LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS TARYBA

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO ĮMONĖMS GELBĖTI IR RESTRUKTŪRIZUOTI TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. gegužės 10 d. Nr. 55

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba,

vadovaudamasi Europos sutartimi, steigiančia asociaciją tarp Europos Bendrijų bei jų Šalių Narių, iš vienos pusės, ir Lietuvos Respublikos, iš kitos pusės,

vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo Nr. VIII-1689 (Žin., 2000, Nr. 45-1292) 9 straipsnio 1 dalies 2 punktu,

atsižvelgdama į Europos Bendrijos teisės nuostatas dėl valstybės pagalbos teikimo ekonominių sunkumų turinčioms įmonėms gelbėti ir restruktūrizuoti,

nutaria:

patvirtinti Valstybės pagalbos teikimo įmonėms gelbėti ir restruktūrizuoti taisykles (pridedama).

 

 

PIRMININKAS                                                                                                       R. STANIKŪNAS

______________


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos

2001 m. gegužės 10 d. nutarimu Nr. 55

 

VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO ĮMONĖMS GELBĖTI IR RESTRUKTŪRIZUOTI TAISYKLĖS

 

1. Pagrindinės šiame teisės akte naudojamos sąvokos:

1.1. Ekonominių sunkumų turinti įmonė – įmonė, kuri savo vidiniais ištekliais ar panaudodama savininkų bei kreditorių lėšas be valstybės pagalbos negali panaikinti nuostolių, dėl kurių ji būtų priversta nutraukti savo veiklą per artimiausią ar vidutinės trukmės laikotarpį (t. y. kol įmonės veikla iš esmės nepertvarkoma), arba bet kurios rūšies įmonė, kuriai pagal įstatymų nustatytus reikalavimus galėtų būti arba yra iškelta bankroto ar restruktūrizavimo byla (įskaitant ir įmonę, turinčią laikinų finansinių sunkumų).

1.2. Įmonė, turinti laikinų finansinių sunkumų – ši sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatyme.

1.3. Privataus rinkos investuotojo principas – principas, naudojamas valstybės pagalbai nustatyti ir reiškiantis, kad jei rinkos ekonomikoje veikiantis privatus pelno siekiantis investuotojas investuotų į įmonę, tai panašiomis sąlygomis atlikti analogiški valstybės institucijų veiksmai didinant įmonės kapitalą ar kitaip ją remiant nėra laikomi valstybės pagalba.

1.4. Maža ar vidutinė įmonė, ūkio subjektas – šios sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatyme.

1.5. Susijusių ūkio subjektų grupė, prekė, rinkos dalis – šios sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme.

1.6. Pagrindinis valstybės pagalbos teikėjas – valstybės pagalbos teikėjas, kuris savo ir kitų valstybės pagalbos teikėjų vardu teikia pranešimą apie visą valstybės pagalbą įgyvendinant įmonės restruktūrizavimo planą. Pranešimas apie visą valstybės pagalbą kitų valstybės pagalbos teikėjų vardu gali būti teikiamas tik tuo atveju, jei pagrindinis valstybės pagalbos teikėjas gauna raštišką kitų valstybės pagalbos teikėjų sutikimą ir tai nurodo pranešime.

2. Valstybės pagalbos teikimo įmonėms gelbėti ir restruktūrizuoti taisyklės (toliau – Taisyklės) taikomos teikiant valstybės pagalbą gelbėti ir restruktūrizuoti visų ekonominės veiklos rūšių įmonėms, išskyrus plieno pramonę.

3. Valstybės pagalbai laivų statybai, automobilių pramonei ir oro transportui kartu su šiomis Taisyklėmis taip pat taikomos Valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo nuostatos dėl valstybės pagalbos atskiroms veiklos rūšims.

4. Kai valstybės pagalba įmonei restruktūrizuoti teikiama didinant įvairiais būdais valstybei nuosavybės teise priklausančių akcijų įmonėse dalį ar vertę tam, kad būtų galima nustatyti, ar akcijų dalies ar vertės didinimas yra valstybės pagalba, turi būti taikomas privataus rinkos investuotojo principas.

5. Valstybės pagalbos įmonei gelbėti ir restruktūrizuoti intensyvumas ir dydis negali būti didesni nei būtina įmonės veiklai palaikyti ir jai restruktūrizuoti.

6. Valstybės pagalbos gavėjas taip pat turi svariai prisidėti restruktūrizuojant įmonę, pavyzdžiui, parduodamas ilgalaikio naudojimo materialų turtą, finansinį turtą (akcijas, kuriomis prekiaujama vertybinių popierių biržose) ir kitus neapyvartinius aktyvus, naudojamus ūkinei veiklai, kurie nėra būtini ekonominių sunkumų turinčios įmonės išlikimui ir jos tolesnei veiklai, arba rinkos sąlygomis gaudamas finansavimą iš kitų šaltinių.

7. Valstybės pagalba įmonei restruktūrizuoti paprastai gali būti suteikta tik vieną kartą nepriklausomai nuo to, ar pasikeičia pagalbą gaunančios įmonės nuosavybės forma. Ši nuostata taikoma ir tais atvejais, kai yra vykdomos teisinės ar administracinės procedūros, kuriomis siekiama pagerinti įmonės padėtį, sumažinti jos įsipareigojimus ar panaikinti ankstesnes skolas (jeigu veiklą tęsia ta pati įmonė).

8. Valstybės pagalbos teikėjas, kaip tai numatyta Valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo 14 straipsnyje, prieš įgyvendindamas individualios valstybės pagalbos įmonei gelbėti ir restruktūrizuoti projektą, privalo pateikti Konkurencijos tarybai atskirus pranešimus apie valstybės pagalbą įmonei gelbėti ir restruktūrizuoti pagal šių Taisyklių 1 ir 2 prieduose pateiktas formas.

9. Pranešimas apie valstybės pagalbą įmonei gelbėti ir (arba) restruktūrizuoti pildomas vietoj pranešimo apie valstybės pagalbą pagal Konkurencijos tarybos 2000 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 95 „Dėl valstybės pagalbos įvertinimo tvarkos ir pranešimų bei metinių ataskaitų apie valstybės pagalbą formų“ (Žin., 2000, Nr. 76-2328) nustatytos tvarkos 1 formą. Kartu su pranešimu apie valstybės pagalbą įmonei gelbėti Konkurencijos tarybai turi būti pateiktos įmonės finansinės atskaitomybės už paskutinius trejus praėjusius metus formos (pelno (nuostolių) ataskaita, balansas), taip pat dokumentai, kuriuose būtų apibūdintos paskolos įmonei teikimo ir grąžinimo ir (arba) garantijos suteikimo sąlygos. Įmonės restruktūrizavimo atveju kartu su pranešimu apie valstybės pagalbą įmonei restruktūrizuoti valstybės pagalbos teikėjas turi pateikti Konkurencijos tarybai įmonės restruktūrizavimo planą, taip pat įmonės finansinės atskaitomybės už paskutinius trejus praėjusius metus formas (pelno (nuostolių) ataskaitą ir balansą).

10. Jei valstybės pagalba įmonei gelbėti ir (arba) restruktūrizuoti bus teikiama mažoms ar vidutinėms įmonėms pagal schemą, valstybės pagalbos teikėjas vietoj 9 šių Taisyklių punkte nustatytų pranešimo apie valstybės pagalbą įmonei gelbėti ir (arba) restruktūrizuoti, finansinės atskaitomybės už paskutinius trejus praėjusius metus formų (pelno (nuostolių) ataskaitos, balanso) ir dokumentų, kuriuose būtų apibūdintos paskolos įmonei gelbėti teikimo ir grąžinimo ir (arba) garantijos suteikimo sąlygos, Konkurencijos tarybai teikia 2000 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 95 „Dėl valstybės pagalbos įvertinimo tvarkos ir pranešimų bei metinių ataskaitų apie valstybės pagalbą formų“ (Žin., 2000, Nr. 76-2328) nustatytą tipinę pranešimo 1 formą. Šiuo atveju apie individualią pagalbą pagal minėtą schemą būtina pranešti Konkurencijos tarybai tik tada, jei ši pagalba bus teikiama kitokiomis, nei nustatyta pagalbos schemoje, sąlygomis, arba jei valstybės pagalba vienam pagalbos gavėjui (įskaitant pagalbą iš kitų šaltinių) bus didesnė kaip 40 mln. litų.

11. Konkurencijos taryba įvertina valstybės pagalbą įmonei gelbėti ir (arba) restruktūrizuoti, vadovaudamasi Konkurencijos tarybos 2000 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 95 „Dėl valstybės pagalbos įvertinimo tvarkos ir pranešimų bei metinių ataskaitų apie valstybės pagalbą formų“ (Žin., 2000, Nr. 76-2328) patvirtinta valstybės pagalbos įvertinimo tvarka bei laikydamasi joje nustatytų terminų.

12. Valstybės pagalbos teikėjas privalo pateikti Konkurencijos tarybai informaciją apie valstybės pagalbos projekto įgyvendinimą. Informacijos pateikimo tvarka ir terminai yra šie:

12.1. Jei pagalba teikiama įmonei, kuri nėra maža ar vidutinė, tai minėta informacija turi būti pateikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius po Konkurencijos tarybos pritarimo šiai pagalbai. Vėliau ši informacija turi būti teikiama kartą per metus, ne vėliau kaip per 6 mėnesius pasibaigus kalendoriniams metams (jei Konkurencijos taryba nenustato kitaip), kol bus galima daryti išvadą, kad restruktūrizavimo plane numatyti tikslai buvo pasiekti. Ataskaitose turi būti pateikiama visa informacija apie bet kokią restruktūrizavimo laikotarpiu įmonės gautą pagalbą, pagalbos išmokėjimo įmonei eigą, įmonės finansinę padėtį, taip pat nurodoma, ar laikomasi visų kitų Konkurencijos tarybos nutarime dėl valstybės pagalbos numatytų sąlygų ir įpareigojimų. Kartu su ataskaita turi būti pateikiamos finansinės atskaitomybės (balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitų) formos už paskutinius praėjusius metus.

12.2. Jei pagalba teikiama mažoms ar vidutinėms įmonėms (išskyrus valstybės pagalbos schemas), valstybės pagalbos teikėjas vietoj šių Taisyklių 12.1 punkte nurodytos informacijos ne vėliau kaip per 6 mėnesius, pasibaigus kalendoriniams metams, turi pateikti Konkurencijos tarybai valstybės pagalbos gavėjo finansinės atskaitomybės (balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitos) formas už paskutinius praėjusius metus.

12.3. Jei pagalba mažoms ar vidutinėms įmonėms yra teikiama pagal schemą, tai vietoj finansinės atskaitomybės formų (balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitų), valstybės pagalbos teikėjas privalo pateikti Konkurencijos tarybai metinę ataskaitą apie valstybės pagalbą (2 forma), patvirtintą Konkurencijos tarybos 2000 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 95 „Dėl valstybės pagalbos įvertinimo tvarkos ir pranešimų bei metinių ataskaitų apie valstybės pagalbą formų“ (Žin., 2000, Nr. 76-2328), nurodydamas kiekvieno pagalbos gavėjo pavadinimą, veiklos kodą, darbuotojų skaičių, bendrąsias pajamas, balansinę turto vertę, suteiktos pagalbos dydį, ir pažymėdamas, ar pagalbos gavėjas buvo nutraukęs savo veiklą ir ar buvo iškelta bankroto byla iki restruktūrizavimo laikotarpio pabaigos.

13. Jei restruktūrizavimo plane yra numatyta kelių valstybės pagalbos teikėjų valstybės pagalba, tai pranešimą apie visą valstybės pagalbą, metinių ataskaitų, finansinės ūkio subjektų atskaitomybės formas ir kitus dokumentus, nustatytus šių Taisyklių 8, 9, 10 ir 12 punktuose, pagal minėtą projektą gali teikti vienas pagrindinis valstybės pagalbos teikėjas.

______________

 


1 priedas

 

PRANEŠIMAS APIE VALSTYBĖS PAGALBĄ ĮMONEI GELBĖTI

 

1. Įmonės pavadinimas, kodas, adresas, registracijos data, vieta, numeris.

2. Įmonės rūšis (akcinė bendrovė, uždaroji akcinė bendrovė, individuali įmonė, valstybės įmonė ir kt.).

3. Ekonominės veiklos kodai (atskirai nurodykite pagrindinės vykdomos ūkinės veiklos rūšis ir kodus).

4. Įmonės darbuotojų skaičius.

5. Įmonės veiklos išlaidos ir įsipareigojimai per paskutinius dvylika mėnesių.

6. Didžiausia skolintina suma.

7. Kreditorius.

8. Apibūdinkite valstybės pagalbos ir kitas paramos priemones, kurios bus taikomos per artimiausius 6 mėnesius siekiant išvengti įmonės bankroto (likvidavimo) (vadovaudamiesi atitinkamoms Valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo nuostatoms). Taip pat nurodykite, ar įmonei yra iškelta bankroto arba restruktūrizavimo byla.

9. Nurodykite, ar įmonei anksčiau buvo teikta valstybės pagalba (apibūdinkite pagalbos teikimo sąlygas ir būdus).

10. Nurodykite socialinius ekonominius padarinius, kurių būtų išvengta suteikus pagalbą.

11. Pranešimą teikiančio asmens vardas, pavardė, pareigos, telefono, fakso numeriai, valstybės pagalbos teikėjo pavadinimas.

______________


2 priedas

 

PRANEŠIMAS APIE VALSTYBĖS PAGALBĄ ĮMONEI RESTRUKTŪRIZUOTI

 

I. DUOMENYS APIE ĮMONĘ

 

1. Įmonės pavadinimas, kodas, adresas, registracijos data, vieta, numeris.

2. Įmonės rūšis (akcinė bendrovė, uždaroji akcinė bendrovė, individuali įmonė, valstybės įmonė ir kt.).

3. Ekonominės veiklos kodai (atskirai nurodykite pagrindinės vykdomos ūkinės veiklos rūšis ir kodus).

4. Pagrindiniai įmonės akcininkai ir jiems nuosavybės teise priklausantis įmonės kapitalas ar balsavimo teisės.

5. Akcininkų sutartys dėl įmonės valdymo.

6. Nurodykite susijusių ūkio subjektų grupę (pagal Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 3 straipsnio 12 dalies nustatytus reikalavimus, jei tokia yra), taip pat susijusių ūkio subjektų grupės sudėtį, nuosavybės teise priklausantį kapitalą ar balsavimo teises.

7. Jeigu įmonė įsteigta likviduotos įmonės ar įmonės, kuriai buvo taikomos atitinkamos teisminės procedūros, pagrindu, pateikite 6 punkte nurodytą informaciją apie ankstesnę įmonę.

8. Įmonei priklausančių gamybos padalinių teritorinis išsidėstymas ir juose dirbančių darbuotojų skaičius.

9. Jei pagalba bus teikiama mažai ar vidutinei įmonei, nurodykite įmonės darbuotojų skaičių, bendrą įmonės turto vertę ir metines pajamas. Pažymėkite, kodėl ši įmonė negali gauti pagalbos pagal restruktūrizavimo pagalbos mažoms ar vidutinėms įmonėms schemą (pavyzdžiui, tokios schemos nėra, įmonei taikoma restruktūrizavimo įstatyme numatyta procedūra arba įmonė neatitinka tam tikrų schemoje nustatytų reikalavimų).

10. Nurodykite, ar įmonei taikomos atitinkamos teisminės procedūros, taip pat apibūdinkite priežastis, dėl kurių įmonė turi ekonominių sunkumų.

 

II. DUOMENYS APIE ATITINKAMĄ RINKĄ

 

11. Apibrėžkite atitinkamą rinką, kurioje veikia valstybės pagalbos gavėjas.

12. Nurodykite pagrindinius įmonės konkurentus ir jų rinkos dalį Europos Sąjungoje ir Lietuvoje.

13. Nurodykite įmonės užimamos rinkos dalies raidą per pastaruosius trejus metus.

14. Pažymėkite, ar rinkoje yra struktūrinis esamų gamybinių pajėgumų perteklius Lietuvos ir Europos Sąjungos mastu.

15. Pateikite prognozes (geriausią, vidutinę ir blogiausią) dėl paklausos, kainų ir gamybinių pajėgumų pokyčių per artimiausius penkerius metus Europos Sąjungos ir Lietuvos rinkose.

 

III. VALSTYBĖS PAGALBOS APIBŪDINIMAS IR KITA INFORMACIJA

 

16. Jei valstybės pagalba bus teikiama įmonei, kuri yra susijusių ūkio subjektų grupės narė, apibūdinkite veiksnius, kurie sąlygojo dabartinę įmonės būklę, ir pagrįskite, kad ekonominiai sunkumai atsirado dėl pačios įmonės veiklos, o ne dėl nepagrįsto sąnaudų paskirstymo tarp susijusių ūkio subjektų grupės narių.

17. Nurodykite, ar įmonė jau yra gavusi pagalbą įmonei gelbėti. Jeigu taip, nurodykite, kada ši pagalba buvo suteikta ir ar apie pagalbą buvo pranešta Konkurencijos tarybai.

18. Nurodykite, ar įmonė (arba kitos įmonės, kuriose minėtai įmonei nuosavybės teise priklauso daugiau nei 25 procentai kapitalo ar balsavimo teisių) yra gavusi valstybės pagalbą įmonei restruktūrizuoti, šios pagalbos gavimo datą ir ar apie ją buvo pranešta Konkurencijos tarybai.

19. Nurodykite valstybės pagalbos teikimo būdus ir dydį.

20. Apibūdinkite priemones, kurios bus naudojamos galimiems konkurencijos iškraipymams sušvelninti (pavyzdžiui, restruktūrizavus įmonę bus sumažinti gamybiniai pajėgumai).

21. Nurodykite, ar įmonės restruktūrizavimo plano vykdymo laikotarpiu įmonei bus teikiama kita, nepaminėta šiame pranešime, valstybės pagalba.

22. Apibūdinkite ir palyginkite įmonės restruktūrizavimo plano įgyvendinimo ir įmonės galimo likvidavimo socialines ir ekonomines pasekmes regiono (apskrities, savivaldybės) ir Lietuvos mastu.

23. Nurodykite planuojamą restruktūrizuojamos įmonės pelną (nuostolius) per artimiausius penkerius metus.

24. Pranešimą teikiančio asmens vardas, pavardė, pareigos, telefono, fakso numeriai, valstybės pagalbos teikėjo pavadinimas.

______________