LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2006 M. LIEPOS 17 D. ĮSAKYMO Nr. 3-297 „DĖL REIKALAVIMŲ GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS VALDYMO SISTEMOMS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2010 m. gegužės 19 d. Nr. 3-331

Vilnius

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymą Nr. 3-297 „Dėl Reikalavimų geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemoms patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 81-3231):

1. Išdėstau preambulę taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2010, Nr. 12-557) 7 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2004/49/EB dėl saugos Bendrijos geležinkeliuose ir iš dalies pakeičiančią Tarybos direktyvą 95/18/EB dėl geležinkelio įmonių licencijavimo bei Direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelio infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo (Saugos geležinkeliuose direktyva) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 8 tomas, p. 227), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/110/EB (OL 2008 L 345, p. 62), ir 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2007/59/EB dėl traukinio mašinistų, valdančių lokomotyvus ir traukinius geležinkelių sistemoje Bendrijos teritorijoje, sertifikavimo (OL 2007 L 315, p. 51),“.

2. Nurodytuoju įsakymu patvirtintuose Reikalavimuose geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemoms:

2.1. Papildau šiuo 5.10 punktu:

5.10. asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo ir egzaminavimo priemones;“.

2.2. Papildau šiuo 5.11 punktu:

5.11. traukinio mašinisto sertifikatų išdavimo, traukinio mašinisto periodinių patikrinimų, skirtų tam, kad traukinio mašinisto sertifikatai ir toliau galiotų, organizavimo, patikrinimų rezultatų vertinimo priemones.“

2.3. Išdėstau 15 punktą taip:

15. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) turi turėti darbuotojų, kurių darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, privalomų žinių tikrinimo planą, kuriame nurodoma darbuotojų žinių tikrinimo data ir periodiškumas. Geležinkelių infrastruktūros valdytojų bei geležinkelio įmonių (vežėjų) vadovai turi paskirti asmenį, atsakingą už šio plano vykdymo kontrolę.“

2.4. Papildau šiuo XI1 skyriumi:

 

XI1. asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatUS, mokymo ir egzaminavimo Priemonės

 

441. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo parengti, patvirtinti ir paskelbti savo interneto tinklalapiuose asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo ir egzaminavimo tvarką, kurioje, be kitų nuostatų, būtų numatyta, kad:

441.1. asmenis, pageidaujančius gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokytų Inspekcijos pripažintas mokymo centras;

441.2. asmenis, pageidaujančius gauti traukinio mašinisto sertifikatus, egzaminuotų ir šių asmenų egzaminavimą stebėtų Inspekcijos pripažinti egzaminuotojai. Asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, egzaminai turi būti organizuojami taip, kad būtų išvengta interesų konflikto. Šis reikalavimas privalo būti vykdomas ir tuomet, kai egzaminuotojas dirba pas geležinkelių infrastruktūros valdytoją ar geležinkelio įmonėje (pas vežėją), kurie egzaminuojamiems asmenims išduos traukinio mašinisto sertifikatus;

441.3. asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, egzaminai atitiktų reikalavimus, kuriuos nustato Inspekcija.

442. Asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo programos ir mokymo metodai turi būti tokie, kad šiems asmenims būtų suteikta praktinių ir teorinių profesinių žinių, nurodytų šių reikalavimų priede (toliau – profesinės žinios ir gebėjimai).

443. Asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, profesinės žinios ir gebėjimai turi būti patikrinti egzamino metu. Gebėjimas valdyti geležinkelių riedmenis vertinamas asmenims, pageidaujantiems gauti traukinio mašinisto sertifikatus, praktinio egzamino metu valdant geležinkelių riedmenis. Tikrinant, kaip asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, išmano teisės aktus, reglamentuojančius geležinkelių transporto eismą, gali būti naudojami ir treniruokliai.“

2.5. Papildau šiuo XI2 skyriumi:

 

XI2. traukinio mašinistO sertifikatŲ išdavimo, traukinio mašinistŲ periodinių patikrinimų, skirtų tam, kad traukinio mašinisto sertifikataI ir toliau galiotų, organizavimo, patikrinimų rezultatų vertinimo priemonės

 

444. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo parengti, patvirtinti ir paskelbti savo interneto tinklalapiuose traukinio mašinisto sertifikatų išdavimo tvarką, kurioje, be kitų nuostatų, būtų numatyta:

444.1. traukinio mašinisto sertifikatų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo atšaukimo tvarka;

444.2. periodinių patikrinimų, skirtų tam, kad traukinio mašinisto sertifikatai ir toliau galiotų, organizavimo tvarka: egzaminai ir (ar) testai, kurių metu Inspekcijos pripažintas mokymo centras turi patikrinti profesines žinias ir gebėjimus, nurodytus šių reikalavimų priedo II ir IV skyriuose. Šių egzaminų ir (ar) testų dažnumą nustato atitinkamai geležinkelių infrastruktūros valdytojas ar geležinkelio įmonė (vežėjas), atsižvelgdami į šių reikalavimų 15 punkte nurodytą darbuotojų, kurių darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, privalomų žinių tikrinimo planą bei į šį minimalų patikrinimų dažnumą:

444.2.1. valstybinės kalbos žinios (tik tiems, kuriems valstybinė kalba nėra gimtoji) – kas 3 metai arba jeigu asmuo daugiau nei 1 metus nedirbo traukinio mašinistu;

444.2.2. žinios apie geležinkelių infrastruktūrą (taip pat ir žinios apie maršrutus ir geležinkelių transporto eismo valdymo taisykles) – kas 3 metai arba jeigu asmuo daugiau nei 1 metus nevažinėjo atitinkamu maršrutu;

444.2.3. nurodytos žinios apie geležinkelių riedmenis – kas 3 metai;

444.3. traukinio mašinisto sertifikatų atnaujinimo tvarka, jeigu traukinio mašinistui buvo išduoti su geležinkelių riedmenimis ir geležinkelių infrastruktūra susiję papildomi leidimai;

444.4. priemonės siekiant, kad traukinio mašinisto sertifikatų klastojimo atvejai būtų laiku pastebėti ir informacija apie tai perduota kompetentingoms institucijoms.

445. Atlikus šių reikalavimų 444.2 punkte nurodytus patikrinimus, turi būti daromas atitinkamas įrašas traukinio mašinisto sertifikate ir atitinkamame geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) sudaromame traukinio mašinisto sertifikatų sąraše. Jeigu traukinio mašinistas be pateisinamos priežasties nedalyvavo periodiniame patikrinime arba jeigu patikrinimo rezultatai neigiami, geležinkelių infrastruktūros valdytojas ar geležinkelio įmonė (vežėjas) privalo nedelsiant nušalinti traukinio mašinistą nuo geležinkelių riedmenų valdymo ir imtis priemonių, nustatytų jų eismo saugos valdymo sistemose.

446. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo sukurti ir savo eismo saugos valdymo sistemose numatyti traukinio mašinistų darbo stebėjimo sistemą, priemones, kurių jie imsis, jeigu atliekant traukinio mašinistų darbo stebėseną pagal traukinio mašinistų darbo stebėjimo sistemą kiltų abejonių dėl traukinio mašinisto kompetencijos valdyti geležinkelių riedmenis ir tolesnio traukinio mašinistų turimo traukinio mašinisto pažymėjimo bei traukinio mašinisto sertifikato galiojimo. Numatomos priemonės turi būti tokios, kad leistų geležinkelių infrastruktūros valdytojui ar geležinkelio įmonei (vežėjui) užtikrinti, jog jų išduoti traukinio mašinisto sertifikatai būtų galiojantys.

447. Asmenims, pageidaujantiems gauti traukinio mašinisto sertifikatus ir išlaikiusiems šiuos reikalavimus atitinkančius egzaminus, turi būti išduodami traukinio mašinisto sertifikatai, suteikiantys teisę valdyti vienos ar abiejų kategorijų geležinkelių riedmenis tam tikromis geležinkelių linijomis:

447.1. A kategorijos: manevrinius lokomotyvus, geležinkelių infrastruktūros ūkio darbams skirtus traukinius, geležinkelių infrastruktūros priežiūrai ir remontui skirtus geležinkelių riedmenis ir visus kitus lokomotyvus, kurie naudojami manevrams atlikti;

447.2. B kategorijos: keleiviams, bagažui ir (ar) kroviniams vežti skirtus geležinkelių riedmenis.

448. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) turi patvirtinti skundų nagrinėjimo tvarką, pagal kurią traukinio mašinistams suteikiama galimybė kreiptis į Inspekciją ir apskųsti sprendimus, susijusius su traukinio mašinisto sertifikatų išdavimu, galiojimo sustabdymu, galiojimo sustabdymo panaikinimu ir galiojimo atšaukimu. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo nedelsiant atnaujinti traukinio mašinisto sertifikatus, jeigu traukinio mašinistams išduodami papildomi leidimai, susiję su geležinkelių riedmenimis ar geležinkelių infrastruktūra.

449. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo užtikrinti, kad jų sudaromuose traukinio mašinisto sertifikatų sąrašuose duomenys būtų kaupiami ir nuolat atnaujinami vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597; 2008, Nr. 22-804) ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą ir naudojimą. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai), išdavę traukinio mašinisto sertifikatus, traukinio mašinisto sertifikatų sąrašuose privalo kaupti duomenis apie traukinio mašinistų sertifikatų išdavimą, galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimą ir galiojimo atšaukimą, pakeitimą, dublikato išdavimą, taip pat duomenis apie prarastus, pamestus, pavogtus ar sunaikintus traukinio mašinisto sertifikatus, valstybinės kalbos mokėjimo, profesinių žinių ir gebėjimų bei periodinius patikrinimus. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo informuoti Inspekciją apie jų traukinio mašinisto sertifikatų sąrašuose kaupiamus duomenis bei jų pakeitimus. Ši informacija Inspekcijai privalo būti pateikta per 5 darbo dienas nuo duomenų įrašymo ar pakeitimo geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) tvarkomuose traukinio mašinisto sertifikatų sąrašuose.“

2.6. Išdėstau 55 punktą taip:

55. Geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) prašymams nagrinėti Inspekcija sudaro komisiją iš 3 (trijų) Inspekcijos atstovų. Komisijos pirmininku skiriamas Inspekcijos viršininkas arba Inspekcijos viršininko pavaduotojas.“

3. Nustatau, kad:

3.1. šis įsakymas įsigalioja 2011 m. rugsėjo 1 d. ir nuo šios datos traukinio mašinisto sertifikatai pagal šio įsakymo reikalavimus turi būti išduodami atsižvelgiant į geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) nustatytą laipsnišką šio įsakymo įgyvendinimo tvarką;

3.2. visi traukinio mašinistai iki 2018 m. spalio 30 d. turi turėti traukinio mašinisto sertifikatus, išduotus pagal šio įsakymo reikalavimus, tačiau geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) privalo užtikrinti, kad iki šiame įsakymo punkte nurodytos datos traukinio mašinistams, neturintiems traukinio mašinisto pažymėjimų, išduotų pagal Teisės valdyti geležinkelių riedmenis įgijimo ir teisės valdyti geležinkelių riedmenis suteikimo dokumentų, išduotų kitose valstybėse, pripažinimo Lietuvos Respublikoje tvarkos aprašo, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, reikalavimus, ir traukinio mašinisto sertifikatų, išduotų pagal šio įsakymo reikalavimus, bus taikomi šio įsakymo 2.5 punkto reikalavimai dėl periodinių patikrinimų.

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis


Reikalavimų geležinkelių transporto

eismo saugos valdymo sistemoms

priedas

 

TRAUKINIO MAŠINISTŲ MOKYMO PROGRAMŲ TRAUKINIO MAŠINISTO SERTIFIKATAMS GAUTI TURINYS IR mokymo metodai

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Traukinio mašinistų mokymo programos traukinio mašinisto sertifikatams gauti (toliau – traukinio mašinisto mokymo programos) turi būti sudarytos taip, kad asmenims, pageidaujantiems gauti traukinio mašinisto sertifikatus, būtų suteiktos žinios ir jis įgytų gebėjimus, nurodytus šiame priede.

2. Šio priedo reikalavimai taip pat taikomi traukinio mašinistų mokymo programoms, pagal kurias tikrinamos traukinio mašinistų žinios ir gebėjimai siekiant užtikrinti, kad jų turimi traukinio mašinisto sertifikatai toliau galiotų.

 

II. ŽINIOS IR GEBĖJIMAI, SUSIJĘ SU GELEŽINKELIŲ RIEDMENIMIS

 

3. Asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, privalo gebėti:

3.1. prieš išvykdami į reisą:

3.1.1. surinkti dokumentus ir būtiną inventorių;

3.1.2. patikrinti traukos riedmenų galingumą;

3.1.3. patikrinti informaciją, įrašytą geležinkelių riedmenyse esančiuose dokumentuose;

3.1.4. atlikdami nustatytus bandymus ir testus įsitikinti, ar traukos priemonė gali užtikrinti reikiamą traukos jėgą, ar veikia saugos įranga;

3.1.5. patikrinti, ar veikia traukos riedmenyse esanti traukinio mašinisto budrumo, saugos, važiavimo duomenų registravimo sistemos, radijo ryšio bei stabdžių įranga;

3.1.6. atlikti geležinkelių riedmenų einamosios prevencinės techninės priežiūros veiksmus;

3.2. nustatyta tvarka patikrinti traukinio stabdžių veikimą ir efektyvumą, paskaičiuoti, ar traukinio stabdžių jėgos dydis atitinka geležinkelių riedmenų naudojimo techninius reikalavimus, nustatytus konkrečiai geležinkelių linijai;

3.3. įvertinti aširačių riedėjimo paviršių sukibimo su bėgiais kokybę, taip pat patikrinti, ar veikia įvairūs traukinio stabdžių sistemos komponentai, prireikus ir paleidimo metu, ir traukiniui važiuojant;

3.4. nustatyti geležinkelių riedmenų valdymo būdą ir važiavimo greitį pagal kintančius greičio apribojimus, oro sąlygas ir signalizaciją;

3.5. naudoti visas turimas geležinkelių riedmenų valdymo priemones pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus;

3.6. pradėti važiuoti laikydamiesi sukibimo ir galingumo apribojimų;

3.7. naudoti geležinkelių riedmenų stabdžius mažinant greitį, kad geležinkelių riedmenys būtų sustabdyti nustatytoje vietoje, tausojant geležinkelių riedmenų ir stabdžių įrangą;

3.8. pastebėti neįprastus reiškinius, susijusius su traukinio valdymu, traukinio važiavimu ar geležinkelių infrastruktūra;

3.9. apžiūrėti traukinį ir nustatyti gedimų požymius, juos skirti ir reaguoti įvertindami šių gedimų svarbą bei bandyti juos pataisyti, teikiant pirmenybę geležinkelių transporto eismo saugai;

3.10. įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui, katastrofai ar riktui:

3.10.1. suteikti pirmąją pagalbą nukentėjusiems žmonėms, iškviesti gelbėjimo tarnybas ir užtikrinti traukinių eismo saugą;

3.10.2. nustatyti, ar traukinyje yra pavojingų krovinių, jų buvimo vietą traukinyje pagal traukinyje esančius dokumentus ir geležinkelių riedmenų numerius;

3.10.3. įvertinti, ar geležinkelių riedmenys gali toliau važiuoti, taip pat kokios yra traukinio važiavimo sąlygos ir apie jas kuo skubiau pranešti geležinkelių infrastruktūros valdytojui, taip pat nustatyti, ar reikalingas ekspertų įvertinimas prieš traukiniui pradedant toliau važiuoti;

3.11. imtis priemonių, užtikrinančių, kad traukinys ar jo dalys netikėtai neįsijungtų ar nepajudėtų, net ir sudėtingiausiomis sąlygomis.

4. Siekiant, kad asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatą, įgytų gebėjimus valdyti geležinkelių riedmenis, jie privalo žinoti visus geležinkelių riedmenų valdymo būdus, įrenginius ir prietaisus, kuriais jie gali naudotis valdydami geležinkelių riedmenis, ypač tuos, kurie susiję su traukos sistema, stabdžių sistema ir geležinkelių transporto eismo saugą užtikrinančiomis priemonėmis.

5. Siekiant, kad asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, įgytų gebėjimus aptikti ir nustatyti geležinkelių riedmenų gedimus, apie juos pranešti, nuspręsti, ką pagal nustatytus reikalavimus būtina daryti, kad tuos gedimus pašalintų, ir tam tikrais atvejais imtis veiksmų, jie privalo žinoti:

5.1. geležinkelių riedmenų rūšis, paskirtį ir konstrukciją;

5.2. pakabų konstrukcijų ir sankabos įrangą;

5.3. geležinkelių riedmenų važiuoklės ir sukabinimo įrenginių bei mechanizmų konstrukciją, veikimo principus;

5.4. saugos įrangą, šių įrenginių ir važiavimo duomenų registravimo sistemų veikimą;

5.5. traukos riedmenų, savaeigių sąstatų elektros mašinų, vidaus degimo variklių veikimo principus ir konstrukcijas bei jų tepimo, aušinimo, degalų tiekimo sistemas, degalų bakus, dujų išmetimo įrangą;

5.6. geležinkelių riedmenų vidinį ir išorinį ženklinimą, ypač vežant pavojingus krovinius;

5.7. geležinkelių riedmenų energijos ir suslėgto oro tiekimo sistemų konstrukciją bei veikimo principus;

5.8. geležinkelių riedmenų, savaeigių sąstatų elektros instaliacijos sistemas ir kaip saugiai dirbti su aukštos įtampos elektros įrenginiais;

5.9. naudojamas ryšių priemones (radijo ryšį tarp traukinio ir dispečerio ir t. t.) ir jų naudojimą;

5.10. traukinių mašinistų darbo organizavimo tvarką;

5.11. konstrukcines geležinkelių riedmenų dalis, jų paskirtį ir specifinius geležinkelių riedmenų įrengimus, ypač traukinio orinių stabdžių sistemos konstrukciją bei veikimo principus;

5.12. specifines traukos priemonių dalis;

5.13. traukos riedmenų pavarų, elektros traukos variklių konstrukciją ir veikimą;

5.14. traukinio stabdžių rūšis ir jų veikimo principus, taip pat priemones, kuriomis galima sustabdyti traukinį ar jo dalį, jei jis netikėtai pradėjo judėti;

5.15. žmonių evakavimą iš traukinio, įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui, katastrofai ar riktui.

 

III. ŽINIOS IR GEBĖJIMAI, SUSIJĘ SU GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRA

 

6. Asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, privalo gebėti:

6.1. prieš išvykdami į reisą pagal dokumentus, kuriuose nurodyti traukinio stabdžių ir traukos riedmenyse esančių stabdžių sistemos prietaisų rodmenys, nustatyti, ar traukinio stabdžių trinkelių spaudimo jėga, traukinio stabdžių veikimas atitinka konkrečiai geležinkelio linijai nustatytas normas;

6.2. įvertinti pateiktą informaciją, pavyzdžiui, greičio ribojimus arba signalizacijos pakeitimus;

6.3. nustatyti geležinkelių riedmenų valdymo būdą ir traukinio didžiausią leistiną greitį pagal geležinkelių linijos savybes;

6.4. pradėti važiuoti tik tuomet, kai tai galima pagal visus nustatytus reikalavimus (laikytis traukinių eismo tvarkaraščio, išleidimo ir signalizacijos įsakymų, signalų naudojimo ir kitų reikalavimų);

6.5. sekti traukinio išorės ir vidinius signalus, nedelsiant juos suprasti ir elgtis taip, kaip yra nustatyta;

6.6. saugiai valdyti geležinkelių riedmenis naudodami skirtingus jo valdymo būdus, taip pat panaudoti šiuos būdus, jeigu yra instruktuoti, laikinus greičių apribojimus, važiuoti priešinga kryptimi, nesilaikyti signalų, kai kyla pavojus ir yra duotas leidimas, įvertinti perspėjimus, įveikti posūkius bei važiuoti, kai vyksta geležinkelio kelio remonto darbai, ir kt.;

6.7. laikytis traukinių eismo tvarkaraštyje numatytų ar papildomų sustojimų, jeigu reikia, atlikti papildomus veiksmus ir pasirūpinti sustojimų metu keleiviais, atidaryti ir uždaryti jiems duris;

6.8. orientuotis ir bet kuriuo metu nustatyti, kurioje geležinkelių linijos vietoje yra traukinys;

6.9. naudoti stabdžius greičiui mažinti ir traukiniui sustabdyti, nepažeidžiant traukinių eismo saugos reikalavimų ir tausojant geležinkelių riedmenis ir įrangą;

6.10. koreguoti traukinio eigą pagal tvarkaraštį ir laikytis nurodymų taupyti energiją, atsižvelgiant į traukos priemonės, traukinio, geležinkelių linijos ir aplinkos savybes;

6.11. pagal galimybes, kurios įmanomos valdant geležinkelių riedmenis, pastebėti neįprastus atvejus, susijusius su geležinkelių infrastruktūra bei aplinka: signalus, bėgius, energijos tiekimą, pervažas, aplink bėgius esančią aplinką, kitą eismą;

6.12. nustatyti konkretų atstumą iki aiškių kliūčių, saugiai sustabdyti traukinį, kai atsiranda kliūtis ir kyla pavojus saugiam traukinio važiavimui;

6.13. nedelsiant pranešti geležinkelių infrastruktūros valdytojui apie pastebėtus neįprastus atvejus, jų pobūdį ir įsitikinti, ar informacija buvo teisingai suprasta;

6.14. pagal geležinkelių infrastruktūros savybes imtis priemonių ir užtikrinti geležinkelių transporto eismo saugą kiekvieną kartą, kai būtina;

6.15. kilus gaisrui, nustatyti, kur sustabdyti traukinį, ir prireikus padėti keleiviams evakuotis;

6.16. nedelsiant perduoti būtiną informaciją apie gaisrą, jei patys savo jėgomis negali jo užgesinti;

6.17. įvertinti, ar geležinkelių riedmenys gali toliau judėti geležinkelių transporto eismo įvykio, katastrofos ar rikto metu sugadinta geležinkelių infrastruktūra ir kokiomis sąlygomis šis judėjimas galimas.

7. Siekiant, kad asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, įgytų gebėjimus iš anksto numatyti galinčias kilti problemas ir mokėti atitinkamai į jas reaguoti nepažeidžiant geležinkelių eismo saugos ir punktualumo reikalavimų ir siekiant ekonominės naudos, jie privalo žinoti geležinkelių linijas, jų įrenginius ir sutartus alternatyvius maršrutus. Šiuo atveju asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, privalo žinoti šiuos svarbius aspektus:

7.1. geležinkelių transporto eismo organizavimo sąlygas (geležinkelio kelio darbai, kai keičiami bėgiai, geležinkelių transporto eismas viena kryptimi ir t. t.);

7.2. maršruto patikrinimo ir susipažinimo su atitinkamais dokumentais tvarką;

7.3. kaip nustatyti geležinkelio kelio, kuriame gali būti naudojamas atitinkamas geležinkelių riedmenų valdymo būdas, savybes;

7.4. taikomas geležinkelių transporto eismo taisykles ir signalizavimo sistemos reikšmes;

7.5. geležinkelių transporto eismo organizavimo režimą;

7.6. blokavimo sistemą ir su ja susijusias taisykles;

7.7. geležinkelio stočių pavadinimus, vietą ir atstumą iki jų, kaip įvertinti signalizacijos įrenginių rodmenis, kad galėtų numatyti tinkamą geležinkelių riedmenų valdymo būdą;

7.8. signalizavimo perdavimo tarp skirtingų valdymo ir energijos tiekimo sistemų tvarką;

7.9. skirtingų kategorijų traukinių greičio apribojimus;

7.10. topografinius duomenis;

7.11. specialias stabdymo sąlygas, pavyzdžiui, taikomos geležinkelių linijoms, kuriose pasitaiko didelių nuokalnių;

7.12. traukinio valdymo ypatumus: specialius signalus, ženklus, išvykimo sąlygas ir kt.

 

IV. ŽINIOS IR GEBĖJIMAI, SUSIJĘ SU GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪROS VALDYTOJŲ IR GELEŽINKELIO ĮMONIŲ (VEŽĖJŲ) EISMO SAUGOS VALDYMO SISTEMOMIS

 

8. Asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, privalo įgyti žinių ir gebėjimų, susijusių su geležinkelių infrastruktūros valdytojų ar geležinkelio įmonių (vežėjų), kurių prašoma išduoti traukinio mašinisto sertifikatus, eismo saugos valdymo sistemomis.

9. Žinių ir gebėjimų, susijusių su geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) eismo saugos valdymo sistemomis, apimtį nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojai ar geležinkelio įmonės (vežėjai), kurių prašoma išduoti traukinio mašinisto sertifikatus.

 

V. ŽINIOS IR GEBĖJIMAI, SUSIJĘ SU LIETUVIŲ KALBOS MOKĖJIMU

 

10. Asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, atsižvelgiant į geležinkelių infrastruktūrą, kurioje norima valdyti geležinkelių riedmenis, privalo įgyti žinių ir gebėjimų, susijusių su lietuvių kalbos mokėjimu. Jie privalo taip mokėti lietuvių kalbą, kad gebėtų:

10.1. įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui ar katastrofai, kurių metu nukenčia žmonės, imtis traukinio apsaugos priemonių ir pakviesti pagalbą;

10.2. kilus gaisrui, nustatyti, kur sustabdyti traukinį ir prireikus padėti keleiviams evakuotis;

10.3. kuo greičiau perduoti visą būtiną informaciją apie gaisrą, jei patys savo jėgomis negali jo užgesinti;

10.4. kuo greičiau pranešti apie geležinkelių transporto eismo įvykio, katastrofos ar rikto sąlygas geležinkelių infrastruktūros valdytojui;

10.5. įvertinti, ar geležinkelių riedmenys gali toliau judėti geležinkelių transporto eismo įvykio, katastrofos ar rikto metu sugadinta geležinkelių infrastruktūra ir kokiomis sąlygomis šis judėjimas galimas.

11. Asmenys, pageidaujantys gauti traukinio mašinisto sertifikatus, turi turėti atitinkamo geležinkelių infrastruktūros valdytojo nurodytų lietuvių kalbos įgūdžių. Jie turi taip mokėti lietuvių kalbą, kad galėtų aktyviai ir veiksmingai bendrauti įprasto darbo, sudėtingų situacijų bei geležinkelių transporto eismo įvykio ar katastrofos metu, taip pat privalo gebėti naudoti pranešimus ir bendravimo būdus, nurodytus 2002 m. gegužės 30 d. Komisijos sprendime dėl Tarybos direktyvos 96/48/EB 6 straipsnio 1 dalyje nurodytos transeuropinės greitųjų geležinkelių sistemos eksploatavimo posistemio techninių sąveikos specifikacijų ir 2006 m. rugpjūčio 11 d. Komisijos sprendime dėl transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos „Traukinių eismo organizavimo ir valdymo“ posistemio techninių sąveikos specifikacijų.

12. Asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, kalbos mokėjimas turi atitikti 3 lygį pagal šią lentelę:

 

Kalbos ir bendravimo įgūdžių lygis

 

Lentelė

Lygis

Aprašymas

5

Gali pritaikyti kalbėjimo būdą bendraudamas su bet kuriuo pašnekovu, pateikti nuomonę, tartis, įtikinėti ir patarti.

4

Gali bendrauti visiškai nenumatytose situacijose, daryti prielaidas ir pareikšti argumentuotą nuomonę.

3

Gali bendrauti praktinėse situacijose, kilus nenumatytoms aplinkybėms, apibūdinti ir palaikyti paprastą pokalbį.

2

Gali bendrauti paprastose praktinėse situacijose, užduoti klausimus ir atsakyti į klausimus.

1

Gali kalbėti naudodamas įsimintus sakinius.

 

VI. ASMENŲ, PAGEIDAUJANČIŲ GAUTI TRAUKINIO MAŠINISTO SERTIFIKATUS, MOKYMO METODAI

 

13. Traukinio mašinisto mokymo programose nustatomi asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo metodai turi užtikrinti teorinio mokymo (seminarai ir demonstraciniai užsiėmimai) ir praktinio mokymo (mokymas darbo vietoje, lokomotyvo valdymas prižiūrint arba be priežiūros mokymo tikslams skirtais geležinkelių keliais) trukmės santykį, kurį nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojai ar geležinkelio įmonės (vežėjai), kuomet priima spendimą dėl asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo.

14. Asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo metodai, kai mokymui yra naudojamos kompiuterinės mokymo programos, yra galimi, jeigu individualiai mokomasi teisės aktų, reglamentuojančių geležinkelių transporto eismą, reikalavimų.

15. Aprašant asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo metodus pirmenybė turi būti teikiama tokiems mokymo metodams, kuriuos taikant traukinio mašinistai lydi asmenis, pageidaujančius gauti traukinio mašinisto sertifikatus, nustatytu maršrutu atitinkamą skaičių kartų dienos ir nakties metu.

16. Traukinio valdymo imitatorių naudoti neprivaloma, tačiau jie yra naudinga asmenų, pageidaujančių gauti traukinio mašinisto sertifikatus, mokymo priemonė. Traukinio valdymo imitatorius ypač rekomenduojama naudoti tada, kai mokoma dirbti neįprastomis sąlygomis ar supažindinant su retai taikomų teisės aktų reikalavimais. Ypatingas traukinio valdymo imitatorių privalumas yra tai, kad jie sudaro galimybę įgyti tokių praktinių žinių ir gebėjimų, kurių negalima įgyti realiomis sąlygomis. Rekomenduojama naudoti naujausių modelių traukinio valdymo imitatorius.

_________________