LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL PRADINĖS STADIJOS RIZIKOS KAPITALO FONDO IR RIZIKOS KAPITALO FONDO VALSTYBĖS PAGALBOS SCHEMOS PATVIRTINIMO

 

2011 m. sausio 14 d. Nr. 4-21

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 921 (Žin., 1998, Nr. 67-1957; 2010, Nr. 125-6400), 10.1 punktu:

1. T v i r t i n u Pradinės stadijos rizikos kapitalo fondo ir rizikos kapitalo fondo valstybės pagalbos schemą (pridedama).

2. P a v e d u ūkio viceministrui Mindaugui Petrauskui kontroliuoti, kaip vykdomas šis įsakymas.

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                  Dainius Kreivys


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2011 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. 4-21

 

PRADINĖS STADIJOS RIZIKOS KAPITALO IR RIZIKOS KAPITALO FONDŲ VALSTYBĖS PAGALBOS SCHEMA

 

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1. Teisinis pagrindas

1.1. Ekonomikos augimo veiksmų programos priedas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 788 (Žin., 2008, Nr. 95-3721).

 

1.2. Investicijos iš rizikos kapitalo fondo yra laikomos valstybės pagalba pagal 2008 m. rugpjūčio 6 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 800/2008, skelbiantį tam tikrų rūšių pagalbą suderinamą su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendrasis bendrosios išimties reglamentas) (OL 2008 L 214, p. 3) (toliau – Komisijos reglamentas Nr. 800/2008).

 

1.3. Investicijos iš pradinės stadijos rizikos kapitalo fondo yra laikomos de minimis pagalba pagal 2006 m. gruodžio 15 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1998/2006 dėl sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2006 L 379, p. 5) (toliau – Komisijos reglamentas Nr. 1998/2006).

2. Viešasis investuotojas

2.1. Pagal 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25), 44 straipsnį ir Finansavimo sutartį Nr. 8-381, pasirašytą 2008 m. spalio 1 d. tarp Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Europos investicinio fondo, įsteigtas JEREMIE kontroliuojantysis fondas veiks kaip viešasis investuotojas ir investuos į pradinės stadijos rizikos kapitalo ir rizikos kapitalo fondus (toliau kartu – fondai).

3. Planuojama finansavimo suma

3.1. 1 000 000–6 000 000 eurų (atitikmuo 3 452 800–20 716 800 litų) skiriama pradinės stadijos rizikos kapitalo fondui (angl. „Seed Fund“).

 

3.2. 11 000 000–16 000 000 eurų (atitikmuo 37 980 800–55 244 800 litų) skiriama rizikos kapitalo fondui (angl. „Venture Capital Fund“).

4. Fondų valdytojas

4.1. JEREMIE kontroliuojančio fondo valdytojo atviro ir skaidraus konkurso metu atrinktas finansinis tarpininkas, atsakingas už fondus.

 

5. Finansinio tarpininko atrinkimas ir sąlygos

5.1. JEREMIE kontroliuojantysis fondas atrinks finansinį tarpininką atviro ir skaidraus konkurso metu, užtikrindamas laisvą konkurenciją, vienodą ir sąžiningą traktavimą, vadovaudamasis Stebėsenos komiteto veiksmų programų, įgyvendinančių Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją, įgyvendinimo priežiūrai atlikti (toliau – Stebėsenos komitetas), įsteigto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. sausio 22 d. nutarimu Nr. 60, nustatytais bendraisiais projektų atrankos kriterijais (Stebėsenos komiteto 2007 m. liepos 9 d. posėdžio nutarimas Nr. 1) ir specialiaisiais atitikties projektų atrankos kriterijais (Stebėsenos komiteto 2009 m. sausio 16 d. posėdžio protokolinis sprendimas Nr. 11).

 

5.2. Siekiant užtikrinti, kad fondų valdytojas fondus valdys vadovaudamasis komerciniais pagrindais, reikia įvykdyti šias sąlygas:

 

5.2.1. fondų valdytojas (finansinis tarpininkas) ir fondų dalyviai (fondo investuotojai) turi sudaryti susitarimą, kuriame būtų nustatyta, kad fondo valdytojo atlygis priklauso nuo fondų veiklos rezultatų. Papildomai jame būtų nustatyti fondų tikslai ir siūlomi investavimo terminai;

 

5.2.2. investuotojai yra atstovaujami priimant investavimo sprendimus, pavyzdžiui, per investuotojų arba patariamąjį komitetą.

6. Remiamos įmonės

6.1. Pradinės stadijos rizikos kapitalo fondas investuoja į labai mažas, mažas ir vidutines įmones (toliau – MVĮ), kaip apibrėžta 2003 m. gegužės 6 d. Europos Komisijos 2003/361/EB rekomendacijose dėl mikro, mažų ir vidutinio dydžio įmonių apibrėžimo bei jas įgyvenančiame Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme (Žin., 1998, Nr. 109-2993; 2007, Nr. 132-5354) (toliau – Įstatymas), išskyrus sunkumų patiriančias įmones, kaip tai yra apibrėžiama Europos Komisijos parengtame Bendrijos gairių dėl valstybės pagalbos sunkumų patiriančioms įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti komunikato (OL 2004 C 244, p. 2) 2.1 punkte.

 

6.2. Rizikos kapitalo fondas investuoja į MVĮ, kaip apibrėžta Komisijos reglamente Nr. 800/2008 bei jas įgyvenančiame Įstatyme, išskyrus sunkumų patiriančias įmones, kaip tai yra apibrėžiama Europos Komisijos parengtame Bendrijos gairių dėl valstybės pagalbos sunkumų patiriančioms įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti komunikato 2.1 punkte.

 

6.3. Fondai investuos į Lietuvoje įsteigtas ir veikiančias MVĮ.

7. Remiami sektoriai

7.1. Investuojama gali būti į visus ūkio sektorius, išskyrus:

 

7.1.1. sektorius, išvardytus Komisijos reglamento Nr. 1998/2006 1 straipsnyje (taikoma tik pradinės stadijos rizikos kapitalo fondui);

 

7.1.2. sektorius, išvardytus Komisijos reglamento Nr. 800/2008 1 straipsnio 2–6 punktuose (taikoma tik rizikos kapitalo fondui);

 

7.1.3. įmones, veikiančias žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose, kaip tai apibrėžiama 1999 m. gruodžio 17 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 104/2000 dėl bendro žuvininkystės ir akvakultūros produktų rinkų organizavimo;

 

7.1.4. įmones, užsiimančias žemės ūkio produktų, išvardytų Europos Sąjungos (toliau – ES) Steigimo sutarties I priede, pagrindine gamyba;

 

7.1.5. nelegalią ekonominę veiklą (bet kokią gamybą, prekybą ar kitą veiklą, kuri yra nelegali pagal veiklos vietos jurisdikcijos teisės aktus. Žmonių klonavimas reprodukcijos tikslais yra laikomas nelegalia ekonomine veikla);

 

7.1.6. tabako ir alkoholinių gėrimų bei susijusių produktų gamybą ir prekybą;

 

7.1.7. bet kokių rūšių ginklų ir šaudmenų gamybos ir prekybos finansavimą;

 

7.1.8. kazino ir lygiavertes įmones;

 

7.1.9. socialinių įmonių, siekiančių plėtoti savo verslą ir labai mažų ir mažų įmonių, norinčių pradėti savo verslą, projektams, jeigu jie yra finansuojami pagal Europos Socialinio Fondo finansų inžinerijos priemones;

 

7.1.10. informacinių technologijų sektorių, kuris yra susietas su elektroninių duomenų moksliniu tyrimu ir technologijų plėtra bei techniniu pritaikymu ir kurio veiklos tikslas yra paremti įmones, patenkančias į draudžiamų investicijų sąrašą, kaip tai apibrėžia šios schemos 7.1.5–7.1.8 punktai; siūlančias azartinių žaidimų ir lažybų internetu paslaugas; susietas su pornografija, arba kai sektorius sukuria pagrindą šiai nelegaliai veiklai: sukuriamas priėjimas prie elektroninių duomenų tinklo; sukuriama galimybė perkelti elektroninius duomenis iš vienos sistemos dalies į kitą;

 

7.1.11. gamtos mokslų sektoriui, kai yra teikiamas finansavimas moksliniams tyrimams, technologijų plėtrai ir techniniam pritaikymui, ir sektoriui, susietam su žmonių klonavimu tyrimo ir gydymo tikslais arba genetiškai modifikuotais organizmais.

8. Remiamos veiklos

8.1. Pradinės stadijos rizikos kapitalo fondas finansuos tik pradinį kapitalą, kaip tai apibrėžiama Komisijos reglamente Nr. 800/2008.

 

8.2. Rizikos kapitalo fondas finansuos pradinį kapitalą, veiklos pradžios kapitalą ir plėtros kapitalą, kaip tai apibrėžiama Komisijos reglamente Nr. 800/2008.

9. Finansavimo dydis vienai įmonei

9.1. Investicijų suma, kurią pradinės stadijos rizikos kapitalo fondas investuoja į vieną tikslinę įmonę, bus ribojama iki 200 000 eurų (atitikmuo 690 560 litų), tačiau tais atvejais, kai investicijų suma, kurią pradinės stadijos rizikos kapitalo fondas investuoja transporto sektoriaus įmonėje, ši suma neturi viršyti 100 000 eurų (atitikmuo 345 258 litų) per 3 fiskalinius metus, kaip tai yra apibrėžta Komisijos reglamente Nr. 1998/2006, ir investicijų suma, kurią rizikos kapitalo fondas investuoja į vieną tikslinę įmonę, negali viršyti 1 500 000 eurų (atitikmuo 5 179 200 litų) per dvylikos mėnesių laikotarpį.

10. Investicijos išankstinis vertinimas

10.1. Fondų valdytojas investavimo sprendimus priims remdamasis kiekvienai investicijai parengtu verslo planu, kuriame turi būti pateikta informacija apie produktą, pardavimo ir pelningumo skaičiavimai ir prognozės, projekto gyvybingumo išankstinis vertinimas ir kiekvienos investicijos aiški bei realistiška pasitraukimo strategija, kuri yra suderinama su atitinkamais ES reglamentais. Pasitraukimo strategijos apibrėžimas pateiktas Komisijos reglamento Nr. 800/2008 28 (7) straipsnyje.

11. Fondų gyvavimo laikotarpis

11.1. Iki 10 metų su galimybe pratęsti 2 metams.

12. Reikalaujamas privataus investuotojo dalyvavimas fonde

12.1. Privačių investuotojų kapitalo dalis rizikos kapitalo fonde turi būti ne mažiau nei 30 proc. viso fondo kapitalo.

 

12.2. JEREMIE kontroliuojantysis fondas yra vienintelis investuotojas pradinės stadijos rizikos kapitalo fondo atveju.

13. Fondo valdymo išlaidos

13.1. Fondų valdymo išlaidos per metus negali viršyti 3 proc. fondams skirto kapitalo investavimo laikotarpiu ir investuoto fondų kapitalo po investavimo laikotarpio.

14. Fondų pajamų pasiskirstymo pakopos

14.1. Fondų pajamų paskirstymo pakopos:

 

14.1.1. pirmiausia, pajamos bus paskirstomos visiems investuotojams tol, kol jie atgaus savo pirmines investicijas, įskaičiuojant ir fondų valdymo išlaidas;

 

14.1.2. atlikus 1-ame punkte įvardytą pajamų paskirstymą, investuotojai gaus iki 6 proc. nuo savo pradinių investicijų kasmet, mokamų iš pelno;

 

14.1.3. pradinės stadijos rizikos kapitalo fondo atveju likusi pelno dalis bus paskirstoma tarp kontroliuojančiojo fondo ir fondo valdytojo, rizikos kapitalo fondo atveju likusi pelno dalis bus dalijama tarp privačių investuotojų ir fondo valdytojo.

15. Valstybės pagalbos sumavimas

15.1. Įmonės, kurios gaus finansavimą per rizikos kapitalo fondą, galės gauti kitos rūšies paramą, tačiau esant šiems apribojimams:

 

15.1.1. jei per pirmuosius trejus metus po pirmos rizikos kapitalo investicijos įmonė kreipiasi pagalbos, kuriai taikomas Komisijos reglamentas Nr. 800/2008, atitinkamos pagalbos ribos arba didžiausios tinkamos finansuoti sumos pagal šį reglamentą sumažinamos 20 proc. tikslinėms įmonėms, esančioms remiamose teritorijose (visa Lietuvos Respublikos teritorija yra laikoma remiama teritorija). Toks sumažinimas neturi viršyti bendros gauto rizikos kapitalo sumos. Nurodytas sumažinimas netaikomas pagalbai, skirtai moksliniams tyrimams, technologijų plėtrai ir naujovių diegimui, kuriai taikoma išimtis pagal Komisijos reglamento Nr. 800/2008 31–37 straipsnius.

 

15.2. Finansiniai tarpininkai, teikdami de minimis pagalbą per pradinės stadijos rizikos kapitalo fondą, turi:

 

15.2.1. raštu informuoti pagalbos gavėją apie de minimis pagalbos dydį bei pobūdį ir pateikti nuorodą į Komisijos reglamentą Nr. 1998/2006 (nurodyti jo pavadinimą ir skelbimo ES oficialiajame leidinyje numerį);

 

15.2.2. suteikti de minimis pagalbą tik patikrinus, ar dėl jos suteikimo nebus viršyta de minimis suteikimo riba;

 

15.2.3. apie suteiktą de minimis pagalbą pranešti Suteiktos valstybės pagalbos registrų nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 (Žin., 2005, Nr. 9-282), nustatyta tvarka.

 

_________________