VILNIAUS APYGARDOS ADMINISTRACINIO TEISMO 2004 M. LIEPOS 8 D.

SPRENDIMAS ADMINISTRACINĖJE BYLOJE Nr. I(11)-885/2004

 

Vilniaus apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš kolegijos pirmininko Henriko Sadausko, teisėjų Broniaus Januškos ir Petro Viščinio, sekretoriaujant Indrei Adomėnaitei, dalyvaujant pareiškėjo Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovui Vilniaus apskrityje Justui Eimontui, atsakovo Vilniaus miesto savivaldybės tarybos atstovui Žilvinui Terebeizai, viešame teismo posėdyje išnagrinėjo administracinę bylą pagal Vyriausybės atstovo Vilniaus apskrityje skundą dėl sprendimais patvirtintų taisyklių dalies panaikinimo.

Teisėjų kolegija, išnagrinėjusi bylą,

 

nustatė:

 

Vyriausybės atstovas Vilniaus apskrityje skundu ir patikslintu skundu (b. l. 2–4, 94) prašo pripažinti prieštaraujančiu Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymui (nauja redakcija Nr. VIII-1741, 2000 06 20, Žin., 2000, Nr. 56-1639) ir panaikinti Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių (toliau – Taisyklės) 1 punktą ta dalimi, kuria nustatoma, kad tik sudariusios žemės nuomos sutartis daugiabučių namų savininkų bendrijos tvarko ir prižiūri pagal minėtas taisykles tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją.

Taip pat prašo pripažinti prieštaraujančiu Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymui (toliau – DNSB, nauja redakcija Nr. VIII-1741, 2000 06 20, Žin., 2000, Nr. 56-1639), Vietos savivaldos įstatymui (Įstatymas Nr. VIII-2018, 2000 10 12, Žin., 2000, Nr. 91-2832), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 05 23 nutarimu Nr. 603 patvirtintiems Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniams nuostatams ir panaikinti Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių 2, 3, 4 ir 5 punktus ta dalimi, kuria nustatyta, kad tvarkytojai privalo tvarkyti kitas negu įstatymų nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas.

Skunde nurodo, jog Taisyklių 1 punkte minėtos DNSB veiklą reguliuoja DNSB įstatymas, tačiau taisyklės prieštarauja pastarojo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies, 4 straipsnio 2 dalies nuostatoms. Taisyklių 1 punkto 2 pastraipa nustato skirtingą DNSB statusą tvarkant ir prižiūrint teritoriją, neatitinka DNSB įstatymo nuostatų, kurios nustato, kad visos DNSB privalo tvarkyti tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją. Taisyklių 2, 3, 4 ir 5 punktai taip pat prieštarauja DNSB įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtintoms nuostatoms, nes Taisyklėse numatyta, jog bendrija privalo organizuoti namo bendrojo naudojimo objektų ir jam priskirto žemės sklypo valdymą, priežiūrą ir kitokį tvarkymą, planuoti ir kaupti lėšas šiems darbams atlikti. Taisyklių 2.2, 2.3 papunkčiai bei 3, 4 ir 5 punktai prieštarauja Vyriausybės 2001 05 23 nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui.

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 31 straipsnio 2 dalies 14 punktas numato, jog seniūnijos pareiga organizuoti bendrojo naudojimo teritorijų, gatvių, šaligatvių valymą ir priežiūrą bei gatvių ir kitų viešųjų vietų apšvietimą. Seniūnijos pareiga organizuoti – reiškia, kad seniūnijos pačios privalo savarankiškai arba sudarydamos sutartis su atitinkama veikla užsiimančiais subjektais valyti ir prižiūrėti visas bendrojo naudojimo teritorijas, gatves bei šaligatvius. Tuo tarpu Taisyklių ginčijami punktai įpareigoja vilniečius valyti ir prižiūrėti dalį teritorijų, esančių už jiems priskirtų sklypų ribų, kurias pagal Vietos savivaldos įstatymą turėtų prižiūrėti savivaldybės administracijos struktūriniai teritoriniai padaliniai – seniūnijos.

Pareiškėjo atstovas teismo posėdžio metu palaikė patikslintus reikalavimus pirminiame skunde išdėstytais argumentais.

Atsakovas su skundu nesutinka ir prašo atmesti kaip nepagrįstą. Atsiliepimuose (b. l. 17-21, 97-99) nurodo, kad tai yra individualus teisės aktas, todėl yra praleistas 1 mėnesio terminas skundui paduoti. Vilniaus m. tarybos sprendimu taisyklės buvo pakeistos ir Vyriausybės atstovo teikimas buvo nagrinėjamas Vilniaus miesto taryboje. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 27 punktas (galiojęs priimant sprendimą Nr. 399) bei vėlesnė Vietos savivaldos įstatymo 17 straipsnio 28 punkto redakcija numato savivaldybės tarybos teisę nustatyti tvarkymo taisykles ne tik daugiabučiui ir/ar individualiam namui priskirtoje žemės sklypo teritorijoje, bet ir visame mieste ar gyvenamojoje vietovėje. Vilniaus miesto savivaldybės taryba 1999 07 09 priimdama sprendimą Nr. 399 įgyvendino ribotai savarankišką funkciją.

Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimo Nr. 616 1 punkte numatyta, kad bendrijos tvarko ir prižiūri tik įstatymo nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją. Pagal šiuo metu galiojančius žemės santykius reglamentuojančius teisės aktus, žemės sklypas daugiabučiui namui gali būti priskirtas nuomos arba nuosavybės teise. Žemės sklypas, nuosavybės teise priskirtas daugiabučių namų savininkų bendrijai (namo savininkams), turėtų būti prižiūrimas ir tvarkomas būtent įstatymu nustatyta tvarka priskirtoje teritorijoje. Taisyklėse nėra nustatyta bendrijoms pareiga tvarkyti joms nepriskirtų teritorijų ar draudimas tvarkyti nuosavybės teise priklausančias teritorijas. Taigi Taisyklių 1 punktas neprieštarauja Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatoms, nes bendrijos tvarko ir prižiūri tik įstatymo nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją. Tuo tarpu Taisyklių 2.2, 2.3, 3, 4 ir 5 punktai Daugiabučių namų savininkų bendrijoms netaikomi.

Atsakovo atstovas teismo posėdžio metu pareiškė nuomonę, kad Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių 1 punktas yra pakeistas, todėl jis negali būti nagrinėjamas. Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių 1 punktas ta dalimi, kuria nustatoma, kad tik sudariusios žemės nuomos sutartis daugiabučių namų savininkų bendrijos tvarko ir prižiūri pagal minėtas taisykles tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją, neprieštarauja Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymui. Atstovas išreiškė nuomonę, kad Tvarkos 2, 3, 4 ir 5 punktai ta dalimi, kuria nustatyta, kad tvarkytojai privalo tvarkyti kitas negu įstatymų nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas iš dalies pripažino, jog minėti punktai prieštarauja minėtiems įstatymams.

Skundas tenkintinas.

Šios bylos ginčo esmę sudaro, ar Vilniaus miesto įstaigos, įmonės, vaikų mokymo ir ugdymo įstaigos, daugiabučių namų savininkų bendrijos, garažų, namų statybų bendrijos, statybos ir remonto organizacijos, uždarosios akcinės bendrovės, akcinės bendrovės, individualių namų savininkai, nuomininkai ir kitos organizacijos (toliau – tvarkytojai), privalo tvarkyti jiems ne įstatymo nustatyta tvarka priskirtas teritorijas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas 2004 m. kovo 9 d. teikimu (b. l. 12-13) pasiūlė Vilniaus miesto savivaldybės merui teikti tarybai svarstyti Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių (b. l. 39-43) 1, 2, 3, 4, 5 punktus ta apimtimi, kuria nustatoma, kad tvarkytojai privalo tvarkyti jiems įstatymų nustatyta tvarka nepriskirtas teritorijas, panaikinimo klausimą bei per dešimt dienų raštu pranešti apie priimtą sprendimą. Vilniaus miesto savivaldybės meras raštu informavo Vyriausybės atstovą, kad su teikime išdėstytais motyvais nesutinka, ir nurodė, jog nėra pagrindo keisti Taisyklių 1, 2, 3, 4, 5 punktus (b. l. 14-15). Teismas laiko, kad pareiškėjas turėjo teisę kreiptis į teismą dėl Taisyklių neatitikimo galiojantiems Lietuvos Respublikos įstatymams ir apskundimo terminų nepažeidė. Atkreiptinas dėmesys, kad Vilniaus miesto taryboje 2002 m. birželio 14 d. svarstant ir priimant šias taisykles Vilniaus miesto savivaldybės energetikos ir ūkio departamento vyresnysis juriskonsultas Ramūnas Vanagas aiškinamajame rašte (b. l. 29) aiškiai nurodė, kad Taisyklių 2.2, 2.3, 3, 4 ir 5 punktai prieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, ir pasiūlė pakeisti Taisyklių 1 punktą. Taip pat šiame rašte nurodyta, kad daugiabučių namų savininkų bendrijoms Taisyklių 2.2, 2.3, 3, 4 ir 5 punktai negali būti taikomi. Šiuo raštu pripažįstama, kad Taisyklių nurodyti punktai prieštarauja Lietuvos Respublikos galiojantiems įstatymams. Bylos nagrinėjimo metu atsakovo atstovas iš dalies pripažino, kad tvarkytojai neprivalo prižiūrėti ir valyti jiems įstatymų nustatyta tvarka nepriskirtų teritorijų.

Pagal Lietuvos Respublikos ABTĮ 9 straipsnio nuostatas Vilniaus miesto taryba yra savivaldybės administravimo subjektas, kuriai įstatymai suteikia viešojo administravimo teises savivaldybių teritorijoje. Ginčo Taisyklės skirtos ne konkrečiam subjektui, o individualiais požymiais neapibūdintų subjektų grupei ir jos nustato elgesio taisykles dėl tvarkos ir švaros Vilniaus mieste. Teismas konstatuoja, kad Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimas Nr. 399 ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimas Nr. 616 Dėl Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių yra norminiai teisės aktai, skirti įstatymams, kitiems teisės aktams įgyvendinti, numatytoms viešosioms paslaugoms administruoti ir teikti, kurie priimti viešojo administravimo subjekto – Vilniaus miesto tarybos.

Pažymėtina, kad ginčo tarp proceso šalių, ar turi teisę Vilniaus miesto taryba savo sprendimais nustatyti Taisykles, nėra. Pareiškėjo atstovas bylos nagrinėjimo metu patvirtino, kad Vilniaus miesto savivaldybė turi teisę nustatyti Taisykles, kurios skirtos Vilniaus miesto teritorijų tvarkymui ir švaros palaikymui, tačiau pažymėjo, jog Taisyklės neturėtų prieštarauti galiojantiems Lietuvos Respublikos įstatymams ir teisės aktams.

Teismas, išnagrinėjęs bylą, daro išvadą, kad Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių (toliau – Taisyklės) 1 punktas ta dalimi, kuria nustatoma, kad tik sudariusios žemės nuomos sutartis daugiabučių namų savininkų bendrijos tvarko ir prižiūri pagal minėtas taisykles tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją, prieštarauja DNSB įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 4 straipsnio 2 daliai. Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad daugiabučių namų savininkų bendrija yra ne pelno siekianti organizacija, įgyvendinanti šio namo patalpų savininkų bendrąsias teises, pareigas ir interesus, susijusius su namo bendrojo naudojimo objektų ir įstatymų nustatyta tvarka namui priskirto žemės sklypo valdymu, naudojimu, priežiūra ir tvarkymu. Įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypo priskyrimo daugiabučiam gyvenamajam namui, šio sklypo valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką ir sąlygas nustato žemės santykius reguliuojantys teisės aktai. Žemės įstatymo 40 straipsnio 6 dalis numato, kad suformuoti žemės sklypai, daiktinės teisės į juos, šių teisių suvaržymai ir įstatymų nustatyti juridiniai faktai registruojami Nekilnojamojo turto registre. Todėl informacija apie daugiabučiam namui priskirtą žemės sklypą turi būti registruota Nekilnojamojo turto registre. Aiškinant šias teisės normas darytina išvada, kad daugiabučių namų savininkų bendrijos turi įgaliojimus įgyvendinti namo patalpų savininkų pareigas, susijusias su priežiūra ir tvarkymu tik tokio sklypo, kuris įstatymų nustatyta tvarka priskirtas daugiabučiui gyvenamajam namui, o ne kitaip nustatytas ar priskirtas teritorijas. Pažymėtina, kad DNSB įstatymas nenumato išimčių daugiabučių namų savininkų bendrijoms, kurios yra sudariusios žemės nuomos sutartis ir kurios tokių sutarčių nėra sudariusios. Pagal DNSB įstatymo nuostatas tiek sudariusios, tiek nesudariusios žemės nuomos sutartis daugiabučių namų savininkų bendrijos dėl priskirto sklypo tvarkymo ir priežiūros teisiniu statusu yra lygios. Taigi Taisyklių 1 punktas, kuris nustato skirtingą daugiabučių namų savininkų bendrijų statusą tvarkant ir prižiūrint sklypo teritoriją, prieštarauja DNSB įstatymo nuostatoms, numatančioms, jog visos daugiabučių namų savininkų bendrijos privalo tvarkyti tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją.

Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 1 punktas numato, kad bendrija organizuoja namo bendrojo naudojimo objektų ir jam priskirto žemės sklypo valdymą, priežiūrą ir kitokį tvarkymą, planuoja ir kaupia lėšas minėtiems darbams atlikti. Pagal vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 21 punktą savivaldybės funkcija yra vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūra, taisymas, tiesimas bei saugaus eismo sąlygų užtikrinimas. Įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje 14 punkte numatyta, jog seniūnijos organizuoja bendrojo naudojimo teritorijų, gatvių, šaligatvių valymą ir priežiūrą bei gatvių ir kitų viešųjų vietų apšvietimą. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų (nauja redakcija 2002 05 28 nutarimu Nr. 752) 4 punktas numato, jog daugiabučių namų savininkų bendrijų administratoriai įgyvendina įstatymų ir kitų teisės aktų privalomuosius reikalavimus, susijusius su namo bendrojo naudojimo objektų, taip pat įstatymų nustatyta tvarka daugiabučiam namui priskirto žemės sklypo priežiūra.

Vertinant šias teisės normas, darytina išvada, kad įstaigos, įmonės, vaikų mokymo ir ugdymo įstaigos, daugiabučių namų savininkų bendrijos, garažų, namų statybų bendrijos, statybos ir remonto organizacijos, uždarosios akcinės bendrovės, akcinės bendrovės, individualių namų savininkai, nuomininkai ir kitos organizacijos (toliau – tvarkytojai), privalo kaupti lėšas ir tvarkyti tik įstatymo nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas. Teisės aktų normos aiškiai numato, jog bendrojo naudojimo teritorijų, gatvių, šaligatvių valymą ir priežiūrą bei gatvių ir kitų viešųjų vietų apšvietimą organizuoja ir prižiūri savivaldybės. Tuo tarpu Vilniaus miesto savivaldybės taryba sprendimu patvirtindama taisykles nustatė, kad tvarkytojų lėšomis turi būti prižiūrima ne tik jiems įstatymu priskirta teritorija, bet ir gatvės, šaligatviai, žaliosios juostos ir žalieji plotai, esantys net iki 50 m atstumu nuo pastato. Taigi Vilniaus miesto taryba nustatė, kad tvarkytojai privalo kaupti lėšas, prižiūrėti ir valyti bendrojo naudojimo teritorijas, kurios pagal teisės aktus jiems nepriklauso nuosavybės teise ir nėra registruotos nekilnojamojo turto registre.

Esant šioms aplinkybėms, pareiškėjo skundo reikalavimai yra tenkinami, o atsakovo argumentai atmetami.

Remdamasis tuo, kas išdėstyta, ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 85–87 str., 88 str. 1 d. 2 p., 127 str., teismas

 

nusprendė:

 

Pripažinti Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros Taisyklių 1 punktą ta apimtimi, kuria nustatoma, kad tik sudariusios žemės nuomos sutartis daugiabučių namų savininkų bendrijos tvarko ir prižiūri pagal minėtas taisykles tik įstatymų nustatyta tvarka joms priskirtą teritoriją prieštaraujančiu Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 4 straipsnio 1 daliai ir laikyti jį šioje dalyje panaikintu.

Pripažinti Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 1999 07 09 sprendimu Nr. 399 patvirtintų ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 06 19 sprendimu Nr. 616 pakeistų Vilniaus miesto tvarkymo ir švaros taisyklių 2, 3, 4 ir 5 punktus ta dalimi, kuria nustatyta, kad tvarkytojai privalo tvarkyti kitas negu įstatymų nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas prieštaraujančiu Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 21 punktui, 31 straipsnio 2 dalies 14 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 05 23 nutarimu Nr. 603 patvirtintiems Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniams nuostatams (nauja redakcija 2002 05 28 nutarimu Nr. 752) 4 punktui ir laikyti jį šioje dalyje panaikintu.

Sprendimas per keturiolika dienų nuo paskelbimo dienos gali būti skundžiamas apeliaciniu skundu Lietuvos Respublikos vyriausiajam administraciniam teismui, paduodant skundą šiam teismui arba per Vilniaus apygardos administracinį teismą.

 

 

Kolegijos pirmininkas                                                Henrikas Sadauskas

 

Teisėjai                                                                      Bronius Januška

Petras Viščinis

______________