LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į ŽEMĘ ATKŪRIMO BAIGIAMOJO ETAPO IR KITŲ ŽEMĖS REFORMOS DARBŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2003 m. gegužės 6 d. Nr. 565

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), IX skyriuje „Žemės ūkis ir kaimo plėtra“ išdėstyta nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir parengti palankią teisinę bazę plėtoti žemės rinką, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamą Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų programą (toliau vadinama – Programa).

2. Pavesti apskričių viršininkams įgyvendinti šią Programą.

3. Pavesti Žemės ūkio ministerijai koordinuoti ir kontroliuoti šios Programos įgyvendinimą.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

Žemės ūkio ministras                                                                   Jeronimas Kraujelis

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2003 m. gegužės 6 d. nutarimu Nr. 565

 

PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į ŽEMĘ ATKŪRIMO BAIGIAMOJO ETAPO IR

KITŲ ŽEMĖS REFORMOS DARBŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų programa (toliau vadinama – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), IX skyriuje „Žemės ūkis ir kaimo plėtra“ išdėstyta nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir parengti palankią teisinę bazę plėtoti žemės rinką. Ši Programa apima darbus, susijusius su piliečių nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimu, valstybinės žemės pardavimu ir nuoma.

2. Piliečių nuosavybės teisės į žemę, mišką ir vandens telkinius atkuriamos ir kiti žemės reformos darbai vykdomi pagal Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą (Žin., 1997, Nr. 65-1558) ir Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymą (Žin., 1991, Nr. 24-635; 1997, Nr. 69-1735).

3. Rengiant šią Programą, naudotasi apskričių viršininkų pateiktais duomenimis apie piliečių nuosavybės teisių atkūrimo būklę ir žemės reformos darbų eigą. Vadovaujantis pateiktų duomenų analize ir siekiant įgyvendinti joje suformuluotus tikslus, prioritetą numatyta skirti piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimui.

4. Atsižvelgiant į šioje Programoje nurodytų priemonių svarbą ir jų finansavimo galimybes, piliečių nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimą iš esmės numatoma užbaigti 2004 metais.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

5. Žemės reformos procesas apima žemės naudojimo dabartinės būklės analizę, parengiamuosius žemėtvarkos darbus, žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimą, jų derinimą, teisinį, ekonominį ir ekologinį pagrindimą ir tvirtinimą, tikslinės žemės naudojimo paskirties, žemės, miško ir vandens telkinių naudojimo specialiųjų sąlygų, servitutų, kitų įstatymuose numatytų ūkinės veiklos apribojimų nustatymą. Vykdant žemės reformą, valstybinė žemė įsigyjama nuosavybėn atkuriant nuosavybės teises į žemę – grąžinant ją natūra arba perduodant ar suteikiant žemės sklypą nuosavybėn neatlygintinai, suteikiant nuosavybėn neatlygintinai valstybinės žemės sklypus, parduodant valstybinės žemės sklypus.

6. Žemės reformą įgyvendina ir sprendimus grąžinti, perduoti, suteikti nuosavybėn neatlygintinai ir parduoti valstybinę žemę priima apskričių viršininkai. Viena iš priemonių, galinčių paspartinti piliečių nuosavybės teisių atkūrimą, yra tinkamas žemės reformą vykdančių apskričių viršininkų administracijų žemės tvarkymo departamentų teritorinių žemėtvarkos skyrių (toliau vadinama – teritoriniai žemėtvarkos skyriai) finansavimas. Kai kuriose seniūnijose (iš viso yra 31 seniūnija) dėl nepakankamo finansavimo teritorinių žemėtvarkos skyrių specialistai dirba ne visą darbo dieną.

7. Žemės reformos žemėtvarkos projektus rengia konkursą laimėję juridiniai asmenys, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gavę leidimus dirbti žemėtvarkos darbus. Parengti šiuos projektus užsako apskričių viršininkai. Valstybinės žemės grąžinimas, perdavimas, suteikimas neatlygintinai, pardavimas ir nuoma vykdomi pagal parengtus žemės reformos žemėtvarkos projektus, kuriuos 1290 kadastro vietovių rengia ir įgyvendina per 900 projektuotojų.

8. Žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimui ir žemės privatizavimo darbams kaimo vietovėse ir miestuose metodiškai vadovauja ir juos kontroliuoja Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos.

9. Žemės reformos objektas yra Lietuvos Respublikos žemės fondas. Lietuvos teritorija užima 6530 tūkst. hektarų plotą. Žemės ūkio paskirties žemė – 3947 tūkst. hektarų, iš jos privati žemė – 60 procentų visos žemės ūkio paskirties žemės, arba 2369 tūkst. hektarų.

10. Nuo žemės reformos pradžios iki 2003 m. sausio 1 d. iš viso pateikta 726 tūkst. piliečių prašymų atkurti nuosavybės teises į 4,2 mln. hektarų žemės kaimo vietovėje. Iki šios datos priimta 592,9 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises į 3,4 mln. hektarų, iš jų 480,9 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises grąžinant natūra arba perduodant nuosavybėn neatlygintinai žemės sklypus – į 2,73 mln. hektarų, 111 tūkst. sprendimų atkurti nuosavybės teises atlyginant už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius – į 0,7 mln. hektarų. Liko neišspręstų prašymų dėl 0,77 mln. hektarų žemės. Pretendentai į 120,5 tūkst. hektarų nėra pateikę nuosavybės teisę įrodančių ar giminystės ryšį su buvusiu savininku patvirtinančių dokumentų. Šis plotas sudaro 15,7 procento ploto, į kurį dar neatkurtos nuosavybės teisės.

11. Iki 2003 m. sausio 1 d. nuosavybės teisės atkurtos iš viso į 84,05 procento žemės, nurodytos piliečių, kurie yra pateikę visus nuosavybės teisę įrodančius ar giminystės ryšį su buvusiu savininku patvirtinančius dokumentus, prašymuose.

12. Pagal apskričių viršininkų administracijų pateiktus duomenis iki 2003 m. sausio 1 d. 118 tūkst. piliečių atkurtos nuosavybės teisės į žemę atlyginant pinigais. Nuo žemės reformos pradžios piliečiams išmokėta 172,2 mln. litų kompensacijų už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius. Lietuvos Respublikos 2000 ir 2001 metų valstybės biudžete lėšų kompensacijoms už žemę nebuvo skirta.

13. Lietuvos Respublikos 2002 metų valstybės biudžete piliečiams už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius atlyginti buvo skirta 7 mln. litų, kurie pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Kompensacijų mokėjimo tvarką išmokėti I grupės invalidams, 1918-1920 metų nepriklausomybės kovų kariams savanoriams, pasipriešinimo (rezistencijos) dalyviams, politiniams kaliniams, tremtiniams ir Vyčio Kryžiaus ordinu iki 1940 m. birželio 15 d. apdovanotiems asmenims, jų sutuoktiniams, tėvams (įtėviams), vaikams (įvaikiams).

14. Atkurti nuosavybės teises į 63,9 tūkst. hektarų miestų teritorijoje esančios žemės pateikta 58,2 tūkst. piliečių prašymų. Nuosavybės teisės į žemę miestuose atkurtos 33,69 tūkst. piliečių (tai yra 58 procentams piliečių, pateikusių prašymus). Negalima atkurti nuosavybės teisių į žemę 8,9 tūkst. (15,2 procento) piliečių, nes jie nėra pateikę nuosavybės teisę įrodančių ir giminystės ryšį patvirtinančių dokumentų.

15. Piliečiai, pageidaujantys pirkti namų valdų žemės sklypus miestuose, yra pateikę 147,4 tūkst. prašymų. Namų valdų žemės sklypai parduoti 115,2 tūkst. piliečių (tai yra 78,2 procento pateikusiųjų prašymus).

16. Nekilnojamojo turto registre iki 2003 m. sausio 1 d. iš viso įregistruota 1,073 mln. privačios žemės sklypų, kurių bendras plotas – 2,79 mln. hektarų, iš to skaičiaus – 540600 sklypų (2,27 mln. hektarų) žemės ūkio paskirties privačios žemės.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR JŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

17. Pagrindinis šios Programos tikslas – nustatyti konkrečias priemones, kad būtų įgyvendinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos nuostata užbaigti nuosavybės teisių atkūrimą ir sudaryti sąlygas plėtoti žemės rinką.

18. Svarbiausieji šios Programos uždaviniai:

18.1. patenkinti žemės savininkų, valdytojų ir naudotojų poreikius, susijusius su žemės naudojimu, ir pagerinti žemės naudojimo sąlygas;

18.2. sudaryti sąlygas fiziniams ir juridiniams asmenims įsigyti žemės privačion nuosavybėn arba ją nuomoti;

18.3. teisinėmis ir ekonominėmis priemonėmis skatinti ūkių pertvarkymą iki racionalaus dydžio, sudaryti sąlygas, kad aktyviai veiktų žemės ir kito nekilnojamojo turto rinka, racionaliai didėtų ūkiai, būtų konsoliduojami žemės sklypai.

19. Šios Programos uždaviniams įgyvendinti būtina:

19.1. užtikrinti, kad būtų skirta lėšų piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo baigiamojo etapo ir kitiems žemės reformos darbams pagal šioje Programoje pateiktus duomenis;

19.2. užtikrinti pakankamą teritorinių žemėtvarkos skyrių finansavimą;

19.3. užtikrinti, kad juridinių asmenų, laimėjusių žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo ir įgyvendinimo konkursus, specialistai atitiktų kvalifikacinius reikalavimus, keliamus žemės reformos žemėtvarkos projektų autoriams;

19.4. kelti žemės reformą vykdančių specialistų kvalifikaciją.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

20. Šią Programą įgyvendins apskričių viršininkai. Į jos įgyvendinimą įsitrauks fiziniai ir juridiniai asmenys, laimėję apskričių viršininkų skelbtus žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo konkursus ir sudarę su apskričių viršininkais žemės reformos žemėtvarkos darbų atlikimo sutartis.

21. Ši Programa bus įgyvendinama taip:

21.1. bus atkuriamos nuosavybės teisės į žemę grąžinant ją natūra arba perduodant ar suteikiant žemės sklypą nuosavybėn neatlygintinai pagal Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą;

21.2. valstybinė žemė nustatytąja tvarka bus suteikiama nuosavybėn neatlygintinai;

21.3. valstybinė žemė nustatytąja tvarka bus parduodama;

21.4. valstybinė žemė nustatytąja tvarka bus nuomojama.

22. Šioje Programoje numatytų priemonių įgyvendinimą koordinuos ir kontroliuos Žemės ūkio ministerija.

23. Šios Programos 1 priede pateikiami duomenys apie tai, kokie numatomi darbai 2003-2004 metais piliečių nuosavybės teisių atkūrimui užbaigti, ir lėšų poreikis pagal apskritis, o 2 priede – kiti žemės reformos darbai 2003–2004 metais ir lėšų poreikis pagal apskritis.

24. Vykdant Lietuvos Respublikos kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo (Žin., 1998, Nr. 61-1728) nuostatas, kompensacijoms už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius išmokėti iki 2009 m. sausio 1 d., atsižvelgiant į prognozuojamus metinės infliacijos pasikeitimus, reikės 1176 mln. litų.

Atlyginimo piliečiams už valstybės išperkamą žemę, mišką ir vandens telkinius šaltiniai yra Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, iš jų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų administruojamų pajamų, gaunamų pardavus valstybinę žemę, įmokos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, valstybei priklausantis turtas, valstybei priklausantys vertybiniai popieriai, valstybės pasiskolintos lėšos ir kiti įstatymuose nurodyti šaltiniai.

25. Kad 2004 metais būtų užbaigta atkurti piliečių nuosavybės teises į žemę, būtina užtikrinti tinkamą žemės reformą vykdančių teritorinių žemėtvarkos skyrių finansavimą.

26. Darbų apimtis gali šiek tiek keistis dėl teisės aktų, reglamentuojančių piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimą ir žemės reformą, pakeitimų ir papildymų. Lėšos šiai Programai įgyvendinti numatomos ir gali būti tikslinamos rengiant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto projektą ir Valstybės investicijų programą.

27. Piliečių nuosavybės teisių atkūrimo į žemę baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų finansavimo šaltiniai yra Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, iš jų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų administruojamų pajamų, gaunamų pardavus valstybinę žemę, įmokos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, fizinių ir juridinių asmenų lėšos ir kiti teisės aktuose nurodyti šaltiniai.

28. Šios Programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:

28.1. žemės, miško ar vandens telkinio ploto, į kurį atkurtos piliečių nuosavybės teisės, didėjimas;

28.2. privačios žemės ploto, įregistruoto Nekilnojamojo turto registre, didėjimas;

28.3. valstybinės žemės pirkimo-pardavimo sutarčių gausėjimas;

28.4. valstybinės žemės ūkio paskirties žemės nuomos sutarčių gausėjimas;

28.5. išmokamų kompensacijų pinigais už valstybės išperkamą žemę, mišką, vandens telkinius bendros sumos didėjimas.

29. Įgyvendinus šią Programą, bus:

29.1. užbaigta atkurti piliečių nuosavybės teises į žemę, mišką ir vandens telkinius ir sudarytos sąlygos plėtoti žemės rinką;

29.2. sudarytos išankstinės sąlygos formuoti racionalias žemėnaudas, steigti konkurencingus ūkius, įgyvendinti aplinkosaugos reikalavimus, plėtoti kaimo infrastruktūrą ir žemės rinką.

30. Prognozuojama, kad užbaigus šį žemės tvarkymo darbų etapą šalyje liks apie 0,5 mln. hektarų laisvos Valstybinio fondo žemės.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Sėkmingas šios Programos vykdymas priklausys nuo to, ar pakankamai ir laiku bus finansuojami žemės reformos darbai ir žemės reformą administruojančios institucijos (teritoriniai žemėtvarkos skyriai), ar bus užtikrinta tinkama žemės reformos darbus vykdančių specialistų kvalifikacija.

32. Baigus atkurti nuosavybės teises buvusiems žemės savininkams, bus pradėtas kitas labai svarbus žemės tvarkymo darbų etapas, pagrįstas žemėnaudų pertvarka, žemės sklypų konsolidavimu ir aplinkosaugos reikalavimų įgyvendinimu.

______________

 


Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo

baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų

programos

1 priedas

 

NUMATOMI DARBAI 2003–2004 METAIS PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ ATKŪRIMUI UŽBAIGTI

 

Eil. Nr.

Apskrities pavadinimas

2003 metų darbai

2004 metų darbai

2003–2004 metų darbai

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

Šiems darbams skirta lėšų tūkst. litų

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

iš viso

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

Specialiosios žemės reformos vykdymo programos lėšos

fizinių ir juridinių asmenų lėšos

1.

Alytaus

5065

38,3

3074

1274

1800

-

4820

34,7

9885

73

2.

Kauno

5708

44,4

2869

1805

1064

-

5491

40,7

11199

85,1

3.

Klaipėdos

3681

33

3100

1567

1533

-

2898

25,5

6579

58,5

4.

Marijampolės

3420

37,4

2270

1282

988

-

2904

30,2

6324

67,6

5.

Panevėžio

5247

48,1

2960

1948

1012

-

5023

33,5

10270

81,6

6.

Šiaulių

3780

38,3

2754

1947

807

-

3330

30,7

7110

69

7.

Tauragės

4678

33,1

2063

1111

952

-

1604

16,2

6282

49,3

8.

Telšių

2322

18,7

1658

1054

604

-

1394

11,8

3716

30,5

9.

Utenos

6492

84,3

3035

1663

1372

-

7742

109,4

14234

193,7

10.

Vilniaus

9209

80

6827

2200

4627

-

9777

83

18986

163

 

Iš viso

49602

455,6

30610

15851

14759

-

44983

415,7

94585

871,3

 

iš jų fizinių ir juridinių asmenų lėšomis

 

x

-

-

-

-

-

x

-

x

______________

 


Piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo

baigiamojo etapo ir kitų žemės reformos darbų

programos

2 priedas

 

NUMATOMI KITI ŽEMĖS REFORMOS DARBAI 2003–2004 METAIS

 

Eil. Nr.

Apskrities pavadinimas

2003 metų darbai

2004 metų darbai

2003–2004 metų darbai

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

iš viso

šiems darbams skirta lėšų, tūkst. Litų

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

lėšų poreikis šiems darbams, tūkst. litų

šių darbų apimtis, tūkst. hektarų

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

Specialiosios žemės reformos vykdymo programos lėšos

fizinių ir juridinių asmenų lėšos

1.

Alytaus

1101

12,6

180

-

180

-

868

5,3

1969

17,9

2.

Kauno

4200

58,4

390

-

150

240

3288

30,7

7488

89,1

3.

Klaipėdos

2117

31,2

378

-

378

-

1783

20

3900

51,2

4.

Marijampolės

1340

26,5

249

-

74

175

1049

7,3

2389

33,8

5.

Panevėžio

1103

35,7

320

-

198

122

807

21,5

1910

57,2

6.

Šiaulių

2910

55,5

703

-

703

-

5140

40,1

8050

95,6

7.

Tauragės

2321

28,7

317

-

193

124

634

3,3

2955

32

8.

Telšių

1233

21

191

-

73

118

1402

9,2

2635

30,2

9.

Utenos

1515

31,7

247

-

247

-

564

8,7

2079

40,4

10.

Vilniaus

1565

36

318

-

188

130

2140

25

3705

61

 

Iš viso

19405

337,3

3293

-

2384

909

17675

171,1

37080

508,4

 

iš jų fizinių ir juridinių asmenų lėšomis

909

x

909

-

-

909

2575

x

3484

x

______________