LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO

 

2009 m. gegužės 20 d. Nr. V-414

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 1999, Nr. 64-2069; 2003, Nr. 91(1)-4106; 2004, Nr. 169-6215; 2006, Nr. 72-2679; 2008, Nr. 38-1377) 10 straipsnio 2 dalies 4 punktu ir 3 dalimi:

1. Tvirtinu Operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios krašto apsaugos ministro 2006 m. lapkričio 27 d. įsakymą Nr. V-1218 „Dėl operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašo tvirtinimo“.

 

 

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRĖ                                                  RASA JUKNEVIČIENĖ

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos

ministro 2009 m. gegužės 20 d.

įsakymu Nr. V-414

 

OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Operacinių reikalavimų dokumentų (toliau – ORD) rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašas (toliau – tvarkos aprašas) reglamentuoja ORD paskirtį, ORD formos (struktūros) turinį, jo rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarką, atsakingų už ORD asmenų atsakomybę.

2. Šiame tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

2.1. karinės paskirties priemonė – ginkluotė, technika, įranga, kario apranga, ekipuotė, ryšių ir informacinių sistemų, kovinio rengimo ir kitos priemonės, skirtos kariniams veiksmams vykdyti, paramai ir aprūpinimui užtikrinti;

2.2. operacinis reikalavimas – poreikiai, kuriuos patenkinus krašto apsaugos sistemos institucijos ar jų padaliniai galėtų tinkamai atlikti jiems perduotas funkcijas, susijusias su ORD rengimu. Pagrindiniai veiksniai, lemiantys šių poreikių atsiradimą ar kitimą – kintanti operacinė aplinka ir technologinė pažanga;

2.3. operacinių reikalavimų dokumentas – dokumentas (forma pridedama), kuriame karinės paskirties priemonė apibūdinama vartojant specialiuosius (operacinius) terminus, skirtas karinės paskirties priemonių įsigijimams.

 

II. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO PASKIRTIS

 

3. ORD paskirtis – teikti informaciją asmenims, atsakingiems už sprendimo dėl karinės paskirties priemonių įsigijimo priėmimą, ir techninės specifikacijos parengimui. ORD yra tarpinė grandis tarp kariuomenės modernizavimo poreikių ir į planuojamų įsigijimų sąrašą įtrauktų priemonių techninių specifikacijų.

4. ORD rengiamas įsigyjant karinės paskirties priemones (kritinę, raportuojamą ir papildomą įrangą), kurios reikalingos ir skiriamos kariniams vienetams karo ar ginkluoto konflikto meto, tarptautinių operacijų ir ekstremalių situacijų uždaviniams ar užduotims vykdyti, karinių vienetų mokymams organizuoti.

5. Karinės paskirties priemonės naudojamos:

5.1. priešiškoms Lietuvos Respublikos interesams ginkluotosioms pajėgoms (toliau – priešas) tęsti karo ar ginkluoto konflikto metu naikinti;

5.2. Lietuvos kariuomenės pajėgų apsaugai;

5.3. nenutrūkstamo vadovavimo ir valdymo procesui (ryšiui) karo ar ginkluoto konflikto sąlygomis užtikrinti;

5.4. priešui aptikti, nustatyti ir stebėti;

5.5. Lietuvos kariuomenės ginkluotosioms pajėgoms ir kroviniams kovos sąlygomis transportuoti, teikti paramą;

5.6. mokymui ar koviniam rengimui užtikrinti.

6. Įsigyjant karinės paskirties priemones, nenurodytas šio tvarkos aprašo 4 punkte, ORD rengti neprivaloma.

7. Sprendimą dėl būtinybės rengti ORD priima Lietuvos kariuomenės vadas arba jo įgaliotas asmuo. Prieš įtraukiant karinės paskirties priemonių sąrašus į įsigijimų planus, jis tvirtinamas Lietuvos kariuomenės vado arba jo įgalioto asmens įsakymu.

8. ORD nenustato (nedetalizuoja) techninių reikalavimų, šie reikalavimai išdėstomi techninėse specifikacijose, kurios rengiamos ORD pagrindu. Karinės paskirties priemonės negali būti įtrauktos į Lietuvos kariuomenės įsigijimų planus, jeigu nėra kariuomenės vado arba jo įgalioto asmens patvirtintų ir ORD apskaitos registre įregistruotų šių priemonių ORD.

 

III. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO RENGIMO TVARKA

 

9. ORD projektus rengia Gynybos štabo (toliau – GŠ) Pajėgumų plėtros ir planavimo departamento (toliau – PPPD) Pajėgumų plėtros skyriaus planavimo karininkai ar/ir jų vadovaujamos darbo grupės.

10. Esant specifinių karinių žinių poreikiui, ORD rengti į darbo grupę gali būti kviečiami kiti specialistai iš krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių.

11. Rengiant įsakymo dėl darbo grupės sudarymo projektą, nurodomas darbo grupės vadovas (iš GŠ PPPD) ir jos sudėtis. Krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių vadovai atsako už reikiamos srities specialistų skyrimą į darbo grupės sudėtį.

12. Apie ORD rengimą informuojami atitinkamų programų koordinatoriai.

13. ORD rengimo etapai:

13.1. ORD turinio apibrėžimas (karinės paskirties priemonės nustatymo), kai ORD rengėjas apibendrina kariuomenės modernizavimo procese kilusius poreikius ir reikalavimus, analizuoja juos ir įvardija (ORD projekte) tinkamiausią karinės paskirties priemonę (tipą);

13.2. ORD projekto detalizavimas. ORD nustatomi siektini ir minimalūs parametrai (minimalus parametras – riba, žemiau kurios siūloma koncepcijos ar sistemos idėja tampa abejotina, ją būtina iš naujo apsvarstyti, pakeisti kita arba visiškai atsisakyti), atskleidžiantys siūlomos įsigyti karinės paskirties priemonės ar jų sistemos charakteristikas ir galimybes;

13.3. esminių funkcionalumo parametrų išskyrimas. Šiame etape išskiriami tie reikalavimai, kurių neatitinkanti siūloma įsigyti karinės paskirties priemonė yra netinkama naudoti;

13.3.1. nustatant reikalavimą, atsižvelgiama į tai, ar jis:

13.3.2. esminis, apibūdinant karinės paskirties priemonę (reikalingą pajėgumą);

13.3.3. atitinka karinių operacijų aplinką;

13.3.4. patikrinamas (išbandomas, testuojamas);

13.3.5. gali būti išreikštas pamatuojamais vienetais.

14. Kai esminis parametras yra nepasiekiamas, gali būti siūloma atsisakyti planuotos įsigyti karinės paskirties priemonės.

15. Rengiant ORD, turi būti rengiamas ir jo priedas – reikalavimų vertinimas, pagrindžiantis įvardytų reikalavimų įgyvendinimą.

 

IV. OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKA

 

16. ORD projekto derinimas vykdomas trimis etapais:

16.1. pirmas etapas, kai surenkami pateikti suinteresuotų asmenų pasiūlymai ir kita informacija, susijusi su ORD naudotojo poreikiais;

16.2. antras etapas, kai ORD projektas pateikiamas visiems suinteresuotiems asmenims svarstyti;

16.3. trečias etapas, kai ORD projektas apibendrinamas. Šio etapo metu visos pastabos ir pasiūlymai apsvarstomi ir įtraukiami į ORD projektą arba argumentuotai atmetami. Šiam etapui pasibaigus ORD projektas yra tvirtinamas.

17. Visi ORD, reikalingi kitų metų įsigijimams vykdyti, turi būti parengti iki einamųjų metų rugpjūčio 1 dienos.

18. PPPD Pajėgumų plėtros skyriaus planavimo karininkai užregistruoja ORD projektą PPPD. ORD projektui suteikiamas laikinas registracijos numeris, jis įtraukiamas į ORD apskaitos registrą.

19. ORD vertinimą vykdo GŠ viršininkas, GŠ departamentų direktoriai ir suinteresuotos (-ų) programos (-ų) koordinatorius (-iai).

20. ORD vertinimas vykdomas posėdžių metu, kuriuos organizuoja GŠ viršininkas.

21. GŠ viršininkas pirmininkauja vertinimo posėdžiui, išklauso ORD projekto pristatymą. ORD projektas apsvarstomas ir priimamas galutinis sprendimas dėl tinkamo ORD parengimo, t. y. ORD projektas siūlomas tvirtinti arba grąžinamas rengėjui tobulinti.

22. GŠ viršininko teikimu ORD projektą tvirtina Lietuvos kariuomenės vadas arba jo įgaliotas asmuo. Esant reikalui, prieš tvirtinimą, rengėjas pristato ORD projektą kariuomenės vadui.

23. Patvirtintam ORD suteikiamas nuolatinis registracijos numeris, ORD įrašomas į ORD apskaitos registrą ir išsiunčiamas adresatams pagal ORD paskirstymo lape pateiktą sąrašą.

24. ORD galioja iki jo pakeitimo nauju dokumentu arba nustačius, kad jis nereikalingas. Esant reikalui, ORD gali būti peržiūrimas ir tikslinamas.

25. Karinės paskirties priemonių, kurių įsigijimo procesas jau pradėtas, ORD nekeičiami.

26. Patvirtintus ORD registruoja, tvarko ir saugo PPPD.

 

V. ATSAKOMYBĖS SRITYS

 

27. Krašto apsaugos sistemos institucijos ir jų padaliniai pagal savo kompetenciją dalyvauja vykdant ir užtikrinant Lietuvos kariuomenės modernizavimą, kad būtų tinkamai įgyvendinami jai nustatyti uždaviniai.

28. Įgyvendinant šio tvarkos aprašo nuostatas:

28.1. programų koordinatoriai:

28.1.1. pateikia ORD rengėjams operacinius poreikius;

28.1.2. inicijuoja ORD peržiūrą, tikslinimą ir keitimą;

28.2. PPPD direktorius:

28.2.1. organizuoja ORD rengimą atsižvelgdamas į prioritetus;

28.2.2. sudaro ORD rengimo darbo grupes;

28.2.3. atsako už tai, kad ORD būtų parengtas laiku ir kokybiškai, taip pat inicijuoja ORD atšaukimą;

28.2.4. inicijuojant naujo įsigijimų plano rengimą ar esant kitiems esminiams pokyčiams, peržiūri galiojančius ORD ir nustatyta tvarka teikia pakeitimų projektus;

28.3. ORD rengėjas atsako už:

28.3.1. operacinių reikalavimų suformulavimą, parametrų nustatymą;

28.3.2. užduočiai įvykdyti reikalingos informacijos surinkimą, apdorojimą ir saugojimą;

28.3.3. ORD projekte pateiktų duomenų:

28.3.3.1. pateiktų pasiūlymų tikslumą (terminų, santrumpų, sąvokų aiškumą, skaičiavimų tikslumą, paminėtų dokumentų oficialaus paskelbimo šaltinių pateikimą);

28.3.3.2. patikimumą (reikalingi pagrindimo dokumentai ir informacija turi būti pateikti su ORD kaip priedai);

28.3.3.3. pagrįstumą (ORD turi būti argumentuoti);

28.3.3.4. išsamumą (ORD išanalizuota, konkrečią sritį reglamentuojantys dokumentai išnagrinėti);

28.3.3.5. ORD projekto pristatymą (bet kuriuo etapu) kariuomenės vadui, GŠ viršininkui;

28.3.3.6. tinkamos slaptumo žymos nustatymą ORD.

29. Prieš teikiant ORD projektą Lietuvos kariuomenės vadui:

29.1. GŠ Karinio personalo departamento direktorius įvertina ir yra atsakingas už personalo, reikalingo visam planuojamos įsigyti karinės paskirties priemones naudojimo kariuomenėje periodui, ir šio personalo rengimo klausimus;

29.2. GŠ Logistikos, ryšių ir informacinių sistemų departamento direktorius įvertina ir yra atsakingas už ORD projektų ar jų dalių pagrįstumą, susijusių su įrangos sistemomis.

30. GŠ viršininkas atsako už:

30.1. vadovavimą ORD projekto vertinimo posėdžiui;

30.2. ORD atitiktį Lietuvos kariuomenės plėtros perspektyvoms.

31. Jungtinio štabo viršininkas, dalyvaudamas ORD projekto vertinimo posėdžiuose ir teikdamas siūlymus, užtikrina, kad ORD projektas atitinka karinių doktrinų nuostatas ir operacinį poreikį.

32. Ryšių ir informacinių sistemų tarnyba prie Krašto apsaugos ministerijos, išanalizavusi ORD projektus, susijusius su telekomunikacijomis ir informacinėmis technologijomis, atsako už projekte nustatytų reikalavimų ir esminių funkcionalumo parametrų tikslumą ir patikimumą, siekiant tinkamai parengti technines specifikacijas.

33. Kitos krašto apsaugos sistemos institucijos ir jų padaliniai, kuriems yra pateikiamas derinti ORD projektas, pagal savo kompetenciją atsako už tinkamą projekto įvertinimą.

34. Krašto apsaugos ministerijos Karybos srities standartizacijos ir valstybinio kokybės užtikrinimo skyrius analizuoja ir užtikrina standartizavimo klausimų patikimumą.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

35. Šis tvarkos aprašas gali būti keičiamas ar papildomas krašto apsaugos ministro įsakymu kariuomenės vado teikimu.

 

_________________


Operacinių reikalavimų dokumentų

rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos

aprašo priedas

 

OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO (FORMA) STRUKTŪRA

 

Privalomos ORD dalys yra šios:

• Tikslus ORD pavadinimas (kokiai karinei priemonei apibūdinti skirtas dokumentas).

• ORD registracijos numeris (suteikia Gynybos štabo J4 skyrius).

• Bendrosios nuostatos (tikslinė paskirtis, panaudojimas ir vieta organizacinėse struktūrose).

• Grėsmės (karinės).

• Karinės priemonės (naudojamos) trūkumai.

• Reikalingi pajėgumai (keliami reikalavimai).

• Parama ir išlaikymas.

• Standartizavimas, suderinamumas, pakeičiamumas, bendrumas.

• Struktūra (paskirstymas organizacinėse struktūrose).

• Įsigijimas ir pristatymas.

• ORD paskirstymo lapas (priedas).

• Sutrumpinimai ir sąvokos.

• Reikalavimų vertinimas remiantis rinkos galimybių analize (priedas) (Nustatyti ir įvardyti naudojamas ar naujai taikomas, pramonės siūlomas naudoti priemones bei sistemas analogiškiems uždaviniams vykdyti NATO ir Skandinavijos valstybėse. Įvardyti ir paaiškinti sritis, kuriose Lietuvos kariuomenės dalyvavimas būtų priimtinas (naudingas). Išvardytos priemonės ar sistemos nevertinamos.).

• ORD rengėjas (pareigos, karinis laipsnis, vardas ir pavardė, parašas, data).

• Vizos (krašto apsaugos sistemos programos koordinatoriaus (arba koordinatorių), Mokymo ir doktrinų valdybos vado, Logistikos valdybos vado, Gynybos štabo viršininko, kitų atsakingųjų pareigūnų).

 

Pastaba. ORD struktūra (forma) gali būti papildoma atsižvelgiant į pristatomos karinės priemonės, kuriai apibūdinti šis dokumentas yra skiriamas, specifiškumą.

 

_________________