LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS 2002 M. LIEPOS 1 D. ĮSAKYMO NR. 324 „DĖL GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2005 m. gruodžio 8 d. Nr. V-956

Vilnius

 

 

Siekdamas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 528 priemonę,

pakeičiu Greitosios medicinos pagalbos koncepciją ir Greitosios medicinos pagalbos koncepcijos įgyvendinimo priemonių planą, patvirtintus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 324 „Dėl greitosios medicinos pagalbos koncepcijos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 76-3267) ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                                     ŽILVINAS PADAIGA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 324

(Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2005 m. gruodžio 8 d. įsakymo

Nr. V-956 redakcija)

 

GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS KONCEPCIJA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pagrindinis greitosios medicinos pagalbos (toliau – GMP) koncepcijos tikslas – nustatyti GMP uždavinius, jų įgyvendinimo priemones bei GMP reformos gaires, siekiant užtikrinti GMP paslaugų teikimą pagal Europos Sąjungos standartus.

2. Greitosios medicinos pagalbos tarnybos uždavinys – pradėti teikti būtinąją medicinos pagalbą įvykio vietoje sergantiems arba sužeistiems asmenims ir, esant indikacijų, skubiai juos nugabenti į stacionarinę asmens sveikatos priežiūros įstaigą (toliau – stacionarinė ASPĮ) arba patarti kreiptis į ambulatorinę asmens sveikatos priežiūros įstaigą.

3. GMP reforma vykdoma šiomis priemonėmis:

3.1. pertvarkant ir modernizuojant GMP dispečerinę tarnybą;

3.2. atnaujinant ir aprūpinant reikalingomis priemonėmis GMP automobilių parką;

3.3. planuojant, rengiant bei nuolat tobulinant reikalingus specialistus;

3.4. tobulinant GMP paslaugų teikimo organizavimą bei apmokėjimą.

 

4. Greitosios medicinos pagalbos tarnyba – Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos subjektas. Šios tarnybos įstaigų teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos neskirstomos į lygius.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

5. Šiuo metu GMP paslaugas teikia savivaldybių įsteigtos viešosios įstaigos greitosios medicinos pagalbos stotys ir greitosios medicinos pagalbos skyriai kaip pirminės sveikatos priežiūros įstaigų padaliniai (16 GMP stočių ir 42 GMP skyriai). GMP paslaugas teikia ir keletas privačių įmonių.

6. GMP paslaugoms teikti GMP stotys ir skyriai sudaro išvažiuojamąsias brigadas. GMP iškvietimus priima, registruoja, GMP brigadoms perduoda GMP stočių ir skyrių dispečerinės.

7. GMP personalą sudaro daugiau kaip 300 gydytojų, per 1300 bendruomenės slaugytojų, 750 vairuotojų. Dauguma gydytojų dirba didžiųjų miestų GMP stotyse. GMP dispečeriais dirba slaugos specialistai.

8. Didžiausi dabartinės GMP trūkumai:

8.1. GMP stočių ir skyrių veikla nekoordinuojama;

8.2. kai kurie skyriai turi po 1-2 GMP automobilius. Ekstremalių situacijų atvejais tokiose savivaldybėse neužtikrinamos operatyvios GMP paslaugos;

8.3. GMP automobilių parkas susidėvėjęs (31 % GMP automobilių senesni kaip 10 metų);

8.4. GMP dispečerinėse neįdiegtos informacinės technologijos, modernios ryšio priemonės.

 

III. NUMATOMI GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS PASLAUGŲ TEIKĖJAI

 

9. Greitosios medicinos pagalbos paslaugas teikia savarankiškų asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – GMP įstaigos) GMP brigados, atitinkančios sveikatos apsaugos ministro patvirtintus reikalavimus.

10. GMP įstaigų steigėjai: savivaldybių tarybos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys.

11. GMP įstaigos teikia paslaugas nustatytoje teritorijoje. Teritorija nustatoma sutartyje su teritorine ligonių kasa (toliau – TLK). Šioje sutartyje papildomai nustatomos šių paslaugų teikimo kitoje teritorijoje ir apmokėjimo už jas sąlygos.

12. Apskrities gydytojas koordinuoja GMP veiklą apskrityje.

13. GMP įstaigos ir GMP išvažiuojamosios brigados išdėstomos atsižvelgiant į būtinosios medicinos pagalbos poreikį. Apskrities gydytojas kartu su apskrityje esančių savivaldybių gydytojais ir TLK kiekvienais metais parengia GMP įstaigų ir GMP išvažiuojamųjų brigadų išdėstymo apskrityje planą.

14. Apskrities gydytojas parengtą GMP įstaigų ir GMP brigadų išdėstymo apskrityje planą derina su GMP centrine dispečerine tarnyba ir iki einamųjų metų gruodžio 1 d. pateikia Sveikatos apsaugos ministerijai ir Valstybinei ligonių kasai.

15. Numatomas GMP medicinos personalas: gydytojai, bendruomenės slaugytojai, skubios medicinos pagalbos specialistai, paramedikai:

15.1. specializuotose (reanimacinėse ir kt.) GMP brigadose dirba gydytojai, skubios medicinos pagalbos specialistai, bendruomenės slaugytojai, paramedikai;

15.2. gyvybinių funkcijų atstatymo ir trumpalaikio palaikymo GMP brigadose dirba bendruomenės slaugytojai, skubios medicinos pagalbos specialistai, paramedikai, o esant galimybei – gydytojai;

15.3. pacientų pervežimo GMP brigadose gali dirbti savarankiškai veikiantys paramedikai.

 

16. GMP transporto priemonėse turi būti sveikatos apsaugos ministro įsakymu nustatyto sąrašo vaistai, medicinos pagalbos priemonės, medicinos įranga, asmeninės apsaugos priemonės, ryšio priemonės.

 

IV. GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS DISPEČERINĖS TARNYBOS PERTVARKYMAS

 

17. GMP dispečerinės tarnybos paskirtis – reaguoti į telefonu gautus asmenų prašymus ir (arba) Bendrojo pagalbos centro prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – BPC) gautus pranešimus apie GMP pagalbos poreikį: teikti reikalingą ir kompetentingą informaciją telefonu ir į nelaimės vietą išsiųsti atitinkamas GMP išvažiuojamąsias brigadas. GMP dispečerinė tarnyba vykdys telefonu gautus asmenų prašymus suteikti būtinąją medicinos pagalbą, kol pradės veikti BPC regioniniai padaliniai.

18. Siekiant užtikrinti efektyvią GMP dispečerinės tarnybos veiklą, palaipsniui vykdoma jos pertvarka:

18.1. atlikus ekonominio efektyvumo analizę, nustatomi reikalavimai GMP dispečerinei tarnybai, jos restruktūrizavimo planas ir apmokėjimo tvarka;

18.2. GMP dispečerinių veiklai organizuoti ir koordinuoti įsteigiama centrinė GMP dispečerinė tarnyba esamos įstaigos bazėje;

18.3. centrinė GMP dispečerinė tarnyba steigia savo regioninius padalinius (filialus, skyrius) GMP stotyse ir skyriuose bei tęsia darbo santykius su dispečerinių darbuotojais Darbo kodekso nustatyta tvarka.

18.4. parengiama GMP dispečerių mokymo programa. GMP dispečerinėje tarnyboje dirba medikai (gydytojai, bendruomenės slaugytojai, skubios medicinos pagalbos specialistai), baigę specialią mokymo programą;

18.5. atsižvelgdama į patvirtintą restruktūrizavimo planą, centrinė GMP dispečerinė tarnyba racionaliai planuoja investicijas ir vykdo savo padalinių restruktūrizavimą. Siekiama, kad atitiktų Bendrojo pagalbos centro regioninių padalinių ir GMP dispečerinės tarnybos padalinių skaičius ir vieta;

18.6. centrinė GMP dispečerinė tarnyba savo regioniniuose padaliniuose organizuoja iškvietimų priėmimo ir perdavimo, GMP automobilių vietos nustatymo įrangos (GPS) ir kitos sveikatos apsaugos ministro patvirtintos ir su BPC suderintos techninės ir programinės įrangos įdiegimą;

18.7. Baigiamajame reorganizavimo etape GMP dispečerinė tarnyba prijungiama prie BPC. Darbo santykiai su GMP dispečerinės darbuotojais tęsiami Darbo kodekso nustatyta tvarka.

 

V. GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS TARNYBOS BENDRADARBIAVIMAS SU LIGONINĖMIS

 

19. Greitosios medicinos pagalbos transporto priemone, esant indikacijų, pacientai turi būti skubiai gabenami į stacionarines asmens sveikatos priežiūros įstaigas pagal apskrities patvirtintą ir su Sveikatos apsaugos ministerija suderintą skubios būtinosios medicinos pagalbos teikimo planą.

20. Visiems pacientams, atvežtiems greitosios medicinos pagalbos automobiliu ar kita transporto priemone į stacionarinės ASPĮ priėmimo-skubiosios pagalbos skyrių, stacionarinėje ASPĮ turi būti:

20.1. nustatyta preliminari diagnozė;

20.2. jei reikia – suteikta skubi medicinos pagalba šioje ligoninėje arba pacientas nukreipiamas gydytis į kitą ASPĮ.

 

21. Skubią medicinos pagalbą teikiančios stacionarinės ASPĮ priėmimo-skubiosios pagalbos skyrius turi atitikti sveikatos apsaugos ministro patvirtintus reikalavimus stacionarinės ASPĮ priėmimo-skubiosios pagalbos skyriui.

22. Skubiai sudėtingai pagalbai teikti organizuojamos konsultacinės pagalbos brigados. Skubią konsultacinę sveikatos priežiūrą organizuoja ir teikia apskričių bei universitetų ligoninės sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.

 

VI. GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS TARNYBOS VEIKLOS VERTINIMAS IR FINANSAVIMAS

 

23. Svarbiausias rodiklis vertinant GMP veiklą – laikas nuo iškvietimo užregistravimo BPC arba dispečerinėje tarnyboje iki būtinosios medicinos pagalbos, GMP darbuotojams atvykus pas pacientą, teikimo pradžios.

24. GMP tarnyba finansuojama Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis.

______________

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 324

(Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2005 m. gruodžio 8 d. įsakymo

Nr. V-956 redakcija)

 

GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

1.

Parengti GMP automobilių parko atnaujinimo 2006-2008 m. programą

Sveikatos apsaugos ministerijos Strateginio planavimo ir programų skyrius (toliau – SPPS)

Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos priežiūros išteklių valdymo skyrius (toliau – SPIVS)

2005 m. IV ketv.

2.

Atlikti GMP dispečerinės tarnybos ekonominio efektyvumo analizę

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK)

2006 m. I ketv.

3.

Parengti GMP dispečerinės tarnybos restruktūrizavimo planą

Sveikatos apsaugos ministerijos SPPS Sveikatos apsaugos ministerijos Teisės skyrius (toliau – TS) Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos skyrius (toliau – ASS)

2006 m. I ketv.

4.

Parengti specialiuosius reikalavimus GMP dispečerinei tarnybai

Sveikatos apsaugos ministerijos ASS

Sveikatos apsaugos ministerijos Informacinių technologijų skyrius (toliau – ITS)

Bendrasis pagalbos centras prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – BPC)

2006 m. II ketv.

5.

Parengti GMP dispečerinės tarnybos paslaugų kainas ir apmokėjimo tvarkos aprašą

VLK

Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos ekonomikos skyrius (toliau – SES)

2006 m. II ketv.

6.

Parengti GMP dispečerių mokymo programą

Slaugos darbuotojų tobulinimosi ir specializacijos centras

2006 m. II ketv.

7.

Parengti centrinės dispečerinės tarnybos įstatų projektą

Sveikatos apsaugos ministerijos TS

2006 m. II ketv.

8.

Parengti GMP paslaugų teikimo specialiuosius reikalavimus

Sveikatos apsaugos ministerijos ASS

2006 m. III ketv.

9.

Parengti GMP dispečerinės tarnybos ir GMP transporto priemonių techninės ir programinės įrangos sąrašą

Sveikatos apsaugos ministerijos ITS

Sveikatos apsaugos ministerijos SPIVS

Sveikatos apsaugos ministerijos ASS BPC

2006 m. III ketv.

10.

Parengti GMP išvažiuojamųjų brigadų paslaugų kainas ir apmokėjimo tvarkos aprašą

VLK

Sveikatos apsaugos ministerijos SES

2006 m. IV ketv.

 

11.

Parengti skubios konsultacinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimo tvarkos aprašą

Sveikatos apsaugos ministerijos ASS

2006 m. IV ketv.

12.

Parengti GMP komunikacijų tinklo (duomenų perdavimo) plėtros programą

Sveikatos apsaugos ministerijos ITS

Sveikatos apsaugos ministerijos SPIVS BPC

2006 m. IV ketv.

13.

įvertinti GMP dispečerinės tarnybos restruktūrizavimo 2006 m. rezultatus, teikti pasiūlymus dėl GMP dispečerinės tarnybos reorganizavimo 2007-2008 m.

Sveikatos apsaugos ministerijos ASS

Sveikatos apsaugos ministerijos SPIVS

Sveikatos apsaugos ministerijos ITS

2007 m. I ketv.

14.

Parengti GMP įstaigų ir GMP brigadų apskrityse išdėstymo planus

Apskričių gydytojai, suderinę su savivaldybių gydytojais

Kiekvienais metais iki gruodžio 1 d. (pradedant 2006 m.)

______________