LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL CIVILINĖS AVIACIJOS ELEKTROS ĮRENGINIŲ NAUDOJIMO IR PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2001 m. balandžio 2 d. Nr. 85
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
susisiekimo ministro
2001 04 02 įsakymu Nr. 85
CIVILINĖS AVIACIJOS ELEKTROS ĮRENGINIŲ NAUDOJIMO IR PRIEŽIŪROS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Civilinės aviacijos elektros įrenginių naudojimo ir priežiūros taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato civilinės aviacijos elektros įrenginių naudojimo ir priežiūros reikalavimus.
2. Šios Taisyklės parengtos atsižvelgus į Lietuvos Respublikos civilinių aerodromų projektavimo, statybos ir naudojimo specialiuosius reikalavimus (toliau – CASR), remiantis Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) Oro uostų tarnybų vadovo (DOC 9137-AN/898) rekomendacijomis bei kitais norminiais dokumentais.
3. Šiomis Taisyklėmis privalo vadovautis juridiniai ir fiziniai asmenys, naudojantys ir atliekantys civilinės aviacijos ryšių, navigacijos, stebėjimo ir kitų objektų elektros įrenginių, elektros energijos tiekimo bei signalinių žiburių įrenginių (toliau – SŽĮ) techninę priežiūrą ir sprendžiantys organizacinius jų naudojimo klausimus.
4. Vartojamos sąvokos:
4.1. autonominis elektros šaltinis – šaltinis, kuris vienas gali maitinti elektros imtuvus, kai pažeidžiamas arba darosi nepilnavertis pagrindinis maitinimas;
4.2. civilinės aviacijos elektros įrenginiai – elektros įrenginiai, naudojami civilinėje aviacijoje;
4.3. elektros energijos tiekėjas (toliau – Tiekėjas) – fizinis arba juridinis asmuo, tiekiantis elektros energiją vartotojui pagal sudarytą elektros energijos tiekimo-vartojimo sutartį;
4.4. elektros energijos vartotojas (toliau – Vartotojas) – įmonė, organizacija, įstaiga ar privačios valdos savininkas ar jo įgaliotas asmuo, kurių elektros įrenginiai prijungti prie elektros tinklo ir vartoja elektros energiją, turintis sudarytą su tiekėju elektros energijos tiekimo-vartojimo sutartį ir nustatytą elektros tinklo nuosavybės ribą;
4.5. elektros įrenginių naudojimo ir priežiūros tarnyba (toliau – EĮNPT) – tarnyba arba kitas įmonės padalinys, naudojantis civilinės aviacijos elektros įrenginius ir atliekantis jų techninę priežiūrą;
4.6. elektros įrenginys – techninė konstrukcija (mechanizmas, mašina, linija, jų pagalbiniai įtaisai ir pan.), skirta elektros energijai gaminti, perduoti, keisti (transformuoti), skirstyti ir/arba vartoti;
4.7. elektrotechninis personalas – nustatyta tvarka atestuoti asmenys, turintys elektrotechninį išsilavinimą ir atitinkamus dokumentus;
4.8. automatinio rezervo įvedimo skydas – skirstomasis elektros įrenginys, užtikrinantis elektros energijos vartotojų rezervinio šaltinio automatinį perjungimą sugedus pagrindiniam šaltiniui;
4.9. kabelių linija – įrenginys, kuriuo galima perduoti elektros arba silpnųjų srovių signalus oro arba požeminiais kabeliais;
4.10. rezervinis maitinimo šaltinis – elektros energijos generavimo ir/arba keitimo, perdavimo ir skirstymo sistema, susidedanti iš elektros energijos šaltinių ir/arba keitiklių, elektros tinklų, skirstymo, valdymo, kontrolės ir apsaugos įrenginių, kurie užtikrina nustatytus parametrus;
II. ELEKTROS TINKLO NUOSAVYBĖS IR EKSPLOATAVIMO RIBOS NUSTATYMAS
5. Elektros tinklo nuosavybės ir eksploatavimo ribos tarp Tiekėjo ir Vartotojo turi būti nustatomos vadovaujantis Elektros energijos tiekimo ir vartojimo taisyklėmis.
6. Elektros tinklo nuosavybės riba tarp Tiekėjo ir Vartotojo nustatoma pagal tinklo turtinį priklausymą. Ši riba nustatoma elektros tinklo nuosavybės ribų aktu, kuris yra elektros energijos tiekimo-vartojimo sutarties priedas.
III. ELEKTROS ĮRENGINIŲ NAUDOJIMO IR PRIEŽIŪROS TARNYBOS SĄVEIKA SU KITOMIS TARNYBOMIS
8. EĮNPT darbuotojai privalo palaikyti nuolatinį ryšį su kitomis oro eismo ir navigacijos paslaugas teikiančiomis tarnybomis:
8.1. Skrydžių valdymo tarnyba:
8.1.1. nedelsiant pranešti skrydžių vadovui apie atskirų SŽĮ elementų arba elektros tiekimo įrenginių avarijas ar gedimus, kad laiku būtų pakeisti kilimo ir tūpimo minimumai arba sustabdyti skrydžiai, nurodant avarijos arba gedimo pašalinimo laiką;
8.1.2. pranešti skrydžių vadovui apie visus SŽĮ sistemos sudėties ir schemos pakeitimus, centralizuoto elektros tiekimo objektams išjungimo laiką ir trukmę, SŽĮ ir elektros tiekimo įrenginių paruošimą naudoti;
8.1.3. derinti ryšių, navigacijos ir stebėjimo (toliau – RNS) objektų elektros tiekimo įrenginių ir SŽĮ remonto bei profilaktinių darbų, išjungimo, operatyvinio perjungimo laiką;
8.2. Ryšių, navigacijos ir stebėjimo tarnyba:
8.2.1. informuoti apie avarijas ir elektros tiekimo gedimus RNS objektuose, valdymo punktuose, apie avarijų ir/arba gedimų pašalinimo laiką;
9. Sąveikaujančių tarnybų specialistai turi imtis bendrų veiksmų organizuojant elektros įrenginių techninę priežiūrą bei šalinant gedimus ir avarijas.
10. Visus gedimus, dėl kurių nutraukiami skrydžiai, turi tirti ta tarnyba, kuriai priklausančiame objekte įvyko gedimas, kartu su kitomis suinteresuotomis tarnybomis. Surašomas aktas, kuriame nurodoma avarijos vieta, priežastys, padariniai bei numatomos priemonės, kad tokie atvejai nepasikartotų.
IV. APTARNAUJANČIOJO PERSONALO RENGIMAS IR LEIDIMAS SAVARANKIŠKAI DIRBTI
12. SŽĮ ir aerodromo objektų elektros įrenginių techninę priežiūrą turi atlikti specialiai parengtas personalas, turintis reikiamą teorinį ir praktinį pasirengimą bei atitinkamą apsaugos nuo elektros kvalifikaciją ir kuriam įmonės vadovo įsakymu leidžiama savarankiškai dirbti.
13. Personalo rengimas savarankiškai dirbti turi atitikti Vartotojų elektros įrenginių techninio eksploatavimo taisyklių (toliau – EET), EST ir Darbuotojų, atliekančių darbus veikiančiuose elektros ir šilumos įrenginiuose, lavinimo ir atestavimo nuostatų reikalavimus.
14. Prieš leidžiant savarankiškai dirbti, kiekvienas darbuotojas turi stažuotis pagal specialybę darbo vietoje, vadovaujant prityrusiam specialistui. Stažuotė atliekama pagal tarnybos viršininko patvirtintą programą. Tik baigus stažuotis ir patikrinus žinias gali būti leidžiama savarankiškai dirbti.
V. AERODROMO SIGNALINIŲ ŽIBURIŲ ĮRENGINIAI
15. Ant kiekvieno KTT, skirto naudoti naktį, taip pat ir dieną, kai blogos matomumo sąlygos, turi būti įrengti SŽĮ.
16. SŽĮ turi sudaryti:
16.2. specialūs elektros įrenginiai, naudojami, kad signaliniams žiburiams būtų tiekiama elektra, kuriais įjungiami atskiri žiburių posistemiai, reguliuojamas žiburių šviesos stipris;
17. Atsižvelgiant į kilimo ir tūpimo meteorologinius minimumus, aerodrome turi būti įrengti atitinkami SŽĮ.
18. Informacija apie SŽĮ schemos pakeitimus arba jų išjungimą remontuoti turi būti skelbiama Oro navigacijos informaciniame rinkinyje. Šią informaciją Oro navigacijos informacijos tarnybai (ONIT) turi teikti EĮNPT viršininkas.
19. Aerodromo SŽĮ turi atitikti tam tikrus parametrus, nurodytus CASR, bei gamintojo techninius dokumentus šiais aspektais:
19.7. kabelių linijų, naudojamų posistemių žiburių elektros maitinimui, kiekis ir žiburių prijungimo būdas;
20. Nenaudojamų KTT ir riedėjimo takų (toliau – RT) arba jų atskirų dalių signaliniai žiburiai turi būti išjungti, išskyrus tuos atvejus, kai juos įjungti būtina atliekant techninę priežiūrą.
21. Antžeminį (ne oro navigacijos) žiburį, kuris savo ryškumu, konfigūracija arba spalva gali sukliudyti atpažinti antžeminius oro navigacijos žiburius arba klaidinti orlaivio įgulą, būtina šalinti, ekranuoti arba kitokiu būdu uždengti, kad jis netrukdytų.
22. Kai antžeminiai oro navigacijos žiburiai yra išdėstyti netoli vandens telkinių, tinkančių laivybai, jie neturi sudaryti jai kliūčių.
VI. KLIŪČIŲ ŽENKLINIMAS ŽIBURIAIS
24. Aerodromo apsaugos zonoje esantys objektai, kurie iškyla virš kliūtis ribojančių plokštumų, taip pat radiotechniniai ir meteorologiniai įrenginiai, esantys aerodromo judėjimo lauke, vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinių aerodromų apsaugos zonų kliūčių ženklinimo taisyklėmis ir CASR, turi būti paženklinti žiburiais.
Už kliūčių ženklinimo žiburius atsako objektą naudojančios tarnybos.
VII. APŠVIETIMO ĮRENGINIAI
25. Siekiant užtikrinti, kad būtų atliekama orlaivių techninė priežiūra ir teikiamos oro eismo paslaugos nakties metu, turi būti įrengtas perono, orlaivių stovėjimo aikštelių, specialiosios paskirties aikštelių, transporto priemonių ir mašinų aikštelių apšvietimas prožektoriais. Išsijungus pagrindiniam darbo apšvietimui, turi įsijungti avarinis apšvietimas.
26. Apšvietimo įrenginių išdėstymas ir galia turi užtikrinti, kad darbo zonų horizontalioje ir vertikalioje plokštumoje apšviestumo reikšmės būtų ne mažesnės, kaip nurodyta CASR.
27. Tose vietose, kur neatliekama orlaivių priežiūra, apšviestumas horizontalioje plokštumoje turi būti ne mažesnis kaip 50% darbo zonoms nustatytos reikšmės.
28. Perono avarinis paviršiaus apšviestumas horizontalioje plokštumoje turi būti ne mažesnis kaip 1 lx.
29. Apšvietimo prožektoriai neturi akinti orlaivio įgulos kylant, tupiant arba riedant orlaiviui, taip pat ir skrydžių vadovų, esančių skrydžių valdymo punkte.
VIII. ELEKTROS ENERGIJOS TIEKIMAS AERODROMO OBJEKTAMS IR ĮRENGINIAMS
31. Civilinės aviacijos elektros įrenginiai pagal aprūpinimo elektra patikimumą priskiriami prie III, II, I ir ypač svarbios I (toliau – YS) kategorijos elektros vartotojų. Civilinės aviacijos elektros vartotojų kategorijos nurodytos šių Taisyklių 1 priede.
32. YS kategorijos elektros vartotojams būtina numatyti trečią nepriklausomą rezervinį maitinimo šaltinį (vietinę elektros stotį, akumuliatorių bateriją ir pan.).
33. YS kategorijos elektros vartotojams elektros tiekimas gali būti nutraukiamas tik rezervinio maitinimo šaltinio automatinio įjungimo laikui, kurio trukmė neturi sutrikdyti vartotojo normalaus darbo režimo.
34. I kategorijos elektros vartotojai aprūpinami elektra iš dviejų rezervuojamų nepriklausomų elektros maitinimo šaltinių, ir elektra jiems gali būti nutraukiama tik rezervinio maitinimo automatinio įjungimo laiku.
35. Nepriklausomais elektros maitinimo šaltiniais laikomos:
35.1. ne mažiau kaip dvi transformatorinės, gaunančios elektros energiją iš dviejų nepriklausomų šaltinių;
35.2. ne mažiau kaip dvi atskiros dviejų pastočių šynų sekcijos arba šynų sistemos, jeigu jos savo ruožtu maitinamos ne mažiau kaip iš dviejų transformatorių, tiekiančių elektrą vartotojams ne mažiau kaip dviem atskiromis linijomis;
36. II kategorijos elektros vartotojus aprūpinti elektra rekomenduojama iš dviejų nepriklausomų maitinimo šaltinių, iš kurių vienas gali būti dyzelinis generatorius.
37. Elektros vartotojai, kuriems reikalingas ypatingas elektros perdavimo patikimumas, kai elektros perdavimas gali nutrūkti dėl atmosferinių ir stichinių reiškinių poveikio, arba kuriems negalima elektros energijos tiekimo nutraukti automatinio rezervo įvedimo laikotarpiu, nenutrūkstamą elektros aprūpinimą turi užtikrinti nepertraukiamo elektros energijos tiekimo šaltiniai.
38. Sugedus pagrindiniam elektros maitinimo šaltiniui, elektros vartotojas automatiškai perjungiamas į rezervinį elektros maitinimo šaltinį.
39. Maksimalus leidžiamas SŽĮ, RNS ir kitų įrenginių elektros maitinimo persijungimo laikas turi atitikti CASR.
40. Neautomatizuotuose objektuose perjungimas iš rezervinio elektros maitinimo šaltinio į pagrindinį turi būti atliekamas panaudojant vietinį valdymą, o objektuose, kur nėra budinčio personalo, – vietinį ir nuotolinį valdymą.
41. Statomoms naujoms arba rekonstruojamoms transformatorinėms turi būti įrengti matavimo prietaisai, registruojantys elektros energijos parametrus, charakterizuojančius jos kokybę.
42. Elektros energijos kokybės kontrolės įrenginys turi duoti signalus automatinio rezervinio įjungimo įtaisui perjungti iš sugedusio elektros energijos maitinimo šaltinio į rezervinį, kai:
43. Kad būtų patikimas elektros energijos tiekimas ir galimybė atlikti planinę techninę priežiūrą bei remontą, nepažeidžiant objekto pagrindinių technologinių funkcijų, elektros tiekimo schemoje turi būti numatytas sekcijinis įrenginys (dvi šynų rinklių sekcijos arba du skirstomieji skydai), taip pat ir apeinamųjų kelių įrenginys.
44. Pagrindiniai ir rezerviniai įrenginiai turi būti prijungiami prie skirtingų skirstomųjų šynų sekcijų arba skirstomųjų skydų. Apeinamieji keliai turi būti įrengiami naudojant perjungimo elementus. Turi būti numatytos priemonės, kurios neleistų pakartotinai įjungti įvairių elektros maitinimo šaltinių ir tiekti elektros energiją iš rezervinio elektros maitinimo šaltinio į transformatorinę, jei operatorius daro klaidingus veiksmus.
45. Automatinio rezervo įjungimo (toliau – ARĮ) įrenginiai ir skirstomųjų šynų arba skirstomųjų skydų garantuoto elektros maitinimo sekcijos turi būti pagal galimybes išdėstytos kuo arčiau vartotojo. Nuo kiekvienos garantuoto maitinimo skirstomųjų šynų sekcijos į gamybines patalpas turi būti nutiesta po vieną kabelį, kurie prijungiami prie skirstomųjų skydų, sumontuotų gamybinėse patalpose.
46. Prie garantuoto elektros maitinimo skirstomųjų skydų leidžiama jungti tik pagrindinius technologinius įrenginius ir elektros vartotojus, kurie užtikrina normalias objektų veikimo sąlygas (apšvietimą, šildymą, vėdinimą, kondicionavimą ir kt.), ir meteorologinius įrenginius, jei jie prijungti prie atskirų automatinių jungiklių, turinčių maksimalios srovės apsaugą.
Skrydžių valdymo punktuose leidžiama jungti stiklų šildymo elementus, jei pakankama pagrindinių ir rezervinių elektros tiekimo šaltinių galia.
47. Tarpusavyje rezervuojamos kabelių linijos (jėgos, ryšių ir valdymo, signalizacijos, gaisrų gesinimo sistemų) turi būti klojamos taip, kad gaisro atveju nebūtų pažeistos tarpusavyje rezervuojamų kabelių linijos. Ryšių, valdymo, jėgos ir kt. kabeliai bei laidai turi būti klojami vadovaujantis Elektros įrenginių įrengimo taisyklėmis (toliau – EĮĮT) ir kitais norminiais dokumentais.
48. Kaip pagrindiniai elektros tiekimo šaltiniai turi būti naudojami tie, kurie elektros energiją gauna iš centralizuotos elektros tiekimo sistemos. Kaip rezerviniai gali būti naudojami rezervinis elektros tinklas, dyzeliniai generatoriai, akumuliatoriai ir kiti elektros tiekimo šaltiniai.
IX. ELEKTROS ĮRENGINIŲ TECHNINĖ PRIEŽIŪRA
50. Kad elektros įrenginių parametrai atitiktų normas bei greitai būtų surasti elektros įrenginių gedimai, kurie gali turėti įtakos įrenginių parametrams, turi būti atliekami šie elektros įrenginių techninės priežiūros darbai:
51. Elektros įrenginių techninės priežiūros apimtys ir periodiškumas turi atitikti gamintojo instrukcijas, EST, EET, atsižvelgiant į vietos sąlygas ir naudojimo patirtį.
52. Elektros įrenginių techninė priežiūra atliekama pagal planinių darbų grafiką (2 priedas), kuris sudaromas vadovaujantis EST, EĮĮT, EET. Šį grafiką tvirtina įmonės vadovas arba jo įgaliotas asmuo.
53. Elektros įrenginių normalaus darbo sutrikimai juos naudojant įvardijami kaip avariniai ir šalinami nedelsiant.
54. Elektros įrenginių profilaktiniai tikrinimai (bandymai) turi būti planuojami tarp dviejų eilinių planinių remontų, atliekant elektros įrenginių izoliacijos varžų matavimo ir bandymo, įžeminimo kokybės, automatinio rezervo įjungimo, blokavimo ir apsaugos priemonių suveikimo trukmės patikrinimą ir t. t. Taip pat turi būti atliekami reguliavimo ir derinimo darbai, užtikrinantys elektros įrenginių patikimumą.
55. Vykdant RNS ir kitų objektų elektros tiekimo sistemų techninę priežiūrą, turi būti atliekama:
56. Vykdant savaitinę techninę priežiūrą, turi būti atliekami šie darbai:
56.1. vizualiai tikrinamas apsauginio įžeminimo sujungimų patikimumas, korozijos, srovės ir temperatūros poveikis akumuliatorių gnybtams, saugiklių lydukų nominalios reikšmės, variklių, generatorių, vėdinimo įrenginių elektros variklių, mechaninių tvirtinimo mazgų patikimumas, degalų atsargos talpose, tepalo ir aušinimo skysčio lygis, taip pat žiūrima, ar nėra degalų, tepalo, aušinimo skysčio nutekėjimo;
56.2. tikrinama centralizuotų elektros energijos maitinimo šaltinių įtampa, akumuliatorių įtampa, elektrolito tankis, temperatūra ir elektrolito lygis, aušinimo sistemos aušinimo skysčio temperatūra, rezultatai fiksuojami atitinkamuose žurnaluose;
57. Periodinės metinės techninės priežiūros patikrinimo metu turi būti atliekama:
58. Apžiūrint apsaugos aparatus ir kontaktinius sujungimus, turi būti tikrinama apsaugos aparatų jėgos ir pagalbinių kontaktų būklė elektros kabelių prijungimo vietose, tikrinamas korozijos poveikis, mechaninis ir elektroerozinis susidėvėjimas, srovės temperatūros poveikis.
59. Rezerviniai dyzeliniai generatoriai turi būti tikrinami kartą per mėnesį, ne trumpiau kaip 20 min. Tikrinamas dyzelinio generatoriaus automatinio paleidimo įrenginys, įtampa, prieš paleidžiant dyzelinius generatorius, iš degalų talpų išpilamas kondensatas. Rezerviniai elektros maitinimo šaltiniai tikrinami vadovaujantis gamintojo instrukcijomis.
60. Baigus darbą, turi būti patikrinamos vietinio valdymo įrenginių padėtys, apie tai įrašant techninės priežiūros žurnale, nurodomi rasti ir pašalinti trūkumai, parametrų reikšmės iki ir po trūkumų pašalinimo, ir įrašoma išvada apie elektros tiekimo sistemos veikimą.
61. Iš įmonės elektrotechninio personalo, turinčio aukštąjį elektrotechninį išsilavinimą, įmonės vadovo įsakymu skiriamas asmuo, atsakingas už elektros ūkį. Jis turi būti atestuotas Energetikos valstybinėje inspekcijoje prie Ūkio ministerijos ir turėti dokumentą, kuriuo suteikta aukštos kvalifikacijos kategorija.
X. SIGNALINIŲ ŽIBURIŲ ĮRENGINIŲ TECHNINĖ PRIEŽIŪRA
62. SŽĮ techninė priežiūra turi būti atliekama pagal SŽĮ reglamentinių darbų ir planinių remontų metinį grafiką (3 priedas) ir vadovaujantis dokumentais, kuriuose nurodyti darbų atlikimo būdai, periodiškumas ir metodikos, taip pat remiantis gamintojo naudojimo instrukcijomis.
63. Turi būti atliekama SŽĮ kasdienė, savaitinė, mėnesinė, ketvirtinė, pusmetinė ir metinė techninė priežiūra.
64. Siekiant užtikrinti skrydžių saugą, draudžiama atlikti SŽĮ, esančių ant KTT, techninės priežiūros darbus orlaiviams kylant ar tupiant arba skrendant tiese.
65. Techninės priežiūros rezultatai (surasti gedimai, jų atsiradimo priežastys, kontroliuojamų parametrų matavimo duomenys ir t. t.) turi būti įrašomi į atitinkamus žurnalus, įrenginių pasus, formuliarus ir t. t.
66. Kasdien turi būti atliekami šie SŽĮ techninės priežiūros tikrinimai:
66.1. įjungtų žiburių ir aerodrominių ženklų veikimas. Atliekant žiburių techninę priežiūrą, būtina atkreipti dėmesį ne tik į tuos žiburius, kurių lempos perdegusios, bet ir į tuos žiburius, ypač į įleistinius, kurių šviesos stipris sumažėjęs ir jų ryškumas labai skiriasi nuo kitų žiburių;
66.2. išreguliuotų žiburių nustatymas. Po stiprių vėjų ar gausaus sniego papildomai turi būti tikrinama, ar gerai nustatyti antžeminių žiburių kampai;
66.3. žiburių su užterštais apsauginiais stiklais, prizmėmis bei ekranuotais sniegu, ledu, žole ir t. t. nustatymas. Žiemą žiburių būklę būtina tikrinti iš karto nuvalius sniegą ar ledą nuo KTT arba RT;
66.4. vadovaujantis normomis ir reikalavimais, nustatomi šie elektros įrenginių ir nuotolinio valdymo sistemų parametrai:
66.4.2. galimybė įjungti SŽĮ mygtukais iš SŽĮ valdymo pulto, signalizacijos (šviesos ir garso) tikrinimas;
67. Kartą per savaitę turi būti tikrinama:
67.1. ar teisingai nustatyti tūptinės kampo žiburių skleidžiamos šviesos srauto kampai, taip pat lęšių, šviesos filtrų, lempų švara;
68. Orlaivių įgulos nariai, orlaiviui tupiant arba kylant, turi stebėti SŽĮ veikimą ir apie neatitikimus bei gedimus informuoti skrydžių vadovus.
69. Kiekvieną mėnesį turi būti atlikti elektros įrenginių profilaktiniai tikrinimai (rezervinių elektros maitinimo šaltinių, žemos įtampos skirstomųjų skydų, ARĮ įrangos, srovės reguliatorių, aukštos įtampos kontaktorių, žiburių maitinimo kabelių linijų, nuotolinio valdymo įrenginių ir kt.), kad būtų nustatyta, koks detalių nusidėvėjimas, užterštumas, kontaktų patikimumas ir kabelių linijų izoliacijos sumažėjimas.
70. Kiekvieną ketvirtį turi būti įvertinta įrenginių techninė būklė, nustatyti elektroninių blokų, elektrinių schemų ir nuotolinio valdymo įrenginių atskirų elementų, ryškumo reguliatorių, žemos įtampos skirstomųjų įrenginių, ARĮ įrangos, šulinių būklė.
71. Kartą per pusmetį turi būti atliekami atitinkami darbai, kad būtų pašalinti trūkumai, suremontuoti įrenginiai, atlikti profilaktiniai bandymai ir kontroliniai matavimai. Šiems darbams priskiriama:
71.1. tinkama žiburių armatūros ir tvirtinimo detalių (antžeminių ir įleistinių žiburių, valdomųjų ir nevaldomųjų apšviečiamųjų ženklų) būklė, optinių elementų švara, tikslus žiburių šviesos srautų kampų nustatymas;
72. Kiekvienais metais turi būti atlikti šie darbai:
XI. KLIŪČIŲ ŽIBURIŲ TECHNINĖ PRIEŽIŪRA
73. Kliūčių žiburių techninė priežiūra turi būti atliekama kiekvieną dieną, be to, kartą per metus atliekami profilaktiniai ir remonto darbai.
75. Kasmet turi būti tikrinama:
XII. APŠVIETIMO ĮRENGINIŲ TECHNINĖ PRIEŽIŪRA
76. Peronų, orlaivių stovėjimo aikštelių, specialiosios paskirties aikštelių apšvietimo įrenginių techninė priežiūra turi būti atliekama pagal EET, EST reikalavimus. Numatomi šių įrenginių kasdieniai, ketvirtiniai, pusmetiniai ir metiniai tikrinimai.
77. Apšvietimo įrenginiai kiekvieną dieną turi būti vizualiai apžiūrimi, tikrinamas jų veikimas, keičiamos perdegusios lempos. Kai apšvietimo įrenginiuose dalis lempų yra perdegusios ir jų nedelsiant neįmanoma pakeisti, laikinai leidžiama naudoti apšvietimo įrenginius, jei kontrolinių taškų apšviestumas yra didesnis kaip 10% normuojamos reikšmės.
78. Kas ketvirtį turi būti:
79. Kartą per pusę metų būtina:
XIII. SIGNALINIŲ ŽIBURIŲ ĮRENGINIŲ SKRYDŽIO BANDYMAI
81. Kad būtų nustatyta, ar SŽĮ parametrai atitinka normas ir ar įrenginiai tinkamai funkcionuoja, būtina atlikti skrydžio bandymus:
82. Periodiniai skrydžio bandymai turi būti atliekami:
83. SŽĮ skrydžio bandymų programoje turi būti įvertinama:
83.1. ar signalinių žiburių išdėstymas ir jų spalvos atitinka patvirtintą aerodromo SŽĮ išdėstymo schemą;
84. Tūptinės kampo žiburių skrydžio bandymais turi būti įvertinama:
85. SŽĮ skrydžio bandymai turi būti atliekami specialiais orlaiviais-laboratorijomis.
Žemo intensyvumo žiburiai gali būti apskraidomi transportiniais orlaiviais pagal Žemo intensyvumo signalinių žiburių įrenginių skrydžio bandymų programą ir metodinius nurodymus (5 priedas).
86. Atliekant žemo intensyvumo SŽĮ skrydžio bandymus, kartu su įgulos nariais turi dalyvauti ir inžinierius elektrikas. Atlikus skrydžio bandymus, rezultatai surašomi akte, kurį pasirašo orlaivio vadas ir inžinierius elektrikas.
87. Atlikus aukšto intensyvumo SŽĮ skrydžio bandymus, rezultatai surašomi akte, kurį pasirašo orlaivio-laboratorijos įgulos vadas.
XIV. ATSARGINĖS DALYS
89. EĮNPT turi būti SŽĮ ir elektros įrenginių detalių rezervas, reikalingas operatyviai šalinant gedimus ir palaikant tinkamą įrenginių būklę.
XV. TECHNINĖS PRIEŽIŪROS IR NAUDOJIMO DOKUMENTAI
XVI. ELEKTROS ĮRENGINIŲ PRIPAŽINIMAS TINKAMAIS NAUDOTI
92. Elektros įrenginiai pripažįstami tinkamais naudoti vadovaujantis Lietuvos Respublikoje galiojančiais statybos reglamentais.
93. Iki įrenginių pripažinimo tinkamais naudoti EĮNPT turi:
94. Jei įrenginiai po montavimo, remonto, derinimo neišlaiko bandymų arba tikrinimo metu nustatyta, kad jie neatitinka nustatytų parametrų, taip pat jei jie sugenda per garantinį laikotarpį, turi būti surašomas aktas, kad būtina pakartotinai atlikti montažo, remonto arba derinimo darbus. Tikrinimo aktas perduodamas darbus atlikusiai organizacijai.
95. EĮNPT, prieš pradėdama naudoti SŽĮ pagal paskirtį, privalo juos įregistruoti ir gauti registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimus. Tam tikslui EĮNPT privalo pateikti Civilinės aviacijos administracijai šiuos dokumentus:
96. SŽĮ registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimui pratęsti turi būti pateikti šie dokumentai:
XVII. METROLOGINĖ PRIEŽIŪRA
XVIII. VIZUALIŲJŲ PRIEMONIŲ PROFILAKTINĖS TECHNINĖS PRIEŽIŪROS REIKALAVIMAI
99. Kad būtų užtikrintas SŽĮ veikimas, turi būti atliekama vizualiųjų priemonių profilaktinė techninė priežiūra.
100. Profilaktinės techninės priežiūros tikslas – atliekant skrydžius pagal I, II arba III tiksliojo tūpimo kategorijas, veiktų visi artėjimo žiburiai ir KTT žiburiai, taip pat kad visada veiktų:
100.1. SŽĮ tiksliojo tūpimo pagal I kategoriją – 85% žiburių kiekvienoje iš šių posistemių:
100.2. SŽĮ tiksliojo tūpimo pagal II ir III kategorijas – kiekvienoje iš šių posistemių:
1 priedas
ELEKTROS VARTOTOJŲ KATEGORIJOS
Eil. Nr. |
Elektros vartotojo pavadinimas |
Netikslaus artėjimo tūpti KTT |
I kategorijos tiksliojo artėjimo tūpti KTT |
II ir III kategorijų tiksliojo artėjimo tūpti KTT |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. 1.1. 1.2. 1.2.1.
1.2.2. |
Signalinių žiburių įrenginiai: Skirti tūpimui ir kilimui; Skirti riedėjimui aerodrome: Šoniniai artėjimo tako žiburiai ir nevaldomi ženklai; Valdomi ženklai, sustojimo linijos žiburiai ir ašiniai riedėjimo takų žiburiai |
I
I
- |
I
I
- |
YS
I
YS |
2. 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. 2.5. |
Tūpimo pagal prietaisus sistema (ILS): Krypties radijo švyturys (KRŠ); Tūptinės radijo švyturys (TRŠ); Išorinis ženklinamasis radijo švyturys (ŽRŠ); Vidinis ženklinamasis radijo švyturys (ŽRŠ); Vidurinis ženklinamasis radijo švyturys (ŽRŠ) |
I I I I - |
I I I I - |
YS YS I I I |
3. 3.1. 3.2. |
Skrydžių valdymo pultai: Ryšio priemonės ore; Skrydžių valdymo pultai ir antžeminės ryšio priemonės |
I I |
YS YS |
YS YS |
4. |
Meteorologiniai įrenginiai |
I |
I |
I |
5.
5.1. 5.2. 5.3. 5.4. 5.5. 5.6. 5.7. |
Radiolokacinės kontrolės ir radionavigacijos objektai: Aerodromo apžvalgos radiolokatorius; Skrydžių lauko radiolokatorius (SMR); Radijo pelengatorius; Meteorologinis radiolokatorius; Visakryptis radijo švyturys (VOR); Toliamačio įranga (DME/N); Pirminis ir antrinis apžvalgos radiolokatorius |
I - I II I I I |
I - I II I I I |
I I I II I I I |
6. |
Automatizuota skrydžių valdymo sistema |
YS |
YS |
YS |
7. |
Priėmimo ir perdavimo radiocentrai |
I |
I |
I |
8. |
Aerodromo kliūčių ženklinimo žiburiai |
I |
I |
I |
______________
2 priedas
TVIRTINU
Įmonės vadovas
__________________________
(parašas, vardas, pavardė)
__________________________
(data)
PAVYZDINIS ELEKTROS ĮRENGINIŲ PLANINIŲ DARBŲ GRAFIKAS
Naudojamų įrenginių remontas, profilaktiniai bandymai ir tikrinimai |
Periodiškumas pagal norminių dokumentų reikalavimus |
I ketvirtis |
II ketvirtis ir t. t. |
|||||
Sausis |
Vasaris |
Kovas |
||||||
Planuojami tikrinti objektai |
Atlikimo data |
Planuojami tikrinti objektai |
Atlikimo data |
Planuojami tikrinti objektai |
Atlikimo data |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Aukštos įtampos elektros įrenginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skirstomųjų įrenginių remontas |
Kartą per metus |
TP Nr. 3, 5, 6 |
|
TP Nr. 2, 9 |
|
TP Nr. 4 |
|
|
Žemos įtampos elektros įrenginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|
Elektros variklių remontas |
2 kartus per metus |
Degalų-tepalų bazė |
|
Krovinių sandėlis, keleivių terminalas |
|
Garažas, katilinė |
|
|
Kabelių ir oro linijos |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aukštos įtampos kabelių tarp transformatorių pastočių (TP) profilaktiniai bandymai |
Kartą per metus |
- |
- |
- |
- |
5-4 4-11 nueinančios linijos |
- |
- |
Autonominiai elektros energijos šaltiniai |
|
|
|
|
|
|
|
|
Automatizuotų dyzelinių generatorių kontroliniai tikrinimai
|
Kiekvieną savaitę |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Apšvietimo įrenginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|
Išorinio apšvietimo remontas |
Kartą per 3 metus |
Peronas |
|
Stovėjimo aikštelės, degalų-tepalų sandėlis |
|
Autoūkis |
|
|
Relinė apsauga, automatika, telemechanika |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aukštos ir žemos įtampos ARĮ patikrinimas |
Kartą per metus |
TP Nr. 2, 3 |
|
CPP |
|
TP 11 |
|
|
Pagalbiniai įrenginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|
Apsaugos diržų, kopėčių, įtaisų ir t. t. bandymai |
Kas 6 mėnesiai |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EĮNPT viršininkas _______________________________ ___________________________
(parašas) (vardas, pavardė)
______________
3 priedas
TVIRTINU
Įmonės vadovas
__________________________
(parašas, vardas, pavardė)
__________________________
(data)
PAVYZDINIS SIGNALINIŲ ŽIBURIŲ ĮRENGINIŲ REGLAMENTINIŲ DARBŲ IR PLANINIŲ REMONTŲ METINIS GRAFIKAS
Atliekamų darbų pavadinimas |
Darbų atlikimas |
|||||||||||
Sausis |
Vasaris |
Kovas |
Balandis |
Gegužė |
Birželis |
Liepa |
Rugpjūtis |
Rugsėjis |
Spalis |
Lapkritis |
Gruodis |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Žiburiai ir šviečiantieji (apšviečiamieji) ženklai |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optinių elementų valymas iš išorės |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Optinių elementų profilaktika, tarpinių keitimas, valymas |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
Žiburių šviesos srauto pasukimo kampų tikrinimas |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
Deformuotų ir sulenktų atramų, stovų, tvirtinimo detalių remontas |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
Žiburių perdažymas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
Žiburių įžeminimo tikrinimas |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
SŽĮ skrydžio bandymai |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kabelių linijos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Visų kabelių žiedų izoliacijos varžos tikrinimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Izoliacijos bandymai paaukštinta įtampa |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Kabelių tranšėjų, šulinių remontas |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
Ryškumo reguliatoriai ir jėgos transformatoriai |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Išėjimo srovių tikrinimas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Apsaugos nuo srovės ir įtampos tikrinimas |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
Kontaktorių ir šiluminės apsaugos reguliavimas bei valymas |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
Izoliacijos varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
Tepalo lygio tikrinimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Dulkių ir purvo valymas nuo elementų |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Įžeminimo įrenginių varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valdymo skydai ir aukštos įtampos kontaktoriai |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profilaktinė priežiūra: kontaktinių jungčių valymas ir veržimas, nueinančių kabelių tvirtinimo tikrinimas, perjungimų tikrinimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Signalizacijos suveikimo tikrinimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Izoliacijos varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
Įžeminimo įrenginių varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skirstomieji skydai ir ARĮ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profilaktinė jungiklių suveikimo ir aparatūros priežiūra, kontaktinių jungčių valymas ir veržimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Sekcijinių ir įvadinių jungtuvų remontas, ARĮ darbo tikrinimas, apkrovų padalijimo pagal fazes tikrinimas |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
Izoliacijos varžos matavimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
Elektrinės skverbties bandymai |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
Įžeminimo įrenginio varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Nuotolinio valdymo aparatūra |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrydžių vadovų operatyviojo valdymo pulto ir vietinio valdymo tikrinimas, mnemoschemos veikimo tikrinimas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Aparatūros maitinimo šaltinių tikrinimas |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
Aparatūros įžeminimo bei izoliacijos varžos tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
Valdymo pulto, operatyviojo valdymo pulto, mnemoschemos ir valdymo objektų jungiamųjų kabelių tikrinimas |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
4 priedas
|
|
|||||||||||||||||
|
Pažymėjimą išduodančios institucijos ženklas ir pavadinimas
|
|
|
|||||||||||||||
ĮRENGINIŲ REGISTRAVIMO IR TINKAMUMO NAUDOTI PAŽYMĖJIMAS Nr.
|
|
|||||||||||||||||
1. Pavadinimas
|
2. Tipas
|
3. Numeris
|
|
|||||||||||||||
4. Gamintojas |
|
|||||||||||||||||
5. Pagaminimo data
|
6. Įrenginio vieta
|
7. Geografinės koordinatės
|
|
|
||||||||||||||
8. Spinduliavimo dažnis
|
9. Spinduliavimo galia
|
10. Veikimo nuotolis
|
|
|
||||||||||||||
11. Paskirtis
|
|
|||||||||||||||||
12. Įrenginiai tinkami naudoti, jeigu juos techniškai prižiūri ir naudoja specialiai parengtas personalas, kuriam tai leidžiama daryti pagal nustatytą tvarką ir techninės dokumentacijos reikalavimus. |
|
|||||||||||||||||
13. Šis pažymėjimas patvirtina, kad įrenginiai atitinka Lietuvos Respublikoje priimtų standartų ir normų reikalavimus. |
|
|||||||||||||||||
14. Galioja iki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
A. V. |
|
A. V. |
|
A. V. |
|
A. V. |
|
A. V. |
|
|
||||||
|
|
Parašas |
|
Parašas |
|
Parašas |
|
Parašas |
|
Parašas |
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
Data |
|
Data |
|
Data |
|
Data |
|
Data |
|
|
||||||
______________
5 priedas
ŽEMO INTENSYVUMO SIGNALINIŲ ŽIBURIŲ ĮRENGINIŲ SKRYDŽIO BANDYMŲ PROGRAMA IR METODINIAI NURODYMAI
1. Bendrosios nuostatos
1.1. Žemo intensyvumo signalinių žiburių įrenginių (toliau – ŽISŽĮ) skrydžio bandymai atliekami juos pripažįstant tinkamais naudoti, taip pat kas 3 metai atliekami periodiniai skrydžių bandymai. Prireikus (po remonto, iš esmės pakeitus ŽISŽĮ išdėstymo schemą) turi būti atliekami neplanuoti skrydžio bandymai.
1.2. ŽISŽĮ skrydžio bandymai atliekami orlaiviais – laboratorijomis arba transportiniu orlaiviu. Atliekant skrydžio bandymus transportiniu orlaiviu, įgula turi būti susipažinusi su šiais metodiniais nurodymais.
1.3. ŽISŽĮ skrydžio bandymuose kartu su orlaivio įgula dalyvauja inžinierius elektrikas, kuris atsako už ŽISŽĮ techninę būklę.
2. ŽISŽĮ parametrų reikalavimai ir skrydžio bandymų programos
2.1. Prieš ŽISŽĮ skrydžio bandymus orlaivio įgula susipažįsta su ŽISŽĮ išdėstymo schema ir parametrų reikalavimais (1 lentelė).
1 lentelė
ŽISŽ įrenginių parametrų reikalavimai
Eil. Nr. |
Parametrų pavadinimai |
Parametrų reikalavimai |
Metodikos punktas |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
ŽISŽĮ išdėstymo schema |
ŽISŽĮ išdėstymo ir spalvų atitikimas pagal |
3.2 |
|
|
|
|
patvirtintą aerodromo ŽISŽĮ schemą |
|
|
|
2. |
Artėjimo žiburių posistemio ir šviesos horizontų žiburių nebuvimas |
Draudžiama, kad nebūtų paeiliui dviejų žiburių arba jie būtų užstoti |
3.3 |
|
|
3. |
Žiburių ryškumas posistemiuose |
Žiburių ryškumas posistemiuose turi būti vienodas |
3.4 |
|
|
4. |
Nuotolinio valdymo įrenginių veikimas |
Perjungiant žiburių grupes turi nebūti tamsaus tarpsnio |
3.5 |
|
|
5. |
Žiburių grupių ir ryškumo įjungimas iš skrydžių vadovo pulto |
Pagal 4 lentelę |
3.6 |
|
|
6. |
Perjungimo į autonominį elektros maitinimo šaltinį trukmė (s), ne ilgiau |
15 |
3.7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Tūptinės kampo žiburių grupių kampai, min.: |
|
|
|
|
|
4 |
(artimiausia KTT) + 30 ± 1 |
3.8 |
|
|
|
3 |
+ 10 ± 1 |
|
|
|
|
2 |
– 10 ± 1 |
|
|
|
|
1 |
– 30 ± 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Trajektorijų atitikimas skrendant pagal tūptinės radijo švyturių ir tūptinės kampo žiburius |
Vizualus 2 raudonų ir 2 baltų žiburių stebėjimas |
3.9 |
|
|
2.2. ŽISŽĮ skrydžio bandymai turi būti atliekami pagal ŽISŽ įrenginių skrydžio bandymų programas (2 ir 3 lentelės), kuriose nurodoma, kokius parametrus reikia patikrinti ir kiek skrydžių atlikti.
2 lentelė
KTT ir artėjimo žiburių skrydžio bandymų programos
Eil. Nr. |
Parametrų pavadinimai |
Skrydžių kiekis |
Pastabos |
|
|
Pripažįstant tinkamais naudoti |
Periodiniai patikrinimai |
|
|
1. |
ŽISŽĮ išdėstymo schema |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2. |
Artėjimo žiburių posistemio ir šviesos horizonto žiburių nebuvimas |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
3. |
Žiburių ryškumas posistemiuose |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
4. |
Nuotolinio valdymo įrenginių veikimas |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
5. |
Žiburių grupių ir ryškumo įjungimas iš skrydžių vadovo pulto |
|
|
Kartu su |
|
|
|
|
4 punktu |
|
|
|
|
|
6. |
Perjungimo į autonominį elektros maitinimo šaltinį trukmė |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
Vienos tūpimo krypties skrydžiai / Iš viso |
8 |
6 |
|
3 lentelė
Tūptinės kampo žiburių skrydžio bandymų programos
Eil. Nr. |
Parametrų pavadinimai |
Skrydžių kiekis |
Pastabos |
||
|
Pripažįstant tinkamais naudoti |
Periodiniai patikrinimai |
|
||
1. |
Tūptinės kampo žiburių grupių kampai: |
|
|
|
|
|
4 (arčiausiai KTT) |
3 |
2 |
|
|
|
3 |
3 |
2 |
|
|
|
2 |
3 |
2 |
|
|
|
1 |
3 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Trajektorijų atitikimas, skrendant pagal tūptinės radijo švyturį |
2 |
2 |
|
|
|
ir pagal tūptinės kampo žiburius |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vienos tūpimo krypties skrydžiai / Iš viso |
14 |
10 |
|
|
3. ŽISŽĮ patikrinimo skrydžio bandymais metodiniai nurodymai
ŽISŽĮ skrydžio bandymai atliekami, kai matomumas ne mažiau kaip 5 km, debesų pado aukštis ne žemesnis kaip 300 m. ŽISŽĮ fotografuojami saulei nusileidus, skrydžio bandymų metu.
3.1. ŽISŽĮ fotografavimo metodika
Kad ŽISŽĮ tinkamumas būtų įvertintas objektyviai, skrydžio bandymų metu fotografuojami ŽISŽĮ sistemos artėjimo ir KTT žiburiai. ŽISŽĮ fotografuojami pripažįstant juos tinkamais naudoti arba po remonto, jei buvo esminių sistemos pakeitimų, bei periodinių skrydžio bandymų metu.
Fotografuojama mažo formato bendrosios paskirties fotoaparatu. Fotografuojama spalvota negatyvine juostele. Nuotraukos daromos 13 x 18 cm formato. Išrenkamos kontrastingiausios ŽISŽĮ nuotraukos.
Išryškintą juostą su data ir orlaivio numeriu (kuriuo atliekami ŽISŽĮ skrydžio bandymai) ŽISŽĮ naudotojas laiko 6 mėnesius. Nuotraukos pridedamos prie ŽISŽĮ skrydžio bandymų akto. Galima daryti ŽISŽĮ vaizdo įrašą.
3.2. ŽISŽĮ išdėstymo schemos patikrinimas
3.2.1. Pilotavimo schema
Orlaivis rieda ir kyla. Skrendama pagal rato schemos maršrutą, o artėjama tūpti pagal tūptinę iki 40-50 m aukščio; praskrendama virš KTT ir kylama į antrą ratą arba tupiama bei riedama KTT ir RT.
3.2.2. Patikrinimo metodika
Skrydžių vadovas įjungia tokį ŽISŽĮ ryškumą (4 lentelė), kad esamomis meteorologinėmis sąlygomis neakintų orlaivio įgulos.
4 lentelė
ŽISŽĮ ryškumo reguliavimas
Matomumo nuotolis km |
Grupės numeris |
Ryškumo reguliatorių pakopos (šviesos stiprumo %) |
Daugiau kaip 6 |
1 |
3 (10) |
|
|
|
6……4 |
2 |
4 (30) |
|
|
|
Mažiau kaip 4 ……. 2 |
3 |
5 (100) |
|
|
|
2 ir mažiau dieną bei naktį |
4 |
5 (100) |
Artėjimo, šviesos horizonto ir slenksčio žiburių patikra atliekama fotografavimo būdu pagal 3.1 punkte pateiktą metodiką. Fotografuojama iš įgulos kabinos skrendant tūptine 5-4 km nuotoliu nuo KTT slenksčio, nužemėjant iki 50–40 m aukščio ir skrendant virš KTT. Pagal nuotraukas nustatoma, ar ŽISŽĮ išdėstymo schema atitinka patvirtintą aerodromo ŽISŽĮ schemą. Posistemių žiburių spalvų atitikimą įgula nustato vizualiai.
3.3. Artėjimo žiburių posistemio žiburių nebuvimo patikrinimas
3.3.2. Patikrinimo metodika
Skrydžių vadovas įjungia artėjimo žiburius analogiškai, kaip išdėstyta 3.2.2 punkte. Vizualiai posistemio žiburiai stebimi ir fotografuojami pagal 3.2.2 punkto nurodymus. Įgula vizualiai nustato žiburių nebuvimą arba dviejų paeiliui žiburių užtemdymą atitinkamame posistemyje.
Rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
3.4. Posistemių žiburių ryškumo įvertinimas
3.4.2. Įvertinimo metodika
Skrydžių vadovas įjungia žiburius analogiškai, kaip išdėstyta 3.2.2 punkte. Vizualiai žiburiai stebimi ir fotografuojami pagal 3.2.2 punkto nurodymus. Įgula vizualiai įvertina, kokioje vietoje ir kelių žiburių ryškumas didesnis arba mažesnis, lyginant su vidutiniu ŽISŽĮ schemos ryškumu.
3.5. Nuotolinio valdymo įrenginio veikimo patikrinimas
3.5.2. Patikrinimo metodika
Skrydžių vadovas, gavęs komandą iš orlaivio, nuosekliai perjungia žiburių grupes nuo pirmo iki paskutinio mygtuko, o po to – nuo paskutinio iki pirmo imtinai. Kiekvienas perjungimų ciklas atliekamas du, tris kartus vieno orlaivio skrydžio metu, uždelsiant kas 2 – 3 sekundes tarp mygtukų įjungimo.
Įgula vizualiai stebi atitinkamų žiburių ryškumo posistemiuose didėjimą arba mažėjimą, kuris turi būti be tamsaus tarpsnio.
Patikrinimo rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
3.6. Žiburių grupių ir ryškumo įjungimo patikrinimas
3.6.2. Patikrinimo metodika
Skrydžių vadovas žiburius perjungia posistemiuose analogiškai, kaip nurodyta 3.5.2 punkte, ir orlaivio įgulai praneša įjungtos žiburių grupės numerį.
Įgula vizualiai tikrina, ar žiburių grupės įjungtos pagal 4 lentelę, taip pat tų žiburių ryškumo padidėjimą arba sumažėjimą, kuris numatytas kiekvienai grupei (mygtukui) skrydžių vadovo pulte.
Patikrinimo rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
3.7. Perjungimo į autonominį elektros energijos tiekimo šaltinį trukmės nustatymas
3.7.2. Matavimo metodika
Pagal gautą komandą iš orlaivio įgulos skrydžių vadovas duoda nurodymą ŽISŽĮ operatyviniam personalui išjungti pagrindinį elektros maitinimo šaltinį, kad įsijungtų rezervinis maitinimo šaltinis.
Kai užgęsta žiburiai, įgula įjungia sekundometrą ir jį sustabdo, kai žiburiai vėl įsijungia. Sekundometro rodmenys atitinka perjungimo į autonominį maitinimo šaltinį trukmę.
Matavimo rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
3.8. Tūptinės kampo žiburių kampų matavimas
3.8.1. Pilotavimo schema ir patikrinimas
Skrydžiai atliekami pagal rato maršruto schemą, o artėjama tūpti – pagal trajektoriją, kuri skiriasi ± 30' ir ± 10' nuo nominalios tūptinės kampo; orlaivis žemėja iki 60 m aukščio ir toliau kyla į antrą ratą.
Kai orlaivis artėja tūpti 30' virš tūptinės, orlaivio vadas turi matyti tris išorinius baltus žiburius, o ketvirtą baltą arba raudoną žiburį (artimiausią prie KTT) pakaitomis ir pilotuoti orlaivį taip, kad žemėjimo metu matytų šią žiburių kombinaciją iki tokio aukščio, nuo kurio kylama į antrą ratą.
Kai orlaivis artėja tūpti 10' virš tūptinės, orlaivio vadas turi matyti du išorinius baltus žiburius, trečią baltą arba raudoną žiburį pakaitomis, ketvirtą raudoną žiburį (arčiausiai KTT) ir pilotuoti orlaivį taip, kad žemėjimo metu matytų šią žiburių kombinaciją iki tokio aukščio, nuo kurio kylama į antrą ratą.
Kai orlaivis artėja tūpti 10' žemiau tūptinės, orlaivio vadas turi matyti pirmą baltą žiburį (išorinį), antrą baltą arba raudoną žiburį (išorinis) pakaitomis, du vidurinius raudonus žiburius ir pilotuoti orlaivį taip, kad žemėjimo metu matytų šią žiburių kombinaciją iki tokio aukščio, nuo kurio kylama į antrą ratą.
Kai orlaivis artėja tūpti 30' žemiau tūptinės, orlaivio vadas turi matyti vieną baltą arba raudoną žiburį (išorinį) pakaitomis, kitus – raudonus žiburius ir pilotuoti orlaivį taip, kad žemėjimo metu matytų šią žiburių kombinaciją iki tokio aukščio, nuo kurio kylama į antrą ratą.
Jei nėra galimybės tūptinės kampo žiburių kampus išmatuoti transportiniu orlaiviu, skrydžio bandymai atliekami orlaiviu – laboratorija.
Rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
3.9. Artėjimo tūpti pagal tūptinės kampo žiburių skrydžio trajektoriją ir tūptinės radijo švyturio skrydžio trajektoriją palyginimas
3.9.1. Pilotavimo schema
Skrendama pagal rato maršruto schemą ir artėjama tūpti žemėjant:
- pagal tūptinę, palaikant orlaivio padėties ore prietaiso kreipiančiąją plokštelę rato centre iki 60 m aukščio ir toliau kylama į antrą ratą (arba tupiama);
- pagal tūptinės žiburius taip, kad orlaivio vadas matytų du raudonos spalvos žiburius (artimesnius KTT) ir du baltos spalvos žiburius (tolimesnius nuo KTT) ir pilotuotų orlaivį iki 60 m aukščio, toliau tūpdamas arba kildamas į antrą ratą.
3.9.2. Palyginimo metodika
Skrisdamas tūptine pagal orlaivio padėties ore prietaisą, antrasis pilotas stebi tūptinės kampo žiburius. Jis turi matyti du raudonus žiburius (artimesnius KTT) ir du baltus.
Skrisdamas tūptine pagal tūptinės kampo žiburius, antrasis pilotas stebi tūptinės kampo prietaisą, kurio rodyklė turi būti rato centre.
Rezultatai įrašomi į ŽISŽĮ skrydžio bandymų aktą.
______________
5 priedo
forma A
Įstaigos ženklas, pavadinimas (duomenys apie įstaigą)
|
TVIRTINU
_______________________________
(pareigos)
_______________________________
(parašas, vardas, pavardė)
_______________________________
(data)
Žemo intensyvumo signalinių žiburių įrenginių ________________
(tipas)
skrydžio bandymų
AKTAS
Nuo ____________________ iki ________________ _________________ aerodrome atlikti
(data) (data) (pavadinimas)
ŽISŽĮ skrydžio bandymai.
ŽISŽĮ skrydžio bandymai buvo atliekami orlaiviu ________________________________, reg. Nr. _____________ (tipas)
ŽISŽĮ skrydžio bandymai atlikti pagal ŽISŽĮ skrydžio bandymų programą ir metodinius nurodymus.
Patikrinimo rezultatai pateikti lentelėje.
Eil. Nr. |
Tikrinamasis parametras |
Parametrų reikalavimai |
Patikros rezultatas |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
ŽISŽĮ išdėstymo schema ir spalva |
ŽISŽĮ išdėstymas ir jų spalva turi atitikti patvirtintą aerodromo ŽISŽĮ schemą |
|
|
2. |
Artėjimo žiburių posistemio ir šviesos horizonto žiburių nebuvimas |
Draudžiama, kad nebūtų paeiliui dviejų žiburių arba jie būtų užstoti |
|
|
3. |
Žiburių ryškumas posistemiuose: - artėjimo ir šviesos horizonto žiburiai; - slenksčio žiburiai; - šoniniai KTT ir tūpimo ženklo žiburiai; - KTT galo žiburiai |
Žiburių ryškumas posistemiuose turi būti vienodas |
|
|
4. |
Nuotolinio valdymo įrenginių veikimas |
Perjungiant žiburių ryškumo pakopas turi nebūti tamsaus tarpsnio |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
5. |
Žiburių grupių ir ryškumo įjungimas iš skrydžių vadovo pulto |
Pagal metodikos 4 lentelę |
|
|
6. |
Perjungimo į autonominį elektros maitinimo šaltinį trukmė (s), ne ilgiau kaip |
15 |
|
|
7. |
Tūptinės kampo žiburių grupių kampai (min): |
|
|
|
|
4 |
30 1 |
|
|
|
3 |
10 1 |
|
|
|
2 |
- 10 1 |
|
|
|
1 |
- 30 1 |
|
|
8. |
Trajektorijų atitikimas, skrendant pagal tūptinės radijo švyturį ir pagal tūptinės kampo žiburius |
|
|
|
Išvada.
ŽISŽĮ ___________________________________________ magnetiniu kursu ___________
(tipas)
________________________________________ aerodrome (ne)atitinka parametrų reikalavimus(ų).
(aerodromo pavadinimas)
Orlaivio vadas __________________ ______________________
(parašas) (vardas, pavardė)
Inžinierius elektrikas ___________________ ______________________
(parašas) (vardas, pavardė)
______________
6 priedas
ELEKTROS ĮRENGINIŲ NAUDOJIMO IR PRIEŽIŪROS TARNYBOS DOKUMENTŲ SĄRAŠAS
10. Lietuvos Respublikos civilinių aerodromų projektavimo, statybos ir naudojimo specialieji reikalavimai.
15. Elektros tiekimo schemų komplektas (aukštos įtampos, žemos įtampos ir rezervinio elektros maitinimo, KTT, RT žiburių, valdomųjų ir nevaldomųjų aerodrominių ženklų ir t. t. maitinimo schemos).
22. Remonto, paleidimo ir derinimo darbų sutartys, sąmatos, aktai, defektų žiniaraščiai (forma A) ir kiti dokumentai.
26. Elektros tiekimo įmonės dispečerių, oro uosto tarnybų abonentų ir elektros energijos vartotojų atsakingų asmenų telefonų sąrašas.
33. Transformatorinių dokumentai (principinės elektros schemos, gamintojo aprašymai, formuliarai, elektros įrenginių ir kabelių linijų pasai, bandymų protokolai ir t. t.).
50. Darbuotojų, atliekančių darbus veikiančiuose elektros ir šilumos įrenginiuose, lavinimo ir atestavimo nuostatai, 1996 m.
6 priedo
forma A
TVIRTINU
Įmonės vadovas
__________________________
(parašas, vardas, pavardė)
__________________________
(data)
DEFEKTŲ ŽINIARAŠTIS
Objektas |
Įrenginio pavadinimas |
Tipas, brėžinys, markė, projektas |
Kiekis, vnt. |
Defekto charakteristika ir kapitalinio remonto darbų sąrašas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EĮNPT viršininkas _______________________ ____________________
(parašas) (vardas, pavardė)
______________
6 priedo
forma B
NURODYMŲ REGISTRAVIMO IR PAVEDIMŲ ĮFORMINIMO ŽURNALAS
Pavedimo Nr.
|
Nurodymo Nr.
|
Vieta ir darbų pavadinimas bei numatomos saugos priemonės
|
Asmuo, davęs pavedimą (vardo raidė ir pavardė)
|
Darbų vykdytojas arba prižiūrintysis (vardo raidė ir pavardė) |
Brigados nariai, dirbantys pagal pavedimą (vardo raidė ir pavardė) |
Brigada instruktuota |
Darbas pradėtas (data, laikas)
|
Darbas baigtas (data, laikas)
|
|
Instruktuo jamojo parašas |
Instruktuo jančiojo parašas |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pastabos.
1. Atsižvelgiant į vietos sąlygas leidžiama rekomenduojamą žurnalo formą papildyti.
2. Registruojant nurodymą 1,6,7,8 grafų pildyti nereikia, o užpildant 3 grafą, joje nurodyti tik darbų vietą bei jų pavadinimą.
______________
6 priedo
forma C
KABELIŲ LINIJŲ ŽURNALAS
1. Kabelis ______________________________
1.1. Pasas:
______________ markės kabelis, kurio ilgis ________ m, paklotas ________________________
(data)
nuo ________________________________________ iki ______________________________,
(objektas) (objekto)
_______________________________________________ , _____________________________.
(montavimo organizacija) (paklojimo būdas)
Kabelis turi ________ jungiamųjų ir ________ galinių movų.
(kiekis) (kiekis)
Bendra maitinamų elektros vartotojų galia ________ kW. Didžiausioji leidžiama srovės apkrova žiemos metu _________ A, vasaros metu ________ A.
2. Kabelių linijų gedimai ir pažeidimai:
Data |
Pažeidimo vieta ir pobūdis |
Atlikti darbai |
Darbą atliko |
6 priedo
forma D
KABELIŲ ŽIEDO
PASAS
Kabelių žiedas _________________________________________________________________
Žiburių posistemis ______________________________________________________________ ,
(žiburių pavadinimas)
maitinamo iš TP ________________________________________________________________
Kabelių ir izoliuojančiųjų transformatorių tipas,
pagaminimo metai ______________________________________________________________
Galia _________________________________________________________________________
Bendras ilgis __________________________________________________________________
Kiekvieno tipo izoliuojančiųjų
transformatorių kiekis ___________________________________________________________
20____ m. ________________ mėn. ___ d.
__________________ _________________________
(pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
Pastabos:
2. Schemoje turi būti nurodyta:
– kabelio skirstymo kryptys;
– kabelio atkarpų ilgis tarp žiburių ir iki TP;
– jungiamųjų movų žymėjimai;
– žiburių arba šviečiančiųjų (apšviečiamųjų) ženklų tipas, kiekis;
– izoliuojančiųjų transformatorių tipas ir galia.
3. Po kiekvieno kabelių žiedo remonto schemoje daromi tam tikri pakeitimai, nurodomas pakeistų kabelio atkarpų kiekis, vieta, ilgis, įrengtų movų ir izoliatorių kiekis bei vieta.
6 priedo
forma E
LEIDIMAS ATLIKTI ŽEMĖS DARBUS
_________________________ teritorijoje ________________________________________
(oro uostas) (organizacija, pareigos)
atstovui____________________________ leidžiama atlikti _______________________________
(vardas, pavardė) (darbų atlikimo vieta)
______________________________________, iškasti__________m ilgio tranšėją (griovį) pagal
(darbų apibūdinimas)
projektą (eskizą) Nr.__________, suderintą su _______________________________________ .
(nurodyti asmenį ir organizaciją)
Darbai turi būti atlikti laikantis Saugos taisyklių eksploatuojant elektros įrenginius ir kitų galiojančių norminių dokumentų. Darbai turi būti pradėti šiame leidime nurodytu laiku, laikantis šių sąlygų:
1. Žemės darbai oro uosto teritorijoje turi būti atliekami laikantis saugos taisyklių ir stebint atitinkamoms tarnyboms.
2. Atliekant darbus, asmuo, atsakingas už darbų vykdymą, privalo būti darbų atlikimo vietoje, turėti leidimą ir patvirtintą projektą (eskizą).
3. Asmuo, atsakingas už darbų vykdymą, privalo iki darbų pradžios pakviesti į darbų atlikimo vietą leidime nurodytų tarnybų atstovus ir kartu su jais tiksliai nustatyti požeminių komunikacijų išdėstymą bei imtis visų reikiamų priemonių, kad komunikacijos būtų išsaugotos.
Atliekant žemės darbus mechanizmais, asmuo, atsakingas už darbų vykdymą, privalo įteikti mechanizmo vairuotojui eskizą, vietoje parodyti darbų ribas ir veikiančių požeminių komunikacijų išdėstymą, užtikrinti jų apsaugą.
Tarnybų vadovai privalo užtikrinti, kad į darbų vietą pagal statybos organizacijos iškvietimą atvyktų atsakingi atstovai, kurie duotų išsamius raštiškus nurodymus, kad nebūtų pažeistos požeminės komunikacijos.
4. Už komunikacijų pažeidimus atsako darbus vykdanti organizacija ir asmuo, atsakingas už darbų vykdymą.
5. Kiekviena darbų vieta turi būti aptverta ir pastatyti standartiniai įspėjamieji ženklai. Tamsiu paros metu prie aptvėrimo turi būti pritvirtinti raudoni kliūčių ženklinimo žiburiai.
6. Atliekant žemės darbus, turi būti imtasi saugos priemonių trasoje aptiktoms kabančioms požeminėms komunikacijoms (kabeliams) sutvirtinti.
Darbų vykdymas suderintas:
EĮNPT
(pareigos, parašas, vardas, pavardė)
Navigacijos, ryšių ir stebėjimo
tarnyba _______________________________________________
(pareigos, parašas, vardas, pavardė)
Aerodromo tarnyba __________________________________________________________
(pareigos, parašas, vardas, pavardė)
Skrydžių valdymo tarnyba __________________________________________________________
(pareigos, parašas, vardas, pavardė)
Aš, __________________________________________________________________________
(darbų vykdytojo vardas, pavardė, pareigos)
_____________________________________________________________________________ ,
(organizacijos pavadinimas)
įsipareigoju vykdyti visas šias nurodytas sąlygas ____________________.
(parašas, data)
Organizacijos, atsakingos už darbų vykdymą, adresas __________________________________
________________________________________________ telefonas _____________________
Nuo __________________ iki __________________ darbus vykdyti LEIDŽIU.
(data) (data)
Įmonės vadovas __________________________ ___________________
(parašas) (vardas, pavardė)
PASTABA. Leidimas rašomas 2 egzemplioriais, vienas išduodamas darbų vykdytojui, kitas – įmonės vadovui.
______________
6 priedo
forma F
ĮMONĖS VEIKIANČIŲ ELEKTROS ĮRENGINIŲ SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Veikiančio elektros įrenginio pavadinimas, tipas |
Pripažinimo tinkamu naudoti data, įrašiusiojo į sąrašą pavardė, pareigos, parašas |
Įrenginio pervedimo į neveikiančių kategoriją data, įrašiusiojo į sąrašą pavardė, pareigos, parašas |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________
7 priedas
ELEKTROS ĮRENGINIŲ PRIPAŽINIMO TINKAMAIS NAUDOTI DOKUMENTŲ SĄRAŠAS
I. Bendrieji dokumentai
1. Elektros įrenginių pripažinimo tinkamais naudoti aktas ir priedai:
1.5. elektros įrenginių pasai, formuliarai, gamintojo bandymų protokolai, montavimo, derinimo ir naudojimo instrukcijos, atsarginių dalių, instrumentų, prietaisų, kuriuos sumontuotiems įrenginiams tiekia gamintojas tiekėjas, komplekto žiniaraštis;
II. Skirstomųjų įrenginių dokumentai
III. Transformatorių dokumentai
IV. Akumuliatorių baterijų dokumentai
V. Elektros mašinų dokumentai
VI. Elektros instaliacijos dokumentai
35. Plieno vamzdžių, skirtų elektros laidams sprogimui pavojingose patalpose bei įrenginiuose, tikrinimo spaudimu protokolai.
VII. Kabelių linijų dokumentai
VIII. Elektros tiekimo objektų dokumentai
IX. Įžeminimo įrenginių dokumentai
52. Grandinės nuo įžemintuvų (nulinimo magistralės) iki įžeminamų (įnulinamų) elementų varžos tikrinimo protokolai.
X. Darbų saugos užtikrinimo įrenginių dokumentai
54. Elektros įrenginių blokavimo įtaisų, sumontuotų darbų saugai užtikrinti, apžiūros ir tikrinimo aktai.
XI. Dyzelinių generatorių dokumentai
60. Paleidimo reguliavimo ir automatinės įrangos sistemų montavimo, tikrinimo ir bandymų protokolai.