LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO TVARKOS IR BRANDOS EGZAMINŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS PRITAIKYMO SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ MOKINIAMS

 

2005 m. kovo 14 d. Nr. ISAK-440

Vilnius

 

Vadovaudamasis Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. spalio 21 d. įsakymu Nr. 1763 (Žin., 2002, Nr. 102-4577; 2004, Nr. 172-6357; 2005, Nr. 25-813), 11 punktu bei Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. spalio 21 d. įsakymu Nr. 1763 (Žin., 2002, Nr. 102-4577; 2003, Nr. 106-4771; 2005, Nr. 25-813), 8 punktu:

1. Nustatau, kad:

1.1. specialiųjų poreikių mokiniui, kuriam pedagoginės psichologinės tarnybos girdimojo suvokimo ir lingvistinių procesų sutrikimas (akustinė disgrafija) nustatytas ne vėliau kaip 8-oje klasėje ir pateikusiam pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą apie konkrečių raidžių porų painiojimą ne vėliau kaip prieš 10 dienų iki brandos egzaminų sesijos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo pradžios, pageidavus, pagrindinio lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) ugdymo pasiekimų ir mokyklinio lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) mokyklinio brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip: vertinant mokinio atliktas užduotis nelaikoma klaidomis konkrečių raidžių porų iš šių porų (p-b, t-d, k-g, s-z, š-ž, c-č, e-ė, i-y, u-ū, u-uo, ė-ie) ir kitų fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių, nurodytų jam išduotoje pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas;

1.2. specialiųjų poreikių mokiniui, kuriam pedagoginės psichologinės tarnybos regimojo suvokimo ir akių judesių sutrikimas (optinė disgrafija) nustatytas ne vėliau kaip 8-oje klasėje ir pateikusiam pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą apie konkrečių raidžių porų painiojimą ne vėliau kaip prieš 10 dienų iki brandos egzaminų sesijos arba pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo pradžios, pageidavus, pagrindinio lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip: vertinant mokinio atliktas užduotis, nelaikoma klaidomis konkrečių grafiškai panašių raidžių porų iš šių porų (p-d, b-l, g-d, n-u, n-r, p-g, p-b, m-n, c-e, o-c, y-g-j, b-g, d-b, v-r bei dvibalsių ei-ie, uo-ou), nurodytų jam pedagoginės psichologinės tarnybos išduotoje pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas;

1.3. kurtiesiems, neprigirdintiesiems pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo otorinolaringologo išduotą pažymą apie klausos sutrikimą ir klausos toninę audiogramą, o akliesiems, silpnaregiams pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo oftalmologo išduotą pažymą apie regėjimo sutrikimą bei mokiniams, turintiems judesių koordinacijos sutrikimų, pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo ortopedo/neurologo pažymą apie judesių koordinacijos sutrikimą ir pageidavus, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio bei valstybinio brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip:

1.3.1. užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko, laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios, o išimtiniais atvejais iki 50 procentų nustatyto laiko;

1.3.2. kurčias, neprigirdintis mokinys vietoj lietuvių (gimtosios) gali laikyti lietuvių (valstybinės) kalbos egzaminą;

1.3.3. kurčio, neprigirdinčio mokinio, atleisto nuo užsienio kalbos egzamino klausymo dalies, užsienio kalbos egzaminą vertinant pagal egzamino vertinimo instrukcijoje pateiktą taškų ir pažymių atitikmens lentelę, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro patvirtinto koeficiento;

1.3.4. kurčio, neprigirdinčio mokinio pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu arba mokyklinio brandos egzamino metu leidžiama dalyvauti mokytojui, jeigu jis nėra egzaminuojamo dalyko specialistas, ir supažindinti mokinį su egzamino vykdymo tvarka ir užduotimis gestų kalba;

1.3.5. aklam, silpnaregiui mokiniui, rašančiam Brailio raštu, egzaminų užduotys pateikiamos Brailio raštu, o silpnaregiui – padidintu šriftu;

1.3.6. aklam, silpnaregiui mokiniui, rašančiam Brailio raštu, piešiniai ar brėžiniai, kurių neįmanoma atlikti Brailio rašto technika arba kurių mokinys negali tikslingai panaudoti atlikdamas užduotį, pateikiami maketais arba pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas bei egzaminų vykdymas pritaikomas pateikiant piešinių ar brėžinių žodinius apibūdinimus;

1.3.7. akli ir silpnaregiai mokiniai pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu rašinį rašo pagal pateiktas temas, o ne pagal pateiktas iliustracijas;

1.3.8. Brailio rašto techninės klaidos bei silpnaregių ir mokinių, turinčių judesių koordinacijos sutrikimų, raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis;

1.3.9. mokiniui, turinčiam judesių koordinacijos sutrikimų, ugdymo pasiekimų patikrinimo bei egzaminų metu leidžiama naudotis kompiuteriu, o laikant lietuvių kalbos egzaminą, leidžiama naudotis kompiuteriu, kuriame nėra instaliuota teksto redagavimo programa;

1.4. mikčiojančiam mokiniui pageidavus ir pateikus mokyklos specialiojo ugdymo komisijos mikčiojimą patvirtinančią išvadą, suderintą su mokyklą aptarnaujančia pedagogine psichologine tarnyba, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip:

1.4.1. kalbėjimo laikas pratęsiamas iki 100 procentų skirtojo laiko;

1.4.2. kalbėjimo sklandumo trūkumai nelaikomi klaidomis;

1.5. mikčiojančiam mokiniui pageidavus ir pateikus mokyklos specialiojo ugdymo komisijos mikčiojimą patvirtinančią išvadą, suderintą su mokyklą aptarnaujančia pedagogine psichologine tarnyba, gimtosios, lietuvių ar užsienio kalbos įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip:

1.5.1. kalbėjimo užduočių laikas pratęsiamas iki 100 procentų skirtojo laiko;

1.5.2. kalbėjimo sklandumo trūkumai nelaikomi klaidomis.

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. balandžio 2 d. įsakymą Nr. 492 „Dėl egzaminų pritaikymo specialiųjų poreikių moksleiviams“ (Žin., 2002, Nr. 35-1330).

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                                     Remigijus Motuzas

______________