LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS MINISTERIJA IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL DARBŲ, ATLIEKAMŲ SPRENDŽIANT CHEMINIŲ MEDŽIAGŲ VALDYMO KLAUSIMUS, PASISKIRSTYMO
1998 m. vasario 3 d. Nr. 23/66
Vilnius
Siekdami koordinuoti cheminių medžiagų valdymą, taip pat patikslinti kai kurias Aplinkos apsaugos ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos specifines funkcijas ir kompetenciją šioje srityje,
1. Patvirtinti Darbų, atliekamų sprendžiant cheminių medžiagų valdymo klausimus, pasiskirstymą (priedas).
2. Nustatyti, kad Aplinkos apsaugos ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija:
2.1. vykdydamos bendrą cheminių medžiagų reguliavimą (pvz., klasifikavimą, ženklinimą, pakavimą ir pan.), vadovaujasi bendromis įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatomis;
2.2. inicijuoja specifinių teisės aktų, įvairių reguliuojančių dokumentų rengimą ir vykdo jų kontrolę pagal jų kompetencijai priskirtas cheminių medžiagų ir produktų grupes (šio įsakymo priedo 4 punktas);
2.3. keičiasi informacija tarptautinio bendradarbiavimo cheminių medžiagų valdymo srityje tarpusavyje ir su kitomis suinteresuotomis žinybomis;
3. Įsakymo vykdymo kontrolę pavesti aplinkos apsaugos viceministrui A. Daubarui ir sveikatos apsaugos viceministrui V. Kriauzai.
4. Aplinkos apsaugos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais „cheminių medžiagų valdymas“.
Aplinkos apsaugos ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos 1998 02 03
įsakymo Nr. 23/66
PRIEDAS
DARBŲ, ATLIEKAMŲ SPRENDŽIANT CHEMINIŲ MEDŽIAGŲ VALDYMO KLAUSIMUS, PASISKIRSTYMAS
Cheminių medžiagų valdymo sritis |
Aplinkos apsaugos ministerija |
Sveikatos apsaugos ministerija |
Pastabos |
||
1. Cheminių medžiagų valdymo teisės aktai |
|
|
|
||
1.1. Įstatymų projektai |
|
|
|
||
1.1.1. Cheminių medžiagų įstatymo projektas |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.1.2. Nuodingųjų medžiagų kontrolės įstatymo projektas 1.1.3. Produktų saugos įstatymo projektas 1.1.4. Kitų įstatymų, teisės aktų, reglamentuojančių cheminių medžiagų valdymą, projektai |
padeda rengti
derina pagal kompetenciją
|
rengia
rengia pagal kompetenciją
|
|
||
1.2. Kiti norminiai teisės aktai |
|
|
|
||
1.2.1. Pavojingų cheminių medžiagų klasifikavimo tvarka |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.2. Pavojingų cheminių medžiagų pakavimo ir ženklinimo tvarka 1.2.3. Saugos duomenų lapo reikalavimai ir įdiegimo tvarka |
rengia
padeda rengti |
padeda rengti
rengia |
|
||
1.2.4. Informacijos apie gaminamas ar importuojamas chemines medžiagas pateikimo tvarka |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.5. Pavojingų cheminių medžiagų sąrašas |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.6. Cheminių medžiagų rizikos aplinkai įvertinimo tvarka |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.7. Pavojingų cheminių medžiagų rizikos sveikatai įvertinimo tvarka |
|
rengia |
|
||
1.2.8. Cheminių medžiagų registracijos tvarka |
rengia |
rengia |
|
||
1.2.9. Cheminių medžiagų inventorizacijos tvarka |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.10. Nuodingųjų medžiagų sąrašas |
padeda rengti |
rengia |
|
||
1.2.11. Higienos norma „Pavojingų medžiagų, kurių pateikimas į šalies rinką draudžiamas arba ribojamas, kontrolės pagrindai“ |
derina |
rengia |
Ši higienos norma bus parengta pakeitus ir papildžius šiuo metu galiojančią HN 36-1993 |
||
1.2.12. Higienos norma „Draudžiami ir ribojami pesticidai“ HN 63-1996 |
derina |
rengia |
Bus periodiškai tikrinama ir papildoma |
||
1.2.13. Higienos norma „Draudžiamos ir ribojamos medžiagos kosmetikoje“ |
derina |
rengia |
Bus periodiškai tikrinama ir papildoma |
||
1.2.14. Higienos normos „Gyvenamosios aplinkos atmosferos orą teršiančių medžiagų didžiausia leidžiama koncentracija“ HN 35-1993 papildymas |
derina |
rengia |
|
||
1.2.15. Pavojingų cheminių medžiagų sandėliavimo taisyklės |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.16. Pavojingų cheminių medžiagų prekybos taisyklės |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.17. Licencijų užsiimti cheminių medžiagų gamyba, saugojimu, didmenine prekyba išdavimo taisyklių parengimas |
rengia |
padeda rengti |
|
||
1.2.18. Ne maisto produktų (tarp jų ir cheminių medžiagų, preparatų) higieninis įvertinimas |
|
rengia |
|
||
1.2.19. Dezinfekcijos medžiagų, buitinės paskirties biocidų, plovimo, valymo priemonių registravimo nuostatai |
derina |
rengia |
|
||
1.2.20. Detergentų biodegradacijos ir jos nustatymo metodų reikalavimai |
nustatoma atskiru sprendimu |
nustatoma atskiru sprendimu |
|
||
1.2.21. Nuodingųjų medžiagų ir jas turinčių produktų (labai toksiškų, toksiškų, kancerogeninių, mutageninių, toksiškų reprodukcijai) naudojimo, koncentracijos, kiekio apribojimas |
derina |
rengia |
|
||
1.2.22. Gerą praktiką turinčios laboratorijos principai cheminių medžiagų savybėms nustatyti |
padeda rengti |
rengia |
|
||
1.2.23. Nacionalinio pavojingų cheminių medžiagų registro nuostatai |
padeda rengti |
rengia |
|
||
1.2.24. Informacijos apie žmogui toksiškas chemines medžiagas rinkimo nuostatai |
padeda rengti |
rengia |
|
||
1.2.25. Nuodingųjų medžiagų laikymo, realizavimo, saugojimo, įsigijimo, naudojimo tvarka |
padeda rengti |
rengia |
|
||
1.3. Cheminių medžiagų valdymą reguliuojančių teisės normų derinimo su Europos Sąjungos reikalavimais strategija |
rengia |
derina |
|
||
1.4. Lietuvos teisės aktų derinimas su Europos Sąjungos aktais. Direktyvos, kurių reikalavimus būtina įvertinti rengiant teisės aktus |
|
|
|
||
1.4.1. Direktyva dėl pavojingų cheminių medžiagų klasifikavimo, įpakavimo, ženklinimo 67/548/EEC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
Už šių direktyvų reikalavimų įtvirtinimą kiekviena ministerija atsako pagal savo kompetenciją |
|||
1.4.2. Direktyva dėl pavojingų preparatų klasifikavimo, įpakavimo, ženklinimo 88/379/EEC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
|||
1.4.3. Direktyva dėl tam tikrų pavojingų medžiagų pateikimo į rinką ir naudojimo apribojimo 76/769/EEC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
|||
1.4.4. Reglamentas dėl tam tikrų cheminių medžiagų eksporto ir importo 92/2455/EC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
|||
1.4.5. Reglamentas dėl esamų medžiagų rizikos įvertinimo ir kontrolės 793/93/EC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
|||
1.4.6.. Reglamentas dėl informacijos apie aplinką laisvo prieinamumo 90/313/EEC |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
|||
1.4.7. Direktyva dėl specifinės informacijos, susijusios su pavojingais preparatais, sistemos 91/155/EEC |
prisideda prie teisės akto derinimo |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
||
1.4.8. Direktyva dėl gerą praktiką turinčios laboratorijos 87/18/EEC |
prisideda prie teisės akto derinimo |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
||
1.4.9. Direktyva dėl augalų apsaugos produktų, savo sudėtyje turinčių tam tikrų aktyviųjų medžiagų, pateikimo į rinką ir naudojimo uždraudimo 79/117/EEC |
prisideda prie teisės akto derinimo |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
||
1.4.10. Direktyva dėl kosmetikos 76/768/EEC |
prisideda prie teisės akto derinimo |
atsako už reikalavimų įtvirtinimą |
|
||
2. Nacionalinis pavojingų cheminių medžiagų registras |
1. Įvežamų, gaminamų ir naudojamų respublikoje cheminių medžiagų, jų preparatų inventorizacijos organizavimas 2.Įmonių statistinės atsiskaitomybės apie gaminamas ir naudojamas chemines medžiagas organizavimas 3. Dalyvavimas rengiant techninę užduotį registrui tvarkyti 4. Informacijos teikimas registro tvarkytojams pagal savo veiklos sferą 5. Informacijos, susijusios su cheminių medžiagų keliamu pavojumi aplinkai, teikimas suinteresuotoms organizacijoms ir asmenims
|
1. Registro veiklos įteisinimo organizavimas 2. Registro programinio aprūpinimo parengimo organizavimas, techninės užduoties parengimas 3. Registro tvarkymas 4. Informacijos kaupimo ir naudojimo tvarkos nustatymas 5. Informacijos teikimas suinteresuotoms organizacijoms ir asmenims (nustatyta tvarka)
|
|
||
3. Cheminių medžiagų registracija. Pranešimai apie naujų medžiagų pateikimą į rinką |
1. Dalyvavimas valstybinės augalų apsaugos priemonių registracijos komisijos darbe |
1. Dalyvavimas valstybinės augalų apsaugos priemonių registracijos komisijos darbe |
|
||
|
2. Cheminių medžiagų, priskirtų kiekvienos ministerijos kompetencijai pagal 4 punktą, registracijos organizavimas |
|
|||
|
3. Pranešimų apie naujų cheminių medžiagų pateikimo į rinką tvarkos parengimas |
3. Dalyvavimas rengiant pranešimų apie naujų cheminių medžiagų pateikimo į rinką tvarką |
|
||
|
|
4. Dezinfekcijos medžiagų, detergentų (plovikliai, valikliai), buitinės paskirties biocidų, buitinės chemijos preparatų (tirpikliai, skiedikliai, lakai), antiseptikų registracija |
|
||
|
|
|
|
||
4. Kompetencijos pasiskirstymas pagal cheminių medžiagų grupes |
Cheminės medžiagos – plataus vartojimo prekės (dažai, lakai, tirpikliai) **Pastaba: leidimų įvežti ir išvežti išdavimas |
Cheminės medžiagos – plataus vartojimo prekės (valikliai, plovikliai, dažai, lakai, klijai, tirpikliai, medžiagos, naudojamos maisto pramonės įmonėse, komunaliniuose objektuose, medicinos įstaigose, buityje ir pan.), statybinės medžiagos |
|
||
|
Gamybos procesuose naudojamos cheminės medžiagos |
Gamybos procesuose naudojamos cheminės medžiagos |
|
||
|
|
|
|
||
|
Naftos gamybos produktai, tarp jų išvalyti naftos produktai |
Prekursoriai, narkotinės medžiagos |
|
||
|
|
|
|
||
|
Ozono sluoksnį ardančios medžiagos |
Maisto priedai |
|
||
|
|
|
|
||
|
|
Kosmetinės medžiagos
|
|
||
|
Žemės ūkio paskirties pesticidai |
|
|||
|
|
|
|
||
|
Žemės ūkio paskirties cheminės medžiagos – trąšos |
Medikamentai, psichotropinės medžiagos |
|
||
|
|
Ne žemės ūkio paskirties pesticidai (biocidai), naudojami pramonės įmonėse, komunaliniuose objektuose, medicinos įstaigose, buityje (medienos antiseptikai, buitinių parazitų, graužikų naikinimo priemonės, dezinfekcijos medžiagos) |
|
||
|
|
**Pastaba: higienos pažymėjimų išdavimas |
|
||
|
|
Asbestas |
|
||
|
|
|
|
||
5. Ekonominės veiklos, susijusios su cheminėmis medžiagomis, licencijavimas, leidimų importui (eksportui) išdavimas, tvarkos nustatymas bei rinkos priežiūra
|
1. Suderinusi su Ūkio ministerija ir Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos, sudaro 2-9 (išskyrus 7-ąją) pavojingumo klasių cheminių medžiagų, kurioms įvežti į Lietuvos Respubliką ir išvežti iš jos reikalingas Aplinkos apsaugos ministerijos leidimas, sąrašą 3. Išduoda leidimus 2-9 (išskyrus 7-ąją) pavojingumo klasių cheminėms medžiagoms įvežti į Lietuvos Respubliką ir išvežti iš jos 4. Rengia licencijavimo taisykles užsiimti pavojingų cheminių medžiagų gamyba, didmenine prekyba ir sandėliavimu 5. Suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija, sudaro ir tvirtina pavojingų cheminių medžiagų sąrašą, kurių gamybai, didmeninei prekybai ir sandėliavimui reikalinga Aplinkos apsaugos ministerijos licencija 6. Išduoda licencijas veiklai, susijusiai su pavojingų cheminių medžiagų gamyba, didmenine prekyba, sandėliavimu, ir atlieka licencijuojamos veiklos sąlygų laikymosi priežiūrą 7. Dalyvauja išduodant pasą-leidimą žemės ūkio paskirties pesticidams sandėliuoti 8. Derina komercinės-ūkinės veiklos, kuri bus licencijuojama, projektinę dokumentaciją 9. Organizuoja kontrolę Lietuvos rinkoje naudojamų cheminių medžiagų, kurios yra pavojingos dėl jų fizinių-cheminių savybių, bei pavojingų aplinkai medžiagų įpakavimą, ženklinimą, klasifikavimą, taip pat ar naudojamos pavojingos cheminės medžiagos turi saugos duomenų lapą 10. Derina sąrašą pavojingų cheminių medžiagų, kurių naudojimas, įvežimas ar kitoks pateikimas į Lietuvos rinką yra draudžiamas ar griežtai ribojamas, ir taip pat produktų, į kuriuos įeina šios medžiagos, sąrašą bei jų panaudojimo sritis 11. Vykdo išankstinę kontrolę, kad į Lietuvos Respubliką būtų įvežamos ir naudojamos tik nustatyta tvarka įregistruotos pavojingos cheminės medžiagos 12. Rengia tvarką dėl neįregistruotų, uždraustų, nežinomos sudėties ir savybių, neteisėtu būdu pagamintų ar įvežtų, pasenusių cheminių medžiagų ir produktų, taip pat, jeigu nustatytas medžiagos nepageidaujamas poveikis aplinkai, išėmimo iš apyvartos ir kontroliuoja AAM kompetencijai priskirtas cheminių medžiagų grupes |
1. Derina paraiškas gauti Aplinkos apsaugos ministerijos leidimus įvežti į Lietuvos Respubliką ne žemės ūkio paskirties pesticidus-biocidus 2. Nustato leidimo-higienos paso verstis komercine-ūkine veikla išdavimo tvarką ir juos išduoda 3. Dalyvauja išduodant pasą-leidimą žemės ūkio paskirties pesticidams sandėliuoti 4. Rengia normatyvinius dokumentus, uždraudžiančius ar ribojančius pavojingų cheminių medžiagų patekimą į Lietuvos rinką ir jų naudojimą 5. Derina komercinės-ūkinės veiklos, kuri bus licencijuojama, projektinę dokumentaciją 6. Atlieka potencialiai pavojingų cheminių medžiagų poveikio sveikatai ekspertizę naudojant, sandėliuojant ir prekiaujant cheminėmis medžiagomis 7. Įvertina cheminių medžiagų gamybos ir naudojimo kenksmingumą darbuotojų sveikatai 8. Nustato darbuotojų, kontaktuojančių su pavojingomis žmogui cheminėmis medžiagomis, privalomojo sveikatos tikrinimo tvarką ir kontroliuoja jų sveikatos tikrinimą 9. Kontroliuoja ir tikrina Lietuvos rinkoje naudojamų pavojingų cheminių medžiagų dėl jų toksinių savybių įpakavimą, ženklinimą, klasifikavimą, taip pat ar naudojamos pavojingos cheminės medžiagos turi saugos duomenų lapą (pagal cheminių medžiagų grupes, nustatytas 4 punkte) 10. Išduoda higienos pažymėjimus, leidžiančius realizuoti ne maisto prekes pagal Vyriausybės patvirtintą prekių grupių sąrašą 11. Pagal Sveikatos sistemos įstatymo 56 ir 57 straipsnių reikalavimus derina normatyvinius dokumentus (technines sąlygas arba įmonės standartą) naujai gaminamai cheminei medžiagai ar produktui 12. Vykdo išankstinę kontrolę, kad į Lietuvos Respubliką būtų įvežamos ir naudojamos tik nustatyta tvarka įregistruotos pavojingos cheminės medžiagos 13. Dalyvauja rengiant tvarką dėl neįregistruotų, uždraustų, nežinomos sudėties ir savybių, neteisėtu būdu pagamintų ar įvežtų pasenusių cheminių medžiagų ir produktų, taip pat, jeigu yra nustatytas medžiagos nepageidaujamas poveikis žmogaus sveikatai, išėmimo iš apyvartos ir kontroliuoja SAM kompetencijai priskirtas cheminių medžiagų grupes
|
|
||
|
Nustato ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti „iš anksto pranešto sutikimo“ tvarką, pranešimų turinį bei sąrašą medžiagų, kurioms taikoma tarptautinio eksportuojančios šalies įspėjimo bei importuojančios šalies sutikimo priimti chemines medžiagas procedūra |
Nustatoma atskiru sprendimu |
|||
6. Cheminių medžiagų keliamo pavojaus žmonių sveikatai ir aplinkai įvertinimas ir rizikos nustatymas |
1. Rengia naujų cheminių medžiagų rizikos aplinkai įvertinimo tvarką, nustato reikalingos informacijos apimtį 2. Teikia metodinę pagalbą gamintojams, importuotojams įvertinant cheminių medžiagų keliamą pavojų aplinkai dėl jų fizinių-cheminių ir ekotoksinių savybių bei nustatant riziką 3. Kontroliuoja ir vertina mokslinių-techninių institucijų, gamintojų, importuotojų, naudotojų pateiktų duomenų, skirtų cheminių medžiagų keliamo pavojaus aplinkai dėl jų fizinių-cheminių ir ekotoksinių savybių įvertinimui bei rizikos nustatymui, patikimumą |
1. Rengia cheminių medžiagų rizikos žmogaus sveikatai įvertinimo tvarką šioms visuomenės grupėms: darbuotojams, vartotojams, netiesiogiai per aplinką veikiamiems žmonėms 2. Nustato informacijos, reikalingos įvertinti cheminių medžiagų riziką žmogaus sveikatai, apimtį 3. Teikia metodinę pagalbą gamintojams, importuotojams įvertinant cheminių medžiagų keliamą pavojų žmonių sveikatai dėl jų toksinių savybių ir nustatant riziką 4. Kontroliuoja ir vertina gamintojų, importuotojų, naudotojų pateiktų duomenų, skirtų cheminių medžiagų keliamo pavojaus žmonių sveikatai dėl jų toksinių savybių įvertinimui bei rizikos nustatymui, patikimumą |
|
||
|
|
5. Skubios informacijos apie apsinuodijimus cheminėmis medžiagomis perdavimas nustatyta tvarka (pagrindas: Sveikatos apsaugos, Vidaus reikalų, Krašto apsaugos ministerijų 1997 11 07 įsakymas Nr. 600/528/1063, Žin., 1997, Nr. 109-2792) |
|
||
7. Avarijos (pramonės ir transporto), jų pasekmių likvidavimas |
1. Avarijos paliestų teritorijų nukenksminimo darbų atlikimo kontrolė 2. Aplinkos komponentų tyrimai avarijos vietoje: 2.1. atmosferos oras 2.2. paviršinio vandens telkiniai; 2.3. požeminis vanduo, kuris nenaudojamas kaip geriamasis; 2.4. dirvožemio ir grunto tyrimai poveikiui aplinkai nustatyti; 2.5. augalija; 2.6. laukinė gyvūnija, nukentėjusi arba žuvusi avarijos metu, jos priežiūra (gamtinėmis sąlygomis) 3. Užteršimo zonos gylis, dydis, plitimo krypties įvertinimas, užteršimo masto prognozavimas 4. Pasiūlymų teikimas dėl vietovės, kurioje susidarė ypatingoji ekologinė situacija, paskelbimo ekologinio pavojaus arba ekologinės nelaimės zona 5. Avarijų tyrimas, įvertinant poveikio aplinkai mastą ir apskaičiuojant žalą, įvykus avarijai, pretenzijų pareiškimas, ieškinių pateikimas kaltininkams dėl padarytos žalos aplinkai atlyginimo 6. Aplinkos monitoringo, jei jis būtinas, organizavimas ir vykdymas poavariniu periodu tol, kol bus pasiektas reikiamas aplinkos apsivalymo (apvalymo) ar atsistatymo laipsnis 7. Galutinis aplinkos kokybės ekspertizės išvadų pateikimas
|
1.Organizuoja pirmosios medicinos pagalbos suteikimą ir specializuotos medicinos pagalbos teikimą nukentėjusiesiems 2. Vykdo žmonių sanitarinio apšvarinimo ir gyvenamosios aplinkos nukenksminimo valstybinę higieninę kontrolę3. Atliekami šių avarijos vietoje buvusių medžiagų, daiktų, aplinkos komponentų užterštumo tyrimai: 3.1. gyvenamosios ir darbo aplinkos zonos oro; 3.2. geriamojo vandens; 3.3. atvirų vandens telkinių, esančių žmonių rekreacijos zonose; 3.4. dirvožemio ir grunto tiesioginio poveikio žmonių sveikatai; 3.5. įvairių medžiagų, daiktų, technikos priemonių, buvusių avarijoje arba susijusių su avarija, tyrimai, reikalingi visuomenės sveikatos ekspertizei; 3.6. maisto produktų; 3.7. žaliavų, naudojamų maisto produktų ir buityje vartojamų daiktų gamybai 4. Pasiūlymų teikimas dėl individualių ir gyvenamosios aplinkos apsaugos priemonių panaudojimo 5. Pasiūlymų teikimas dėl užteršimo zonos gylio, dydžio, plitimo krypties įvertinimo, užteršimo masto prognozavimo, dėl gyventojų evakuacijos arba gyventojų sveikatos apsaugos, kitų priemonių panaudojimo, išvadų teikimas dėl objekto, teritorijos tolesnio eksploatavimo ir pavojaus žmonių sveikatai 6. Išvadų teikimas dėl geriamojo vandens ir maisto produktų tinkamumo vartoti |
Informuoja viena kitą apie tyrimų rezultatus |
||
|
|
7. Pasiūlymų pateikimas dėl tam tikrų teritorijų paskelbimo pavojaus ar žalos visuomenės sveikatai rajonais |
|
||
|
|
8. Pasiūlymų teikimas dėl ekonominės veiklos, kuri kelia pavojų ar daro žalą visuomenės sveikatai, sustabdymo, ribojimo arba uždraudimo pavojaus ir žalos visuomenės sveikatai rajonuose |
|
||
|
|
9. Dalyvavimas avarijų tyrime įvertinant padarytą ir gresiančią žalą žmonių sveikatai |
|
||
|
|
10. Gyventojų, gelbėtojų ir asmenų, dalyvaujančių vykdant avarijos likvidavimo ir gelbėjimo darbus, profilaktinių sveikatos patikrinimų organizavimas ir kontrolė |
|
||
|
|
11. Higienos ir visuomenės sveikatos monitoringo organizavimas ir vykdymas poavariniu periodu objektuose ir teritorijose, kurios buvo užterštos cheminėmis medžiagomis |
|
||
8. Tarptautinis bendradarbiavimas |
Monrealio protokolas ir jo papildymai Jungtinių Tautų aplinkos programa Jungtinių Tautų mokymo ir tyrimų institutas Jungtinių Tautų vystymo programa |
Tarptautinis tarpvalstybinis cheminio saugumo forumas (SAM – nacionalinis koordinatorius) Maisto komisijos kodeksas Tarptautinė darbo organizacija |
|
||
|
|
Pasaulinė sveikatos organizacija |
|
||
|
|
|
|
||
|
Tarptautinis potencialiai toksiškų cheminių medžiagų registras (TPTChMR) |
SAM Valstybinis visuomenės sveikatos centras yra pasirašęs bendradarbiavimo memorandumą su TPTChMR. |
|||
|
|
SAM turi TPTChMR duomenų bazę ir ją naudoja, teikdama informaciją apie chemines medžiagas bei jų poveikį suinteresuotiems juridiniams ir fiziniams asmenims |
|||
|
Jungtinių Tautų vystymo programos Londono vadovaujančių principų koordinavimas ir „iš anksto pranešto sutikimo“ procedūra (PIC – Prior informed consent) Tarptautinė maisto ir žemės ūkio organizacija Jungtinių Tautų rekomendacijos pavojingiems kroviniams pervežti Bazelio konvencija Pagrindinė tarifų ir prekybos sutartis (Pasaulinė prekybos organizacija) Subalansuotos plėtros komisija ir Darbotvarkė 21 amžiui (koordinuoja Užsienio reikalų ministerija) Regioniniai, subregioniniai ir dvišaliai susitarimai – AAM ir SAM pagal savo kompetenciją |
||||
9. Cheminių medžiagų normavimas |
Nustato išmetamų teršalų normatyvus aplinkos ore, vandens telkiniuose, dirvožemyje, kanalizacijoje ir vandens kokybės normatyvą žuvininkystei |
Nustato cheminių medžiagų normatyvus šiuose objektuose: 1.Maisto žaliavose ir produktuose 2. Darbo zonos ore 3. Atmosferos ore 4.Žmogaus vartojamame vandenyje |
|
||
|
|
5. Cheminių medžiagų migracija ir emisija iš plataus vartojimo ir ne maisto prekių (kosmetikos, buitinės chemijos gaminių, statybinių medžiagų, baldų, audinių ir pan.) 6. Žemės ūkio paskirties dirvožemyje |
|
||
10. Cheminių medžiagų savybių bei jų poveikio tyrimai |
1.Toksiškumo vandens ekosistemose nustatymas |
1.Cheminių veiksnių nustatymas darbo aplinkoje 2. Cheminių veiksnių nustatymas gyvenamojoje aplinkoje |
|
||
|
|
3.Cheminių veiksnių nustatymas bioterpėse (metalai, kancerogeninės medžiagos) |
|
||
|
|
4. Poveikio sveikatai tyrimas pagal metodus, nurodytus ES direktyvoje 67/548/EEC: 4.1. Ūmaus odos dirginimo nustatymas 4.2. Ūmaus akies dirginimo nustatymas 4.3. Sensibilizacijos tyrimai 4.4. Ūmaus toksiškumo per virškinamąjį raktą nustatymas 4.5. Ūmaus toksiškumo per odą nustatymas 4.6.Ūmaus inhaliacinio toksiškumo nustatymas 4.7. Kartotinio toksiškumo per virškinamąjį traktą nustatymas 4.8. Kartotinio toksiškumo per odą nustatymas 4.9. Kartotinio inhaliacinio toksiškumo nustatymas 4.10. Subchroninio toksiškumo per virškinamąjį traktą nustatymas |
|
||
|
|
4.11. Subchroninio toksiškumo per odą nustatymas 4.12. Subchroninio inhaliacinio toksiškumo nustatymas 4.13. Teratogeniškumo (poveikio reprodukcijai) nustatymas 4.14. Toksiškumo reprodukcijai nustatymas 4.15. Toksikokinetikos tyrimai 4.16.Kancerogeniškumo nustatymas 4.17.Lėtinio toksiškumo nustatymas 4.18. Genotoksiškumo tyrimai |
|
||
11. Nacionalinė cheminių medžiagų valdymo programa |
Rengia, periodiškai tobulina Nacionalinę cheminių medžiagų programą, kontroliuoja jos įgyvendinimą |
Atstovai dalyvauja darbo grupės veikloje |
|
||
12. Aplinkos taršos cheminėmis medžiagomis monitoringas |
1. Miestų ir pramonės centrų oro taršos monitoringas 2. Integruoto monitoringo tyrimas 3. Atmosferos užterštumo regioninis monitoringas 4. Dirvožemio monitoringas: 4.1. Žemės ūkio naudmenos 4.2. Saugomos teritorijos 5. Paviršinių vandenų monitoringas: 5.1. Tarša cheminėmis medžiagomis 5.2. Paviršinių vandenų bakteriologinio užterštumo įvertinimas |
1. Oro cheminės taršos monitoringas: 1.1. Darbo vietų oro kokybės įvertinimas 1.2. Gyvenamosios aplinkos oro taršos įvertinimas 1.3. Patalpų oro kokybės įvertinimas 2. Rekreacinių vandenų (maudymosi vietų) mikrobiologinės taršos monitoringas 3. Geriamojo ir mineralinio vandens cheminio ir mikrobiologinio užterštumo monitoringas |
Būtina užtikrinti keitimąsi informacija tarp AAM ir SAM apie aplinkos taršą bei sveikatos rodiklius |
||
|
AAM ir SAM kartu rengia teisinius aktus aplinkos objektų monitoringui nustatyti |
|
|||
|
|
|
|
||
13. Valdymo struktūrų, gamintojų, tiekėjų, vartotojų ir kitų specialistų kvalifikacijos kėlimas |
Atsako už jos sistemoje dirbančių ir jos įtakos sferoje esančių institucijų specialistų kvalifikacijos cheminių medžiagų srityje kėlimą. Tai reiškia, kad mokymą apie cheminių medžiagų valdymą reikia integruoti į bendrąsias aplinkos apsaugos specialistų kvalifikacijos kėlimo programas |
Atsako už jos sistemoje dirbančių ir jos įtakos sferoje esančių institucijų specialistų kvalifikacijos cheminių medžiagų srityje kėlimą. Tai reiškia, kad mokymą apie cheminių medžiagų valdymą reikia integruoti į bendrąsias sveikatos apsaugos specialistų kvalifikacijos kėlimo programas |
|
||
|
AAM ir SAM inicijuoja (esant poreikiui ir galimybėms, gali ir organizuoti), kad kitų ministerijų ir jų įtakos sferoje esančių institucijų darbuotojai, kurių veikla susijusi su cheminių medžiagų gamyba, tiekimu, vartojimu, pervežimu ir pan., keltų kvalifikaciją šioje srityje, t. y. organizuotų atskirą mokymą šiais klausimais arba integruotų į bendrąsias atitinkamų ūkio šakų specialistų kvalifikacijos aplinkos apsaugos srityje kėlimo programas |
|
|||
______________