų apimtis gali šiek tiek keistis dėl teisės aktų, reglamentuojančių piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimą ir žemės reformą, pakeitimų ir papildymų. Lėšos šiai Programai įgyvendinti numatomos ir gali būti tikslinamos rengiant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto projektą ir Valstybės investicijų programą.
27. Piliečių nuosavybės teisių atkūrimo į žemę baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų finansavimo šaltiniai yra Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, iš jų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų administruojamų pajamų, gaunamų pardavus valstybinę žemę, įmokos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, fizinių ir juridinių asmenų lėšos ir kiti teisės aktuose nurodyti šaltiniai.
28. Šios Programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:
28.1. žemės, miško ar vandens telkinio ploto, į kurį atkurtos piliečių nuosavybės teisės, didėjimas;
29. Įgyvendinus šią Programą, bus:
29.1. užbaigta atkurti piliečių nuosavybės teises į žemę, mišką ir vandens telkinius ir sudarytos sąlygos plėtoti žemės rinką;
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
31. Sėkmingas šios Programos vykdymas priklausys nuo to, ar pakankamai ir laiku bus finansuojami žemės reformos darbai ir žemės reformą administruojančios institucijos (teritoriniai žemėtvarkos skyriai), ar bus užtikrinta tinkama žemės reformos darbus vykdančių specialistų kvalifikacija.
Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo
baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų
programos
1 priedas
NUMATOMI DARBAI 2003–2004 METAIS PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ ATKŪRIMUI UŽBAIGTI
Eil. Nr. |
Apskrities pavadinimas |
2003 metų darbai |
2004 metų darbai |
2003–2004 metų darbai |
|||||||
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
Šiems darbams skirta lėšų tūkst. litų |
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
|||||
iš viso |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos |
Specialiosios žemės reformos vykdymo programos lėšos |
fizinių ir juridinių asmenų lėšos |
||||||||
1. |
Alytaus |
5065 |
38,3 |
3074 |
1274 |
1800 |
- |
4820 |
34,7 |
9885 |
73 |
2. |
Kauno |
5708 |
44,4 |
2869 |
1805 |
1064 |
- |
5491 |
40,7 |
11199 |
85,1 |
3. |
Klaipėdos |
3681 |
33 |
3100 |
1567 |
1533 |
- |
2898 |
25,5 |
6579 |
58,5 |
4. |
Marijampolės |
3420 |
37,4 |
2270 |
1282 |
988 |
- |
2904 |
30,2 |
6324 |
67,6 |
5. |
Panevėžio |
5247 |
48,1 |
2960 |
1948 |
1012 |
- |
5023 |
33,5 |
10270 |
81,6 |
6. |
Šiaulių |
3780 |
38,3 |
2754 |
1947 |
807 |
- |
3330 |
30,7 |
7110 |
69 |
7. |
Tauragės |
4678 |
33,1 |
2063 |
1111 |
952 |
- |
1604 |
16,2 |
6282 |
49,3 |
8. |
Telšių |
2322 |
18,7 |
1658 |
1054 |
604 |
- |
1394 |
11,8 |
3716 |
30,5 |
9. |
Utenos |
6492 |
84,3 |
3035 |
1663 |
1372 |
- |
7742 |
109,4 |
14234 |
193,7 |
10. |
Vilniaus |
9209 |
80 |
6827 |
2200 |
4627 |
- |
9777 |
83 |
18986 |
163 |
|
Iš viso |
49602 |
455,6 |
30610 |
15851 |
14759 |
- |
44983 |
415,7 |
94585 |
871,3 |
|
iš jų fizinių ir juridinių asmenų lėšomis |
|
x |
- |
- |
- |
- |
- |
x |
- |
x |
______________
Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo
baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų
programos
2 priedas
NUMATOMI KITI ŽEMĖS REFORMOS DARBAI 2003–2004 METAIS
Eil. Nr. |
Apskrities pavadinimas |
2003 metų darbai |
2004 metų darbai |
2003–2004 metų darbai |
|||||||
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
iš viso |
šiems darbams skirta lėšų, tūkst. Litų |
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų |
šių darbų apimtis, tūkst. hektarų |
||||
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos |
Specialiosios žemės reformos vykdymo programos lėšos |
fizinių ir juridinių asmenų lėšos |
|||||||||
1. |
Alytaus |
1101 |
12,6 |
180 |
- |
180 |
- |
868 |
5,3 |
1969 |
17,9 |
2. |
Kauno |
4200 |
58,4 |
390 |
- |
150 |
240 |
3288 |
30,7 |
7488 |
89,1 |
3. |
Klaipėdos |
2117 |
31,2 |
378 |
- |
378 |
- |
1783 |
20 |
3900 |
51,2 |
4. |
Marijampolės |
1340 |
26,5 |
249 |
- |
74 |
175 |
1049 |
7,3 |
2389 |
33,8 |
5. |
Panevėžio |
1103 |
35,7 |
320 |
- |
198 |
122 |
807 |
21,5 |
1910 |
57,2 |
6. |
Šiaulių |
2910 |
55,5 |
703 |
- |
703 |
- |
5140 |
40,1 |
8050 |
95,6 |
7. |
Tauragės |
2321 |
28,7 |
317 |
- |
193 |
124 |
634 |
3,3 |
2955 |
32 |
8. |
Telšių |
1233 |
21 |
191 |
- |
73 |
118 |
1402 |
9,2 |
2635 |
30,2 |
9. |
Utenos |
1515 |
31,7 |
247 |
- |
247 |
- |
564 |
8,7 |
2079 |
40,4 |
10. |
Vilniaus |
1565 |
36 |
318 |
- |
188 |
130 |
2140 |
25 |
3705 |
61 |
|
Iš viso |
19405 |
337,3 |
3293 |
- |
2384 |
909 |
17675 |
171,1 |
37080 |
508,4 |
|
iš jų fizinių ir juridinių asmenų lėšomis |
909 |
x |
909 |
- |
- |
909 |
2575 |
x |
3484 |
x |
______________