LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO
2009 m. gegužės 20 d. Nr. V-414
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 1999, Nr. 64-2069; 2003, Nr. 91(1)-4106; 2004, Nr. 169-6215; 2006, Nr. 72-2679; 2008, Nr. 38-1377) 10 straipsnio 2 dalies 4 punktu ir 3 dalimi:
1. Tvirtinu Operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiu galios krašto apsaugos ministro 2006 m. lapkričio 27 d. įsakymą Nr. V-1218 „Dėl operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašo tvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos
ministro 2009 m. gegužės 20 d.
įsakymu Nr. V-414
OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Operacinių reikalavimų dokumentų (toliau – ORD) rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašas (toliau – tvarkos aprašas) reglamentuoja ORD paskirtį, ORD formos (struktūros) turinį, jo rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarką, atsakingų už ORD asmenų atsakomybę.
2. Šiame tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
2.1. karinės paskirties priemonė – ginkluotė, technika, įranga, kario apranga, ekipuotė, ryšių ir informacinių sistemų, kovinio rengimo ir kitos priemonės, skirtos kariniams veiksmams vykdyti, paramai ir aprūpinimui užtikrinti;
2.2. operacinis reikalavimas – poreikiai, kuriuos patenkinus krašto apsaugos sistemos institucijos ar jų padaliniai galėtų tinkamai atlikti jiems perduotas funkcijas, susijusias su ORD rengimu. Pagrindiniai veiksniai, lemiantys šių poreikių atsiradimą ar kitimą – kintanti operacinė aplinka ir technologinė pažanga;
II. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO PASKIRTIS
3. ORD paskirtis – teikti informaciją asmenims, atsakingiems už sprendimo dėl karinės paskirties priemonių įsigijimo priėmimą, ir techninės specifikacijos parengimui. ORD yra tarpinė grandis tarp kariuomenės modernizavimo poreikių ir į planuojamų įsigijimų sąrašą įtrauktų priemonių techninių specifikacijų.
4. ORD rengiamas įsigyjant karinės paskirties priemones (kritinę, raportuojamą ir papildomą įrangą), kurios reikalingos ir skiriamos kariniams vienetams karo ar ginkluoto konflikto meto, tarptautinių operacijų ir ekstremalių situacijų uždaviniams ar užduotims vykdyti, karinių vienetų mokymams organizuoti.
5. Karinės paskirties priemonės naudojamos:
5.1. priešiškoms Lietuvos Respublikos interesams ginkluotosioms pajėgoms (toliau – priešas) tęsti karo ar ginkluoto konflikto metu naikinti;
5.3. nenutrūkstamo vadovavimo ir valdymo procesui (ryšiui) karo ar ginkluoto konflikto sąlygomis užtikrinti;
5.5. Lietuvos kariuomenės ginkluotosioms pajėgoms ir kroviniams kovos sąlygomis transportuoti, teikti paramą;
6. Įsigyjant karinės paskirties priemones, nenurodytas šio tvarkos aprašo 4 punkte, ORD rengti neprivaloma.
7. Sprendimą dėl būtinybės rengti ORD priima Lietuvos kariuomenės vadas arba jo įgaliotas asmuo. Prieš įtraukiant karinės paskirties priemonių sąrašus į įsigijimų planus, jis tvirtinamas Lietuvos kariuomenės vado arba jo įgalioto asmens įsakymu.
8. ORD nenustato (nedetalizuoja) techninių reikalavimų, šie reikalavimai išdėstomi techninėse specifikacijose, kurios rengiamos ORD pagrindu. Karinės paskirties priemonės negali būti įtrauktos į Lietuvos kariuomenės įsigijimų planus, jeigu nėra kariuomenės vado arba jo įgalioto asmens patvirtintų ir ORD apskaitos registre įregistruotų šių priemonių ORD.
III. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO RENGIMO TVARKA
9. ORD projektus rengia Gynybos štabo (toliau – GŠ) Pajėgumų plėtros ir planavimo departamento (toliau – PPPD) Pajėgumų plėtros skyriaus planavimo karininkai ar/ir jų vadovaujamos darbo grupės.
10. Esant specifinių karinių žinių poreikiui, ORD rengti į darbo grupę gali būti kviečiami kiti specialistai iš krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių.
11. Rengiant įsakymo dėl darbo grupės sudarymo projektą, nurodomas darbo grupės vadovas (iš GŠ PPPD) ir jos sudėtis. Krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių vadovai atsako už reikiamos srities specialistų skyrimą į darbo grupės sudėtį.
13. ORD rengimo etapai:
13.1. ORD turinio apibrėžimas (karinės paskirties priemonės nustatymo), kai ORD rengėjas apibendrina kariuomenės modernizavimo procese kilusius poreikius ir reikalavimus, analizuoja juos ir įvardija (ORD projekte) tinkamiausią karinės paskirties priemonę (tipą);
13.2. ORD projekto detalizavimas. ORD nustatomi siektini ir minimalūs parametrai (minimalus parametras – riba, žemiau kurios siūloma koncepcijos ar sistemos idėja tampa abejotina, ją būtina iš naujo apsvarstyti, pakeisti kita arba visiškai atsisakyti), atskleidžiantys siūlomos įsigyti karinės paskirties priemonės ar jų sistemos charakteristikas ir galimybes;
13.3. esminių funkcionalumo parametrų išskyrimas. Šiame etape išskiriami tie reikalavimai, kurių neatitinkanti siūloma įsigyti karinės paskirties priemonė yra netinkama naudoti;
14. Kai esminis parametras yra nepasiekiamas, gali būti siūloma atsisakyti planuotos įsigyti karinės paskirties priemonės.
IV. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKA
16. ORD projekto derinimas vykdomas trimis etapais:
16.1. pirmas etapas, kai surenkami pateikti suinteresuotų asmenų pasiūlymai ir kita informacija, susijusi su ORD naudotojo poreikiais;
17. Visi ORD, reikalingi kitų metų įsigijimams vykdyti, turi būti parengti iki einamųjų metų rugpjūčio 1 dienos.
18. PPPD Pajėgumų plėtros skyriaus planavimo karininkai užregistruoja ORD projektą PPPD. ORD projektui suteikiamas laikinas registracijos numeris, jis įtraukiamas į ORD apskaitos registrą.
19. ORD vertinimą vykdo GŠ viršininkas, GŠ departamentų direktoriai ir suinteresuotos (-ų) programos (-ų) koordinatorius (-iai).
21. GŠ viršininkas pirmininkauja vertinimo posėdžiui, išklauso ORD projekto pristatymą. ORD projektas apsvarstomas ir priimamas galutinis sprendimas dėl tinkamo ORD parengimo, t. y. ORD projektas siūlomas tvirtinti arba grąžinamas rengėjui tobulinti.
22. GŠ viršininko teikimu ORD projektą tvirtina Lietuvos kariuomenės vadas arba jo įgaliotas asmuo. Esant reikalui, prieš tvirtinimą, rengėjas pristato ORD projektą kariuomenės vadui.
23. Patvirtintam ORD suteikiamas nuolatinis registracijos numeris, ORD įrašomas į ORD apskaitos registrą ir išsiunčiamas adresatams pagal ORD paskirstymo lape pateiktą sąrašą.
24. ORD galioja iki jo pakeitimo nauju dokumentu arba nustačius, kad jis nereikalingas. Esant reikalui, ORD gali būti peržiūrimas ir tikslinamas.
V. ATSAKOMYBĖS SRITYS
27. Krašto apsaugos sistemos institucijos ir jų padaliniai pagal savo kompetenciją dalyvauja vykdant ir užtikrinant Lietuvos kariuomenės modernizavimą, kad būtų tinkamai įgyvendinami jai nustatyti uždaviniai.
28. Įgyvendinant šio tvarkos aprašo nuostatas:
28.1. programų koordinatoriai:
28.2. PPPD direktorius:
28.2.3. atsako už tai, kad ORD būtų parengtas laiku ir kokybiškai, taip pat inicijuoja ORD atšaukimą;
28.3. ORD rengėjas atsako už:
28.3.3. ORD projekte pateiktų duomenų:
28.3.3.1. pateiktų pasiūlymų tikslumą (terminų, santrumpų, sąvokų aiškumą, skaičiavimų tikslumą, paminėtų dokumentų oficialaus paskelbimo šaltinių pateikimą);
28.3.3.2. patikimumą (reikalingi pagrindimo dokumentai ir informacija turi būti pateikti su ORD kaip priedai);
29. Prieš teikiant ORD projektą Lietuvos kariuomenės vadui:
29.1. GŠ Karinio personalo departamento direktorius įvertina ir yra atsakingas už personalo, reikalingo visam planuojamos įsigyti karinės paskirties priemones naudojimo kariuomenėje periodui, ir šio personalo rengimo klausimus;
30. GŠ viršininkas atsako už:
31. Jungtinio štabo viršininkas, dalyvaudamas ORD projekto vertinimo posėdžiuose ir teikdamas siūlymus, užtikrina, kad ORD projektas atitinka karinių doktrinų nuostatas ir operacinį poreikį.
32. Ryšių ir informacinių sistemų tarnyba prie Krašto apsaugos ministerijos, išanalizavusi ORD projektus, susijusius su telekomunikacijomis ir informacinėmis technologijomis, atsako už projekte nustatytų reikalavimų ir esminių funkcionalumo parametrų tikslumą ir patikimumą, siekiant tinkamai parengti technines specifikacijas.
33. Kitos krašto apsaugos sistemos institucijos ir jų padaliniai, kuriems yra pateikiamas derinti ORD projektas, pagal savo kompetenciją atsako už tinkamą projekto įvertinimą.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Operacinių reikalavimų dokumentų
rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos
aprašo priedas
OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO (FORMA) STRUKTŪRA
Privalomos ORD dalys yra šios:
• Tikslus ORD pavadinimas (kokiai karinei priemonei apibūdinti skirtas dokumentas).
• ORD registracijos numeris (suteikia Gynybos štabo J4 skyrius).
• Bendrosios nuostatos (tikslinė paskirtis, panaudojimas ir vieta organizacinėse struktūrose).
• Grėsmės (karinės).
• Karinės priemonės (naudojamos) trūkumai.
• Reikalingi pajėgumai (keliami reikalavimai).
• Parama ir išlaikymas.
• Standartizavimas, suderinamumas, pakeičiamumas, bendrumas.
• Struktūra (paskirstymas organizacinėse struktūrose).
• Įsigijimas ir pristatymas.
• ORD paskirstymo lapas (priedas).
• Sutrumpinimai ir sąvokos.
• Reikalavimų vertinimas remiantis rinkos galimybių analize (priedas) (Nustatyti ir įvardyti naudojamas ar naujai taikomas, pramonės siūlomas naudoti priemones bei sistemas analogiškiems uždaviniams vykdyti NATO ir Skandinavijos valstybėse. Įvardyti ir paaiškinti sritis, kuriose Lietuvos kariuomenės dalyvavimas būtų priimtinas (naudingas). Išvardytos priemonės ar sistemos nevertinamos.).
• ORD rengėjas (pareigos, karinis laipsnis, vardas ir pavardė, parašas, data).
• Vizos (krašto apsaugos sistemos programos koordinatoriaus (arba koordinatorių), Mokymo ir doktrinų valdybos vado, Logistikos valdybos vado, Gynybos štabo viršininko, kitų atsakingųjų pareigūnų).
Pastaba. ORD struktūra (forma) gali būti papildoma atsižvelgiant į pristatomos karinės priemonės, kuriai apibūdinti šis dokumentas yra skiriamas, specifiškumą.