LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL RESPUBLIKOS STATYBOS NORMŲ RSN 122-95 PATVIRTINIMO

 

1995 m. rugsėjo 5 d. Nr. 182

Vilnius

 

Vykdydamas statybos normatyvinių dokumentų rengimo programą, ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Respublikos statybos normas „Statybų projektų rengimo taisyklės“ RSN 122-95 (pridedama), kurios įsigalioja nuo 1995 m. gruodžio 1 d.

2. Pripažinti netekusiomis galios nuo 1995 m. gruodžio 1 d. Respublikines statybos normas „Statybos projektų rengimo taisyklės“ RSN 122-91.

 

 

STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTRAS                                             JULIUS LAICONAS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

statybos ir urbanistikos ministro

1995 09 05 įsakymu Nr. 182

 

Respublikos statybos normos RSN 122-95 Statybų projektų rengimo taisyklės

 

1. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.1. Šios taisyklės nustato pagrindinius reikalavimus statybų projektams rengti. Jos privalomos juridiniams ir fiziniams asmenims, dalyvaujantiems statybų projektavimo, jų vykdymo bei priežiūros (kontrolės) ir jų investicijų procesuose. Šios taisyklės taip pat privalomos užsienio juridiniams bei fiziniams asmenims, rengiantiems projektus statyboms Lietuvos Respublikos teritorijoje, jei kitaip nenumatyta Lietuvos Respublikos ir užsienio šalių sutartyse.

Statybos projektas yra pagal pradinius duomenis parengta kompleksinė techninė dokumentacija, skirta naujiems statiniams pastatyti bei esamiems rekonstruoti, remontuoti ir griauti, gamybai ar kitai veiklai reikalingai įrangai montuoti, inžineriniams tinklams ir komunikacijoms tiesti ir montuoti, teritorijoms sutvarkyti.

Statymo darbams vykdyti dar parengiamas darbų vykdymo projektas.

1.2. Statybų projektai (toliau – projektai) rengiami vadovaujantis:

Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais;

Lietuvos Respublikos ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių valdytojų ir savivaldos vykdomųjų institucijų šiuo klausimu priimtais teisės aktais (įsakymais, nutarimais, normomis, taisyklėmis, privalomaisiais standartais);

statybas reglamentuojančiais tarptautiniais, Europos Sąjungos ir užsienio valstybių normatyviniais dokumentais, nustatyta tvarka įteisintais Lietuvos Respublikoje.

1.3. Projektų sprendimai turi tenkinti statytojo (investitoriaus), trečiųjų asmenų, visuomenės bei valstybės interesus ir užtikrinti normatyvais nustatytą:

statinių mechaninį stiprumą, pastovumą, ilgaamžiškumą ir saugų eksploatavimą;

priešgaisrinę saugą;

žmonių gyvybės, sveikatos, turto ir naminių gyvulių apsaugą;

žmonių bei žmonių su negalia gyvenimo, darbo ir poilsio sąlygas;

apsaugą nuo triukšmo ir vibracijos;

patalpų insoliaciją ir apšviestumą;

aplinkos apsaugą;

energijos ir vandens naudojimą.

Projektų sprendimais būtina siekti statinių darnos su aplinka, jų estetiškos išvaizdos, racionalaus žemės ir gamtos išteklių, žaliavų, investicijų, darbo resursų ir vietinių bei atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimo.

1.4. Projekto rengimui vadovauja projekto vadovas.

1.5. Projektus rengiančių įmonių (toliau – įmonių), jų vadovų, projektų vadovų, specialistų ir projekto dalių autorių pareigas, teises ir atsakomybę, įmonių licencijavimą, darbuotojų atestavimą nustato įstatymai, Vyriausybės, ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų teisės aktai, įmonių vadovų patvirtinti pareigybiniai nuostatai, darbo sutartys.

1.6. Projektavimo priežiūros institucijų, jų darbuotojų, projektavimo sąlygų rengėjų ir projektų derintojų pareigas, teises ir atsakomybę nustato įstatymai, Vyriausybės, ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių valdytojų ir savivaldos vykdomųjų institucijų teisės aktai.

1.7. Projektų dokumentaciją privalo pasirašyti:

projektinių pasiūlymų ir techninio projekto dokumentaciją – įmonės ir projekto vadovai, projektavę specialistai;

darbo dokumentaciją – projektavę specialistai, o bendrųjų duomenų brėžinius – ir projekto vadovas;

darbo dokumentacijos pataisymus, pakeitimus – projekto vadovas ir pataisę ar sukoregavę dokumentaciją specialistai. Pataisymus paprastai turėtų atlikti dokumentaciją rengę specialistai.

Įmonių vadovai be šių privalomų parašų gali nustatyti papildomus parašus.

1.8. Įmonės, projektų vadovai ir specialistai privalo laikytis statybos ir kitų normų, o pagrįstus nukrypimus nuo jų bei kompensacines priemones privalo suderinti su normas patvirtinusiomis institucijomis ir su fiziniais bei juridiniais asmenimis, kurių interesai paliesti.

Projektavimo metu pakeistų normatyvinių reikalavimų taikymo projekte klausimus sprendžia statytojas (investitorius) kartu su normas patvirtinusia (projektavimo priežiūros) institucija ir projekto vadovu.

1.9. Projektų orginalus įmonės saugo, perduoda valstybiniam archyvui arba užsakovui ir naikina Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo ir kitų norminių aktų nustatyta tvarka.

1.10. Pareiškimus, skundus ir ginčus projektavimo, priežiūros ir investicijų klausimais sprendžia statybų projektavimo ir statybų priežiūros bei savivaldos vykdomosios institucijos, apskričių valdytojai Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba teismas Lietuvos Respublikos įstatymo nustatyta tvarka.

 

2. PROJEKTAVIMO STADIJOS

 

2.1. Projektai rengiami stadijomis:

– projektiniai pasiūlymai (PP);

– techninis projektas (TP);

– darbo dokumentacija (D).

 

Projektiniai pasiūlymai

 

2.2. Projektiniai pasiūlymai rengiami:

projektuojant unikalias ir sudėtingas statybas;

kai statyba nenumatyta teritorinio planavimo dokumentuose arba neatitinka jų;

kai reikia išnagrinėti kelias galimas statybos vietas;

kai parengti teritorinio planavimo dokumentai yra nepakankamai detalūs ir pagal juos miestų (rajonų) architektūrinės tarnybos negali nustatyti konkrečių statybos sąlygų.

2.3. Projektinių pasiūlymų pagrindiniai tikslai yra pasiūlyti statinio architektūrinę urbanistinę idėją, planinius sprendimus, gamybos programą, statybos vietą, inžinerinių tinklų ir komunikacijų trasas, nustatyti reikalingas orientacines žaliavų, medžiagų ir energijos resursų apimtis, atlikti pirminį poveikio aplinkai vertinimą, nustatyti preliminarią statybos kainą ir eksploatacijos išlaidas, nustatyta tvarka papildyti (patikslinti) ir suderinti teritorinio planavimo dokumentus.

2.4. Projektinių pasiūlymų detalizacijos laipsnis nustatomas projektavimo užduotyje. Jis priklauso nuo statybos sudėtingumo, savivaldos vykdomųjų institucijų, ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių valdytojų arba visų jų įgaliotų subjektų išduotų projektavimo sąlygų arba projektavimo rekomendacijų.

Projektiniai pasiūlymai rengiami vadovaujantis:

konkurso projektiniams pasiūlymams parengti sąlygomis, Vyriausybės pritartomis ūkio vystymo programomis, projektavimo užduotimis;

savivaldos vykdomųjų institucijų, ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskrities valdytojų arba visų jų įgaliotų subjektų nustatytomis projektavimo sąlygomis arba projektavimo rekomendacijomis;

sklypo, trasų esamais ir žvalgomaisiais topografiniais, inžineriniais geologiniais tyrinėjimais, esamų statinių apmatavimų ir tyrimų duomenimis;

mokslinių darbų rekomendacijomis.

2.5. Projektiniuose pasiūlymuose priimti sprendimai, teritorinio planavimo dokumentų papildymai (patikslinimai) nustatyta tvarka suderinami ir jiems pritariama. Jų pagrindu nustatoma statybos vieta, inžinerinių tinklų ir komunikacijų trasos, gaunamos (patikslinamos) projektavimo sąlygos, parengiama projektavimo užduotis.

 

Techninis projektas

 

2.6. Techninis projektas rengiamas visoms statyboms (išskyrus 2.9 punkte numatytą atvejį). Jo tikslas yra parengti projektinius sprendimus, atlikti reikalingus projekto suderinimus, nustatyti reikalavimus darbo dokumentacijai rengti ir statybai vykdyti bei nustatyta tvarka paskelbti statybos rangovo konkursą.

2.7. Techninis projektas rengiamas vadovaujantis:

projektiniais pasiūlymais, jei jie parengti;

patvirtintais teritorinio planavimo dokumentais;

projektavimo užduotimi ir sutartimi;

savivaldos vykdomųjų institucijų, ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių valdytojų arba visų jų įgaliotų subjektų išduotomis sąlygomis;

sklypų, trasų topografiniais, inžineriniais geologiniais tyrinėjimais;

esamų statinių, inžinerinės įrangos apmatavimų ir tyrimų duomenimis;

mokslinių darbų rekomendacijomis.

 

Darbo dokumentacija

 

2.8. Darbo dokumentacija skirta statinių statybai (montavimui), statybinių gaminių gamybai, inžinerinių tinklų ir komunikacijų tiesimui ir montavimui, teritorijų sutvarkymui, darbų vykdymo projektui parengti, technologinių įrengimų užsakymui ir įsigijimui, statybų autorinei ir techninei priežiūroms vykdyti.

2.9. Darbo dokumentacija rengiama vadovaujantis patvirtintu techniniu projektu, patikslintais inžineriniais geologiniais ir topografiniais tyrinėjimais.

Techninis projektas ir darbo dokumentacija gali būti rengiami vienu metu, pagal 3.2 ir 3.3 punktų reikalavimus. Bendruose dokumentuose pateikiami abiejų stadijų duomenys.

Be techninio projekto gali būti rengiama statinių vidaus remonto darbo dokumentacija. Ši nuostata netaikoma, kai kapitaliai remontuojamos laikančios konstrukcijos, keičiama fasadų išvaizda, keičiama gamybos technologija, pertvarkomi bendrojo naudojimo inžineriniai tinklai, įranga ir kai statinys yra nekilnojama kultūros vertybė.

2.10. Darbo dokumentaciją rengia pirmąsias projektavimo stadijas parengusi įmonė, jei sutartyje nebuvo numatyta kitaip. Darbo dokumentacijos rengėjas turi garantuoti darbo dokumentacijos atitikimą techninio projekto (projektinių pasiūlymų) sprendimams, nepažeisti autorių teisių, derinti su jais keičiamus sprendimus, nurodyti rengusios įmonės pavadinimą ir autorių pavardes. Autorių teises nustato Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas.

2.11. Statybų autorinę priežiūrą vykdo techninį projektą parengusi įmonė. Į autorinės priežiūros grupių sudėtį įtraukiami ir darbo dokumentaciją parengusios įmonės specialistai.

 

3. PROJEKTO SUDĖTIS

 

3.1. Projektiniuose pasiūlymuose:

suformuojama urbanistinė idėja;

nustatomi paminklotvarkos sąlygų įvykdymo būdai;

pateikiami nekilnojamų kultūros vertybių išsaugojimo principiniai sprendimai;

nurodoma statinių funkcinė paskirtis, numatoma gamybos programa, įmonės pajėgumas, pagrindiniai technologiniai procesai, pagrindinių žaliavų ir energijos poreikiai, preliminarūs gamybos rodikliai;

parengiami statinių principiniai architektūriniai sprendimai;

pasiūlomos statinių pagrindinės konstrukcijos;

pasiūlomos statybos vietų schemos ir inžinerinių tinklų, komunikacijų trasų principiniai sprendimai;

atliekamas pirminis poveikio aplinkai įvertinimas, apibūdinamos potencialios avarinės situacijos ir jų galimas kenksmingas poveikis aplinkai bei reikalingos priemonės tam poveikiui išvengti arba sumažinti;

priimami civilinės saugos principiniai sprendimai;

nustatomos statybos variantų preliminarinės statybos kainos ir eksploatacinės išlaidos;

atliekama variantų sprendimų analizė, pateikiamos išvados ir pasiūlymai geriausiam variantui parinkti.

3.1.1. Tais atvejais, kai planuojamoje statybos teritorijoje nėra parengto teritorinio planavimo projekto arba kai projektiniai pasiūlymai keičia teritorinio planavimo dokumentų suderintus sprendimus, projektinių pasiūlymų sudėtyje parengiamas sklypo su gretimybėmis teritorinio planavimo dokumentas (pagal šių dokumentų rengimo ir derinimo nustatytą tvarką), įvertinantis projektiniuose pasiūlymuose numatytos statybos poveikį kaimyniniams sklypams.

3.2. Techniniame projekte:

parengiami statybos sklypo užstatymo, teritorijos sutvarkymo, apželdinimo, privažiavimo ir vidaus kelių sprendimai;

parengiamos technologinių procesų principinės schemos, suformuluojami pagrindiniai reikalavimai patalpoms, darbo vietoms ir įrengimų parinkimui bei užsakymui, numatomos žmonių saugaus darbo ir poilsio sąlygos;

pateikiami statinių planai, fasadai, pjūviai, architektūriniai meniniai ir funkciniai sprendimai, fasadų ir vidaus patalpų įrangos ir apdailos reikalavimai;

pateikiami pagrindiniai statinių konstrukcijų, statybinių gaminių sprendimai ir jiems suformuluoti reikalavimai (patikimumas, stiprumas, atsparumas atmosferos poveikiams, ugniaatsparumo laipsnis ir kt.);

suformuluojami reikalavimai termoizoliacinėms, hidroizoliacinėms ir apdailos medžiagoms;

nurodomos statinių pagrindų gruntų orientacinės charakteristikos, pateikiami pasiūlymai ir sąlygos pamatų įrengimui;

pateikiamos energetinio aprūpinimo, inžinerinių tinklų ir komunikacijų schemos, vandens, nuotekų, energijos poreikiai, reikalavimai įrengimams, įrenginiams, jų charakteristikos ir sąlygos jų parinkimui;

atliekamas išsamus poveikio aplinkai vertinimas, nustatomos aplinkos apsaugos priemonės;

parengiami statybos organizavimo sprendimai;

parengiami civilinės saugos sprendimai;

išnagrinėjami nekilnojamų kultūros vertybių apsaugos klausimai;

pateikiami reikalavimai įrengimų, įrenginių, pagrindinių medžiagų parinkimui;

pateikiamos technologinės ir inžinerinės įrangos, statinių pagrindinės eksploatavimo rekomendacijos;

nurodomos statybos ir specialiosios normos, taisyklės, rekomendacijos, privalomieji standartai, techninės sąlygos, kurias turės atitikti statinys arba jo elementai;

nustatoma statybos ir jos objektų skaičiuojamoji kaina, resursų poreikis;

paskaičiuojami techniniai ekonominiai rodikliai, atliekama sprendimų variantų analizė, pateikiamos išvados ir pasiūlymai.

Techninio projekto sprendimai Vyriausybės nustatyta tvarka suderinami su projektavimo sąlygas išdavusiais subjektais, statybų projektavimo priežiūros ir derinimo institucijomis.

Techninio projekto apimtis ir detalizacija turi būti minimali, tačiau pakankama sprendimams įvertinti, suderinimams bei ekspertizei atlikti, statybos rangovo konkursui paskelbti.

Techninio projekto dokumentacijos egzempliorių skaičius nustatomas projektavimo sutartyje. Statytojui (investitoriui) pateikiamos dokumentacijos sudėtyje turi būti atskirai sukomplektuoti RSN 158-94 11.3 punkte nurodyti brėžiniai.

3.3. Darbo dokumentacijoje:

atliekami statinių konstrukcijų, gaminių ir įrangos inžineriniai skaičiavimai;

parengiami statybos objektų brėžiniai;

atliekami darbo, medžiagų ir mechanizmų sąnaudų skaičiavimai, nustatomos statybos objektų kainos.

Kartu su darbo dokumentacija gali būti parengiamas ir statybos bei montavimo darbų vykdymo projektas.

Statybos objektų brėžiniai, atskirų projekto dalių komplektai turi atitikti Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos ir Lietuvos standartizacijos departamento prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos patvirtintus statybų projektinės dokumentacijos standartus (informacinis priedas, 9 p.).

Tipinių detalių bei gaminių dokumentacijos apimtis ir darbo dokumentacijos egzempliorių skaičius nustatomas projektavimo sutartyje.

 

4. PROJEKTAVIMO KAINA

 

4.1. Projektavimo kaina – sutartinė. Ji nustatoma projektavimo įmonės ir statytojo (investitoriaus) derybose ar pagal konkurso sąlygas ir įrašoma į sutartį.

Skaičiuojamoji projektavimo darbų kaina gali būti nustatyta, kaip procentinė statybos kainos išraiška, skaičiuojant faktiškas projektavimo darbų išlaidas arba pagal kitą projektavimo įmonės ir statytojo (investitoriaus) pasirinktą metodiką.

Dokumentacijos koregavimas dėl pakeistų sąlygų ir normatyvinių dokumentų, taip pat dėl ilgai nepradėtos statybos apmokamas papildomai.

 

5. PROJEKTŲ DERINIMAS, EKSPERTIZĖ, TVIRTINIMAS IR PANAUDOJIMAS STATYBOJE

 

5.1. Projektinių pasiūlymų preliminarus derinimas ir pritarimas jiems, techninio projekto derinimas, ekspertizė ir tvirtinimas atliekamas Lietuvos Respublikos įstatymų ir Vyriausybės norminių aktų nustatyta tvarka.

5.2. Statytojai (investitoriai) ir rangovai statybos darbus vykdyti gali tik turėdami:

suderintą ir patvirtintą techninį projektą;

darbo brėžinius vykdomiems darbams;

darbų vykdymo projektą;

nustatyta tvarka išduotą leidimą.

______________


Informacinis priedas prie RSN 122-95

 

STATYBŲ PROJEKTŲ RENGIMO KLAUSIMAIS LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS IR KITŲ INSTITUCIJŲ IŠLEISTI NORMINIAI AKTAI

(1995 08 15 būklei)

 

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 12 10 nutarimas Nr. 937 „Dėl Statybos pagrindų laikinųjų nuostatų patvirtinimo“ ir jo dalinis pakeitimas 1993 12 13 nutarimu Nr. 931.

2. Statybų projektavimo priežiūros laikinieji nuostatai, patvirtinti Statybos ir urbanistikos ministerijos 1995 08 11 įsakymu Nr. 171.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 03 12 nutarimas Nr. 161 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorinio planavimo“.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 10 02 nutarimas Nr. 721 „Dėl statybos objektų (darbų) kainos nustatymo tvarkos“, jo dalinis pakeitimas 1993 08 23 nutarimu Nr. 640, jo pakeitimas ir papildymas 1994 10 28 nutarimu Nr. 1051, jo pakeitimas 1995 01 23 nutarimu Nr. 114, jo pakeitimas 1995 05 04 nutarimu Nr. 632.

5. Statybos objektų (darbų) kainos skaičiavimo tvarka, patvirtinta Statybos ir urbanistikos ministerijos 1994 11 30 įsakymu Nr. 235.

6. Darbo ir medžiaginių sąnaudų statyboje žiniaraščių sudarymo metodiniai nurodymai RSN 149-92, patvirtinti Statybos ir urbanistikos ministerijos 1992 07 01 įsakymu Nr. 124.

7. Projekto dalies „Aplinkos apsauga“ rengimo taisyklės RSN 153-93, patvirtintos Statybos ir urbanistikos ministerijos ir Aplinkos apsaugos departamento 1993 09 06 įsakymu Nr. 154/60.

8. Projekto vyriausiojo inžinieriaus (vyriausiojo architekto) nuostatai SNiP 1.06.04-85.

9. Statybos ir urbanistikos ministerijos bei Lietuvos valstybinės standartizacijos tarnybos 1992 08 11 nutarimas Nr. 141/15 „Dėl statybų projektinės dokumentacijos standartų“.

10. Statybos rangos konkurso nuostatai, patvirtinti Statybos ir urbanistikos ministerijos 1995 03 09 įsakymu Nr. 71 ir papildyti 1995 07 14 įsakymu Nr. 156.

11. Leidimų statyti ir griauti statinius išdavimo taisyklės RSN 158-94, patvirtintos Statybos ir urbanistikos ministerijos 1994 12 22 įsakymu Nr. 249.

12. Statybų autorinės priežiūros taisyklės RSN 128-91, patvirtintos Statybos ir urbanistikos ministerijos 1991 08 28 įsakymu Nr. 117.

 

Rekomendacijos

 

1. Duomenų projektams rengti sudėties ir sudarymo rekomendacijos R4-92.

2. Projektavimo sutarčių sudarymo rekomendacijos R1-91.

3. Projektavimo darbų kainų laikinos rekomendacijos, 1991 05 29 patvirtintos Lietuvos architektų sąjungos.

______________