LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL ŠENGENO PRIEMONĖS ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE

 

2004 m. gegužės 5 d. Nr. 549

Vilnius

 

Įgyvendindama Europos Bendrijų Komisijos 2004 m. vasario 5 d. sprendimą Nr. C (2004) 248 dėl Šengeno priemonės valdymo ir priežiūros (toliau vadinama – Europos Bendrijų Komisijos sprendimas) ir siekdama užtikrinti Lietuvos Respublikai skiriamų lėšų pagal Šengeno priemonę, numatytą Stojimo sutarties (Žin., 2004, Nr. 1-1) Akto dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos stojimo sąlygų ir sutarčių, kuriomis yra grindžiama Europos Sąjunga, pritaikomųjų pataisų (toliau vadinama – Stojimo sutarties aktas) 35 straipsnyje, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Paskirti šias institucijas Šengeno priemonei administruoti:

1.1. atsakingąja institucija – Vidaus reikalų ministeriją;

1.2. mokėjimo institucija – Finansų ministeriją;

1.3. įgyvendinančiąja institucija – viešąją įstaigą Centrinę projektų valdymo agentūrą.

2. Nustatyti, kad:

2.1. Atsakingoji institucija:

2.1.1. atsako už lėšų, skirtų Lietuvos Respublikai pagal Šengeno priemonę, numatytą Stojimo sutarties akto 35 straipsnyje (toliau vadinama – Šengeno priemonės lėšos), administravimą, panaudojimą nurodytajame straipsnyje nustatytoms priemonėms vykdyti vadovaujantis Europos Bendrijų Komisijos sprendimu;

2.1.2. koordinuoja su Europos Komisija klausimų, susijusių su Šengeno priemonės lėšų gavimu, administravimu, finansavimu ir atskaitomybe už jų panaudojimą, sprendimą;

2.1.3. pagal jai priskirtas funkcijas, vadovaudamasi Europos Bendrijų Komisijos sprendimu, rengia ir tvirtina teisės aktus, susijusius su Šengeno priemonės lėšų administravimu, jų panaudojimu pagal paskirtį, įgyvendinimo priežiūra, atskaitomybe ir auditu;

2.1.4. organizuoja projektų ir kitų su jais susijusių dokumentų nagrinėjimą, taip pat projektų įgyvendinimo tikslingumo ir galimybės juos finansuoti pagal Šengeno priemonę įvertinimą;

2.1.5. gavusi Šengeno priemonės priežiūros komiteto pritarimą, priima sprendimą dėl projektų įtraukimo į Šengeno priemonės 2004-2006 metų programos (toliau vadinama – Šengeno priemonės programa) projektą, rengia Šengeno priemonės programos projektą ir teisės aktų nustatyta tvarka teikia jį Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti;

2.1.6. teisės aktų nustatyta tvarka planuoja Šengeno priemonės lėšas atitinkamiems biudžetiniams metams, teikia su tuo susijusią informaciją mokėjimo ir įgyvendinančiajai institucijoms;

2.1.7. kartu su mokėjimo ir įgyvendinančiąja institucijomis rengia įgyvendinimo sutartį Šengeno priemonės lėšoms administruoti (toliau vadinama – įgyvendinimo sutartis) ir ją pasirašo;

2.1.8. kartu su įgyvendinančiąja institucija rengia finansavimo sutartis Šengeno priemonės programai įgyvendinti (toliau vadinama – finansavimo sutartys) ir jas pasirašo;

2.1.9. koordinuoja mokėjimo ir įgyvendinančiosios institucijų, Šengeno priemonės priežiūros komiteto, valstybės institucijų ir įstaigų, kurioms skirtos Šengeno priemonės lėšos projektams, įtrauktiems į Šengeno priemonės programą, vykdyti (toliau vadinama – paramos gavėjai), veiksmus, vykdomus vadovaujantis Europos Bendrijų Komisijos sprendimu, ir pagal kompetenciją atlieka tų veiksmų priežiūrą;

2.1.10. kartu su įgyvendinančiąja institucija rengia tipines sutartis tarp paramos gavėjų ir prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) ar darbų rangovų ir jas tvirtina arba įgalioja jas tvirtinti įgyvendinančiąją instituciją;

2.1.11. organizuoja paramos gavėjų parengtų viešojo pirkimo dokumentų nagrinėjimą ir gavusi iš įgyvendinančiosios institucijos išvadas priima sprendimą dėl viešųjų pirkimų procedūrų pradėjimo;

2.1.12. pasiūlius Šengeno priemonės priežiūros komitetui, teisės aktų nustatyta tvarka priima sprendimus dėl tarpžinybinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo ir ją sudaro teisės aktų nustatyta tvarka;

2.1.13. teikia pasiūlymus paramos gavėjams dėl sutarčių tarp paramos gavėjų ir prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) ar darbų rangovų projektų, pritaria sutarčių projektams;

2.1.14. rengia ir teikia mokėjimo institucijai mokėjimo paraiškas dėl lėšų pervedimo šiose paraiškose nurodytiems gavėjams;

2.1.15. tvirtina projektų priėmimo technines ir technologines sąlygas ir sudaro atliktų projektų priėmimo komisijas, jeigu įstatymai ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai nenustato kitaip;

2.1.16. organizuoja projektų įgyvendinimo ir Šengeno priemonės lėšų panaudojimo ataskaitų – ketvirčių, metinių ir galutinės – rinkimą, jų pagrindu rengia suvestines ataskaitas ir Šengeno priemonės priežiūros komitetui pritarus nustatytąja tvarka teikia suvestines ataskaitas Europos Komisijai;

2.1.17. nustačiusi, kad esama Šengeno priemonės lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi iš įgyvendinančiosios institucijos ar kitų šaltinių informaciją apie tokius pažeidimus, analizuoja nustatytų pažeidimų priežastis, informuoja apie pažeidimus Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba) ir Šengeno priemonės priežiūros komitetą ir gavusi šio Komiteto arba Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos išvadą priima sprendimą dėl projekto finansavimo sustabdymo, nustato terminą pažeidimams pašalinti ir apie tai praneša įgyvendinančiajai ir mokėjimo institucijoms; jeigu per nustatytą laiką pažeidimai nepašalinami, priima sprendimą dėl projekto finansavimo nutraukimo ir pažeidimų šalinimo, apie tai informuoja mokėjimo, įgyvendinančiąją institucijas ir paramos gavėją, imasi veiksmų, kad susigrąžintų neteisėtai panaudotas lėšas;

2.1.18. teikia valstybės institucijoms ir įstaigoms, pageidaujančioms gauti Šengeno priemonės lėšų projektams vykdyti, paaiškinimus dokumentų rengimo, vertinimo ir kitais Šengeno priemonės klausimais;

2.1.19. teikia paramos gavėjams konsultacijas ir paaiškinimus klausimais, susijusiais su projektų vykdymu;

2.1.20. siekdama užtikrinti administravimo ir kontrolės funkcijų atskyrimą, išlaidų panaudojimą pagal paskirtį ir nustatytų reikalavimų laikymąsi, organizuoja Šengeno priemonės lėšų panaudojimo kontrolę ir valdymo bei kontrolės sistemų vidaus auditą;

2.1.21. atrankos būdu, remdamasi rizikos analize, atlieka ne mažiau kaip 10 procentų Šengeno priemonės lėšų panaudojimo patikrinimų ir apie rezultatus informuoja Šengeno priemonės priežiūros komitetą bei įgyvendinančiąją instituciją; sudaro sąlygas atlikti Europos Komisijos ir Europos Sąjungos Audito rūmų atstovų patikrinimus, rengia metinę visų Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos institucijų atliktų Šengeno priemonės lėšų panaudojimo patikrinimų ataskaitą;

2.1.22. vadovaudamasi Europos Bendrijų Komisijos sprendimu ir Lietuvos Respublikos archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389), pagal kompetenciją saugo visus dokumentus, kurie susiję su Šengeno priemonės lėšų administravimu ir kurių reikia pakankamai audito sekai užtikrinti; užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;

2.1.23. turi teisę gauti iš mokėjimo, įgyvendinančiosios institucijų ir paramos gavėjų visą informaciją, susijusią su Šengeno priemonės įgyvendinimu ir finansavimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Šengeno priemonės lėšos;

2.1.24. turi teisę sudaryti komisijas ar darbo grupes, kurios padėtų atsakingajai institucijai užtikrinti projektų įgyvendinimo ir Šengeno priemonės lėšų priežiūros procesų atskirose srityse koordinavimą (į šias komisijas ar darbo grupes gali būti įtraukiami susijusių su Šengeno priemonės įgyvendinimu valstybės institucijų ir įstaigų atstovai ir pasitelkiami nepriklausomi ekspertai).

2.2. Įgyvendinančioji institucija:

2.2.1. kartu su mokėjimo ir atsakingąja institucijomis rengia įgyvendinimo sutartį ir ją pasirašo;

2.2.2. kartu su atsakingąja institucija rengia finansavimo sutartis ir jas pasirašo;

2.2.3. rengia tipinius dokumentus viešiesiems pirkimams vykdyti pagal Šengeno priemonės projektus ir suderinusi su atsakingąja institucija teikia juos paramos gavėjams;

2.2.4. nagrinėja, vertina ir teikia atsakingajai institucijai išvadas dėl paramos gavėjų parengtų dokumentų viešiesiems pirkimams vykdyti;

2.2.5. teikia atsakingajai institucijai išvadas dėl sutarčių tarp paramos gavėjų ir prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) ar darbų rangovų projektų;

2.2.6. nagrinėja ir tikrina paramos gavėjų ir prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) ar darbų rangovų mokėjimo ir kitus dokumentus, susijusius su tarp jų pasirašytų sutarčių vykdymu, teikia išvadas ir pasiūlymus dėl šių dokumentų, rengia ir teikia atsakingajai institucijai prašymus parengti mokėjimo paraiškas;

2.2.7. kontroliuoja, kaip paramos gavėjai įgyvendina projektus; nustačiusi, kad esama pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus iš kitų šaltinių, informuoja apie tai atsakingąją ir mokėjimo institucijas;

2.2.8. prieš paskutinį mokėjimą atlieka projektų, susijusių su Šengeno priemonės lėšų panaudojimu, įgyvendinimo patikrinimus vietoje;

2.2.9. rengia ketvirčių, metines ir galutinę ataskaitas, taip pat kitą reikiamą informaciją apie tai, kaip naudojamos lėšos, skirtos paramos gavėjų projektams įgyvendinti, ir teikia šias ataskaitas bei kitą reikiamą informaciją atsakingajai institucijai;

2.2.10. Europos Komisijos, atsakingosios ar mokėjimo institucijų pageidavimu teikia joms informaciją ir dokumentus, susijusius su Šengeno priemonės įgyvendinimu;

2.2.11. vadovaudamasi Europos Bendrijų Komisijos sprendimu ir Lietuvos Respublikos archyvų įstatymu, pagal kompetenciją saugo visus dokumentus, susijusius su Šengeno priemonės lėšų administravimu ir apskaita, pakankamos audito sekos užtikrinimu; užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;

2.2.12. turi teisę gauti iš atsakingosios, mokėjimo institucijų ir paramos gavėjų visą informaciją, susijusią su Šengeno priemonės įgyvendinimu ir finansavimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Šengeno priemonės lėšos.

2.3. Mokėjimo institucija:

2.3.1. atidaro Lietuvos banke atskirą valstybės iždo sąskaitą, iš kurios apmokamos atsakingosios institucijos pateiktos mokėjimo paraiškos pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšoms nustatytas procedūras;

2.3.2. teisės aktų nustatyta tvarka pagal kompetenciją tvarko Šengeno priemonės lėšų apskaitą;

2.3.3. kartu su atsakingąja ir įgyvendinančiąja institucijomis rengia ir pasirašo įgyvendinimo sutartį;

2.3.4. Europos Komisijos, atsakingosios ar įgyvendinančiosios institucijų pageidavimu teikia joms informaciją ir dokumentus, susijusius su Šengeno priemonės įgyvendinimu ir finansavimu;

2.3.5. nustačiusi, kad esama Šengeno priemonės lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus iš kitų šaltinių, informuoja apie tai atsakingąją ir įgyvendinančiąją institucijas;

2.3.6. vadovaudamasi Europos Bendrijų Komisijos sprendimu ir Lietuvos Respublikos archyvų įstatymu, pagal kompetenciją saugo visus dokumentus, susijusius su Šengeno priemonės lėšų administravimu ir apskaita, pakankamos audito sekos užtikrinimu; užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;

2.3.7. turi teisę gauti iš atsakingosios, įgyvendinančiosios institucijų ir paramos gavėjų visą informaciją, susijusią su Šengeno priemonės įgyvendinimu ir finansavimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Šengeno priemonės lėšos;

2.3.8. turi teisę pagal kompetenciją duoti atsakingajai, įgyvendinančiajai institucijoms ir paramos gavėjams privalomus vykdyti nurodymus dėl Šengeno priemonės lėšų finansavimo ir apskaitos.

2.4. Šengeno priemonės priežiūros komitetas:

2.4.1. teikia atsakingajai institucijai išvadas ir rekomendacijas dėl projektų įtraukimo į Šengeno priemonės programos projektą;

2.4.2. periodiškai vertina, kaip įgyvendinama Šengeno priemonė, svarsto ir pritaria (arba nepritaria) ketvirčių, metinėms ir galutinei ataskaitoms, taip pat jų pagrindu parengtoms suvestinėms Šengeno priemonės įgyvendinimo ataskaitoms;

2.4.3. nagrinėja atliktų Šengeno priemonės įgyvendinimo auditų ataskaitas ir priima sprendimus dėl vidaus audito rekomendacijų įgyvendinimo;

2.4.4. teikia atsakingajai institucijai pasiūlymus dėl tarpžinybinės viešųjų pirkimų komisijos sudarymo;

2.4.5. gavęs informaciją apie Šengeno priemonės lėšų panaudojimo pažeidimus, teikia atsakingajai institucijai išvadą dėl trūkumų, atsiradusių įgyvendinant projektus, šalinimo ir projektų finansavimo sustabdymo;

2.4.6. turi teisę gauti iš mokėjimo, įgyvendinančiosios, atsakingosios institucijų ir paramos gavėjų visą informaciją, susijusią su Šengeno priemonės įgyvendinimu ir finansavimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Šengeno priemonės lėšos;

2.4.7. turi teisę siūlyti atsakingajai institucijai sudaryti komisijas ar darbo grupes, kurios padėtų užtikrinti projektų įgyvendinimo ir Šengeno priemonės lėšų priežiūros procesų atskirose srityse koordinavimą (į šias komisijas ar darbo grupes gali būti įtraukiami susijusių su Šengeno priemonės įgyvendinimu valstybės institucijų ir įstaigų atstovai ir pasitelkiami nepriklausomi ekspertai).

2.5. Paramos gavėjai:

2.5.1. atsakingosios institucijos nustatyta tvarka rengia dokumentus, kurių reikia projekto įtraukimui į Šengeno priemonės planą pagrįsti, ir teikia juos atsakingajai institucijai;

2.5.2. dalyvauja rengiant finansavimo sutartis ir jas pasirašo;

2.5.3. rengia dokumentus viešiesiems pirkimams ir derina juos su įgyvendinančiąja institucija;

2.5.4. gavusi atsakingosios institucijos pritarimą, teisės aktų nustatyta tvarka vykdo viešuosius pirkimus;

2.5.5. rengia sutarčių tarp paramos gavėjų ir viešuosius konkursus laimėjusių prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) ar darbų rangovų projektus ir teikia juos įgyvendinančiajai institucijai; gavusi atsakingosios institucijos pritarimą, pasirašo šias sutartis;

2.5.6. teikia įgyvendinančiajai institucijai mokėjimo ir kitus dokumentus, susijusius su pasirašytų sutarčių vykdymu ir jų finansavimu;

2.5.7. rengia ketvirčių, metines ir galutinę ataskaitas, taip pat kitą reikiamą informaciją apie tai, kaip įgyvendinami projektai ir naudojamos lėšos, skirtos jiems įgyvendinti, ir teikia šias ataskaitas bei kitą reikiamą informaciją atsakingajai ir įgyvendinančiajai institucijoms;

2.5.8. atlieka projektų ir pasirašytų sutarčių įgyvendinimo priežiūrą, užtikrina vykdomų projektų auditą, tikrina projektų vykdymą jų įgyvendinimo vietose, registruoja šiuos patikrinimus, imasi būtinų veiksmų aptiktiems pažeidimams pašalinti, informuoja atsakingąją ir įgyvendinančiąją institucijas apie patikrinimų rezultatus;

2.5.9. rengia projektų priėmimo technines ir technologines sąlygas ir teikia jas tvirtinti atsakingajai institucijai; teikia atsakingajai institucijai pasiūlymus dėl užbaigtų projektų priėmimo komisijų, jeigu įstatymai ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai nenustato kitaip;

2.5.10. įtraukia į savo apskaitą turtą, įsigytą už Šengeno priemonės lėšas;

2.5.11. vadovaudamasi Europos Bendrijų Komisijos sprendimu ir Lietuvos Respublikos archyvų įstatymu, pagal kompetenciją saugo visus dokumentus, susijusius su Šengeno priemonės lėšų naudojimu ir apskaita; užtikrina, kad šie dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;

2.5.12. turi teisę gauti iš atsakingosios institucijos išaiškinimus klausimais, susijusiais su Šengeno priemonės administravimu, finansavimu ir įgyvendinimu.

3. Sudaryti šį Šengeno priemonės priežiūros komitetą:

Komiteto pirmininkas – vidaus reikalų ministras;

Komiteto nariai:

Finansų ministerijos valstybės sekretorius arba sekretorius;

Susisiekimo ministerijos valstybės sekretorius arba sekretorius;

Užsienio reikalų ministerijos valstybės sekretorius arba sekretorius;

Vidaus reikalų ministerijos valstybės sekretorius arba sekretorius;

Lietuvos policijos generalinis komisaras;

Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos vadas;

viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros direktorius.

4. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai parengti ir iki 2004 m. gegužės 10 d. patvirtinti:

4.1. personalinę Šengeno priemonės priežiūros komiteto sudėtį ir jo darbo reglamentą;

4.2. Šengeno priemonės administravimo Lietuvoje taisykles;

4.3. kitus teisės aktus, kurių reikia Šengeno priemonei administruoti.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                               Algirdas Brazauskas

 

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                              Virgilijus Bulovas