LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL PROFESINIO RENGIMO STANDARTO STRUKTŪROS IR PROFESINIO RENGIMO STANDARTŲ RENGIMO, ATNAUJINIMO IR ĮTEISINIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2003 m. gegužės 30 d. Nr. ISAK-771/A1-91
Vilnius
1. Tvirtiname pridedamus:
2. Pripažįstame netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ir socialinės ir apsaugos ir darbo ministrų 1998 m. kovo 18 d. įsakymą Nr. 435 „Dėl profesinio mokymo bei aukštesniųjų studijų standarto struktūros ir įteisinimo tvarkos“.
3. Pavedame Švietimo ir mokslo ministerijos Profesinio mokymo metodikos centrui parengti standartų rengimo metodikos projektą ir pateikti tvirtinti iki 2003 m. liepos 1 d.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ir
socialinės apsaugos ir darbo ministrų
2003 m. gegužės 30 d.
įsakymu Nr. ISAK-771/A1-91
PROFESINIO RENGIMO STANDARTO STRUKTŪRA IR STRUKTŪRINIŲ DALIŲ PAAIŠKINIMAI
1. Bendrieji standarto rekvizitai
Standarto privalomi elementai (pavadinimas, data, vieta, parašai), be kurių standartas negalioja.
2. Standarto turinys:
2.1. Bendrasis profesijos apibūdinimas
Pateikiamas trumpas profesinės veiklos aprašymas, t. y.:
profesijai būdingos veiklos sritys, darbo vietos, darbo priemonės, įrankiai ir medžiagos; darbo sąlygos bei aplinka; darbo santykiai ir ryšiai; profesijai reikalingos svarbiausios asmeninės savybės.
Taip pat paminimi dokumentai, kuriais buvo naudotasi rengiant standartą.
2.2. Profesijos tikslas
Profesijos tikslas – tai trumpas, lakoniškas teiginys, išreiškiantis tai, ko tos profesijos darbuotojas siekia savo profesinėje veikloje.
2.3. Veiklos sritys
Veiklos sritis – tai tam tikra darbuotojo savarankiška profesinės veiklos dalis.
2.4. Kompetencijos
Kompetencija – tai sėkmingos veiklos demonstravimas, tam tikro darbo atlikimas panaudojant turimas žinias ir gebėjimus.
2.6. Mokymo (studijų) tikslai
Mokymo (studijų) tikslai – tai mokinio žinių ir gebėjimų, būtinų atitinkamai kompetencijai įgyti, apibūdinimas.
2.7. Kompetencijų vertinimas
Kompetencijų vertinimas – tai vertinimo nuorodos, kokios žinios bei gebėjimai turi būti įvertinami.
2.8. Svarbiausi bendrieji gebėjimai
Bendrieji gebėjimai – tai žmogaus gebėjimai, reikalingi sėkmingam darbui, mokymuisi, profesiniam pasirengimui ir gyvenimui.
3. Nuorodos
Nurodomi dokumentai, kuriais remiantis buvo rengiamas standartas. Nurodomi standarto rengėjai, recenzentai, konsultantai.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ir
Socialinės apsaugos ir darbo ministrų
2003 m. gegužės 30 d.
įsakymu Nr. ISAK-771/A1-91
PROFESINIO RENGIMO STANDARTŲ RENGIMO, ATNAUJINIMO IR ĮTEISINIMO
NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šie Nuostatai reglamentuoja Profesinio rengimo standartų (toliau – Standartų) rengimo, atnaujinimo ir įteisinimo tvarką.
2. Standartų rengimą ir atnaujinimą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerijos Profesinio mokymo metodikos centras ir teikia Švietimo ir mokslo ministerijai įteisinti.
3. Profesinio mokymo metodikos centras, siekdamas pagrindinio profesinio mokymo ir darbo rinkos profesinio mokymo dermės, savo veiklą koordinuoja su Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba.
4. Standartų rengimui koordinuoti Profesinio mokymo metodikos centro direktoriaus įsakymu sudaroma Centrinė ūkio šakų ekspertų grupė. Į šią grupę įeina ūkio šakų ekspertų (kurios yra patvirtintos švietimo ir mokslo bei socialinės apsaugos ir darbo ministrų) grupių pirmininkai arba jų įgalioti asmenys.
II. PAGRINDINĖS SĄVOKOS IR APIBRĖŽIMAI
7. Šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos:
7.1. Profesinio rengimo standartas – tai valstybės lygmeniu įteisintas dokumentas, kuriuo remiantis profesinio rengimo institucijos kuria mokymo (studijų) programas. Standarto struktūrą sudaro: profesijos veiklos sritys, kompetencijos bei jų įgijimo mokymo procese parametrai.
7.2. Kompetentinga įstaiga – Prekybos, pramonės ir amatų bei Žemės ūkio rūmai ar kita Vyriausybės įgaliota institucija, atliekanti joms nustatytas funkcijas bei standartų derinimą.
7.3. Ūkio šakų ekspertų grupė – socialinės partnerystės pagrindu sudaryta kompetentingų asmenų grupė, formuojanti ir įgyvendinanti profesinio rengimo standartizavimo politiką konkrečioje ūkio šakoje.
7.4. Centrinė ūkio šakų ekspertų grupė – tai ūkio šakų ekspertų grupių atstovai, koordinuojantys keturiolikos ūkio šakų ekspertų grupių veiklą bei nustatantys ūkio sričių prioritetus profesinio rengimo standartams rengti.
III. STANDARTŲ RENGIMO IR ATNAUJINIMO TVARKA
8. Pasiūlymus Standartų rengimui ir atnaujinimui gali teikti
bet kuris juridinis arba fizinis asmuo (mokyklos, asociacijos, darbdaviai, ministerijos ir pan.).
9. Pasiūlymai teikiami Profesinio mokymo metodikos centro direktoriaus vardu iki einamųjų metų birželio 1 dienos.
Pasiūlyme turi būti nurodoma:
10. Gautus pasiūlymus Profesinio mokymo metodikos centras suderina su Centrine ūkio šakų ekspertų grupe bei atitinkamomis ūkio šakų ekspertų grupėmis.
11. Parengtą Standartų rengimo plano projektą tvirtina švietimo ir mokslo bei socialinės apsaugos ir darbo ministrai.
12. Suderinus su ūkio šakos ekspertų grupe, Profesinio mokymo metodikos centro direktoriaus įsakymu kiekvienam rengiamam Standartui įteisinama 3-5 asmenų Standarto rengimo grupė, paskiriamas koordinatorius iš Profesinio mokymo metodikos centro Standartų ir mokymo (studijų) programų skyriaus bei, suderinus su Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba, konsultantas (ekspertas) iš Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos.
13. Profesinio mokymo metodikos centras su kiekvienu Standarto rengimo grupės nariu sudaro autorinę sutartį.
14. Standartai rengiami remiantis švietimo ir mokslo bei socialinės apsaugos ir darbo ministrų patvirtinta Profesinio rengimo standarto struktūra ir Profesinio mokymo metodikos centro parengta Standartų rengimo metodika.
15. Profesinio mokymo metodikos centro Standartų ir mokymo (studijų) programų skyrius Standartų rengimo grupei teikia metodinę pagalbą, konsultacijas, organizuoja mokymus.
IV. STANDARTŲ ĮTEISINIMO TVARKA
17. Pagal ekspertų, įvardytų 16 punkte, pateiktas pastabas ir pasiūlymus pakoreguoti Standartų projektai aprobuojami atitinkamose ūkio šakų ekspertų grupėse.
18. Ūkio šakų ekspertų grupės posėdyje dalyvauja kompetentingos įstaigos bei Švietimo ir mokslo ministerijos atstovai, koordinatorius, konsultantas bei Standartų rengimo grupė.
19. Ūkio šakų ekspertų grupių aprobuoti standartų projektai (pridedamas posėdžio protokolas) teikiami tvirtinti švietimo ir mokslo bei socialinės apsaugos ir darbo ministrams.