LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAREIGŪNŲ IR KARIŲ VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2072

 

2007 m. gegužės 23 d. Nr. 502

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2007 m. kovo 23 d. sprendimo Nr. 1478 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2072 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Keičiamo Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1958; 2005, Nr. 71-2558; 2007, Nr. 8-314) (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje nurodytų pareigūnų tarnybą reglamentuojančiuose teisės aktuose (Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos statutas (Žin., 2003, Nr. 38-1656), Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento statutas (Žin., 2002, Nr. 73-3101), Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutas (Žin., 2003, Nr. 42-1927), kiti įstatymai ar jais patvirtinti statutai) nustatyta, kad minėtieji pareigūnai yra statutiniai valstybės tarnautojai, o pagal Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo (Žin., 1994, Nr. 81-1514; 2003, Nr. 42-1919) 11 straipsnio 1 dalies nuostatas prokurorai yra valstybės pareigūnai. Prokurorų funkcijos nustatytos Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 118 straipsnyje. Be to, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1994 m. vasario 14 d. nutarime (Žin., 1994, Nr. 13-221) konstatuota, kad prokurorai yra teisminės valdžios sudedamoji dalis. Atsižvelgus į šias nuostatas, akivaizdu, kad prokuratūros pareigūnų ir keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nurodytų pareigūnų ir karių, turinčių teisę į pareigūnų ir karių valstybinę pensiją, statusas yra skirtingas. Todėl manytina, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nustatytos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo sąlygos gali būti skirtingos.

2. Keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nustatytos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo sąlygos galioja daugiau kaip 12 metų. Senatvės pensijos amžiaus reikalavimas prokuratūros pareigūnams buvo nustatytas ir anksčiau. Pagal Ištarnauto laiko ir invalidumo pensijų skyrimo ir mokėjimo prokuratūros darbuotojams nuostatus, patvirtintus TSRS Ministrų Tarybos 1983 m. birželio 24 d. nutarimu Nr. 562, ištarnauto laiko pensijos prokuratūros pareigūnams buvo skiriamos sukakus senatvės pensijos amžių ir turint 25 metų ištarnauto laiko stažą. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 281 „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros, vidaus reikalų, valstybės saugumo, krašto apsaugos sistemų, Aukščiausiosios Tarybos Apsaugos skyriaus darbuotojų, pareigūnų ir karių pensinio aprūpinimo tvarkos“ (Žin., 1991, Nr. 23-623) (toliau vadinama – nutarimas) ištarnauto laiko stažo trukmė prokuratūros pareigūnams buvo sumažinta iki 20 metų, o senatvės pensijos amžiaus reikalavimas ir toliau liko galioti. Nutarimui nuo 1995 m. sausio 1 d. netekus galios, senatvės pensijos amžiaus reikalavimas prokuratūros pareigūnams buvo nustatytas keičiamame įstatyme, todėl keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimas gali sukelti prokuratūros pareigūnų, sukakusių senatvės pensijos amžių ir gaunančių pareigūnų ir karių valstybines pensijas, nepasitenkinimą, pažeisti prokuratūros pareigūnų, kurie rengiasi išeiti iš tarnybos dėl teisės gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją, teisėtus lūkesčius.

3. Įstatymo projekte nenustatyta keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto įsigaliojimo data. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2003 m. liepos 4 d. nutarime (Žin., 2003, Nr. 68-3094) konstatavo, kad įstatymų leidėjas, pertvarkydamas pensijų sistemą taip, kad pakeičiami pensinio aprūpinimo pagrindai, asmenys, kuriems skiriama ir mokama pensija, pensijos skyrimo ir mokėjimo sąlygos, pensinio aprūpinimo dydžiai, privalo numatyti pakankamą pereinamąjį laikotarpį, per kurį asmenys, dirbantys atitinkamą darbą ar atliekantys atitinkamą tarnybą, suteikiančią teisę į atitinkamą pensiją pagal ankstesnį reguliavimą, galėtų pasirengti tokiems pakeitimams.

4. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatoms įgyvendinti Generalinei prokuratūrai reikės papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, tačiau 2007 metais tam tikslui skirti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų nebus galimybių.

5. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimu nebūtų įgyvendintas Įstatymo projekto aiškinamajame rašte dėstomas tikslas – suvienodinti prokuratūros ir vidaus reikalų, valstybės saugumo, krašto apsaugos sistemų, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos ar jam pavaldžių įstaigų ir valstybės įmonių pareigūnų statusą, nes keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte prokuratūros pareigūnams, palyginti su keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytais pareigūnais, nustatomos skirtingos pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skyrimo sąlygos. Be to, Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nepateikta argumentacija, kodėl keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad pareigūnų ir karių valstybinė pensija skiriama prokuratūros pareigūnams, ištarnavusiems prokuratūroje 25 ir daugiau metų, o ne 20 ir daugiau metų, kaip dabar nustatyta keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                   Gediminas Kirkilas

 

Vidaus reikalų ministras                                                               Raimondas Šukys

______________