LIETUVOS RESPUBLIKOS GENERALINIS PROKURORAS
Į S A K Y M A S
DĖL ASMENŲ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2004 m. balandžio 9 d. Nr. I-56
Vilnius
2. Laikau netekusiais galios generalinio prokuroro 2000 m. rugsėjo 1 d. įsakymą Nr. 101 „Dėl Generalinėje prokuratūroje, apygardų ir apylinkių prokuratūrose gaunamų piliečių ir kitų asmenų prašymų, pareiškimų, pasiūlymų ir skundų nagrinėjimo nuostatų patvirtinimo“ ir generalinio prokuroro 2001 m. kovo 14 d. įsakymą Nr. 49 „Dėl generalinio prokuroro 2000-09-01 įsakymo Nr. 101 dalinio pakeitimo“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro
2004 m. balandžio 9 d. įsakymu Nr. I-56
asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo tvarkos NUOSTATAI
I. Bendrosios nuostatos
1. Šie nuostatai reglamentuoja fizinių ir juridinių asmenų (toliau – asmenys) prašymų ir skundų nagrinėjimo Generalinėje prokuratūroje ir teritorinėse prokuratūrose tvarką.
2. Už tinkamą darbo su asmenų prašymais ir skundais organizavimą, už tai, kad prašymai ir skundai būtų nagrinėjami laiku ir kokybiškai, atsako Generalinės prokuratūros padalinių vadovai, teritorinių prokuratūrų vyriausieji prokurorai ir prokurorai, kuriems pavesta nagrinėti šiuos prašymus ir skundus.
3. Prašymai ir skundai nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Seimo statutu, proceso įstatymais, Prokuratūros įstatymu, Prokuratūros ir prokurorų kompetencijos nuostatais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 1491 patvirtinta Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo viešojo administravimo ir kitose institucijose pavyzdine tvarka (Žin., 2002, Nr. 95-4105), kitais norminiais aktais ir šiais nuostatais.
4. Skundai, pareiškimai ar pranešimai apie nusikalstamą veiką, taip pat skundai dėl ikiteisminio tyrimo pareigūno ar prokuroro proceso veiksmų ir nutarimų, nagrinėjami vadovaujantis Baudžiamojo proceso kodekso nustatyta tvarka, generalinio prokuroro 2003 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. I-47 patvirtintomis rekomendacijomis „Dėl naujojo Baudžiamojo proceso kodekso 169 ir 171 straipsnių taikymo“, generalinio prokuroro 2003 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. I-58 patvirtinta „Ikiteisminio tyrimo pradžios registravimo tvarka“.
5. Šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos:
Pareiškėjas – asmuo, įteikęs ar atsiuntęs prokuratūrai rašytinį prašymą ar skundą arba kreipęsis žodžiu.
Prašymas – asmens kreipimasis raštu ar žodžiu į prokuratūrą, prokurorą ar valstybės tarnautoją, įgaliotą priimti, nagrinėti prašymus ir skundus, nesusijęs su pareiškėjo teisių ar teisėtų interesų pažeidimu, prašant priimti individualų administracinį aktą, išduoti dokumentą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, ar atlikti kitus administracinius veiksmus; išdėstant asmens norą, pageidavimą, nuostatą tam tikru klausimu; pranešant apie prokuratūros veiklos trūkumus, prokurorų ar valstybės tarnautojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, kurie susiję su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens, interesų ir teisių pažeidimu, pateikiant pasiūlymus ką nors pagerinti viešojo administravimo ar kitoje srityje; atkreipiant dėmesį į tam tikrą padėtį ir siūlant ką nors patobulinti, pakeisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos.
Skundas – kreipimasis į prokuratūrą nurodant, kad yra pažeistos asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašant juos apginti.
Kartotinis prašymas ir skundas – antras ar paskesnis asmens pateiktas prašymas ar skundas tuo pačiu klausimu ir dėl tų pačių aplinkybių.
Privati informacija – informacija apie žmogaus asmeninį ir jo šeimos gyvenimą, jo sveikatą, tikėjimą, rasę, partiškumą, teistumą, kita su asmens garbe ir orumu susijusi ir pagal teisės aktus neskelbtina informacija apie privatų žmogaus gyvenimą.
Fizinis asmuo – tai Lietuvos Respublikos pilietis, užsienietis, asmuo be pilietybės.
Juridinis asmuo – savo pavadinimą turinti įmonė, įstaiga ar organizacija, kuri gali savo vardu įgyti ir turėti teises bei pareigas, būti ieškovu ar atsakovu teisme.
6. Priimant, nagrinėjant prašymus ir skundus, privaloma vadovautis pagarbos žmogaus teisėms ir laisvėms, sąžiningumo ir protingumo, nekaltumo prezumpcijos principu; nuostata, kad įstatymui, valstybės institucijoms ir pareigūnams visi asmenys yra lygūs nepaisant jų socialinės ir šeiminės padėties, pareigų, užsiėmimo, įsitikinimų, pažiūrų, kilmės, rasės, lyties, tautybės, kalbos, tikėjimo ir išsilavinimo; Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme ir kituose norminiuose aktuose įtvirtintais įstatymo viršenybės, objektyvumo, nešališkumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir tarnybinio bendradarbiavimo principais.
7. Prokuroras ar valstybės tarnautojas nusišalina pats arba turi būti nušalintas nuo prašymo ar skundo nagrinėjimo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje (Žin., 1999, Nr. 60-1945) arba Prokurorų etikos kodekse nustatytais atvejais.
II. prašymų ir skundų priėmimas ir perdavimas nagrinėti
9. Informacija apie pareiškėjų, jų prašymų ar skundų priėmimo vietą ir laiką skelbiama asmenims prieinamoje vietoje, taip pat prokuratūros interneto tinklapyje.
10. Generalinėje prokuratūroje asmenis su žodiniais ir rašytiniais prašymais priimamojo prokuroras priima: pirmadienį, antradienį ir ketvirtadienį nuo 8 val. iki 17 val. (pietūs 12–13 val.), o trečiadienį ir penktadienį – nuo 8 val. iki 12 val., struktūrinių padalinių pareigūnai – darbo dienomis pagal priimamojo siuntimus, suderinus su pareigūnu.
Generalinis prokuroras ir jo pavaduotojai pareiškėjus asmeniniais klausimais priima nustatytomis dienomis ir valandomis pagal priimamojo parengtą grafiką ir iš anksto užregistruotų asmenų sąrašą.
11. Generalinis prokuroras priima pareiškėjus, kurie buvo priėmime pas generalinio prokuroro pavaduotojus.
12. Generalinio prokuroro pavaduotojai priima pareiškėjus, kurių prašymai ir skundai buvo išnagrinėti Generalinės prokuratūros padalinių vyriausiųjų prokurorų (jų pavaduotojų) ir teritorinių prokuratūrų vyriausiųjų prokurorų (jų pavaduotojų).
13. Teritorinėse prokuratūrose asmenys priimami priėmimo grafikuose nustatytomis dienomis ir valandomis:
13.1. apygardų prokuratūrų vyriausieji prokurorai (jų pavaduotojai) priima pareiškėjus, kurių prašymai ir skundai buvo išnagrinėti apygardų prokuratūrų padalinių vyriausiųjų prokurorų (jų pavaduotojų) ir apylinkių prokuratūrų vyriausiųjų prokurorų (jų pavaduotojų);
14. Visi asmenų rašytiniai prašymai ir skundai, gauti paštu ar priėmimo metu, privalo būti užregistruoti: Generalinėje prokuratūroje – priimamajame; apygardų prokuratūrose – kanceliarijoje; apylinkių prokuratūrose – raštinėje.
15. Rašytiniai ir žodiniai prašymai ar skundai registruojami atitinkamame žurnale arba kompiuterinėje laikmenoje. Teritorinėse prokuratūrose ir Generalinės prokuratūros padaliniuose gauti skundai, pareiškimai ar pranešimai apie nusikalstamą veiką registruojami atskirame žurnale.
16. Prašymai ir skundai registruojami ir paskirstomi jų gavimo dieną, ant jų dedamas registracijos spaudas, įrašoma gavimo data ir registracijos numeris. Pareiškėjui įteikiama prašymo ar skundo gavimo faktą patvirtinanti registracijos kortelė (vietoje kortelės gali būti įteikiama spaudu pažymėta prašymo ar skundo kopija).
17. Priimami tokie rašytiniai prašymai ir skundai, kurie tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine (lietuvių) kalba, yra pareiškėjo pasirašyti, nurodytas pareiškėjo vardas, pavardė ir tikslus adresas, kuriuo jis pageidautų gauti atsakymą, taip pat telefono numeris (jeigu toks yra).
18. Dėl prašymo ir skundo, neatitinkančio šių nuostatų 17 p. nurodytų reikalavimų, taip pat kurio turinys yra aiškiai nepagarbus ar šmeižikiško pobūdžio, priėmimo nagrinėti galimumo sprendžia priimamojo prokuroras, o teritorinėje prokuratūroje – vyriausiasis prokuroras (jo pavaduotojas), surašydami motyvuotą išvadą dėl nenagrinėjimo.
19. Prašymai ir skundai, kuriuose nenurodytas pareiškėjo vardas, pavardė, adresas (anoniminiai), prokuratūros vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu (rezoliucija) paliekami nenagrinėti. Neįskaitomi, nesuprantamai išdėstyti prašymai ir skundai grąžinami pareiškėjui, nurodant grąžinimo priežastį. Pareiškėjo nepasirašytus prašymus ir skundus Generalinės prokuratūros priimamojo prokuroras ar teritorinės prokuratūros kanceliarijos (raštinės) darbuotojas grąžina pareiškėjui, nurodydamas grąžinimo priežastį.
20. Nevalstybine kalba gauti prašymai ir skundai nagrinėjami bendra tvarka. Prašymo ar skundo vertimą į lietuvių kalbą organizuoja prokuratūra, kuri gauna prašymą ar skundą. Pareiškėjui atsakoma valstybine kalba. Prašymo ar skundo vertimas organizuojamas:
20.1. Generalinėje prokuratūroje – priimamojo prokuroras pateikia asmens prašymą ar skundą Tarptautinių ryšių ir teisinės pagalbos skyriaus vyriausiajam prokurorui;
21. Nukentėjusių nuo okupacijų laikotarpio represijų, asmenų, išvežtų priverstiniams darbams Antrojo pasaulinio karo metais, šiuos asmenis atstovaujančių asmenų, rezistencijos kovų dalyvių ir dėl jų besikreipiančių asmenų prašymai registruojami ir nagrinėjami Specialiųjų tyrimų skyriuje, išskyrus skundus dėl šio skyriaus pareigūnų neteisėtų sprendimų, jie registruojami ir nagrinėjami bendra tvarka.
22. Generalinėje prokuratūroje prašymus ir skundus paskirsto priimamojo prokuroras:
22.1. generaliniam prokurorui perduodami prašymai ir skundai:
22.1.1. gauti iš Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko, Lietuvos Konstitucinio Teismo pirmininko, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko, Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininko, Lietuvos apeliacinio teismo pirmininko, valstybės kontrolieriaus, Lietuvos banko valdybos pirmininko ir diplomatinių atstovybių vadovų;
22.1.2. dėl valdžios, valdymo, teisėsaugos, teisėtvarkos, kitų institucijų pareigūnų korupcijos, nusikaltimų, sukėlusių visuomenėje rezonansą;
22.2. generalinio prokuroro pavaduotojams perduodami prašymai ir skundai:
22.2.1. gauti iš Seimo komitetų ir komisijų pirmininkų, Seimo narių, Seimo kontrolierių, ministrų, užsienio valstybių valdžios valdymo ir teisėtvarkos institucijų vadovų, kitų valstybės institucijų vadovų, priklausantys nagrinėti pagal kompetenciją;
23. Teritorinėje prokuratūroje prašymai ir skundai paskirstomi vyriausiųjų prokurorų (jų pavaduotojų) nustatyta tvarka.
24. Prašymai ir skundai, kuriuos turi nagrinėti teritorinės prokuratūros arba kitos institucijos, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo gavimo prokuratūroje datos arba jų išvertimo į valstybinę kalbą dienos persiunčiami nagrinėti šioms institucijoms. Apie tai pranešama pareiškėjui.
25. Draudžiama persiųsti prašymus ir skundus nagrinėti institucijoms ar pareigūnams, kurių veiksmai skundžiami.
26. Užregistruoti prašymai ir skundai perduodami nagrinėti prokuratūros padaliniams arba prokurorams pagal kompetenciją. Prašymo ar skundo nagrinėjimo byla užvedama pagal pareiškėją (vardas, pavardė, juridinio asmens pavadinimas) ir formuojama pagal vieną temą. Prašymo ar skundo, kurio tyrimas pavedamas keliems skirtingų kompetencijų padaliniams ar prokurorams, nagrinėjimą organizuoja ir sprendimą prašyme ar skunde keliamu klausimu priima pirmasis rezoliucijoje įrašytas prokuroras ar valstybės tarnautojas. Kiti padaliniai pagal savo kompetenciją privalo pateikti pasiūlymus ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki skundo nagrinėjimo termino pabaigos, be atskiro pirmojo rezoliucijoje įrašyto prokuroro ar valstybės tarnautojo prašymo ar reikalavimo.
III. prašymų ir skundų nagrinėjimas, sprendimų dėl išnagrinėtų prašymų
ir skundų įforminimas
28. Prašymas ar skundas turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jo gavimo prokuratūroje arba išvertimo į lietuvių kalbą datos, jei įstatymuose ir šiuose nuostatuose nenumatyta kitaip.
29. Asmenų prašymai ir skundai privalo būti išnagrinėti arba persiųsti pagal priklausomybę per Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarime Nr. 1491 (Žin., 2002, Nr. 95-4105), Lietuvos Respublikos Seimo statute (Žin., 1999, Nr. 5-97) ir proceso įstatymuose nustatytą terminą. Esant objektyvioms priežastims nagrinėjimo terminą ne daugiau kaip 1 mėnesiui gali pratęsti struktūrinių padalinių vadovai (jų pavaduotojai), prokuratūrų vadovai (jų pavaduotojai). Išimtiniais atvejais dėl pakartotinio asmens prašymo ar skundo nagrinėjimo termino pratęsimo sprendimą priima prokuratūros vadovas (jo pavaduotojas). Apie termino pratęsimą arba prašymo ar skundo persiuntimą pranešama pareiškėjui ir suinteresuotai institucijai. Respublikos Prezidentas, Seimo Pirmininkas (jo pavaduotojai), Ministras Pirmininkas, Seimo komitetų ir komisijų pirmininkai informuojami apie prašymo ar skundo nagrinėjimo rezultatus per jų nustatytą terminą.
30. Generalinėje prokuratūroje gauti prašymai ir skundai, kuriuos pagal kompetenciją turi nagrinėti teritorinės prokuratūros pareigūnai, nenagrinėjami ir per 5 darbo dienas nuo jų gavimo ar išvertimo į valstybinę kalbą datos persiunčiami atitinkamoms prokuratūroms. Apygardos prokuratūroje gauti prašymai ir skundai, kuriuos pagal kompetenciją turi nagrinėti Generalinės prokuratūros ar apylinkės prokuratūros pareigūnai, per 5 darbo dienas nuo jų gavimo datos persiunčiami Generalinei prokuratūrai ar apylinkių prokuratūroms. Apylinkės prokuratūroje gauti prašymai ir skundai, kuriuos pagal kompetenciją turi nagrinėti Generalinės prokuratūros ar apygardos prokuratūros pareigūnai, per 5 darbo dienas persiunčiami Generalinei prokuratūrai ar apygardos prokuratūrai.
31. Jeigu prokuratūra, kuriai paduotas prašymas ar skundas, nėra įgaliota spręsti jame išdėstytų klausimų, prašymas ar skundas per 5 darbo dienas nuo jo gavimo datos persiunčiamas institucijai, kurios kompetencija nagrinėti prašyme ar skunde keliamus klausimus. Apie tai pranešama pareiškėjui, nurodomi persiuntimo motyvai.
32. Išnagrinėjus prašymą ar skundą parengiamas motyvuotas atsakymas pareiškėjui apie prašymo ar skundo nagrinėjimo rezultatus.
33. Pranešime apie nepatenkintą prašymą ar skundą būtina nurodyti aiškius nepatenkinimo motyvus, juos pagrįsti teisės aktų nuostatomis, išaiškinti apskundimo tvarką, jeigu tokia numatyta.
34. Atsakymą dėl pateikto prašymo ar skundo pagal kompetenciją pasirašo:
34.3. atsakymus Respublikos Prezidentui, Seimo Pirmininkui (jo pavaduotojams), Ministrui Pirmininkui, Lietuvos Konstitucinio Teismo pirmininkui, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininkui, Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininkui, Lietuvos apeliacinio teismo pirmininkui, Lietuvos banko valdybos pirmininkui, ministrams, valstybės kontrolieriui, užsienio valstybių valdžios valdymo ir teisėtvarkos institucijų vadovams, diplomatinių atstovybių vadovams pasirašo generalinis prokuroras (jo pavaduotojai).
35. Kartotinis prašymas ar skundas nenagrinėjamas, jeigu jame nenurodoma naujų aplinkybių, sudarančių prašymo pagrindą, ir nėra įtikinamų argumentų, kad prokuratūra, prokuroras ar valstybės tarnautojas ankstesnį prašymą ar skundą išnagrinėjo neteisingai. Tokiu atveju per 5 darbo dienas nuo kartotinio prašymo ar skundo gavimo prokuratūroje datos pareiškėjui pranešama, kad jo prašymas ar skundas nebus nagrinėjamas, nurodomos priežastys ir apskundimo tvarka, jeigu tokia numatyta.
36. Su pareiškėju, kuris į tą pačią prokuratūrą kreipiasi tuo pačiu klausimu ir tais pačiais motyvais ne pirmą kartą, o jo reikalavimai yra aiškiai nepagrįsti, susirašinėjimas gali būti nutraukiamas surašius motyvuotą išvadą, kai prašymą ar skundą išnagrinėja šių nuostatų 34.2 p. nurodyti prokurorai, o išvadą patvirtina prokuratūros vadovas (jo pavaduotojas). Apie susirašinėjimo nutraukimą, jo priežastis ir motyvus pranešama pareiškėjui per 5 darbo dienas nuo kartotinio prašymo ar skundo gavimo datos.
37. Sprendimas išduoti dokumentą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, įforminamas dokumentu, atitinkančiu prašymo esmę.
38. Apie prašymo ar skundo išnagrinėjimą ir priimtą sprendimą pareiškėjui turi būti pranešta paprastu arba registruotu laišku, jį išnagrinėjusio prokuroro ar valstybės tarnautojo pranešimu, arba atitinkamą dokumentą pareiškėjui įteikiant asmeniškai.
39. Kontroliuotini prašymai ir skundai:
39.1. persiųsti Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko (jo pavaduotojų), Ministro Pirmininko, Lietuvos Konstitucinio Teismo pirmininko, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko, Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininko, Lietuvos apeliacinio teismo pirmininko, Lietuvos banko valdybos pirmininko, Seimo komitetų ir komisijų pirmininkų, Seimo kontrolierių, ministrų, Valstybės kontrolieriaus, diplomatinių atstovybių vadovų, kuriuose prašoma pranešti apie prašymo ar skundo išnagrinėjimo rezultatus. Jei kontroliuotinas prašymas ar skundas persiunčiamas teritorinei prokuratūrai, už jo nagrinėjimo kontrolę atsakingas teritorinės prokuratūros vyriausiasis prokuroras;
39.2. prašymai ir skundai, kurių nagrinėjimo kontrolę nustato generalinis prokuroras, generalinio prokuroro pavaduotojai, teritorinių prokuratūrų vyriausieji prokurorai;
40. Prokuratūros struktūrinio padalinio vyriausiasis prokuroras (jo pavaduotojas) gali savo iniciatyva kontroliuoti prašymų ir skundų, kurie nepriklauso nurodytiems šių nuostatų 39 p., nagrinėjimą, jeigu pripažįsta tokios kontrolės būtinumą. Šiuo atveju skundo nagrinėjimo kontrolė pavedama struktūrinio padalinio darbuotojui.
iV. sprendimų dėl išnagrinėtų prašymų ir skundų apskundimas
41. Pareiškėjas, nesutinkantis su dėl jo prašymo priimtu sprendimu, turi teisę paduoti prašymą ar skundą, kuris privalo būti išnagrinėtas šiuose nuostatuose ir įstatymuose nustatyta tvarka.
42. Kiekvienas asmuo turi teisę įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą, kad būtų apginta pažeista ar ginčijama jo teisė arba įstatymų saugomas interesas. Pareiškėjas, nesutikdamas su sprendimu, priimtu dėl jo skundo, turi teisę paduoti skundą Administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566).
V. baigiamosios nuostatos
43. Generalinės prokuratūros padalinių vadovai, teritorinių prokuratūrų vyriausieji prokurorai užtikrina tikslią žodinių ir rašytinių prašymų ar skundų registraciją ir apskaitą.
44. Generalinės prokuratūros padalinių vadovai, apygardų vyriausieji prokurorai ne rečiau kaip 1 kartą per metus organizuoja teritorinėse prokuratūrose patikrinimus, kaip nagrinėjami asmenų prašymai ir skundai. Patikrinimo metu nustačius šiurkščių pažeidimų, būtina raštu informuoti Generalinės prokuratūros vadovybę.
45. Pasibaigus atsiskaitomajam laikotarpiui, teritorinių prokuratūrų vyriausieji prokurorai analizuoja darbą su asmenų prašymais ir skundais prokuratūros veiklos teritorijose ir apibendrinamąsias pažymas (kartu su metine nusikalstamumo būklės, teritorinių prokuratūrų kontroliuojamų ikiteisminio tyrimo įstaigų proceso veiklos analize) pateikia:
46. Generalinės prokuratūros Valdymo kontrolės ir analizės skyrius iki kiekvienų metų vasario 10 d. apibendrinamąją darbo su asmenų prašymais ir skundais pažymą su išvadomis ir pasiūlymais pateikia Lietuvos Respublikos prokuratūros kolegijai kartu su metine Lietuvos Respublikos ir atskirų jos teritorijų nusikalstamumo būklės, prokuratūros ir ikiteisminio tyrimo įstaigų proceso veiklos analize.
______________