Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS vidaus tarnybos statuto 29 straipsnio pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4353(2)

 

2012 m. gruodžio 5 d. Nr. 1462

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. lapkričio 8 d. sprendimą Nr. SV-S-1768, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4353(2) (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo pakeitimai susiję su vidaus tarnybos pareigūnų (toliau – pareigūnai) darbo laiko režimo reguliavimo priartinimu prie kitoms socialinėms grupėms (pavyzdžiui, darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, valstybės tarnautojams) taikytino darbo laiko režimo. Pažymėtina, kad pareigūnai atlieka statutinę valstybės tarnybą, o tai išskirtinė valstybės tarnybos rūšis. Pareigūnų tarnybos savitumą ir pareigūno statuso išskirtinumą pagrindžia ir specifinis asmens santykis su valstybe, reglamentuojamas specialiaisiais teisės aktais (statutais). Statutinei valstybės tarnybai taikytinas ypatingas tarnybos atlikimo režimas, lemiantis pareigūnų tarnybinių pareigų vykdymo, tarnybos laiko ypatumus. Vidaus reikalų įstaigos veikia nepertraukiamai. Tam tikroms funkcijoms vykdyti vidaus tarnybą būtina organizuoti nepertraukiamu režimu (24 valandos per parą, 7 dienos per savaitę), tam tarnyba organizuojama pamainomis. Tokiu atveju gali būti viršyta savaitės darbo laiko trukmė.

Pareigūnų darbo ir poilsio režimo skirtumus, palyginti su kitais valstybės tarnautojais ir darbuotojais, dirbančiais pagal darbo sutartis, lemia specifiniai statutiniai tarnybos santykiai, ir visiškai sulyginti šių režimų negalima. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, jog konstitucinis visų asmenų lygybės principas nepaneigia to, kad įstatyme gali būti nustatytas nevienodas teisinis reglamentavimas tam tikrų kategorijų asmenims; socialinio gyvenimo įvairovė gali lemti teisinio reglamentavimo būdą ir turinį. Konstitucinis asmenų lygybės principas nepaneigia galimybės skirtingai traktuoti žmones atsižvelgiant į jų statusą ar padėtį (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. ir 2008 m. spalio 30 d. nutarimai). Pažymėtina, kad Vidaus tarnybos statutas (Žin., 2003, Nr. 42-1927) nustato pareigūnų tarnybos ypatumų kompensavimo principą, pagal kurį šie ypatumai (didesnis pavojus gyvybei ar sveikatai, sugriežtinta tarnybinė (drausminė) atsakomybė, ilgesnis darbo laikas ir įvairūs su tarnyba susiję apribojimai) kompensuojami šiame statute bei kituose teisės aktuose nustatytomis socialinėmis ir kitomis garantijomis (ilgesnėmis atostogomis, specialia sveikatos priežiūra, kompensacijomis, specialia tvarka skaičiuojamu tarnybos stažu, specialia pareigūnų valstybine pensija, aprūpinimu tarnybinėmis gyvenamosiomis patalpomis ir kita). Todėl manytina, kad pareigūnų tarnybos ypatumai, inter alia susiję ir su ilgesniu darbo laiku, kompensuojami suteikiant socialines ir kitas garantijas.

2. Priėmus įstatymą jam įgyvendinti vidaus reikalų statutinėms įstaigoms kasmet papildomai reikėtų apie 24,3 mln. litų. Tokių lėšų 2013 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIP-4917 nenumatyta ir nėra galimybių jų skirti dėl ribotų valstybės finansinių išgalių. Pažymėtina, kad net ir pagal dabartinį pareigūnų darbo reglamentavimą apmokėti už darbą poilsio ir švenčių dienomis, nakties ir viršvalandinį darbą ir budėjimą 2013 metais papildomai reikia skirti 25,9 mln. litų. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskirta.

3. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. rugpjūčio 14 d. sprendimu Nr. SV-S-1686 sudarytos darbo grupės parengtame Statutinių valstybės tarnautojų socialinių garantijų sistemos tobulinimo gairių projekte Nr. XIP-4908 numatyta, kad, siekiant vienodo reglamentavimo, visiems statutiniams pareigūnams nauja darbo apmokėjimo sistema ir socialinės garantijos bus nustatytos viename įstatyme. Taigi, siekiant sisteminio teisinių santykių reglamentavimo, klausimas dėl statutinių valstybės tarnautojų tarnybos sąlygų spręstinas kompleksiškai ir visiems vienodai, todėl Įstatymo projekte numatytas teisinis reglamentavimas siūlomas ne laiku ir yra netikslingas.

 

 

LAIKINAI EINANTIS MINISTRO PIRMININKO

PAREIGAS                                                                                            ANDRIUS KUBILIUS

 

LAIKINAI EINANTIS VIDAUS REIKALŲ

MINISTRO PAREIGAS                                                                     ARTŪRAS MELIANAS

 

_________________