LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL MOKSLO IR TECHNOLOGIJŲ PARKŲ VEIKLOS PLANAVIMO IR VERTINIMO SISTEMOS TOBULINIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2010 m. vasario 17 d. Nr. 4-130

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 2 lentelės „Septynių esminių permainų 2008–2009 metais įgyvendinimo priemonės“ 49 punktu,

t v i r t i n u Mokslo ir technologijų parkų veiklos planavimo ir vertinimo sistemos tobulinimo rekomendacijas (pridedama).

 

 

Ūkio ministras                                                                                  Dainius Kreivys

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2010 m. vasario 17 d. įsakymu Nr. 4-130

 

MOKSLO IR TECHNOLOGIJŲ PARKŲ VEIKLOS PLANAVIMO IR VERTINIMO SISTEMOS TOBULINIMO REKOMENDACIJOS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokslo ir technologijų parkų veiklos planavimo ir vertinimo sistemos tobulinimo rekomendacijų (toliau – Rekomendacijos) tikslas – apibrėžti viešųjų inovacijų paramos įstaigų – mokslo ir technologijų parkų (toliau – MTP) veiklą, jos rezultatų (efektyvumo) vertinimą, vidinių MTP dokumentų rengimo principus ir tvarką.

2. Rekomendacijos parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 68-1633; 2004, Nr. 25-752), Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu (Žin., 2009, Nr. 54-2140), Valstybės ir savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo viešosiose įstaigose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 26 d. nutarimu Nr. 1025 (Žin., 2007, Nr. 103-4218), Mokslo ir technologijų parkų koncepcija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 963 (Žin., 2003, Nr. 73-3397) (toliau – MTP koncepcija).

3. Rekomendacijos skirtos MTP vadovybei, steigėjams ir dalininkams (savininkams).

 

II. MTP VALDYMO ORGANIZAVIMAS IR VEIKLOS PLANAVIMO DOKUMENTAI

 

4. MTP valdymo organai yra:

4.1. MTP visuotinis dalininkų susirinkimas;

4.2. MTP direktorius – vienasmenis valdymo organas;

4.3. MTP taryba – patariamasis kolegialusis organas.

5. MTP visuotinis dalininkų susirinkimas svarsto, tvirtina bei tikslina ilgalaikį (strateginį) veiklos bei metinį veiklos planus, metinę veiklos bei metinę finansinės atskaitomybės ataskaitas.

6. MTP direktorius rengia ilgalaikį (strateginį) veiklos bei metinį veiklos planus, metinę veiklos bei metinę finansinės atskaitomybės ataskaitas, inicijuoja veiklos planų patikslinimus, įgyvendina MTP dalininkų priimtus sprendimus.

7. MTP taryba svarstyto ir teikia pasiūlymus MTP direktoriui ir MTP visuotiniam dalininkų susirinkimui dėl ilgalaikio (strateginio) bei metinio veiklos planų, metinės veiklos ataskaitos bei kitais MTP veiklos klausimais.

8. MTP veiklos dokumentaciją apima MTP veiklos strateginio valdymo ir kontrolės bei vidiniai MTP veiklos organizavimo ir koordinavimo dokumentai.

9. MTP veiklos strateginio valdymo ir kontrolės dokumentaciją sudaro:

9.1. 3–5 metų ilgalaikis (generalinis) veiklos planas;

9.2. metinis veiklos planas;

9.3. metinė veiklos ataskaita;

9.4. metinė finansinė atskaitomybė.

10. Vidinę MTP veiklos organizavimo ir koordinavimo dokumentaciją sudaro:

10.1. teikiamų paslaugų paketas;

10.2. įmonių priėmimo (atrankos) į MTP taisyklės;

10.3. įmonių išėjimo iš MTP taisyklės (išėjimo politika);

10.4. MTP įmonių stebėsenos tvarkos aprašas;

10.5. Nuomos įkainių MTP įmonėms nustatymo tvarkos aprašas;

10.6. MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodikliai;

10.7. MTP personalo ugdymo ir gebėjimų didinimo planas;

10.8. MTP personalo motyvacija, atsižvelgiant į MTP veiklos rezultatus.

 

III. MTP VEIKLOS STRATEGINIO VALDYMO IR KONTROLĖS DOKUMENTŲ RENGIMAS

 

11. Rengiant MTP veiklos planus, rekomenduojama vadovautis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312).

12. Svarbiausias MTP strateginio planavimo dokumentas yra MTP ilgalaikis (strateginis) planas, kuriame išdėstoma MTP būklės (aplinkos ir išteklių) analizė, išorės veiksnių ir plėtros netolygumų analizė, vykdomų ir įgyvendinamų programų analizė, stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizė. Ilgalaikiame (strateginiame) veiklos plane, atliktos analizės pagrindu, galėtų atsispindėti MTP veiklos specializacija, apžvelgiama esama situacija, formuluojama MTP veiklos vizija, prioritetai, misija, tikslai bei uždaviniai. MTP ilgalaikiame (strateginiame) veiklos plane numatomas paslaugų paketas įmonėms, prognozuojami MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodikliai, planuojamas biudžetas bei priemonės MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodikliams pasiekti, nurodomi siekiami rezultatai, planuojami finansiniai ir kiti ištekliai, MTP strateginio veiklos plano įgyvendinimo stebėsena ir atskaitomybė.

MTP ilgalaikis (strateginis) veiklos planas tvirtinamas eilinio MTP dalininkų susirinkimo metu MTP įstatuose numatyta tvarka.

13. Vadovaujantis ilgalaikiu (strateginiu) strateginiu MTP veiklos planu gali būti keičiami arba tobulinami MTP įstatai.

14. Rengiant metinį MTP veiklos planą, turėtų būti atsižvelgta į MTP ilgalaikį (generalinį) veiklos planą. Metiniame MTP veiklos plane turėtų būtų išdėstyti MTP tikslai ir uždaviniai jiems pasiekti, numatomas įmonėms paslaugų paketas ar jo tobulinimas, prognozuojami MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodikliai, planuojamas biudžetas bei priemonės MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodikliams pasiekti.

MTP finansinių metų IV ketvirtį turi įvykti MTP visuotinis dalininkų susirinkimas, kuriame turi būti numatytas ateinančių metų metinio veiklos plano svarstymas ir tvirtinimas. Sprendimas dėl metinio veiklos plano tvirtinimo priimamas MTP dalininkų balsų dauguma.

15. Metinėje MTP veiklos ataskaitoje turėtų atsispindėti metiniame ir strateginiame plane užsibrėžtų tikslų ir priemonių jiems pasiekti įgyvendinimas, planuotų pasiekti MTP veiklos rezultatų (efektyvumo) rodiklių apžvalga bei jų palyginimas su praeitais metais.

16. MTP finansinė apskaita ir atskaitomybė įgyvendinama vadovaujantis Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 1K-372 (Žin., 2004, Nr. 171-6342; 2008, Nr. 120-4566).

Pasibaigus MTP finansiniams metams, kasmet per 3 mėnesius turi įvykti neeilinis MTP dalininkų susirinkimas, kuriame turi būti numatytas praėjusių finansinių metų veiklos ataskaitos bei metinės finansinės atskaitomybės tvirtinimo svarstymas. Sprendimas dėl praėjusių finansinių metų veiklos ataskaitos bei metinės finansinės atskaitomybės priimamas MTP dalininkų balsų dauguma.

 

IV. VIDINĖS MTP VEIKLOS ORGANIZAVIMO IR KOORDINAVIMO DOKUMENTŲ RENGIMAS

 

17. Formuojant MTP teikiamų paslaugų paketą, rekomenduojama MTP teikiamas paslaugas suskirstyti į:

17.1. MTP vertę kuriančios paslaugos (inovatyvių įmonių kūrimosi ir augimo skatinimo):

17.1.1. konsultacijos įmonėms technologijų (jų diegimo, perdavimo ir t. t.) ir inovacijų klausimais;

17.1.2. bendrieji ir inovacijų mokymai;

17.1.3. potencialių partnerių įmonėms paieška;

17.1.4. pagalba įmonėms ieškant potencialių finansavimo šaltinių;

17.1.5. konsultavimas intelektinės nuosavybės klausimais;

17.1.6. laboratorinių patalpų suteikimas;

17.1.7. inovacijų ir technologijų tinklų kūrimas;

17.1.8. ikiinkubacinė veikla (virtualūs biurai, potencialių verslininkų mokymai; studentų verslumo programos; verslo idėjų ir verslo planų turnyrai ir pan.).

17.2. nuomos ir kitą pridėtinę vertę kuriančios paslaugos:

17.2.1. patalpų nuoma;

17.2.2. susirinkimų ir parodų kambariai;

17.2.3. sekretoriato paslaugos.

18. Rekomenduojama MTP parengti nuomos įkainių MTP įmonėms nustatymo tvarkos aprašą, kuriame būtų išdėstomi nuomos įkainiai ūkio subjektams priklausomai nuo ūkio subjekto buvimo MTP laiko bei įkainių apskaičiavimo metodika.

19. Parengti įmonių priėmimo (atrankos) į MTP taisykles, reglamentuojančias ūkio subjektų priėmimą į MTP, kurios būtų suderintos su MTP įstatais, Lietuvos Respublikos įstatymais bei kitais susijusiais norminiais aktais. Šiose taisyklėse turėtų atsispindėti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų atrinkimo ir priėmimo į MTP kriterijai ir sąlygos. Prioriteto tvarka galimi tokie atrankos kriterijai įmonių priėmimui į MTP:

19.1. veikla, pagrįsta technologijomis, inovacijomis;

19.2. esamas ir potencialus inovacijų (technologijų, produkto, paslaugos, verslo vadybos praktikos – proceso, kliento ar personalo) taikymo lygis, didinantis kuriamą pridėtinę vertę;

19.3. pačios įmonės atliekami tyrimai (biudžeto dalis, skirta tyrimams);

19.4. įmonės perkami (užsakomi) tyrimai (biudžeto dalis, skirta užsakomiems tyrimams);

19.5. įmonių veikla, susijusi su gamtosaugos aspektais;

19.6. negamybinė, tačiau turinti didelį plėtros potencialą (kartu aktyviai taikanti naujoves ir inovacijas), veikla;

19.7. verslo inkubavimo paslaugas gali gauti tik į MTP priimtos Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymo pakeitimo įstatymu (Žin., 2007, Nr. 132–5354) apibrėžtos labai mažos ir mažos įmonės.

20. Parengti įmonių išėjimo iš MTP taisykles (išėjimo politika). Išėjimo taisyklėse turėtų būti nurodoma, kad nuomininkai išeitų ir paliktų MTP po iš anksto numatyto laikotarpio. Įmonėms išėjus, joms ir toliau gali būti teikiamos konsultacijos ir parama. Šis tolesnis bendradarbiavimas yra svarbus, kadangi padėtų maksimaliai padidinti galimą darbo vietų ir gerovės sukūrimą buvusiose MTP naujai įsteigtose įmonėse po jų integracijos į platesnę bendruomenę. Tai palengvintų šioms įmonėms užmegzti kontaktus bei galėtų atlikti MTP „lyderių“ vaidmenį būsimiems MTP nuomininkams.

21. Parengtame MTP įmonių stebėsenos tvarkos apraše, galėtų atsispindėti šie rodikliai:

21.1. įmonės veikla, susijusi su aukštųjų technologijų kūrimu;

21.2. įmonės veikla, orientuota į žemos ar vidutinės pridėtinės vertės kūrimą, tačiau atlieka ir aukštą pridėtinę vertę kuriančias veiklas (moksliniai tyrimai, inovacijų taikymas ir pan.);

21.3. įmonės investicijų į mokslinių tyrimų ir eksperimentinę (technologinę) plėtrą dalis;

21.4. pritrauktų privačių investicijų skaičius;

21.5. bendradarbiavimo sutarčių su tyrimų institucijomis skaičius;

21.6. įmonės vykdomų tarptautinių MTEP projektų skaičius;

21.7. įmonės pajėgumas pritraukti papildomą finansavimą (banko paskola, korporatyviniai ar užsienio investuotojai ir pan.);

21.8. įmonės sukurtų naujų, aukštos kvalifikacijos reikalaujančių darbo vietų skaičius;

21.9. įmonės socialinė atsakomybė (darbuotojų mokymai, paramos projektai ir pan.);

21.10. įmonės bendradarbiavimas su mokslo ir studijų institucijomis (bendri projektai, studentų praktikos ir pan.);

21.11. įmonė kuria ar taiko inovatyvias technologijas, koncepcijas, verslo modelius;

21.12. įmonė turi intelektinės nuosavybės (saugomos autorių teisėmis ar patentais) Lietuvoje ir užsienyje;

21.13. įmonė dalyvauja tarptautiniuose inovacijų tinkluose.

22. Siūloma MTP veiklą vertinti pagal šiuos vertinimo kriterijus:

22.1. MTP žinomumas ir prestižas;

22.2. MTP įmonių apyvarta ir metinis apyvartos augimas;

22.3. MTP įmonių išlaidos MTEP, inovacijoms ir jų santykis su apyvarta;

22.4. MTP įmonių produktyvumas ir produktyvumo dinamika;

22.5. MTP įmonėse naujai sukurtų darbo vietų skaičius;

22.6. MTP įmonių valstybei mokamų mokesčių dinamika;

22.7. MTP įmonių skaičius ir jo dinamika, įmonių „išgyvenimo“ rodiklis;

22.8. MTP įmonių ekonominės plėtros sėkmės istorijų skaičius;

22.9. MTP įmonių ir mokslo kolektyvų vardu patentų išradimų, registruotų dizainų ir prekių ženklų skaičius.

23. Siekiant MTP veiklos efektyvumo planinių rodiklių, be matuojamo rodiklio, rekomenduojama numatyti ir suplanuoti rodiklio pasiekimą užtikrinančias veiklas (darbų paketus, kuriais užtikrinamas rodiklis). Planuojant šias veiklas, būtina atsižvelgti į šiuos aspektus:

23.1. MTP strateginio planavimo veiklą, kuri užtikrina, kad nenukrypstama nuo pagrindinių MTP tikslų;

23.2. kasdieninę MTP veiklą ir su ja susijusius tokius MTP veiklos efektyvumo rodiklius kaip informacinių susitikimų su potencialiais klientais skaičius, įvairaus pobūdžio konsultacijų skaičius, mokymo valandų skaičius ir t. t.;

23.3. projektinę veiklą, kuri garantuoja MTP vykdomų pokyčių reikalingumą.

24. Siekiant užtikrinti efektyvų MTP įmonių funkcionavimą bei rezultatų įgyvendinimą, siūloma kiekvienų kalendorinių metų pirmojo ketvirčio pabaigoje atlikti veikiančių įmonių veiklos įvertinimą pagal visuotiniame dalininkų susirinkime patvirtintus įmonių stebėsenos tvarkos aprašo rodiklius.

25. Ilgalaikiame (strateginiame) MTP veiklos plane ir metiniame MTP veiklos plane turėtų būti numatytas bei parengtas MTP personalo ugdymo ir gebėjimų didinimo planas.

26. Siūloma parengti ir visuotiniame dalininkų susirinkime patvirtinti MTP darbuotojų apmokėjimo ir skatinimo tvarką.

 

_________________