Norvegijos KaralystĖs ir Lietuvos Respublikos susitarimo memorandumAS dĖl 2004–2009 metŲ Norvegijos finansinio mechanizmo, nustatyto pagal 2003 m. spalio 14 d. Norvegijos KaralystĖs ir Europos Bendrijos susitarimĄ dĖl 2004–2009 metŲ Norvegijos finansinio mechanizmo, Įgyvendinimo
SUSITARIMO MEMORANDUMAS DĖL
2004–2009 METŲ NORVEGIJOS FINANSINIO MECHANIZMO, NUSTATYTO PAGAL
2003-10-14 NORVEGIJOS KARALYSTĖS IR EUROPOS BENDRIJOS SUSITARIMĄ
DĖL 2004–2009 METŲ NORVEGIJOS FINANSINIO MECHANIZMO,
ĮGYVENDINIMO
KADANGI nuo 2004 m. gegužės 1d. įsigaliojo 2003 m. spalio 14 d. Susitarimas dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos dalyvavimo Europos ekonominėje erdvėje (toliau – EEE plėtros susitarimas);
KADANGI 2003 m. spalio 14 d. Norvegijos Karalystės ir Europos bendrijos susitarimas dėl 2004–2009 metų Norvegijos finansinio mechanizmo (toliau – Susitarimas) nustato finansinį mechanizmą, kurį taikydama Norvegija prisidės prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje (toliau – Norvegijos finansinis mechanizmas);
KADANGI EEE plėtros susitarimas ir Norvegijos finansinis mechanizmas sustiprins Norvegijos ir Lietuvos tarpusavio ryšius ir suteiks abipusės naudos jų gyventojams;
KADANGI glaudžiu Norvegijos ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimu bus prisidėta prie stabilios, taikios ir klestinčios Europos, pagrįstos geru valdymu, demokratinėmis institucijomis, teisės viršenybe, pagarba žmogaus teisėms ir tvaria plėtra, kūrimo;
KADANGI Šalys, siekdamos užtikrinti veiksmingą Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimą, susitaria sukurti bendradarbiavimo sistemą;
NUSPRENDĖ sudaryti šį Susitarimo memorandumą (toliau – SM):
1 straipsnis
(Tikslai)
Pagal Norvegijos finansinio mechanizmo susitarimo 1 straipsnį siekdama prisidėti prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje, Norvegija nustatė Norvegijos finansinį mechanizmą. Šio SM Šalys įsipareigoja atrinkti ir finansuoti tuos projektus, kurie prisidėtų prie šio tikslo siekimo.
2 straipsnis
(Teisinė sistema)
Šis SM, sudarytas tarp Norvegijos ir Lietuvos Respublikos, suprantamas taip, kaip nurodyta šiuose dokumentuose, kurie sudaro Norvegijos finansinio mechanizmo teisinę sistemą, ir pagal jų sąlygas:
• 2003 m. spalio 14 d. Norvegijos Karalystės ir Europos Bendrijos susitarimas dėl 2004–2009 metų Norvegijos finansinio mechanizmo (toliau – Susitarimas),
• Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo taisyklės ir procedūros (toliau – Taisyklės ir procedūros) ir vėlesni jų pakeitimai. Norvegija Taisykles ir procedūras patvirtina remdamasi Norvegijos finansinio mechanizmo susitarimo 8 straipsniu,
3 straipsnis
(Finansinė sistema)
1. Pagal Susitarimo 2 straipsnį Norvegija Norvegijos finansiniam mechanizmui skiria 567 mln. EUR – kasmet nuo 2004 m. gegužės 1 d. iki 2009 m. balandžio 30 d. imtinai išmokės po 113,4 mln. EUR dalį.
2. Pagal Susitarimo 5 straipsnį per 1 dalyje nurodytą laikotarpį Lietuvos Respublikai iš viso skiriama 40 257 000 EUR.
3. Pagal Susitarimo 8 straipsnį Norvegijos finansinio mechanizmo valdymo išlaidos bus dengiamos iš pirmiau nurodytų sumų. Išsamesnės nuostatos išdėstytos Taisyklėse ir procedūrose.
4 straipsnis
(Pareigos ir atsakomybė)
1. Norvegija lėšas skiria Lietuvos Respublikos pasiūlytiems reikalavimus atitinkantiems šio SM 6 straipsnyje išvardytų prioritetinių sektorių projektams, dėl kurių buvo sutarta Norvegijos finansiniu mechanizmu.
2. Valstybė paramos gavėja užtikrina visišką Norvegijos finansinio mechanizmo remiamų projektų bendrą finansavimą.
3. Norvegijos užsienio reikalų ministerija administruoja Norvegijos finansinį mechanizmą. Sprendimus dėl finansinės paramos suteikimo pagal Norvegijos finansinį mechanizmą priima Norvegijos užsienio reikalų ministerija.
4. Norvegijos užsienio reikalų ministerijai padeda EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdyba (toliau – FMV). FVM yra ryšius palaikanti institucija, atsakinga už kasdienes EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų operacijas.
5. Lietuvos Respublika įgaliojo Finansų ministeriją veikti savo vardu kaip savo nacionalinę koordinavimo instituciją. Ji yra ryšius palaikanti institucija, visiškai atsakinga už Norvegijos finansinio mechanizmo veiklos Lietuvoje administravimą, įskaitant finansinę kontrolę ir auditą. Jos valdymo struktūra pateikiama A priede.
6. Finansų ministerija yra atsakinga ir atskaitinga už projektų identifikavimą, planavimą, įgyvendinimą ir priežiūrą, taip pat už Norvegijos finansinio mechanizmo lėšų naudojimą atsižvelgiant į Taisykles ir procedūras. Ji rengia FVM šių veiklos rūšių ataskaitas. Apie bet kokius netikslumus nedelsiant pranešama FVM. Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolė vykdo nepriklausomą kontrolę.
5 straipsnis
(Kasmetiniai susitikimai ir ataskaitos)
1. Siedamos užtikrinti veiksmingą Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimą Šalys susitaria rengti kasmetinius Norvegijos užsienio reikalų ministerijos ir koordinavimo institucijos susitikimus. Koordinavimo institucija susitikime pristato metinę ataskaitą, kurioje, be kitų dalykų, dėmesys atkreipiamas į:
• pažangą, padarytą siekiant bendro Norvegijos finansinio mechanizmo tikslo,
• pažangą, padarytą identifikuojant projektus valstybėje paramos gavėjoje,
• vykdomų projektų įgyvendinimo ataskaitą pagal patvirtintus kriterijus,
• finansinę pažangą, susijusią su įsipareigojimais ir išmokomis,
• kitų metų intervencijos sritis ir priemones.
2. Šiuos susitikimus rengia Finansų ministerija, padedama FMV. Europos Bendrijų Komisija gali būti pakviesta stebėti minėtus posėdžius.
6 straipsnis
(Prioritetiniai sektoriai)
1. Pagal Susitarimo 3 straipsnį dotacijos skiriamos tų pačių sektorių projektams, kaip ir pagal EEE finansinį mechanizmą, tačiau prioritetas teikiamas šių sričių projektams:
• Šengeno acquis įgyvendinimas, nacionalinių Šengeno veiksmų planų rėmimas, taip pat teismų sistemos stiprinimas;
• aplinka, be kita ko, stiprinant administracinius gebėjimus įgyvendinti atitinkamą acquis ir investuoti į infrastruktūrą bei technologijas, pirmenybę teikiant miesto atliekų tvarkymui;
• regioninė politika ir bendradarbiavimas abipus sienos;
• techninė pagalba, susijusi su acquis communautaire įgyvendinimu.
7 straipsnis
(Programavimo sistema)
1. Siekiant užtikrinti veiksmingą Norvegijos finansinio mechanizmo lėšų naudojimą ir nepažeidžiant 6 straipsnio, išskirtinis dėmesys skiriamas intervencijos sritims, nurodytoms šio SM B priede pateiktoje programavimo sistemoje.
8 straipsnis
(Konkrečios paramos formos)
1. Atsižvelgdamos į 6 straipsnyje nurodytus prioritetinius sektorius ir išskirtinį dėmesį skirdamos 7 straipsnyje minėtoje programavimo sistemoje nurodytiems prioritetiniams sektoriams, Šalys susitarė, neviršydamos 3 straipsnyje minėtos paramos sumos, nustatyti C priede išvardytas konkrečias paramos formas.
9 straipsnis
(Prieiga prie informacijos ir jos kontrolė)
Norvegijos užsienio reikalų ministerija, Norvegijos generalinio auditoriaus tarnyba ir jų atstovai turi teisę atlikti projektų techninį ar finansinį tyrimą arba prireikus – projektų planavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir lėšų naudojimo patikrinimą. Lietuvos Respublika suteikia visą reikiamą pagalbą, informaciją ir dokumentus.
10 straipsnis
(Koordinavimas)
11 straipsnis
(Valdymo principai)
1. Šis SM visais aspektais įgyvendinamas pagal Norvegijos finansinio mechanizmo Taisykles ir procedūras bei vėlesnius jų pakeitimus.