VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL IŠANKSTINĖS SKUNDŲ NAGRINĖJIMO NE TEISME TVARKOS PAKEITIMO

 

2007 m. birželio 14 d. Nr. O3-41

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2005, Nr. 142-5104) 26 straipsnio 3 dalimi, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 82-3260) 10 straipsnio 7 punktu bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatų (Žin., 2002, Nr. 109-4819; 2007, Nr. 23-877) 6.10 punktu, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria pakeisti 2002 m. lapkričio 27 d. nutarimą Nr. 116 „Dėl išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos“ (Žin., 2002, Nr. 116-5238; 2003, Nr. 29-1225) ir išdėstyti ją nauja redakcija (pridedama).

 

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                           VIDMANTAS JANKAUSKAS


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės

komisijos 2007 m. birželio 14 d. nutarimu

Nr. O3-41

 

IŠANKSTINĖ SKUNDŲ NAGRINĖJIMO NE TEISME TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Išankstinė skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka (toliau – Tvarka) reglamentuoja juridinių asmenų skundų dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo nagrinėjimą Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje (toliau – Komisija). Ši Tvarka taip pat taikoma išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka nagrinėjant vandens tiekėjų ir abonentų ginčus dėl geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo kainų ir tarifų.

2. Komisija, nagrinėdama skundus išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014; 2006, Nr. 48-1701), Energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2005, Nr. 142-5104), kitais įstatymais bei galiojančiais teisės aktais.

3. Vartotojų ir pardavėjų, paslaugų teikėjų ginčų išankstinę nagrinėjimo ne teisme tvarką nustato Vartotojų teisių apsaugos įstatymas (Žin., 2007, Nr. 12-488). Šio įstatymo nustatyta tvarka taip pat nagrinėjami vartotojų asociacijų, atstovaujančių vartotojų interesams, skundai. Asmenų, kurie nėra laikomi vartotojais Vartotojų teisių apsaugos įstatymo prasme, skundai su prašymais nagrinėti juos išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėjami vadovaujantis šia Tvarka.

4. Skundai dėl Komisijos veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padaryto asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimo, nagrinėjami Viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975; 2007, Nr. 12-497) nustatyta tvarka.

5. Skundai gamtinių dujų sektoriuje nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 745 patvirtintą skundų dėl Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo taikymo nagrinėjimo tvarką (Žin., 2001, Nr. 53-1880).

6. Skundai, neatitinkantys šios Tvarkos nustatytų reikalavimų, nagrinėjami pagal Komisijos 2003 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. O3-3 patvirtintą Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarką (Žin., 2003, Nr. 12-475).

7. Pagrindinės šioje Tvarkoje vartojamos sąvokos:

7.1. informacija – žinios, kuriomis disponuoja Komisija;

7.2. interesantas – juridinis asmuo arba fizinis asmuo, kuris nėra laikomas vartotoju Vartotojų teisių apsaugos įstatymo prasme;

7.3. skundas – rašytinis interesanto kreipimasis, atitinkantis šios Tvarkos 11 punkto reikalavimus;

7.4. sprendimas – Komisijos priimamas rašytinis nutarimas dėl interesanto skunde keliamų reikalavimų;

7.5. vartotojas – fizinis asmuo, kuris pareiškia savo valią pirkti perka ir naudoja prekę ar paslaugą asmeniniams, šeimos, namų ūkio poreikiams, nesusijusiems su verslu ar profesija, tenkinti.

8. Skundai Komisijai siunčiami paštu ar įteikiami asmeniškai.

9. Komisija interesantų priėmimo vietos adresą ir telefonų numerius paskelbia savo interneto tinklapyje www.regula.lt. Interesantai ir jų skundai nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą darbo dienos laiką. Komisija tai pat paskelbia apie papildomas skundų priėmimo valandas per savaitę, pasibaigus Komisijos darbo dienos laikui.

10. Skundai priimami ir registruojami Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka. Skundo priėmimo faktas interesantui gali būti patvirtinamas žodžiu, nurodant gauto dokumento registravimo datą ir numerį, arba raštu, nurodant ant antrojo skundo egzemplioriaus (kopijos) skundo įregistravimo datą, numerį.

 

II. REIKALAVIMAI INTERESANTO SKUNDUI

 

11. Interesantas, kreipdamasis į Komisiją dėl skundo nagrinėjimo išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka, privalo pateikti:

11.1. skundą, kuriame išdėstytas prašymas nagrinėti jį išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka bei šios Tvarkos 12 punkte išvardyti duomenys;

11.2. skunde išdėstytas aplinkybes patvirtinančius dokumentus ar jų kopijas.

12. Skunde turi būti nurodyta:

12.1. Komisijos pavadinimas;

12.2. interesanto vardas, pavardė ir tikslus adresas, telefono numeris (juridinio asmens – pavadinimas, jo buveinės adresas, telefono numeris, atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos);

12.3. konkretus skundžiamas veiksmas ar neveikimas, aktas arba sprendimas, jo priėmimo (įvykdymo) data;

12.4. įmonės, kurios veikla ar neveikimas skundžiamas, pavadinimas, buveinės adresas;

12.5. interesanto reikalavimas, aplinkybės, kuriomis interesantas grindžia savo reikalavimą;

12.6. informacija apie kreipimąsi į skundžiamą įmonę;

12.7. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra nagrinėjamas ar buvo išnagrinėtas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje;

12.8. informacija, ar ginčo nagrinėjimas nebuvo nutrauktas pagal šios Tvarkos 31 punktą;

12.9. interesanto patvirtinimas, kad teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo, akto arba sprendimo;

12.10. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi interesanto turimi su skundo dalyku susiję dokumentai (įskaitant interesanto kreipimąsi į skundžiamą įmonę ir iš skundžiamos įmonės gautus atsakymus);

12.11. skundo surašymo vieta ir data.

13. Komisija turi teisę pareikalauti, kad interesantas patikslintų skundo esmę, arba paprašyti pateikti papildomų dokumentų ar duomenų ir nustatyti protingą terminą tokiems dokumentams ar duomenims pateikti. Prireikus gali būti rengiami interesantų, skundžiamų įmonių ir Komisijos atstovų pasitarimai skunde keliamiems klausimams aptarti.

14. Skundas turi būti tvarkingai ir įskaitomai parašytas valstybine kalba ir interesanto ar jo atstovo pasirašytas.

15. Kai į Komisiją kreipiasi interesanto atstovas, prie skundo turi būti pridėtas įgaliojimas, patvirtinantis teisę atstovauti interesantui. Be 11 punkte nurodytų duomenų, skunde nurodomas interesanto atstovo vardas, pavardė, adresas, telefono numeris.

16. Gavus šios Tvarkos 11 punkte nurodytus dokumentus, nustatoma, ar yra pagrindas atsisakyti nagrinėti skundą. Jei pagrindų atsisakyti nagrinėti skundą nenustatoma, atitinkamam Komisijos skyriui ar tarnautojui Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka pavedama ištirti skundą ir pateikti jį nagrinėti Komisijos posėdžiui.

17. Komisija atsisako nagrinėti skundą:

17.1. jeigu ji neįgaliota priimti sprendimo dėl interesanto skunde nurodytų reikalavimų. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perduoda interesanto skundą kitam viešojo administravimo subjektui, kuris turi reikiamus įgaliojimus, ir apie tai praneša interesantui;

17.2. jeigu tų pačių šalių ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja kita ginčus nagrinėjanti institucija ar teismas. Šiuo atveju interesanto skundas per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Komisijoje dienos grąžinamas interesantui ir nurodomas grąžinimo pagrindas;

17.3. jeigu yra priimtas Komisijos sprendimas arba yra įsigaliojęs teismo sprendimas dėl tų pačių šalių ginčo dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba įsigaliojusi teismo nutartis priimti tų pačių šalių ieškinio dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu atsisakymą, arba įsigaliojusi teismo nutartis patvirtinti taikos sutartį;

17.4. kuriame nenurodytas interesanto vardas ir pavardė (pavadinimas), adresas arba kuris interesanto ar jo atstovo nepasirašytas, arba kurį interesanto vardu pateikė neįgaliotas asmuo.

 

III. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

18. Gavusi interesanto skundą, Komisija išsiunčia įmonei, dėl kurios veiksmų (neveikimo) yra pateiktas interesanto skundas, pranešimą apie gautą interesanto skundą, šio skundo kopiją, reikalaudama ne vėliau kaip per 10 dienų nuo pranešimo gavimo dienos raštu pateikti išsamius paaiškinimus ir juos pagrindžiančius dokumentus.

19. Komisija gali kreiptis į kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, pasitelkti ekspertus, prašydama išvados dėl interesanto skunde nurodytų reikalavimų, įmonės, kurios veiksmai skundžiami, pateiktų paaiškinimų ar prašydama kitokios būtinos pagalbos.

20. Komisija, pasirengusi nagrinėti skundą, jį nagrinėja žodinio proceso tvarka pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, įvertindama Komisijos skyriaus (ar tarnautojo), nagrinėjusio skundą, pateiktus ginčo sprendimo pasiūlymus bei ginčo šalių žodinius paaiškinimus. Ginčo šalims ar jų įgaliotiems asmenims turi būti pranešta apie skundo nagrinėjimo posėdžio vietą, datą ir laiką. Jeigu interesantas neatvyksta į Komisijos posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, skundo nagrinėjimas nutraukiamas pagal šios Tvarkos 31 punktą. Jeigu įmonės, kurios veiksmai skundžiami, atstovai neatvyksta į Komisijos posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, Komisija turi teisę priimti sprendimą, atsižvelgdama į turimus įrodymus.

21. Skundai nagrinėjami viešai, išskyrus atvejus, kai būtina apsaugoti valstybės, tarnybos, komercines, banko, profesines paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Visa išnagrinėtos bylos medžiaga, išskyrus bylų, kurios buvo išnagrinėtos neviešai, medžiaga, yra vieša ir su ja teisingumo ministro nustatyta tvarka gali susipažinti ir byloje nedalyvavę asmenys.

22. Skundas nagrinėjamas laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.

23. Komisijos posėdžio metu ginčo šalys ir visi nagrinėjant ginčą dalyvaujantys įgalioti asmenys laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.

24. Ginčo šalys ar jų įgalioti atstovai turi teisę susipažinti su bylos medžiaga, daryti išrašus, nuorašus, kopijas, teikti įrodymus ir dalyvauti juos tiriant, užduoti klausimus kitiems nagrinėjant ginčą dalyvaujantiems asmenims, pateikti prašymus, gauti Komisijos sprendimo nuorašą, naudotis kitomis įstatymų suteikiamomis teisėmis. Šiomis teisėmis nagrinėjant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo naudotis sąžiningai, nevilkindami ginčo nagrinėjimo.

25. Komisija pirmiausia imasi priemonių interesantui ir skundžiamai įmonei sutaikinti ir siūlo ginčą išspręsti taikiai, jeigu, šios institucijos nuomone, atsižvelgiant į konkrečias ginčo nagrinėjimo metu paaiškėjusias aplinkybes, taikus susitarimas įmanomas. Jeigu ginčas užbaigiamas taikiu susitarimu, ginčo nagrinėjimas Komisijos sprendimu nutraukiamas. Jeigu užbaigti ginčą taikiu susitarimu nepavyksta, Komisija priima sprendimą dėl ginčo išsprendimo.

26. Komisija interesanto skundą išnagrinėja ir sprendimą priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo skundo, atitinkančio šios Tvarkos 11 punkto reikalavimus, pateikimo dienos, jeigu kiti įstatymai nenumato kitaip. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą interesanto skundo nagrinėjimas negali būti baigtas, Komisijos pirmininkas gali terminą pratęsti, bet ne ilgiau kaip 20 darbo dienų. Komisija imasi priemonių, kad ginčo šalys nepiktnaudžiautų savo teisėmis ir nevilkintų ginčo nagrinėjimo, ir siekia, kad ginčas per įmanomai trumpiausią laiką būtų tinkamai išspręstas.

27. Skundų nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo skundo gavimo Komisijoje dienos, jeigu skundas atitinka šios Tvarkos 11 punkto reikalavimus. Jeigu pateikti ne visi dokumentai, terminas skaičiuojamas nuo visų dokumentų pateikimo dienos.

28. Jeigu Komisija, vadovaudamasi šios Tvarkos 19 punktu, kreipiasi dėl išvados gavimo ar kitokios tarnybinės pagalbos suteikimo į kitas valstybės ar savivaldybės institucijas, tai skundo nagrinėjimo terminas pratęsiamas tiek dienų, kiek buvo laukiama kompetentingos valstybės ar savivaldybės institucijos atsakymo.

29. Nagrinėti interesanto skundo neturi teisės valstybės pareigūnas ar tarnautojas, jeigu yra Viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodytų priežasčių, galinčių sukelti interesų konfliktą.

30. Jeigu padaugėja skundų tais pačiais klausimais, iš tos pačios vietovės ar dėl tos pačios įmonės veiklos, Komisija atlieka platesnį tyrimą, rengia pasiūlymus dėl galimų prevencijos priemonių rengimo, peržiūri teisės aktų nuostatas, gali kreiptis į kitas valstybės institucijas su prašymu atlikti išsamesnį tyrimą, nustatyta tvarka gali pateikti pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo.

31. Komisija nutraukia skundo nagrinėjimą šiais atvejais:

31.1. ginčo šalys susitaiko;

31.2. interesantas kviečiamas neatvyksta į Komisijos posėdį be pateisinamos priežasties ar neteikia paaiškinimų ir įrodymų;

31.3. viena iš ginčo šalių dėl nagrinėjamo ginčo kreipiasi į teismą;

31.4. paaiškėja aplinkybės, nurodytos šios Tvarkos 17.1–17.3 punktuose;

31.5. interesantas atsisako savo reikalavimų;

31.6. yra objektyvių aplinkybių, dėl kurių išspręsti ginčo neįmanoma.

32. Komisijai nutraukus skundo nagrinėjimą, interesantas neturi teisės pakartotinai dėl to paties dalyko kreiptis į Komisiją, tačiau tai nevaržo jo teisės kreiptis į teismą.

 

IV. SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

33. Komisija, išnagrinėjusi interesanto skundą, priima vieną iš šių sprendimų:

1) patenkinti interesanto reikalavimus;

2) iš dalies patenkinti interesanto reikalavimus;

3) atmesti interesanto skundą.

34. Komisijos sprendimas įforminamas nutarimu. Nutarimas surašomas ne vėliau kaip per 3 dienas po Komisijos posėdžio.

35. Komisija sprendimą priima atsižvelgdama į ginčo nagrinėjimo metu nustatytas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.

36. Komisijos nutarime dėl ginčo išsprendimo išankstine neteismine tvarka privalo būti nurodyta:

36.1. nutarimo priėmimo laikas ir vieta;

36.2. nutarimą priėmusios institucijos pavadinimas;

36.3. nutarimą priėmusios Komisijos sudėtis, ginčo šalys ir kiti įgalioti nagrinėjant ginčą dalyvavę asmenys;

36.4. ginčo esmė;

36.5. nagrinėjant ginčą dalyvavusių asmenų paaiškinimų santrauka;

36.6. įrodymų vertinimas;

36.7. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi, kiti teisiniai argumentai;

36.8. Komisijos priimtas vienas iš šios Tvarkos 33 punkte nurodytų sprendimų;

36.9. nutarimo apskundimo tvarka.

37. Komisijos nutarimo nuorašai per 2 darbo dienas nuo nutarimo surašymo išsiunčiami interesantui ir įmonei, kurios veiksmai buvo apskųsti.

38. Ginčo šalys turi teisę kreiptis į teismą, prašydamos nagrinėti ginčą iš esmės tiek ginčo nagrinėjimo Komisijoje metu, tiek po Komisijos sprendimo priėmimo. Kreipimasis į teismą po Komisijos sprendimo priėmimo nelaikomas šios institucijos nutarimo apskundimu.

 

______________