LIETUVOS RESPUBLIKOS
OPERATYVINĖS VEIKLOS
Į S T A T Y M A S
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Teisiniai operatyvinės veiklos pagrindai
Operatyvinės veiklos subjektai vadovaujasi Lietuvos Respublikos Laikinuoju Pagrindiniu Įstatymu (Konstitucija), šiuo įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimais ir nutarimais bei atitinkamais valstybinių institucijų norminiais aktais ir instrukcijomis.
3 straipsnis. Operatyvinių veiksmų prielaidos
Pagrindas operatyviniams veiksmams pradėti yra pirminė informacija apie ruošiamą arba įvykdytą nusikaltimą, nusikalstamą veiklą ar neteisėtas pajamas.
Operatyvinis įstatymo numatytas nusikalstamų veikų tyrimas daromas:
4 straipsnis. Operatyvinės veiklos subjektai ir slaptieji dalyviai
Operatyvinės veiklos subjektų sistemą sudaro tik specialius valstybės įgaliojimus turinčios valstybinės institucijos, kurioms pavedama operatyvinė funkcija, o jų darbuotojai įgaliojami ją atlikti. Draudžiama naudoti operatyvinę veiklą ir jos rezultatus ne tarnybos interesais. Šių institucijų tarnybų sąrašą sudaro ir jų operatyvinės veiklos mastą nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė operatyvinės veiklos subjektų teikimu.
5 straipsnis. Fizinių asmenų pagalba operatyvinėje veikloje
Operatyvinė veikla remiasi savanoriška, vieša ir slapta fizinių asmenų pagalba. Aktyvi, efektyvi pagalba apmokama.
6 straipsnis. Operatyvinės veiklos subjektų teisės ir pareigos
Operatyvinės veiklos subjektai turi teisę:
1) sankcionavus Lietuvos Respublikos generaliniam prokurorui arba jį pavaduojančiam asmeniui:
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka:
a) steigti operatyvinę veiklą užtikrinančias ir jai palankias sąlygas sudarančias įmones, įstaigas, organizacijas, naudotis įmonių, įstaigų, organizacijų registracijos ir skiriamaisiais ženklais,
c) įeiti į įmonių, įstaigų ir organizacijų patalpas, daryti kontrolinius patikrinimus, technologinius eksperimentus, imti medžiagas, dokumentus, žaliavas ir produkcijos pavyzdžius bei kitus objektus tyrimui, neskelbiant apie jų paėmimą,
d) naudotis specialistų paslaugomis, užtikrinant operatyvinę veiklą, tiriant procesus, daiktus ir dokumentus,
Operatyvinės veiklos subjektai privalo:
1) rinkti, kaupti, analizuoti ir realizuoti valstybės saugumą bei su nusikalstamumo sfera ir infrastruktūra susijusią informaciją;
2) saugoti Lietuvos Respublikos gyventojų ir kitų asmenų, patekusių į operatyvinės veiklos sferą, operatyvinės veiklos slaptųjų dalyvių ir fizinių bei juridinių asmenų, remiančių operatyvinę veiklą, teises ir teisėtus interesus;
3) ginti asmenis nuo provokacijos – prieš jų valią daromo aktyvaus spaudimo atlikti nusikalstamą veiklą;
7 straipsnis. Operatyvinės veiklos priežiūra
8 straipsnis. Atskirų operatyvinių veiksmų ir techninių operatyvinės veiklos priemonių panaudojimo sankcionavimas
Slaptą gyvenamosios patalpos apžiūrą, nusikalstamą veiklą imituojantį elgesio modelį, taip pat prasiskverbiančio pobūdžio operatyvinių priemonių naudojimą sankcionuoja Lietuvos Respublikos generalinis prokuroras arba jį pavaduojantis asmuo. Operatyvinės veiklos subjektas motyvuotame teikime gauti sankciją nurodo:
Įvykdžius slaptą gyvenamosios patalpos apžiūrą, per 24 val. orderis ir apžiūros rezultatų pažyma išsiunčiami sankciją davusiam pareigūnui.
Orderis techninėms operatyvinėms priemonėms panaudoti išduodamas ne ilgesniam kaip 90 parų laikotarpiui, kas 15 parų pratęsiant orderio galiojimą.
Atsisakius pratęsti orderį arba pasibaigus jo galiojimo terminui, orderis grąžinamas sankciją davusiam pareigūnui.
9 straipsnis. Informacijos panaudojimas
Operatyvinės veiklos priemonėmis gauta informacija gali būti atskleista teismo procedūroje su išankstiniu generalinio prokuroro leidimu. Draudžiama operatyvinės veiklos priemonėmis gautą informaciją panaudoti ne tiems tikslams, kurie kyla iš sankcionuoto sekimo.
Jei valstybinė institucija nori panaudoti informaciją, gautą operatyvinės veiklos priemonėmis, prieš tai turi informuoti instituciją, kurioje norima tai padaryti.
Jei yra atskleidžiama specialiąja technika gauta informacija apie asmenį, tas asmuo gali apskųsti ir neigti parodymus, remdamasis tuo, kad:
Tokiu atveju teismas turi teisę atskleisti motyvuoto teikimo sankcijai ištraukas, įrodančias sankcijas teisėtumą.
10 straipsnis. Atsakomybė už operatyvinės veiklos pažeidimus
11 straipsnis. Operatyvinės veiklos slaptųjų dalyvių ir informacijos teisinė apsauga
Kilus pavojui slaptųjų dalyvių arba jų šeimos narių gyvybei, sveikatai, turtui, operatyvinės veiklos subjektai imasi visų priemonių gyvybei, sveikatai, orumui ir turtui apginti. Prieš šiuos asmenis padaryti dėl jų slapto bendradarbiavimo su atitinkamomis valstybinėmis institucijomis nusikaltimai kvalifikuojami pagal atitinkamus Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso straipsnius.
12 straipsnis. Parlamentinė priežiūra
Generalinis prokuroras kiekvienos sesijos pradžioje pateikia ataskaitą Aukščiausiajai Tarybai, kurioje turi būti pažymėti:
a) bendras visų prasiskverbiančio pobūdžio operatyvinių priemonių naudojimo pareiškimų sankcijai skaičius,
Kiekvienos Aukščiausiosios Tarybos sesijos pradžioje generalinis prokuroras turi išsamiai informuoti specialią komisiją apie prasiskverbiančio pobūdžio operatyvinės veiklos metodų ir priemonių taikymą. Komisija kiekvienos Aukščiausiosios Tarybos sesijos pabaigoje privalo atsiskaityti apie šio įstatymo įgyvendinimą.
13 straipsnis. Operatyvinės veiklos finansavimas