LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL KLAIPĖDOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS STATUTO PATVIRTINIMO IR VEIKLOS PRADŽIOS

 

1999 m. birželio 9 d. Nr. 753

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 59-1462; 1996, Nr. 35-871) ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 92-2143), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos statutą (pridedama).

2. Nustatyti, kad Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos (toliau vadinama – zona) veikla pradedama praėjus 7 kalendorinėms dienoms po to, kai bus įvykdytos šios sąlygos:

2.1. zonos valdymo bendrovė užtikrins zonos teritorijos fizinę apsaugą ir jos ribų apsaugą;

2.2. zonos valdymo bendrovė ir Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos statute nurodytos prekių įvežimo į zoną bei išvežimo iš jos formalumus atliekančios valstybės institucijos pasirašys zonos atskyrimo nuo likusios Lietuvos Respublikos muitų teritorijos dalies infrastruktūros ir įvažiavimo (išvažiavimo) punktų priėmimo aktą;

2.3. bus nustatyta zonos vidaus tvarka.

 

 

 

L. E. SOCIALINĖS APSAUGOS IR

DARBO MINISTRĖS PAREIGAS,

L. E. MINISTRĖS PIRMININKĖS PAREIGAS                                            IRENA DEGUTIENĖ

 

 

 

L. E. ŪKIO MINISTRO PAREIGAS                                                                VINCAS BABILIUS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

Vyriausybės

1999 m. birželio 9 d.

nutarimu Nr. 753

 

KLAIPĖDOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS STATUTAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis statutas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 59-1462; 1996, Nr. 35-871), Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 92-2143) ir kitais teisės aktais.

Šis statutas reglamentuoja Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje (toliau vadinama – zona) plėtojamos veiklos rūšis, zonos valdymo bendrovės atsiskaitymą už savo ir zonos veiklą, patariamosios zonos įmonių tarybos sudarymą ir kompetenciją, leidimų vykdyti veiklą zonoje išdavimą ir panaikinimą, muitinės priežiūros ypatumus zonoje, rinkliavų zonos įmonėms nustatymą.

2. Zonos valdymo bendrovės, zonos įmonių ir kitų zonoje veikiančių subjektų (toliau vadinama – zonos subjektai) ūkinę- komercinę ir kitokią veiklą zonoje reglamentuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymas. Kiti įstatymai bei teisės aktai zonoje galioja tiek, kiek zonos ir jos subjektų veiklos teisinių santykių nereguliuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymas. Be to, zonos subjektų veiklą reglamentuoja šis statutas, zonos vidaus tvarka bei zonos valdymo bendrovės ir zonos įmonių sutartys dėl veiklos zonoje sąlygų.

3. Zonos valdymo bendrovės ir Klaipėdos apskrities viršininko administracijos santykiai, susiję su zonos žemės naudojimu, reglamentuojami žemės nuomos sutartimi, kuri sudaroma pagal Lietuvos Respublikos žemės nuomos įstatymą ir Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymą.

4. Zonos valdymo bendrovė, įgyvendindama zonos steigimo tikslus, pagal tarpusavio susitarimus bendradarbiauja su Klaipėdos miesto savivaldybe šiose srityse: zonai reikalingų savivaldybės paslaugų teikimo, zonos teritorijoje esančių savivaldybės statinių ir infrastruktūros objektų naudojimo, keitimosi abiem šalims naudinga informacija, kitos su zonos plėtojimu susijusios veiklos vykdymo.

5. Norėdamos zonoje įdarbinti užsienio valstybių piliečius ir asmenis be pilietybės, nuolat gyvenančius užsienyje (toliau vadinama – užsieniečiai), zonos valdymo bendrovė ir zonos įmonės kasmet Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytu laiku pateikia Lietuvos darbo biržai duomenis apie tai, kiek užsieniečių reikėtų zonoje įdarbinti tam tikrais metais. Zonos valdymo bendrovė turi teisę surinkti iš zonos įmonių ir pateikti duomenis apie tai, kiek tais metais zonos įmonės norėtų įdarbinti užsieniečių.

 

II. ZONOJE PLĖTOJAMA VEIKLA

 

6. Zonoje gali būti plėtojama ši veikla:

6.1. apdirbamoji pramonė;

6.2. elektros, dujų ir vandens tiekimas;

6.3. statyba;

6.4. didmeninė ir mažmeninė (tik zonos vidaus poreikiams tenkinti) prekyba; automobilių, motociklų remontas, asmeninių ir buitinių daiktų taisymas;

6.5. viešbučių ir restoranų veikla;

6.6. transportas, sandėliavimas ir ryšiai;

6.7. finansinis tarpininkavimas;

6.8. nekilnojamasis turtas, nuoma ir komercinė veikla;

6.9. švietimas (suaugusiųjų profesinis mokymas);

6.10. sveikata ir socialinis darbas (žmonių gydymo veikla);

6.11. kita komunalinė, socialinė ir asmeninė aptarnavimo veikla.

 

III. ZONOS VALDYMO BENDROVĖS ATSISKAITYMAS UŽ

SAVO IR ZONOS VEIKLĄ

 

7. Zonos valdymo bendrovė kiekvienais metais per mėnesį po įstatymų nustatytos įmonių metinės pelno mokesčio ataskaitos pateikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei metinę savo ir zonos veiklos praeitais metais ataskaitą pagal zonos įmonių pateiktus ataskaitinius duomenis apie jų veiklą bei gautą iš valstybinės priežiūros inspekcijų informaciją apie įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi zonoje. Metinėje ataskaitoje pateikiami duomenys apie:

7.1. zonoje plėtojamas pagrindines veiklos rūšis;

7.2. darbo vietų skaičių;

7.3. zonoje įregistruotų ir vykdančių ūkinę-komercinę veiklą zonos įmonių skaičių;

7.4. zonos valdymo bendrovės investicijų zonoje dydį;

7.5. zonos įmonių tiesioginių investicijų dydį;

7.6. zonos teritorijos įsisavinimo etapų eigą;

7.7. bendrus zonos įmonių veiklos rezultatus.

 

IV. PATARIAMOSIOS ZONOS ĮMONIŲ TARYBOS

SUDARYMAS IR KOMPETENCIJA

 

8. Patariamoji zonos įmonių taryba (toliau vadinama – taryba) sudaroma zonos valdymo bendrovės valdybos nutarimu, kai ne mažiau kaip 5 zonos įmonės raštu pareiškia norinčios būti zonos įmonių tarybos narėmis.

9. Tarybos nare gali būti kiekviena to panorusi zonos įmonė. Į tarybą įmonės priimamos arba jų narystė šioje taryboje nutraukiama zonos valdymo bendrovės valdybos sprendimu pagal paduotą rašytinį prašymą.

Visos tarybos narės, dalyvaudamos tarybos veikloje, turi lygias teises.

10. Taryba turi teisę:

10.1. svarstyti ir teikti pasiūlymus zonos valdymo bendrovei dėl lėšų bendroms zonos infrastruktūros plėtojimo ir aplinkotvarkos reikmėms kooperavimo ir naudojimo;

10.2. analizuoti ir teikti pasiūlymus zonos valdymo bendrovei dėl gautos iš valstybinės priežiūros inspekcijų informacijos apie įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi zonos įmonėse;

10.3. zonos valdymo bendrovės prašymu svarstyti ir teikti pasiūlymus zonos valdymo bendrovei dėl zonos teritorijos ir ribų apsaugos;

10.4. svarstyti ir teikti pasiūlymus kitais zonos valdymo bendrovės jai perduotais klausimais.

Taryba turi teisę gauti iš zonos valdymo bendrovės informaciją, susijusią su tarybos svarstomais klausimais.

11. Taryba veikia pagal jos priimtą tarybos darbo reglamentą.

12. Tarybos posėdžiuose zonos įmonių tarybos narėms atstovauja jų valdymo organų įgalioti asmenys. Su patariamuoju balsu juose turi teisę dalyvauti ir zonos valdymo bendrovės įgaliotas atstovas.

 

V. LEIDIMŲ VYKDYTI VEIKLĄ ZONOJE IŠDAVIMAS

 

13. Zonos įmonės steigėjas arba jo įgaliotas asmuo (toliau vadinama – steigėjas), pageidaujantis įregistruoti zonos įmonę, rejestro tvarkytojui pateikia dokumentus, nustatytus Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatyme, bei zonos valdymo bendrovės administracijos leidimą vykdyti veiklą zonoje.

14. Leidimui vykdyti veiklą zonoje gauti zonos valdymo bendrovės administracijai steigėjas turi pateikti:

14.1. nustatytosios formos prašymą (nurodoma, kokio žemės sklypo ar kitokio nekilnojamojo turto reikia, kokios veiklos numatoma imtis);

14.2. įsipareigojimą laikytis zonos statuto ir vidaus tvarkos;

14.3. įsipareigojimą per 3 mėnesius po zonos įmonės įregistravimo pasirašyti su zonos valdymo bendrove sutartį dėl veiklos zonoje sąlygų;

14.4. kitus pagal zonos vidaus tvarką reikalaujamus dokumentus (zonos įmonių steigimo dokumentų projektus ir panašiai).

15. Pateikus 14 punkte nurodytus dokumentus, zonos valdymo bendrovė, atsižvelgdama į zonos funkcionavimo tikslus, laikydamasi jos investicinio verslo projekto, šio statuto, zonos valdymo bendrovės įstatų bei detalaus suplanavimo projekto, per 15 darbo dienų priima sprendimą išduoti leidimą vykdyti veiklą zonoje ar jo neišduoti ir apie savo sprendimą per 5 darbo dienas raštu praneša steigėjui.

16. Zonos valdymo bendrovės atsisakymą išduoti leidimą vykdyti veiklą zonoje ūkio subjektas (steigėjas) gali apskųsti įstatymų nustatyta tvarka.

 

VI. PREKIŲ ĮVEŽIMAS Į ZONĄ IR IŠVEŽIMAS IŠ JOS

 

17. Prekių įvežimo į zoną ir išvežimo iš jos formalumus atlieka muitinė, Pasienio ir transporto valstybinė veterinarijos tarnyba, Valstybinė augalų karantino inspekcija, Valstybinis visuomenės sveikatos centras.

18. Tarp Klaipėdos valstybinio jūrų uosto ir zonos teritorijos prekės (kroviniai) gabenamos Finansų ministerijos ir Muitinės departamento prie Finansų ministerijos nustatyta tvarka, joms netaikoma muitinio tranzito procedūra.

19. Zonos teritorijos, jos ribų apsaugą (taip pat ir tai, kad prekės į zoną būtų įvežamos ir iš jos išvežamos atlikus jų įvežimo į zoną ar išvežimo iš jos formalumus) užtikrina zonos valdymo bendrovė.

Zonos teritorijos ir jos ribų fizinė apsauga atliekama, Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti asmenys įleidžiami į ją laikantis zonos vidaus tvarkos.

20. Muitinės priežiūrą zonoje reglamentuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas, Lietuvos Respublikos muitinės kodeksas, šis statutas ir kiti teisės aktai.

21. Muitinė tikrina į zoną įvežamas ir iš jos išvežamas prekes. Jeigu į zoną įvežamų prekių muitinis tikrinimas atliktas ar iš zonos išvežamų prekių muitinį tikrinimą numatoma atlikti Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste, paprastai tik vizualiai patikrinami šio statuto 18 punkte nustatyta tvarka ant transporto priemonių krovinių sekcijų ar krovinių pakuočių uždėti identifikavimo ženklai (plombos) ir transporto priemonių krovinių sekcijų išoriniai paviršiai, kurie turi būti nepažeisti.

22. Į zoną atvykstančių ir iš jos išvykstančių asmenų ir transporto priemonių, įvežamų į zoną bei išvežamų iš jos prekių muitinis tikrinimas gali būti atliekamas atvykimo ir išvykimo punktuose, zonos teritorijoje. Atvykimo ir išvykimo punktuose asmenų bei transporto priemonių (išskyrus krovinines) muitinis tikrinimas atliekamas taikant dviejų kanalų (žaliojo ir raudonojo) sistemą. Muitinį tikrinimą zonoje atlieka Klaipėdos teritorinė muitinė.

23. Į zoną įvežamas ir iš jos išvežamas prekes muitinei gali pateikti į zoną atvykstantys, iš jos išvykstantys asmenys ir joje veikiantys ūkio subjektai.

Zonoje perdirbamų prekių laikinasis įvežimas perdirbti ir zonos funkcionavimui užtikrinti įvežtų prekių sunaudojimas įforminami taikant supaprastintas procedūras. Supaprastintos procedūros teisės aktų nustatyta tvarka gali būti taikomos ir iš zonos į kitas Lietuvos Respublikos muitų teritorijos dalis išvežamoms prekėms.

24. Į zoną iš užsienio įvežamoms ir iš zonos į užsienį išvežamoms prekėms Lietuvos Respublikoje nustatyti ekonominio pobūdžio prekių importo į Lietuvos Respubliką ir eksporto iš Lietuvos Respublikos draudimai ir apribojimai netaikomi.

25. Išduodant leidimus prekes laikinai įvežti perdirbti zonoje, įskaitant tuos atvejus, kai dalis perdirbimo operacijų atliekama Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, ekonominio tikslingumo pagrįsti nereikia.

26. Zonos įmonės už zonoje saugomas, zonoje sunaikintas ar zonos funkcionavimui užtikrinti sunaudotas prekes importo ir eksporto muitų bei mokesčių nemoka.

Už zonoje susidariusias ir į Lietuvos Respublikos muitų teritoriją išvežamas atliekas, kurios ūkiniu-komerciniu požiūriu yra bevertės, importo muitai ir mokesčiai nemokami.

Zonoje saugomos, zonoje sunaikintos, zonos funkcionavimui užtikrinti sunaudotos, zonoje susidariusios ir į Lietuvos Respublikos muitų teritoriją išvežamos atliekos, kurios ūkiniu- komerciniu požiūriu yra bevertės, apskaitomos zonos valdymo bendrovės nustatyta tvarka, suderinta su Finansų ministerija ir Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos.

27. Į zoną įvežtos prekės joje gali būti laikomos neribotą laiką. Likvidavus zoną, joje esančioms prekėms per 3 mėnesius turi būti įforminti atitinkami muitinės sankcionuoti veiksmai.

Turto ir kitus su zonos likvidavimu susijusius klausimus sprendžia likvidavimo komisija, sudaryta vadovaujantis Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 30 straipsnio 3 dalimi.

28. Už įvežtas į zoną prekes, kurioms nustatyti akcizai, turi būti pateikiama garantija. Garantija gali būti bendroji ir vienkartinė. Minimali bendroji garantija – 1 mln. litų. Šios garantijos dydis gali būti patikslintas Klaipėdos teritorinės muitinės sprendimu, priimtu atsižvelgiant į akcizais apmokestinamų prekių apyvartos praeitą pusmetį duomenis, ir garantija negali būti mažesnė už šiame punkte nurodytą minimalią bendrąją garantiją. Bendroji garantija turi būti lygi 15 procentų bendros importo muitų ir mokesčių sumos, nustatytos už akcizais apmokestinamas prekes, įvežtas į zoną praeitą pusmetį, padalytos iš 6. Vienkartinė garantija negali būti mažesnė už šioms prekėms nustatytų importo muitų ir mokesčių sumą.

Bendrąją garantiją pateikia zonos valdymo bendrovė arba zonos įmonė – į zoną įvežamų prekių gavėja. Vienkartinę garantiją pateikia zonos įmonė – į zoną įvežamų prekių gavėja.

29. Zonos įmonės, laikydamosi teisės aktų nustatytos ir zonos vidaus tvarkos, pateikia zonos valdymo bendrovei duomenis apie į zoną įvežtas, iš zonos išvežtas, zonoje sunaikintas ir zonos funkcionavimui užtikrinti sunaudotas prekes.

30. Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos derina zonoje statomų (rekonstruojamų) pastatų projektus, kiek tai susiję su zonos teritorijos atskyrimu, jos ribų priežiūra bei muitinės priežiūra zonoje.

 

VII. RINKLIAVŲ NUSTATYMAS ZONOS ĮMONĖMS

 

31. Zonos įmonės moka zonos valdymo bendrovės nustatytas rinkliavas.

32. Zonos valdymo bendrovės nustatytos rinkliavos galioja tik zonos teritorijoje ir mokamos zonos valdymo bendrovei arba jos įsteigtai įmonei.

33. Zonos valdymo bendrovės nustatytų rinkliavų mokėtojos yra zonos įmonės.

34. Zonos valdymo bendrovės valdyba savo sprendimu nustato rinkliavą, rinkliavos tarifo dydį, rinkliavos rinkimo ir mokėjimo sąlygas, taip pat gali nustatyti lengvatas rinkliavų mokėtojams.

35. Zonos įmonės nustatytąsias rinkliavas gali mokėti litais ar užsienio valstybių valiuta.

______________